قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع والعشرون

في قصر البحيري
كانت مسك تجلس امام السرير الخاص بامها ولا تغلق عيونها و لكن للنوم للنوم الجسد سلطان و كان فارس يحضن لمار و يغمض عيونه بتعب
تمللت لمار في نومها و فتحت عيونها و جدت فارس يضمها لحضنة فبتسمت و نظرت بجوارها و جدت مسك تجلس على الكرسي و على وجهها معالم التعب و الإرهاق
لمار: مسك ميكو حبيبتي اصحي يا عمري
مسك بلهفة: ماما حبيبتي انتي كويسة يا عمري
لمار بابتسامة: انا كويسة يا قلبي.

مسك بابتسامة: سلامة قلبك يا اغلي الناس
فارس بنوم: لمار حبيبتي انتى كويسة
لمار بابتسامة: انا كويسة الحمد لله متقلقش يا قلبي
و بخضة: فين كندا
مسك بحنان: متخفيش هي نايمة مع فريد بلاش تقلقي
لمار: اختك كويسة
مسك بتأكيد: صاغ سليم
لمار بتنهيدة: الحمد لله يالا حبيبتي روحي نامي
مسك بعيون قطط: انام هنا لولو
فارس بغيظ: لا روحي نامي مكانك
مسك بحزن: حاضر يا بابا.

قامت مسك و هي حزينة و هي تعلم جيدا ان لمار سوف تجعلها تنام معهم
لمار بحنان: تعالي حبيبتي نامي معنا
مسك: و فارس
فارس بابتسامة: تعالي يا عمري
اسرعت مسك و نامت بين أحضان امها و ابيها و هم ابتسمو على جنان صغيرتهم
نامت مسك بين احضانهم تستمد منهم الحنان و الأمان و القوة.

في الصباح، في جناح فارس
صحي فارس و جد من تنام بين أحضانة لمار و تلك الشقية ليست بالجناح فبتسم عليها
لمار بابتسامة: صباح الخير
فارس بعشق: صباح العسل يا عمري
لمار: فارس
فارس بعشق: قلبه من جوا
لمار بابتسامة: بعشقك يا عمري
فارس بعشق: مش اكتر مني و حشتيني اوي دلوعتي الحلوة
اقترب فارس منها و اخذ شفايفها بين شفايفة يعزف عليهم اجمل سنفونية عشق و هيام
و ذهبو في بحر العشق.

في المصنع
وصلت مسك و عمار إلى المصنع الذي كان يعمل بكفاءة و جودة عالية الذي أصبح العمل بيه على قدم و ساق
مارفي: مسك اذيك
مسك: اذيك عمو مارفي
مارفي: ايه محدش بيشوفك انتي و عمار
مسك: وجودك يكفي
مارفي: بس يا بنتي المصنع ده بتاعكم
مسك: اسمها بتاعنا كلنا
مارفي: مسك المصنع كله ملكك انا نسبتي بس 10 %
مسك: برادو لازم استأذن الاول منك
مارفي: المصنع تخت امرك
توجهت مسك إلى الحديد و اخذت بعض انواع الحديد.

و جعلت العمال يحملونة علي السيارة و نطلقت إلى الفيلا الجديدة.

في الفيلا
كان عمار يباشر العمل في الفيلا و يمسك ورقة و قلم يكتب الناقص
مسك: سلام مودي
عمار: سلام ميكي
مسك: بتعمل إيه
عمار: بكتب الحاجات المطلوبة هو احنا هننزل مصر علشان نجيب الحاجة ديه
مسك: توتوتوتوتوتو
عمار: امال ايه
مسك: هنجيب من المنبع
عمار: افهم اكتر
مسك: يعني الحاجات ديه احنا بنستوردها من فين
عمار: لا وضحي اكتر
مسك: اقصد اننا نسافر المنبع و نجيب من هناك
عمار: تقصدي الصين.

مسك: برافو و هنعمل صفقة معتبرة
عمار: مجرد بس الطلبات و لا هنزود
مسك: هنزود و هندوس
عمار: مسك فهميني دماغك فيها ايه
مسك: عوزة اسمنا يوصل لأكبر مكان احنا اه درسنا هندسة و كمان بزنس علشان كده
عمار: انتي كده بتكشفي ظهرنا و حنا لسه في اول الطريق
مسك: خايف
عمار: قلقان
مسك: معايا
عمار: الطريق واحد و الدم واحد و القدر واحد
مسك بابتسامة: على الخير و الشر مع بعض
عمار: على الخير و الشر يا اغلي الناس.

مسك: يبقي نجهز نفسنا للسفر
عمار: تصدقي لسه جي هان كان لسه مكلمني من شهر
مسك: كلمه و رتب معاه في أقرب وقت
عمار: على بركة الله
مسك: هشتغل شوية في الحديد
عمار: مين ورا ليلة كندا
مسك: اكيد هنعرف كل حاجة بوقتها حلو
عمار: اشطا اخلع انا و انتي اشتغلي
اشتغلت مسك و كان عقلها يفكر في كيفية إظهار مالك و عائلتة امام الجميع.

بعد مرور شهر
كان ايار يحرص دائما على التواصل مع مسك لكسب قلبها و كسرها
عاد العرسان من شهر العسل و هم فرحنين
جهزت مسك و عمار للسفر إلى الصين
ذهبت مسك إلى قصر المالكي للاطمئنان عليهم و اخبارهم بسفرها
نجحت مسك و عمار بتقدير امتياز
نجحت كندا و نتقلت إلى المرحلة الثانوية
اشتهرت شركة التؤام في مجال الديكور
حاول ليث ان ينزع حب تلك الصغيرة من قلبة و لكن لم يقدر
قرر ليث الذهاب للقاء مسك قبل السفر.

في شركة التؤام
وصل ليث إلى الشركة و طلب مقابلة مسك و لحظات و دخل
مسك بابتسامة: ليث ليك وحشة يا راجل
ليث بابتسامة: اخبارك مسك
مسك: الحمد لله اقعد
ليث: هتسافري امتي
مسك: ليه عاوز حاجة من الصين قول صحبتك سدادة
ليث بضحك: و انتي يا صغيرة هتعرفي
مسك بضحك: يا بني انا ليه اسمي و سمعتي هناك
ليث: شكلنا هنضرب
مسك بضحك: قدم المشيئة الاول
ليث: لا بجد انا كمان عاوز اسافر الصين فقررت هاجي معاكي.

مسك: تنور اخبار ملوكي و صوفي ايه
ليث: الحمد لله كويسين بس نفسهم يشوفو عمتو لمار
مسك: اطمن انا هجمع الكل بس ارجع من السفر الاول
ليث: مسك هو يعني
مسك: في ايه ليث
ليث: و لا حاجة انسي اروح دلوقتي و شوفك بإذن الله بكرا علشان السفر
مسك: السفر النهاردة بالليل على الفجر
ليث: تمام نتكلم و نتفق
مسك: اشطا
غادر ليث و اكملت مسك باقي شغلها
عمار: هو ليث كان هنا
مسك: اه و هيسافر معانا الصين
عمار: مش ملاحظة حاجة غريبة.

مسك: ايه هي
عمار: ايار بيلعب معاكي على كسر قلبك
مسك بضحك: خليه يضحك عمره مهيعرف علشان انا مش بحبه اصلا
عمار: مستنية ايه
مسك: كل حاجة بوقتها حلو
عمار: احنا الحمد لله بقى معانا مبلغ كبير و المصنع ارباحة رجعت تعلي ذي الاول
مسك: اللهم بارك طلباتك مودي
عمار: عوزين نسدد الشيكات اللي علينا
مسك: شوف الميزانية المصنع كام و اربحنا كام و عرفني.

عمار: الورق ده في كل حاجة الشهرين اللي فاتو الحمد لله كسبنا ارباح كويسة يعني حوالي 2 مليون يورو
مسك: لسه عمار الربح الحقيقي لما نخلص السنة و نسدد حق الضرايب و اللي فاضل نسدد بيه جزء و الباقي يبقي بتاعنا
عمار: تمام طيب لسه وراكي شغل
مسك: لا حبيبي انا خلص شغل كتير و هنمشي
عمار: يالا يا قلبي
جمعت مسك أغراضها و اخذها عمار و غادرو الشركة.

في قصر البحيري
كانت مايا تشرف على تجهيز الطعام للجميع فقد جلست رئيسة الخدم لوسيندا من العمل لكبرها في العمر و مسكت مايا ذلك المنصب بامر من مسك
سالم: انسة مايا
مايا: نعم استاذ سالم
سالم: ممكن بس تخلي حد يعملي قهوة علشان مصدع
مايا: حضرتك الاكل بيجهز بعد الأكل هطلب من البنات تجهيز القهوة لكن دلوقتي لا
سالم: انا بجد مصدع
مايا: ممكن يكون الصداع سبب قلة الجوع
سالم: هو فعلا انا جعان.

مايا: نص ساعه بالظبط و الاكل هيكون جاهز
غادرت مايا و ترك سالم يقف ينظر إليها
مسك: لو بتحبها خد خطوة بس قبلها عرف جدك و امك علشان انا مش هسمح لحد فيكو يكسر قلبها و خاطرها
سالم: هو جدو ممكن يرفض
مسك بسخرية: انت فاكر فريد البحيري اتغير تبقي غبي
سالم: انا هتكلم مع جدو
مسك: غلط الاول استخير ربنا و شوف الصالح
سالم: انا راجل مسك
مسك بسخرية: اوعي تفتكر نفسك فارس البحيري
تركته مسك يقف و صعدت إلى جناحها.

في جناح مسك
دخلت مسك إلى الجناح و جدت فريد البحيري يجلس على الكرسي و هو يضع قدم على أخري
مسك: ايه ده فيري اذيك
فريد: كويس انتى اخبارك ايه
مسك بضحك: و الله يا معلم تعبانة بس تعب لزيز
فريد: ايه اخر العلاقة بينك و بين ايار السلاب
مسك ببرود: سؤال و لا
فريد: جوابي مسك اخر العلاقة بينكم ايه
مسك: اسمعني كويس فيري انا مش بعمل حاجة غلط احنا أصحاب و بس
فريد: بس ايار مش شايف كده.

مسك بابتسامة: متقلقش يوم مهقول يا حب و جواز مش هيبقي اي حد لازم راجل ذي فارس يخاف عليا و يحبني و يعشقني اكون نسخة من لمار البحيري
فريد بغيرة: يعني مش ايار
مسك بابتسامة: سلملها لربنا يالا بقي علشان انا جعانة و ممكن اكلك
فريد بحنان: هتسافري امتي
مسك: بكرا الصبح
فريد بابتسامة: توصلي بالسلامة يا ضي عيوني
مسك بضحك: يا لهوي علي الحب يا ناس
فريد: يالا حبيبتي بدلي هدومك و تعالي
مسك: صاروخ.

ابدلت مسك ملابسها و تؤضات و خرجت تصلي
فريد بابتسامة: حرما يا قلبي
مسك بابتسامة: جمعا أن شاء الله
و نزلو إلى الاسفل.

علي السفرة
كان الجميع يجلسون يتناولون الطعام
فارس: هتسافري امتي
مسك: بكرا الصبح
يوسف: بقولك يا ميكو عاوز شوية حاجات من هناك ممكن
مسك: اكتب الورقة و انا بإذن الله هجيبلك
يوسف بابتسامة: تسلم يا عسل
عمار بضحك: الفلوس قبل الورقة يا جو
يوسف بخضة: مسك شايفة الواد ده بيقول ايه
مسك: بيقول الصح يا جو
ادهم بضحك: مادية حقيرة
مسك: ليه يا روحي انتم على قلبكم قد كده.

احمد بضحك: الله اكبر على كده لو قولتلك جهزي جناحي علشان الفرح
مسك: شوف رأي العروسة الاول
احمد: سلمي موافقة صح سلمي
سلمي بتكبر: بس اهم حاجة يكون الديكور فخم يليق باسم سلمي المنصوري
مسك بتكبر: انا بعمل شغل يليق باسم مسك البحيري و لو شغلي معجبش الناس مكانش و لله الحمد في ظرف كام شهر بقي اسمي في السوق كبير
احمد: انا واثق في شغلك ميكو وصحيح ده رقم واحد صديقي عاوز يجهز فيلته.

ادهم: صح خدي ميكو ده كارت شخص مهم عاوز يبني قصر ابقي اتواصلي معاه
مسك بابتسامة: حبيبي يا دومي ليك عندي ازازة ريحة بعشرة دولار
ادهم بضحك: تسلم يا سيد المعلمين
يوسف: اشمعنا ادهم
كندا بضحك: خلاص ميكو ابقي هاتي ازازة ليه هو كمان
يوسف بغيظ: نيييييييييييييي
فريد بضحك: و انا مسك هتجيبي ليا ايه
مسك بضحك: علشان انت كبير الليلة ازازة ب خمسة عشر دولار
فريد بضحك: تسلم ايدك و الله
لمار: مسك
مسك: عيونها.

لمار: انا عوزة شوية حاجات
مسك بابتسامة: اوامرك يا لولو فارس ابقي هات الفيزا بتاعتك علشان عوزة اعمل شوبنج
فارس: ليه يا روحي امك مش بتشتغلي اصرفي علي نفسك بقي
مسك: و حيات امي يا بن مسك لو متعدلتش و طلعت الفيزا لزعلك
مالك بضحك: رد يا بن مسك
حازم بضحك: اتفضلي يا قمر
مسك: ايه ده زوما
حازم: عاوز شوية حاجات و ده شيك بمليون دولار
مسك بضحك: شايفني الناس الكبارة
ادهم بضحك: ابويا الراجل الكمل و الله.

يوسف: خدي بقي مسك الورقة بتاعتي و الفلوس من الشيك بتاع ابويا
حازم: ليه يا روح امك حد قالك اني قاعد على بنك
يوسف بضحك: ابويا بيحبني اوي
انهي الجميع تناول الطعام و جلسو يحتاسون القهوة و العصائر
يوسف: اتفضلي يا موزة الورقة و الشيك
فلك: و انا كمان الورقة و الشيك و حياتك عندك مسك
فارس بغل: اتفضلي حبيبتي الفيزا بس و حيات امك يا شيخة بلاش افترا
ادهم: مسك عوزك و انت كمان عمار
مسك: امممممممممم
ادهم: تعالو بسرعة.

توجهعمار و مسك يد مسك و توجهو إلى ادهم و توجهو إلى الحديقة الخلفية وجدت شخص يجلس
مسك: مين ده
ادهم: ماريو اعرفك على مسك ابنه عمي و عمار شقيقها
ماريو: اهلا و سهلا انستي استاذ
مسك: اهلا بيك
ماريو: انا عرفت من ادهم انك مسافرة بكرا و هتفضلي اسبوع علشان كده حبيت اجي قبل السفر
مسك: خير.

ماريو: قصر العائلة بقالو سنين مش اتفتح و انا هسلمه ليكي عوز استلمه على أكمل و جه و كمان انا عندي فندق لسه مبني انا بردو بسلمه ليكي عاوزة من ديكور لفرش لكل حاجة تبقي كاملة قولتي ايه
عمار: قبل أي حاجة نشوف المكان علشان لما نقرر يبقي تمام
ماريو: تحبو دلوقتي
نظرت مسك لعمار لفترة
عمار: حسنا سوف نذهب الان
عادت مسك و عمار إلى الداخل و بدلو ملابسهم و خرجو كان الحرس على أتم استعداد.

انطلقت السيارات خلف بعضهم البعض.

شاهد الشباب القصر و قام عمار بتصويرة حتى يشاهدوه لاحقا
و توجهو إلى الفندق و فعل عمار نفس الشي
عاد الشباب و جلسو مع بعض و في لحظة استمع الجميع لصوت خناق بينهم فاسرعو لهم
مسك: يا ابني افهم
عمار: كده الحكاية كبرت
مسك: يا بني افهم احنا اصلا كبرنا شوف الطلبات
عمار: انا خايف
فريد: في ايه ولاد
مسك: اختلاف وجهات النظر
فريد: براحة اتكلمو براحة بلاش تخلو حد يدخل بينكم.

عمار: متخفش يا جدو احنا روح واحدة عمرنا مهنفترق
فارس بابتسامة: ربنا يخليكم لبعض و يحميكم من كل شر
عمار: حبيبي يا فروستي
مسك: يعني لازم تشغل الجعورة
عمار: مش هرد
فريد: يالا كل واحد يشوف مصلحتة
غادر الكل و فضل عمار و مسك و فريد و فارس
فريد: في ايه بقي
مسك: مفيش
عمار: لا فيه
فارس: مسك احكي.

مسك: احنا دلوقتي الحمد لله بناخد الفيلا على الطوب و بنجهزها من كل حاجة بنسلمها علي المفتاح فبنروح نشتري ثلاجات و غسالات و بتوجازات و شاشات و تكيفات علشان كده انا عوزة اعمل صفقة مع الصين استورد الأجهزة الكهربائية و البيه مش راضي
فريد: مسك بتتكلم صح عمار و انتم هتستفادو كتير
فارس: يعني بدل متروحو تشترو مثلا 2000 جهاز بنفس التمن يبقي اشتروهم بسعر أقل و المكسب ليكم
عمار: يا بابا الحكاية هتفتح.

فريد: لو على الفلوس انا هساعدكم
مسك: لا
عمار: الهانم هتعمل نظام جدولة معهم
فارس: و هما هيوافقو
مسك: بإذن الله هنستلم و نسدد كل الناس بتعمل كده
فارس: عاوز ادخل معاكم شريك
مسك: توتوتوتوتوتو احنا ملناش في الشركاة
فريد: ربنا يكرمكم
مسك: يالا عمار نجهز الحاجة
عمار: و دراسة الجدول يا حلوة
مسك: اتفضل يا برنس
فارس: انتى مرتبة كل حاجة بس الأسعار جيباها منين
مسك: جي هان حصر السوق هناك و جابلي احسن الأسعار.

فريد: يالا اطلعو جهزو نفسكم علشان تنامو علشان الصبح
مسك: احنا هنسافر الفجر
فارس: لسه كده مش قولتي الصبح
مسك: احنا رتبنا كل حاجة و كلها ساعتين و هنسافر
فريد: الفريدو معاكي
مسك: طبعا اولا درعنا اليمين ثانيا شريك بجزء من الشركة
فارس: ربنا يوفقكم و يحميكم
عمار: يالا حبيبتي نجهز
غادر الشباب و فضل فريد و فارس مع بعض
فريد: خايف عليها
فارس بفخر: بنتي بمليار راجل
فريد: هتعرف تسد.

فارس بفخر: بنت الحداد اسمها بيهز السوق المصري
فريد: بس اول مره تسافر الصين خايف عليها.

فارس بابتسامة: مسك و عمار اول مرة سافرو الصين كان عندهم 16 سنة رتبو كل حاجة و كنا عارفين انهم مسافرين رحلة تبع المدرسة دولة الصين و محدش فينا اعترض سافر و رجعو و بعدها بأسبوع اختفو يومين كنا هنتجنن و ثلاث يوم لقناهم جايين و معاهم عربية كبيرة مليانه بضاعة مستوردة من الصين و الحمد لله خلال شهرين كانت البضاعة كلها على الارض و و جابو غيرهم.

فريد بابتسامة: تعرف ان مسك ما شاء الله ذي جدي فريد كان كده بيدخل في كل حاجة اشتغل كل حاجة كان بيقول القرش بيجيب قرش
فارس: مسك من صغرها عمرها مطلبت جنية مني من شغلها كانت بتصرف هو بس مصاريف المدرسة و غير كده لا
فريد بابتسامة: ربنا يحميها و يوسع رزقها
فارس: انا هطلع انام شوية علشان اوصلها المطار
فريد: لا انا اللي هوصلها
فارس: على فكرة ديه بنتي
فريد: بالاسم بس لكن ديه من نسلي.

فارس: على العموم براحتك اروح لدلوعتي
صعد فارس و هو يدعي ربنا ان ييسر حال أبنائه و يحميهم من كل شر.

في جناح مسك
جهزت مسك ملابسها و اتصلت علي ليث و أكدت الميعاد و رمت نفسها علي السرير
دخلت كندا و نامت بجوارها
مسك بحنان: طفلتي الحلوة مالها
كندا: انا خايفة ميكو
مسك: من ايه يا قلب ميكو
كندا: معرفتش بس
مسك: عوزة ايه يا بنت الحداد
كندا: ابقي ذيك عوزة اتعلم الضرب و بقي قوية ذيك
مسك بابتسامة: ماشي كينو لما ارجع بالسلامة هخليكي تتعلم
كندا بفرحة: شكرا يا ميكو ترجعي بالسلامة.

مسك: يالا بقي عوزة اريح دماغي قبل السفر
كندا: طيب امسكي دول شوية حاجات عوزاها
مسك: هو في ايه هو انا رايحة العراق ليه محسسني ان الحاجات ديه مش موجوده هنا
كندا: مليش فيه هاتي الحاجات ديه
مسك: غوري يا بت
جلست مسك تفكر و تفكر و لم تشعر بالوقت و فاقت على ايد فريد و هو يهزها
مسك بخضة: في ايه
فريد بخوف: مالك حبيبتي
مسك بتنهيدة: مفيش حبيبي كنت سرحانه شوية
فريد: بتفكري في ايه.

مسك: هو ليه استورد أجهزة كاملة ليه مجبش مجبش الحاجات هنا و قفلها ليه معملش مصنع بمنتجات مستوردة او حتى اصنع بنفسي
فريد بتفكير: فكرة حلوة بس في هنا مصانع من النوع ده
مسك: انا هفتح المصنع علشان أورد منه لشغلي بس الخطوة ديه لسه بدري عليها يعني سنتين خمسة انا الحمد الله اتعرفت و لسه العمر في الاول
فريد: فكري كويس قبل أي حاجة
مسك: فعلا الموضوع كبير و لازم تخطيط و تركيز.

فريد: يالا حبيبتي قومي اجهزي علشان تلحقي السفر
مسك: تمام
غادر فريد حتى يجهز نفسه و توجهت مسك إلى الحمام و اخذت دش بارد و تؤضات و خرجت تصلي فروضها و بعد انتهائها من الصلاة توجهت إلى غرفة الملابس و لبست بنطلون باللون الاسود و بدي باللون الابيض و جاكت باللون الاسود و جمعت شعرها على شكل كحكة
عمار: جاهزة حبيبتي
مسك: اه يالا
فريد: جاهزين يا ولاد
مسك: اه يالا هنمشي عاوز حاجة
فريد: انا هوصلكم لغاية الطيارة.

مسك: انتي مش هتخرج اصلا انا و عمار معانا الحرس متخفش
فريد: لا هاجي معاكي
عمار: يا جدو متخفش احنا رجالة سلمها لربنا
فريد و هو يحضن مسك: خلي بالك من نفسك
مسك: حاضر فيري
فريد و هو يحضن عمار: خلي بالك من نفسك حبيبي
عمار: ربنا يخليك لينا يا فيري
لحظات وصعد إحدى الحرس و اخذو الشنط و نزل
نزلت مسك و هي تمسك ايد عمار و غادرو إلى المطار.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة