قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس والعشرون

تسريع الأحداث
سافر ادهم و فلك و ابنتهم إلى المالديف لقضاء وقت ممتع معهم
انتبهي الشباب من الامتحانات و قررو النزل لمصر لقضاء اسبوع
انهت مسك الكثير من شغل الحدادة و كانت تتفنن في الأشكال المختلفة
اصبحت الفيلا خلال شهرين فقط على احث تراث فقط ينقصها الديكور
تم الافراج عن ايار او نقل خرج دون أي تحقيق
علمت لمار انها تحمل بين احشائها طفلة و هذا اسعد الجميع و خصوصا فارس لانه يعشق البنات بشدة.

تجهزت مسك و عمار و كندا للسفر إلى مصر بعد ان احضرو هدايا للجميع و ايضا جهزت قائمة بكل المتطلبات
رفض فريد رفض قاطع سفر مسك و لكن لم تهتم و امرته بتجهيز الطيارة و بالفعل وافق و امر بتجهز الطيارة
تجهز ليث للسفر إلى مصر كما يفعل كل عام للقاء معذبة قلبة
امر مسك بعض الورش بتجهيز بعض التحف بمواصفات خاصة
طلب عمار احدي مصانع النجف بتجهيز النجف المطلوب.

تم تعين نور العسيلي شقيقة شادي مذيعة لاحدي البرامج الإخبارية الهامة التي يتم عرضها على احدي القنوات الفضائية الهامة
تجهز الفريدو للسفر مع مسك و عمار
علمت عائلة العسيلي بقدوم أبنائهم فجهزو المأكولات الشهية و الطيبة حتى يتناول أبنائهم و يتغذون جيدا لأنهم يعرفون جيدا في فترة الامتحانات يهملون في الطعام
كانت لينا تراقب حازم لمعرفة السر المخفي
طلبت مسك من الفريدو بتعين شخص يعرف سر حازم.

في قصر البحيري
نزل الخدم بالشنط الخاصة بمسك و عمار و كندا و خلفهم نزل الشباب الثلاثة و جدو الجميع يجلسون في انتظار توديعهم
مسك بشقاوة: فارس انا سايبة لمار حامل في عيل مرجعش القيهم اتنين مفهوم
فارس بضحك: سافري انتي بس و ملكيش دعوة هخليهم ثلاثة
عمار بمشاكسة: جامد انت فارس
كندا بسخرية: فضلت تقول مركز مركز لغاية مركبت المرجحة
مسك بضحكة رنانة: و الله اتمرجحت فروستي
فارس بغيظ: اه يا ولاد الكلب ماشي ماشي.

عمار بضحك: طيب متتاخرش بقي
مالك: و الله القصر هيرجع كئيب ذي الاول
سارا: صح و الله ارجعو بسرعة
يوسف بضحك: و الله انا عن نسبالي واخد اجازة و ناوي انزل مصر معاكو بس اهم حاجة عندكم اكل
عمار: تنور يا جو بيت العسيلي مش بيخلي من الضيافة
كندا بسخرية: و انت بقي هتعرف تعيش في منطقة شعبية
ادهم بضحك: الله يوسف البحيري هينزل منطقة الجيارة يبقي هيتعلم عليه.

مسك برفع حاجب: ليه هو رايح مع سوسن انا مسك البحيري يا دومي يعني لا حكومة تهم و لا بوكس يلم
يوسف بضحك: الحمد لله ضمنت المؤبد على ايدك
عمار بضحك: يالا اجمد كده يا معلم ايه يعني 25 سنة
فارس: كنت جايب زير حد شافه
كندا بزعل: عاوز تكسر ورانا زير بابتي
لمار بغيظ: بت انتى بلاش سهوكة على جوزي مش كنتى لسه بتركبية المرجحة
كندا بترقيص حواجب: هتفضلي منكادة مننا علشان احنا حلوين و مدلعين
لمار بغيظ: ماشي يا كلبة البرك.

مسك: امال فين فيري
عمار: صح فين جدو
سما: في اوضة المكتب زعلان علشان هتسافرو
مسك: انا هدخله و هجيبة معايا
توجهت مسك إلى غرفة المكتب.

في غرفة المكتب
كان فريد يجلس و علي وجه الحزن لفراق هؤلاء المشاغبين الذين اضافو لحياتة نكهة
نعم هو يحبهم بل يعشقهم لأنهم مختلفين عن باقي احفادة لأنهم عاشو في مجتمع يفرض عليهم التقلب على كافة الأنواع
استمع لفتح الباب و شم رائحة صغيرتة
مسك بابتسامة: هو فيري زعلان مني و لا انا مش فاهمة صح
فريد بابتسامة حزينة: تعالي حبيبتي
مسك بابتسامة: مالك فرفورة.

فريد بحزن: هتوحشيني اوي يا مسك سنة كاملة اتعودت عليكي تبقي في حضني
مسك و هي تجلس على قدمة: اوعدك مش هتاخر هو اسبوع واحد و هرجع
فريد و هو يضمها لحضنة: كل يوم تكلميني 5 مرات في اليوم
مسك بمشاكسة: خليهم 10 ايه رايك
فريد: موافق
مسك بابتسامة: متخفش فيري هنرجع بإذن الله سالمين
فريد بحنان: خلي بالك من نفسك يا قلبي
مسك: اطمن يا باشا تعالي بقي سلم على الشباب
فريد بابتسامة: امرك مسك
خرجو إلى الباقي.

في الخارج
خرج فريد و سلم على عمار و حضنة بحب و حضن كندا بحب و تلك المشاكسة بين أحضانة لا يريد أن يتركها
فريد: يوسف لو حصل خدش صغير لاخواتك الصغيرين هزعلك و مش بعيد اقتلك
كندا بضحك: حلو اوي اعمل ايه علشان نخلص منك
يوسف بغيظ: كل ده هيطلع عليكي
مسك بجدية: مايا مايا
خرجت فتاة محترمة ترتدي ملابس رسمية و وقفت اما مسك
مايا باحترام: اوامرك انستي.

مسك بجدية: تلك المرأة الحامل هي امي لمار البحيري و هذا الرجل هو والدي فارس البحيري و ذلك الرجل هو جدي فريد البحيري هل اعيدهم لكي
مايا باحترام: لا انستي لقد عرفتهم اوامرك
مسك بجدية: الثلاثة لديهم طعام خاص غير باقي العائلة هم مسؤلين منك فقط إذا حدث غلط و لو طفيف سوف اجعل ملوك المافيا يدرسون ما حدث بيكي لسنوات طويلة مفهوم
مايا باحترام: مفهوم انستي.

مسك: تلك قائمة الطعام الخاصة بهم و عندما يكون الرجال في العمل انتى تجلسي مع المدام لا تتركيها ابدا
مايا: اوامرك
مسك بجدية مخيفة: اذا حدث شي بسيط خاطئ سوف اتلزز بتعذيبك و تقطيعك و انتي على قيد الحياة سوف اجعلك توصلي لحافة الموت و لكن لن اسمح لكي بالموت سريعا
مايا بجدية: انستي انا اعلم كافة التعليمات و لا يستطيع احد ان يلمس الثلاثة اقصد الاربعة و عندما تعودين بالسلامة سوف اسلمهم لكي كما اخذتهم منك.

مسك: تلك الحقيبة مكونة من لونين الأحمر خاص بأمي و الاصفر خاص بالجد
مايا: حسنا انستي
مسك: هذا الهاتف سوف يرن بموعد و اسم الدواء و اسم الشخص لا اريد اي لخبطة
مايا: اوامرك
مسك: لا اريد منك تنفيذ أوامر اي شخص هنا حتى هؤلاء الثلاثة
مايا: اوامرك
مسك بابتسامة: حسنا تفضلي
مايا: شكرا انستي.

مسك: اظن الكل سمع الأوامر و اي شخص هيعترض هيشوف عقاب مني انا شخصيا و معلومة صغيرة البنت ديه ذي الآلة هتنفذ الأوامر غصب عن الكل
فريد بتحدي: انا مش هنفذ اي اوام
وجدو مايا تخرج و هي تحمل في اديها صنية عليها 3 اكواب من العصير و توجهت إلى لمار حتى تاخذ واحد
لمار بابتسامة: معلش حبيبتي مش قادره
مايا ببرود مخيف: تناولي عصيرك حالا
لمار بخوف: تصدقي انا عطشط فجأة.

اخذت لمار الكوب و نزعت الغطاء و شرب الكوب مرة واحدة فهزت مايا رأسها و توجهت إلى فارس الذي ضحك و أخذه و شربه دون كلام و اخير فريد الذي حاول رمي الصنية من اديها ولكن كانت هي الأسرع و امسكت الكوب و وقفت امامه و اصبحت لون عيونها مخيف
فريد و هو يبتلع ريقة: معلش يا مايا السن بقي
اخذ فريد الكوب و شربة و اعطاة لها و غادرت إلى المطبخ
ضحكات رنانة ملئت المكان من مسك و عمار
مسك بضحك: ناس تخاف من العين الحمرا.

سالم بهيام: لا ميكو ديه خضرا في لبني حاجة كده سبحان الخالق
سما: و حلوة كمان
سالم بهيام: اوي اوي قمر 14
ادهم: جامده كده مفيش عليها غبار
سالم بهيام: اااااااااااااه جامدة طحن
مسك بجدية: حاسب يا المنصوري من الجامد لانه من المافيا الالمانية
صدمة احتلت وجوه الجميع هل ما قالتة مسك صحيح تلك الفتاة من المافيا فالتاكيد صحيح فملابسها و مشيتها و وقفتها و سرعة إنقاذ الكوب يدل على ذلك.

ادهم: يخربيتك يا مسك جايبة واحدة من المافيا تعيش معانا
مسك ببراءة مصطنعة: و انا ذنبي ايه انا طلبت واحدة بمواصفات خاصة لقيت ديه جاية و بعد تقيم و افقت
عمار: يالا بقي علشان نلحق نوصل بسرعة
مسك: اشوف وشكم بخير
سلم الكل علي الشباب و غادرو القصر و توجهو إلى المطار.

في مصر الحبيبة
كان بيت العسيلي على أكمل وجه ليس من حيث النظافة فهو دائما نظيف و لكن من حيث المأكولات التي تتجهز حتى تفرش سفرة كاملة حتى يسترد الشباب عافيتهم
سلمي: كده كل حاجة جاهزة
فريدة: اه البط بس في الفرن بيتحمر و الاكل كله جاهز
ام علي: و الله العيال دول وحشوني اوي سنة مختهمش في حضني
علي: و الله عندك حق انا لما عرفت انهم جايين قسمت الشغل على المحامين اللي عندي علشان افضل معاهم.

محمود: بس مسك هتزعل لما تعرف ان محروس و مراتة الله يرحمهم
الكل: الله يرحمهم
سلمي: ربنا يكون في عون اسلام
نور بفرحة: ميكو و مودي و كينو وصلو
اسرع الجميع بالنزول إلى الاسفل مع دخول السيارات إلى المنطقة
اسرع الشباب بالنزول و ستمع جميع الحرس لصوت الزغاريط و التهليل من الناس لقدام مسك و عمار
فريدة بفرحة: حمد لله على السلامة يا حبايبي.

ارتمي عمار بين أحضان امه و ارتمت مسك بين أحضان سلمي و اما كندا فحضنها على باشتياق
بعد فترة من السلام و الترحيب من اهل المنزل و المنطقة صعدو إلى الأعلى.

في الأعلي
تعرف الجميع على يوسف و تاكدو انه يكون قريب مسك من شده وسمتة الطاغية و ايضا تعرفو على الفريدو
التف الجميع حول السفرة و كانت فريدة تجلس بجوار عمار و تطعمه من جهة و تطعم مسك من جهة
و سلمي تجلس في منتصف مسك و كندا حتى تطعمهم باديها كما تعودو دائما
كان يوسف ينظر لهم و هو يشعر لأول مرة في حياته بجو الأسرة و العائلة و كيف يخافون على بعضهم
فريدة بحنان: مالك يا يوسف مش بتاكل ليه.

يوسف بابتسامة: باكل و الله يا طنط
فريدة بحنان: خد يا حبيبي كل من البط ده هيعجبك اوي
و بغيظ: جرا ايه يا محمود انت و علي متهتمو شوية بالشباب و خليهم ياكلو
محمود بغيظ: معلش يا فريدة هانم اصل الاكل كله قدام المفاجيع دول
الفريدو بضحك: انت هتقولي دول بيكلو اكتر من الكلام
مسك و هي تاكل: خمسة في عينك
سلمي: حرام عليك يا بني دول رفعو خالص
ادم بغيظ: تعالو كلونا احسن.

شادي بغيظ: كل كل يوسف و انت الفريدو اصل بعد شوية مش هلاقي اكل
عمار و هو ياكل: مش هنرد عليكم و نبي يا ميكو شوية محشي من عندك
مسك: حبيبي يا غالي اتفضل
كانت الأطباق تتحرك و ليست ثابتة هذه العادة معتادة عندما يتجمع الجميع علي السفرة
بعد فترة انتهي الجميع من الطعام و غسلو ايديهم و حمل النساء الأطباق و وضعوها في الغسالات
التف الجميع حول بعضهم البعض يتناولون القهوة المصرية المخصوصة صناعة الحاجة ام علي.

مسك باشتياق: الله الله يا تيتة ريحة القهوة لوحدها تدوخ اجدع دماغ
عمار: اه و الله يا تيتة اجمد قهوة في الدنيا
يوسف: تسلم ايدك يا تيتة فعلا القهوة رحتها جامدة
ادم: بما انكم هنا كلكم فأنا قررت اتجوز
الكل بفرحة: بجد مبروك يا ادم
محمود بفرحة: و مين سعيدة الحظ حد نعرفه
ادم: بصراحة لا اخت واحد صاحبي بس بنوتة ذي القمر ادب و أخلاق و تربية.

لحظات صمت سيطرت علي الجميع اما الفريدو و يوسف لا يفهمون شي فهم منذو دقيقة كانت الدنيا تملئها الفرحة اما الان الحزن سيطر على الجميع
مور بابتسامة حزينة: معلش يا جماعة انا لازم امشي علشان البرنامج و الهوا
ادم و هو يقف أمامها: مش عوزة تعرفي مين العروسة
نور بابتسامة حزينة: ليه يا دوما انت فاكر هتروح لوحدك احنا كلنا ريحين معاك لازم اشتغل شغل الحموات
ادم بابتسامة: ربنا يخليكي ليا يا نونا.

نور بابتسامة: و يخليك ليا و لينا
مشيت نور خطوة و لكن تسمرت عندما استمعت اسم العروس
فريدة بارف: و اسم المحروسة اقصد العرسة ايه
ادم بضحك: المحروسة او العرسة او العروسة اسمها اغلي اسم على قلبي فضلت مخبية طول 22 سنة لغاية مجة اليوم اللي اعترف فيه باسمها نور على العسيلي
صمت سيطر على الجميع و لكن تلك المرة كانت وجوههم تنطق بالسعادة
ذهب ادم و وقف أمام نور التي ظهرت الدموع في عيونها.

ادم بعشق: بحبك و بعشقك من زمان كنت بخاف عليكي و عاوز احميكي من كل الناس كنت بضرب اي عيل يرخم عليكي علشان محدش يقدر يشغل قلبك و عقلك كنت بفضل ابهرك علشان اشوف لمعة العشق في عيونك نوري انا بحبك مش من النهاردة لا من زمان بقالي 22 بحبك توافقي تكوني مراتي
ركع ادم على ركبته و اخرج خاتم جميل ورقيق على شكل وردة و في المنتصف حبه من اللؤلؤء
ادم بضحك: انطقي با بت انا لسه و اكل و بطني مليانة و مش قادر.

نور بضحك: موافقة موافقة
وقف ادم و اسرع بوضع الخاتم في اصباعها و قبل اديها
على بغيظ: و البية خطبها من مين
ادم: و
مسك برفع حاجب: بتقول حاجة يا لولو
على بضحك: بقول مبروك يا حبايبي ممكن اعرف الفرح امتى بس علشان مواعيد المكتب
محمود بضحك: اه و نبي عرفوني انا كمان معلش بقي احنا ذي ابهاتكم
اطلقت فريدة و سلمي الزغاريط و نهال علي ادم و نور التهاني
ادم بجدية: طلباتك يا عمي.

على بابتسامة: و الله انت ابني و هي بنتي يعني مش حكاية اهم حاجة تعيشو سعدا و مبسوطين
ادم: الشقة حضرتك عارف انها جاهزة مش ناقص غير نورتي و بس
مسك بابتسامة: مبروك يا نونا مبروك يا دومي
و بردح: بس عوزاكي تعرفي اني ليا يومين في الاسبوع
نور بضحك: موافقة اتفضلية
ضحك الجميع على مناكشات الكل مع بعضهم بعد مرور وقت سقطت الجميع في النوم بعد ان اتصلت مسك علي ادم تخبره بما حدث.

توجهت مسك و عمار إلى الاعلي حيثو شقة محمود و توجهت مسك إلى غرفة ادم حتى تنام و نامت كندا بجوار عمار
اما يوسف و الفريدو فتوجهو إلى غرف النوم التي توجد في نفس الشقة التي كانت شقة الجده
نام الجميع براحة و سعادة و راحة بال لبداية غدا الذي يبدأ من خلاله التحدي الأكبر لهؤلاء الشباب.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة