قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني عشر

في غرفة مسك
دخلت مسك الغرفة ورتمت علي الارض بتعب وهي تضع اديها علي بطنها بالم وتكتم صراخها بكل شدة
لحظات و دخل عمار وجد مسك علي الارض
عمار برعب: مسك مسكي حبيبتي
مسك بالم: عماااار الحقني بمو
لم تكمل مسك كلامها واغمي عليها
عمار بدموع: مسك مسك اختي حبيبتي ردي عليا ميكو مسك
وبصراخ: ممممممممممممممممممممسك
استمع الجميع لصوت صراخ عمار فصعدو خلف بعضهم بسرعة وجدو مسك علي الارض و عمار يجلس بجوارها يبكي.

وقف فارس و شادي ولم يستطيعو ان يتحركو
جري فريد عليها وقام بحملها ولكن كانت يد ادم اسرع منه وحملها بدلا منه ونزلو بسرعة للتوجة إلى المستشفي.

في المستشفي
وصل اسطول من السيارات إلى المستشفي ونزل ادم و هو يحمل مسك
ادم بغضب: انتم يا بهايم حد يلحقنا
اسرع الأطباء و التمريض باخذ مسك منه وتوجهو إلى غرفة الطوارئ
ولكن كان ادم اسرع وامسك الدكتور من ملابسه بشدة
ادم بغضب: لو اختي حصلها حاجة هدفنك حي مفهوم
الدكتور برعب: مممممم
ادم بغضب: مفهوم
الدكتور برعب: مفهوم سياتك
ادم بغضب: غور
جري الدكتور وتوجه إلى الغرفة ووقف الجميع خايفين على مسك.

اما عمار فكان يقف بعيد يبكي على شقيقتة و نصفة الثاني ولكن لم يستطيع التنفس فستسلم لتلك السحابة السودة التي عصفت راسه وسقط مغشي عليه
أحد الممرضات: حد يلحقني بسرعة
نظر الجميع اتجاه الصوت وجدو الممرضة ترفع رأس عمار على قدمها فاسرع ادم له
ادم برعب: عمار حبيبي فوق والله مسك كويسة عمار
ابعد الممرضين ادم عن عمار واخذوه وتوجهو الى الطوارئ.

مر الوقت بالبطئ على الجميع بعد ان حضرت عائلة العسيلي للوقوف بجوار فارس وعلمو بتعب ابنهم
بعد مرور ساعة خرج الدكتور من غرفة العمليات التي دخلتها مسك
ادم بلهفة: طمني مسك كويسة
الدكتور: اطمن هتبقي كويسة
فريد: فيها ايه
الدكتور: جرح عميق في البطن من خلال آله حاده
فارس بخوف: اقدر اشوفها بعد اذنك
الدكتور: هي بعد شوية هتتنقل غرفة عادية حمدلله على السلامة بعد اذنكم
غادر الدكتور وجاءت الممرضة تخبرهم برقم الغرفة.

امر ادم الممرضة وضع عمار مع مسك في نفس الغرفة.

في غرفة الشباب
كانت مسك تنام على السرير و فريد و فارس يجلسون بجوارها
والسرير الثاني ينام عمار ويجلس محمود و فريدة بجواره
ادم: هما هيفوقو امتي
الممرضة: اطمن شوية بس و هيفوقو متقلقش
بالفعل لحظات وبتدا نمار يصدر اصوات دليل على صحيانه
عمار بعدم تركيز: مسك مسك حبيبتي مسك
محمود بحنان: عمار حبيبي فوق مسك كويسة
عمار وهو يفتح عيونه: مسك بابا مسك
وبدموع: مسك كانت مغمي عليها وبتنزف هي فين.

فارس بحنان: اهدي عمار مسك كويسة
عمار بدموع: لا انتم كدبين
شادي: لا و الله ميكو كويسة حتى هي نايمة على السرير التاني
رفع عمار راسه ووجد بالفعل مسك تنام فحاول ان يقوم ولكن لم يقدر فساعده ادم وتوجه إلى سرير مسك فبعد فريد من مكانه ونام عمار بجوارها وضمها لحضنة وفضل يقبل راسها بكل لهفة ودموعة تنزل
عمار بدموع: حبيبتي اصحي مش انتى حبيبتي فوقي بقي علشان خاطري انا مش قادر على بعدك علشان خاطري فوقي.

ضمها لحضنة وفضل يقبلها بكل حنان
اما لمار فكانت منهارة بين أحضان فارس على اولادها
لحظات و فتحت مسك عيونها ووجدت عمار يحضنها من جهه و فريد من جهه فبتسمت
مسك بصوت تعبان: انتى ياض انا مش قادره اتحرك
عمار بلهفة: حبيبتي انتي كويسة عاوزه حاجه تعبانة صح اجبلك دكتور صح حد يجيب الدكتور هو اذاي يسبها لوحدها
مسك بحنان: اهدي عموري انا كويسة متقلقش
فريد بابتسامة وهو يقبل خدها: حمد لله على السلامة يا قلبي.

مسك: الله يسلمك
لمار بدموع: مسك حبيبتي انتى كويسة صح
مسك بابتسامة: والله كويسة مالك بس يا لولو
فارس بضحك: وانا اللي قولت هتفضلي فترة من غير كلام بس للاسف ديل الكلب عمره مينعدل
مسك بضحكة رنانة ولكن اسرعت بمسك بطنها: هو أبو الكلب يبقي ايه
عمار بضحك: كلب بردو
مسك وهي تضحك: حبيبى يا ابو الفوارس
فارس بغيظ: اه يا بنت الكلب منك ليه
عمار بضحك: بتشتم نفسك يا ابو الفوارس.

ادم بحنان وهو يقبلها: الف سلامة عليكي يا دلوعتي
مسك بابتسامة: حبيبي يا دومي ربنا يخليك ليا
فريد بغضب: في ايه كل واحد داخل يحضن و يبوس
مسك ببرود: ملكش دعوة
نظر الكل لبعضهم بتوتر
ادم: انا هشوف الدكتور
ولكن في لحظة دخل الدكتور وطلب من الجميع المغادرة ولكن رفض عمار تركها فردخ الدكتور وكشف على مسك و خرج
فارس: بنتي كويسة صح
الدكتور: الحمد لله كويسة
لمار: هتخرج امتي
الدكتور: بعد يومين
فريد: صحتها تسمح للسفر.

الدكتور: ايوه طبعا متقلقش حمدلله على السلامة مرة تانية
مر الوقت وغادر الجميع ورفض فريد تركها ولكن أقنعه مالك بانه لابد أن يستريح فغادر بعد ان اطمن عليها
فريد بحنان: حبيبتي بإذن الله بكرا الصبح قبل متفتحي عيونك هكون هنا مش عوزك تقلقي يا عمري ماشي
مسك: هو انت بتعمل كل ده ليه
فريد بابتسامة: علشان بحبك واوي كمان
وضع قبله على راسها بكل حنان وغادر
فضلت لمار مرافقة لها
مسك: اتكلمي لولو عوزة تقولي ايه.

لمار بحنان: ولا حاجه يالا نامي
مسك: ماما قولي عوزة ايه
لمار: بصراحة عوزاكي توافقي اننا نرجع ألمانيا انا وحشني البيت اللي اتربينا فيه و ابوكي وحشه اخواته و البيت واللمه
مسك: طيب و انا مفكرتوش فيا و كندا
لمار: كندا هتدخل افخم و احسن المدارس هتتعلم صح كفاية انها هتعيش في مكان روعة وانتى هتكملي حلمك هتلاقي مصنع تتعلمي و تشتغلي فيه ومحدش يقدر يتكلم معاكي كلمة واحدة
مسك: وبابا عاوز كده.

لمار: اه مسك نفسه يرجع يبقي ذي اخواته ابوكي اللي بنا المصنع ده و شتغل فيه ليلي و نهار
مسك: يعني كل واحد فيكم عاوز يرجع علشان خاطر نفسه
لمار: حبيبتي افهمي احنا مهما عشنا في مصر بس لازم يجي روم ونرجع لبلدنا و حياتنا
مسك: من فضلك عوزة انام
اغمضت مسك عيونها بتعب و نامت اما لمار فتنهدت بتعب وملست علي شعر مسك بحنان وتوجهت إلى السرير التاني.

لمار بخوف: سامحينا مسك بس احنا خايفين عليكي انتى بنتنا واللي جاي هيبقي دمار من الكل فريد و اسلام و كمال وانتى واختك شرفي و شرف ابوكي لازم نعمل كده
اغمضت مسك عيونها ونامت من شده التعب.

بعد مرور يومين
خرجت مسك من المستشفي وعادت إلى المنزل ولم تتحدث مع أي احد فعلم فارس بحيرة ابنته
فارس بابتسامة: مسكي البسي وتعالي نخرج شوية
مسك: مليش مزاج
فارس بضحك: يا بت بلاش فقر يالا قبل ما امك تكبس علينا
مسك بابتسامة: تمام فروستي
لبست مسك وغادرت المنزل مع فارس.

في احدي المطاعم
جلست مسك أمام فارس الذي ابتسم لها بحنان
مسك: سمعاك بابا
فارس بجدية: انا عارف انك محتارة و خايفة من اللي جاي بس صدقيني انا و لمار بنعمل الصح و المصلحة انتى هنا بقي ليكي اعداء كتير و الكل عاوز ينهش فيكي وانتى بنت وملكيش سند و ظهر
مسك: انت موجود و ادم و عمار و شادي وعمو محمود و عمو علي.

فارس: هو صح محمود و علي بيحبوكي بس لما الحكاية تتعلق بروح و حيات ولادهم هيلفو ويدولك ظهرهم كل واحد بيخاف على اللي من لحمه وانتى مش من لحمهم ولا عرضهم وانتى بنفسك شفتي لما الكلب كمال حاول يعتدي عليكي شوفي الفرق بينهم و بين حازم و مالك و ادهم و جدك كانو عوزين ينهشوه لأنك عرضهم و شرفهم
مسك: بس انا مش هعرف اعيش هناك عاوز تنقل حياتي بعد 20 سنة بكل بساطة.

فارس: هتعرفي اعتبري نفسك جالك بعثة صدقيني هتعرفي تتاقلمي هناك غير ان جدك واقف في ظهرك ومفيش حد هيقدر يرفع عينة فيكي انتى مسك البحيري حفيدة فريد البحيري
مسك: ولو حد غلط فيكم او فيا
فارس: ولعي في اي حد انتى مسك البحيري
مسك: ليا شروط
فارس: اوامرك يا بنت الحداد
مسك: اولا محدش يعرف اني بتكلم اكتر من لغة
فارس بابتسامة على ذكاء ابنتة: مفهوم
مسك: ثانيا محدش يجبرني احترم حد فيهم
فارس: بس جدك و عمامك
مسك: الكل.

فارس بغيظ: ماشي
مسك: ثالثا محدش يجبرني اغير استايل لبسي
فارس: انتي اصلا معفنة فعادي
مسك: مش هرد عليك نكمل باقي الشروط
فارس بغيظ: اتفضلي
مسك: رابعا تقول لفريد انك موافق على العرض بتاعة
فارس بابتسامة على ذكاء ابنتة: ماشي يا كبيرة
مسك: خامسا
فارس بصوت عالي: بت انتى هتسوقي فيها كفاية يا بنت لمار
مسك: انت بتعلي صوتك عليا ماشي فارس والله لوريكي مين مسك فارس البحيري
فارس ببرود: طظ في مسك فارس البحيري.

مسك: يالا اطلبلي اكل جعانة
فارس: هو انتى جعانة انا عامل حسابي على انك هتدفعي انا جاي من غير فلوس اصلا
مسك: يعني ايه
فارس بابتسامة: يعني بنوتي حبيبتي هي اللي هتدفع حق المشروبات
مسك بغيظ: والبيه سايب الفلوس ليه وانا كمان مش معايا فلوس
فارس ببرود: خلاص خشي اغسلي المواعين و مسحي الارض
مسك: وانا مالي انا حتى مشربتش حاجة
فارس: يعني هتقبلي ان ابوكي الراجل الكبير يغسل المواعين ولا يمسح الارض.

مسك: خلاص تعالى نخلع من غير محد يحس
فارس: اذاي
مسك: انت هتقوم عادي وتعمل نفسك بتعمل مكالمة و تخرج تقف برا وانا هروح الحمام و خرج وراك على طول
فارس: عندك حق دول اتنين قهوة ندفع عليهم 200 جنية ليه ده ظلم
مسك بغيظ: اولا ديه مش اي قهوة وبصراحة تستاهل 200 جنية
فارس: ماشي يالا انا هعمل ذي ما انتي قولتي.

قام فارس و توجه إلى احدي الأشخاص و شاور على مسك وبتسم لها بشر ولكن وجد المتر ياتي لمسك وتدفع الحساب له وخرجت
مسك ببرود: مش مسك فارس البحيري اللي تنصب علي الناس وحيات امي يا فارس لوريك
فارس ببرود: اتعدلي علشان ملغيش الاتفاق
مسك بسخرية: انتي اللي هتندم يا فروستي مش انا
وركبو العربية وعادو إلى المنزل.

بعد مرور اسبوع
تنازل كمال عن المحضر
رتب فريد كل شي لعائلة فارس
أغلق فارس المنزل و الورشة و اعطي لمحمود المفتاح
حزن عمار بشدة على سفر عائلتة الثانية
طلبت مسك من محمود ان يسافر عمار لتكمله دراسته في ألمانيا فهما قد قررو سابقا ان بعد انتهاء اخر سنة دراسية ان يسافرو لعمل الدراسات العليا من ألمانيا
سحب فارس ورق كندا من المدرسة حتى ينقلها لألمانيا
سحبت مسك الورق الخاص بها.

في ألمانيا، في قصر البحيري
وقفت سارا على يد الخدم في تنظيف جناح فارس وتغير الفرش
لينا: انتى غريبة يا سارا
سارا: ليه
لينا: واقفة علي ايد الخدم في تنظيف جناح فارس بنفسك
سارا بابتسامة: طبعا انا بحب فارس جدا لانه اخويا وصديقي
ادهم بضحك: عارفة خالتو مسك هتحبيها اوي
سارا: مش بنت فارس لازم احبها
نور بتكبر: من كلام سلمي عليها انها بيئة
احمد: بالعكس من كلام بابا و ادهم عليها انها بنت بلد جدعة.

فريدة بارف: جدعة ديه بيئة
احمد: هنشوف نور
ادهم: سيبك منهم ويالا بينا
حازم: لينا مش عاوز مشاكل مع لمار لان فارس مش هيسكت
لينا: حازم ملكش دعوة
حازم: انتى حرة بس بابا مش هيسكت جهزتم جناح مسك و كندا
سارا: عمي فريد مسبش مفتاح الجناح
لينا بغيظ: بقي بنات الخدامة هيسكنو في جناح كامل
حازم: شكلك بتحضري للمشاكل وانا مش هقف قدام حد علشانك انا ماشي اعملو حسابكم الكل يكون هنا الساعة 4 العصر علشان فارس و عيلتة هيوصلو.

غادر حازم و ادهم و احمد إلى الشركات
فريدة بغرور: هي فعلا البتاعة اللي اسمها مسك شبه ناناه
ملك: سيبك منها وتعالي نجمع الشلة علشان نعرف نهزقها براحتنا
فلك: بلاش مشاكل لان جدو مش هيرحم حد منكم
فريدة: خليكي انتى في حالك
لينا: بنات عوزاكم تعملو اللي انتم عوزينه
ملك: سلمي عرفت انها مش بتعرف تتكلم ألماني يعني براحتنا
فريدة: يبقي هنستمتع كتير اوي
سارا بيأس: انا هشوف ورايا ايه لأنكم عوزين مشاكل.

في مصر
ودع فارس و عيلتة الجميع وتركت مسك لعمار الريس ووعدته على أمل اللقاء قريبا
كندا بدموع وهمية: دومي هتوحشني
ادم بابتسامة: اخيرا هستريح منكم
كندا بغيظ: اكيد هتستريح الحلويات ليك لوحدك صح
شادي بضحك: متخفيش هكلهم منه
نور بحزن: هيوحشني اكلك لولو
لمار بضحك: واطية ذي امك
وقف الجميع يتحدثون و يودعون بعضهم البعض
فارس: فين مسك
محمود: مسك مع عمار جوا
فارس: الخوف عليهم
فريدة: صح الاتنين بيتعبو لو واحد تعب فيهم.

فارس: فكر يا محمود والله ابنك هيبقي في امان معايا ده ابني ذي مهو ابنك
ادم: كله بوقته حلو عمي
علي: لسه الدراسة فاضل عليها شهرين يعني لسه في وقت
ام على: عمار ابنك يا فارس وعارفين انك هتحافظ عليه سيب محمود شوية وبإذن الله هيوافق
كندا: بابتي جدو بيقولك يالا
فارس: ونبي يا فريدة اندهي مسك
فريدة: حاضر دول بقالهم 3 ايام مش بيسيبو الأوضة خالص.

دخلت فريدة إلى غرفة عمار وجدتهم ينامون بين أحضان بعضهم كأنهم خائفون فتنهدت
فريدة بحنان: مسك ميكو يالا حبيبتي
مسك بحزن: خلاص هنمشي
فريدة: اه ميكو
عمار بحزن: خلي بالك من روحي ميكو
مسك بحزن: وانت كمان خلى بالك من قلبي موري
عمار بدموع: اوعي تنسيني ميكو
مسك بدموع: حد ينسي قلبة مودي
فريدة بدموع: والله يا حبايبي لريح قلوبكم.

حضن الاثنين بعضهم وخرجت مسك بسرعة ورتمت بين أحضان ادم الذي ضمها لحضنة وفضل يقبل راسها بكل حنان فذهب إليها شادي وحضنها بكل اخوه و حب
بعد فترة غادر فريد و فارس والجميع المنطقة للتوجة إلى المطار.

في الطيارة
صعد الجميع إلى الطائرة وجلسو بجوار بعضهم البعض ولكن توجهت مسك إلى كرسي بعيد عنهم شاور عليه فريد فتوجهت له وأغلق عيونها تمنع الدموع
جلس الجميع في هدوء وكانت نظرات فارس و لمار حزينة على صغيرتهم لفراق نصفها الثاني
فريد: هي مسك زعلانة علشان سابت مصر
فارس بحزن: لا زعلانه لانها سابت نصها التاني بعيد عنها
مالك: تقصد عمار
فارس: ايوه عمار تؤامها بيحسو ببعض و بألم بعض.

فريد بهمس: اوعدك يا مسكي لهرجعلك الضحكة و السعادة لقلبك كلها ايام وخلي نصك التاني يوصل لالمانيا.

في ألمانيا
وصلت الطائرة إلى المطار وخرجو من صالة كبار الزوار نظرا لمكانتهم الاقتصادية
فريد: حمدلله على السلامة يا ولاد نورتم بلدكم
مسك ببرود: انا بلدي مصر وبس
مالك بابتسامة: وهنا ميكو البلد جميلة جدا وهتعجبك ده جنة
مسك: الجنة من غير حبايب تنداس
فريد وهو يمسك اديها: يالا
خرج الجميع إلى الخارج وأسرع اسطول من الحرس بفتح أبواب السيارات ووضعو الشنط في السيارات
فريد بابتسامة: يا رب هديتي تعجبك مسكي.

شاور فريد على ريس باللون الاسود في الذهبي
نظرت له مسك و بتسمت بحزن
فريد: مالك حبيبتي
مسك: مفيش انا تعبانة ومش عاوزة اسوق دلوقتي
فريد بتفهم: خلاص يا حبيبتي تعالي معايا في العربية
شاور للحرس باخذ الريس وركب مسك العربية و ركب بجوارها ونطلق اسطول السيارات إلى القصر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة