قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر

في قصر البحيري، في جناح فريد
صحي فريد على قبلة توضع على خده فبتسم لانه يعلم مصدر تلك القبلة فضمها لحضنة
مسك: صباح الخير فيري
فريد بابتسامة: صباح العسل مسكي
مسك بضحك: ايه يا عم انا بنت فارس مش الموزة بتاعتك
فريد بضحك: للأسف عارف انك بنتي مش مراتي
مسك: اممممممممم هي كانت شقية
فريد بابتسامة: تعرفي كانت أول متفتح عيونها تبوسني على طول و اول مرة سألتها ليه قالتلي علشان ابدا يومي و انا مبسوطة.

مسك: ختها عن حب.

فريد: و عشق و حب و كل حاجة ممكن تتخيليها تعرفي يوم الفرح بعد متقفل علينا باب الجناح ده مكنتش مصدق نفسي ان حب عمري كله بين ايدي و ملكي لوحدي بس كنت خايف لتكون مش عاوز الجوازة و عمي هو اللي وافق بامر من جدي الكبير قعدت على الكرسي و هي خايفة و متوترة و انا فضلت واقف خايف أقرب منها لجرحها و بعد وقت مر عليا كأنه سنة رفعت عيونها اللي بتسحرني و بعشقها ولقيت فيها دموع و حزن وقتها بس عرفت انها مغصوبة و مش عوزاني لقتها عملت صدمة عمري.

مسك بفضول: احكي حصل ايه
فريد بابتسامة: حاضر هحكي.

فلاش باك
رفعت مسك عيونها لفريد الذي يجلس علي بعد خطوات منها و كانت تعابير وجة غير مفسرة لها
هل هو سعيد ام غاضب؟
هل كان يريدها ام لا؟
هل يحبها ام هي مجرد زوجة فقط؟
غصب عنها تجمعت الدموع في تلك العيون الغالية أراد فريد ان يسرع إليها و يضمها لحضنة و يقبل تلك الشفاة الوردية الجميلة الذي ينسحر منها
مسك بدموع: فريد انت مش عاوزني صح
فريد بصدمة: انتى بتقولي ايه.

مسك بدموع: انا بحبك فريد و الله العظيم بحبك لو مش قابلني في حياتك خل
اسرع فريد و اوقفها أمامه و ستولي علي تلك الشفاة الوردية الذي كان يحلم بها طوال حياتة ان يتذوقهم كل ليلة و كل ليوم و كل لحظة
فريد بعشق: انا بعشقك مسكي انتى الست الوحيدة اللي في حياتي بعد امي
مسك بدموع و فرحة: يعني بجد بتحبني
فريد بعشق: بعشقك يا أميرتي
باك.

فريد بابتسامة: و من يومها وعدت نفسي اني عمري هزعلها ولا ابكيها خلفت 3 رجالة ذي القمر و بنوتة و عليتنا كبرت
و بحزن: بس هي سابتني لحدى بقالها 10 سنين و انا منعت الفرح يدخل حياتي
مسك بضحك: مالك ياعم فريد قطعت اهم حته في الحكاية
فريد باستغراب: اهم حته هي ايه
مسك بغمزة: كنت موفق ولا استعنت بصديق
فريد: يعني ايه مسك
مسك بضحكة رنانة: يبقي شكلك فضحتنا قدام الموزة و متفوقتش يوم الدخلة يا عريس.

نظر فريد بذهول لتلك الشقية المجنونة التي تتحدث في اشياء لم تتحدث فيها امه تاني يوم الفرح
مسك بضحك: شكلك متفوقتش صح
فريد بضحك هستيري: هههههههههههه هههههههههههه قومي من هنا يا بنت الكلب يا سفلة
مسك بشقاوة: احنا الشقاوة فينا بس ربنا هدينا
فريد بضحك: برااااااا يا بنت فارس براااااا
مسك بضحك: بكرا تندم يا فيري.

خرجت مسك من الجناح و توجهت إلى جناحها و أخذ دش و ارتدت بنطلون باللون التلجي مع بدي باللون الأحمر و جاكت باللون الاسود و تركت لشعرها الحرية.

نزلت مسك إلى الاسفل و جدت الجميع يجلسون علي السفرة
مسك بابتسامة: صباح العسل فروستي
فارس بابتسامة: صباح الورد مسكي
مسك بابتسامة: لولو العسل يسعد صباحك
لمار بابتسامة: صباح الياسمين ميكو
كندا: و انا ميكو
مسك و هي تقبلها: مقدرش مضبحش علي قمري
فريد: صباح الخير يا ولاد
الكل: صباح النور
مسك: ممكن اعرف البيه لابس كده و رايح على فين
فريد: رايح الشركة
مسك: مفيش شركة و مفيش شغل النهاردة خالص.

لينا: و انتى اللي هتقرري مسك
مسك ببرود: انا بامر لينا و الكل ينفذ دون نقاش و مفيش قهوة ليك النهاردة فيري
فارس: مسك اهدي
توجهت أنظار الجميع على فريد لأنهم يعلمون جيدا ماذا يفعل في اي شخص يامره و تحولت بعض النظرات لشماته لتهزيق فريد لتلك المسك
فارس: بابا مسك متقصدش حاجة
مسك بتحدي: لا اقصد مفيش شغل النهاردة و لا قهوة كمان
لمار: بابا مسك اكيد خايفة عليك و هي بتعمل كده مع فارس.

فريد بابتسامة: اي أوامر تانية مسك هانم
مسك بابتسامة نصر: لما افتكر هقولك
فريد بابتسامة: حاضر حبيبتي مفيش شغل و مفيش قهوة
مسك بمشاكسة: يسلملي حبيبي الموفق
فريد بضحكة رنانة: و الله العظيم مجنونة
مسك بغمزة: لا متقلقش انت موفق امال دول جم منين بالاسلكي
فريد بضحك هستيري: بت قومي من هنا انا مش قادر
عمار بغمزة: لا جدو موفق و بامتياز حتى الإنتاج عالي الجودة
فارس بغمزة: و مش اي إنتاج ده إنتاج عالي الجودة.

دخل الاربعة مسك و فريد و عمار و فارس في ضحك هستيري تحت ذهول الجميع و اقصد بالجميع العائلة و الخدم
مسك بضحك: خلاص مش قادرة و الله
فريد بضحك: قومي من هنا مش قادر
مالك باستغراب: هو في ايه
حازم: و إنتاج ايه اللي بتتكلمو عليه
مسك بضحك: اصل فيري موفق في كل حاجة حتى الإنتاج
فريد بضحك هستيري: طلعو البيت ديه برااااا
مسك بدلع: سلام يا فيري ابقي سلملي على الإنتاج.

حمل فريد احدي شرائح الخيار و حدفها بها فلتقتها و اكلتها بسرعة
مسك بضحك: تسلم يا هداف البحيري
عمار بضحك: لاااااا احنا نعمل فريق كورة
فارس بضحك: يالا يا ولاد الكلب من هنا
مسك بضحك: احبك و انت علي الخط
عمار: سلام ياهدااااف
كندا: باي جدو
خرج الثلاثة إلى الخارج و تركو فريد و فارس يضحكو
حازم: نفسي اعرف بتضحكو علي ايه
فريد بثبات: مفيش يالا علي الشركة و اي حاجة تقف قدامك كلموني
مالك: تمام.

غادر الجميع إلى اعمالهم و امرت لينا الخدم بتجهيز أصناف على الغداء و توجهت إلى النادي.

عند مسك
توجهت مسك إلى مدرسة كندا و اصدرت قرار بفصل المديرة و كتفت بلفت انتباة المشرفين
مسك بجدية: اي شخص يريد ان يترك عمله و لم بجد اي عمل اخر ياذي او يسمح لاذيه كندا البحيري
الجميع: نفهم انسة مسك
مدرس: انسة مسك يوجد بالخارج أولياء أمور الطلبة
مسك ببرود: ادخلهم
دخل مجموعة من الرجال و النساء
احدي الطلبة: هي ديه بابا
الاب بغضب: كيف تسمحي لنفسك ان تضربي ابني.

ام أخري: تلك الحقيرة مكانها السجن و ليس المدرسة
مسك بغضب مخيف: من هي الحقيرة أيتها السافلة
رجل بغضب: من انتي
مسك بغضب: انا شقيقة الفتاة و صاحبة المدرسة
سيدة بغضب: كاذبة فتلك المدرسة خاضعة لمؤسسة البحيري العظيمة
مسك بعظمة: و انا بكون مسك فارس فريد البحيري صاحبة المدرسة و شريكة في المؤسسة و اذا ارتمت الاحتفاظ على و ظائفكم و أموالكم استمع إلى حرف واحد في المكتب.

سكوت تام فمن يتجرا و يتحدث في وجود شخص من أبناء عائلة البحيري
مسك: اعتقد بأنكم على درايه بما نفعل و الآن إلى الخارج و جميع الطلبة على الفصول
قامت مسك و توجهت إلى كندا و قبلت خدها و امرت الحارس بان يظل بجوارها و منع اي شخص التقرب منها و غادرت المدرسة
وجدت احدي الحرس يقفون بجوار الريس الخاص بها
مسك: شكرا شباب شقيقتي في امان بينكم
الحارس: اوامرك انستي
ركبت مسك الريس للتوجة إلى الجامعة.

في مكان آخر
كان هناك ضرب اعيرة نارية و جثث تملئ المكان و لم يشعر بهم احد او لم يتدخل احد
كانت مسك تسير للتوجة إلى الجامعة و استمعت لضرب الرصاص فاسرعت إلى هناك
وجدت مسك احدي الأشخاص ينزف على الارض
مسك: امسك يدي هيا اسرع
الشخص: من فضلك انقذ سيدي فحياته اهم منا بكثير
مسك: و أين ذلك السيد
الحارس بتعب: ذلك الشاب الذي يرتدي بدلة باللون الازرق اسرع له و سوف تنال مكافأة كبيرة.

اسرعت مسك بالريس و اخذت احدي الأسلحة من الارض و اخذت تضرب الرصاص على الجهة الاخري و وققت بجوار الشاب
مسك بصراخ: اسرع حتى تخرج من هنا
الشاب بغضب: لن اهرب قبل أن اقضي عليهم
مسك بهدوء: انت بمفردك و رجالك منهم المصاب و منهم الميت و انت لن تخرج علي قدميك و ايضا تنزف هيا اسرع
الشاب: من انت
مسك: هل هذا وقت الأسئلة سوف نموت ايها الابلة
الشاب بغضب: سوف اعاقبك و لكن ليس الآن
مسك ببرود: هيا هيا.

اسرع الشاب بالجلوس خلف مسك و نطلقت بسرعة
مسك: ايها الشاب أين اذهب
الشاب بالم: إلى هذا العنوان
اخرج الشاب الهاتف و أظهر الموقع لمسك التي يدورها أمسكت الهاتف و وضعته أمامها حتى تصل بسرعة.

في احدي القصور الضخمة
وصلت مسك إلى الموقع وجدته ملئ بالحرس من كل مكان
مسك بضحك: هو انا وقعت مع زعيم مافيا يالا شواب
توجهت مسك إلى الباب فرفعت عليها الأسلحة
احدي الحرس: من انت ايها الشاب
مسك: لقد طلب مني هذا الشاب ان اوصله إلى هنا لقد تعرض لضرب نار منذو قليل
الحارس: سيدي الشيطان
و بصراخ: اسرعو فتح الأبواب بسرعة
فتح الحرس الأبواب و دخلت مسك إلى الداخل و ساعدها الحرس علي حمل الشيطان.

جاءت مسك تغادر و جدت مجموعة من الأسلحة ترفع عليها
الحارس: سوف تنتظري هنا حتى يفيق الشيطان
مسك ببرود: احذر فأنا ليست بالهينة
الحرس بغضب: هيا أمامي هيا
دخلت مسك مع الحرس إلى القصر الذي كان قمة من الفخامة و الرقي
جلست مسك على إحدي الكنب الجميلة في انتظار نزول ذلك الشيطان
مر الوقت سريعا و لم تشعر مسك بنفسها و سقطت بين أحضان سلطان النوم
مر الوقت و أصبح الوقت ليلا.

في الأعلي
كان الدكتور يقف بجوار الشيطان يخرج من كتفة الرصاصة و حتى يفوقة
رئيس الحرس بجدية: متي سيفيق
الدكتور: بعد قليل فقد تم نزع الرصاصة و تخيط الجرح
رئيس الحرس: أين الشاب الذي احضر الشيطان
الحارس: انه بالأسفل منذو ان احضر الشيطان
رئيس الحرس: حسنا سوف انزل له
نزل رئيس الحرس إلى الاسفل و جد الشاب عذرا اي شاب فهي فتاة ايه من الجمال تنام بعمق على الكنبة
رئيس الحرس بذهول: من تلك الفتاة.

الحارس: لقد تركت الشاب هنا كيف اتت تلك الفتاة
رئيس الحرس: حسنا حسنا ابقي هنا
مر الوقت وفاق الشيطان و جلس على السرير
الشيطان: من وراء الحادث
رئيس الحرس: جماعة التنين
الشيطان: اقضي عليهم
رئيس الحرس: لقد قمت بذلك
الشيطان: لقد اتي معي شاب أين هو
رئيس الحرس: في الواقع هو ليس شاب هي فتاة
الشيطان بذهول: فتاة ودخلت وسط النيران و انقذتني
رئيس الحرس: اعتقد انها خطة من أعدائك حتى تقع في شباكها.

الشيطان بشر: اذا هذا حقيقي سوف اجعلها عبره للجميع
نزل الشيطان بطوله و عرضة و جمالة إلى الأسفل و توجه إلى مكان مسك و جدها تنام براحة كأنها تنام في منزلها
الشيطان: هذه هي
رئيس الحرس: نعم هي
الشيطان بتامل: هي جميلة حرام في الموت
مسك ببرود و هي مازالت علي موضعها: لماذا هل انت اله الموت حتى تحدد من يموت و من يفضل
الشيطان: من انتي
مسك بابتسامة و هي تجلس: هل اصبحت بخير
الشيطان: من انتي.

مسك بعظمة: انا مسك البحيري من انت
الشيطان بعظمة: انا الشيطان
مسك ببرود: لقد علمني ربي ان استعيذ من الشيطان الرجيم
الشيطان بغضب: من انتي
مسك بعظمة: انا مسك فارس فريد البحيري انا حفيدة عائلة البحيري
الشيطان: انتى حفيدة الكنج فريد البحيري
مسك ببرود: نعم انا المسك
الشيطان: انا اعرف جميع احفاد الكنج
مسك بابتسامة: انا من أقيمت على شرفي حفلة بالأسبوع الماضي و من الممكن ان تسأل عني الاخبار.

رئيس الحرس: نعم كلامها صحيح
شاهد الشيطان صور مسك مع فريد عبر صفحات الجرائد
مسك و هي تقف: سوف أغادر الآن لقد أصبح الوقت متأخر
الشيطان: و هل تعتقدي يا جميلة انكي ستغادرين القصر
مسك بهدوء: و هل هذا شيم الرجال هكذا ترد المعروف و الجميل لي
الشيطان بابتسامة: شكرا لكي مسك على انقاذك لي
مسك بابتسامة: ليس هناك شكر بيننا و على فكرة أصدقائي المقربين يقولون ميكو.

الشيطان بابتسامة: لكي جميل و دين في عنقي في اي وقت مرحب بكي داخل قصري و حياتي
مسك بابتسامة: احذر ايها الشيطان فأنا ليست بالسهلة فلا تتوقع مني اي شي خارج المألوف
الشيطان بابتسامة: فعلا لستي بالسهلة فأنتي تحذرين الشيطان دون خوف
مسك بضحك: انا فقد انصحك صديقي سوف اغادر فالتاكيد الجميع قلق لتاخري و عدم ذهابي إلى الجامعة
الشيطان: رجالي خلفك حتى توصلي في امان
مسك و هي ترفع هاتفها: اكتب رقمك إذا ارت.

الشيطان بابتسامة: حسنا صغيرتي
كتب الشيطان الرقم لمسك و اخذ رقمها و غادرت
الشيطان بابتسامة: مسك
مسك: امممممممممم
الشيطان: ماكس
مسك: مين
الشيطان بابتسامة: ايمي ماكس و مش كتير يعرفوه
مسك بابتسامة: حلو ماكس بأي ماكسي
الشيطان ماكس: باي ميكو
ابتسمت مسك و ركبت علي الريس و خلفها حرس الشيطان.

في قصر البحيري
كان فريد يجلس على نار و قلق خوفا علي مسك
فريد: فين بنتك يا فارس
فارس: ادام قفلت التليفون يبقي مخنوقة و مش عاوز حد يكلمها
فريد بعصبية: انت بارد كده ليه ديه بنتك
ادهم: متقلقش يا جدو انا نشرت الحرس في البلد كلها و بإذن الله خير
مالك: اهدي بس يا بابا شوية و مسك هتيجي
فريد: هو ممكن يكون حد خطفها
لمار بضحك: حد يخطف مسك و الله انت طيب.

فريد بغضب: انتم اذاي كده الساعة بقت 10 بالليل و البنت لسه مجتش
مسك بضحك: انا جييييييييييييت
عمار بضحك: يا ريتنا افتكرنا ربع جنية
لمار بضحك: لا و انت الصادق سندوتش افيد
فريد بغضب: بس مش عاوز اسمع صوت
توجه فريد إلى مسك و ضمها لحضنة و قبل رأسها بكل حنان
فريد بحنان: كنتي فين
مسك بابتسامة: كنت مخنوقة سوية علشان كده قفلت الفون متقلقش
فريد: لمار بعد اذنك امري الخدم يجهزو الاكل علشان مسك اكيد جعانة صح حبيبتي.

مسك بدموع مزيفة: انت حونين اوي الراجل ده يستحيل يبقي ابويا ولا الست ديه امي محدش خايف عليا
فريد بحنان: انا بخاف عليكي يا قلبي يالا اطلعي خدي دش و بدلي هدومك وعقبال الاكل ميجهز
مالك بغيظ: يالا مسك هانم الكل جعان علشان خاطرك
مسك: و بالنسبة لطبق السندوتشات اللي تحت الكرسي ده تبع مين
مالك بقلق: مفيش سندويتشات خالص
ضحكت مسك و صعدت الى الأعلي و خلفها عمار.

في جناح مسك
دخلت مسك إلى الجناح و رمت نفسها علي أقرب كرسي و دخل بعدها عمار و جلس بجوارها
عمار: كنتى فين
مسك بابتسامة: عشت جو اكشن طحن
عمار باستغراب: اذاي
مسك: هحكيلك
حكت مسك لعمار ما حدث معها بالتفصيل الممل
عمار: يخربيت جبروتك
مسك بضحك: معلمة انا صح
عمار: مسك هنعمل ايه في المصنع
مسك: مش عارفة و الفلوس اللي معانا مش كتير
عمار: ايه رايك نشتغل اي شغلانة
مسك بتفكير: في حاجة واكله دماغي بقالها كام يوم.

عمار: احكي ياسطي
مسك: ايه رايك لو نور و ادم نزلو خان الخليلي و جابو من هناك شغل فرعوني و شادي يجبهم معاه او ادم يشحنهم علي هنا
عمار بتفكير: و مش بس شغل فرعوني احنا ممكن نكلم الرجالة هناك و يبعتو اجمد شغل بدوي و الحاجات اللي بتعجب الأجانب
مسك بابتسامة: يبقي على بركة الله نكلم الشباب هناك
عمار: تعالي الاول ننزل تحت علشان جدو فريد ممكن يطلع يقتلنا يا حرام جعان من بدري
مسك: اشطا.

دخلت مسك اخذت دش سريع و لبست و نزلت
جلس الجميع ياكلون و كان عقل مسك و عمار يفكرون كيف يصرفون البضاعة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة