قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس عشر

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس عشر

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس عشر

في قصر البحيري
كان الجميع يقفون و كان فريد غضبان بشدة من مسك لانها بين أحضان عمار
توجه فريد إلى مسك
فريد: مسك حبيبتي تعالي اعرفك علي الضيوف
مسك: لا عموري هيسيني
فريد بابتسامة: لا حبيبتي عمار هيفضل هنا
مسك بفرحة: بجد عموري
عمار بابتسامة: بجد يا قلب عموري
فريد: يالا مسكي
مسك: تمام
امسك فريد يدها و ابتدأ يعرفها على الضيوف
فريد: اذيك محمد
محمد: اذيك فريد
فريد بفخر: اعرفك مسك الصغيرة.

محمد: سبحان الله كلها مسك الله يرحمها
مسك بابتسامة: لا معلش انا احلي منها
محمد بضحك: لا هي احلي كانت رقيقة و هادية
مسك بدلع: و انا ايه مش رقيقة و هادية
ماجد بضحك: توتوتوتوتوتو انتي ملكيش دعوة بالرقة وهداوة
مسك بضحكة رنانة: هههههههههه انا يا جدو بنت الحداد انا مسك فارس البحيري مفيش مني اتنين
نور بضحك: لو كان في اتنين كانت خربت.

مسك بابتسامة: الحمد لله كويس علشان مينفعش يبقي في اتنين من مسك في الدنيا كانت الدنيا خربت
صفا بابتسامة: اننا اسمي صفا زوجة ماجد
مسك بابتسامة: اهلا انطي
فريدة: و انا فريدة مرات نور
مسك بابتسامة: بصراحة نور و هو نور
فريدة بغيظ: بت ملكيش دعوة جوزي
مسك بضحك: متقلقيش عندي فروستي
فريد: امال فين ابنك ماجد مش عاوز يجي هنا ولا ايه
ماجد: لا اذاي هو خلاص على البوابة و هيدخل
مسك: فريد لحظة واحدة بعد اذنكم.

توجهت مسك إلى كندا و قبلت خدها
مسك: نعم كينو
كندا: سمعت البنات أن في واحدد داخل دلوقتي و ملك هتموت عليه
مسك بخبث: هو انا قولتلك بحبك النهاردة
كندا بغمزة: و انا بعشقك عيشي يا ميكو شكله جيه واقف مع جدو
مسك بضحك: اطير انا بقي
كندا بضحك: طيري يا عسل
ضحكت البنات و عادت مسك لفريد
قبل قليل صل ابن ماجد و توجه إلى مكان عائلتة و سلم على فريد
فريد: ايه يا ايار عاش من شافك
ايار: حضرتك عارف المشاغل.

فريد: كان الله في العون بس مش كده يا بني المفروض تفكر في تكوين أسرة
ايار: و الله يا فريد بيه لسه ملقتش الانسانة المناسبة اللي تحرك قلبي
توجهت ملك إلى التجمع و سلمت على الجميع
ملك: ازيك ايار
ايار: كويس
ملك بفرحة: عارف ايار انا مبسوطة جدا انك جيت اتفضل العصير
ايار: شكرا
مونيكا بابتسامة: عارف ايار و الله لو شفت الحفيدة الجديدة لجدو فريد قمر 14
ميرا بابتسامة: ولا خفة دمها عسل.

ماهي بابتسامة: بس لزيزة تخليك تضحك من غير حاجة
صفا بابتسامة: و تتحب بسرعة
ملك بسخرية: اصلها مهرج بضحك الناس
مسك ببرود: اكيد ملك مش بتتكلم عليا
نظر الكل لبعضهم البعض و اقسمو على موت ملك على بد تلك المسك
توجهت مسك لأيار و اخذت من ايده العصير و شربت منه
ملك بارف: ايه الارف ده اذاي تسمحي لنفسك تشربي من كاس ايار معلش ايار انا هبدل الكأس فورا.

ايار و هو يرفعة على شفايفه: ليه انا بصراحة متعود اكل من بعدها تعرفي انها الوحيدة اللي عملت معاها كده صح ميكو
مسك بابتسامة: صح ايرو
ايار: وحشتيني اوي يا بنت الحداد
مسك بابتسامة: و انت كمان وحشتني اوي
ايار بابتسامة: تعرفي ان بقالي اسبوع بفكر فيكي
مسك بضحك: اوووووووووو القلوب عند بعضها
ايار بضحك: فين نصك التاني شايفك واقفة من غيره
عمار بضحك: كنت حابب اقولك انها لوحدها بس مينفعش
ايار بابتسامة: اذيك عموري.

عمار بابتسامة: حبيبي يا ايرو
ايار بضحك: و انا اقول ليه في مجاعة ظهرت في ألمانيا دلوقتي عرفت ميكو و عموري موجودين يبقي البلد هتاعلن افلاسها
مسك بغيظ: رخم على فكرة و محدش ضحك
ايار بابتسامة: انا رخم
و بهمس في اذنها: يا بقرة صغننة
مسك بغيظ: اياااااااااار
ايار بابتسامة: خلاص اهدي
ماجد: انت تعرف مسك ايار
ايار بابتسامة: ايوة اعرفها بنوتة ذي القمر و لزيزة و فعلا تتحب بسرعة.

نور بضحك: ايار حبيبي انت سخن بقي الملك بتغزل في واحدة
مسك و هي تضع اديها علي كتف ايار: ملك على نفسه مش عليا صح ايرو
ايار بابتسامة: انا الملك على الكل حتى عليكي
مسك بسخرية: اوعي تنسي ايار انا مين و عملت ايه
ايار: صحيح مسك انتي يتعملي
فريد و هو يضمها لحضنة: اقدملك يا ايار الملكة مسك البحيري حفيدتي
ايار بذهول: نعم مسك البحيري حفيدتك
مسك: اه يا ايار و لو انت الملك فأنا بنت الحداد
ايار: تمام تمام ممكن نرقص.

ملك بفرحة: طبعا ايار
مسك ببراءة مصطنعة: ملك ايار يقصدني انا صح
ايار بابتسامة: اكيد طبعا
مسك ايار يد مسك و توجهو لمنصف القصر حيثو ساحة الرقص و رقصو على أنغام الموسيقى التي نصدر من كل مكان
أيار بابتسامة: و الله زمان يا ميكو
مسك بابتسامة: زمان ايه يا بني دول هما شهرين أو اكتر شوية
ايار: ماشي يا ميكو لما نشوف بس ايه الحلاوة ديه
مسك برفع حاجب: ليه و انا كنت وحشة الاول
ايار: لا بس بقيتي بنوتة حلوة.

مسك: لم لسانك ايار علشان مضيعش هبتك وسط الناس
ايار بابتسامة: تمام تمام متزعليش
مسك: قولي بقي انت اللي عاوز ارض المصنع اللي نازل عنه مزاد بعد شهرين
ابار بابتسامة: اه انا و هاخده
مسك: انا عوزاه ايار
ايار: بلاش مسك تدخلي في الشغل
مسك: ايار انا عوزاه لنفسي
ايار بتكبر: هو فريد البحيري خايف مني علشان كده مسلط حفيدته
مسك ببرود: لو فريد البحيري عاوز حاجة هياخدها يا ايار
ايار بتكبر: يا قطة انا الملك.

مسك ببرود: و انا بنت الحداد اوعي تنسي ده و انا اللي هضيع هبتك يا ملك
نزعت مسك ايدها من ايده و تركته يقف بمفردة وسط ساحة الرقص تحت ذهول الجميع كيف تجرأ تلك الصبية على ترك الملك بمفردة
و لكن هي فاتنة لمعني و يحق لها فعل اي شي
توجهت مسك إلى جدها و وقفت بجوارة وسط عيلة السلاب
ايار بغضب: انتى اذاي تسبيني و انا برقص معاكي
مسك ببرود: صوتك يا السلاب ليوحشك
ايار بغضب: مش عيلة ذيك اللي تهدد الملك.

مسك ببرود: مش هعيد كلامي تاني صوتك عالي و انا ممكن اخرسك للابد
ايار بغضب: عرف حفيدتك يا فريد بيه مين هو الملك ايار السلاب
مسك ببرود: ايار شرف حفلتي وجودك مش مرحب بيه
حازم بشده: مسك اعتذري
مسك ببرود: اعتذر من ده انا مش بعتذر من حد
ايار بغضب: و عزة و جلالة الله يا مسك لوريكي اللي عمرك مشفتية
مسك بضحكة رنانة: تصدق ضحكتني و انا مليش نفس انت هتوريني اللي عمري مشفته توتوتوتوتوتو اوفر اوي.

مالك: اهدو يا جماعة الناس
ماجد بجدية: عجبك اللي بيحصل ده يا فريد بيه
ايار بغضب: بابا من فضلك محدش يدخل و انا هعرفها مين هو الملك ايار السلاب
مسك ببرود: ايه رايكم يا ابن السلاب نلعبها مع بعض من غير الكبار
ايار بسخرية: انتى عاوزة المصنع و الارض هتقدري تدفعي حقه و لا هتقولي الحقني يا جدو
مسك بضحك سخرية: و الله يا ابن السلاب ضحكتني للمرة التانية انا هاخد المصنع بفلوسي انا بفلوس مسك فارس البحيري.

ايار بغضب: لو وقفتي على دماغك يا بنت البحيري مش هتعرفي تخديه هعمل كل حاجة و مش هيبقي ملكك
مسك ببرود: انا هاخده و هيبقي ملكي و ده اول مسمار في نعشك
ايار بتكبر: انا الملك يا قطة بلاش تلعبي معايا
مسك بعظمة: و انا بنت الحداد ليا في كل بيت جميلة و في كل حارة دين و وقت مقول يا ناس هيتجمع في ظهري بدل الراجل مليون و انت شفت بعينك اتعملي الف حساب اول معرفو اسمي و اللي كان زمانك ميت.

ايار: علشان كنت ماشي من غير رجلتي
مسك بسخرية: يا روحي توتوتوتوتوتو هي مامي معرفتكش اذاي تبقي راجل و تلبس نفسك توتوتوتوتوتو ابقي عرفية مدام صفا و حضرتك ماجد بيه اذاي يبقي راجل علشان محدش يعلم عليه تاني
ماجد بغضب: لاااااااا انت محدش رباكي و عرفك اذاي تكلمي الكبار
فريد بغضب: لسانك ماجد اوعي تنسي انت واقف قدام مين ديه مسك البحيري تعمل اللي هي عوزاه و زيادة.

محمد السلاب: ماجد مسمعش صوتك انت عارف ابنك مش ملاك
مسك ببرود: ايار بيه انت مش مرحب بيك في بيتي
ايار بغضب: هتندمي يا مسك و الله لندمك
مسك بضحك سخرية: لزيز انت ايار بضحك من كلامك اوي
ايار بغضب: ماشي يا مسك هعرفك الملك هيعمل ايه
مسك ببرود: يا اهلا بالمعارك بس العلتين برا الموضوع
ايار بغضب: انا عوزك انتى و هكسرك انتى و بس
غادر ايار بغضب و كان الضيوف لا يعرفون ما يحدث أمامها لان الحوار بالعربي.

مسك بابتسامة: محمد بيه حضرتك مرحب بيك انت و عيلتك في القصر في اي وقت
نور بضحك: تعرفي مسك انك اول واحدة تغضبي ايار
فريد بضحك: فريد السلاب ابن ماجد و اخو ايار الصغير
مسك بابتسامة: انا شايفة ان الكل فرحان و انت ماجد بيه
ماجد بضحك: معلش مسك كان لازم اعمل كده حقك عليا
مونيكا بضحك: انا مونيكا بنت نور العسل ده و بنت عم ايار و على طول بارد بصراحة خليني احيكي حركتي الجبل.

محمد: خلي بالك من نفسك و لو عوزة المصنع لازم تحضري مبلغ كبير لان ايار مش هيرحمك
فريد: فلوس الدنيا كلها تترمي تحت رجل مسك البحيري
مسك: بالعكس انا هاخد المصنع ده بفلوسي و مجهودي مش عاوزة مساعده من حد
استمرت الحفلة و رقصت مسك مع فارس و عمار و فريد
بعد مرور فترة غادر الحضور القصر و بقي أفراد العيلة فقط
لينا بغضب: انتى اذاي تعملي كده مع ايار السلاب
مسك ببرود: ملكيش دعوة لينا.

ملك بغضب: انتي اصلا تربية زبالة محدش عرف يربيكي
مالك بغضب: ملك احترمي نفسك
فريدة بغل: ملك بتتكلم صح عمو اسلوبها لازم يتغير هي لسه فاكرة نفسها في الحتة الزبالة اللي كانت عايشة فيها ديه عايشة في قصر البحيري
مسك ببرود: و انا مكنتش عاوزة اجي قصر البحيري و فريد البحيري بنفسه اتحايل عليا
لينا: محدش يتعب نفسه هي ديه تربيه الخدامين
فى لحظة واحدة كانت احدي التحف تخبط في راس لينا و تنكسر قى الحائط اللي وراها.

مسك بغضب مخيف: حذرتك مرة و اتنين و ثلاثة لو لسانك متعدلش و رحمه مسك البحيري لقتلك و ملكيش ديه عندي مفهوم و الكل هنا شغلكم ماشي مفيش اي تعطيل و انا و ايار مش بعاد عن بعض متعودين علي كده
يوسف: انتى تعرفي ايار منين
مسك بغضب: ملكش دعوة
يوسف بابتسامة: تمام هدي أعصابك
مسك بغضب: و انتى لينا حاولي تبعدي عن غضبي علشان لو طالك هدفنك حية يالا عمار يالا
وقف عمار و توجه إلى مسك و مسك اديها و صعدو إلى الأعلي.

فريد: لينا انا حذرتك تبعدي عنها و انت مش عوزة تسمعي الكلام انا يستحيل ابعدها عني و لمار بنتي ذي سما بالظبط مفهوم
و صعد إلى جناحة
حازم: اسف لمار بس هي كده لينا على طول مشاكل
لمار: متعتزرش حازم انت اخويا الكبير و على رأي مسك لينا لسانها مسحوب منها بس احذري غضب المسك تصبحو على خير
وقف فارس و ضم لمار بين أحضانة و صعدو للاعلي
نظر الكل لبعضهم البعض و صعدو إلى الأعلي.

في الصباح، في قصر السلاب
كان الجميع يجلسون علي السفرة و هم يتحدثون عما حدث بالأمس
ماجد: بس بصراحة بنت بمليون راجل
نور: الله اكبر عليها بصراحة جامده
ياسر: لا و باردة جدا
ماهى: بالعكس ديه لما تغضب هتبقي العن من ايار
مراد: تعرفو انا خايف عليها من ايار
محمد: تبقو اغبية لو فكرتم ان فريد البحيري هيسيب حفيدته تتبهدل
ميرا: بس هي اتحدت ايار بطريقة جامده.

صفا: تعرفو اني أتمناها لايار بصراحة فيها كل حاجة تاهلها لتكون زوجة قوية ناعمة و جميلة و قمر و قوية و باردة و رقية
فريدة: عندك حق
محمد: تعرفو انها فكرتني ب فريد البحيري الكبير
ماجد: تقصد جدها
محمد: اقصد جد جدها الكبير
نور بضحك: لا معلش كده هنتوه منك
محمد: غبي هي اسمها ايه مش مسك فارس فريد مختار فريد البحيري انا اقصد ابو مختار اللي هو جد فريد جد مسك
ميرا: اه كده فهمنا مالو.

محمد: كلها هو بقوتها و برودها بصراحة البنت ديه متاصلة من الجدر اب و ام
ماجد: اذاي الكل عارف ان فارس اتجوز من برا العيلة علشان كده فريد البحيري طرده برا القصر و البلد كلها
محمد: إجابة السر ده عند فريد بنفسه
ايار: صباح الخير
الكل بضحكة مكتومة: صباح النور
ايار بغيظ: كتمين الضحكة ليه خرجوها لتموت وستريح منكم
انفجر الجميع في الضحك بصورة هستيرية و لكن الغريب ان ايار شاركهم الضحك
صفا: ايار حبيبي انت كويس.

ايار بابتسامة: كويس يا امي الواحد بش كان عايش في ملل و الصغيرة ديه هتغير المود للأحسن
مراد: بارد و الله العظيم
محمد: ناوي على ايه معاها يا ايار
ايار بابتسامة: ناوي العب شوية هي فاكرة نفسها لسه في مصر بس انا هعرفها انها في ملعبي و مش هرحمها و هخليها تفضل في بيتها تستني العريس و بس
و في سره: اللي هو انا العريس ده
ماجد: حاسب يا ملك احسن تيجي تصيده يصيدك
ايار ببرود: متخفش طول عمري صياد شاطر.

ماجد بخبث: بس الصيده المرة ديه خلت الصياد عيونه تلمع و غير كده الصيدة قوية نفس قوة الصياد حاسب يا ابني
محمد بخبث: حاسب يا ابن السلاب لان الصيدة ناعمة و قوية و ربنا يحميك من النوع ده
ايار بغرور: و انا هكسر قوتها و اول ضربة المزاد هيبقي ملكي
غادر ايار و ترك الكل خلفة يقسم على إشعال حرب قوية بين الفاتنة و الملك.

فى قصر البحيري
كان الجميع يجلسون في انتظار نزول مسك و كندا حتى يتناولون الطعام معهم و كل دقيقة ينظر فريد علىىالساعة و يتافف
سلمي بخبث: ايه يا جدو مستني مسك شكلها مش هتاكل
سما: سلمي كلي و انتى ساكته
فريد: فين مسك و كندا فارس
فارس: اكيد لسه نايمين
نزلت مسك مع عمار و كندا و كانت ترتدي بنطلون باللون الاسود و بدي باللون الاسود و جاكت جلد باللون الاسود و تركه لشعرها الحرية.

مسك بضحك: مين بيسال عليا
فريد بلهفة: صباح الخير حبيبتي اتاخرتي ليه
عمار بضحك: معلش جدو انا السبب
كندا بضحك: صباح الخير جدو
فريد بابتسامة: صباح العسل كينو
حازم: مسك هتعملي ايه مع ايار
مسك: و لا حاجة
مالك: بس يا مسك ارض المصنع كنا محتاجنها
مسك: ايار مش غبي انه يعادي عيلة البحيري الليلة معايا انا
فارس: بس يا مسك اللي حصل مش هيعدي بالساهل
مسك: انا خارجة سلام
فارس: مسك انا بكلمك.

مسك بابتسامة: متخفش عليا سلمها لربنا انت مخلف بنت الحداد
فارس بابتسامة: انتى منستيش حاجة
مسك: لا مش فاهم
فارس بغيظ: بت هاتي بوسة
مسك بضحكة رنانة: حبيبي يا فروستي
قبلت خده بكل حب و حنان
مسك بابتسامة: باي فروستي
فارس بحنان: باي يا قلبي
مسك بغيظ: يالا يا زفت
عمار و هو ياكل: جعان يا ميكو
مسك بغيظ: جعان قوم ياض هبقي اكلك
فريد بحنان: حبيبتي كلي انتى مكلتيش كده حرام
لمار: حبيبتي كلي اي حاجة.

مسك بطفولية: عوزة بيض طبق لولو
لمار بضحك: عيوني يا قلبي
مسك بفرحة: كتير لولو و حطي عليه جبنة
لمار بضحك: حاضر يا قطتي هعمله بنفسي
فريد: خليكي انتي لمار الخدم كتير و اي حاجة مسكي عوزاها تتعمل
شاور فريد للخدم الذي اسرعو له و اخذو الوصفة من لمار و توجهو إلى المطبخ لفعلها
فريد بحنان: لمار اي حاجة مسك او عمار او كندا يعذوهم تامري الخدم و انتى قاعدة معززة مكرمة ماشي حبيبتي
لمار بابتسامة: حاضر يا بابا.

مسك بزعل: انا جعانة
عمار بحنان: خدي مسكي كلي السندوتش ده لغاية ميجي الاكل
مسك بابتسامة: حبيبي يا عموري
اخذت مسك السندوتش و اكلته و بعد شوية جاء الطبق و كان شكلة جميل فكلت مسك و عمار منه و وجدو فريد ياكل معهم
انتهت مسك من الطعام و طلبت من امها تجهيز طعام على مزاجها و اخذت عمار و غادرو القصر بالريس و لم تاخذ الفريدو
فريد بغضب: اذاي مسك تخرج من غير الحرس.

الفريدو بغضب: مش ذنبي و انا هعاقبها بالطريقة الصحيحة
فارس بهدوء: اهدو يا جماعة هي ديه مسك مش جديد عليها
فريد بغضب: اتصل عليها فورا
كندا: جدو جدو
فريد بغضب: نعم في ايه
كندا بحزن: خلاص
فريد بحنان: معلش حبيبتي متزعليش مني كنتي عوزة ايه
كندا بزعل: كنت عوزة اعرفك ان ميكو راحت الجامعة
فريد: الفريدو اطلع على هناك بسرعة
لينا: الفريدو عوزاك معايا في مشوار.

الفريدو: انا مش شغال عندك و لا عمري هشتغل معاكي انا بس ملك مسك البحيري
فريد: روح انت الفريدو و انتى كندا تعالي معايا اوصلك المدرسة
يوسف: خليك انا هوصلها
فريد: يوسف مش عاوز مشاكل
يوسف: متخفش
غادر الفريدو و توجه إلى الجامعة لتلك المجنونة
اما فريد فقد غادر إلى المجموعة
اما كندا ذهبت مع يوسف للمدرسة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة