قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والأربعون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والأربعون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والأربعون

اسيل خرجت ورا وجد بسرعة,وجد خرجت بره القصر بسرعة كبيرة و كانت خايفة علي باسل و لسة بتتحرك لقت عربية سودة راجلين خرجوا منها و شدوا وجد جوا العربية.
اسيل(بصريخ): وجد!
طارق(بعصبية): مين دول؟!
الحراس بدأوا يضربوا نار علي العربية اللي خدت وجد.
حازم: متضربوش نار وجد ممكن تتأذي.
عصمت(بحدة): اتصرفوا باسل لو عرف هيولع الدنيا.
عصمت(بحدة): ازاي تتخطف من وسطكوا يا بهايم؟!

حارس(بخوف): يا هانم هي كانت خارجة بتجري ملحقناش.
عفاف: يالهوي هما ممكن يعملوا ايه في البت؟! باسل موصينا عليها.
سهر(بخوف): ازاي ده يحصل كدة؟! ده ممكن يتكرر مع حد مننا تاني.
سمر: هنتصرف ازاي؟!
جودي: بقول نتصل ب باسل نقوله...
رضوان: لا طبعا لازم احنا نتصرف دي امانة.
طارق: ايوه لازم نخبئ الموضوع عن باسل. مش عايزين نشغله.
رضوان: انا هكلم امير.
رضوان طلع تليفونه واتصل ب امير. الخط اتفتح.
رضوان: امير.

امير: ازيك يا رضوان!؟
رضوان: بقولك يا امير عايزك في موضوع ضروري.
امير: ايه؟!
رضوان: وجد مرات باسل لسة مخطوفة من قدام القصر.
امير: ايه ازاي؟!
رضوان: كانت خارجة في ناس بعربية سودة نزلوا خدوها و مشيوا.
امير: طب انا جايلك. اكيد في كاميرات في القصر ممكن تكون جابت نمرة العربية.
رضوان: طيب هشوف عقبال ما انت تيجي.
امير: ماشي انا جاي حالا اهو.
امير قفل مع رضوان و قام غير هدومه بسرعة و نزل راح ليهم...

رضوان دخل اوضة التحكم و بدأ يشوف الكاميرات,البنات كانت خايفة علي وجد.
عند وجد.
وجد(بصريخ): الحقوني، ابعد.
وجد كانت بتقاوم الرجالة و هما مش عارفين يسكتوها.
راجل رفع سلاحه في وش وجد و شدها من شعرها.
راجل(بغضب): قسما بربي اسمع كلمة كمان و هضربك بالنار.
وجد(بغضب): اضرب يلا اضرب فاكرني هخاف منك.
راجل2: كلمة كمان يا بت انتي و هوريكي الضرب علي اصوله.

وجد(بغضب): انتوا فاكرين انكم حاجة نزلوني و الا و ربي اللي هيحصلكم مش كويس.
راجل(بسخرية): ايه اللي هيحصل مثلا؟!
وجد بصتلهم و بعدها بصت ل باب العربية و كانت بتفتحه علشان تنط من العربية.
الراجل شد شدها جامد و ضربها قلم علي وشها...
راجل2: سيبها انت مجنون الباشا عايزاها زي ما هي كدة.
وجد(بحدة): انتوا عبيد ماشين ورا كلام ناس ظالمة.

الراجل ضربها بمسدسه علي دماغها,وجد حست بوجع شديد في رأسها و غمضت عينيها و رجعت رأسها ل ورا و كانت شبه مغمي عليها.
بعد فترة كانوا وصلوا لعمارة الرجالة نزلت و شالت وجد و دخلوا العمارة طلعوا ل شقة خبطوا الباب.
باب الشقة اتفتح و هما دخلوا حطوا وجد علي الارض.
شاب: كويس تقدروا تمشوا.
راجل: تمام يا بيه.
شاب قرب من وجد و شال شعرها من علي وشها.
شاب: وقعتي يا وجد وقعتي. هكسر غرورك.
شاب: عز يا عز.

عز: هي الهانم وصلت؟! مبروك عليك يا لؤي.
لؤي: و عليك.
لؤي: يلا ندخلها جوا.
لؤي و عز دخلوا وجد اوضة و قعدوها علي كرسي و ربطوا ايديها و رجليها في الكرسي و قدامها ترابيزة.
لؤي: صورها كام صورة و ابعتها للباشا.
عز: اللي اسمه ميشيل ده فرصة و نزلت من السماء.
لؤي: بكدة هنأخد الفلوس إلى احنا عايزنها و هما يعملوا للي هما عايزينه و هينتقموا من باسل فيها.
عز: طلع ليها فوائد كتيرة.

لؤي(بسخرية): و قال عملالي فيها دور القوية.
بعد فترة صغيرة كانت وجد بدأت تفوق و هي حاسة بوجع.
وجد: آآه باسل.
وجد حاولت تتحرك لقت نفسها مربوطة قعدت تتحرك بعنف و هي في الكرسي.
وجد(بصوت عالي): مين هنا؟!
الباب اتفتح و وجد لقت لؤي و عز داخلين...
وجد(بغضب): اه يا ولاد ال، فين باسل؟!
عز: انتي صدقتي يا بيضة زي الهبلة كدة.
وجد(بغضب): قصدك ايه؟!
لؤي: قصدنا ان الزفت باسل بتاعك في روسيا زي ما هو.

وجد(بغضب): يعني ده كله فيلم؟! تصدقوا انكم رجالة ناقصة! رجالة! رجالة ايه و الله انتوا متحصلوش ذكور حتى.
لؤي مسك وجد من شعرها جامد و وجد صرخت.
وجد(بغضب): وسع ايدك يا حقير. يا ناقص.
وجد(بغضب): هستني ايه من واحد زيك انت و هو.
عز: لا ده انتي ناقصة تربية بقي...
لؤي: بس اقولك الباشا طالبك من غير خدوش. احنا هنتسلي شوية.
عز: يلا يا لؤي.
وجد بصتلهم بخوف حاولت متبينهوش.
وجد: انتوا هتعملوا ايه؟!

عز: كل خير هنعمل كل خير.
وجد: و هو انتوا تعرفوا الخير؟! انتوا قلبكم مليان حقد و شر.
لؤي: ابدأ يا عز.
عز كان جايب كاميرا و بدأ يصور وجد,وجد مكنتش فاهمة حاجة.
لؤي جاب حاجة و حطها قدام وجد.
لؤي: عارفة ايه دي؟! اكيد عارفة؟!
لؤي: ما انتي خبرة بقي...
لؤي: طلع متوصي عليكي من فوق اوي.
وجد(بتحذير): اياك.
لؤي: ليه ده انتي هتستمتعي اوي.
لؤي: و كمان الصراحة حبيت اجرب معاكي.

لؤي: و كمان انتي متعودة يعني مش جديدة في المجال.
لؤي فتح الكيس اللي قدام وجد و كان عبارة عن مخدرات تأثيرها قوي.
لؤي مسك وجد من شعرها و خلاها تتعاطي مخدرات تحت رفض وجد الشديد بس هو اجبرها و فعلا اتعاطت.
وجد كان جسمها متعود فاستقبل المخدرات و لؤي خلي وجد تعاطي كتير لغاية ما هي مبقتش في كامل وعيها.

-في مكان تاني...
عند باسل.
باسل و سليم و علي كانوا وصلوا لمقر ميشيل و ال boss و دخلوا قصرهم و بدأوا يتعاملوا مع الحراس و معاهم حراس كتير تبع روسيل و انضم ليهم ادم و عصام.
و بدأوا يقتحموا القصر,باسل دخل القصر و اي حد يعترض طريقه يضربه برصاصة في رأسه.
سليم هو كمان دخل القصر و في خمس من الحراس حاوطوه,سليم ضرب اتنين في رجليهم بالمسدس بتاعه...

سليم لقي الرصاص اللي معاه خلص رمي مسدسه و بدأ يتعامل بدراعه و ضرب واحد في بطنه و زقه و التاني مسك ايده و لفها ورا ضهره و كسرها و التالت قعدوا يضربوا بعض شوية لغاية ما سليم كسر رقبته.
سليم وطي و هو بينهج مسك مسدسين من اللي في الارض و مشي داخل القصر...
الباقي كان بيضرب الحراس اللي في الجنين.
باسل طلع للدور التالت في القصر و هو بيدور علي ميشيل او ال boss.

باسل لقي في ماسدجات اتبعتت لموبايله طنش الموضوع و بدأ يمشي تاني في الممرات و دخل اوضة من الاوض ملقاش حد كان هيخرج بس سمع صوت التلفزيون هو بيشتغل.
باسل لف بحذر و بص لقي فيديو وجد,باسل حس بوجع شديد في قلبه من منظر وجد.
باسل(بقلق): وجد!
باسل جري علي التلفزيون و هو بيبص علي وجد و لؤي بيجبرها.
تليفون باسل رن,باسل طلع تليفونه بسرعة و رد.
باسل: الو.
ميشيل: وقف و خلينا نتفاهم احسنلك و احسن ما مراتك تروح.

باسل: نتفاهم ازاي؟!
ميشيل: اعمل اللي قولتك عليه و اطلع السطح لوحدك يا باسل لوحدك.
باسل خرج بره الاوضة و نزل جري لتحت...
باسل: سليم خليهم يوقفوا ضرب نار بسرعة.
سليم(بقلق): في ايه؟!
باسل: مسكوا وجد.
سليم(بصدمة): ازاي؟!
سليم: ما ممكن يكونوا بيضحكوا عليك.
باسل: لا مش بيضحكوا. خلي اللي بره يوقف ضرب انا هطلع اشوفهم و اجي.
سليم: هاجي معاك يا صاحبي.
باسل: قال لوحدك يا سليم. خليهم يوقفوا ضرب النار علشان خاطري.

باسل ساب سليم و طلع للسطح,سليم خرج و خلي عدي يوقف قرب نار هو و اللي معاه...
عدي: في ايه؟!
سليم: محدش عارف.
باسل طلع للسطح و اول ما وصل لقي الboss بيضحك و هو بيتفرج علي شاشة التلفزيون اللي قدامه و ميشيل واقف جمبه مبتسم و وراهم مجموعة حراس...
(بالروسية): مش قولتك هتبقي الضربة القاضية بس طلعت هي لوحدها قنبلة ذرية مكنش في داعي للباقي.
باسل(بغضب): وجد فين؟!

ميشيل: اهدي يا باسل علشان صحتك و كمان هي لسة في مصر. بيخلصوا معاها حساب قديم و جاية علي هنا.
باسل: مين هما؟!
ميشيل(بخبث): عايز تتفرج؟!
ميشيل خلي باسل يتفرج علي وجد و لؤي و عز.
عند وجد...
وجد كانت كالمغيبة لؤي فكها و زقها علي السرير و قرب منها و حاول يعتدي عليها قدام عيون باسل اللي صرخ.
باسل(بغضب): يا ولاد ال انتوا بتتشطروا عليها.

في حارس من حراس ميشيل ضرب باسل بسلسلة حديد علي ضهره و ركبته,باسل وقع في الارض علي ركبته...
(بالروسية): مقابل اني اخليهم يسبوها؟!
باسل: اي حاجة...
باسل(بغضب): بس خلي ال ده يبعد عنها فورا.
ميشيل و الboss بصوا ل بعض بخبث.
(بالروسية): طيب. ميشيل اتصرف.
ميشيل طلع تليفونه و اتصل ب عز، الخط اتفتح.
ميشيل: سيبوها حالا بدون نقاش.
ميشيل: و اللي انتوا عاملين ده كله علشانه هيتنفذ هنا، الطيارة فوق البيت منتظراكم.

عز: بس.
ميشيل(بحدة): الكلام يتنفذ.
ميشيل قفل مع عز و قرب من باسل و بصله بخبث.
ميشيل(بالروسية): تعجبني و انت سامع الكلام و شطور كدة يا باسل.
باسل(بغضب): و رحمة ابويا ما هرحمك لا انت و لا الكلب اللي وراك ده.
ميشيل(بالروسية,ببرود): يلا بينا ننتظر حرمك المصون.
ميشيل و الحراس نزلوا,الboss قرب من باسل.
(بالروسية): للاسف فشلت متجرأش لسة اللي يقبض عليا يا كابوس.
باسل(ببرود,بالروسية): هنشوف دي البداية.

الاتنين نزلوا للدور الاول من القصر كان متدمر بسبب هجوم باسل و الباقي.
سليم: باسل فين وجد؟!
باسل(بجمود): جاية.
سليم قرب من باسل و قعد جمبه و مال علي ودنه.
سليم(بهمس): انا بلغت مسعد و مسعد هيقول ل علي و هيحاولوا يتصرفوا...
عدي: حضرتك كويس يا باسل بيه؟!
باسل: ايوه.
ميشيل(بالروسية): أتمني الخدمة تكون عاجباكم.
عصام(بهمس): ما تيجي نخلص عليهم دلوقتي و نقتلهم و نرتاح.

ادم(بهمس): مش هينفع وجد بين ايديهم باسل يطمن علي وجد الاول.
الكل قعد بانتظار وصول وجد و لؤي و عز.
بعد فترة كبيرة كانت الطيارة وصلت ل سطح القصر و لؤي نزل وجد منها اللي كانت بين الوعي و اللاوعي.
لؤي(بغيظ): ملحقتش اكمل اللي بدأته.
عز(بهدوء): اهم حاجة الفلوس و خلاص.
عز: انت فاكر انهم هيسبوها في حالها هينفذوا اللي انت مقدرتش تنفذه متخافش.

لؤي كان ماسك وجد من دراعها و شدها وراه و كان في حارس من حراس ميشيل في انتظارهم و مشي و هما وراه لغاية ما وصلوا للباقي.
باسل(بلهفة): وجد!
باسل قام من مكانه لقي ميشيل حاطط مسدس علي وشه.
ميشيل(بالروسية): مش بالسرعة دي.
ميشيل(بالروسية): انت اللي هتنقل الشحنة الجاية كلها ل مصر...
(بالروسية): و الا اعتبر ان حرمك المصون راحت تقابل الاموات...
باسل(بحدة): ابعد ايدك عنها احسنلك.

لؤي حاوط خصر وجد و بص ل باسل بسخرية.
لؤي: هتعمل ايه يعني؟!
باسل مسك اقرب مسدس لقاه و ضرب نار علي رجل لؤي اللي صرخ,عز اتخض و رجع ل ورا.
باسل قرب من وجد اللي كانت هتقع و مسكها جامد بص في عيونها لقاها بتحاول تفتح عيونها للاخر بس مش عارفة.
باسل حضن وجد جامد و كان بيفكر هيأمنها ازاي.
باسل(بالروسية): انا موافق.
عدي: ازاي يا باسل بيه؟!
باسل: انا قولت انا موافق.

باسل(بالروسية): شوفوا العملية امتي بس اللي هيقرب من مراتي او حد من عائلتي يترحم علي نفسه.
باسل(بحدة,بالروسية): مفهوم يا ميشيل؟!
ميشيل بص لل boss و بص ل باسل.
ميشيل(بالروسية): التسليم بليل هتعدوا عبر الحدود.
ميشيل(بالروسية): لكن اي حركة غدر انت اللي هتندم مش احنا.
باسل(بالروسية): طيب همشي و ا.
ميشيل(بالروسية): هتقعدوا هنا. الاوض جاهزة فوق.

باسل بص ل ميشيل و وطي شال وجد بين ايديه و الخدامة ودته اوضة و كل واحد دخل اوضة ليه.
(بالروسية,ببرود): اقتلوهم.
عز فهم الكلمة و فتح عينيه علي اخرهم و طلع يجري بس رصاصة من مسدس ميشيل جت فيه و وقع ميت في الارض,ميشيل قرب من لؤي.
ميشيل: الوداع.
ميشيل ضرب نار علي رأس لؤي مات.
ميشيل(ببرود,بالروسية): شيلوهم.
عند وجد و باسل.
باسل: وجد حبيبتي ردي عليا.
وجد(بخفوت): امممم.
باسل: يا وجد.

باسل شد وجد معاه الحمام و غسل وشها بالماية كتير و هي فاقت جزئياً...
باسل: وجد يا وجد ردي عليا بقي.
باسل فتح دولاب صغير محطوط في الحمام و هو ساند وجد بايده علي الحوض,باسل لقي اللي هو كان بيدور عليه.
وجد(بخوف): حقنة!
باسل: لازم علشان تفوقي.
باسل غرز الحقنة في ايد وجد و هي خبت وشها في رقبته و صرخت جامد.
باسل: وجد...
وجد رفعت عينيها ل عيون باسل و بعدها غمضت عينيها و وقعت بين ايدين باسل.

باسل شال وجد و حطها علي السرير و بدأ يضرب علي خدها بخفة لغاية ما فاقت.
باسل: وجد...
وجد(بتعب): انا فين؟!
باسل: انتي معايا يا حبيبتي.
وجد(بدموع): باسل...
وجد حضنت باسل جامد و باسل باس رأسها و ضمها لحضنه اكتر و هو قلقان عليها.
باسل: حد عملك حاجة؟!
وجد(بدموع): لا بس انت كويس اهم حاجة؟!
باسل: اه يا حبيبتي مالك انتي قوليلي ايه اللي حصل؟!

وجد حكت اللي حصل ل باسل و هي بتعيط و باسل ضمها ل حضنه جامد و هو في قمة غضبه.
باسل(بانفعال): و انتي اي حد يبعتلك اي حاجة تصدقيها.
وجد(بعياط): خوفت عليك.
باسل(بانفعال): و ايه كنتي هتركبي جناحات و هتطيري و تيجي روسيا؟!
وجز(بعياط): لا كنت هروح للواء كمال يشوف حل.
باسل(بانفعال): انتي شوفتي احنا فين دلوقتي و لا حصل ايه احنا في مصيبة...

وجد(بعياط): مكنتش اعرف يا باسل كل اللي كان هاممني خوفي عليك و اني اطمن عليك.
باسل بِعد عن وجد و هو حاسس ان الدنيا كلها اسودت حواليه و حط رأسه بين ايديه و بص في الارض...
وجد قربت من باسل و حطت ايديها علي كتفه.
وجد(بدموع): باسل متزعلش مني. انا كنت بس خايفة عليك و كمان انا معاك اهو اكيد هنحل الموضوع و هنخرج...
باسل(ببرود): انتي لازم ترجعي مصر وجودك هنا خطر عليكي و عليا و علي فرقتي.
باسل(ببرود): ان.

وجد صرخت لما سمعت صوت ضرب نار قوي جاي من تحت,باسل خدها في حضنه و حماها بجسمه.
الباب اتفتح و دخلت منه روسيل و هي معاها سلاح.
روسيل(بالروسية): باسل.
باسل رفع عينيه لما سمع صوت روسيل و بِعد عن وجد,باسل قرب من روسيل و ابتسم ليها و حضنها.
باسل(بالروسية): شكرا يا روسيل.
روسيل(بابتسامة,بالروسية): انا حميت اللي بحبه بس.
وجد(بغيظ): ايه مش كفاية احضان يا اخ باسل؟! ما تروح تبوسها احسن.

باسل(ببرود): يا ريت بس معانا اطفال يلا بينا.
باسل خد سلاح من روسيل و مسك ايد وجد و خرج بره القصر كان في ضرب نار شديد و وجد مستخبية في باسل.
باسل(ببرود): اومال فين الفنون القتالية و الضرب الله يرحم يا خسارة تربيتي فيكي.
وجد(بخوف): انا مش بتصرف و انت معايا.
باسل: وطي رأسك.
وجد(بصريخ): حاضر...
ميشيل(بغضب): باسل.
روسيل(بضعف,بالروسية): باسل.
باسل لف لقي ميشيل حاطط مسدسه في وش روسيل بص ل ميشيل بغضب.

باسل(بالروسية): ابعد عنها و نتواجه راجل ل راجل...
وجد: انت هتضربه علشان دي؟!
باسل(ببرود): اللي انتي بتتكلمي عنها انقذتك من شوية.
ميشيل زق روسيل اللي كان في جرح في كتفها و قرب من باسل بعد ما رمي سلاحه باسل قرب منه هو كمان و بدأوا يضربوا بعض.
ميسيل ضرب باسل في وشه كذا مرة...
وجد(بدموع): باسل.

باسل قام من علي الارض و هو بيمسح الدم اللي علي وشه و قرب من ميشيل و ضربه في رجله كذا مرة وقعه في الارض و لف من ورا ميشيل مسك رقبته و بحركة سريعة كسر رقبته او بمعني اصح قتل ميشيل.
روسيل جريت لحضن باسل و هي بتعيط,باسل طبطب عليها...
وجد سابتهم و كانت هتمشي و باسل جري ناحيتها شدها ناحيتها و بصلها بغضب.
باسل: هو بيتك و انا مش واخد بالي. احنا في وقت غيرة و زفت.

وجد(بدموع): هو في وقت علشان احبك و اغير عليك...
علي: يا عم روچتي اباظا و حياة امك يلا بينا نمشي بسرعة، ال boss مفقود و هيطلع علي الحدود لازم نلحقه.
باسل: عدي مسعد.
مسعد: نعم يا بيه.
باسل: روسيل و وجد يرجعوا...
عدي: المطارات اتقفلت بامر من الشرطة الروسية.
باسل(بحدة): اتصرفوا. سليم حاول تجيب طيارتي من مصر. وجد لازم ترجع و حالا.
وجد: انا مش هسيبك هرجع معاك.

باسل(بحدة): وجد ده مش هزار و لا لعب لازم تمشي من هنا، اسمعي كلامي علشان خاطري.
وجد: لا.
باسل قرب من وجد و حاوط وشها بين ايديه و مال علي وشها بوشه و وجد غمضت عينيها.
باسل: اسف يا وجد...
باسل ضغط علي جزء في رقبة وجد ادت لاغماء وجد بين ايدين باسل...
باسل: ادم عصام مسعد و عدي، وجد امانة في ايديكم هي و روسيل.
ميعد: هتابعكم من هنا.
علي: طيب يلا يا جماعة.
عصام: ترجع بالسلامة يا صاحبي.

ادم: يلا علشان تلحقوا، انا هتصرف.
باسل: يلا يا سليم.
باسل مسك مسدسين حطهم ورا ضهره و مسك رشاش كان موجود في الارض.
باسل: يلا بينا.
باسل و سليم و علي خرجوا بره القصر و ركبوا عربيات و مشيوا ورا ال boss...
روسيل(بالروسية): هنمشي ازاي؟!
عدي(بالروسية): هنحاول نتصرف يلا بينا.
ادم: باسل كان عنده بيت هنا هنروحه. يلا بينا.

ادم وطي و شال وجد و خرج بره القصر و الباقي وراه ركبوا العربية و راحوا ل بيت باسل اللي في روسيا.
ادم كان معاه مفتاح البيت نزل و فتح الباب و الكل دخل و حطوا وجد علي سرير في اوضة من الاوض.

-في مكان تاني...
في قصر الانصاري.
عفاف: هنعمل ايه الليل دخل علينا؟!
عصمت: ازاي يعني مختفية ده كله؟!
سمر: هما لحقوا يغيروا نمرة العربية.
امير: واضح انهم ناس تقال في البلد ممكن. هي ليها عداوة مع اي حد؟!
اسيل: معتقدش وجد دايما بتحب الخير.
عفاف: يالهوي انا خايفة علي البت الغلبانة، باسل هيقتلنا كلنا.
جودي: مش بعيد يقتلنا في ميدان عام يالهوي.
طارق: اكيد هنلاقيها ان شاء الله متخافوش.

امل(بخوف): ست عصمت ست عصمت.
عصمت(بحدة): ايه يا امل؟!
امل(بخوف): كنت بعدي من قدام الاوضة المحرمة فسمعت صوت حد.
عصمت(بصدمة): سمعتي صوت!
عصمت جريت علي اوضة حياة فتحت الباب و دخلت جوا,كان الكل جري ورا عصمت بس خايف يدخل.
نعمة دخلت ورا عصمت هي و عفاف و معتز.
عصمت(بخضة): حياة!
حياة(بوجع): آه آه. مين؟! انا فين؟!
عصمت(بعياط): بنتي حبيبتي.

عصمت جريت علي حياة حضنتها جامد و هي بتعيط و حياة مكنتش لسة مستعوبة اي حاجة خالص.
نعمة(بدموع): اتصل بالدكتور يا معتز بسرعة يلا يلا.
معتز(بفرحة): اهو اهو.
عفاف: حمدلله بالسلامة يا حبيبتي وحشتينا.
حياة(بتعب,بوجع): ماما باسل بابا فارس ابني؟!
عصمت(بعياط): حبيبة قلب امك انا معاكي اهو مش هسيبك يا حبيبتي...
عصمت(بعياط): وحشتيني وحشتيني اوي وحشتيني. ربنا يخليكي ليا، شكرا يا رب شكرا يا رب.

عصمت(بعياط): اخيرا اخيرا يا حبيبتي رجعتي تاني...
عصمت فضلت حاضنة حياة لغاية ما الدكتور جه و بدأ يفحص حياة و الكل كان واقف مبسوط.
الدكتور: لا الحمدلله، هي بس محتاجة تتحرك شوية لانها قعدت لفترة جسمها ساكن و عايزة تنشيط ل خلايا المخ افضلوا اتكلم معاها فكروها بمواقف جميلة و حلوة.
الدكتور: الف مبروك كان حلم مستحيل و اتحقق.
الدكتور: عن اذنكم.

عصمت: قومي يا حبيبتي قومي علشان نطلع اوضة فوق دي اوضة وحشة يلا يا روحي.
حياة(بضعف): باسل فين يا ماما؟!
عصمت(بدموع): في مهمة يا حبيبتي و راجع في مهمة و راجع متخافيش...
عصمت سندت حياة هي و نعمة و طلعوها لاوضتها و قعدوها علي السرير.
عصمت: حبيبتي هطلعلك هدوم.
حياة(بتعب): شكرا يا ماما...
عصمت: حبيبتي.
نعمة: حمدلله علي السلامة يا روح قلبي.
حياة: تسلمي يا عمتو.

عصمت طلعت هدوم ل حياة و دخلتها تأخد دوش و غيرت ليها هدومها,امل دخلت بصينية الاكل و عصمت قعدت تأكل حياة كتير...
حياة: خلاص با امي تعبت خلاص.
عصمت: حبيبتي، خلاص كمان شوية ابقي كملي اكل.
حياة(بتعب): هنام شوية يا ماما و لما تصحي ابقي كلميني و احكي كل اللي حصل.
عصمت: طيب يا حبيبتي نامي يا روحي...
حياة: نامي جمبي.
عصمت: حاضر يا روحي.

عصمت باست رأس حياة و خدتها في حضنها لغاية ما حياة نامت بعمق و عصمت كانت مبسوطة و كانت بتدعي ل ربنا انه يرجعلها ابنها سالم.
تحت...
جودي: طب و بالنسبة ل وجد؟!
رضوان: اكيد مش هنسكت يا جودي.
طارق: اهدوا اكيد هنلاقيها و كمان احنا بنعمل كل اللي نقدر عليه.
اسيل: انا خايفة لحد يعملها حاجة.
امير: إن شاء الله هتكون لخير انا كلمت صاحبي و هو حاليا بيحاول يوصل لاي معلومة.
سمر: يخرببيت المصايب.

عفاف: احنا لحقنا يا بت؟!
نعمة: شاغلين نفسكوا اوي كدة ليه احنا حاولنا و معرفناش نوصل ليها هي اللي غلطانة خرجت ليه انتوا ناديتوا عليها و هي مردتش.
الكل بص ل بعضه و بعدها بصوا ل نعمة و سابوها و مشيوا...

-في مكان تاني.
عند قصي و ليلي.
ليلي: كنت فين؟!
قصي(برفعة حاجب): من امتي و انتي بتسألي؟!
ليلي: مش بعرف كنت بتخوني و لا لا؟!
قصي(بضحك): بخونك!
قصي: كنت مع احمد طول اليوم في الشركة يا ليلي حلو كدة يا حبيبتي.
قصي: وصلة النكد دي خليها تستني لغاية ما اغير هدومي.
ليلي(بانفعال): انت بتتريق؟!
قصي: يا الله يا ولي الصابرين. لا طبعا يا روحي بهزر معاكي.
قصي: هي هرمونات الحمل دي مش بتخلص ابدا ايه؟!

ليلي(بحدة): طبعا ما انت مش حاسس بالمسئولية.
قصي: مسئولية ايه يا ليلي حبيبتي فوقي و اعقلي مش كل يوم تصحي احمد و ثريا علي صوتك يا روحي.
قصي ساب ليلي و دخل اوضة الملابس غير هدومه و خرج قعد علي السرير و شاور ل ليلي تيجي بس هي مبصتلوش.
قصي: يا سلام.
قصي قرب من ليلي و وطي حاول يشيلها.
قصي: انتي تخنتي اوي يا ليلي.
ليلي شقهت و بصت ل قصي بصدمة.
ليلي: انا تخنت.
قصي: في ايه بس ما ده شئ طبيعي انك تتخني.

ليلي: انت بتعيدها تاني؟! يا نهارك اسود.
قصي: يا روحي احنا بليل لسة مش في النهار. و كمان انتي حامل فطبيعي هتتخني...
ليلي: انت شكلك شوفتلك شوفة يا قصي.
قصي: لا ده انا اشيلك ارحم.
قصي وطي و شال ليلي و حطها علي السرير.
قصي: يوم واحد من غير نكد ابوس ايدك.
قصي: نامي ربنا يهديكي يا ليلي.
ليلي: قصدك اني مجنونة؟!
قصي: مممم لا ده انتي ناوية علي شر اتفضلي يا روحي يلا.
ليلي: انا ناوية علي شر يا قصي؟! انا!

قصي قعد جمب ليلي علي السرير و فرد جسمه.
قصي(بنوم): ليلي اطفي النور و اهدي كدة للصبح و نبقي نتخانق هصحالك من النجمة اوعدك.
ليلي: اتريق اتريق يا رخم...
ليلي(بدموع): ما انت مش بتحس بوجع زي ما انا بحس ما انت مش شايل بطيخة جواك و روح مسئولة منك ما ان.
ليلي: قصي قصي انت نمت.
ليلي قعدت تهز كتف قصي ملقتش رد كانت هتقوم بعصبية لقت قصي شدها لحضنه...
قصي: ايه بقي يا ست ليلي خير؟!

قصي: مش انا قولتلك مليون مرة انا بحبك انتي و بس؟! و مش قولتلك انك هتفضلي حلوة في نظري علطول؟! و مش قولتلك كمان ربنا معاكي يا روحي و تولدي بالسلامة و لو عايزة اي مساعدة قوليلي؟! ها فين الغلط عندي بقي؟!
ليلي(باحراج): مفيش.
قصي: طيب يا قمر انتي زعلانة ليه؟!
ليلي لا رد.
قصي: نامي يا ليلي ربنا يهدينا احنا الاتنين.
ليلي حضنت قصي و مسكته جامد و هو ابتسم عليها...
قصي: ههرب انا؟!
ليلي: مليش فيه.

قصي باس رأس ليلي و حاوطها بدراعه و غمض عينه و بدأ ينام هو و ليلي...

-في مكان تاني...
عند باسل.
علي(بصوت عالي): باسل.
باسل لقي عربية وراه بتضرب نار علي عربيته.
باسل طلع سلاحه و ضرب نار علي كوتش العربية التانية العربية اتقلبت.
باسل: سليم سامعني؟!
سليم: اه.
باسل: انت وراه علطول؟!
سليم: اه.
باسل: انا ببعد عنكم ب قد ايه؟!
سليم: ب 10 كيلو متر.
باسل: ميعديش الحدود يا سليم.
سليم: متخافش.
سليم ساق بسرعة كبيرة ناحية عربية الboss و وقف قدامها ف العربية اضطرت توقف.

(بالروسية): خلصوا عليه.
الحراس نزلوا و بدأ يتخانقوا مع سليم و سليم ضرب واحد منهم و الباقي بدأوا يضربوه.
سليم وقع في الارض و في دم نازل من انفه.
باسل كان وصل و نزل من العربية و مسك سلاحه و راح ناحية الboss نزله من العربية.
(بالروسية,بغضب): اللي انت بتعمله غلط.
باسل(ببرود,بالروسية): بالعكس ده الصح. و معروف عني اني عمري ما فشلت في مهمة.
باسل(ببرود,بالروسية): قول ل رجالتك يبعدوا عن سليم.
(بالروسية): اقتلوه.

باسل ضرب رصاصة علي رجل ال boss وقع في الارض و هو بيصرخ...
(بالروسية,صريخ): ابعدوا ابعدوا عنه.
(بالروسية): مش هتقدر تمسكني انا من روسيا و انت من مصر.
علي(ببرود,بالروسية): لا ما الانتربول اتصرف في الحكاية دي اومال انا لازمتي ايه.
الboss فتح عيونه علي اخرهم و كان متوجع من آلم رجله.
باسل: يلا.

التلت شباب مسكوا الboss,علي ضرب رصاص علي الخمس حراس اللي كانوا موجودين، الشباب ركبوا العربية و ساقوا ناحية السفارة...
باسل(بتعب): وجد رجعت؟!
علي(بتوتر): لا هنا لسة في روسيا.
باسل(بحدة): ازاي يعني؟!
سليم: اهدي يا باسل هتروح معانا مش مشكلة.
باسل(بضيق): لما اشوفهم.
باسل ساق ناحية السفارة و سلموا الboss...
باسل(بتعب): على خلص الاجراءت عقبال ما اجيب وجد و اجي.
سليم: روح انت. بس انت كويس؟!

باسل: ايوه متخافش يلا.
باسل ساق عربيته ناحية البيت بتاعه و كان قلقان علي وجد.
عند وجد...
وجد فاقت و قعدت تصرخ و تزعق فيهم.
وجد(بصوت عالي): وسعوا سيبوني عايزة اروحله انتوا مجانين.
وجد: عدي سيبني اروحله علشان خاطري.
عدي: هو كويس هيخلص و يجي.
وجد(بدموع): لا مش كويس، انا عايزة اروحله.
مسعد: مدام وجد يا ريت حضرتك تفهمي موقفنا لو سيبناكي تمشي دلوقتي باسل بيه مش هيسيب فينا حتة سليمة.

وجد(بزعيق): بس انا عايزة اروحله ممكن يكون محتاج حاجة.
روسيل(بالروسية,بعصبية خفيفة): لا مش مستحيل مش بتعرفي تسكتي ازاي باسل مستحملك.
وجد: هي البت دي بتقول الللي انا فهمته؟!
ادم: بتعرفي تتكلم روسي؟!
وجد: باسل علمني شوية كدة.
وجد لفت و زعقت و كانت بتتكلم.
وجد(بزعيق): انا عايزة اشوف باسل ان.
وجد سكتت اول ما شافت باسل واقف و ساند ضهره علي الحيطة و باصص ل وجد ببرود.

وجد جريت علي باسل حضنته جامد و باسل مقدرش يقاومها حضنها جامد و باس رأسها.
باسل(بتنهيدة): وحشتيني اوي...
وجد: وانت كمان، عملت ايه طمني؟! ايه اللي في شك ده؟!
وجد: حاسس بوجع؟!
وجد حاوطت وش باسل بين ايديها لقت فيه جروح بصت ل باسل بدموع و باسل ابتسم ليها.
باسل: انا بخير بس يلا نلحق نمشي.
وجد: يلا يلا.
باسل حط ايده علي خد وجد و باس رأسها...
باسل(بحزن): آسف علي اللي حصلك و انا مش موجود.

وجد: مش مهم المهم انك معايا.
باسل: يلا بينا.
باسل(بالروسية): هتيجي يا روسيل؟!
روسيل(بالروسية): مليش حد في مصر.
مسعد(بالروسية): تعالي هتحبيها اوي.
باسل(بالروسية): هتصرف انا في الاقامة.
روسيل(بالروسية,بفرحة): بجد؟!
باسل(بالروسية): اه، انتي انقذتي حياة وجد علشان كدة حمايتك واجب عليا. يلا بينا.
كلهم خرجوا من بيت باسل و باسل كان محاوط خصر وجد بايده,ركبوا عربيتن.
وجد: البت دي جاية معانا ليه؟!

باسل: احم علشان هي هتقيم في مصر.
وجد: اه ما...
وجد: نعم نعم نعم لا يا باسل لا.
باسل: يا حبيبتي ده شكر و هي هتعيش بعيد عننا...
وجد: و لو فرقتنا بقي؟!
باسل: محدش يقدر يفرقنا.
باسل باس رأس وجد. بعد فترة كانوا وصلوا للسفارة.
الboss قاعد بيبص ل باسل بغضب و في ايده الكلبشات و كانوا ودوه بنج علشان ميحسش برجله...
باسل: كله تمام؟!
علي: اه كل الورق جاهز و هما هيرحلوه علي مصر.
باسل: طيب. المستندات و الورق؟!

علي: معايا.
سليم: يلا نمشي.
عصام: يلا ننجز بقي. اهي ام العملية الفقر خلصت.
باسل: يلا بينا.
كلهم لفوا علشان يمشيوا و يروحوا المطار.
وجد(بصريخ): باسل!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة