قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخمسون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخمسون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخمسون

-في الصباح الباكر.
وجد كانت نايمة هي و باسل,تليفون باسل قعد يرن.
وجد(بنوم): باسل يا باسل قوم.
وجد هزت باسل من كتفه ف باسل فتح عينه بتعب.
باسل: ايه يا وجد؟!
وجد: تليفونك بيرن. قوم شكل في حاجة مهمة.
باسل مسك تليفونه,الخط اتفتح.
باسل(بنوم): الو.
قصي: انت لسة نايم؟!
باسل(بنوم): اه نايم متأخر عايز ايه و انت مين؟!
قصي: انا قصي يا باسل. و شكلك كدة ضايع خالص.
قصي: هي فين وجد؟!
باسل(بنوم): نايمة.

قصي: طب بقولك ايه؟!
باسل(بنوم): يا ريت نخلص.
قصي: قول ل وجد مبروك بقيتي عمة.
باسل(بنوم): ماشي ا.
باسل: ايه؟!
باسل: انت خلفت؟!
باسل: اقصد يعني ليلي خلفت و بقيت اب؟!
قصي: اه. هستناكوا في المستشفي.
باسل: طيب، الكلام ده امتي؟!
قصي: امبارح بليل بس ليلي تعبت فنقلوها الاوضة علطول و لسة مفاقتش، اما الاطفال في الحضانة لانهم اتولدوا قبل الميعاد...
باسل: طفلين!
قصي(بضحك): ايوه بنت و ولد.

باسل: يتربوا في عزك. الف مبروك هصحي وجد و نيجي.
قصي: طيب هستناكوا.
باسل قفل مع قصي و قام دخل الحمام غسل وشه و خرج قرب من وجد و ملس علي خدها.
وجد(فتحت نص عين): عايز ايه؟!
باسل: يلا قومي ورانا مشوار.
وجد(بنوم): بعدين دلوقتي عايزة انام.
باسل: يلا يا وجد قومي...
وجد(بنوم): يا باسل. طب هنروح فين؟!
باسل: ليلي خلفت؟!
وجد(بفرحة): بجد!
باسل: ايوه يلا نروحلها.
وجد: طيب طيب. خلفوا ايه مرضيوش يعملوا سونار نعرف؟!

باسل: ولد و بنت.
وجد: الله اكيد حلوين. ربنا يبارك فيهم.
باسل قرب من وجد و حاوط خصرها بايده و قربها منه...
باسل: مش ناوية بقي نجيب احنا كمان طفل صغير كدة العب بيه.
وجد: لما ربنا يريد...
وجد: باسل ممكن اسأل سؤال؟!
باسل: لو هينكد علينا فبلاش.
وجد: لو مخلفتش تاني هتعمل ايه؟!
باسل لا رد. باسل قعد دقيقة باصص ل وجد و وجد اتوترت من نظراته.
باسل: و لا اي حاجة هحمد ربنا انك في حياتي...

باسل: و كمان حد معاه القشطة و العسل ده هيكون عايز عيال تبعده عنها.
باسل قرب من وجد باس خدها و وجد ابتسمت ليه و دخلت الحمام خدت دوش سريع و خرجت تغير هدومها...
وجد لبست فستان باللون الازرق الهادئ ب ¾ كم و واسع و لغاية بعد الركبة و لبست صندل من غير كعب باللون الابيض و رفعت شعرها ديل حصان و حطت مكياچ هادئ.
وجد: انا جاهزة.
باسل: يلا بينا...
باسل و وجد خرجوا بره اوضتهم و باسل وقف في نص الممر.

باسل: انزلي انتي يا وجد هطمن علي حياة و اجي.
وجد: هأجي معاك.
باسل: طيب يا حبيبتي.
باسل و وجد راحوا لاوضة حياة و خبطوا الباب.
حياة: ادخل.
باسل: حبيبتي عاملة ايه دلوقتي؟!
حياة: بخير يا حبيبي. انت اخبارك ايه؟!
باسل: كويس بيكي.
باسل مسك ايد حياة و باسها تحت نظرة وجد.
باسل: بعد ما ارجع هأخدك انتي و وجد نلف شوية كدة بالعربية و نخرج.
حياة(بابتسامة): طيب يا حبيبي.
باسل: يلا ننزل نفطر.
حياة: يلا.

التلاتة نزلوا ل تحت كان في اللي قاعد علي السفرة بيفطر,جودي طول ما هي بتأكل بتبص ل طارق.
سمر: ما تأخديله صورة في ايه؟!
جودي(بضيق): مفيش حاجة.
وجد(بهمس): انا هتصل ب خالو اكلمه...
باسل: خليها بعد الفطار و احنا ماشين.
وجد: طيب.
كلهم بدأوا يأكلوا في صمت و في بينهم نظرات بس.
باسل: عن اذنكم، يلا يا وجد.
اسيل: هترجعي تشتغلي تاني؟!
وجد: لسة بفكر دلوقتي هروح ابارك لابن عمي علشان مراته خلفت...
الكل: مبروك.

وجد: الله يبارك فيكم...
باسل: يلا يا وجدي.
باسل مد ايده ل وجد و وجد مسكت فيه و مشيوا هما الاتنين بره القصر ركبوا العربية و راحوا ناحية المستشفي اللي فيها قصي.
باسل: اسبقيني هركن العربية.
وجد نزلت من العربية و دخلت علي جوا سألت علي اوضة ليلي و بدأت تمشي في الممر فجأة لقت حد بيحط دراعه علي كتفها.
وجد: باسل! خضتني.
باسل(بابتسامة): يلا بينا.
وجد و باسل وصلوا لاوضة ليلي لقوا احمد قاعد بره...
باسل: ازيك.

باسل سلم علي احمد و حضنه,احمد سلم علي وجد.
وجد: ازيك ايه الدنيا؟!
احمد: تمام. خشي ل ليلي هي جوا مع ياسين و يمني.
وجد: تمام.
باسل: فين قصي؟!
احمد: قالي خليك انت هنا هروح ادفع المصاريف.
باسل: طيب. خلينا احنا هنا.
وجد: هدخل انا.
باسل: ماشي.
وجد دخلت ل ليلي و هي مبسوطة اوي.
وجد(بفرحة): مبروووووووووك.
وجد حضنت ليلي و ليلي ابتسمت ليها.
ليلي(بفرحة): الله يبارك فيكي يا حبيبتي.
وجد: فين ياسين و يمني؟!

ليلي(بحزن): في الحضانة.
وجد(بابتسامة): مجرد اجراء احتياطي يا حبيبتي.
الباب خبط و الممرضة دخلت و هي شايلة ياسين و يمني.
الممرضة: اتفضلي.
وجد(بابتسامة): واو. شكلهم حلو.
وجد مسكت ياسين من الممرضة و الممرضة ودت يمني ل ليلي...
وجد كانت مبسوطة و هي شايلة الطفلة و بتبتسم ليه و قعدت تلعب معاه و بتبص ل ليلي و بتضحك.
وجد: جميل اوي يا ليلي.
ليلي: اتشطري انتي و باسل.

وجد ابتسمت ل ليلي بهدوء و قعدت و هي شايلة ياسين و افتكرت ابنها اللي هي فقدته بسبب باسل و عينيها دمعت.
وجد(بابتسامة): لحظة و جاية.
وجد حطت ياسين جمب ليلي و خرجت بره الاوضة و قفلت الباب لقت باسل و احمد بيضحكوا بصت لباسل و سابته و مشيت.
احمد: مالها؟!
باسل: معرفش. هروح اشوفها عن اذنك.
باسل خرج ورا وجد لقاها خرجت بره المستشفي و وقفت في جمب لوحدها.
باسل: وجد.
وجد: عايزة ابقي لوحدي.
باسل: طب بصيلي.

وجد: مش عايزة.
باسل قرب من وجد و لفها ليه وجد حطت عينيها في الارض,باسل رفع وش وجد ناحيته دموعها نزلت علي خدها...
باسل: ممكن افهم فيكي ايه؟! و ايه اللي حصل كنتي داخلة مبسوطة.
وجد: مش مهم.
باسل: لا من حقي اعرف فيكي ايه.
وجد: لما نروح سيبني دلوقتي.
باسل: ا.
وجد(بحدة,دموع): عايز تعرف إني لغاية دلوقتي مش قادرة انك كنت السبب في إني اخسر ابني و حاجات تانية كتير كنت انت السبب فيها.

باسل قرب من وجد و خدها في حضنه و هي زقته بايديها و كانت لسة هتتكلم لقت قصي بيزعق.
باسل و وجد بصوا ناحية قصي لقوه بيتخانق مع حد الاتنين راحوا ناحيته.
باسل: قصي قصي اهدي...
قصي(بغضب): ابعد انت يا باسل. انت يا زبالة مش واخد خمسة مليون جنيه علشان تبعد عنها.
محمود(اخو ليلي): خلصت و عايز تاني. و كمان جاي اقول لاختي مبروك انت مالك...
قصي(بغضب): لا ده انت ناقص رباية.

قصي كان رايح لمحمود يضربه و باسل ماسكه,محمود شد وجد من دراعها و حط علي رقبتها سكينة.
باسل(بحدة): نزل ايدك عنها.
وجد بصت ل قصي و باسل و غمضت عينيها,وجد داست علي رجل محمود و ضربته بكوعها في جمبه و ضربته برأسها في وشه.
وجد جريت علي باسل و قصي راح ناحية محمود يكمل عليه ضرب,باسل قرب من قصي و بِعده عن محمود.
باسل: خليك انت.
باسل مسك محمود من قميصه و ضربه بوكس في وشه كذا مرة و زقه علي الارض.

قصي(بغضب): مش عايز اشوف وشك تاني قريب مني انا او ليلي.
محمود(بغضب): هتندم يا قصي. و كمان هي علطول بتوديني فلوس علشان ابعد عنك.
التلاتة بصوا ل بعض و قصي قرب من محمود تاني.
قصي(بغضب): بتستغلها يا حقير يا سافل بتستغل اختك...
قصي ضرب محمود لغاية ما باسل نادي امن المستشفي و خدوا محمود من ايدين قصي.
باسل: هكلم انا المدير. يلا يا قصي ندخل احنا علشان زمان ليلي بتسأل عليك.

باسل مسك ايد وجد و دخل المستشفي مع قصي.
وجد: هو ايه اللي جابه تاني مش كنا خلصنا منه؟!
قصي(بغضب): ما هو علشانه عيل.
باسل: خلاص يا قصي اهدوا حصل خير. هخلي مدير الامن يظبطه.
احمد: اتأخرتوا ليه؟!
قصي: كنت بعمل حاجة كدة.
وجد: انا مشوفتش ياسين و يمني يا قصي خش شوفهم.
قصي(بابتسامة): طيب يلا ندخل.
كلهم دخلوا اوضة ليلي و قصي قرب من ليلي باس رأس ليلي و ابتسم ليها بحب.
قصي: حمدلله علي السلامة يا حبيبتي.

ليلي: الله يسلمك.
قصي باس رأس ياسين و يمني و حضن ليلي.
احمد: الواد ده انت ملكش دعوة بيه ده هيبقي حبيبي عمه.
وجد: الا انت لاحسن يطلع صايع بتاع بنات.
احمد: ملكيش دعوة فيه. ده هيبقي دنجوان ده.
ليلي: ابني هيطلع رسام زي ابوه ملكوش دعوة انتوا.
قصي: طيب يا ام العيال.
وجد: قولها يا ام ياسين احسن.
ليلي: يا رخمة.
كلهم قعدوا يتكلموا و مبسوطين ب ياسين و يمني...

-في مكان تاني...
عند ثريا.
ثريا كانت واقفة في المطبخ بتعمل أكل...
ثريا بعد فترة بسيطة حست بخيال حد وراها خافت جدا و مسكت سكينة في ايديها و حطت ايديها علي بطنها.
ثريا(لنفسها,بدموع): يا رب احميني انا و هو.
ثريا لفت بصت وراها ملقتش حد اتنهدت...
ثريا: اوف كنت حاسة إني هموت.
جاسر: ثريا.
ثريا(بفزع): يا ماما.
جاسر(بخبث): وحشتك صح.
ثريا(بخوف): انت عايز ايه؟!
جاسر: بصراحة كدة قولت اجي اشوفك وحشتيني موت.

ثريا(بحدة): اطلع بره و الا و ربي لاقتلك.
جاسر(بسخرية): ضحكتيني اوي يا بت.
جاسر قرب من ثريا خطوتين و ثريا رجعت ل ورا و هي خايفة من جاسر بس بتحاول متبينش.
شخص: ثابت.
جاسر لف بسرعة لقي بوليس و علي معاهم,ثريا جريت علي علي حضنته جامد.
علي: متخافيش يا حبيبتي انا معاكي.
ثريا(بدموع): كنت خايفة ل متجيش.
علي: انا جمبك و مش هسيبك...
علي باس رأس ثريا و بص ل جاسر بغضب.

علي: كدة حضرتك انت مسكته متلبس. تقدر تأخده و تتصرف معاه.
ظابط: تمام شكرا لتعاونك معانا.
جاسر(بغضب): سيبوني انا معملتش حاجة هي اللي جابتني ل هنا.
ثريا(باعتراض): لا لا و الله يا علي لا.
علي: انا عارف يا حبيبتي.
علي قرب من جاسر و ضربه كذا بوكس في وشه و رماه للظابط.
علي: عايزك تظبطه لغاية ما يأخد حكمه.
ظابط: اكيد. عن اذنك.
الظابط مشيوا و علي حضن ثريا جامد و هي كانت بتعيط في حضنه جامد.

علي: خلاص خلصنا منه مفيش حاجة هتضايقنا بعد الان.
علي مسك ايد ثريا و باسها و قعد علي ركبته و ابتسم ل ثريا و باس بطنها و هي كانت بتضحك و هي بتعيط...
علي: ربنا يخليكي ليا و يا رب اعرف اسعدك انتي و ابننا إن شاء الله.
علي: و مش عايزك ابدا تحسي بالنقص انتي في نظري ست البنات كلهم و هتفضلي كدة.
علي: فاهمة يا ست البنات؟!
ثريا هزت رأسها بمعني اه و هي بتعيط و علي قام وقف و حضنها و رفعها من علي الارض.

علي ابتسم ل ثريا و ثريا باست خده و هي بتعيط.
علي: انا بحبك.
ثريا: و انا اكتر منك...
علي ضحك علي ثريا و شدد عليها و هي في حضنه.

-في مكان تاني...
عند طارق و جودي.
طارق(بحدة): يعني ايه ضاع يا هانم؟!
جودي(بتوتر): معرفش يا طارق.
طارق(بحدة): و النبي؟! يعني ايه متعرفيش؟! و ايه طارق دي هو احنا في البيت.
جودي(بتوتر): يا طارق احم اقصد يا استاذ طارق...
جودي(بتوتر): الملف ده ضاع بقي و خلاص ليه نضايق نفسنا...
طارق(بغضب): نعم يا اختي! انتي عارفة بشتغل علي ام الملف ده بقالي قد ايه؟!
جودي(بدموع): الله اعمل ايه بقي ضاع و خلص الموضوع...

طارق: غوري من وشي يا جودي غوري.
جودي(بدموع): علفكرة ده مش ذوق.
طارق(بغضب): جودي انتي ليه مش مقدرة الغلط اللي انتي عملتيه انتي هبلة يا بنتي.
جودي(بدموع): انا بستقيل...
جودي سابت طارق و خرجت خدت شنطتها و نزلت ل تحت ركبت تاكسي و راحت للقصر.
طارق قعد علي كرسي المكتب بتعب.
طارق(بغيظ): تعمل العملة و تهرب...
الباب خبط.
طارق: ادخل.
رضوان: فين الملف اللي باسل قالنا نجهزه؟!
طارق: ضاع.

رضوان(بحدة): افندم يعني ايه ضاع؟!
طارق: اهو اللي حصل يا رضوان بقي دورت عليه كتير...
رضوان(بحدة): و بكرة هنعمل ايه؟!
طارق: هشتغل عليه طول الليل تاني.
رضوان(بحدة): هعتمد عليك يا طارق في دي.
طارق(بخنقة): طيب...
رضوان ساب طارق و مشي و طارق حط رأسه بين ايديه و بعدها بشوية طلب قهوة و بدأ يشتغل علي الملف تاني...

-في مكان تاني...
في قصر الانصاري.
جودي(و هي في بوقها اكل): اكلوني تاني يلا يلا.
عفاف: ما تيجي تأكليني يا بت.
سمر: في ايه ده انتي خلصتي علي كل اللي علي السفرة...
جودي: الله جعانة يا اخت جعانة...
اسيل: بت يا جودي حد عملك حاجة مالك بتأكلي كدة ليه.
جودي: مكتئبة الله.
سمر: لا ما هو الاكتئاب باين اوي اوي يعني.
جودي: ملكيش دعوة يا سمر مش كفاية اخوكي هو اللي مزعلني.
سمر: و الله اشك.

اسيل: طب براحة يا حبيبتي لتموتي مش ناقصين فرح كارما كمان كام يوم.
جودي: اه يا واطية.
عفاف: يا بنتي اهدي علي نفسك كدة.
جودي: محدش ليه دعوة.
عفاف: تصدقي يا بت انا فعلا مالي بيكي موتي و ريحيني منك، هتلاقي طارق زهق منك.
عفاف سابت البنات و دخلت المطبخ,البنات قربت من جودي و قعدوا جمبها.
سمر: ده بذمتك شكل انثي.
اسيل: انثي ايه؟! دي مكملتش كلبة حتى.
جودي(بغيظ): شكلكم عايزين تضربوا.
سمر: بس يا بت.

سمر: اومال فين سهر دي؟!
اسيل: مش قالت جاية كانت مع امير.
عند سهر و أمير.
سهر(بخجل): شكرا.
امير: علي ايه بس. احم اتفضلي...
سهر(بخجل): ايه ده؟!
امير: هدية بسيطة مني ليكي.
امير: احم آنسة سهر.
سهر: نعم؟!
امير: ممكن اسأل سؤال؟!
سهر: اتفضل.
امير: حضرتك مغصوبة علي الجواز مني؟!
سهر(بتوتر): لا.
سهر: و انت؟!
امير(بضحك): هتغصب عليكي ليه يعني؟! لا انا شوفتك بنت مناسبة و دخلت البيت من بابه.

سهر(بابتسامة و خجل): شكرا. عن اذنك.
امير: هشوفك يوم كتب الكتاب.
سهر: تمام عن اذنك.
امير: انا لحد الان سايبك براحتك لكن بعد كتب الكتاب اتمني تتخلي عن خجلك شوية...
سهر سابت امير و نزلت و امير ابتسم ليها و شاور ليها بمعني باي,سهر دخلت القصر.
اسيل: تعالي هنا عملتي ايه؟!
سهر: مفيش خرجنا و خلاص.
سمر: ايوه يعني مسك ايدك او كدة؟!
سهر: انتوا عارفين اني بتكسف...

اسيل: هتفضلي كدة كتير مش هتفتحي مجال حوار لازم تعرفي معلومات عنه كتير.
سهر: الايام جاية.
سمر: ده انتي قفل.
سهر: متشكرة ملكيش دعوة يا رخمة انتي.
جودي(بضحك): انا و سهر اجمعنا انك رخمة.
سمر: امشي يا بت منك ليها شوفي شكلك في المراية.
اسيل: سمر سيبيهم كدة.
جودي: بس بس سيبوني اكل براحتي.
سهر: ايه كل الاكل ده؟!
جودي: قولي بسم الله ما شاء الله.
اسيل: امشي يا بت.
البنات قعدت تهزر و تضحك كتير.
في الليل.

كان الوقت متأخر و جودي قاعدة في اوضتها منتظرة طارق,بعد فترة بسيطة لقت طارق دخل اوضتهم.
جودي: طارق.
طارق: مساء الخير.
جودي: مساء النور. عامل ايه؟! احم عرفت ترجع الملف؟!
طارق: جودي.
جودي: نعم.
طارق قرب من جودي و باس رأسها و طلع من جيبه علبة صغيرة باللون الاحمر قطيفة.

طارق: مقدرش انسي عيد ميلادك كل سنة و انتي طيبة بس اعذريني النهاردة هشتغل علي الملف اللي انتي ضيعتيه و لما افوق من الشغل هعملك كل اللي انتي عايزاه.
جودي فرحت و حضنت طارق جامد و هي مبسوطة.
جودي: انت احلي طارق في حياتي.
طارق: يا رب تعجبك.
جودي فتحت عبلة الهدية لقت خاتم شيك جدا من الماس,جودي ابتسمت ل طارق و باست خده.
جودي: بحبك اوي.
طارق: و انا كمان.
طارق قرب من جودي و (لخيالكوا).

طارق: نامي انتي انا هشتغل علي الملف.
جودي: هساعدك.
طارق: بلاش علشان متتعبيش.
جودي: لا متخافش هكون مبسوطة.
طارق: طيب يا حبيبتي.
طارق دخل خد دوش و خرج غير هدومه و قعد هو و جودي بدأوا يشتغلوا علي الملف.
جودي: هو ليه مهم كدة؟!
طارق: علشان الملف ده تبع صفقة كبيرة اوي باسل ناوي يدخلها...
جودي: اه علشان كدة.
جودي و طارق قعدوا يشتغلوا علي الملف و جودي كل شوية بتضحك مع طارق و تهزر معاه...

جه يوم فرح كارما و احمد و كتب كتاب سهر و امير,كان الكل مبسوط و بيجهز من الصبح.
باسل: يا وجد يا وجد.
وجد(بزهق): نعم يا باسل دي مية مرة تناديني فيها.
باسل: الله مش لاقي الجذمة اللي انا عايزها.
وجد: اهي يا باسل اتعب شوية و دور.
باسل باس خد وجد و خد الجذمة و بدأ يلبسها,وجد راحت وقفت قدام المراية تظبط شعرها.
باسل: كلهم جهزوا؟!
وجد: اه.
باسل: و سهر؟!
وجد: كلنا جهزنا.

باسل: طب قولي ل حازم ظبط الطريق زي ما باسل قالك.
وجد: باسل انت قولتلي الجملة دي تلت مرات و انا قولت ل حازم...
وجد قربت من باسل و حاوطت رقبته.
وجد: مالك متوتر كدة ليه؟!
باسل: حاسس ان في حاجة هتحصل.
وجد: حبيبي مفيش حاجة خالص هتحصل متخافش.
وجد: الدنيا حلوة اهي...
وجد(بابتسامة): بحبك.
باسل: انتي اللي مهونة عليا عيشتي.
وجد(بغرور): طبعا هو انا اي حد.
باسل: لا انتي وجدي.

وجد: يلا هنتأخر عمتك ما بتصدق تمسك علينا حاجة.
باسل(بضحك): يلا.
باسل و وجد خرجوا بره اوضتهم و نزلوا ل تحت كان الكل جاهز و منتظرهم.
نعمة: ما تبيتوا فوق احسن.
باسل: و الله كان نفسي يا عمتو بس بقي قولت بعد الفرح...
وجد ضربت باسل بكوعها في جمبه و بصتله بغيظ.
رضوان: يلا يا جدعان كدة هنتأخر.
باسل: يلا.
سهر(بهمس): بت انا حلوة؟!
سمر(بهمس): ده الواد هيموت يا بت من حلاوتك.

سهر خدت ثقة من كلام سمر و خدت نفس عميق و مشيت معاهم...
سهر لبست فستان ب ¾ كم باللون الاحمر الغامق و نازل بوسع لغاية الركبة و طويل من ورا و لبست صندل بكعب بنفس لون الفستان و حطت مكياج هادئ و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية و نزلت كام خصلة من شعرها.
بدأوا يركبوا العربيات و يروحوا ناحية القاعة.
عند كارما.
كارما: مظبوط كدة؟!
نرمين: ايوه اهو يا بنتي مظبوط.
كارما(بتوتر): بجد يا نرمين يعني مش بتجامليني.

نرمين: يا بنتي بقولك للمرة المليون الفستان تحفة.
كارما: طيب.
كارما كانت لابسة فستان باللون الابيض بحمالة عريضة علي الكتف و واسع و طويل كان سادة و فيه فصوص بسيطة و لبست صندل بكعب باللون الابيض و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها و مكياج بسيط.
مريم(بدموع): بسم الله ما شاء الله ربنا يبارك فيكي يا روحي.
كارما(بدموع): هتوحشيني اوي.
كارما حضنت مريم جامد و مريم عيطت.
مريم: كان نفسه يشوفك عروسة.

كارما(بدموع): و انا كان نفسي هو اللي يسلمني لاحمد يا ماما.
سليم: علفكرة انتي بتغلطي فيا و ده مش حلو.
كارما جريت علي سليم و حضنته جامد و سليم باس رأسها.
سليم: هتوحشيني اوي يا حبيبتي.
كارما: و انت اوي.
سليم: كلها شهر و هترجعي.
كارما: بحبك.
سليم: و انا اكتر.
نرمين: لا لو سمحت جوزي محدش يقوله بحبك غيري.

الاربعة ضحكوا و سليم باس رأس نرمين و مسك ايد كارما و خرجوا من اوضتها كان احمد واقف ببدلته منتظر كارما بشوق و لهفة,قصي و ليلي كانوا واقفين كل واحد شايل طفل...
قصي: احمد.
احمد: ها.
احمد رفع عينيه لقي كارما و هي ماسكة في ايد سليم و نازلة معاه علي السلالم ابتسم و فرح جدا لما وقفت قدامه.
سليم: اياك...
احمد: من غير ما تكمل اليوم اللي هي تزعل فيه بسببي مش هكون موجود اصلا.

احمد مسك ايد كارما اللي بصتله بخجل من جملته احمد باس ايديها و رأسها.
احمد: مش يلا و لا هنبات هنا كتير.
الكل ضحك علي احمد,احمد مسك ايد كارما و خرجوا من الفيلا ركبوا العربية و راحوا علي القاعة.
الكل بدأ يدخل القاعة و كل الناس كانت مبسوطة مفيش بينهم حد حقود او بيكرههم و كتبوا كتاب سهر و امير و امير حضن سهر و لف بيها كتير.
امير(بابتسامة): اظن انك مراتي يعني.

سهر خجلت من امير و امير حضنها جامد,احمد و كارما كتبوا الكتاب و احمد كان مبسوط اوي.
احمد(بابتسامة): انتي الحاجة الجميلة اللي في حياتي. انتي اللي تستحقي اني ابقي معاكي غير الكل.
كارما(بابتسامة): بحبك يا ابو حميد.
احمد ضحك علي كارما و خدها في حضنه و باس رأسها...
عند الباقي.
وجد و نرمين كانوا قاعدين جمب بعض و بيضحكوا.
نرمين(بوجع): آه.
وجد(بضحك): هتولدي و لا ايه؟!
نرمين: بذمتك ده وقت ضحك.

وجد: طب حاسة بايه طيب؟!
نرمين: مش عارفة وجع شديد كدة يا وجد.
وجد: طب قومي معايا ندخل الحمام.
نرمين: طيب.
وجد قامت هي و نرمين دخلوا الحمام و نرمين كانت حاسة بوجع شديد في بطنها.
نرمين(بوجع): الحقيني يا وجد.
وجد(بقلق): طب هنادي باسل او سليم خليكي هنا لحظة.
وجد خرجت و بدأت تدور علي سليم او باسل,فخبطت في سليم غصب عنها.
وجد: سليم يا سليم.
سليم: ايه يا وجد؟! لو عايزة باسل فهو ا...
وجد: تعالي معايا دلوقتي.

سليم: في ايه؟!
وجد: نرمين تعبانة اوي.
سليم مشي مع وجد و راح ناحية نرمين خرجوها من الحمام,سليم وطي شال نرمين و خرجوا بره القاعة.
سليم(بقلق): هي مالها؟!
وجد: متخافش حاجة بسيطة إن شاء الله.
سليم وقف قدام المستشفي و نزل دخل ب نرمين الطوارئ و جت الدكتورة و بدأت تفحصها.
وجد: متقلقش يا سليم اهدي.
تليفون وجد رن، الخط اتفتح.
باسل(بحدة): انتي فين يا وجد؟!
وجد: اهدي يا باسل انا مع نرمين في المستشفي.

باسل(بقلق): ليه في ايه؟!
وجد: نرمين تعبت.
الدكتورة: حضرتك جوزها؟!
سليم: ايوه انا.
الدكتورة: المدام كلت اكل فاسد و ده اثر عليها و خصوصا انها في الشهور الاولي من الحمل.
سليم(بصدمة): حمل!
وجد(بفرحة): نرمين حامل.
باسل: الكلام ده حقيقي يا وجد؟!
وجد(بفرحة): ايوه يا باسل.
سليم(بفرحة): انتي متأكدة يا دكتور؟!
الدكتورة(بابتسامة): اه يا ريت يبقي في عناية.
سليم(بفرحة): تمام شكرا. حاضر حاضر.
سليم(بفرحة): سمعتي يا وجد؟!

وجد(بابتسامة): خد باسل عايز يبارك ليك.
سليم: الو يا باسل.
باسل: مبروك يا عم اخيرا هتخليني عم.
سليم: الله يبارك فيك.
وجد: هدخل اطمن عليها.
سليم: خليكي خدي كلمي باسل.
وجد(بضحك): شكله موسم و الكل حامل فيه.
باسل: اه. ربنا يسعدهم.
وجد(بتنهيدة): يا رب.
باسل: انا جايلكم.
وجد: لا خليك معاهم و في الاخر عدي عليا خدني.
باسل: طيب اقفلي دلوقتي.
سليم دخل ل نرمين لقاها نايمة علي السرير مغمضة عينيها.
سليم: نرمين حبيبتي.

(بابتسامة): عرفت.
سليم: كان احلي خبر اتقالي النهاردة.
نرمين(بابتسامة): انا مبسوطة اوي.
سليم: و انا اكتر يا حبيبتي.
سليم باس رأس نرمين و خدها في حضنه و هي كانت مبسوطة اوي...
في الفرح.
كان الفرح بدأ يخلص و ركبوا العربيات,احمد و كارما وصلوا للمطار و الباقي بدأ يرجع ل بيته,باسل عدي علي وجد و خدها و مشي,سهر و امير خرجوا مع بعض شوية...
كارما و احمد سافروا ل سويسرا و راحوا للفندق اللي حجزوا فيه...
احمد: ادخلي.

كارما: متزوقش.
احمد: خشي يا بنتي مالك مكسوفة؟!
كارما: انا!
احمد: لا ده انتي هترغي.
احمد وطي و شال كارما و دخل لاوضة الفندق و قعدها علي الكنبة.
كارما: انت ممدحتش في جمالي النهاردة خالص.
احمد قعد جمب كارما و باس رأسها.
احمد: انتي جميلة حلو كدة.
كارما: انت مجبور؟!
احمد: انا! في ايه يا كارما عدي اليوم تعبان بقالي كتير بجهز في الفرح و جنابك كنتي وخداني لف طول الاسبوع ده.
كارما: انا هقوم هغير هدومي.
احمد: و انا.

كل واحد منهم قام غير هدومه و كارما اترمت علي السرير جمب احمد,احمد حاوطها بدراعها و باس رأسها و...

-في الصباح الباكر...
في قصر الانصاري.
كان الكل متجمع علي السفرة بيتكلم و بيأكلوا.
عامر: باسل بيه...
باسل: ايه يا عامر؟!
عامر: سيف النجار بره.
وجد(بفرحة): خالو، دخله.
سيف دخل و في ايده ميرا,وجد جريت علي سيف و حضنته جامد و سيف باس رأسها.
وجد: وحشتني اوي اتاخرت كدة ليه؟!
سيف: معلش يا حبيبتي.
وجد(بغمزة): مين المزة؟!
سيف(بابتسامة): ميرا مراتي.
وجد بِعدت خطوتين عن سيف و كانت مصدومة جدا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة