قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع والعشرون

في قصر الشيطان
توجهت مسك و عمار إلى قصر الشيطان وصلت مسك و اسرع الحرس بفتح البوابة و سمحو لها بالدخول
ماكس: اهلا و سهلا مسك
مسك بضحك: الاهي تنستر معنكش اكل انا و الواد ده جوعانين اوي
ماكس بضحك: ههههههههههه في يا قلبي لحظة واحدة و الخدم يجهزو الاكل عوزة حاجة معينة
مسك بضحك: لا يا خويا عوزة اكل و بس حتى لو هتدبح اي حد بس ناكل
عمار: اه بسرعة قبل مناكلك
ماكس: هو قصر البحيري مفيش فيه اكل.

مسك: حصل شو درامي بس الحمد لله
ماكس بفضول: حصل ايه ها احكي عقبال الاكل ميجهز
مسك بضحكة: يا بني انت زعيم مافيا مش واحد عادي
ماكس بضحك: لا انا مع الكل زعيم مافيا إنما معاكي انتي عادي
مسك: اشمعنا
ماكس: حاسك ذي بدوري على حاجة و بتوصليلها و لازم تنفذي حتى لو هترمي نفسك في النار
مسك بجدية: شكلك شفت كتير في حياتك
ماكس: انا مكنتش زعيم مافيا و لا حتى ابويا و لا حد من عيلتي
مسك باستغراب: امال حصل ايه.

ماكس: قتلت زعيم مافيا خطف اختي و عتدي عليها علشان كده قررت اقتلة و مهتمتش باي حاجة غير ارجع شرف اختي و لما قتلتة لقيت زعيم المافيا الكبير امر رجالتة انهم يجبوني عنده و لما رحت خيرني بين موت اهلي كلهم و بين امسك زعامة مافيا فقررت احمي اهلي من الموت و العذاب و قبلت بس عمري مقتلك حد و لا وسخت ايدي بالدم بس ساعة غضبي الكل بيخاف مني علشان كده خت لقب الشيطان.

مسك بابتسامة: مش خايف مني و ليه بتحكي الكلام ده كله
ماكس بابتسامة: سنين شغلي في المافيا و قبلها خلتني افهم الناس اللي قدامي و انا واثق فيكي و عارف انك بتعملي كل حاجة علشان توصلي للحقيقة
مسك بابتسامة: و أين هي الحقيقة
ماكس: لا تستهيني بعقول الآخرين
مسك بضحكة: و انت لا تلعب مع بنت الحداد
عمار: معلش بس هو فين الاكل
ماكس بضحك: سوف يأتي لا تقلق.

لحظات و قد اتت الخادمة تخبرهم بتجهيز الطعام فذهب عمار و مسك إلى الطعام بفرحة فضحك ماكس عليهم
ماكس بضحك: كده عرفت اخركم شوية اكل
عمار و هو ياكل: انا ممكن ابيع ابويا علشان اكله حلوة
ماكس بجدية: بس اوعو تبيعو بعضكم
مسك بثقة: احنا اه بنهزر و بنضحك بس رجالة
عمار بثقة: احنا روح واحدة في جسمين
ماكس: الرب يحميكم
مرت فترة و كان ماكس يجلس خلف مكتبة و ميك و عمار يجلسون علي كنبة و يقرئون التقارير.

مسك: برادو موصلتش اللي انا عوزاه
عمار: كل ده يا مسك و موصلش
ماكس: مش فاهم مسك انتي عوزة توصلي لايه
مسك: لو طلبت منك شوية رجالة بس من غير استعمال السلاح توافق
ماكس: كل رجالتي من اول دراعي اليمين لغاية اخر راجل و انا شخصيا تحت امرك
مسك: ليه
ماكس: ليه ايه
عمار: ليه عاوز تساعدها
مسك: انا معملتش معاك حاجة لكل ده تفتح بيتك لينا و اكل و شرب و رجالة
ماكس بابتسامة: علشان انا بعملك ذي اختي.

مسك: مش عوزاك تزعل مني ولا تقاطعني مهنا عرفت
ماكس بحنان: اوعي تفتكري اني مش فاهم اللي قدامي انا في ظهرك مسك لغاية العمري
عمار: شكرا ماكس يالا حبيبتي
مسك بابتسامة: شكرا ماكسو باي
ماكس: باي ميكو و رجلتي في خدمتك وقت متعوذي
خرج الشباب و توجهو لشراء بعض المواد الخام الخاصة بالعمل و قد قررو الذهاب لمصر لشراء جميع الأشياء التي يرغبون بها و لكن بعد انتهاء الامتحانات.

اتصل يوهان على مسك حتى تأتي إلى الفيلا ليشاهد ما حدث في التجهيزات حتى الآن
اتصلت مسك بدورها على الفريدو حتى يقابلها في الفيلا و بالفعل توجه إلى هناك
اشاد يوهان بجمال الألوان و أشكال الحديد و تشكيلة و طلبت كسك منه تطويل المده لنظرا لخضوعهم للامتحانات فوافق
و عادو إلى القصر حتى يرتبون اولوياتهم.

في مصر، خصوصا في الغردقة
وصل ايار إلى مصر منذو اسبوع و وجد الكثير من المشاكل فاخذهم مشكلة مشكلة و لكن عندما يغلق مشكلة تظهر مشكلة أخري لدرجه انه تم القاء القبض عليه
ايار بغضب: انا عاوز اعرف انتم قبضين عليا ليه
الضابط ببرود: و كل المصايب اللي معموله ديه ملهاش حساب
ايار بغضب: انا مالي حاسبو المسؤل
الضابط ببرود: و المسؤل ده بينفع أوامر مين مش اوامرك حرام تشيله الليلة.

ايار بهدوء: هو ليه وكيل النيابة مش بيتحقق معايا
الضابط ببرود: لانه مش فاضي
ايار: مش فاضي ليه وراه ايه
الضابط بضحك: عقبال عندك يا رب بيجوز بنتة
اسار بغيظ: نعم يا روح امك بيجوز بنتة و سايب الشغل
الضابط ببرود: انا مش هحاسبك على كلمة روح امك لان كل شخص لازم يفتخر انه روح امه و انت كمان روح امك و ابوك بس انا هفهمك كل محافظة ليها وكيل نيابة و قاضي و ادام وكيل النيابة مرفعش القواضي للقاضي يبقي مفيش قضية فهمت.

ايار: بصراحة مش مستوعب طيب عاوز اطمن علي اهلي ممكن
الضابط بزعل: انت فاكر اني قلبي حجر و مش بحس لااااااااا ايار انت كده زعلتني منك بس معلش علشان المسلسلات و الأفلام خلكم تاخدو فكرة وحشه علينا بس هقولك اهلك كل يوم بيكلموك و يطمنو عليك و انت كمان بتطمن عليهم عن طريق الواتس اب
ايار: طيب معلش هو ده منظر قسم
الضابط بضحك: انت في الغردقة يا ايار مش في اي حته تانية
ايار: تمام تمام ممكن عاوز قهوة.

الضابط ببرود: لونها غلط على صحتك لكن ماشي هجيب ليك
خرج الضابط و ترك ايار يعيد حسباته من جديد من وراء كل هذه المشاكل.

في الخارج
اتصل الضابط على إحدي الأرقام و تحدث معها ككل يوم يطمنه بالجديد
الضابط بضحك: صاحبنا هيولع
الرد بضحك: خليه يتربي
الضابط بضحك: اوامرك يا كبير
الرد: تسلملي يا باشا
الضابط بضحك: اسيبك انا بقي
الرد: سلام
اغلق الضابط مع المتصل و امر احدي العساكر باحضار قهوة و دخلها لايار.

في قصر البحيري
وصلت مسك و عمار إلى القصر و توجهو إلى الداخل و صعدو إلى الأعلي حتى يطمانو على امهم
مسك بشقاوة: ام مخيمر اخبراها ايه
لمار بزعل: متقوليش علي ابني الاسم ده
عمار بمشاكسة لبه بس يا ام عتريس
فارس بضحك: هحرق دمكم و هجيب الواد
مسك بعظمة: و الله يا فارس لو كل يوم خلفت بنت و ولد عمرهم مهيكونو ذي مسك البحيري هيفضلو في ظل مسك البحيري للابد.

فارس بابتسامة: و انا يوم المني عندي لما عيالي يبقو في ظل اختهم الكبيرة اللي عارفة الصح من الغلط
مسك بابتسامة: مش بتثبت يا بن البحيري
فارس ببرود: عاوز اعرف بتعملي ايه طول اليوم برا القصر و خصوصا ان الجامعة مش شغالة علشان الامتحانات قربت.

مسك ببرود: عمرك مهتوصل لدماغي يا والدي العزيز انا بلا فخر مسك البحيري مسك اللي دوخت اكبر الرجال مسك اللي لعبت مع النار و متحرقتش اعرف دايما انك مخلف بنت بمليار راجل خليك دايما عارف ان الغلط ممنوع في قاموسي
فارس بفخر: و انا واثق في تربية ايدي بس غصب عني لازم اخاف عليكي انتي حته من قلبي انتى بكريتي حافظي على نفسك يا بنت عمري
مسك بابتسامة: حاضر يا حبيبي ربنا يجعلك سندي و ظهري لاخر العمر.

ضمها فارس لحضنة و جلس و جعلها تجلس بين أحضانة فوضعت مسك رأسها على صدره و اغمضت عيونها
كانت لمار و عمار ياكلون الفواكة و يشاهدون ما يحدث مع مسك و فارس كأنهم يشاهدون فيلم عربي رومانسي لعمرو الشريف و فاتن حمامة
عمار بحزن: يا خسارة الفاكهة خلصت
لمار بحنان: روح يا مودي الثلاجة مليانة هات و تعالي
عمار بفرحة اهبل: ماشي
اسرع و قام باحضار بعض الفواكة و عاد للجلوس بجوار لمار يطعمها و ياكلو هو.

في جناح ادهم
كان يجلس بجوار فلك بعد ان امر بعد أخبارها بالاجهاض لأنهم بالأساس لن يعرفو اصلا
جاءت جي جي و نظرت له بدموع فاسرع لها و ضمها لحضنة و قبل خدها و شفايفها بكل حنان
ادهم: حبيب بابي مالو زعلان و بيعيط
جي جي: انا عوزة مامي انت مش حلو
ادهم بزعل: انا مش حلو جي جي خلاص انا زعلان
جي جي: انت زعلان على زعل مامي منك هي على طول بتعيط و بسمعها بتكلمك في الصورة و بتقول انك مش بتحب مامي و بتفضل تعيط.

ادهم بحزن: حقك عليا حبيبتي انا الصبح هنسافر انا و مامي و الحلوة جي جي
جي جي بفرحة: بجد بابي
ادهم بحنان: بجد يا روح بابي
جي جي بفرحة: هنروح فين البحر صح
ادهم بابتسامة: ماشي حبيبتي
جي جي بفرحة: انا هخلي الدادة تجهز هدومي
جريت جي جي إلى غرفتها حتى تجهز شنطة ملابسها
ادهم بحزن: اسف حبيبتي اسف اني اهملتك اسف اني حزنتك اسف فلكي اسف يا حب عمري
دخلت لينا الجناح و لا كأنها هي السبب في مقتل حفيدها.

لينا: ايه ادهم هتفضل قاعد كده كتير
ادهم بغضب مكتوم: و حضرتك مش حاسة باي تأنيب ضمير انك السبب في قتل حفيدك
لينا: و انا مالي الخدامة الغبية هي اللي اتصرفت من دماغها.

ادهم بغضب و صوت عالي: و الخدامة اتصرف من دماغها و لا من اوامرك انتي كنتى عاوز ايه كنتى عوزة تسقطي طنط لمار اهو ربنا عقبني بسببك و خسرت ابني فوقي بقي و عرفي انك غلط ابويا خسرتيه من زمان بسبب تكبرك و غرورك حتى عمي فارس خلتية يسب البيت و يبعد عن عيلته حتى ولادك ضيعتهم شوفي فريدة نسخة طبق الأصل منك مغرورة و متكبرة و تافهة احسن حاجة جدو بيعملها انه بيضم الشباب تحت ايده و لا كان زمان يوسف مبهدل الدنيا بس بيخاف يعمل حاجة غلط فريد البحيري يعاقبو.

لينا بغضب: انت اذاي تتكلم معايا بالاسلوب ده انت ناسي اني امك و لا اتعلمت قله الادب و السفالة من بنت الخدامة
ادهم بغضب أعمي: بنت عمي من نسل البحيري و امها طول حياتها معملتش كوباية شاي لحد كفاية بقي
حازم بجدية: لينا ورايا و انت ادهم اهتم بمراتك و اوعي تضيع يوم من حياتك
لينا بسخرية: اسمع كلام ابوك هو خبره
حازم بسخرية: اه ادهم اسمع كلامي على الاقل لقيت هنا الحب و العشق لكن غيرك لقاه برا القصر.

لينا: تقصد ايه حازم
حازم ببرود: هتعرفي في الوقت المناسب
خرج حازم و اسرعت لينا خلفة تنهد ادهم و لف جسده وجد تبكي فاسرع إليها
ادهم بحنان: حمد لله على السلامة يا قلبي
فلك بدموع: هو انا كنت حامل
ادهم بحنان: ربنا هيعوضنا بالخير
فلك بدموع: الحمد لله الحمد لله
ادهم بحنان: يالا حبيبتي قومي خدى دش و جهزي نفسك علشان هنسافر احنا الثلاثة نقضي احلى اسبوع في البحر.

فلك بدموع: انت دلوقتي بتعوض اللي امك عملته و لا علشان صعبت عليك
ادهم بحنان: اسف حبيبتي حقك عليا اني قصرت معاكي و وعد مني هفضل احبك باقي عمري
فلك بدموع: يعني انت بجد بتحبني
ادهم بعشق: و الله العظيم بعشقك حقك عليا تعالي ننسي الايام اللي فاتت و نبدأ من جديد
فلك بابتسامة: ماشي دومي
ادهم بعشق: و حشتيني يا قلب دومي
فلك بفرحة طفلة: هروح فين بقي
ادهم: انا تحت امركم شوفي عاوزة تسافري فين.

فلك بدلع: عوزة اسافر المالديف
ادهم: اوامرك يا فلكي
مسك ادهم الفون و تصل على المطار لتجهيز الطيارة للسفر إلى المالديف
قامت فلك بتجهيز شنطة السفر و لكن وجدت نفسها تحمل بين احضان ادهم الذي كان ينظر لها بعشق
فلك: ادهم في ايه
ادهم بعشق: و لا حاجة عندنا موضوع مهم جدا
فلك بدلع: و الشنط
ادهم بغمزة: هنرتبها بعدين يا موزة.

وضعها ادهم على السرير بكل حنان و اقترب منها ينعم بقربها و يزيد من التمتع معها حتى ينسيها ما فعله معها.

في قصر المالكي
اخذ ليث فرسته و نطلق بها كالمعتاد و نزل و وقف أمام البحيرة و تنهد و اخرج من جيبة سلسلة جميلة تحمل قلب صغير بيه صورتها
ليث: وحشتيني اوي اوي يا قلبي كده تخلفي بوعدك بس انا مش زعلان منك عارف انك كنتي صغيرة و انا اللي خلفت بوعدي علشان مجتش تاني يوم بس غصب عني تعرفي اني كل سنة في نفس الوقت بروح نفس المكان و سألت عليكي محدش عرفك
مروان: هي لسه السلسلة ديه معاك
ليث: اه معايا.

مروان: انساها بقي
ليث: للأسف الشديد مش هقدر انساها
مروان: حبتها
ليث: عشقتها كل لحظة بتمر عليا عشقها بيزيد في قلبي اكتر و اكتر
مروان: عارف انا معني العشق ده
ليث: انت بتحب دارين اوي
مروان بعشق: بعشقها اوي اوي من اول لحظة حملتها بين ايدي و حبها نزل في قلبي من عند ربنا
ليث: اهو انت اللي قولت حبها اتزرع في قلبك من غير تكلف و انا حبتها اوي اوي مروان.

مروان: بس انا خايف ليث خايف تفضل تدور طول العمر و متلقهاش هتعمل ايه
ليث بتنهيدة: مش عارف مش عارف بس اللي اعرفة انها قريبة مني اوي
مروان: اذاي ليث
ليث بتنهيدة: عارف البنت اللي لقتها و جت هنا اول مشلتلها حسيت احساس غريب و يا ويلي من عيونها اللي زلزلت كياني و رجعت الروح في قلبي
مروان: اهدي يا صاحبي بإذن الله خير قول يا رب
ليث بتنهيدة: يا رب اجعلها من نصيبي
اغمض ليث عيونة و نام على الارض و نام مروان بجواره.

كل شخص يفكر في معشوقتة التي سرقت النوم من عيونه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة