قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن والعشرون

في قصر البحيري
تجهزت مسك و رتدت بنطلون باللون الأبيض و بدي باللون الابيض و جاكت باللون الابيض.

تركت مسك لشعرها الحرية و اخذت الشنطة و الشابوه و نزلت
ادهم بتصفير: موزة موزة موزة
مسك بابتسامة: اتلم ياض
ادهم: عارفة يا موزة لسانك ده عاوز يتنظف
مسك بدلع: و انت بقي اللي هتنظفه
ادهم بضحك: هو انا اقدر يا موزة
يوسف بتصفير: يخربيت الحلاوة هي لولو كانت بتتوحم على ايه
مسك بابتسامة: على المارشيميلو و البسبوسة
احمد بغزل: هي الموزة مرتبطة
عمار و هو يضمها لحضنة: للأسف الشديد مرتبطة
سالم: يا خسارة.

عمار بغيرة: يالا يا حبيبتي علشان مقتلش حد
ادهم بضحك: ياض انا ابن عمها
يوسف بضحك: احنا كلنا منها و بس
عمار بحزن: و ا
مسك بجدية: و انتم ولاد عمي و بس لكن عمار اخويا و نصي الثاني و بئر أسراري و ظهري و سندي و شريك رحلتي و مش هيفرق بينا غير الموت و عمري مهسمح لحد ياذيه علشان ساعتها اما ممكن اتجنن رسمي و قتل اى حد يفكر يغلط في عمار العسيلي
يوسف: عمار انا اسف و الله العظيم مقصدش حاجة.

احمد: عمار بلاش تزعل مننا احنا عارفين ان مسك بتحاول تتعامل معانا
عمار بابتسامة: و لا بكلمكم و لا بكلام غيركم مسك البحيري ملك عمار العسيلي
مسك: يالا مودي
خرج الشباب إلى الخارج و ستقبلو السيارة و نطلقو و أثناء سيرهم انضم لهم مجموعة كبيرة من الحرس فوقت سيارة مسك و اسرع احدي الأشخاص بالتوجه إلى سيارة مسك
الشخص: انستي نحن حرس الشيطان و نحن في خدمتك من الان حتى تعودي سالمة إلى القصر
مسك: حسنا.

اصطفت السيارات خلف بعضهم البعض و توجهو إلى الريف الألماني
بعد أكثر من ساعتين و صلت السيارات إلى الريف و سألو عن قصر المالكي و توجهو إلى هناك.

في قصر المالكي
كان الجميع يجلسون يتحدثون و يضحكون
صوفيا: حسه ان في حاجه هتحصل
المالكي: مالك حبيبتي
صوفيا: حسه ان الغايب هيرجع
ليث بحنان: مالك بس يا صوفي اقوم اقتلك البت شاهي
شاهنده: طيب هي مخنوقة انا مال امي متردي يا ست صوفي
المالكي بغيظ: محدش يدلعها غيري انا بس اللي اقولها صوفي
قطع كلامهم دخلو الخادمة تخبرهم بوجود مجموعة من السيارات في الخارج ترغب في الدخول
ليث: مين دول
مروان: معرفش.

فارس بجدية: ملاك خدي البنات و طلعي على فوق
صوفيا: براحة يا فارس ممكن يكون خير يالا ليث و انت مروان روحي دخلوهم و شوفو مين
الخادمة: سيدي ان السيارات تحمل شعار الشيطان
ليث: الشيطان زعيم المافيا و هو عاوز ايه مننا
وليم: مش انت وصلتم ليه الشحنة
مروان: اه و العقد خلص
وليم: يمكن عاوز يجدد العقد
المالكي: اجعلي الحرس يدخلوهم
توجهت الخادمة إلى الباب و امرت الحرس بفتح البوابة و دخلت جميع السيارات واحده تلو الاخري.

اسرع الحرس في النزول بسرعة و امنو المكان و اخيرا انفتح الباب و نزلت مسك من جهة و عمار من جهة
ليث: مين ديه
مروان: معرفش
مسك بابتسامة: السلامة عليكم و رحمة الله و بركاته
ليث: و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
مروان: مين حضرتك
مسك و هي تخلع النظارة: انا البنت اللي انت انقذتها ليث مش فاكرني
ليث بابتسامة: اه انتي اهلا و سهلا نورتي القصر اتفضلي
مسك: عمار اخويا
ليث: اهلا و سهلا نورت اتفضلو.

دخلت مسك و عمار و جاء ليدخل الحرس خلفها و لكن باشارة من اديها و قفو مكانهم
ملاك: مين ليث
ليث: اهدي امي
مروان: اتفضلو
ليث بابتسامة: اعرفكم يا جماعة على البنت اللي تعبت ده جدي المالكي و ديه تيتة صوفيا
المالكي بابتسامة: اهلا و سهلا نورتي يا بنتي
توجهت مسك و وقفت امامه و خلعت الشابوه و ظهر شعرها الرائع
مسك بابتسامة: اذي حضرتك جدو
المالكي بحيرة: الحمد لله يا بنتي
مسك بابتسامة: اذي حضرتك تيتة صوفا.

صوفيا بابتسامة: الحمد لله يا حبيبتي
مسك بابتسامة: ايه ليث مش هتعرفني على الباقي و لا اقولك انا هتعرف بنفسي
حضرتك بتكون فارس المالكي اذي حضرتك
فارس: اهلا و سهلا نورتي
مسك بابتسامة: البيت منور بأهله المدام ملاك صح
ملاك: ايوة صح اهلا و سهلا
مسك: اهلا بيكي و طبعا ديه شمس و وليم و البنات دارين و شهندة و صوفيا صح
ليث: صح انتي جمعة معلومات كلها صحيحة
فارس: انتي مين.

مسك و هي تجلس امام الجميع: انا مين مش الاحق جدو يعرفنا هو مين
المالكي بجدية: اسمعي يا بنتي مش علشان داخله بعربيات الشيطان هنخاف و نر
مسك: توتوتوتوتوتو حد بردو يخاف مني انا حتى كيوت صح مودي
عمار بسخرية: كيوت جدا
ليث بجدية: انتي مين
مسك: مجوبتش جدو انت مين
المالكي: انتي مين
مسك ببرود: اجاوب انا مالك مختار فريد البحيري الاسم الكامل للمالكي
صدمة سيطرت على الجميع كيف علمت تلك الفتاة اسم المالكي الحقيقي.

المالكي بجدية: ايوة انا انتي مين
مسك بابتسامة: مش خايف علي عيلتك من غضب فريد البحيري بعد ميعرف انك كنت متجوز من زمان و عندك عيال قبل بنتك الصغيرة اللي اتخدت منك و تقتلت بامر من مختار البحيري
فارس بصدمة: هو احنا كان عندنا اختك و مختار امر بقتلها
المالكي بصدمة: لا رد
مسك: ايه مفيش رد
ليث بغضب: انتي مين و ايه مصلحتك تفتحي أسرار قديمة.

مسك بغضب: عوزة الحق عوزة النسب عوزة الأصالة عوزة الفخر عوزة الرأس المرفوعة عوزة العرق
فارس بغضب: انتى مين
مسك بغضب: انا مسك فارس فريد مختار البحيري بنت بنتك يا مالك البحيري
صوفيا بدموع غزيرة: لاااااااااااا انتى كدابة انا بنتي ماتت مختار البحيري قتلها
مسك بحنان و هي تجلس امام صوفيا: مش كدابة تيتة لوسيندا مش ده الاسم الحقيقي ليكي
مالك: ايه اللي يثبت صدقك.

مسك: اكيد عارف خط الدادة نورة صح وحتى لو مش فاكره انا هحكيلك اللي حصل يوم ما تيتة كانت بتولد و مختار عرف و امر رجلته انهم يجبوها و انت معاها و هناك خيرك بينهم و بينها و انت اخترت مراتك بس هو امر رجالتة بقتل الطفلة و انتم اطرتم برا القصر صح و الكلام ده من 43 سنة و 5 شهور صح
مالك بدموع: فين بنتي و ذاي فريد سمح لفارس يتجوزها.

مسك بابتسامة: اصل فارس لعيب ذي عمه بس طلع اذكي شوية علشان عارف ان ابوه هيعمل كده و هيطرده أمن نفسه و سحب فلوس و داها لواحد صاحبة و خلاه يشتري بيت و لما فريد عرف خلاه يقطع شهر العسل و جابه بس فريد طرده برا القصر و البلد بالكامل و نزل فارس و لمار و عاشو في مصر و خلفني انا و كندا و احنا دلوقتي منتظرين نونو صغير جديد
لوسيندا بدموع: لمار حامل بس مش غلط عليها ده سنها كبير.

مسك: الله اكبر في ايه لوسي انتي جايه تقري على امي و لا ايه
مالك بدموع: مين ربي بنتي
مسك: دادة نوره خدت لمار و قالت للكل انها بنت بنتها و هي ماتت و هي بتولد حتى جوزها مستحملش و مات بسبب الحادثة و مختار البحيري وافق علي عيشة الطفلة معاهم و فارس حبها
مالك بدموع و فرحة: تعالي في حضني يا بنتي و الله العظيم مكنت اعرف عن امك حاجة
مسك و هي تبتسم: لا يا مالكي لسه المشوار طويل
مالك بحزن: يعني مش هتحضنيني.

مسك بضحك: اذاي يا ملوكي هحضن و ابوس و كل حاجة كمان
قامت مسك و جلست على قدمة و قبلت خده و حضنتة بشدة
مروان: جدك شقط الموزة
ليث بغيظ: مالك يا جدي مترحم
مالك: و انت مالك
لوسيندا بابتسامة: تعالي في حضني يا غالية
مسك بضحك: لا معلش هنا طراوة
حضنت مسك الجميع ما عدا وليم و مروان و ليث
مالك: و ده بردو اخوكي
عمار: اه جدو بس انا اخو مسك في الرضاعة
مروان: حرام و الله اشمعنا احنا مفيش حضن
مسك: العب بعيد ياض.

مروان: انتي قولتي ايه
مسك ببرود: قولتلك العب بعيد ياض عندك اعتراض
مالك بضحك: شكلك يا مسك هتربي العيال ديه
عمار بضحك: و الله يا ملوكي هي ربط هناك و هتربي هنا كمان
مالك بابتسامة: تعرفي مسك انك كلك مسك جدتك
مسك بابتسامة: اه و كندا كلها لوسي عرفنا دلوقتي هي طالعة حلوة لمين
ليث: هو مفيش جدو تيتة ماما بابا الألقاب ديه معدتش عليكي
مسك بضحكة رنانة: لا موصلش عندنا الالقاب ديه.

قطع كلامهم صوت رنين هاتف مسك و كانت مايا
عمار: مين مسك
مسك باستغراب: ديه مايا
عمار بخضة: لمار
مسك بخضة: لمار
فتحت مسك بسرعة و كانت مايا تخبرها ان كندا تم خطفها
صدمة سيطرت علي مسك مين وراء اختطاف كندا
عمار بغضب: مسك فوقي
مروان: في ايه
ليث بحنان: مسك حصل ايه
مسك بذهول: كندا اتخطفت كنداااااا
اسرعت مسك و خلفها عمار و ليث و مروان
ركب الجميع السيارات و نطلقو بسرعة إلى القصر.

اتصلت مسك على ماكس تطلب منه الذهاب إلى قصر البحيري
صرخت مسك في السائق بالوقوف و نزلت و جعلته ينزل و ساقت هيا بسرعة كبيرة و خلال ساعة و نصف كانت مسك و الجميع في القصر.

في قصر البحيري
وصلت مسك إلى القصر و هي غضبانه
دخلت مسك إلى القصر
مسك بغضب: كندا فين
لمار بدموع: مسك اختك عوزة كندا
مسك بهدوء: ارجوكي اهدي انا مش ناقصة
عمار: اخر مرة كانت فين
فارس: كانت رايحة المدرسة و العربية طلع عليها ناس
دخل احدي الحرس و اخبر مسك بوصل الشيطان
دخل الشيطان وسط ذهول اهل القصر
ماكس: مسك حصل ايه
مسك بغضب: اختي الصغيرة اتخطفت
ماكس بجدية: طلباتك
مسك بغضب: اختي تيجي ليا هنا سليمة مفهوم.

ماكس: مفهوم متقلقيش
مسك للكل: ورحمة مسك الكبيرة لو عرفت ان في واحد ورا اللي حصل عقابة عندي
الفريدو: انا هطلع مع الرجالة ندور
مسك: انا جاية معاك
فارس: و انا كمان
مسك: جاك
جاك: اوامرك
مسك: محدش يخرج من القصر مفهوم و كل التليفونات تتسحب يالا
خرجت مسك و خلفها عمار و الشباب و وقف جاك ينفذ أوامر مسك.

عند مسك
الفريدو: هنروح فين
مسك: مكان الخطف
الفريدو: اوامرك
توجهت السيارات إلى مكان الاختطاف و نزلو و جدو السيارة على الطريق و اثار الاعتداء واضح
الفريدو: احنا هنا ليه
مسك: هتعرف دلوقتي
توجهت مسك إلى السيارة و فتحتها و بحثت عن شي إلى ان عصرت على هدفها
مسك بجدية: مسمعش صوت حد
رفعت مسك الهاتف و وضعته علي اذنها فستمعت لصوت أنفاس فعلمت انها أنفاس صغيرتها
مسك بحنان: هوصلك حبيبتي متخفيش.

اتصلت مسك على ماكس و التقو في مكان
مسك: حد يعرف يتعقب الفون ده
ماكس: فون مين ده
مسك: بتاع كندا
ليث: و هي سابته ليه و اذاي هنعرف نوصلها
مسك بغضب: حد بيعرف
ماكس: سهلة
بعد لحظات اخبرهم ماكس على مكانها و توجهو إلى هناك.

عند كندا
وصلت مسك و الشباب إلى المكان و جدو كندا تجلس على كرسي و تلعب بالفون
مسك بلهفة: طفلتي الحلوة انتي كويسة
كندا: اه و هما سايبين الفون ده علشان يكلموكي
مسك: الو
المتصل: نعتذر انستي الملكة فنحن كنا نريد شخص آخر و رجالي لم يفهمو و نفذو الأوامر فقط
مسك: من كان الهدف
المتصل: شخص آخر و نعتذر
مسك بغضب مخيف: و حيات امي لخلي الأنس و الجن يشتاعون لموتك
المتصل: انستي نحن نعتذر بشده ارجوكي سامحينا.

أغلق المتصل و صرخت مسك بشده و اتصل على جاك و طلبت منه تأمين القصر
غادرت مسك و هي تحضن كندا حتى تهدئها.

في قصر المالكي
كان الجميع يجلسون برعب و قلق حقيقي
مالك: انا مش هفضل قاعد و بنتى و احفادي في خطر
وليم: بس مسك امرت ان محدش بظهر
فارس: بابا معاه حق احنا مش مخفين كده كده الكل هيعرف
وليم: اهدي فارس
مالك: انا قايم هجهز
وليم: بس
مالك: من غير بس
صعد مالك حتى يبدل ملابسه و نزل و كانت لوسيندا جهزت حتى تروح معه
فارس: يالا بابا.

خرج الجميع إلى الخارج و لكن وقفو عندما اتصل ليث عليه أخبره بوصل كندا بخير و هي تشبة جدته بشده
فتنهد الجميع و عادو إلى القصر.

في قصر البحيري
عادت مسك و الشباب و كانت كندا بين أحضان مسك
اسرعت كندا لحضني امها و ابوها و كانت تبكي و ترتعش
مسك: شكرا جاك
جاك: انا في خدمتك دائما انستي الجميلة
فريد بغضب: مين عمل كده مسك مين اتجرء و لمس واحدة من احفاد البحيري
مسك: معرفش
حازم: مين دول
مسك: زبائن ليه
فارس: مسك انتى تعرفي الشيطان منين
مسك: شغل خلاص
فارس: تمام حبيبتي اهدي
فريد بغضب: هو ايه اللي تمام مين دول و ايه سر علاقتك مع الشيطان.

مسك بغضب مخيف: انت بتعلي صوتك عليا انا قولت كلمة و مش بعيدها
التفتت مسك و شكرت ليث و مروان و غادرو القصر للتوجه إلى القصر الخاص بهم.

في قصر السلاب
بحث ايار عن اي خبر يربطته بمسك لم يشاهد
ايار بغيظ: ماشي يا مسك مسيرك هتقعي تحت ايدي
مونيكا بضحك: انت اتجننت خلاص
ايار: مش عارف اذاي مفيش خبر ليا معاها
فريد: انسي ايار و بلاش تكسر القلب لأنه هيجي اليوم و اللي هتندم فيه
صفا بقلق: هما العيال لسه متصلوش
فريد: مالك بس يا صفصف سيبي العيال يفرحو
محمد: محدش ليه علاقه بيهم سبوهم يفرحو
فريد: جدو انا عاوز اتجوز
محمد بضحك: و مين سعيدة الحظ.

فريد: مونيكا
نور: مونيكا لسه صغيرة
فريد: انا مش بكلمك نور انا بكلم الراجل الكبارة ده
نور: مفيش جواز
فريد بجنان: نعم نعم ايه انت من يوم يومك و انت قافش في فريدة حتى ماجد قافش في صفا انا كمان عاوز اقفش في مونيكا حرام عليكم
ماجد: انت بتقر عليا يا ابن الجذمة
نور: انتي موافقة يا بنت الجذمة
مونيكا: اه
صفا: ماجد انت بتشتمني
فريدة: نور انت بتشتمني
ماجد: هو انا اقدر يا ع
نور: مقصدش حبيبتي.

صفا: انت لسه قايل يا ابن الجذمة و الجذمة مؤنث
فريد: مقولتش رايك يا حاج محمد
محمد بضحك: الشباب يرجعو بالسلامة و بعدها بشهر الخطوبة
فريد بابتسامة: انا قولت انك اللي هتخلص الليلة ربنا يخليك لينا يا حجوج
ضحكت مونيكا و فريد و ايار و توجهو إلى الشركة
فضل ماجد يصالح صفا و لكن لم ترد عليه فقام بحملها و صعد بها إلى الأعلى
و فعل نور مثله و حمل فريدة و صعد إلى جناحهم.

في قصر المالكي
وصل ليث و مروان إلى القصر و حكو ما حدث
مالك: اتصل عليها ليث خليني اطمن عليها
ليث: احم مش معايا رقمها
فارس: اتصل انت مروان
مروان: مش معايا رقمها
مالك بغضب: اغبية اغبية
قطع كلام صوت رنين هاتفه
مالك بغضب: الو
مسك بابتسامة: مين مزعل ملوكي حبيبي
مالك بتنهيدة: مسك حبيبتي انتي كويسة
مسك: الحمد لله ملوكي
مالك: و كندا و لمار كويسين
مسك: كندا كويسة الحمد لله بس لولو تعبانة شوية.

مالك بخوف: مالها حصلها ايه
مسك: اطمن بس العصبية و القلق تعبها بس هي كويسة
مالك: مسك ينفع اطلب طلب
مسك: حاضر ملوكي هفتح الكاميرا و هخليك تشوفها
صوفيا بدموع: مسك نفسي اخدها في حضني بالله عليكي ساعدينا
مسك بهدوء: حاضر بس اهدي لوسي
مالك بحنان: يا روحي ديه جميلة اوي
صوفيا بابتسامة: يا روح امك يا غالية
مسك: اسف ملوكي بس لازم اقفل.

اغلقت مسك و جلس مالك و صوفيا يخططون لتجهيز ثلاثة أجنحة كبيرة واحد لمسك و واحد لكندا و واحد للمار و فارس
فارس بجدية: ليه محدش فيكو حكي اللي حصل زمان
مالك: كنت هتعمل ايه
فارس بغضب: انا هولع في قصر البحيري كله
ليث: اهدي بابا انت مشفتش مسك و هي شكلها عوزة تجمع مش تفرق و اي حد هيفكر يلمس حد منهم هتنسفه
مروان: بلاش مشاكل اللي احنا شفناه مش سهل جبروت مسك سيطر على الكل.

مالك: محدش يدخل لغاية الوقت المناسب للظهور و دلوقتي الكل على جناحة اليوم كان طويل.

في قصر البحيري، في جناح فريد
كان فريد يستعد للنوم و لكن استمع لصوت خبط على الباب فسمح للطارق بالدخول و ما كانت اللي كندا و هي تحمل الدب الخاص بها
فريد بحنان: تعالي يا عمري
كندا: جدو انا خايفة
فريد: تعالي نامي في حضني
اسرعت كندا بالذهاب إلى السرير و نامت بين أحضان فريد الذي ضمها لحضنة و قبل رأسها بكل حنان و حب
فضل فريد يمسح على شعرها إلى ان سقطت في النوم و هو ايضا نام.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة