قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والأربعون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والأربعون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والأربعون

فجأة في حاجة اترشت في وش الشباب بدأت الرؤية تقل لغاية ما انعدمت و الشباب وقعوا في الارض مغمي عليهم...
مجموعة من الاشخاص اللي لابسين بدل سودة ظهروا و بدأوا يركبوا باسل و الباقي في العربيات و ساقوا ناحية بيت,بعد فترة كانوا وصلوا.
حارس(بالروسية): هما هنا.
(بالروسية): طلعوهم فوق.
حارس(بالروسية): تمام.
الحراس بدأت تطلع كل واحد لاوضة خاصة بيه...
بعد فترة كبيرة.

باسل كان بدأ يفوق و هو حاسس بصداع في رأسه فتح عينيه و بص حواليه استغرب.
باسل افتكر اللي حصل و قام بسرعة من علي السرير بص علي نفسه لقي هدومه متغيرة خرج بسرعة بره الاوضة و هو بيبص بحذر في المكان كله...
بنت(بالروسية): باسل وحشتني.
باسل لف لقي البنت بتجري ليه و حضنته جامد,باسل بعدها بسرعة عنه.
باسل(بالروسية,بحدة): انتي مجنونة ازاي تعملي كدة؟! بتتصرفي من دماغك ليه يا روسيل؟!

روسيل(بالروسية): ميشيل كان منتظر وصولك مكنش في غير الطريقة دي علشان يعرف ان تم خطفكم.
باسل(بالروسية,بحدة): فين الباقي؟!
روسيل(بالروسية): كل واحد في اوضة خاصة بيه.
روسيل قربت من باسل و حطت ايديها علي كتفه.
روسيل(بابتسامة,بالروسية): موحشتكش؟!

باسل(بالروسية,ببرود): لا. اللي كان بيحصل زمان مش هيحصل تاني انا راجل متجوز و بحب مراتي يا روسيل مليش دعوة بيكي من هنا و رايح الا للشغل بس غير كدة فانا مستغني عن خدماتك.
باسل زق روسيل و خرج بره الفيلا راح يتمشي في الجنينة و هو حاسس بوجع في رأسه...
باقي الشباب كانوا بدأوا يفوقوا و خرجوا من اوضتهم.
روسيل(بغيظ,بالروسية): قائدكم تحت.
علي(بهمس): هو حصل ايه؟!
سليم(بهمس): تلاقي باسل صدها ممكن.

عدي: طب انا جعان اوي.
علي: اطلب من روسيل.
مسعد(بتوتر,بالروسية): يعني حضرتك ملقتيش غير الخطف و تجيبينا مش معقول يعني حرام.
روسيل(بسخرية,بالروسية): اللي اعرفه عن فرقة الكابوس انهم مبيخافوش بس انت اثبتلي العكس.
سليم(بالروسية): روسيل مسعد ملهوش في ضرب النار و الكلام ده هو تخصص برمجة و بس.
روسيل(بسخرية,بالروسية): ميهمنيش، انزلوا الغداء جاهز.
علي(بالروسية): شنطتي فين عايز اكلم مراتي.

روسيل(بسخرية,بالروسية): حد يسيب بنات روسيا و يتجوز من مصر ذوقكم رخص اوي.
علي قرب من روسيل ببرود و وقف قدامها...
علي(ببرود,بالروسية): مش بدل اللحم الرخيص الموجود هنا. و كمان انا مراتي مكفياني ملكيش دعوة.
باسل(بهدوء,بالروسية): روسيل.
روسيل(بالروسية): نعم؟!
باسل(بهدوء,بالروسية): فين شنطنا اللي جينا بيها و انا فين حاجتي؟!
روسيل(بالروسية,بدلع): في اوضتي.

روسيل(بالروسية,بدلع): مقولتليش رأيك في الهدوم مرضتش ان اي حد يغيرلك غيري.
باسل غمض عيونه و هو بيحاول يهدئ نفسه و بعدها فتح عينه و قرب من روسيل و مسكها من دراعها و شدها وراه دخل اول اوضة قابلته.
روسيل(بالروسية): لسة حافظ اوضتي؟!
باسل(بحدة,بالروسية): روسيل متعصبنيش محاولاتك هتبقي فاشلة زمان مكنش في قلبي حد لكن دلوقتي لا انا بحب و لا اقولك انا بعشق و متيم ب وجد. اياكي ثم اياكي تقربي مني تاني.

باسل(بحدة,بالروسية): متخلنيش اعاملك زيك زي اي مجرم من اللي بيقعوا تحت ايدي في امن الدولة و انتي عارفاني و اعتقد شوفتي بعينك مرة.
باسل(بالروسية): خلي المهمة دي تعدي علي خير و هتأخدي فلوسك و خلص الكلام...
باسل(بالروسية): هاتي موبايلي و حاجتي يلا.
روسيل(بغيظ,بالروسية): ماشي يا باسل خد. هدومك هتلاقيها في اوضتك.
باسل شد حاجته من روسيل و سابها و خرج بره الاوضة.
باسل: هتفضلوا واقفين كدة؟!

علي: هدخل اكلم ثريا اطمنها.
سليم: و انا هنزل اكل.
باسل: مسموح ليكوا بمكالمتين بس. غير كدة ممنوع.
باسل: كله يشوف هيعمل ايه و من بكرة هنبدأ.
باسل دخل اوضته و طلع تليفونه و اتصل ب وجد.
بعد فترة الخط اتفتح.
وجد: الو مين؟!
باسل(برفعة حاجب): مين؟!
وجد(بابتسامة): باسل. وصلت الحمدلله؟!
باسل: اه الحمدلله.
وجد: ايه الدنيا معاك؟!
باسل: تمام.
روسيل(بالروسية): باسل الغداء جاهز تحت...
باسل(بالروسية): انزلي و انا جاي...

وجد(بحدة): انت لحقت يا جبروت انت الله يخرب بيتك ما صدقتك مين البت دي؟!
باسل: اهدي يا وجد دي البنت اللي بتشتغل معانا في روسيا اهدي يا حبيبتي في ايه.
باسل: مش احنا اتفقنا قبل ما امشي اني مش هقرب من اي بنت و لا هبص لاي واحدة غيرك.
وجد(بضيق): مليش فيه بقي انا عايزة اجيلك مش متطمنة و انت في بلد فيها بنات عسلات و مزز كدة لا مليش فيه.

باسل(بضحكة خفيفة): وجد حبيبتي دي مهمة و كمان عمرك ما غيرتي عليا بالشكل ده.
وجد(بضيق): طب ارجع و انا هغير عليك و هقرفك بس ارجعلي.
باسل(بابتسامة): اوعدك يا حبيبتي هحاول اخلص بدري اوعدك و ارجعلك و كمان انتي وحشتيني اوي و انا مش مبسوط و انتي بعيدة عني كدة...
وجد: شوفت انا قولتلك خليني اجيلك بقي.
باسل: وجد كلامنا منتهي. هنزل اتغدي انا دلوقتي.
باسل: اتغديتي؟!
وجد: اه.
باسل: اخبار اللي عندك ايه؟!
وجد: معرفش.

باسل: ازاي يعني؟
باسل(بحدة): انتي مش في البيت؟!
وجد: احم روحت ل ليلي شوية.
باسل(بحدة): و هو مش انا قولتلك متخرجيش الا بأذني يا وجد و لا هو قلة سمع كلام و لا ايه؟! ما صدقتي اني امشي.
وجد: ليلي كانت تعبانة يا باسل.
وجد(بغيظ): و كمان ما خالتك جت الله قرفتني يا اخ قرفتني و كمان قعدت تعلق علي كل حاجة في شكلي و في هدومي. و كمان دي ناوية تقعد معانا تحسها ناوية ليا علي شر.

باسل: وجد ارجعي القصر و متخافيش محدش يقدر يقربلك. و يا تري جنابك راحة بحراسة و لا؟!
وجد: انت تعرف عن مراتك كدة؟!
باسل(بغضب مكتوم): وجد...
وجد: قلبها.
باسل ابتسم غصب عنه و غرز صوابعه في شعره.
باسل: اعمل فيكي ايه بس.
باسل: خدي حراسة من القصر عندك و تخلي بالك كويس. و متسوقيش بسرعة كبيرة.
باسل: هنزل اتغدي و هبقي اكلمك بليل.
وجد: طيب بس يا باسل متتأخرش عليا.
باسل: حاضر بس انتي روحي يلا دلوقتي يا حبيبتي.

وجد: حاضر يلا باي.
باسل: باي.
باسل قفل مع وجد و خرج من اوضته نزل ل تحت لقي الاكل خلص.
روسيل(بسخرية,بالروسية): الاكل خلص الكلام فادك بايه بقي؟!
باسل(ببرود,بالروسية): كلامي مع وجد اهم من اكلك.
باسل(بالروسية): هروح مشوار و اجي.
عدي(بالروسية): اجي مع حضرتك؟!
باسل(بالروسية): لا خليكم هنا لو في حاجة هتصل بيكم...
باسل سابهم و خرج بره الفيلا,الباقي قعد مع بعضه.

-في مكان تاني...
في قصر الصياد.
وجد: طب هستأذن انا.
ليلي: انتي ملحقتيش تقعدي.
وجد: يا بكاشة انا هنا من ساعة ما باسل سافر.
ثريا: مقالكيش فين علي؟!
وجد: لا الصراحة. اكيد يعني هيكلمك ممكن علي بليل اوي.
وجد: همشي انا ابقي سلمي علي احمد و قصي لما يرجعوا.
وجد: لو حصلك اي حاجة اتصلي بيا يا ليلي...
ليلي: حاضر.
وجد حضنت ليلي و ثريا و ابتسمت ليهم و سابتهم و خرجت بره القصر لقت قدامها سعد.
وجد: ازيك.

سعد: في نعمة الحمدلله.
وجد: طب الحمدلله. عن اذنك.
وجد ركبت عربيتها و بدأت تسوق و هي حاسة بصداع شديد في رأسها و مش قادرة تأخد نفسها.
وجد ساقت بس فجأة لقت عربية واقفة قدامها فرملت في اخر لحظة و نزلت بسرعة من العربية.
وجد: لؤي! انت ايه اللي جابك؟!
لؤي(بعصبية): جايلك يا هانم.
وجد: ليه في ايه مالك؟! حصل حاجة؟!
لؤي قرب من وجد مسك دراعها بعنف و بصلها.

لؤي(بغضب): علشان خالك بقاله في المستشفي تلت شهور و انتي و لا هنا.
وجد(بصدمة): خالو! انت بتقول ايه؟!
لؤي(بغضب): بقول الحقيقة دخل غيبوبة يا هانم و انتي عايشة قصة حب مع سي باسل.
وجد(بحدة): مسمحلكش. و كمان خالو فيه ايه؟! طمني عليه يا لؤي؟!
لؤي: حد من اعدائه اعتدي عليا و حاول يقتله و حد ضربه علي رأسه ضربه قوية ادت لدخوله لغيبوبة.
وجد(بقلق): طب هو دلوقتي كويس يا لؤي يعني الدكتور طيب بيقول حالته ايه.

وجد(بدموع و قلق): طب هو هنا في مصر و لا فرنسا؟! طمني يا لؤي.
لؤي: متقلقيش يا وجد هو كان جايلك بس ده حصله في المطار يعني هو حاليا في مصر، روحي انتي دلوقتي و بكرة هأخدك و نروح ل سيف بيه.
وجد: طب ممكن توديني اسم المستشفي؟!
لؤي: اه هبعتهالك في رسالة.
لؤي: باي يا وجد. خلي بالك من نفسك.
لؤي: لو احتاجتي حاجة يا وجد قوليلي انا معاكي و جمبك.

لؤي حط ايده علي كتف وجد و ايده التانية علي خدها و وجد كانت تايهه بسبب قلقها علي سيف و بتأنب نفسها.
لؤي(بتوهان): وجد انا.
وجد: ها؟
لؤي قرب من وجد و وجد رجعت لورا لغاية ما سندت علي العربية و لؤي حاوطها.
لؤي: وجد انا بحبك عايزك معايا.
لؤي بص ل وجد في عيونها و بعدها مال بوشه ناحيتها,وجد رفعت رجليها و ضربته في بطنه و ضربته قلم علي وشه.

وجد(بحدة): قولتلك مرة انا متجوزة و بحب باسل و مفيش حاجة ممكن تخليني ابعد عنه. و انت اللي انت عملته دلوقتي هعتبره محصلش احسنلك تبعد تفكيرك عني انا و انت يعتبر زمايل شغل.
وجد(بحدة): بس كدة.
وجد ركبت عربيتها و ساقت ناحية القصر بسرعة,لؤي وقف و حط ايده علي خده.
لؤي(بغل): و ربي يا وجد لاندمك.
عز: تؤ تؤ بقي حتة بت زي دي تعمل فيك كدة يا خسارة.
لؤي(بغل): عز انت عارف ان الزفتة وجد غير كل البنات غبية و غريبة.

عز: انا قولتلك اتصرف قولتلي استني شوية بقالك تلت شهور و مش بتعمل حاجة غير انك تخلي الدكتور يودي سيف حقن علشان يفضل في غيبوبة و مغيب كدة.
لؤي: احنا لازم نستغل غياب الزفت اللي اسمه باسل ده...
عز: طب بص.
لؤي: ايه؟!
عز: انا هحاول اقرب من وجد.
لؤي: كان غيرك اشطر ما انا حاولت.
عز: لا انا طريقتي غير طريقتك.
لؤي: لما نشوف.
عز: بكرة تشوف عز الكيلاني عمل ايه.
لؤي: يلا بينا. ده انا هرجعلها القلم عشرة.

الاتنين ركبوا العربية و كل واحد راح ل بيته...

-في مكان تاني.
في قصر الانصاري.
في اوضة جودي و طارق.
كانت جودي واقفة قدام المراية بتظبط نفسها لقت اللي بيفتح باب الاوضة و بيدخل كان طارق.
طارق: مساء الخير.
جودي(بابتسامة): مساء النور.
طارق قرب من جودي باس رأسها و دخل الحمام خد دوش و غير هدومه و خرج لقي جودي قاعدة ماسكة موبايله.
طارق: بتعملي ايه؟!
جودي: لا مفيش مستنية واحد معندهوش دم.
طارق: متمسكيش موبايلي تاني يا جودي.

طارق مسك موبايله من جودي و راح قعد علي السرير و بدأ يجهز نفسه للنوم.
جودي(بغيظ): طارق.
طارق: نعم.
جودي(بغيظ): هو انت عندك انفصام؟!
طارق: لا ليه؟!
جودي(بعصبية): لا انت عندك انفصام لان اللي بيحصل مش طبيعي بجد مش طبيعي خالص.
جودي(بعصبية): انت اتغيرت كدة ليه؟!
طارق: بذمتك انا كدة متغير، و كمان احنا لحقنا كملنا 48 ساعة جواز حتى؟!
جودي: اسأل نفسك.
جودي: انت بارد يا طارق بجد.

طارق فهم مشكلة جودي و قام و قرب منها و حاوط وشها بين ايديه.
طارق: بصي يا جودي انا بحبك و كل حاجة بس مش بعرف اعبر مش بعرف اقول كلام حلو دي طريقة حبي بارد عارف انه غلط بس ده طبعي مش بعرف علطول اقول كلام حلو مش بعرف اعمل زي الباقي لان ده انا و اكيد مش هتغير يعني.
طارق: علشان كدة تأكدي اني بحبك و انا افعال مش اقوال يا جودي خلاص يا حبيبتي متزعليش مني...
طارق: بلا تعالي نامي.
جودي: اتغديت؟!

طارق: اه الحمدلله.
جودي: اتعشيت؟!
طارق: اه مع حازم في الشركة.
جودي: طيب.
طارق و جودي كل واحد راح ناحية طرف السرير و طارق طفي النور,جودي اتخضت.
طارق: ايه؟!
جودي: انت عارف اني بخاف من الضلمة يا طارق شغل النور.
طارق: حبيبتي ده لما كنتي انتي لوحدك دلوقتي انا معاكي.
جودي: لا بخاف في عفاريت تحت السرير.
طارق: يعني هي العفاريت بتظهر في الضلمة بس نامي يا جودي ربنا يهديكي.
جودي(بدموع): طارق.

طارق خد جودي في حضنه و باس رأسها.
طاوق: حلو كدة؟! يلا نامي.
جودي حضنت طارق جامد و كانت خايفة من الضلمة و فضلت حاضنة طارق لغاية ما نامت بعمق,طارق لما اتطمن انها نامت نام هو كمان...
تحت...
عفاف(بنوم): هي وجد لسة موصلتش ليه؟!
نعمة: اطلعي انتي يا عفاف ل معتز نامي و انا و عصمت قاعدين اهو منتظرين وجد.
عفاف: لا البت تتصرع منكوا مش ناقصة هي.

عصمت(بجمود): عفاف اطلعي يلا اوضتك. و كمان مش انتي كلمتيها و هي قالتلك جاية.
عفاف: اه طيب هطلع انا بس امانة عليكم متزعلوها ده باسل موصينا عليها.
نعمة: اطلعي يا عفاف يلا.
عفاف طلعت لاوضتها لقت معتز نايم طلعت نامت جمبه.
نعمة: هتعملي فيها ايه؟!
عصمت: مش هعمل.
نعمة: انتي سامحتي بالسهولة دي؟!
عصمت: راحة ابني معاها يا نعمة.
نعمة: بس برضو متنسيش انها بنت ماجدة.
عصمت: هي بنتها يا نعمة بس مرات ابني.
نعمة: يعني ايه؟!

عصمت: يعني مش هروح اذي اللي ابني بيحبها.
نعمة: و انا مش هسيب اللي قتل اخويا عصمت.
نعمة سابت عصمت و طلعت لاوضتها,عصمت اتنهدت كانت وجد دخلت من باب القصر.
وجد كانت طالعة السلالم سمعت صوت عصمت و هي بتناديها.
وجد: هي ناقصة؟!
وجد: نعم اتفضلي.
عصمت: اتاخرتي ده كله ليه؟!
وجد: الطريق و كمان باسل اتصل بيا و عرف اني كنت في بيتي.
عصمت: مال وشك كدة اصفر؟!
وجد(بتنهيدة): مفيش حاجة شوية ارهاق.
عصمت: لتكوني حامل؟!

وجد: لا مش حامل الحمدلله يعني. عن اذنك عايزة حاجة تاني؟!
عصمت: لا اطلعي.
وجد سابت عصمت و طلعت لاوضتها قفلت الباب و قعدت علي السرير و هي حاسة بارهاق.
وجد لقت تليفونها بيرن، الخط اتفتح.
وجد: الو مين؟!
باسل: انا باسل يا وجد.
وجد: غيرت رقمك؟!
باسل: لا ده الرقم اللي هكلمك انتي بس من عليه.
وجد: للدرجة دي انا مميزة؟!
باسل: لما ارجع هبقي اثبتلك.
وجد: يا رخم...
وجد(بمرح): ها قولي قتلت كام واحد لحد الان؟!

باسل: لحد الان سبعة.
وجد: بتتريق و لا بتتكلم جد؟!
باسل: بتكلم جد قتلت سبعة بجد.
وجد: يالهوي ليه يا باسل؟!
باسل: مش انا في مهمة و لازم اجمع معلومات و ازور اماكن واتجول و كنت هتقفش و ناس طاردوني فقتلتهم.
وجد: حصلك حاجة؟!
باسل: لا متخافيش يا روحي.
وجد: مش خايفة طول ما انت معايا.
باسل: ينعل ابو المسافات يا وجد لو كنتي قدامي كان زماني حضنتك جامد دلوقتي.
وجد: بحبك يا احلي باسل في الدنيا.

باسل: لا انتي بتزيدي المبلة طين يا وجد.
وجد: خليك معايا.
باسل: طيب.
وجد: لا اتكلم انا هغير هدومي و انت معايا علي التليفون.
وجد بدأت تغير هدومها و هي بتتكلم مع باسل و الاتنين بيضحكوا مع بعض جامد.
وجد لبست شورت باللون الاسود و فوقه تي شيرت صوف باللون الاحمر بكم واصل لغاية الركبة و سيبت شعرها علي شهرها.
وجد: ها و ايه تاني؟!
باسل: بس يا ستي.
وجد: عينك زاغت كدة و لا كدة؟!
باسل: انا اقدر يا ست البنات؟!

وجد: امممم لا طبعا متقدرش.
وجد: باسل...
باسل: نعم يا روحي.
وجد(بحزن): متتأخرش انا عايزاك جمبي.
باسل: حبيبتي حاضر و الله.
وجد(بحزن): متزعلش بس انا فعلا محتجاك محتاجة احس بالامان في وجودك.
باسل: حاضر، ها قوليلي بكرة ناوية تعملي ايه؟!
وجد: ناوية يا عم هتجول كدة و اعملي كذا خناقة في بيتكم و بعدها اطلع علي الشركة لاني متاخرة و بعدها هزور خديجة صاحبتي وجوزها بس كدة كفاية...

باسل: وجد لاخر مرة هقولك ابعدي عن المشاكل.
وجد: حبيبي متخافش.
باسل قعد يتكلم مع وجد يحكي ليها حاجات و بعدها سكت.
باسل: وجد وجد.
وجد كانت نامت بعمق و هي سامعة صوت باسل,باسل ابتسم عليها و قفل معاها...
عند باسل.
باسل قفل التليفون و طلع علي السرير و كان هينام لقي اللي بيفتح الباب...
باسل: خير يا زفت؟!
علي: عايز اكلم ثريا.
باسل: هو انا حايشك؟!
علي: مفيش شبكة فقولت اجي اسالك كلمت وجد ازاي؟!

باسل: الاوضة هنا فيها شبكة.
علي: باسل.
باسل: انسي.
علي: علشان خاطري اطمن بس عليها.
باسل(بتنهيدة): طيب خش البلكونة.
باسل غمض عيونه و بدأ ينام,علي جري علي البلكونة علشان يكلم ثريا.
علي اتصل ب ثريا، الخط اتفتح.
ثريا(بنوم): الو.
علي: حبيبتي.
ثريا(بفرحة): علي طمني عليك عامل ايه؟!
علي: بخير يا حبيبتي. انتي طمنيني عليكي؟!
ثريا: كويسة. ايه الاخبار عندك المزز حلوين؟!
علي(بضحكة بسيطة): اه حلوين.
ثريا: يا واطي.

علي: عيني مش هتشوف غيرك يا حبيبتي. ها عملتي ايه النهاردة؟!
ثريا: معملتش قعدت بس مع ليلي و وجد.
علي: طب خلي بالك من نفسك اتفقنا.
ثريا: حاضر. و انت كمان.
علي: متخافيش يا حبيبتي اهم حاجة اني اطمنت عليكي هقفل دلوقتي...
ثريا: طيب يا حبيبي.
علي: تصبحي علي خير.
ثريا: و انت كمان يلا.
علي قفل مع ثريا، ثريا كملت نوم,علي راح لاوضته نام علي السرير بتاعه...

-في الصباح الباكر...
في روسيا.
ميشيل(بالروسية): وصل امبارح.
(بالروسية): خلصوا عليه.
ميشيل(بالروسية): مش جاي لوحده و كمان الرجالة بيقولوا ان في ناس خطفوهم اول ما جم.
(بسخرية,بالروسية): ميشيل الكابوس مش غبي للدرجة دي الكابوس بيدرس خطته كويس.
ميشيل(بالروسية): هنعمل معاه ايه؟!
(بالروسية): هنسيبه يلعب لحد ما يقرب و ساعتها هنستخدم الضربة القاضية.
ميشيل(بالروسية): بس انت مشوفتش مراته.

(بالروسية): مش مهم انت عارف ميغرنيش الكلام ده.
ميشيل(بالروسية): اعتقد انك هتغير رأيك بعد ما تشوفها.
ميشيل مسك الموبايل بتاعه و وداه للراجل اللي قدامه.
الراجل مسك الموبايل و بص ل وجد و ركز في ملامحها كلها.
ميشيل(بالروسية): هي اللي خرجته من القضية وجد يوسف ياسين الصياد بنت ماجدة و يوسف اللي كانوا اعضاء معانا محامية اتجوزت هي و باسل من 8 شهور كدة. انفصلوا لفترة و بعدها رجعوا ل بعض.

(بالروسية): ملامحها انوثية جدا. و في عيونها ا.
ميشيل(بخبث,بالروسية): ال boss وقع؟!
(بالروسية): لا يا ميشيل. هي مجرد نوع جديد هكون حابب اني اجربه.
ميشيل(بالروسية): يعني اقولها مرحبا بيكي في روسيا؟!
(بالروسية): يا غبي ما انا قولت اننا هنضرب ضربتنا القاضية بس مش دلوقتي.
ميشيل(بعدم فهم,بالروسية): بمعني؟!
(بالروسية): يعني عائلة الكابوس هي الضربة القاضية.
ميشيل(بالروسية): يسلم تفكيرك.

(بالروسية): عايز معلومات قيمة عنها. قولت اسمها ايه؟!
ميشيل(بالروسية): وجد.
(بالروسية): جيب معلومات اقدر استفاد بيها.
ميشيل(بالروسية,بخبث): عندي اللي يثيرك.
(بالروسية): ايه؟!
ميشيل(بالروسية): كانت مدمنة مخدرات ل فترة علي ايد الكابوس و بين عائلتها و بين الكابوس عداوة من زمان و الكابوس كان بينتقم منها في الاول بس قلبه دق ليها.
(بالروسية,بسخرية): يا رومانسي.
ميشيل(بالروسية): احنا ممكن نفرقهم عن بعض.

(بالروسية): ازاي؟!
ميشيل جاب حاجة من تليفونه و وراها للboss.
(بالروسية): حلال عليك يا ميشيل ال10 مليون دولار دول.
ميشيل(بالروسية): انا دايما في الخدمة.
(بالروسية): العب مع الكابوس علي الهادئ.
ميشيل(بالروسية): عن اذنك يا كبير.
ميشيل خرج من عند الboss,الboss لقي رسايل اتبعتت ليه فتحها لقي صور ل وجد ابتسم علي ميشيل و تصرفاته.
الboss دقق في ملامح وجد عجبه جمالها الطبيعي.

-في مكان تاني.
في فيلا المهدي.
مريم دخلت اوضة نرمين لقتها قاعدة قدام الشباك و بتبص للسماء.
مريم: مالك يا بنتي؟!
نرمين(بدموع): هو انا وحشة يا طنط؟!
مريم: لا طبعا يا حبيبتي مين قالك كدة؟! انتي جميلة جدا.
نرمين(بدموع): اومال ليه عائلتي محبتنيش ليه دايما بيقولوا انهم جابوني غلطة، ليه دايما كانوا بيرموني و بيسافروا و بيتمتعوا هما.
نرمين(بدموع): ليه كدة؟!
مريم قربت من نرمين و خدتها في حضنها و باست رأسها.

مريم: ممكن ده يا حبيبتي رسالة علشان تتعلمي من اخطاء الاخرين و تعدليها في المستقبل.
مريم: متضايقيش نفسك يا حبيبتي. ده قدرك بس ربنا رزقك و عوضك بحاجات تانية.
مريم: رزقك بزوج بيحبك و بيموت فيكي. و رزقك بام تانية بتحبك و بتعزك و رزقك باخت زي كارما.
مريم: صدقيني يا نرمين اللي ربنا بيأخده مننا بيعوضنا عنه و بيرزقنا و الرزق مش فلوس بس لا الرزق ممكن يكون اشخاص تعوضك احمدي ربنا دايما.

مريم: انتي احسن من ناس كتير، ربنا مخلقش حد كامل.
مريم: اتماسكي انتي بكرة تبقي ام و تكوني بيت يا حبيبتي تلاشي اخطاء اي حد شوفتيها...
مريم: ماشي يا حبيبتي؟!
نرمين(بدموع): شكرا انك في حياتي.
مريم: اشكري ربنا يا حبيبتي.
مريم: يلا يا قمورة يلا علشان نفطر.
نرمين: حاضر.
مريم باست رأس نرمين و سابتها و خرجت و نرمين دخلت غسلت وشها و خرجت تغير هدومها و تنزل ل تحت.
كارما: صباحو فل و ياسيمن.
نرمين: اقعدي يا لمضة.

كارما: متشكرين.
مريم: يلا يا حبايبي يلا نفطر تعالي يا انتصار.
-مريم بتعامل انتصار الخدامة كأنها فرد من العائلة...
كارما: هروح الشغل.
نرمين: هاجي معاكي.
كارما: ما تروحي لوحدك.
نرمين: الله في ايه يا كارما هنروح سوا.
مريم: في ايه يا كارما فعلا؟!
كارما: مفيش عادي بحب اهزر معاها يلا.
كارما و نرمين خرجوا بره الفيلا و كارما ضربت نرمين بكوعها.
نرمين: ايه في ايه يا بت؟!
كارما(بغيظ): لا يا اختي مفيش تعالي.
نرمين: طيب.

نرمين: ايه ده؟!
كارما: عرفتي ليه بقي؟!
نرمين: و انا اعرف منين ان احمد جاي؟!
كارما: لان احمد في مقام خطيبي.
نرمين: الله هو كان كلم اخوكي سليم؟!
كارما: انا و احمد هنتجوز لما سليم و باسل يرجعوا من المهمة.
نرمين: باسل قال كدة؟!
كارما: ايوه اركبي يا اختاه.
احمد: صباح الخير.
كارما و نرمين: صباح النور.
الاتنين ركبوا العربية و احمد ساق ناحية الشركة و وقف قدامها.
نرمين: هستناكي فوق يا كارما.
كارما: طيب.

كارما: مش قولتلك متلبسش قميص اسود انت عايز البنات تشقطك.
احمد: كارما المشكلة مش في القميص.
كارما: ما دي مشكلة اكبر.
احمد: خير ليه؟!
كارما: لان انت حلو في كل حالاتك و البنات بتبصلك علطول لا مش بقدر استحمل.
احمد: حبيبتي انا قولتلك مليون مرة انا بحبك انتي بس ميهمنيش بنات تانية بقي.
احمد: بلاش غيرة كتير كدة يا كارما علشان خاطري.

كارما: يا احمد ما تيجي تشتغل هنا و انا اشتغل في الشركة بتاعتك علشان السكرتيرة بتاعتك رخمة و بتبصلك.
احمد: كارما السكرتيرة متجوزة و حامل اهدي بقي و كمان كام شهر و هتاخد اجازة و هتيجي واحدة بدالها...
كارما: تصحيح بعد اذنك واحد مش واحدة انت فاهم...
احمد: لما يجي وقتها يا كارما حاضر حاضر حاجة تانية ربنا ياخدني يا ستي.

كارما(بدموع): بعد الشر عليك بس انت عارف اني بغير عليك الله اعمل ايه يعني مش بارادتي حد قالك تخليني احبك.
احمد: خلاص يا انا كارما اسف ها حاجة تانية؟!
كارما: لا خلاص.
احمد: ابوس ايدك بقي.
احمد باس رأس كارما و كارما ابتسمت ليه و سابته و نزلت...
احمد: هستناكي بليل هعدي عليكي و نخرج.
كارما: ماشي يلا باي.
احمد: باي.

-في مكان تاني...
في قصر الانصاري.
في اوضة وجد.
وجد كانت صحيت من النوم قامت دخلت الحمام خدت دوش و خرجت تغير هدومها.
وجد لبست جيبة ضيقة باللون الاسود و فوقها قميص باللون الاسود ب ¾ كم و لبست فوقه جاكت باللون الابيض بكم لغاية الركبة و لبست صندل بكعب باللون الابيض,سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج بسيط و حطت البرفيوم بتاعها.

وجد خرجت بره اوضتها و لسة هتنزل علي السلالم وقفت لما سمعت سارة بتنادي عليها.
وجد: لحقنا اوف.
وجد: خير؟!
سارة: شايفاكي واخدة راحتك في البيت اوي.
وجد: و انتي مالك انا ابقي مرات باسل يعني بيته هو بيتي.
سارة: لا اهدي علينا يا بت.
وجد: بصي يا ست انتي انا محترمة مع اللي محترم لكن غير كدة حقي بعرف اجيبه و بدراعي كمان.
وجد: ابعدي عن سكتي انتي لغاية دلوقتي متعرفنيش.

وجد سابت سارة اللي خافت شوية من وجد و راحت ناحية السفرة.
وجد: صباح الخير.
الكل: صباح النور.
وجد: ايه يا ست نعمة مش المفروض تردي و لا ايه؟!
نعمة(بهدوء): مش عايزة ارد عليكي انا حرة.
وجد: و ماله بكرة تردي يا جميل.
وجد(بضحك): و كمان جملة يا جميل وقعت باسل لما نشوفها معاكي.
سهر: بجد؟! ازاي؟!
سمر: احكيلنا اول لقاء بينك انتي و باسل.

وجد: اول لقاء خالص كنت راحة الشغل و راكبة الموتسكل بتاعي و بسوق بسرعة دخلت في عربية و طلعت من نصيب سليم و باسل. سليم نزل فاكرني ولد قعد يزعق.
وجد(بضحك): انا شيلت الخوذة من هنا و باسل اتصنم من هنا.
اسيل: واو انا متخيلة المنظر تحفة.
رضوان(بضحك): يا مجنونة.
وجد: باسل اعتذر ليا طبعا و انا ابتسمت ليه و قولتله باي يا جميل و خلص الموضوع علي كدة...
سمر: واو حلو اوي.
سهر: احكي تاني احكي.

عفاف: احكي يا بت يلا نعيش رومانسية.
معتز: انا رايح الشغل.
حازم: كملي يا بت يا وجد.
طارق: خلي باسل يسمعك يالهوي يوديك المديرية يظبطك هناك...
حازم(بتوتر): الانسة المدام الاستاذة وجد كدة كويسة.
الشباب ضحكوا علي حازم و حازم ضحك معاهم.
وجد: مرة نطيت من علي الكورنيش و كنت خلاص عرفت اني هموت بصحي تاني يوم الصبح الاقي نفسي في اوضة باسل و بقميصه.
وجد(بضحك): يالهوي علي الخناقة اللي عملتها معاه.

سهر: الراجل كان بينقذك يا هبلة.
وجد: و يخليني البس هدومه ليه الله الموضوع كان في حاجة غريبة.
وجد: لا في حوارات كتيرة بقي عايزة يوم كامل.
وجد: هقوم انا.
وجد: يلا باي. عن اذنكم.
وجد خرجت بره القصر,رضوان نادي طارق.
رضوان: عايزك في اوضة المكتب.
رضوان قام و طارق وراه دخلوا اوضة المكتب طارق قعد.
رضوان: ممكن افهم مالك مش طايقني ليه؟!
طارق: مفيش.
رضوان: مش عليا يا طارق مش عليا.
طارق: انت بتحب جودي مراتي؟!

رضوان: يا ابن الهبلة هبص ل جودي اختي و مراتك.
طارق: يعني انت مش بتحبها؟!
رضوان: لا يا اهبل دي بتحبك و انا كنت بساعدها تلفت نظر بس.
طارق: بجد يا رضوان؟!
رضوان: ايوه يا طارق و انا كنت حاسس انك بتحبها و اكيد مش هبص لحد اخويا بيحبه مش رخيص و ناقص يا طارق.
طارق: اسف.
رضوان: و لا يهمك يا طارق.
رضوان قام حضن طارق و طارق كان زعلان من نفسه.
طارق: هروح شغلي انا.
رضوان: طيب ربنا معاك.

رضوان رجع قعد في اوضة المكتب بعد دقايق كان الباب خبط.
رضوان: ادخل.
سهر: طلبتني يا رضوان؟!
رضوان: قربي يا حبيبتي.
سهر: نعم.
رضوان: بصي يا سهر من غير مقدمات متقدملك عريس.
سهر: انا يا رضوان؟!
رضوان: ايوه انتي.
رضوان: العريس يبقي امير صاحبي.
رضوان: بصي يا حبيبتي انا كأخ كبير شايفه مناسب ليكي شاب مكافح عائلته متوفيين و عايش لوحده و ظابط محترم و شريف.

رضوان: و هو دخل البيت من بابه و طلب ايدك مني و قالي بصراحة انه معجب بيكي و شايفك ام لاولاده و صاحبة بيته و زوجته و منتظر ردك.
سهر(باحراج): بص يا رضوان اللي تشوفه انت و طارق و ابيه باسل. انا كسهر بحترم رأيكم لو هو زوج مناسب فانا موافقة.
سهر: بس مش هيبقي في اي كلام الا لما باسل يرجع و يقول رأيه.
رضوان(بابتسامة): طيب يا حبيبتي...
رضوان: انتي العاقلة الهادية...
سهر: حبيبي.
سهر قامت باست رأس رضوان و حضنته.

سهر: ربنا يخليك يا حبيبي.
رضوان: و يخليكي يا روحي.

-في مكان تاني...
في المستشفي.
وجد: طب هو هيفوق امتي؟!
الدكتور: الله اعلم.
وجد: طب الضربة كانت قوية للدرجة دي؟!
وجد: ارجوك يا دكتور خلي بالك منه ده غالي اوي علي قلبي.
الدكتور: اكيد يا وجد هانم، هنعمل كل ما في وسعنا.
وجد: لو فاق يا ريت تتصل بيا اول واحدة عن اذنك...
الدكتور: اتفضلي.
وجد خرجت بره المستشفي و هي متضايقة بسبب حالة سيف و انها مكنتش مركزة معاه.
الدكتور طلع تليفونه و اتصل ب لؤي، الخط اتفتح.

الدكتور: لسة ماشية من عندي و اقتنعت.
لؤي: فلوسك هتوصلك بليل، خليه كدة في غيبوبة علطول.
الدكتور: عيوني.
وجد كانت لسة بتفتح باب عربيتها لقت اللي واقف قدامها.
شاب: ايه يا حلوة؟!
وجد(بسخرية): ايدك من علي العربية لتتوسخ يا خفيف.
شاب: لا ده انتي جامدة.
وجد: لا انت بتستظرف يا خفيف.
عز: ايه ده وجد؟!
وجد: ازيك يا استاذ عز.
شاب: طب هو العيب في الخلقة دي و لا ايه النظام؟!
عز: هو مضايقك؟!

وجد(بسخرية): مبشغلش نفسي بالاشكال اللي زي دي.
وجد: روح كل عيش علي قفا حد غيري.
عز: انت شكلك مش متربي.
شاب: لا انا متبعتر ما تيجي تلميني يا قطة.
عز كان لسة هيضرب الشاب وجد مسكت دراع الشاب تنته ورا ضهره جامد لغاية ما الكل سمع صوت حاجة بتتكسر,وجد ضربته في رجله برجليها.
وجد: ابقي فكر تكلم بنت تانية يا خفيف.
كان تليفون وجد بيرن وجد وطت مسكت شنطتها و طلعت التليفون و فتحت الخط.
وجد: الو يا حبيبي.

وجد انا بخير اه متخافش.
وجد كانت فتحت باب العربية و ركبت و ساقت و هي بتكلم باسل,عز كان واقف مصدوم من وجد...
عز: الله يخرب بيتك بقي حتة بت تعمل فيك كدة.
شاب(بوجع): الحقني يا باشا الحقني بموت.
عز: ما انت مش راجل...
عز شاور ل حراسته يجيوا يشيلوا الشاب يدخلوه المستشفي.
عز: ماشي يا وجد انا و انتي و الايام ما بينا.

بعد مرور شهر كامل.

باسل و فرقته خلصوا علي كام عصابة و لسة بيحاولوا يوصلوا للboss او ميشيل,باسل و علي كل يوم بيكلموا وجد و ثريا,سليم كان بيكلم نرمين شات بس، وجد كل يوم تروح الشغل و مش بتخلص من لؤي و عز و سارة و علاقتها بقت احسن نوعا ما مع عصمت، كارما و احمد علطول بيخرجوا و يتفسحوا مع بعض. قصي و ليلي كويسين مع بعض و ليلي تعبانة بسبب الحمل. جودي نزلت الكلية و بتروح ل طارق الشركة بتقعد معاه و بتتعلم منه كذا حاجة، البنات و الشباب كل كام يوم يقعدوا يتجمعوا و يهزروا و يضحكوا.

وجد في يوم صحيت من نومها قامت دخلت الحمام غسلت وشها كذا مرة علشان تفوق و خرجت تغير هدومها...
وجد لبست بنطلون ابيض و فوقه بلوزة جينز دخلتها جوا البنطلون و لبست صندل بكعب اسود,رفعت شعرها علي شكل ديل حصان عالي و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها و حطت البرفيوم بتاعها.
وجد مسكت شنطتها السوداء الضهر و كانت نازلة بس لقت مسدج وصلت لموبايلها.
جودي: صباح الخير يا وجد.
وجد: صباح الفل يا روحي.

جودي: هتروحي الشغل؟!
وجد: اه ان شاء الله.
جودي لقت صورة اتبعتت ليها فتحت عينيها علي آخرهم.
الصورة كانت عبارة عن صورة ل باسل و هو مضروب و مربوط في عمود و مغمي عليه.
وجد(بخوف و خفوت): باسل.
وجد لقت رسالة مبعوتة ليها.
مضمون الرسالة: - ابقي الحقيه.
وجد اتصدمت و كانت قلقانة علي باسل و نزلت جري علي السلالم و مسمعتش ل جودي و نزلت ل تحت خالص الكل بصلها وحاولوا يوقفوها...

اسيل خرجت ورا وجد بسرعة,وجد خرجت بره القصر بسرعة كبيرة و كانت خايفة علي باسل و لسة بتتحرك لقت عربية سودة راجلين خرجوا منها و شدوا وجد جوا العربية.
اسيل(بصريخ): وجد!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة