قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

كان باسل واقف قدام عصمت و مريم قامت قربت منهم.
مريم: عملت ايه؟!
باسل(بهدوء): طلقتها.
مريم رفعت ايديها و ضربت باسل بغضب علي وشه,الكل اتصدم و كانوا باصين ل عصمت و باسل و ردة فعلهم.
مريم: يا خسارة تربيتي فيك يا باسل يا خسارة.
مريم: و انتي؟! انتي كدة ارتاحتي؟! خدتي حقك؟!
مريم: ربنا هيسبكوا لما أذيتوا واحدة برئية زيها...
مريم: و انت مش عايزة اشوفك تاني.
مريم: يلا يا سليم جيب نرمين و كارما.

مريم بصت ل باسل باستحقار و سابته و مشيت و سليم بص ل باسل بغضب و خد نرمين و كارما.
كارما(بهمس): في ايه يا نرمين؟!
نرمين: بعدين يا كارما بعدين.
الاربعة ركبوا العربية و سليم ساق بسرعة كبيرة...
مريم(بحدة): كنت عارف يا سليم؟! و انتي يا نرمين؟!
نرمين(بتوتر): يا طنط انتي عارفة ان مهما قولنا ل باسل مكنش هيسمع كلامنا ده باسل يا طنط.

سليم(بعصبية): مكنتش متوقع انه سريع كدة و كمان انا حاولت اتكلم معاه و قولتله عايز تأذيهم أذيهم هما مش في بنت ملهاش ذنب.
كارما: هو حصل ايه يا ماما؟!
مريم: مصيرك تعرفي متسبقيش الاحداث...
في القصر...
الكل حاول يتجاهل اللي حصل.
حازم: ايه يا بطل رجعت اخيرا؟!
باسل: ايوه.
عصمت: هطلع اوضتي.
باسل: ماشي يا امي.
جودي: ابيه باسل.
باسل: عايزة كام؟!
جودي: 20.
باسل: خديهم من عصمت هانم...

جودي: استني بس يا ابيه ما انت عارف عصمت هانم مش بترضي تودي حد فلوس.
باسل(ببرود): طيب يا جودي ابعدي عني دلوقتي و خديهم مني قبل ما اروح الشركة...
جودي: ربنا يخليك يا ناصر الغلابة.
حازم: يا بت ده اسمه الكابوس كفاية بس اسمه ناصر غلابة ايه بس.
اسيل: ملكوش دعوة بحبيبي في كلتا الحالات بحبه.
عفاف: هو ليه مريم عملت كدة يا باسل؟!
باسل(ببرود): ابقي اساليها يا مرات عمي.

باسل سابهم و طلع اوضته فتح الباب و دخل قفله وراه قرب من علي السرير و قعد عليه.
باسل بدأ يقلع الجذمة اللي هو لابساها.

وجد: مش لايقة يا باسل.
وجد: بص ممكن تلبس الكوتشي الابيض ده هيليق اكتر.
باسل: انا بحبه كدة يا وجد.
وجد(بضيق): ما انت جوزي و لازم اختارلك اللي تلبسه.
باسل: مرة تانية. يلا يا وجد متأخر علي الشركة سلام.
وجد قرت من باسل باسته علي خده و حضنته.
وجد: هستناك.

باسل رمي الجذمة بعنف قدامه و رجع ضهره ل ورا و نام علي السرير و هو بينهج و كل ما يغمض عينه صورة وجد في باله...
باسل(ببرود): كنتي فترة و خلاص...
باسل نام عدل علي السرير و حط رأسه علي المخدة و بدأ يغمض عينه و ينام...
بعد فترة باسل قام مفزوع من نومه و كان عرقان و حاسس بوجع في قلبه.

وجد(بصريخ): ربنا يحرق قلبك و يطير النوم من عيونك.
وجد(بصريخ): مش هسامحك.

باسل قام من مكانه و دخل الحمام خد دوش و هو حاسس بصداع في دماغه خرج من الحمام و بدأ يطلع ليه هدوم.
باسل لبس بدلة باللون الكحلي و قميص ابيض و لبس جذمة سوداء و حط البرفيوم بتاعه
باسل نزل لتحت و كان نازل علي السلالم لقي اللي جاية عليه جري.
شريهان(بفرحة): صح هتتجوزني زي ما عصمت هانم قالت.
باسل(بضيق): مين قال كدة؟!
شريهان(بفرحة): عصمت هانم يا باسل.

باسل ساب شريهان و نزل ل تحت لقي كل العائلة قاعدة قرب من عصمت و باس ايديها.
عصمت: نمت كويس يا حبيبي؟!
باسل: ايوه يا امي.
مامت شريهان: مبروك يا باسل مامتك وافقت علي جوازك من شريهان.
باسل(ببرود): و انا مثلا كنت هموت و اتجوزها.
حازم(بهمس): يالهوي يا اما هتقوم حرب بين الجبروت و الكابوس.
عفاف(بهمس): اخرس ل تسمعك و نروح في داهية.
حازم: باسل بقولك كنت عايزك في موضوع.
عصمت(بحدة): اخرس انت.

عصمت(بحدة): قصدك ايه بكلامك يا باسل؟!
باسل(بهدوء): اقصد يا امي اني مش عايز اتجوز.
عصمت(بحدة): كتب الكتاب الاسبوع الجاي يا باسل و انتهي الموضوع. روح شغلك.
باسل اتعصب جدا و سابهم و مشي.
باسل(بغضب): جودي.
جودي(بخوف): نعم يا ابيه.
باسل(بغضب): خدي اللي انتي طلبتيه و طلعيها فوق.
باسل ودي جودي ال criedt card و سابها و مشي...
باسل خرج بره القصر و هو متضايق و ركب عربيته و ساق و مشي بره القصر...
عند الباقي.

حازم: باسل اتضايق يا عصمت هانم.
عصمت بصت ل حازم بنظرة مخيفة قام وقف علطول.
حازم: تصبحوا علي خير هنام.
حازم جري علي اوضته و لقي وراه اسيل.
اسيل(بضحك): كان شكلك مضحك...
حازم: يا بنتي دي جبروت و الله ساعات بحسها مش من عالمنا بام الاسود في اسود و حجابها الاسود يالهوي دي بتخوف.
اسيل: ده انت مسخرة عموما هروح انام شوية يلا باي.
اسيل: بقولك يا حازم انت عارف ايه سبب اللي حصل النهاردة؟!

حازم(بتوتر): و انا اعرف منين؟! هو حد يقدر يعرف حاجة من عصمت هانم دي. يلا اطلعي بره عايز انام.
حازم قفل الباب في وش اسيل و غير هدومه و بعدها راح نام.
تحت...
راجل: مساء الخير...
عفاف: مساء النور يا معتز...
شريهان: شوفت يا اونكل انا و باسل هنكتب الكتاب اخر الاسبوع.
معتز: مبروك. تعالي يا عفاف.
معتز و عفاف طلعوا اوضتهم و قعدوا يتكلموا.
عصمت: قومي يا سارة خدي بنتك و اطلعوا اوضتكم.

سارة(مامت شريهان): تمام يا حبيبتي يلا اشوفك بعدين.
سارة و شريهان طلعوا كل واحد خد اوضته.
عصمت(ببرود): قاعدة هنا بتعملي ايه؟!
جودي(بتوتر): مفيش يا مرات عمو هطلع انا.
جودي سابت عصمت و طلعت جري علي اوضتها بخوف منها.
عصمت قامت بوقار و اي خادمة تلاقيها تحط عينيها في الارض و عصمت دخلت اوضتها...

-في مكان تاني...
عند علي و ثريا.
ثريا كانت قاعدة بتتفرج علي التلفزيون و علي مش موجود.
علي دخل البيت و سمع صوت التلفزيون و لقي ثريا و هي مندمجة مع المسلسل بتعيط علي عياط البطلة...
علي حط المفاتيح علي السفرة فعملت صوت ثريا لفت بسرعة لانها اتخضت.
علي(ببرود): ممكن افهم ايه النكد ده؟!
ثريا(بدموع): خانها...
علي(ببرود): هو مين؟!
ثريا(بدموع): البطل. هيسيبوا بعض.

علي قرب من ثريا جدا ل درجة ان ثريا رجعت لورا بجسمها بس علي مال علي وشها و لف علي ايده خصلة من شعرها...
علي(ببرود): شايف انك نسيتي انك بيعتي شرفك و ليكي نفس تتفرجي علي المسلسلات.
ثريا دموعها نزلت تاني بس بسبب كلام علي ليها و بصت في الارض.
ثريا(بعياط): عندك حق انا اسفة...
ثريا بعدت عن علي و سابته و دخلت الاوضة بتاعتها و قعدت تعيط علي السرير بتاعها.
علي(بضيق): هي ناقصة نكد، جتك القرف.
الباب خبط.

علي راح فتح الباب لقي باسل استغرب من وجوده.
علي: ايه؟!
باسل: جاي اخد منك امانة سبتها عندك.
علي(بعدم فهم): امانة ايه؟!
باسل: ثريا...
علي(بصدمة): هنتطلق دلوقتي؟! انا انا يعني معداش اكتر من شهر يعني فالناس هتتكلم و سمعة عائلة مراتك هتبقي وحشة...
باسل(ببرود): انا طلقت وجد و خلاص مبقاش في حاجة في حياتي اسمها وجد، و انا جاي هنا علشان اكسر ثريا و تحصل بنت عمها.
علي(بتوتر): هتكسرها ازاي؟!
باسل: خش جيبها.

باسل دخل و علي نادي ثريا و هو مش فاهم حاجة.
ثريا(بحزن): نعم.
باسل(ببرود): تعالي.
ثريا(بفرحة): وجد جت؟!
باسل(ببرود): لا هتحصليها...
ثريا(بحزن): هي ليه مجتش؟!
علي: في ايه يا باسل انا لغاية دلوقتي مش فاهم حاجة؟!
باسل قام و قرب من ثريا و ضربها قلم علي وشها,ثريا فتحت عينيها علي اخرهم و علي برضو اتصدم...
باسل(ببرود): هاخدها معايا مكان يا علي.

باسل شد ثريا من دراعها و مشي و علي كان مصدوم و خرج جري وراه و مسك ثريا.
علي: واخدها علي فين؟!
باسل: مكاني المفضل.
علي شد ثريا من باسل و خلاها ورا ضهره و هي كانت خايفة.
علي: و هي ليه تروح هناك يا باسل انت مجنون.
باسل: لا انت اللي مجنون من امتي و انت بترفض حاجة انا بطلبها...
باسل: و كمان دي واحدة.
ثريا عيطت و حطت عينيها في الارض علي بص عليها و علي باسل.

علي: بس هي حاليا مراتي. و انا مش علشان اخلي مراتي تيجي معاك المكان اللي انت عايزه او حتى اخليك تلمسها.
علي: اسف يا صاحبي انت اخويا و صاحبي و هي مراتي.
علي: انت طلقت مراتك انت حر و انا حر برضو...
ثريا اتصدمت لما عرفت ان وجد اتطلقت من باسل و اتصدمت من كلام علي...
باسل(ببرود): و الله يا علي؟!
علي: قولتلك اسف يا صاحبي.

باسل بص ل علي و بعدها بص ل ثريا و سابهم و مشي,علي لف ل ثريا لقاها بتعيط جامد و وشها احمر قرب منها و حط ايده علي خدها لقي حرارتها عالية جدا...
علي: انتي كويسة حاسة بوجع؟!
ثريا(بعياط): هو فعلا طلق وجد؟!
علي: مش مهم ده نصيب و قدر.
ثريا(بعياط): تسمحلي اروح اشوفها؟!
علي: لا.
علي وطي و شال ثريا بين ايديه و طلع علي اوضته حطها علي السرير.
ثريا(بعياط,توتر): انت جبتني ليه هنا دي مش اوضتي.

علي(بهدوء): نامي هنا و من غير كلام كتير انا مصدع.
علي نزل ل تحت و طلع تاني لقي ثريا زي ما هي...
علي: خدي دي.
ثريا: ايه؟!
علي: مخفض للحرارة.
ثريا: شكرا.
ثريا خدت البرشامة و شربت ماية و كانت هتقوم لقت علي وقف قدامها.
علي: قولت اقعدي هنا...
ثريا: ا.
علي: مش عايز اسمع نفس...
علي راح و نام علي طرف السرير و حط دراعه علي عينه و كان بيفكر.
علي(بهدوء): اطفي النور و نامي متفكريش في حاجة.

ثريا طفت النور و طلعت علي السرير بتوتر و نامت علي طرف السرير من غير غطاء.
الاتنين كانوا صاحين بس محدش بيتكلم كل واحد سارح.
ثريا شهقت لما لقت علي قريب منها و يعتبر هي في حضنه و كان بيغطيها...
علي: رغم اللي حصل بس انا جوزك علي سُنة الله و رسولهُ متستغربيش.
علي بِعد عن ثريا بمسافة بسيطة و غمض عيونه نام و ثريا بعد فترة نامت هي كمان بعمق.

بعد اسبوع...
كانت الاحوال شبه مستقرة,عائلة وجد لاحظوا غيابها,باسل عايش في القصر مع مامته,النهاردة كتب كتابه,احمد و كارما بيتكلموا دايما مع بعض,قصي مراحش ل ليلي و لا مرة,ليلي قاعدة لوحدها خايفة,علي سافر و ساب حراسة علي البيت و ثريا لوحدها مبتقدرش تخرج,مريم قاطعت فعلا باسل,سليم بيتكلم معاه ببرود,نرمين عادي بالنسبة ليها,اما وجد فمحدش يعرف عنها حاجة خالص.

ياسين: لا الامر زاد وجد عمرها ما تنسانا كدة. و حتى باسل تليفونه مغلق.
ماجدة: هتلاقي هي و باسل قضوا شهر العسل او.
قصي: ها عرفتوا حاجة عن وجد؟!
ياسين: لا.
نهلة: ما تروح مطرح ما تروح احنا مالنا هنشيل همها كمان و هي متجوزة ده ايه ده...
ماجدة: متنسيش هي متجوزة مين يا نهلة هانم.
منصف: خلاص اهدوا.
ياسين: انا بعت سعد البيت بتاعهم مفهوش حد خالص كأنه مهجور.
يوسف: و تليفونهم هما الاتنين مغلق.

قصي: لا انا بدأت اقلق خلاص انا هروح ل باسل شركته ممكن الاقي سليم ده او الاقيه اكيد في حاجة.
ياسين: استني خدني معاك.
ياسين و قصي خرجوا و ركبوا العربية و سعد كان معاهم و راحوا ل شركة باسل.
السكرتيرة: لحظة ابلغ باسل بيه.
ياسين(باستغراب): يعني هو موجود؟!
السكرتيرة: ايوه يا فندم.
السكرتيرة دخلت ل باسل و قصي بص ل ياسين.
باسل(بحدة): خير؟!
السكرتيرة: ياسين الصياد و قصي الصياد في انتظار حضرتك بره يا باسل بيه.

باسل(ببرود): دخليهم بعد نص ساعة.
السكرتيرة: حاضر يا بيه.
السكرتيرة خرجت بلغت قصي بكدة و سابته و مشيت...
قصي: هو بيعمل كدة ليه؟!
ياسين: ممكن يكون عنده اجتماع يا قصي اهدي.
قصي: ليكون في حاجة انا خايف اوي علي وجد.
بعد فترة طويلة كان قصي و سعد جابوا اخرهم.
سعد(بعصبية): ده انسان معندهوش ذوق.
ياسين(بضيق): زاد فيها فعلا.
السكرتيرة: تقدروا تتفضلوا.

التلاتة دخلوا مكتب باسل و باسل كان رافع رجله علي المكتب و بيشرب من سيجارته ببرود.
باسل(ببرود): اهلا خير جايين ليه؟!
قصي(بضيق): هو ايه اللي جايين ليه و كمان ايه اللي انت عامله ده!؟
باسل(برفعة حاجب): و انت مال اهلك حياتي، جايين ليه علشان ارجعها؟!
سعد(بعصبية): احترم نفسك. و انت قصدك ايه؟!
ياسين(بهدوء): اسكت منك ليه.
ياسين: ايه يا باسل مش عيب كدة؟! و كمان يا عم احنا جايين علشان وجد.

باسل(بضحك مستفز): ايه جايين ترجعوها ليا.
ياسين(بعدم فهم): قصدك ايه؟!
قصي(بحدة): استني يا جدو شكل البعيد مش بيفهم.
قصي(بحدة): وجد فين يا باسل؟! اخر مرة كلمت جدو من اسبوع كان الساعة 9 الصبح كدة. و من ساعتها تليفونك و تليفونها مغلق.
باسل نزل رجله بسرعة من علي المكتب و اتعدل في قعدته.
باسل(باستفهام): هي وجد مش عندكوا؟!
ياسين: اومال احنا جايين ليه يا ابني قلقنا عليها.

باسل بص ليهم و هو كان بيفكر هي ازاي مراحتش عندهم.
باسل(ببرود): طلقتها و رميتها في الشارع، و لحظة لو ممشيتوش هرميكم انتوا كمان في الشارع.
قصي و ياسين و سعد اتصدموا كلهم و بصوا ل باسل و فجأة سعد راح ل باسل و بدأ يضربه بس باسل مسك دراعه و تناه ورا ضهره و ضغط عليه جامد لدرجة انهم سمعوا صوت الكسر...
سعد صرخ جامد و قصي جري عليه و هو بيبص ل باسل بغضب...
قصي(بغضب): صدقني هتندم لو وجد حصلها حاجة...

قصي خد سعد و مشاه معاه و خرجوا بره الشركة...
ياسين: اسبقوني انتوا.
ياسين مسك عكازه و قرب من باسل.
ياسين: ليه؟!
باسل(ببرود): علشان مش بحبها.
ياسين: مش انت اللي جيت لحد عندنا.
باسل(بجمود): علشان انتقم منكوا فيها.
ياسين: عملت فيها ايه؟!
باسل(بشماتة): ذليتها و كسرتها مخلتش حتة فيها سليمة و اقولك حاجة كمان.
باسل قرب من ياسين و مال عليه.
باسل(بابتسامة شماتة): خليتها تتعاطي مخدرات، حفيدتك بقت مدمنة.

باسل طلع تليفونه و جاب صور وجد و حطها قدام عيون ياسين اللي حس بدوخة شديدة.
ياسين: بتنتقم مني ليه؟!
باسل: لسة لسة مش دلوقتي. اهم حاجة اشوف نظرة الانكسار و الذل في عيون كل ولاد عائلة الصياد...
باسل: روح دور علي حفيدتك بعيد عني انا طلقتها.
ياسين(بدموع): كنت تأخد روحي قبل ما تعمل فيها كدة...
باسل(بسخرية): مضحي اوي انت. بره.

باسل اتصل بالامن و كان ياسين في حالة صدمة و ضعف و فاق لما الحراس مسكوه و خرجوه بره الشركة...
ياسين وقف تاكسي و هو تايه و ضايع و كان ماشي بلا هدف...
السواق: علي فين؟!
ياسين(بدموع و ضعف): .
السواق: طيب.
بعد فترة السواق وقف قدام المقابر,ياسين نزل منها بضعف و مشي بس رجليه مستحملتهوش و دماغه تقلت حس بوجع في رأسه شديد و صور وجد قدام عيونه فجأة وقع في الارض مغمي عليه...

-في مكان تاني.
عند وجد.
وجد كانت نايمة علي سرير و ضامة رجليها ليها و قاعدة عمالة ترتعش و ملامحها بقت باهتة و بقت ضعيفة.
جه شخص و قعد قدامها و حط ايده علي خدها...
شخص: متستسلميش يا وجد انتي اقوي من ده كله.
شخص: هفضل معاكي لحد ما تقفي علي رجليك من تاني و تواجهي. متخافيش يا حبيبيتي انا معاكي.
وجد ابتسمت بضعف للشخص اللي قدامها و الشخص ده قام و باس رأسها...
شخص: هروح اكلم الدكتور و اجي.

الشخص ده ساب وجد و مشي و راح لاوضة الدكتور اللي مشرف علي حالتها...
شخص(بالفرنسية): ممكن ادخل؟!
الدكتور(بالفرنسية): سيف بيه اتفضل.
سيف(بالفرنسية): ايه اخر التطورات في حالة وجد؟!
الدكتور(بالفرنسية): هي عندها ارادة انها تتخلص من ده، هيبقي صعب شوية لان النوع اللي هي كانت بتأخده كان قوي جدا.
سيف(بالفرنسية): طب و هي ممكن تأخد قد ايه و ترجع طبيعية زي الاول...

الدكتور(بالفرنسية): حسب ارادتها هي و متخافش ان شاء الله هتروق و تبقي كويسة.
سيف(بالفرنسية): شكرا يا دكتور. عن اذنك.
الدكتور(بالفرنسية): اتفضل.
سيف راح لاوضة وجد بس لقاها بتصرخ و جسمها بيتشنج.
سيف(بقلق,بالفرنسية): في ايه؟!
الممرضة(بالفرنسية): جسمها محتاج جرعة.
سيف قرب من وجد و حط ايده علي رأسها.
سيف: حبيبة خالك يلا قومي و عافري يا حبيبتي.

سيف: لازم تواجهي انتي مش ضعيفة. خلي عقل وجد يتصرف بحكمة و متسبيش جسمك و احتياجك الزفت ده يأثر عليكي، انتي اقوي من كدة.
وجد(بصريخ و دموع): انا مش قادرة حاسة ان روحي بتطلع...
سيف: اهدي يا حبيبتي اهدي...
سيف: اهدي.
سيف: انا معاكي اهو.
وجد مسكت ايد سيف بضعف و هي بتعيط.
وجد(بعياط): متسبنيش يا خالو انا محتجاك.
سيف: حبيبة خالك مش هسيبك انتي روحي.

سيف باس رأس وجد و الممرضة ودت وجد حقنة و خرجت و وجد بدأت تهدئ و حاسة بأنها مش قادرة تتحرك...
وجد(بخفوت): روح انت شركتك يا خالو انا كويسة هنام شوية.
سيف: طيب يا حبيبتي هرجعلك تاني بليل.
سيف قام وقف و باس رأس وجد و حضنها و سابها و خرج.
وجد غمضت عينيها و دموعها بدأت تنزل بصمت و هي بتفتكر كل اللي حصل...
Flash Back...

بعد ما حراس باسل رموا وجد في الارض هي قعدت تعيط لفترة و كان جسمها ضعيف جدا حضنت نفسها لانها كانت بترتعش و قامت وقفت بضعف شديد وقفت تاكسي.
السواق: علي فين يا بنتي؟!
وجد(بضعف): .
وجد كانت منكمشة علي نفسها و بترتعش و كل شوية تحرك انفها بايديها لدرجة ان السواق شك فيها...
و بعد فترة السواق وقف مكان ما وجد عايزة.
وجد(بضعف): لحظة اخلي صاحبتي تدفع.

وجد نزلت و هي بتقفل التي شيرت بتاعها بايديها و كانت ماشية بضعف ل درجة انها وقعت علي الارض و بعدها بدأت تقوم و الكل كان بيبص عليها و يبص علي آثار الضرب اللي علي جسمها و وجد راحت ناحية بيت و قعدت تخبط عليه.
بنت: حاضر جاية.
الباب اتفتح.
خديجة(بشهقة): يالهوي.
وجد وقعت مغمي عليها بين ايدين خديجة.
خديجة(بصريخ): هاني يا هاني.
هاني(بفزع): ايه يا خديجة في ايه؟!
هاني(بخضة): مالها وجد؟!

السواق: احم لو سمحت انا اللي وصلتها هنا و.
هاني: انطق حصلها ايه؟!
السواق: معرفش انا لقيتها وقفتني في الشارع و قالتلي اجي هنا و بعدها قالتلي هنزل اجيب الفلوس.
خديجة: دخلها الاوضة جوا يا هاني عقبال ما ادفعله الفلوس.
خديجة حاسبت الراجل و هاني شال وجد بين ايديه و حطها علي السرير...
هاني: هاتي برفان.
خديجة: خد.

هاني بدأ يرش برفيوم علي ايده و قرب من وجد و بدأ يشممه ليها و وجد حركت رأسها بضعف و عينيها كانت بترمش.
وجد فتحت عينيها بضعف و قعدت تعيط و خديجة خدتها في حضنها.
هاني: هروح اجيب ادوية خليكي معاها.
هاني سابهم و خرج و خديجة شدت من حضن وجد و وجد كانت بتعيط.
خديجة: حرام عليكي يا وجد محدش يستاهل تعيطي ده كله و كمان عينك يا حبيبتي عينك كدة هتلتهب و توجعك، ارجوكي بطلي عياط و قوليلي عايزة ايه؟!

وجد(بضعف و عياط): كنت بتعاطي مخدرات.
خديجة(بصدمة): ايه؟!
وجد(بضعف و عياط): انا و الله مكنتش اعرف و الله.
خديجة: اومال يا وجد انا عارفة انك متعمليش كدة ابدا يا حبيبتي احكيلي.
وجد(بضعف و عياط): باسل كان بيخليني اخد مخدرات من غير ما اعرف معرفش ليه كان بيعمل كدة معرفش ليه ذلني و طلقني و رماني و ضربني.
وجد(بعياط): و الله معملتش حاجة انا برئية يا خديجة.
هاني كان جه و سمع كلام وجد اتصدم.

هاني: هو مش ده اللي انتي كنتي بتحبيه.
وجد(بضعف): و كنت فاكراه بيحبني...
خديجة: حسبي الله و نعمة الوكيل. ربنا ينتقم منه مكان ما هو...
هاني: احنا لازم نقول لاهلك.
وجد(بضعف): لا لا استني يا هاني ارجوك لا انا مش عايزة ارجع ل عائلتي.
وجد(بضعف): هو عايز يكسر اهلي بيا و انا مستحيل اسمح بده يحصل...
هاني: اومال هتعملي ايه؟!
وجد(بضعف): هكلم خالو في فرنسا.
خديجة: طب و انتي حافظة رقمه.
وجد(بضعف): ايوه.
هاني: خدي.

وجد مسكت تليفون هاني و بدأت تكتب رقم خالها.
هاني: خليكي انا هكلمه...
هاني مسك التليفون و كلم خال وجد اللي هو سيف و بدأ يحكيله اللي حصل و اللي وجد فيه.
سيف(بصدمة): هي طيب تقدر تكلمني؟!
هاني: لا.
سيف: طيب هبقي اكلمك تاني، باي.
سيف قفل مع هاني و هاني راح ل وجد.
هاني: قال هيكملني تاني...
خديجة: متزعليش يا وجد ده الخير ربنا بيبعدك عن الناس الوحشة.

وجد كانت في دنيا تانية و بدأت تتشنج و حرارتها تعلي و هاني لانه دكتور فهم حالتها و بدأ يثبتها و وداها حقنة مهدئة.
هاني: لازم اطهر ليها جروحها و انتي لازم تساعديني.
هاني و خديجة بدأوا يعالجوا جروح وجد...
هاني: هطلع انا غيري ليها هدومها.
خديجة: طيب.
خديجة بدأت تغير هدوم وجد وجد لبست عباية بيتي طويلة ب ¾ كم باللون الاحمر.
خديجة(بدموع): ربنا يقويكي يا وجد.

خديجة خرجت بره لقت هاني مستنيها هي اول ما شافته حضنته جامد و قعدت تعيط...
هاني: خلاص يا حبيبتي.
خديجة(بعياط): صعبانة عليا اوي.
هاني: معلش يا حبيبتي ده نصيبها و ربنا حاططها في اختبار و انا متاكد انها هتعدي منه...
خديجة(بعياط): انتي تحبني؟!
هاني: اكيد.
خديجة(بعياط): هتسبني زي ما هو سابها.
هاني ضرب خديجة علي رأسها بخفة و زاد من حضنها.
هاني: انتي هبلة انتي حياتي.
خديجة: ربنا يخليك ليا.
هاني: حبيبتي.

دخلوا ناموا في اوضتهم و كانوا بيتكلموا شوية و بعدها ناموا.
في منتصف الليل...
صحيوا مفزوعين علي خبط علي الباب.
هاني: خليكي هنا.
هاني قام بسرعة و فتح الباب لقي حراس كتيرة و قدامهم راجل باين عليه انه رجل اعمال كبير.
سيف: انا سيف النجار خال وجد.
هاني: اه اه اتفضل ادخل.
سيف: ممكن اشوفها؟!
هاني: اه لحظة.
هاني دخل و قال ل خديجة اللي سلمت عليه و سيف دخل ل وجد.

سيف قرب من وجد لقي في كدمات في وشها و باين من ايديها و رجليها و بتتعرق و التتفس عندها صعب.
سيف حد ايده علي رأسها و باسها.
سيف(بدموع): هجبلك حقك اوعدك.
سيف: شكرا ليكوا.
سيف شاور لحد من الحراس اللي حطوا شنطة من الفلوس علي الترابيزة.
هاني: شيل فلوسك يا بيه عيب كدة...
خديجة: وجد مش صاحبتي و بس دي اختي.
سيف: شكرا ليكوا بس ده علشان جدعنتكم و علي اصلكم، شكرا.
سيف وطي و شال وجد بين ايديه و مشي بيها.

هاني: ممكن سؤال هو هتعمل فيها ايه؟!
سيف: هرجعها فرنسا معايا و لما تفوق نبقي نتكلم، و انتوا معاكوا نمرتي و هخلي وجد تبقي تكلمكوا لما تبقي كويسة. شكرا للمرة التانية.
سيف خرج ب وجد و ركبها العربية و راحوا علي المطار و ركبوا الطيارة الخاصة ب سيف و مسحوا من السجلات انه جه مصر.
سيف بعد فترة وصل باريس نزل و كان مجهز كل حاجة و جهز المستشفي و دخل حط وجد علي السرير.
سيف(بالفرنسية): دي امانة و اياكم تغلطوا...

سيف(بالفرنسية): ابداوا من الليلة.
سيف النجار: -خال وجد و يبقي اخ ماجدة بس العلاقة بينهم مش قوية بسبب طباع ماجدة. عنده 39 سنة و عازب مش متجوز محافظ علي رشاقته و علي قوته و رجل اعمال كبير مش بيخاف من حد و وجد هي الوحيدة اللي هو بيحبها و عارف ان قلبها ابيض من جوا. هو وسيم و عنده دقن بسيطة و شعره باللون الاسود و بشرته بيضاء و عيونه باللون البني الغامق و طويل.
-في الصباح الباكر.

وجد بدأت تفتح عينيها و لقت سيف نايم علي الكنبة و بدأت تبص حواليها اكتشفت انها في مستشفي و عرفت انها في باريس من طريقة تنظيم الاوضة و الكلام اللي مكتوب...
سيف: صحيتي يا حبيبتي؟!
وجد بدأت تعيط و تشهق و سيف قرب منها و خدها في حضنه.
سيف: حبيبتي اهدي بس و احكيلي.
وجد(بعياط): حاسة بخنجر في قلبي يا خالو حاسة ان روحي اتسحبت مني. حاسة بالغدر و الذل حاسة بحاجات كتير يا خالو.

سيف(بحب): لا يا روحي مفيش حاجة من دي. دي زي تجربة بتعلمك تبقي اقوي من الاول.
سيف(بحب): مش انتي دايما بتقولي لازم الواحد ميسمحش لاي حد انه يكسره و.
وجد(بعياط): بس ده مكنش حد ده كان كل حياتي.
سيف: يا بكاشة اومال انا ابقي ايه؟!
وجد لا رد.
سيف فهم انها هتأخد وقت كبير علشان ترجع زي الاول مرضيش يضغط عليها.
سيف: اقل من شهر و هتكوني معافية تماما و هترجعي احسن من الاول.
وجد(بعياط): خالو ممكن اطلب طلب.

سيف: قولي يا روحي.
وجد(بعياط): مش عايزة حد يعرف اني معاك مش عايزة حتى جدو او قصي، ارجوك يا خالو.
سيف: حاضر يا حبيبتي.
وجد(بعياط): ممكن تسبني لوحدي.
سيف: هقولك حاجة قبل ما امشي يا حبيبتي.
سيف: اللي حصل حصل و مش هتغيريه. اللي باع تبيعيه. حقك ربنا هيجيبه ليكي، اياكي تيأسي يا وجد انا معاكي و هكون معاكي دايما.
وجد(بعياط): هو في كره ممكن يوصل ان حد يقتل ابنه؟!
سيف بص ل وجد و استغرب كلامها و بعدها فهم...

سيف: احكي.
وجد بدأت تحكي كل اللي حصل بعد ما خلصت سيف مسح دموعها و باس رأسها.
سيف: هنتكلم اول ما تتعافي من اللي انتي فيه يا حبيبتي.
سيف: بحبك.
سيف مشي و وجد قعدت تفتكر كل اللي حصل في الفترة اللي فاتت كلها.
فضلت طول الاسبوع بتتعالج و بتقعد مع سيف...
Back...
وجد فاقت علي خبط الباب.
وجد(بالفرنسية): اتفضل.
دخل شاب و ماسك بوكيه ورد و حطه جمبها.
شاب(بالفرنسية): حمدلله علي السلامة.
وجد(بالفرنسية): مين؟!

شاب(بالفرنسية): انا لؤي.
وجد(بالفرنسية): برضو مين؟!

لؤي: بصي يا ستي انا ابقي لؤي و مدير اعمال سيف بيه النجار اللي هو يبقي خال سيادتك الراجل العظمة اللي الكل بيخاف منه ده انا بترعب منه، من اصل تركي و مصري و بتكلم عربي و تركي و امي كانت مصرية و ابويا كان تركي و توفوا و جيت فرنسا قابلت خالك اتعرفنا اشتغلنا مع بعض. و انا عندي 27 سنة و بحب البنات الحلوين اللي زيك. و لو قبلتي نبقي اصدقاء هغرقك شيكولاتات و هدايا بصي بقي مقولكيش، انا رغاي شوية بس عادي تتعودي.

وجد بصت ل لؤي بصدمة لانه كان سريع و اتكلم و قال ده كله.
وجد: ايوه انت مين برضو؟!
لؤي: ايه يا بت دماغك قفل ليه كدة؟!
وجد: بت؟! بت لما تبتك؟!
لؤي: هو ده الكلام. ما انتي طلعتي بتعرفي تشوحي اهو...
لؤي: خالك وداني صورة تانية غير دي قال وجد دي رقيقة و جميلة و حبوبة و كيوت كدة و عسل.
وجد: بره.
لؤي: مقولتيش رأيك في الورد؟!
وجد(بعصبية): بره.
لؤي قام وقف و راح ناحية الباب.
لؤي: ايه يا بت هتتحولي و لا ايه؟!

وجد مسكت بوكيه الورد و ضربت بيه لؤي و لؤي خرج بره الاوضة و هو بيضحك.
لؤي: يخرب بيت الجمال يا شيخة.

-في مكان تاني...
في مصر في المستشفي.
كانت كل عائلة الصياد موجودة قدام اوضة العناية المركزة اللي ياسين موجود فيها...
ماجدة(بغضب): يعني ايه كل اللي حصل ده مش فاهمة...
قصي(بحدة): مش انتوا كنتوا شايفينه واحد مناسب اشربوا بقي. ضيعتوا بنتكم.
ماجدة: اكيد هي اللي ضايقته او خانته او عملت حاجة...
يوسف: باسل مبيغلطش.
قصي(بغضب): بس غلط و ضيع وجد.
احمد(بضيق): هروح مشوار مهم و اجي.

احمد سابهم و خرج ركب عربيته و طلع تليفونه اتصل بكارما...
الخط اتفتح.
احمد(بحدة): عايزك في حالا.
احمد قفل مع كارما و كارما استغربت و لبست و خرجت. راحت المكان اللي احمد قال عليه.
كارما نزلت من عربيتها لقت احمد واقف و ساند علي عربيته...
كارما: احمد.
كارما(بوجع): آه يا احمد.
احمد مسك كارما من دقنها و سندها علي العربية...
احمد(بغضب): الزفت باسل عمل كدة ليه في وجد؟!

كارما(بوجع و دموع): و الله ما اعرف حصل ايه يا احمد و الله. انا معرفش حاجة صدقني.
احمد(بغضب): ازاي متعرفيش يعني اومال اسأل مين؟! عمل ليه كدة في وجد؟!
احمد(بغضب): اروح اسأل مين ها اروح اسأل مين؟!
كارما بدأت تعيط جامد و احمد بِعد عنها بمسافة بسيطة.
احمد: بطلي.
كارما(بعياط): انا و الله لسة عارفة انه طلقها من فترة بسيطة.
احمد(بغيظ): يعني هو طلقها كدة فجأة. و كمان هي ممكن تكون عملت ايه علشان يعمل كدة.

كارما(بعياط): انا ماشية لما تعرف انه مليش ذنب ابقي كلمني.
كارما كانت بتفتح باب عربيتها لقت احمد قفله و بص ليها.
احمد: كارما اهدي و قولي انا هديت علشان متعصبش.
كارما(بانفعال): ما انت متعصب.
احمد حاوط كارما بين ايديه و بص ليها.
احمد: انتي مشوفتيش عصبيتي الحقيقية. و صدقيني يا كارما وقت عصبيتي معرفش انا مين.
كارما(بضيق): انت شوفت عملت ايه؟!
احمد: انتي مش عارفة ان جدي دخل العناية...
كارما(بحزن): بجد؟!

احمد: اه.
كارما(بحزن): انا اسفة يا احمد و الله.
احمد: هششش انتي مش السبب خلاص يا حبيبتي.
احمد باس رأس كارما و مسك ايديها و سندوا علي عربية احمد و بدأوا يتكلموا...

-في مكان تاني...
في فيلا المهدي.
كانت مريم و نرمين و سليم قاعدين.
الباب خبط.
مريم كانت هتقوم تفتح الباب.
نرمين: خليكي يا طنط.
نرمين قامت و فتحت الباب لقت باسل,باسل حضن نرمين و باس رأسها.
نرمين: ادخل.
باسل: مساء الخير.
مريم قامت و كانت هتطلع اوضتها بس باسل راح ناحيتها و مسك دراعها...
باسل: ماما مريم.
مريم(بضيق): افندم؟!
باسل: انا عارف ان الطريقة كانت غلط بس مفيش غيرها و انتي عارفة اللي فيها.

مريم(بضيق): و اللي انت عملته فيها ده شفي غليلك.
مريم(بضيق): قتلت روح واحدة برئية.
باسل(بغضب): بس اهلها مش كدة. لازم يتكسروا.
سليم جاله تليفون قام و رد في اوضته.
نرمين: احنا عارفين يا باسل بس يا حبيبي وجد ملهاش ذنب.
باسل(بغضب): و اللي حصل حصل و خلاص.
مريم: طيب يا باسل عايز ايه دلوقتي!؟
باسل: متفضليش واخدة مني جمب كدة...

مريم: ماشي يا باسل انا هكلمك عادي و لا كأن حاجة حصلت بس هسيب ضميرك هو اللي يفوقك، هسيب الذكريات تخلصك من الغيبوبة اللي انت فيها.
سليم: باسل.
باسل: ايه؟!
سليم: كمال بيه عايزنا.
باسل: تمام يلا بينا.
باسل و سليم خرجوا بره الفيلا و ركبوا عربيتهم و راحوا للمكان اللي هما عايزينه.
نرمين: انتي زعلانة ليه؟!
مريم: مشوفناش حاجة وحشة منها...
نرمين: طب نعمل ايه؟!
مريم: لو ضاعت من ايديه.
نرمين: لو؟! هي ضاعت اصلا يا طنط.

مريم(بتنهيدة): عندك حق ربنا يهدي.
عند باسل.
باسل و سليم نزلوا من العربية و دخلوا المبني اللي قدامهم.
شخص: باسل بيه اللواء كمال في انتظار حضرتك في اوضة الاجتماعات.
باسل: طيب، يلا يا سليم.
باسل وسليم راحوا اوضة الاجتماعات و دخلوا.
باسل و سليم: تمام يا فندم احنا جاهزين.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة