قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن عشر

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن عشر

رواية بريئة أحيت لي قلبي للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثامن عشر

في فندق فخم جدا في إيطاليا. مراد و سجي قاعدين بيتغدوا.
مراد: هاه يا حبيبتي ايه رأيك في إيطاليا. عجبتك.
سجي: جدا دي تحفة بجد جميلة اوي.
مراد: سجي انا اسف علي اللي حصلك بسببي. صدقيني انا لو كنت اقدر اقتله بدل المرة الف كنت قتلتله.
سجي: ماتفكرنيش يا مراد. ده كان انسان فظيع. ربنا يرحموا بقي. انا مش عارفة انت قتلته ازاي. انا عارفة انه يستاهل بس دي روح صعب اوي ان الواحد يتشجع و يعمل كده.

مراد: ده كلب ولا يسوي. اهو غار في داهية. المهم انتي ماتكنويش زعلانة مني.
سجي: عمري ما ازعل منك. انت حبيبي. مش حتقولي بقي ايه الشغل اللي انت جايلوا هنا.
مراد: و بعدين انتي مبتزهقبش من قبل ما نسافر و انتي حتومتي و تعرفي. حبيبتي الشغل ده خطر و اي معلومة ممكن تعرفيها فيها خطر عليكي.
سجي: قلقت و خافت. ليه يا مراد هو ايه الشغل ده. و ليه لما هو خطر كده انت بتشتغلوا.

مراد: ده شغلي الخاص انا و الزفت ياسر قبل ما يموت. بس انا مش عايز اشغلك.
سجي: ارجوك يا مراد قولي انا كده قلقت.
مراد: اتنهد. حقولك. انا جاي اخلص ثفقة سلاح.
سجي: اتصدمت. سلاح! و طبعا دي ثفقة مش قانونية.
مراد: انتي حتعملي عليا محامية من اولها.
سجي: مراد انا بتكلم جد. ليه تعمل كدة انت عارف كام انسان بيموت بسببك و بسبب السلاح اللي بتدخلوا البلد. عارف كام ارهابي بيقتل ناس بريئة بالسلاح ده. ليه يا مراد.

مراد: سجي انتي مكبرة الموضوع. انا مالي انا بدخلوا و هما اللي بيشتروه. و بيعملوا بيه اللي هما عايزينوا. انا داخلي ايه.
سجي: داخلك ان انت اللي جبته و سهلتلهم الطريق. تعرف انت اخدت ذنب كام واحد قتل بالسلاح ده كل واحد قتل بيه او اغتصب بيه او سرق بيه انت و اخدت الذنب زيه بالظبط
مراد: اندهش. و انا مالي انا حتحاسب بجريمهم ليه.

سجي: انت عارف قابيل لما قتل هابيل. كان اول واحد يسن سنة القتل في الارض و علشان كدة ربنا حمله وزر كل واحد قتل من يومها إلى قيام الساعة. يعني انت شلت ذنب كل اللي استخدموا السلاح ده.
مراد: معقول. انا مكنتش متخيل ان الموضوع كبير كدة. اومال لو عرفتي ان ياسر قبل ما يموت كان متمم ثفقة ادوية مخدرة جاية من الصين. و المفروض توصل كمان شهر.

سجي: مش ممكن معقول يا مراد سلاح و مخدرات. انا مش مصدقة ليه حرام عليكم. انتوا بتضيعوا جيل بحالوا غير الكبار كمان ليه. انا اتخدعت فيك يا مراد كنت فكراك قاسي و مغرور وبس لكن طلعت كمان...
مراد: طلعت ايه ما تكملي. طلعت مجرم صح مش انتي عايزة تقولي كده
سجي: بتعيط. ايوة و مش مصدقة انت تعمل كده ناقصك ايه. طول عمرك ابن ناس و مرتاح و غني و عندك شركات باباك. ليه ناقصك ايه.

مراد: تعرفي انا اول مرة اشوف الموضوع كدة.
سجي: اومال شايفه ازاي. مراد انا حبيتك و عمري ما حبيت غيرك. بس لو ناوي تكمل في السكة دي يبقي تنساني انا حخرج من حياتك و تطلقني.
مراد: لا سجي اوعي تقولي كده انا مقدرش استغني عنك. بس الموضوع مش بالسهولة دي. دول مافيا و اي حركة مش محسوبة معاهم ممكن يكون قصدها حياتي او حياة اي حد قريب مني.

سجي: طيب سيبلهم الفلوس و خلاص و ماتخدش منهم حاجة وقلوهم انك خلاص مش حتاجر في الحاجات دي تاني.
مراد: يا سجي الحكاية مش فلوس هما و اخدين فلوسهم كاملة بس دي ناس مش حتسمح ان حد يدخل وسطهم و يخرج كدة بسهولة. صعب كمان انا اعرف عنهم كتير و مين رجالتهم في كل بلد يعني الموضوع مش هزار
سجي: انت وجعت قلبي ليه بس انا كده خوفت عليك. مراد ارجوك تعالي نرجع مصر انا خايفة عليك اوي.

مراد: ماتخفيش. انا ححاول اتصرف و اشوف حقدر اعمل ايه. بس اللي لازم تكوني متأكدة منه اني خلاص مش حتاجر في الحاجات دي تاني وكمان حوقف ثفقة الادوية. المهم اوعي تفكري انك تبعدي عني انا من غيرك كنت ضايع يا سجي. انا علي قد ما انا اكبر منك بكتير. بس بحس اوقات انك امي اللي اتمنيتها تحبني وتنصحني وتخاف عليا. انتي علمتيني ازاي اكون انسان بجد انا كنت فعلا اي شئ غير اني بني آدم.

سجي انا عمري ما حسيت ان فيه حد همه مصلحتي ولا بيخاف عليا. طول عمري لوحدي. علشان خاطري اوعي
اوعي تسبيني فاهمة.
سجي: مش حسيبك والله حفضل جنبك و ان شاء الله ربنا حيكون معانا انت حتمنع جرايم و كوارس ممكن تحصل بسبب الحاجات دي. و ربنا حيساعدنا انت بس خاليك واثق فيا اني حفضل جنبك و مش حسيبك. مهما حصل.

مراد: مسك ايدها و باسها. عارفة انا اوقات بحس انك ملاك ربنا بعتهولي من السما علشان يفوقني ويرجعني عن المتاهة اللي كنت فيها. سجي انتي أحيتي قلبي من جديد بعد ماكان خلاص مات. انا بحبك بحبك اوي.
انتي فعلا بريئة احيتلي قلبي
سجي: ابتسمت حبيبي ربنا ما يحرمني منك ابدا. ايه ده..
مش معقول بص مين جاي علينا.
مراد: بيبص. مازن. يا بن اللذين انت ايه اللي جابك هنا.

مازن: يعني انتوا تبقوا في ايطاليا و انا في المانيا و مجيش اشوفكوا
مراد: ههههههه ده علي اساس ان المانيا دي في الشارع اللي ورانا.
مازن: اعمل ايه بس وحشتوني.
سجي: احنا بس. ولا في حد تاني. طب كنت قولي و انا اجبها معايا
مازن: هههههه كشفاني انتي يا مرات اخويا.
مراد: هو انا شفاف بينكم ولا حاجة. في ايه انا مش فاهم بتتكلموا علي ايه.

سجي: هههههه ودي تيجي بردوا يا حبيبي. بس الموضوع، هاه اقول انا ولا تقول انت يا استاذ مازن
مازن: لا قولي انتي ما انتي خلاص عملالنا فيها البيج بوس.
مراد: والله حقوم ارزعكم قلمين انتوا الاتنين لو ماتكلمتوا في ايه انا بدات اغير.
مازن: تغير مني انا دي سجي دي حبيبتي
مراد: ولا اتلم مين دي اللي حبيبتك.

سجي: باااس باااس اهدي انا حفهمك. اصل الاستاذ و الهانم نهي كانوا مظبطين مع بعض طول الشهر و نص اللي كان قاعد فيهم في مصر و من ساعت ما سافر مقضينها حب و تليفونات و نت و كده
مراد: يا ابن اللعيبة كدة و تخبي علي اخوك طب قولي ده انا افرحلك
مازن: والله كنت حقولك بس كنت مستني اتاكد من مشاعري انا و هي
مراد: و انتي يا سوسة علي راي نهي مقولتليش ليه.
سجي: ههههههه مقبولة منك. بس والله انا كنت حاسة بس مش متاكدة.

ولما سافرت اسكندرية. و قعدت الشهر ده هناك. نهي حاكتلي علي كل حاجة. و انت شوفت ايه اللي حصل من ساعت مارجعت ماجتش فرصة احكيلك.
مراد: امممم طيب و ايه ناوين تقضوها كدة حب ولا ايه مفيش خطوبة ولا حاجة. اعمل حسابك نهي دي زي اختي يعني انسي انك تلعب بديلك ساعتها انا اللي حقفلك مش ابوها. انت فاهم.
مازن: العب ايه بس دي مربياني و معلماني الادب. كل كلمة معاها بحساب..

مراد: ههههه ايوة يا خويا ماانا عارف. دي سجي كانت هارياني و مطلعة عيني. بس معلش. اوعدك انك حتنبسط في الاخر. هما يستاهلوا بصراحة الاتنين يتاكلوا اكل.
سجي: يا سلام انت حتعاكس اختي قدامي والله اموتك. انا بغير.
مراد: حبيبي هو انا اقدر بردوا. ده انا عيني مشفتش احلي ولا اجمل منك.
مازن: انا ايه اللي جابني بس. جيت علشان تقهروني و انتوا قاعدين تحبوا في بعض. و انا قاعد كده أونلي.

مراد: قر بقي الله يخربيتك ده طلعت روحي عي بال ما وصلت للمرحلة دي.
سجي: سلامة روحك يا حبيبي. يا رب انا.
مازن: طيب والله ما قاعدلكم انا طالع أوضتي اشوفكم بالليل.
مراد و سجي: ههههههههههه
بالليل في أوضة مراد و سجي.

مراد في الحمام بياخد حمام. و سجي واقفة قدام شباك ازاز كبير و سرحانة و مشغلة الاب توب و بتسمع الاغنيه دي (علي بالي لشيرين )(حبيتو بيني و بين نفسي. و مقولتلوش علي اللي في نفسي. معرفش ايه بيحصلي لما بشوف عنيه. مبقتش عارفة اقوله ايه. معرفش ليه خبيت عليه. بضعف قوي و انا جنبه و بسلم عليه. كل حب الدنيا ديا في قلبي ليك. ده انت اغلي الناس عليا روحي فيك. ده انت لو قدام عنيا اشتاق اليك. علي بالي ولا انت داري باللي جرالي. و الليالي سنين طويلة سيبتهالي. يا انشغالي بكل كلمة قولتهالي. الكلام لو كان يعبر عالحنان كنت قولت اني بحبك من زمان. كل يوم الشوق بيكبر عليا بان. علي بالي ولا انت داري باللي جرالي ).

مراد خرج من الحمام. راح لسجي و حاوطها بايده و حضنها و باسها من خدها.
مراد: حبيبي سرحان في ايه. و ايه الاغنية الحلوة. دي
سجي: الاغنية دي انا بحبها اوي. تقريبا مكنتش بسمع غيرها الفترة اللي فاتت.
مراد: امممم و يتري بقي مين ده اللي علي بالك و مش داري.
سجي: مش عارف
مراد: تؤتؤتؤ مش عارف.
سجي: مع اني عارفة انك بتكدب و عارف كويس هو مين. بس انا حقولك. انت يا مراد انا بحبك اوي.

مراد: و هو بيشيل شعرها من علي خدها. تعرفي. انا كل يوم كنت بسمعك وانتي مشغلاها بالليل. و كنت بتمني انك تكوني تقصديني انا.
سجي: بجد ازاي انا كنت ببقي مشغلة التليفون جنبي علي السرير و موطية الصوت. كنت بتسمع ازاي
مراد: بقلبي كنت بسمعك و اشوفك بقلبي.
سجي: تعرف كمان بحب اغنية. انا كلي ملكك. لشيرين و كان نفسي ارقص عليها معاك لو كنا اتجوزنا و عملنا فرح قدام الناس كلها علشان اقول لكل الناس. انا قد ايه بحبك.

مراد: يا حبيبة قلبي. معقول انا استاهل الحب ده كله. انا اسف يا سجي اني حرمتك من احلي يوم بتتمناه كل بنت. بس اوعدك اول ما نرجع مصر حعوضك عن كل حاجة.
سجي: بحبك يا مراد
مراد: ابوس ايدك انا مش قادر مش مستحمل ابعد اكتر من كدة. بس غصب عني.
سجي: حضنت مراد. انا مش عايزة حاجة غير اني اكون في حضنك وبس.

مراد: حضها اوووويييي. تعالي ننام علشان من بكرة حلففك ايطاليا كلها معاكي الاسبوع ده عايز افسحك علي قد ما اقدر قبل ما اقابل زين.
سجي: ليه بتقول كدة
مراد: اتنهد. يعني علشان لو مت ولا حاجة ابقي فسحتك
سجي: مراد انت حتقلقني ليه. انت لو حصلك حاجة عمري ما حسامح نفسي. علشان انا السبب انا اللي خيرتك بيني و بينهم.
مراد: ماتخفيش. ادعيلي انتي بس انتي اقرب لربنا مني و بتصلي من زمان. يمكن ربنا ينجيني منهم.

سجي كانت خايفة علي مراد. و مراد كان خايف علي سجي انها تتأذي بسببه. و قضوا اسبوع و مراد فسح سجي في ايطاليا كلها و كانوا مبسوطين بس كل واحد كان من جواه خايف و قلقان علي التاني.
لحد ما جه اليوم اللي مراد كان مأجله و خايف منه. اليوم اللي حيقابل مراد فيه زين.
بس يا تري مين اللي حيتأذي مراد ولا سجي ولا مازن. الله اعلم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة