قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني

مراد طلع فوق بس قبل ما يدخل أوضته. دخل أوضة مقفولة و مهجورة و دخل قعد علي السرير و مسك برواز في صورة امه. ايوة دي أوضتها اللي حصلت فيها الحادثة. و من يوم الحادثة و ابوه قفلها و مدخلهاش و كان مانع اي حد و خصوصا مراد انه يدخلها بس مراد و هو صغير كان بيفتح باب التراث ويدخلها و يقعد يبكي و هو ماسك صورتها. مراد كل ما يدخل الاوضة بيفتكر كل اللي حصل في الليلة اياها.

مراد: عجبك اللي انا فيه مبسوطة دلوقتي و انتي شايفاني كدة. انتي موتي وارتاحتي لكن انا عايش ميت. قلبي مات و بسبلك عمري ماقدرت احب و اتحب زي كل الناس. بخاف من كل الستات علشان خاينين زيك. انا كل ليلة مع واحدة و مع ذالك عمري ما كنت مبسوط عمري ما كنت سعيد و انا بعمل كدة كل مرة بحس اني بنتقم منك انتي فيهم انتي دمرتيني يارتني ما كنت خرجت من أوضتي يومها يارتني نمت ولا شفتك كدة.

و ساب مراد الصورة و دموعه نزلت و بعد شوية قام و قفل الاوضة و خرج و راح أوضته و طلع صورة سجي. و بص فيها و بعدين رماها علي الكمود و نام.
(في الصباح في مكتب مراد )
مراد: انا وافقت يا فهمي اني اخد بنتك سجي الكبيرة بدل الفلوس بس مش حتجوزها رسمي لا طبعا حتجوزها عرفي. واعمل حسابك يوم الخميس تجبها و تجيلي في العنوان ده دي شقة الزمالك بتعتي والمحامي حيكتب الورقة هناك فاهم
فهمي: بس. ببببس.

مراد: ايه بتبسبس ليه مالك
فهمي: اصل خايف سجي ماتوفقش. وخصوصا لما تعرف انك حتتجوزها عرفي
مراد: نعم انت حتيجي دلوقتي تقولي توافق ولا لا انت نسيت انك امبارح كنت حتبوس جزمتي علشان اوافق. انت تتصرف يوم الخميس تجبها و تيجي فاهم.
فهمي: طيب علي الاقل تعالي اتقدملها علشان اقدر اقنعها.

مراد: لا لا انت اكيد اتجننت. اتقدم لمين انت صدقت نفسك اني حتجوزها بجد ولا ايه. انت عارف كويس اني حخدها اقضي معاها يومين وبس متعشي الدور بقي
(في بيت فهمي )
فهمي في أوضته بيفكر اقولها ازاي. طيب اقولها ايه طيب لو رفضت. لا هي في كل الاحوال متنفعش ترفض. انا لازم افهمها الحكاية انا مينفعش اتسجن.
خرج فهمي ونده لسجي
فهمي: سجي تعالي عايز اتكلم معاكي
سجي: نعم يا بابا
فهمي: انتي جالك عريس و طلبك و انا وافقت.

سجي: اتصدمت. عريس ايه يا بابا انا لسة في الجامعة ووكمان انا معرفوش و اصلا مبفكرش في الجواز
فهمي: لا تفكري و عموما انا خلاص اديته كلمة و كمان حتتجوزي يوم الخميس. بس هو عنده ظروف كدة تمنعه انه يعمل فرح او يتجوزك رسمي علشان كدة حيتجوزك عرفي
سجي: عيطت. انت بتقول ايه يا بابا مش ممكن انت عايزني اتجوز عرفي. و كمان واحد معرفوش ليه يا بابا ليه حرام عليك ده انا بنتك.

فهمي: و هو انا حعمل ايه انا حجوزك. ده واحد مليردير معاه فلوس لو قعد ياكل فيها مش حتخلص
سجي: وانا مالي و مال فلوسه انا مش عايزة اتجوز. اسفة يا بابا مش حقدر
فهمي: نعم يعني ايه انتي بترفضي. لا انتي مينفعش ترفضي. انا ممكن ادخل السجن. لو ده حصل
سجي: يعني ايه. ايه علاقة جوازي من الشخص ده و ان انت تتسجن. مش فاهمة.

فهمي: من الاخر كدة انا اختلست مليون جنيه من الشركة و مراد بيه صاحب الشركة عرض عليا انو يتجوزك مقابل انه ميقدمش الشيكات اللي اخدها عليا لما عرف اني حرامي للنيابة. فهمتي
سجي: منهارة ومش مصدقة اللي بتسمعه. انت يا بابا تختلس مش ممكن ليه تعمل كدة. و طبعا لعبت بيهم قمار. مش كدة و خسرتهم و عايزني انا اللي ادفع التمن. اسفة انا مش حتجوزوه و اللي يحصل يحصل.

فهمي: انت بتكسري كلامي. و ضربها بالقلم. ومسكها من درعها جامد اعملي حسابك انا مش باخد رايك انا خلاص اتفقت معاه علي كل حاجة و يوم الخميس حتتجوزيه فاهمة. ومفيش خروج من البيت من هنا ليوم الخميس. مفهوم
سجي: جريت علي اوضتها و قعدت تعيط و نهي كمان بتعيط.
نهي: اهدي يا سجي معلش متعمليش في نفسك كدة
سجي: بتعيط. اعمل ايه بس في المصيبة دي. ازاي اتجوز واحد معرفوش ولا عمري شوفته.

نهي: والله انا حاسة بيكي و مش عارفة ازاي بابا عمل كدة. و ليه بيعمل فينا كدة
سجي: لو ماما الله يرحمها كانت عايشة مكنتش تسيبه يعمل فيا كدة. انا حموت لو ده حصل. و رامي اقوله ايه اتخليت عنه ليه انا حموت يا نهي و عيطت زيادة
نهي: حضنت سجي و طبطبت عليها. معلش بطلي عياط. بقولك ايه ماتيجي نتصل بخالتوا صفية وعمو ابراهيم و نخليهم يكلموه يمكن يقتنع و يحل مشكلته دي بعيد عنك
سجي: تفتكري. ممكن يقنعوه.

نهي: ايوة خلينا نجرب. انا حدخل اتصل بيها
مراد ماشي بعربيتوا و ماسك صورة سجي
مراد: بس انا ازاي و فقت و كمان حتجوزها من غير ماشوفها علي الطبيعة. و هو يعني جواز بجد. دي مجرد ورقة ملهاش لزمة. اه بس انا مشوفتهاش مش يمكن تكون في الحقيقة اوحش و متعجبنيش. خلاص انا حطلع دلوقتي علي ببت فهمي و اشوفها. و وصل مراد علي بيت فهمي و رن الجرس. و فتحت سجي ومراد كان واقف و مدي ظهره للباب. حاطط ايده في جيبه.

سجي: نعم. مين حضرتك
مراد: اول مالف وشه. سهم من جمال سجي اللي زي الملاك. استغرب لما لاقاها احلي كمان من الصورة و قعد يبصلها بإهتمام منبهر بجمالها.
سجي: يا استاذ. حضرتك عايز مين
مراد: بعد ما رسم الجدية علي وشه
مش دي شقة فهمي
سجي: استغربت. فهمي كدة من غير اللقاب ده حتى بابا قد ابوه واضح انه قليل الزوق. و انت مين و عايز بابا ليه
مراد: زقها و دخل. روحي اندهيلوا.

سجي: انت يا بني آدم انت ازي تدخل كدة من غير ما حد يسمحلك هي وكالة من غير بواب.
مراد: انتي مجنونه انتي ازي تكلميني كدة. انت عارفة بتكلمي مين
سجي: والله هو ده اللي بحاول اعرفه من الصبح انت مين
مراد: مراد سلام
سجي: تنحت. و بتكلم نفسها. مراد سلام صاحب الشركة اللي بابا عايز يجوزهولي.

مراد: ايه متنحة ليه. بس تعرفي يعني شكلك مش بطال. ولونك يعني متستهليش المبلغ اللي ادفع فيكي بس مش مشكلة انا مبستخسرش حاجة في نفسي. بحب انبسط مش مهم الفلوس
سجي: اتغاظت منه ومن طريقة المهينة وحاست انه قاصد يجرحها. بس انت اللي شكلك يسد النفس
مراد: اتجنن. انا. انا اسد النفس. ده احلي بنات البلد تتمني نظرة من مراد سلام و تيجي واحدة زيك تقولي كدة.
فهمي كان نايم و قام علي صوت زعيق سجي و مراد.

فهمي: في ايه ايه الصوت ده، اااااهلا مراد بيه منور والله. و مد فهمي ايده لمراد
مراد: قعد و حط رجل علي رجل و ممدش ايده لفهمي و بصلة نظرة احتكار.
سجي: اتضايقت منه و حست انه قاصد يهنهم و يجرحهم
فهمي: والله حضرتك متعرفش انا سعيد قد ايه انك شرفتني
مراد: بس انا مش سعيد. هي دي بنتك اللي قولتلي انها متربية. دي عايزة تتربي من اول و جديد. و علي ايدي.

سجي: علي فكرة انا متربية احسن منك و بلاش الثقة الزايدة دي اصلا مين قالك اني موافقة
مراد: لا انتي اكيد مجنونة. انتي ايه الكبر ده اشحال ما ابوكي اتحايل عليا علشان اخدك اقضي يومين معاكي قصاد الفلوس اللي سرقها. كنتي عملتي ايه
سجي: عيطت. و مصدقتش اللي قاله و سألت باباها الكلام ده صحيح
مراد: و انا حكدب عليكي طبعا صح اعملي حسابك يوم الخميس لو مجيتيش. ابوكى حيتسجن انا ماشي.
سجي: جريت علي أوضتها و قعدت تعيط.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة