قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

في جامعة
وصلت مسك و عمار إلى الجامعة و أوقفوا الريس و نزلو كانت أنظار الشباب عليهم لمعرفة هوية من هؤلاء و لكن كالمعتاد لم يهتمو باحد و توجهو إلى مكان المحاضرة
عمار بحنان: ميكو انتي قاعدتك هنا و انا هنا
مسك: ماشي حبيبي
توجه عمار إلى القاعة و كان المهندس يقف يشرح
المهندس بجدية: ليس مسموح لاحد الدخول بعدي
عمار بأدب: اعتذر فأنا جدد هنا و هذا اول يوم و اعتذر عن التأخير.

المهندس بجدية: و أين كنت باقي السنين السابقة
عمار: لقد كنت ادرس في جامعة القاهرة في مصر
المهندس بسخرية: مصر اذا فهل انت من متفوقين
عمار: لا تخف فأنا من اوائل الجامعة طوال السنوات الماضية
المهندس: حسنا حسنا سوف نري هذا اخر يوم تدخل بعدي
عمار: حسنا دكتور
دخل عمار و اكمل المهندس باقي المحاضرة
اما مسك فتوجهت إلى مكان المحاضرة و خبطت و دخلت
المهندس بغضب: انتى مجنونة كيف تدخلين بعدي.

مسك ببرود: اتتحدث معي بذلك الاسلوب
المهندس بغضب: من انتي ايها الفاشلة
مسك ببرود: سوف تجعلك تلك الفاشلة تعتذر لها امام الجميع
المهندس بسخرية: انتي الم يخبركي احد انا من اكون
مسك بسخرية: لا لقد أخبروني انك كاهبل او القرد
المهندس بغضب: انتي مجنونة كيف تسمحي لنفسك التحدث معي هكذا
مسك ببرود: نعم فأنا مجنونة و انت قرد
نزل المهندس و توجه إلى مسك حتى يصفعها و لكن أمسكت مسك ايده بكل غضب و كانت تضغط على ايده بشدة.

مسك بغضب: اذا كنت فعلتها كانت نهايتك قبرك الان فأنا لن اسمح لأي شخص ان يلمسني فابي طوال حياتي لم يفعلها و تأتي انتي يا شبية القرد تفعلها فمن انت حتى تضرب ابنه الفارس
سحب المهندس ايده من اديها و طلب الأمن و اصبحت القاعة ساحة كاميرات
فذلك المهندس معروف عن غرورة و تكبره علي الجميع
رئيس الأمن: تفضل حضرة الدكتور لمكتب مدير الجامعة و انتم امسكو تلك الصبية.

مسك ببرود: اذا تقدر شخص مني سوف انهي حياته فحافظو على أرواحكم
خرجت مسك خلف الامن بكل قوة توجهت إلى مكتب مدير الكلية
ذاع الخبر في ارجاء الجامعة باكملها فاسرع عمار إلى احدي الطلبة و سأله عن مكتب المدير و توجه إلى هناك
دخل الفريدو إلى الجامعة و سمع ان هناك فتاة قامت بتهزيء مهندس و هي الآن في مكتب المدير فتوجه إلى هناك.

في مكتب مدير الجامعة
دخل المهندس بغضب و جلس بكل تكبر و دخلت بعده مسك التي جلست بكل راحة و عظمة على الكرسي
مدير الجامعة بغضب: كيف تجلسي هكذا و انا لم أشر لكي بالجلوس أيتها الحقيرة
مسك ببرود: انا لم انتظر امر من احد
المهندس بغضب: انظر تلك الحقيرة لابد أن تفصل من الجامعة باكملها
الفريدو بغضب جامح: من تقصد بالحقيرة ايها العاهر
مدير الجامعة بخوف: سيد الفريدو شايل مرحبا بك.

الفريدو بغضب: سوف احاسبك انت بعدين و لكن من ذلك العاهر الذي يغلط في منها
المهندس بخوف منه: سيدي انا لم أفعل شي تلك الحقيرة هي من غلط ب
انهال الفريدو على المهندس بالضرب و السباب و لم يقدر أحد على التدخل فمن يجرء على اقتحام نفسه امام الفريدو شايل
مسك: كفاية الفرو
الفريدو بغضب: كيف اترك ذلك العاهرة يغلط بيكي
مسك بهدوء: اهدء الفرو و هيا بينا لقد تعلم الادب.

الفريدو بغضب: و انت ايها الداعر كيف تهين صاحبة الجامعة
مدير الجامعة بخوف: صاحبة الجامعة كيف
عمار بغضب: فتلك الفتاة بتكون مسك فارس فريد البحيري حفيده فريد البحيري
مسك بهدوء: عموري حبيبي اهدي الفرو خلصنا يالا
خرج الكل من مكتب المدير و توجهو إلى الكافتيريا
مسك بضحك: بس ايه يا الفرو الشغل الجامد ده
الفريدو بتنفس سريع: لسه في عقاب ليكي أيتها الصغيرة من جدك
مسك بضحكة رنانة: تقصد فريد البحيري ميقدرش.

عمار: انا جعان
مسك: و انا كمان
الفرو: تعالو نروح اي مط
اسرع حارس إلى الفريدو و أخبره بوجود عدد كبير من الصحافة
الفريدو بغيظ: اعمل فيكي ايه
مسك بضحك: و انا مالي يا لمبي
الفريدو: يالا بسرعة لازم نمشي
مسك: تمام هنمشي ورا بعض
مسكت مسك ايد عمار و توجهو إلى مكان الريس و غادرو.

عند كندا
وصلت كندا إلى المدرسة و توجهت مع يوسف إلى المديرة و تكلم معها و نظر لكندا بخبث
يوسف: روحي انتي كندا مع الميس علي فصلك
كندا: خلي بالك با جو مني انا ابان طيبة و هادية بس ربنا يكفيك شر الحليم اذا غضب
يوسف بغمزة: هنشوف يا لزيزة يالا علي الفصل و اوعي تنسي اللانش بوكس و ستقبلي اللي جاي
كندا بسخرية: و مالو يا جو نستقبل احنا الاتنين.

دخلت كندا إلى الفصل و جلست و لكن توجهت المدرسة إلى مجموعة طلبة و شاورت علي كندا و هي تخرج نظرت لكندا بسخرية
كندا في سرها: يا ابن الكلب يا يوسف و الله لوريك يا بن لينا
استمر الحصص و جاءت الفسحة او البريك و نزلت كندا إلى المطعم حتى تاخذ سندويتش و عصير و هي ماشية اتوقعها احدي الطلبة علي الارض و فضل الكل يضحك
وقفت كندا و نظرت وجدت المطعم خالي من الإشراف فعلمت انه امر من يوسف.

كندا: شكل ايام الشقاوة هترجع تاني كان نفسي أفضل محترمة بس يالا
احدي الطلبة: ما بكي أيتها الصغيرة هل تبكي
كندا بسخرية: ابكي نعم سابكي بشده على بكائك انت
الطالب: بكائي كيف
كندا: هكذا
قامت بضربة في منطقة لا يظهر بها شمس و سحبت صنية و انزلتها علي ظهره و سكبت العصير على ملابسة
اسرع لها مجموعة من الطلبة لضربها و لكن كيف يضربون الفتاة الحاصلة على الحزام الاسود في الجودو.

انهالت كندا بالضرب علي الجميع و لم تسلم من بعض الاصابات
اخذت كندا حقيبتها و خرجت خارج المدرسة و شاورت لاحدي السيارة
كندا: من فضلك توجه إلى مؤسسة البحيري
السائق: حسنا انستي
انطلق السائق إلى المؤسسة
نزلت كندا و توجهت إلى احدي الحرس الذي شاهدته يقف مع ايزاك
كندا: من فضلك
الحارس بادب: انستي الصغيرة هل انتى بخير
كندا: بخير فقط حاسب السائق
الحارس: امرك انستي
حاسب الحارس السائق و توجه إلى كندا
كندا: فين جدو.

الحارس: في الأعلي تعالي معي حتى تصعدي للاعلي
كندا: حسنا
حمل الحارس الحقيبة و صعدو إلى الأعلي
الحارس: ده انستي مكتب الباشا
كندا بابتسامة: شكرا
قامت كندا بفك شعرها و بهدلته و تقطيع ملابسها و اسرع تبكي و توجهت إلى مكتب جدها و فتحته ودخلت.

في مكتب فريد
كان الجميع يجلسون في الاجتماع و على رأسهم فريد البحيري
دخلت كندا إلى المكتب و هي تبكي
التفت الجميع حتو يرو من ذلك الشخص الذي اقتحم المكتب و جدوها كندا و منظرها غني اي كلام
فارس بصدمة: كندا
فريد بخوف: كندا
اسرع فريد و فارس لها و لكن تلك الصغيرة الملعونة ارتمت بين أحضان والدها و ابعدت يد جدها عنها
فارس بحنان: كندا حصل ايه معاكي و مين بهدلك كده
فريد بحنان: مالك كندا.

كندا بدموع: ملكش دعوة بيا انت السبب
فارس بحنان: كندا عيب ده جدو
كندا بدموع: اه جدو اللي وعدنا اننا هنعيش معاه من غير مشاكل
فريد بحنان: حبيبتي انا لسه عند وعدي احكي حصل ايه
يوسف برعب: طيب بعد اذنكم
توجه يوسف إلى الباب و لكن استمع كندا وهي تقول
كندا بدموع: عاوز تهرب بعد عملتك فيا هي ديه اخرتها
صدمه سيطرت علي الجميع هل فعل بها شي فأذا الإجابة نعم سوف يقتلة فريد البحيري دون رحمة
فريد بغضب: عملت فيها ايه يوسف.

يوسف بخوف: و الله يا جدو انا وصلتها المدرسة و مشيت
كندا بدموع: يا سلام مش خليت العيال هناك يضربوني
يوسف: لا طبعا مش حصل
فارس: اهدو يا جماعة و يالا على البيت
كندا بدموع: انا عوزة مسك
مالك: اهدي كينو و يالا على البيت
فريد: الكل على البيت و انتى كندا تعالي معايا
خلع فريد جاكت البدله و جعلها ترتدية و خرجو للتوجة إلى القصر.

في القصر
وصل الجميع إلى القصر و دخل فريد و هو يحضن كندا و عندما شاهدتها لمار صرخت برعب و اسرعت لها
امار بخوف: كندا حصل ايه يا روحي
كندا بدموع: يوسف السبب
فريد بحنان: خلاص يا حبيبتي اهدي و انا هجبلك حقك و زيادة
يوسف: قسما بالله يا جدو انا معملتش حاجة
فريد: مسمعش صوت و انتى كندا ممكن تطلعي تغسلي وشك و تبدلي هدومك و تنزلي
كندا: حاضر جدو
نظرت كندا ليوسف و غمزت له بسرعة دون أن يراها احد و صعدت الى جناحها.

لحظات و دخلت مسك و هي تضحك على عمار
مسك بضحك: متجمعين عند النبي عليه افضل الصلاة والسلام
الكل: عليه افضل الصلاة والسلام
فريد: مسك مهما حصل دلوقتي ممكن متدخليش
مسك: حصل ايه فريد فين كندا
لمار: كندا فوق مسك
عمار: بعد اذنكم
فريد: افضل عمار انت ذيك ذي احفادي
مر الوقت و نزلت كندا و عندما شاهدت مسك اسرعت إليها
كندا: مسك شوفتي اللي حصل
مسك بهدوء: حصل ايه.

كندا: يوسف وصلني المدرسة و خلي مدرسة هناك تكلم شوية طلبة يضربوني
يوسف: و الله معملت كده انا بس عرفتها انها كندا البحيري حفيده فريد البحيري بس و اي مشكلة تكلمني انا
مسك: و انتى حصلك ايه
كندا: العيال وقعوني و رمو العصير عليا
فارس: و انتى يا بريئة عملتي فيهم ايه
كندا: معملتش حاجة
ادهم: مساء الخير يا جماعة هو حصل ايه
حازم: اسكت ادهم
ادهم: تمام تليفونك يوسف عمال يرن
أخذه يوسف وجد مديرة مدرسة كندا.

يوسف: مديرة المدرسة بتاعة كندا
فريد: رد و فتحت الاسبيكر
يوسف: تمام
فتح يوسف المكالمة
المديرة: مساء الخير سيد يوسف
يوسف: مساء النور خير
المديرة: كنت احب ان أبلغك ان ابنة عمك كندا قد قامت بضرب مجموعة من الطلاب و منهم من ذهب للمستشفي باصابات مختلفة
يوسف بذهول: تلك الطفلة أدخلت منذو اليوم الأول اصدقائها المستشفي كيف
المديرة: مجرد خناقة بين الطلاب فقامو بضربها وهي قامت بضربهم و غادرت المدرسة.

فارس بهمس: دايما مسيطرين
مسك بهمس: مش احسن من نكون متسيطرين نفض
يوسف بغضب: و كيف تسمحي لها بالخروج بمفردها انتي و طقم الإدارة و الاشراف متحولين للتحقيق على هذا الاهمال فتلك الصبية ليست اي شخص فتلك تكون كندا البحيري
رمي يوسف التليفون بغضب و توجه إلى كندا التي انكمشت بين أحضان عمار فاسرعت مسك بالوقوف أمامه
مسك: خير يا يوسف شيفاك طايح
يوسف بغضب: مسك ملكيش دعوة.

مسك ببرود: معلش اصل دعوة تعبانة و انا مكانها لم نفسك علشان محزنش امك عليك
يوسف بغضب: قولتلك اوعي
قام يوسف بازاحة مسك و سقطت بين أحضان فريد الذي ضمها لحضنة وقبل خدها و توجه يوسف إلى كندا و جلس على الارض أمامها
يوسف بخوف: عملولك ايه في حاجة بتوجعك ولاد الكلب دول و الله مهرحمهم انتي ليه مش بتردي عليا اكيد تعبانة هتصل بالدكتور
وقف يوسف برعب ظاهر يبحث على التليفون و لم يجده
يوسف: ادهم اتصل بالدكتور بسرعة.

ادهم: حاضر
يوسف و هو يمسح على شعرها بحنان: متخفيش الدكتور هيجي دلوقتي و هنطمن عليكي
مسك بتصفير: برافووووووووووووو تصقيف يا جماعة للممثل العبقري يوسف البحيري تصدق يوسف المفروض يتعملك تمثال ليه مجربتش حظك في التمثيل هتبقي ممتاز صدقني
حازم: ايه يا مسك مالك
مسك: اصل الشو اللي عمله مش مبلوع بصراحة خلينا نثبت الصدق اكتر
توجهت مسك إلى تليفون يوسف الذي رماه و مسكته و أعادت الاتصال مع المديرة
مسك: مرحبا سيدتي.

المديرة: مرحبا من معي
مسك: انا فريدة البحيري شقيقة يوسف
المديرة: اهلا و سهلا انسة فري تحت امرك
مسك: هو يوسف طلب ايه منكم النهاردة و انتم اذاي متنفذهوش
المديرة: يا انستي سيد يوسف طلب مني ان ارسل الصغيرة إلى احدي الفصول التي تحمل المشاغبين و ان اوصيهم عليها حتى يضايقونها و يضربوها
مسك: و انتي نفذتي ذلك
المديرة: نعم و قد امرت طاقم الإشراف على المطعم ان يغادر و يترك الساحة للطلاب.

مسك بغضب: اذا جهزي نفسك للجلوس في منزل أيتها الفاشلة فأنا ليست فريدة و لكن انا مسك البحيري شقيقة كندا
رمت مسك التليفون بشدة و غضب على الارض و وقفت امام يوسف
مسك بغضب: انت تتآمر على اختي اخت مسك البحيري اللي الكل بيخاف منه
كندا: شايف جدو
فريد بغضب: يوسف تطلع برا القصر و مشفش وشك.

مسك بغضب و صوت عالي: ااااااااه انت ايه تيجي تصلح حاجة تبوظ حاجة تانية رميت ابنك 20 سنة وجي تحرم اب و ام من ابنهم على جثتي فريد فاهم علي جثتي كمان كندا مش سهلة
فريد: مسك انا مقصدش حاجة انا بعمل كده علشان متزعليش
مسك: للأسف انت بكلامك ده بتفرق مش بتجمع بينا عاوز اذاي العيلة ديه تبقي ايد واحده و انت بتعمل كده
فارس: مسك انتهي الكلام الموضوع انتهي
يوسف بخزي: انا اسف يا عمي اسف يا مسك.

مسك: الأسف لصاحبة الشأن علشان لو كنت عملت كده معايا كان زمانك نايم في المستشفي
يوسف: اسف كندا مكنتش اقصد ان كل ده يحصل
كندا بضحك: ولا يهمك اهو الواحد فرد نفسه و عمل لنفسه صيت صافي يا لبن
يوسف بابتسامة: حليب يا عسل
نظرت مسك للجميع و خرجت خارج القصر و اخذت الريس و ركبت عليه للمغادرة
فارس: الموضوع انته
لمار بصراخ: بابااااااااا.

اسرع الجميع إلى فريد و ستمعت مسك التي عاودت الدخول حتى تأتي بالحقيبة الخاصة بها وجدت الجميع ملتف على فريد فاسرعت له
مسك: فريد فري مالك
فريد بنهجان: انا كويس اطمني
مسك: تعالي معايا نطلع فوق
ادهم: تعالي جدو اساعدك
مسك بضحك: انا قولتلك يا فوفا ديه عيلة واطية و عوزين يتربو من اول و جديد مسمعتش كلامي بقولك ايه
فريد بابتسامة: ايه مسكي.

مسك بغمزة: متتجوز عليا النعمة اجبلك موزة حلوة ترجعك شباب تاني و غيظ العيال دول
فريد بابتسامة: موافق بس تكون ذيك مشاكسة
مسك بضحك: لا مفيش اصل لمار جابتني و قفلت على كده
اكملت مسك الصعود إلى الأعلي و ادخلته جناحة و جعلته يجلس على الكرسي
اسرعت احدي الخدم بتجهيز الحمام له وو خرجت
مسك بابتسامة: يالا ادخل خد دش و انا كمان هروح اخد دش واجي احكيلك على حصل في الجامعة
فريد بابتسامة: حصل ايه.

مسك بضحك: و الله يا فريد يا خويا انت عندك حفيدتين بلطجية و بكرا مش هتلاحق من الكبيرة و الصغيرة
فريد بضحك: لاااااا روحي بدلي هدومك و تعالي احكي اللي حصل
مسك: اشطا و هخلي حد من البنات يطلعو الاكل هنا لينا
فريد باستغراب: لينا مين
مسك: انا و انت و عمار و كينو
فريد بابتسامة: ماشي مسكي
غادرت مسك و توجهت إلى جناحها و جدت عمار يجلس على السرير يلعب بالتلفون
عمار: جدو عامل ايه
مسك: كويس يالا بدل هدومك.

عمار: سلامه الشوف مانا بدلت هدومي فعلا
مسك: اشطا هدخل انا طيب
ابدلت مسك ملابسها ورتدت ترنج و اخذت عمار و كندا و توجهو إلى إلى جناح فريد الذي كان يجلس و أمامه الطعام
جلسو ياكلو و هم يتحدثون و يضحكون بشدة عما حدث معهم
حكي فريد كثيرا عما كان يفعله في شبابة و قوة والده و جده عليه
استأذنت كندا للتوجة إلى جناحها للمذاكرة و أيضا غادر عمار و ترك مسك و فريد بمفردهم
فريد: مسكي انتي عوزة المصنع ليه.

مسك: حلم حياتي و هنفذه
فريد: انا هساعدك
مسك: توتوتوتوتوتو انسي
فريد: ده حقك عليا
مسك: بقولك ايه فري متيجي ننام علشان مش قادرة
فريد: لسه بدري على النوم
مسك: خليها عليك بجد هتجنن لو منمتش
فريد بضحك: و علي ايه انتى مجنونة لوحدك
توجهت مسك مع فريد للسرير و نامتبين أحضانة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة