قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون

رواية بنت الحداد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون

عند مسك
توجهت مسك إلى فيلا يوهان و تفاهمت معه و استطاعت ان تاخذ منه بلقي تجهيز الفيلا من دهان حوائط و مفروشات و رخام و مناظر طبيعية
يوهان: و انتي هتعرفي تعملي كل ده
مسك بثقة: ايوه بس حساب الحاجات ديه ليا المصنع ملهوش دخل
يوهان: موافق
مسك بابتسامة: علي خير
غادرت مسك بعد ان اخذت لفه في الفيلا و معرفة الألوان الخاصة بكل جناح
غادرت مسك و الفريدو الفيلا و اخذو المفتاح معهم.

الفريدو: و انتى هتقدري تعملي كل ده
مسك بابتسامة: هتفضل تقلل مني هقولك انا بنت الحداد اللي شافت كتير و هي عارفة هتعمل ايه
الفريدو: هو فارس كان بيشتغل ايه بالظبط
مسك بضحك: كل حاجة و الله علشان نبقي عيال ناشفة
الفريدو: و كندا ذيكم
مسك: لا كندا غير
الفريدو: اشتغلتم ايه
مسك: امممممممممم بتعرف تعد
الفريدو: بعرف.

مسك: بجانب شغب الورشة بتاع فارس اشتغلنا مع السياح بعنا حاجات فرعونية و اشتغلنا بنصلح عجل و مع بتاع نقاشة و مع واحد بتاع فرش و هلما جرا
الفريدو: و اذاي فارس سمح بكده
مسك: فارس كان دايما بيقول الشغل مش عيب ادام محافظة علي نفسك فوتي في الحديد كمان انا اتعلمت صناعة الحديد من سن صغير كنت بنزل افضل قاعدة معاه في الورشة و تفرج عليه و كان بيعجبني اوي الشغل علشان كده قررت اشتغل معاه
الفريدو: اسمك اتعرف امتي.

مسك بابتسامة: و انا عندي 15 سنة كان فارس تعبان اوي في يوم كان بيشتغل و حته حديد وقعت علي رجله اتجزعت و كان في طلبية و لازم تتسلم علشان كده نزلت اشتغلت و سلمت الشغل بكفاءة عالية
الفريدو: لما نشوف الشغل هنا
مسك بابتسامة: هتشوف الفرو و هيعجبك
وصلو إلى المصنع و شرحت مسك ل عمار و مارفي كل شي
مارفي: طيب احنا كده محتاجين العمال
مسك: مش انت كلمت واحد منهم.

مارفي: للأسف محدش قبل لأنهم اشتغلوا في مصانع الملك و العيلة البحيري
مسك: تمام نخلص موضوع يوهان و نشوف الليلة بتتكلم على ايه
مارفي: طيب تحبي اي مساعدة
مسك: لا شكرا اتفضل انت
غادر مارفي و توجهت مسك إلى الحديد حتى تبدأ العمل
جلس عمار يجهز و يخطط كيفية تجهيز الألوان المطلوبة
خرج عمار من المصنع لشراء اشياء لصناعة الأشكال المعلقة في الأسقف و الحوائط و عاد إلى المصنع لتجهيز كل شي.

مر الوقت و أصبح الوقت متأخر جدا و بعد ضغط كبير من الفريدو عليهم غادرو المصنع للذهاب للنوم.

في القصر
وصل الشباب إلى القصر و كان منظرهم يغني عن أي كلام
فريد: مسك عمار في ايه و كنتم فين
مسك بابتسامة: متقلقش المهم بس خلي اي حد يجهز الاكل و يطلعة فوق
عمار: و نبي جدو اكل كتير هنموت من الجوع
لمار بحنان: يا حبايبي اطلعو و انا بنفسي هجهز الاكل
عمار: تسلم ايدك يا ست الكل بلاش تتعبي نفسك
لمار بحب: ربنا يخليكم ليا حبايبي
مسك: تصبحي على خير لولو.

صعد الشباب إلى الأعلي و بدلو ملابسهم بعد ان اخذو دش دافي يريح اعصابهم
لحظات و دخل فريد و خلفة خادمة تحمل الطعام
عمار: تسلم ايدك يا جدو بس انا هاكل مع مسك علشان نذاكر
فريد بحنان: ماشي حبيبي تعالي
حمل عمار الكتب و توجه مع فريد إلى جناح مسك
مسك: تعالو انا جهزت القاعدة عمار
عمار: تمام يالا
فريد: كلو الأول و بعد كده ذاكرو
مسك: ماشي ان جعانة اوي.

وضع الخدم الاكل و جلس الثلاثة ياكلون بعد ان ضغطت مسك على فريد بالاكل معهم
مسك: الحمد لله
عمار: الواحد نفسه في قهوة
مسك: هنزل اعمل و طلع زمان الخدم نامو و حرام نصحيهم
فريد: من بكرا ماكنة قهوة هتبقي هنا واحدة و عندك عمار واحدة
عمار بابتسامة: شكرا جدو
مسك: اشطا
نزلت مسك إلى المطبخ و وقفت تصنع القهوة لهم و صعدت الى الأعلي
مسك: القهوة وصلت
عمار: وااااااااااااو ريحة القهوة بتاعتك بتعرف من ابعد مكان.

فريد: فين قهوتي
مسك: مفيش قهوة ليك بالليل و يالا روح نام علشان عوزين نذاكر
جلس الشباب على الارض يذاكرون و يراجعون المواد نظرا لقدزدوم الامتحانات النهائية حتى يحصلو على تقديرات عالية كما اعتادو
فريد: ربنا يقويكم يا حبايبي
غادر فريد و ترك الشباب يذاكرون و نضمت لهم كندا حتى لا تنام بمفردها.

مر الوقت و جاء اذان الفجر الذي صدر من موبايلات الشباب فرددو الاذان خلف المؤذن و توجه واحد خلف الاخر للوضوء و العودة للصلاة
مسك: انا هنزل اجهز قهوة و اي حاجة خفيفة
وجدو الباب يفتح و دخل فارس و هو يحمل صنية مليئة بالسندوتشات و 2 كواب من القهوة و كوب عصير لكندا
مسك بابتسامة: حبيبي يا فروستي
عمار: تسلم ايدك بابا
فارس: بالف هنا على قلبكم حبايبي
لمار و هي تدخل: نامو شوية ولاد.

كندا: مفيش وقت مامي و لازم ننجح ذي ما حنا متعودين انا اطلع الاولي على المدرسة و البلد و هما يطلعو بتقدير عالي
عمار: يالا بابا امنا للصلاة
فارس: ماشي يالا
فريد: ارجع ورا ياض انا موجود
وقف فريد في الإمام و خلفة يقف فارس و عمار و خلفهم يقف النساء لمار و كندا و مسك
بعد انتهاء الصلاه غادر الجميع و فضل الشباب يكملون مذاكرة.

في الصباح
توجهت كندا حتى تجهز نفسها للذهاب إلى المدرسة و عمار توجه لتجهيز نفسه للذهاب للفيلا و معه مسك
اخذت مسك دش بارد حتى تفيق و ارتدت ملابسها المكونة من بنطلون باللون الاسود و بلوزة باللون الاسود و جاكت باللون الاسود مع فرو باللون الجملي و هاف بوط.

خرجت مسك من الجناح و جدت فريد أمامها فبتسمت له و خرج عمار و كندا في نفس الوقت
نزل الاربعة إلى الأسفل و جدو جميع أفراد العائلة في الأسفل
ادهم: مسك محدش شافك امبارح
مسك: انا موجودة اهو
سارا: عملين ايه شباب في المذاكرة
عمار بابتسامة: الأوائل بإذن الله ذي كل سنة
سما: ربنا يقويكم شباب
مالك: اخبار نور هانم ايه
نور: في ايه بابي
سارا: في امتحانات هتبدا بعد أقل من شهرين
نورا: متخفوش هنجح.

مسك: طيب احنا هنخلع عوزين حاجة
فريد بحنان: مش هتفطرو
مسك: لا فيري احنا واكلين بعد الفجر
فريد: تمام خلو بالكم من نفسكم
مسك: اه مامي انا هبعت شوية حاجات من فضلك حطيهم في جناحي
لمار: ماشي حبيبتي
فارس: حاجات ايه ميكو
مسك: ماكنة قهوة و تلاجة علشان نحط فيها أي اكل
فريد: انا الصبح كلمت الشركة و هيبعتو الحاجة اهتمي انتي بس بشغلك و مذكرتك.

عمار بضحك: و الله يا فيري انت مدلعنا اللة يرحم ايام زمان القهوة كانت بتطلع من الكافية
كندا: طيب انا هخلع يالا سلام
خرجت كندا تجري و لكن وقفت بعد ان استمعت لصوت مسك
مسك بحنان: خدي يا قلبي الفلوس ديه خليها معاكي ابقي هاتي اكل في البريك
كندا بضحك: طيب و بالنسبة للفون و الرصيد و كده
مسك: نعم يا روح امك خطك مفتوح و انا اللي بدفع يالا امشي عوزين نرش ماية
كندا بضحك: حبي يا كبيرة.

خرجت كندا و ركبت العربية مع الحرس و توجهت إلى المدرسة
مسك: يالا عمار
عمار: يالا يا كبير
غادر الشباب و لم يجدو الفريدو و توجهو إلى المصنع و جدو هناك الفريدو و معه كذا شاب و عربية
مسك: ايه ده الفرو
الفريدو: امبارح عمار طلب عربية علشان ينقل الحاجة
عمار: شكرا الفرو
الفريدو: يالا شباب
دخلو إلى المصنع و حملو البضاعة و توجهو إلى الفيلا.

في فيلا يوهان
وصلت العربية و أمامها الشباب و دخلو الفيلا و حملو البضاعة و وضعوها كما يملي عليهم عمار و مسك
عمار: شباب انتم معايا يالا
مسك: و انتم شباب معايا
صعد عمار إلى الأعلي حتى يبدأ بتنفيذ العمل و توجهت مسك مع الشباب إلى جهة أخري
كان عمار و الشباب يقومو بدهان الغرفة و تركيب بعض المشغولات الرخامية
و اثنين من الشباب توجهو إلى الحمام لتركيب ارضيات الحمام و كل شي.

اما مسك فوقفت تلحم الحديد و تشكيلة لصنع المطلوب.

فى شركة الملك
كان ايار يجلس في غرفة الاجتماعات يباشر اعمالة و قطع ذلك صوت رنين هاتفه و كان المسؤل عن المشروع القرية السياحية في مصر
ايار: الو
المندوب: الو مستر ايار
ايار: خير في اي حاجة
المسؤل: للأسف الشديد لازم حضرتك تيجي مصر حالا
ايار: ليه حصل ايه
المسؤل: الدنيا خربت هنا في يوم و ليلة المشروع وقف و طلبو ان حضرتك لازم تيجي
ايار: تمام هاجي بكرا الصبح
المسؤل: في انتظار حضرتك.

أغلق ايار و جلس يفكر ما هو سبب المشكلة و قرر السفر اليوم حتى لو الوقت متأخر
ايار: اكيد خير
جلس يكمل باقي عمله.

في قصر الشيطان
دخل الذراع الأيمن للشيطان
مونتو: سيدي الشيطان
الشيطان: في ايه مونتو
مونتو: الرجالة جابو التقرير الخاص بي عائلة المالكي
الشيطان: هايل خليني اشوف
مونتو: بس لقينا حاجات غريبة
الشيطان: حاجات ايه
مونتو: عيلة المالكي لها صلة قوة بعائلة البحيري
الشيطان: تقصد عيلة مسك هات و امشي انت
اخذ الشيطان ماكس التقدير و اخذد يقرأ التقرير و كان يتفاجي بشدة من الكلام المكتوب
الشيطان: مسك لازم تعرف كل حاجة.

اتصل الشيطان علي مسك و لكن لم ترد و حاول مرة و اتنين و ثلاثة و لم يجب استجابه منها
ماكس: انتي فين مسك اكيد لما تشوف الاتصالات هتكلمني
و عاد لتكملة عمله.

في فيلا يوهان
احضر الفريدو طعام للجميع و تلفو حول الطعام و جلسو على الارض
توجه شاب و قام بصناعة القهوة للجميع
شاب: انستي لدي سؤال
مسك: تفضل
الشاب: لدي كذا صديق لي يرغبون في العمل هل ي
مسك: من بكرا الصبح يكونو معاك بس عرفهم اني معنديش هزار
الشاب بفرحة: حسنا انستي
شاب اخر: انستي بعد انتهاء العمل هنا هل يوجد لديكي عمل دايم
مسك: ايوة في المصنع اللي اتجمعنا فيه الصبح
الشاب بفرحة: هل تبحثين عن عمال.

عمار: اذا كان لديكم أصدقائكم او جيرانكم فحضروهم
للعمل
فرح الشباب بشدة لأنهم و اخيرا وجدو العمل الذي يبحثون عنه
استمر العمل بكفأة عالية كان الشباب صممو على الأفضل و انهاء العمل بسرعة و جودة.

عند مسك
وجدت مسك الكثير من المكالمات من ماكس فصلت بيه
مسك: الو
ماكس: الو مسك انتي فين
مسك: موجودة بس كان ورايا شغل
ماكس: لازم اشوفك
مسك: التقرير وصل
ماكس: وصل مسك
مسك: تمام يوم الجمعة هاجي مش فاضية دلوقتي
ماكس: في انتظارك مسك
مسك: شكرا ماكس
ماكس: العفو مسك
اغلقت مسك الهاتف و تنهدت
مسك لنفسها: اللي جاي صعب و كبير اوي مسك بس انتي قدها و قدود
عمار: وصلتي لفين ميكو
مسك بابتسامة: مفيش حبيبي
عمار: ماكس صح.

مسك بتنهيدة: اه هو
عمار: مين ليث المالكي مسك
مسك بتنهيدة: هحكيلك لمت كنت في الريف الألماني و خت الفرسة بعد فترة لما الفرسة هربت لقيت تفاح شكله حلو قولت اخد واحدة و لما خ قطمة لقيت واحد بيصرخ فيا خرجن بسرعة حته التفاحة بس شكل جالي ضربة شمس و الراجل ده لحقني و خدني بيته و هناك لما فوت و نزلت لقيت علية ليث ده قاعدين و انا بغبائي عاكستة و طلع مصري و لما جيت اتعرف على العيلة لقيت
عمار: كملي سكتي ليه.

مسك: هكمل الصبر
حكت مسك عما شاهدته هناك و ما حدث بعد ذلك
مسك بتنهيدة: هو ده اللي حصل وقتها
عمار: انتى بتقولى ايه مسك يستحيل
مسك بسخرية: مستحيل مين يا عم انا شفت المستحيل بنفسه
عمار: بس اللعبة شكلها كبرت
مسك بثقة: متخفش انا بلعب لعبة مع واحد لعيب و مش اي حد
عمار: احذري يا بنت الحداد
مسك بثقة: متقلقش فيري مش هيقدر يعملي حاجة
عمار: الخوف من الباقي مش من جدو فريد
مسك: هنشوف هنشوف متقلقش
عمار: يالا نكمل شغلنا.

توجه الاثنين إلى استكمال باقي الشغل.

بعد مرور اسبوع
جاء يوم الجمعة و كان يوم الراحة لدي مسك و عمار فضلو الشباب ينامون لغاية العصر من شده تعبهم المستمر طول اليوم في الفيلا ينهون الشغل و في الليل حتى الصباح يذاكرون حتى اليوم فضلو يذاكرون حتى الساعات الاولي من الفجر و ستكفو لهذا القدر توجهو إلى النوم لراحة عقلهم و جسدهم
سما: هي مسك و عمار مش هيصحو
لمار: لا لسه بدري
فريد: محدش يصحيهم سبوهم براحتهم.

كندا: صح جدو احنا بجد تعبنا اوي الاسبوع اللي فات
يوسف: ايوه يا عم مسك ليها الخصوصية الكبيرة
فريد: اخرس يا حيوان
ادهم بضحك: و الله الواد ده مش بيمشي غير بالتهزيق
مالك بضحك: و الله صدقت يا ولدي العزيز
فريد: مش هرد سارا
سارا: نعم عمي
فريد: جهزتي كل الاكل اللي بيحبوه الولاد
سارا: اه عمي
فريد: و انتى لمار
لمار: نعم بابا
فريد: عرفتي نوع الجنين
لمار: لسه فاضل شهر علشان نعرف.

فارس بضحك: متخفش يا بابا انا مركز المرة ديه و هجيب طلال
مسك بضحك: لما تشوف حلمه ودنك يا فارس
فارس: هجيب طلال
مسك: مش عيب على سنك اللي بتعمله ده عيال ايه يا راجل
فارس ببرود: و الله انا راجل الحمد لله و الله أكبر صحتي كويسة و معايا زوجه صاروخ
فريد: اخرس يا حيوان
و بحنان: تعالي اقعدي يا قلبي فين عمار
عمار بتصفير: انا هنا مين بيسال عليا
فريد: تعالي حبيبي انا امرت بتجهيز كل الاكل اللي بتحبوه.

مسك بضحك: حبيبي يا فيري الواحد فعلا هفتان و خاسس النص
لينا بسخرية: خاسة اذاي يعني ده الثلاجة بتتملي كل يوم كل الاكل ده بيروح فين
لمار بشهقة: الله اكبر خمسة و خمسة في عينك انتى بتحسدي عيالي
مسك: و الله يا ليما احنا بنذاكر و بنجتهد و كمان ملكيش فيه لما ناكل من جيبك ابقي اتكلمي
سارا: يالا يا جماعة الغدا جاهز
توجه الجميع إلى السفرة
جلس فريد على رأس الطاولة و جلس الجميع بجوارة.

ابتدأ الجميع في تناول الطعام و لكن كانت نظرات لينا اتجاة لمار غير مبشرة
كانت مسك تجلس و هي تاكل و نظرتها تشمل الجميع فهي تخاف على أهلها
وقع نظر مسك على نظرات لينا لامها
تذوقت مسك الاكل الذي كان امام امها ايضا و لم تجد شي
مسك بهمس: عمار هو الاكل في حاجة
عمار: مفهوش حاجة
مسك: لا الاكل في حاجة انا واثقة
سما: هو ليه الاكل فيه بابايا
لحظة صمت وقعت على مسامع مسك و عمار و نظرو لبعضهم البعض.

وقفت مسك بسرعة و توجهت إلى امها و سحبت الطبق و رمته على الارض
لمار بصدمة: في ايه مسك
مسك بغضب: مين عمل الاكل
فريد: في ايه مسك
مسك بغضب: مين عمل الزفت
سارا: اهدي مسك انا كنت باشرف عليهم
مسك بغضب: لا في حاجه مهمة حد من الخدم حط افوكادو و هو غلط على الست الحامل و بما ان كل الستات اللي هنا مفيش حد فيهم حامل غير لمار يبقي خد عاوز يسقطها صح
فريد بغضب: مين عاوز يقتل حفيدي
مسك بغضب: الفريدو اجمعلي كل الخدم.

و بحنان: مامي حبيبتي حاولي ترجعي الاكل
لمار بتعب: مش قادرة
فارس بخوف: لمار حبيبتي حاولي
مسك بغضب: حد يتصل بالدكتور
اسرع ادهم بالاتصال على الدكتور
لحظة واحدة و كان الخدم يقفون تحت ايد الحرس الذين اخترقو القصر لأول مرة في حياتهم
مسك بغضب: مين فيكم اللي خلط البابايا مع الاكل
رئيسة الخدم: نحن انستي لم نقم بخلط اي شي
مسك بغضب: حسنا تذوقي الطعام.

اخذت رئيسة الخدم معلقة من الطبق و علمت بانه تم اختلاق البابايا مع الطعام
مسك بسخرية: اتمني ان اكون مخطاة
رئيسة الخدم: بالفعل انستي يوجد البابايا في الطعام
مسك بغضب: من قام بذلك انطقووووووووووووو
خفض جميع الخدم و لكن رفعت فتاة صغيرة من الخدم اديها
الخادمة: انستي
مسك: ماذا
الخادمة بدموع: اعتذر جدا فانا قد رايت تلك الوصفة على الإنترنت و فعلتها من باب التجديد.

مسك بتقيم: حسنا حسنا و لكن من اليوم عندما يتم احضار اي وجبة يتم صنعها هنا بعد الرجوع لي مفهوم يا سيدة لوسيندا
رئيسة الخدم لوسيندا: اوامرك انستي
لحظة ودخل الدكتور و قام فارس بحمل لمار و صعدو إلى جناحهم
توجهت مسك خلف امها و لكن وقفت خلف لينا و همست لها في اذنها
مسك بهمس مخيف: لو حصل اي حاجة لأمي او الجنين صدقيني هنسفك
صعدت الى الأعلي و طمانت على امها و اخبار الجنين و غادر الدكتور.

و لكن في لحظة سقطت فلك مغشي عليها بين أحضان ادهم و كانت ملابسها اصبحت مليئة بالدماء
صراخ ملي القصر فاسرع الدكتور لهم و امر ادهم بحمل فلك و الصعود إلى الأعلي
بعد فترة خرج الدكتور و قال باذي
الدكتور: للأسف الشديد مدام فلك كانت تحمل بين احشائها جنين و لكن للأسف تم اجهاضة نتيجة تناول شي يسبب الإجهاض
مسك: هي بس كلت البابايا
الدكتور: لهذا السبب تم الاجهاض فتلك الفاكهة مسببة للاجهاض.

مسك بشماتة: معلش بقي يا لينا تجي تصيديه يصيدك
و باسي: اهتم بفلك يا ادهم هي ملهاش ذنب دور على الغلط من مين
ادهم بحزن: بس ده ابني
مسك بحنان: انتم لسه صغيرين احتويها ادهم و بلاش تسمع كلام حد ادخل احتوي مراتك و حافظ عليها
دخل ادهم إلى جناحة يحتوي زوجته و يدعو الله أن يرزقة بالذرية الصالحة
مسك: عمار تعالي معايا
عمار: تمام
خرجت مسك و عمار و توجهو إلى قصر الشيطان.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة