قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والثلاثون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والثلاثون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والثلاثون

في قصر الانصاري.
شريهان(بصوت عالي): حرام عليكي ليه علقتيني بيه ها ليه؟! ليه و هو بيحب واحدة تانية؟!
شريهان(بصوت عالي): مقربش مني و لا حتى اتكلم معايا نص كلمة، ابنك بيكرهني ليه ربطتيني بيه.
شريهان(بصوت عالي و غل): يومين بس هما يومين اللي البنت دي جت فيهم و في اليومين دول باسل الانصاري اللي هو الكابوس بقي خدام تحت رجليها.
شريهان(بغل): ردي هفضل كدة لحد امتي؟!
عصمت ضربت شريهان بغضب علي وشها.

عصمت(بغضب): ابني مش خدام عند حد ابني راجل و سيد الرجالة. و مش ذنبي ان انتي مقدرتيش تخليه يحبك انتي.
عصمت(بغضب): و كلمة كمان هخليكي ترجعي علي بيت اهلك مع ورقة طلاقك و باسل ما هيصدق انه يخلص منك.
عصمت(بغضب): انا لو منك مسبش جوزي لاي واحدة كدة و خلاص، انتي اللي استسلمتي بدري.
عفاف: حصل خير اهدي يا عصمت و انتي كمان يا شريهان مينفعش تعلي صوتك علي الكبار كدة.
نعمة(بحدة): شكل امها مربتهاش كويس.

جودي(بملل): يا ربي مش هنخلص من الحوار ده بقي عايزة اكل.
طارق بص ل جودي بقرف و سابها و مشي و جودي راحت ل رضوان و مسكت في ايده.
رضوان: مالك يا حبيبتي؟!
جودي: ممكن توصلني معاك النهاردة للجامعة.
رضوان: حاضر يا حبيبتي حاضر. نأكل بس و المجزرة دي تخلص.
جودي و رضوان ضحكوا ل بعض و اسيل راحت ناحيتهم.
اسيل: ده وقته تضحكوا يا اللي معندكمش دم.
جودي: اوف يا اسيل كبري.
اسيل: يا بنتي اتعلمي اللغة.

جودي: ملكيش فيه. ده انتي بت عايزة الحرق بصحيح؟!
سمر(بضيق): في ايه بيحصل ايه هنا؟!
حازم: و الله يا اختاه محدش عارف حاجة.
سمر(بضيق): هو فعلا باسل طلع متجوز البت اللي اسمها وجد دي...
سهر: يووووه ده انتي مش عايشة في الدنيا.
سمر(بضيق): ازاي و ليه؟!
حازم: مالك يا بنتي حاسك هتقتلينا ليه؟!
سمر: مفيش حاجة مفيش.
معتز(بضيق): طب ممكن ناكل انا عندي شغل و مش عايز اتاخر يا عصمت هانم.
عصمت: يلا علي الفطار.

عصمت(بضيق): فين باسل؟!
شريهان(بسخرية): هيكون فين مع ست الحسن طبعا.
نعمة(بحدة): شريهان اتكلمي عدل معانا في ايه.
شريهان(بضيق): في ان جوزي مع واحدة تانية في اوضة واحدة.
طارق: هو جايبها من الشارع ما هي مراته و مراته قبلك كمان...
عصمت(بجمود): كله يأكل مش عايزة نفس.
عند باسل و وجد.
باسل كان بيفوق من نومه و هو بيبتسم و بيتمطع بص جمبه لقي وجد قاعدة علي السرير و باصة للفراغ.
باسل(بابتسامة): حبيبتي.

وجد(بهدوء): طلقني.
باسل قام اتعدل في قعدته و حط ايده علي كتف وجد بس وجد قامت من علي السرير بضيق.
باسل: حصل ايه يا بنتي ما كنا كويسين؟!
وجد: في اني ضعفت و انا مش رخيصة علشان اسامحك بالسهولة دي. و روح ابني مش رخيصة علشان اقبل اني ارجعلك بالسهولة دي.
باسل قام من علي السرير و قرب من وجد و شدها من دراعها ناحيته...
باسل(بحدة): و مين قال انك رخيصة قطع لسانه. انتي مراتي و قولتلك هعوضك سيبيلي فرصة بس.

وجد(بسخرية): هتعوضني عن ايه و لا ايه؟!
باسل(بحدة): انتي مصدقة نفسك؟!
وجد: طلقني بقي ريحني من عذابي معاك.
باسل: بتتعذبي و انتي موجودة جمبي؟!
وجد: اه...
باسل: بتتمني اني اموت؟!
وجد: بتمني اني ابعد عنك و مشوفكش تاني.
باسل ساب وجد و راح ناحية السرير و فتح درج الكمودينو اللي جمب السرير و طلع منه مسدسه و راح ناحية وجد و حطه في ايديها.

باسل: يبقي اقتليني يا وجد. عندي اموت اهون من انك تبقي بعيدة عني او انك تكرهي وجودك معايا...
وجد: لو ضربت عليك نار هتسبني؟!
باسل: اه...
وجد رفعت ايديها و حطت المسدس في وش باسل و غمضت عينيها و بعدها فتحتهم.
الاتنين فضلوا في صمت رهيب و علي نفس الوضع لفترة,وجد رمت المسدس في الارض و دبت برجليها في الارض و قعدت تعيط.
باسل قرب من وجد و خدها في حضنه...

وجد(بعياط): انا مش عايزاك حقيقي مش هقدر اكمل و مش قادرة مش قادرة بجد قربك مني بيخنقني. انا ندمانة علي اللي حصل امبارح.
وجد(بعياط): انا انا حقيقي مش.
باسل(بحدة): خلاص يا وجد كلام في الموضوع ده منتهي. و بالنسبة لموضوع اني المسك و لا لا.
باسل(بحدة): فمن هنا و رايح مش هلمسك يا وجد. بس انك تسيبي البيت و تمشي لا يعني لا يا وجد...
وجد(بدموع): و متنامش معايا.
وجد: لو عايزني افضل هنا نام في اي اوضة تانية.

باسل: متأكدة من قرارك!؟
وجد: اه.
باسل(بضيق): طيب يا وجد. بس يا ويلك لو فكرتي تهربي او تمشي من هنا.
وجد هزت رأسها بمعني اه,باسل ساب وجد و دخل الحمام و وجد قعدت علي السرير تفكر في اللي هي عملته و كانت حاسة بحرب جواها.
وجد: يا رب بقي نورلي طريقي.
وجد سمعت صوت تكسير في الحمام جريت ناحية الحمام فتحت الباب لقت باسل قاعد علي طرف البانيو و المراية مكسورة في الارض مية حتة و ايده بتنزل دم اختلطت مع ماية الدش.

وجد(بصدمة): باسل!
وجد جريت ناحية باسل بسرعة و مسكت ايده بس هو شد ايده منها بعنف.
باسل: عايزة ايه؟! ها ردي عايزة ايه؟!
باسل(بانفعال): طبعا بعد ما ضعفت قدامك امبارح و عيطت و حكتلك الماضي بتاعي قولتي لما العب بيه و انتقم منه و ابعده عني لاني عارفة انه بيحبني.
باسل(بانفعال): مش كدة!؟ للدرجة دي بتكرهيني مفيش و لا حتى ذكري واحدة تشفعلي.
باسل(بانفعال): حرام عليكي يا شيخة، ملعون ابو الحب علي اللي عايز يحب.

باسل(بانفعال): عارف اني جرحتك و عارف اني انتقمت غلطت بس كل مرة كنتي انتي بتتأذي كنت بتعذب اضعاف اضعاف، كنت بموت و انتي مش جمبي دورت عليكي كتير و سألت عليكي الكل حالي اتغير مليون درجة. مبقتش اكل مبقتش انام مبقتش اشتغل كويس مبقتش بعمل اي حاجة غير اني بفكر فيكي.
باسل(بانفعال): ليه عايزة تستغلي ضعفي اللي مظهرتوش قدام اي حد غيرك بعد ابويا؟! ليه عايزة تذليني و تنتقمي مني كدة؟! ليه عايزة تحرميني منك؟!

باسل(بانفعال): ده كله علشان حبيتك. لو الحب كدة فمش عايزه بس للاسف مش قادر اشيلك من قلبي و لو شيلتك من قلبي مش هقدر اشيلك من مخي و تفكيري و لا تخيلاتي. ليه بتقتليني بالبطئ كدة ليه؟!
وجد قامت من علي طرف للبانيو و قربت من باسل ببطء و حاوطت رقبته بايديها.

وجد: مسألتش و لا مرة نفسك قد ايه انت اذيت روحي؟! قد ايه كنت محتجاك جمبي و انت بعدت عني؟! قد ايه كنت بتمني مقابلتك و اسالك ليه عملت كدة ليه؟! كان نفسي اقولك قد ايه منتظرة مجيتك و انت بتقولي سامحيني يا حبيبتي.
وجد: بس انت يا باسل بعدت و بعدت اوي و ده علمني الجفاء، انت ظهرت بعد ما انا ساعدت نفسي بنفسي.

وجد: متستغربش اني مبقاش عندي مشاعر انت السبب قتلتها. فمتجيش تطلب مني حاجة هي عندك اصلا. متجيش تطلب مني حب و انت خدته و شيلته من قلبي.
وجد: اللي بيحب الورد يتحمل شوكه و لو انت بتحبني اتحمل يا باسل ممكن يجي يوم و اقدر اسامحك فيه علي كل حاجة.
وجد: الشئ الوحيد اللي مخليني هنا و لسة معاك هنا في اوضتك و جمبك و في حضنك اني بحبك يا باسل.
وجد: بس لو كان الحب كفاية مكنش حد غلب.
وجد: بحبك بس مش مسمحاك.

وجد بعدت عن باسل بخطوتين و كان في تواصل بصري ما بينهم.
امل: باسل بيه.
باسل(بغضب): في ايه؟! و ازاي تدخلي كدة؟!
امل(بخوف): خبطت كتير يا بيه بس محدش سمعني. الفطار تحت بقاله كتير و عصمت هانم متعصبة.
باسل: جهزي ليا انا و وجد هانم هنفطر في الجنينة.
امل: حاضر يا بيه. عن اذنك يا هانم.
امل مشيت و وجد كانت هتخرج بس باسل مسك ايديها و شدها ناحيته بهدوء.
وجد(بوجع): ايدي.
باسل: جرحك بسيط يا وجد. هداويه بس ساعديني.

وجد(بدموع): لو اقدر هساعد.
باسل: يبقي تثقي فيا تاني و دي اول خطوة لازم نشتغل عليها، انك تثقي فيا.
وجد(بدموع): صعب.
باسل: بس مش مستحيل.
باسل شال كف ايده من كف ايد وجد و لقي الازاز غرس في ايديها هي.
وجد: انت مجروح مش هتعرف تعالجني.
باسل: و انتي جرحك اخف هتقدري تعالجينا احنا الاتنين يا وجد، حاولي علشان خاطري.
وجد حضنت باسل جامد و باسل قربها منه بايده السليمة و باس رقبتها.

باسل: يلا نلحق نغير هدومنا علشان ننزل تحت نتهزأ شوية. يلا بينا.
وجد شالت الازاز اللي في ايديدها و طهرت الجرح و الجرح بتاعها كان صغير,و بدأت تلف ايد باسل كلها بشاش بعد ما شالت الازاز و طهرتله الجرح.
كل واحد بدأ يغير هدومه.

وجد لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت باللون الاسود صوف بكم و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما و حطت روچ احمر غامق و سيبت شعرها علي ضهرها و شدت شعرها ل ورا ما عدا كام خصله علي وشها و حطت البرفيوم بتاعها.
باسل: هاتي ايدك.
باسل و وجد مسكوا في ايد بعض و نزلوا ل تحت لقوا المعظم قاعد علي السفرة...
عصمت(بحدة): ما لسة بدري. ايه يا باسل نسيت قوانين البيت ده و لا ايه؟!
باسل: اسف يا امي.
نعمة: تعالي كل يا باسل.

باسل: هاكل انا و وجد في الجنينة.
شريهان(بانفعال): انت ايه يا اخي معندكش دم؟!
باسل قرب ببطء من شريهان و شدها من دراعها ناحيته.
باسل(بهمس و غضب): اسبقيني علي اوضة المكتب جايلك.
شريهان(بانفعال): ايه مش عايز تقول للسنيورة انا مين؟!
باسل(بهمس و غضب): شريهان انتي عارفة جنوني متخلنيش اطلعه عليكي، غوري من قدامي يلا.
شريهان شدت دراعها من باسل و مشيت بغضب ناحية اوضة المكتب قبل ما تمشي خبطت في كتف وجد...

وجد(بحدة و وجع): يا غبية في حد يعمل كدة؟!
جودي: معلش يا مزة هي كدة عايزة الحرق.
جودي(بتوتر من عصمت): اقصد يعني معلش.
باسل: اعرفك علي العائلة يا وجد.
باسل: امي. و دي عمتي نعمة. و دي مرات عمي عفاف.
عفاف قامت و حضنت وجد و باستها و وجد ابتسمت ليها بابتسامة بسيطة.
عفاف: حبيبتي.
وجد: تسلمي يا طنط.
باسل: و دي سمر.
وجد(بضيق): اتعرفنا قبل كدة.
باسل: سهر اختها التؤام. و دي جودي و دي اسيل.

حازم: طب بالنسبة لحازم و لرضوان و لطارق ايه هواء؟!
باسل: و انا اعرف مراتي علي شباب ليه؟!
باسل: خليكي هنا يا وجد هروح اعمل حاجة و نطلع نفطر في الجنينة.
وجد هزت رأسها بمعني ماشي و عفاف و جودي قاموا قعدوا وجد علي الكرسي.
جودي: احكيلنا انتي خريجة ايه؟! كلمينا عن نفسك!؟
وجد: انا محامية و عندي 25 سنة و ابقي مرات باسل و لسة حياتنا مش مستقرة بس...

اسيل: طب استأذن انا ورايا مشوار مهم، عن اذنك يا وجد اكيد هنقعد كتير مع بعض.
وجد: تمام...
جودي: يلا يا رضوان نروح الجامعة.
رضوان: طيب تشرفت بمعرفتك يا مدام وجد. عن اذنكم يلا يا جودي.
طاوق: خدوني معاكم يلا.
التلاتة خرجوا بره القصر و اتبقي سهر و سمر و حازم.
حازم: طيب اخلع انا علي شغلي، باي.
سهر: يلا يا سمر نتمشي في الجنينة.
سمر: روحي انتي.
سهر: طيب.
وجد كانت متوترة من نظرات عصمت و نعمة و سمر ليها...

عند باسل و شريهان.
باسل: بصي يا بنت الناس هوديكي 10 مليون جنيه و هنتطلق لكن قدام الباقي كاننا متجوزين.
شريهان: باسل ما تديني فرصة انا بحبك.
باسل: و انا مش بحبك اعملك ايه يعني؟!
شريهان: يا باسل هي ممكن تغدر بيك متنساش اللي انت عملته فيها. سيبيلي نفسك خالص يا باسل.
شريهان قربت من باسل و مسكت قميصه بايديها و كانت هتقرب منه,باسل بعدها عنه و ضربها قلم
علي وشها...
باسل: حسي علي دمك انا بحب وجد.

شريهان(بغضب): ماشي يا باسل و الايام جاية كتير.
شريهان سابت باسل و خرجت بره اوضة المكتب و باسل خرج وراها راح ناحية وجد باس رأسها.
باسل: تعالي نفطر بره، عن اذنكم.
باسل: امل حطيتي الفطار؟!
امل: اه يا بيه.
باسل مسك ايد وجد و خرجوا بره القصر و قعدوا في الجنينة الاتنين بدأوا يأكلوا و باسل بيتكلم و وجد في صمت رهيب قلق باسل.
باسل: اه وجد.
وجد: ها؟!
باسل قرب من وجد و مسك ايديها.
باسل: كنت عايز استشيرك في حاجة.

وجد: ايه هي؟!
باسل: ليها علاقة في الشغل. هنتكلم انا و انتي فيه في اوضة المكتب هنتناقش. بس علي بعد العصر كدة.
باسل: تمام!؟
وجد: تمام. بس انا هعمل ايه طول الفترة دي؟!
باسل باس وجد علي كتفها و وجد بصتله بضيق.
باسل: هفرجك علي القصر علشان تبطلي تقولي عليه متاهة.
باسل: يلا قومي.
باسل خد وجد و بدأ يلففها كل القصر و يعرفها كل حاجة فيه...

-في مكان تاني...
عند نرمين.
نرمين كانت نايمة بعمق و صحيت علي صوت دوشة في الاوضة بتاعتها فتحت عينيها ببطء.
نرمين اتصدمت لما لقت سليم واقف ببنطلونه بس و بيتكلم في التليفون و ماسك ملف في ايده.
نرمين(بخضة): سليم! ايه اللي جابك هنا؟!
سليم بص علي نرمين بصة سريعة و كمل كلام في التليفون.
سليم: لا المناقصة لينا احنا. المرة اللي فاتت احنا سبناها بمزاجنا لكن اياكم تحاولوا تقفوا قدامنا.
سليم(بحدة): متعصبونيش.

سليم(بحدة): انا هحاول اتغاضي عن اللي انت قولته لكن صدقني المرة الجاية هتكونوا بتلعبوا في عداد عمركوا.
سليم(بحدة): متنساش انت بتتكلم مع مين سليم المهدي.
نرمين(بغضب): بتعمل ايه في اوضتي بالشكل ده يا سليم؟!
سليم: هقفل دلوقتي نتكلم بعدين.
سليم رمي التليفون علي الكنبة و قرب من نرمين اللي شدت الغطاء عليها و حط ايده علي رأسها.
سليم: حرارتك عادية يعني. جنابك انتي في اوضتي علفكرة.

نرمين بصت حواليها و استغربت و بعدها افتكرت كل حاجة حصلت و افتكرت ان كارما خلتها تنام في اوضة سليم غصب عنها.
نرمين(بحدة): و هو برضو حد بيدخل علي حد كدة و بالشكل ده و كمان متنساش انن.
سليم(بحدة): انا في اوضتي اعمل اللي انا عايزه و البس اللي انا عايزة حتى لو مش هلبس حاجة خالص ملكيش دعوة.
نرمين: انت سافل علفكرة.
سليم(برفعة حاجب): انتي لسة عارفة؟!
نرمين: لا بس احنا بنتعامل في حدود اخ و اخته.

سليم شد نرمين من معصمها و نرمين قعدت علي ركبها علي السرير و سليم كان واقف قدامها.
سليم: انسي انتي حاليا مراتي لما نتطلق ابقي اتعاملي زي ما انتي عايزة...
نرمين: انسي اني ابقي مراتك او نتعامل عادي. انا لغاية دلوقتي مش طيقاك فاهم.
سليم قرب من نرمين و نرمين رجعت ل ورا بتوتر لغاية ما وقعت علي السرير و سليم فوقها.
سليم: نرمين انا لسة جاي و مش ناقص صداع سيبيني انام.

سليم اتعدل في نومته و اتغطي بعد ما حط رأسها علي المخدة و غمض عيونه بتعب شديد.
نرمين: سليم سليم.
سليم(بنوم): نعم يا نرمين؟!
نرمين: انت حاسس بايه؟!
سليم شد نرمين لحضنه و حاوطها بدراعه و جسمه.
سليم(شبه نايم): حاسس اني سقعان و متقوليش البس التي شيرت انا مرتاح كدة. خليكي في حضني شوية.
نرمين(بخجل): بس مينفعش كدة ان.
نرمين بصت علي سليم لقته بيتنفس بانتظام باين علي وشه التعب و نايم بعمق في حضنها...

نرمين استنت شوية و حاولت تقوم من جمب سليم معرفتش او بمعني اصح حبت قربه منها فضلت في حضنه لغاية ما غصب عنها نامت...

-في مكان تاني...
عند قصي.
ليلي كانت نايمة في حضن قصي و قصي بيتفرج علي التلفزيون اللي قدامه.
ليلي: قصي.
قصي: امممم.
ليلي: عايزاك ترسمني.
قصي: و المقابل؟!
ليلي: يا قصي ده انا اول مرة اطلب طلب عايزاك ترسمني.
قصي: ما انا موافق ارسمك ايه بقي المقابل؟!
ليلي: مينفعش ترسمني مثلا علشان انا مراتك و غلبانة.
قصي: تؤ.
ليلي: طب انت عايز ايه؟!
قصي: دي نفكر فيها بعدين بقي. المهم عايزاني ارسمك ليه؟!

ليلي: كدة حبيت فكرك انك ترسمني.
قصي: بليل هنبدأ في الرسمة دي. تمام؟!
ليلي: ربما يخليك ليا.
قصي: و يخليكي ليا.
قصي باس رأس ليلي و تليفونه رن، الخط اتفتح.
قصي: الو.
قصي: متأكد يا دكتور؟!
قصي(بلهفة): يعني هو فاق؟!
قصي: طيب طيب انا جاي. شكرا يا دكتور.
ليلي: ايه يا حبيبي؟!
قصي: جدو فاق يا ليلي قومي بسرعة البسي ننزل نروحله.
ليلي: طيب.

ليلي و قصي الاتنين قاموا غيروا هدومهم و نزلوا ل تحت ركبوا عربية قصي و راحوا ناحية المستشفي.
قصي لقي يوسف و ماجدة و احمد واقفين قدام اوضة ياسين.
قصي: احمد بجد جدو فاق؟!
احمد: اه.
قصي: طب واقفين بره ليه؟!
احمد: الدكتور بيتطمن عليه.
قصي: طيب.
ماجدة: مين دي يا قصي؟!
قصي: ليلي مراتي.
ماجدة(بصدمة): مين!
قصي: مراتي.
يوسف: ازاي يعني تتجوز من غير ما تقولنا ايه ملكش اهل؟!

قصي: دي مراتي و دي حياتي و اختياراتي و قرارتي انا و انا اختارت ليلي تبقي مراتي محدش يقدر يجبرني علي حاجة غير اللي انا عايزهاا انا راجل.
ليلي: اهدي يا قصي.
احمد: اعتقد انه نبقي نتكلم بعدين مفيش داعي ل ده.
الدكتور: الف مبروك ياسين بيه بقي احسن دلوقتي. و فاق من غيبوبته.
قصي: شكرا يا دكتور.
الدكتور: تقدروا تدخلوا ليه بس من غير اي انفعال.
احمد: شكرا.

كلهم دخلوا لاوضة ياسين لقوه قاعد علي السرير و بص ناحيتهم,قصي جري ناحية ياسين باس ايده و حضنه و باس رأسه...
قصي(بدموع): وحشتني يا جدو.
ياسين: و انت يا حبيبي.
يوسف: حمدلله علي السلامة يا بابا.
ياسين: الله يسلمك.
ماجدة: حمدلله علي السلامة يا عمي.
ياسين: شكرا يا ماجدة.
احمد: كويس ان حضرتك فوقت.
ياسين: شكرا. مين دي؟!
قصي مسك ايد ليلي و قرب من ياسين.
قصي: ليلي مراتي و هحكيلك كل التفاصيل لما تفوق.

ياسين: انا بقالي قد ايه و انا هنا؟!
احمد: في حدود تلت شهور و نص...
ياسين: وجد وجد لقيتوها؟!
قصي: حصلت حاجات كتير يا جدو هنبقي نحكيلك عليها انا و احمد و متقلقش هي بخير و في احسن حال.
يوسف: طيب يا بابا هنمشي انا و ماجدة ورانا شغل.
ياسين: طيب.
يوسف و ماجدة خرجوا بره المستشفي و الباقي قعد.
ياسين(بلهفة): احكولي حصل ايه و وجد كويسة و لا ايه و عاملة ايه؟!
قصي: هنحكيلك.
قصي و احمد حكوا كل حاجة حصلت ل ياسين.

ياسين(بدموع): وجد اتعذبت اوي.
ياسين(بدموع): مقدرتش احميها.
احمد: متقلقش هي بخير دلوقتي. و باسل طلع بيحبها بجد.
ياسين(بدموع): عايز اشوفها.
قصي: هتواصل معاها و هخليها تكلمك يا جدو.
ياسين(بدموع): عايز اعتذر منها. في اسرع وقت يا قصي خلي وجد تيجي ليا.
قصي: حاضر.
ياسين(بابتسامة و دموع): نورتي عائلة الصياد يا بنتي.
ليلي: تسلم يا جدو.
قصي: لا عندي ليكوا مفاجاة. ليلي تبقي حامل.
احمد(بفرحة): يعني هبقي عم.

احمد حضن قصي جامد و قصي كان مبسوط من تغير احمد الملحوظ اوي.
ياسين: مبروك يا بنتي مبروك يا قصي، خلي بالك منها يا حبيبي.
قصي: دي في عيني يا جدي. متقلقش.
قصي حضن ليلي و باس رأسها و هي خبت رأسها في رقبته و قصي ضحك عليها.
ياسين: متأكدين ان وجد حاليا بخير؟!
احمد: متقلقش يا جدي.
ياسين: ربنا يحفظها و يحميها يا رب.
الكل: يا رب آمين.
الكل قعد يتكلم في مواضيع متنوعة و مختلفة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة