قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث

مراد: سايق عربيته و متنرفز علي الاخر. انا. انا مش متربي و شكلي يسد النفس. اه يابنت، و حيات ابوكي الحرامي لوريكي النجوم في عز الظهر. انا مش بس حتجوزك علشان اخد منك اللي انا عايزه بس. لا انا حتجوزك علشان ازلك و اربيكي يا بنت فهمي الحرامي، بس بنت اللذين تخبل قمر اه لو كنتي هينة كدة مش دماغك ناشفة. بس علي مين ده انا مراد و ديني لكسرهالك. وبكرة اخليكي تتمني لمسة مني. ماشي يا سجي.

(و عدي يومين في بيت فهمي )
فهمي: انا بصراحة مش فاهم انتي و جوزك بتدخلوا ليه بنتي و انا حر فيها
صفية: لا يا فهمي دي مش بنتك لوحدك و كمان مش حر فيها. متنساش ان انا خالتها و انا اللي ربتها هي و أختها بعد سهام اختي الله يرحمها. و ليا فيها زي اللي ليك بالظبط
فهمي: لا والله. انتي مربتهمس لله في لله انتي كنتي بتعوضي بيهم النقص اللي عندك علشان مبتخلفيش
سجي: بابا ايه اللي بتقولوا ده.

صفية: سبيه يا سجي خلي يقول اللي هو عايزه بردوا مش حتغير الموضوع سجي مش حتتجوز بالطريقة دي. انت فاهم
ابراهيم: يا جماعة ممكن بس نقعد و نتفاهم. بص يا فهمي لو علي الفلوس انا ممكن اديلك 400 الف والله هما اللي حيلتي و كمل انت من معارفك و اصحابك و اديهوملوا. و بلاش حكاية الجواز دي.

فهمي: يا سلام وانا ابقي عملت ايه بدل ما كنت مديون لواحد اداين نفسي لعشرة. لا طبعا ده غير ان انا اصلا مش حيبقي معايا ارد المبلغ لاي حد سواء مراد او غيره. و علشان نقفل بقي الموضوع ده. جواز سجي بعد بكرة و مفيش كلام تاني. شرفتوا اتفضلوا مع السلامة.
ابراهيم: انت بتطردنا. يا فهمي دي اخرتها
فهمي: ايوة يالا بقي و ياريت ماتدخلوش في حياتنا من هنا و رايح
صفية: يالا يا ابراهيم.

سجي: بتعيط. علشان خاطري يا خالتوا متسيبنيش. انا مليش غيرك
صفيه: و دموعها علي بنت اختها و بنتها هي كمان. متخفيش انا مش حسيبك. بس احنا لازم نمشي دلوقتي
(في مكتب مراد )
مراد: رايح جاي و بيفكر. هي البت دي فعلا ممكن متوفقش علي جوزها مني. دي تبقي كارسة انا اترفض. بس لا حتى لو ده حصل حتجوزها. يعني حتجوزها. حتي لو غصب عنها، ميادة، تعالي عايزك
ميادة: نعم يا مراد بيه.

مراد: بلهجة حنينة. قرب منها. قوليلي يا ميادة انتي ايه رأيك فيا.
ميادة: استغربت من طريقته. هو تملي عنيف و عمره ما كلمها بالطريقة دي. احممم. مش فاهمة رايي ازاي
مراد: قرب منها اكتر و حاوطها بإيده. و لسة بنفس الحنية. يعني شكلي حلو اتحب انتي كبنت اعجبك
ميادة: كانت اول مرة متضايقش من لمسات مراد ليها علشان كان مختلف. طبعا حضرتك وسيم وابن ناس اي بنت تحبك
مراد: يعني انا مش بسد النفس.

ميادة: هههههه لا طبعا ازاي ده حتى انت تفتح نفس اي واحدة. ميادة كانت مبسوطة جدا و هي في حضن مراد و قالت لنفسها اه لو كنت تفضل كدة كنت اديتك كل حاجة برضايا
مراد: ضمها اكتر و باسها بس مش زي كل مرة. المرة دي كان رقيق مش عنيف. طيب يالا روحي شوفي شغلك و نكمل بعدين
ميادة: كانت متضايقة انه سابها. حاضر.

مراد: رجع قعد علي مكتبه. و ابتسم كدة تمام يبقي زي ما لانت ميادة بالحنية تلين سجي بالحنية. بس الاول حربيها وواعلمها الادب و بعد كدة اخدها بالحنية علشان هي اللي تسلمني نفسها برضاها و ساعتها حعرفها مقامها بنت فهمي الحرامي
(بالليل خالص في بيت فهمي )
الجرس بيضرب
سجي: مين.
صفية: افتحي يا سجي بسرعة
سجي: خالتوا ايه اللي جابك في وقت متاخر كدة.

صفية: اعمل ايه احنا قاعدين مستنين ابوكي ينزل علشان نتطلع. ادخلي يالا حضري حاجاتك انتي و اختك انتوا حترجعوا اسكندرية معايا.
سجي: طيب و بابا ده مراد ممكن يسجنه
صفية: انتي ملكيش دعوة هو يتحمل نتيجة غلطاته. انا مش هسيبك تبيعي نفسك لواحد زي ده
سجي: خلاص حدخل اصحي نهي ونجهز بسرعة
(تاني يوم الصبح )
فهمي: دخل البيت ملقاش سجي ولا نهي. اتصل عليهم تليفونهم مقفول. اتصل علي صفية
(في بيت صفية في الاسكندرية ).

صفية: الو
فهمي: صفية البنات عندك صح
صفية: بنات ايه. انا معنديش حد. انت ودتهم فين
فهمي: انا كنت سهران برا و لسة راجع ملقتهمش
صفية: اكيد طفشوا منك و من عميلك. اتصرف و روح دور عليهم
صفيه بعد ماقفلت. التليفون
سجي: بس انا خايفة علي بابا من مراد ده واضح انه انسان قاسي اوي ومبيهموش حد.

صفية: بقولك ايه انسي خالص انتي خلاص بقيتي في أمان و لو فكر انه يجي يخدك احنا و الجيران حنقفله حتى لو بلغنا البلويس. يالا روحي ارتاحي انتي و اختك لحد ما اخلص شوية حاجات وانزل اشتري حاجات الغدا
سجي: لا يا خالتوا احنا حنسعدك و بعدين ننزل احنا نشتري اللي انت عايزاه
(في مصر في مكتب مراد )
مراد: يعني ايه هربت انت بتستهبل يا فهمي ولا بتلعبني علي فكرة انا ممكن حالا اقدم الشيكات للنيابة.

فهمي: والله ابدا انافعلا كنت برا ورجعت ملقتهمش. و معرفش راحوا فين. بس انا متاكد انهم عند خالتهم صفية
مراد: انت مش قلت انك كلمتها وقالتلك متعرفش عنهم حاجة
فهمي: ايوة بس انا حسيت انهم عندها بس مردتش ابين لها علشان ماتوديهمش في مكان تاني. انا بس جيت اقولك علشان لو اتأخرت في إسكندرية بكرة متفكرش في حاجة تانيه. انا حسافر دلوقتي و مش حرجع غير و هي معايا
مراد: استني انا جاي معاك. شريف. حضر البادي جارد.

(في بيت صفية )
نهي: الله البيت كان وحشني اوي يا خالتوا
صفية: انتوا اللي كنتوا وحشينوا. والله انتوا بتملوا عليا البيت
سجي: ربنا يخليكي لينا يا خالتوا. يالا بقي احنا خلصنا كل حاجة و حننزل نشتري الطلبات اللي انتي عايزاها
نهي: و كمان يا خالتوا و احنا راجعين حنقعد علي البحر شوية اصل البحر وحشني اوووووييييي
صفية: وماله يا حبيبتي المهم خالوا بالكم من نفسكم
(وبعد حاوالي 3 ساعات ).

سجي ونهي راجعين بيضحكوا و مبسوطين. و اول ما فتحوا الباب. لقوا مراد قاعد و حاطت رجل علي رجل و بيشرب السيجار. و خالتها و جوزها كل واحد جنبه بادي جارد و مهدده بالمسدس
و باباها قاعد
سجي: انت بتعمل ايه انت فاكر نفسك فين في غابة البلد فيها قانون ميسمحش باللي بتعملوا.

مراد: هههه قانون. قانون مين يا بتاعت القانون. انا القانون. انتي كنتي فاكرة انك ممكن تهربي مني ده بعدك. انا حتجوزك يعني حتجوزك برضاكي او غصب عنك انتي فاهمة
سجي: ده بعدك انا مش ممكن اتجوز واحد زيك. انت مش بني آدم.

مراد: قام وقف و حط ايده في جيبه. تؤتؤتؤ. حنقل أدبنا. اسمعي انا ممكن اعمل فيكي كل اللي انا عايزه و دلوقتي و من غير جواز و قدام عيلتك دي. بس مش حعمل كدة. عارفة ليه علشان كدة حتكون مرة و خلاص. لكن انا عايز اتجوزك علشان ازلك كل يوم و اربيكي علي قلة ادبك و رفضك ليه.
سجي: ده علي جثتي انك تطول مني اي حاجة.

مراد: امممم. تمام انا حخليكي دلوقتي تتفرجي علي حاجة حلوة. تعرفي ايه. شايفة الاوضة اللي هناك دي حاخد اختك الحلوة دي و اعمل فيها اللي كنت حعمله فيكي لما اتجوزك. وعلي فكرة مش انا بس انا و بعدي الرجالة بتاعتي. ايه رأيك.
نهي: حطت ايدها علي بقها و عيطت. لا لا سجي اوعي تخليه يعمل فيا كدة علشان خاطري يا سجي
سجي: بدموعها. انت حيوان و يمكن الحيوان احسن منك. انت ايه قلبك ده حجر. انا بكرهك.

مراد: جاسر. هاتلي نهي علي الاوضة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة