قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والخمسون والأخير

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والخمسون والأخير

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والخمسون والأخير

سيف دخل و في ايده ميرا,وجد جريت علي سيف و حضنته جامد و سيف باس رأسها.
وجد: وحشتني اوي اتاخرت كدة ليه؟!
سيف: معلش يا حبيبتي.
وجد(بغمزة): مين المزة؟!
سيف(بابتسامة): ميرا مراتي.
وجد بِعدت خطوتين عن سيف و كانت مصدومة جدا.
وجد: لا يا خالو ممكن تفهمني.
ميرا(بابتسامة): انتي وجد صح؟!
وجد(برفعة حاجب): تعرفيني؟!
عفاف: روحي يا حبيبتي اتكلمي مع خالك في اوضة الضيوف.
وجد: تمام. اتفضل يا خالو.

سيف: خليكي هنا يا حبيبتي.
وجد مسكت سيف من دراعه و مشيت لغاية اوضة الضيوف و زقته.
سيف: كدة يا وجد ده انا خالك؟!
وجد: اتجوزت عليا يا سيف؟! و بتقول لغيري يا حبيبتي ده انا هفرمك.
سيف(بضحك): و انا اللي افتكرتك هتهزأيني.
وجد: اينعم في الاول صدمت كدة بس قولت يا بت يا وجد اتفاهمي كدة ممكن تكون اغرته و هيطلقها.
سيف: لا احم انا بحبها.
وجد: يالهوي ده انت روحت اسبوع تصفي حسابتك رجعت ب مزة هي لحقت شقطتك يا سيف...

سيف: اسمعي يا مجنونة.
وجد: سمعت.
سيف: دي اسمها ميرا.
وجد: اسم مش بطال. ها كمل.
سيف: اعرفها من 5 سنين.
وجد: اممم.
سيف: اتعرفنا و اتقابلنا كذا مرة احم و انا وقعت.
وجد: كمل يا خالو ده انت طلع ليك قصص حب و محدش عارف.
سيف: اهلها خدوها و سافروا ل بعيد كنا بنتواصل و بعدها الاتصال اتقطع فجأة.
سيف: و قابلتها من اسبوع اهلها توفوا و املاكها اتحجزت و رجعت تاني لحضني و انا ما صدقت و كتبت كتابي.

وجد: بص انا هحاول اقتنع بالجواز السريع ده بس طالما انت مبسوط يا سيف يبقي تمام.
سيف ابتسم ل وجد و خدها في حضنه و باس رأسها.
سيف: اخبارك مع باسل؟!
وجد: الحمدلله يا حبيبي.
سيف: مجتش فرصة نتكلم بس انا بعتذرلك يا وجد بسببي و بسبب الزفت لؤي حصلك حاجات وحشة كتيرة.
وجد: اهي عدت علي خير يا حبيبي.
وجد: ها هتستقر في مصر؟!
سيف: ايوه انا و ميرا.
وجد(بغمزة): متنسوش تجيبوا بنوتة كدة اسمها وجد.
سيف: قومي يا بت قدامي.

وجد و سيف خرجوا و الكل رحب ب ميرا و سيف قعد شوية و بعدها خد ميرا و راحوا لبيته اللي اشتراه في مصر.

عدت سنة كاملة من حياتهم...
نرمين(بقلق): يا طنط هو لسة مرجعش ليه مش قال هيرجع الساعة 3.
مريم: يا بنتي يا حبيبتي متقلقيش كدة. و خدي امسكي بنتك مهرة عقبال ما اشوف انتصار عاملة ايه علي الغداء.
نرمين: هاتي يا طنط.
نرمين مسكت مهرة بنتها اللي عندها تلت شهور و قعدت تلعب معاها و البنت تضحك ليها.
سليم كان وصل في الوقت ده و دخل و هو بيتسحب و قرب من نرمين و مهرة حضنهم.
نرمين(بخضة): سليم! خضتني يا سليم.

سليم: سلامتك يا حبيبتي.
سليم باس رأس نرمين و باس رأس مهرة.
نرمين: اتأخرت ليه نص ساعة؟!
سليم: حصل اشتباك تاني.
نرمين: اوف بقي انا زهقت من الشغلانة دي يا سليم حقيقي بكون خايفة.
سليم: شغلي بقي نعمل ايه؟!
سليم نادي علي مريم و دخل ليها المطبخ باس ايديها.
مريم: ربنا يرضي عنك.
سليم: حبيبتي.
مريم: نرمين كانت قلقانة عليك...
سليم: سلمت عليها.
مريم: طيب يا حبيبي اطلع غير هدومك و انزل اتغدي.
سليم: هموت و انام.

مريم: ربنا معاك يا حبيبي. خلاص اتغدي و اطلع نام براحتك.
سليم: تسلمي يا حبيبتي...
سليم خرج لقي مهرة نايمة علي ايدين نرمين...
سليم: هاتيها.
نرمين: لا ما صدقت نامت العب معاها لما تصحي.
سليم: يا رخمة هاتيها شوية...
نرمين: ابقي اسهر انت يا حبيبي.
سليم: طيب يا نرمين.
نرمين قامت و طلعت لاوضتها مع سليم و حطت مهرة علي السرير و قربت من سليم حاوطت رقبته بايديها.
نرمين(بابتسامة): هتخرجني فين النهاردة؟!

سليم: انتي فاضية يا حبيبتي ربي بنتك ربي بنتك. بقولك جاي من الشغل و كان في اشتباك و حوارات و تعبان تقوليلي هتخرجني فين.
نرمين(بغيظ): لا مليش فيه احمد كل شوية يخرج كارما في حتة شكل اشمعنا انا.
سليم: اصبري علي كارما دي لما تخلف احمد مش هيعبرها حتى.
نرمين(بغيظ): ليه يا حبيبي هو كل الرجالة زيك؟!
سليم: الاه ده انتي بتغلطي يا نرمين.
نرمين(بغيظ): يا سليم ما هو.

سليم: نرمين انا جاي من الشغل تعبان و كمان ما انا بخرجك كل شهر اصبري اسبوع و هخرجك زي كل مرة.
سليم قرب من نرمين و باس خدها.
سليم: بس ابوس ايدك سيبيني انام شوية يا حبيبتي.
سليم: ماشي؟!
نرمين: ماشي.
سليم ساب نرمين و دخل غير هدومه و خرج نام علي السرير جمب مهرة,نرمين كانت هتأخدها...
سليم: لا سبيها.
نرمين: براحتك.
نرمين خرجت من عند سليم نزلت ل تحت,سليم حضن مهرة بنته حبيبته و باس رأسها.

سليم: حبيبة بابا انتي يا قمر يا كيوت. عايزك تطلعي انسانة كدة عاقلة و راكزة مش زي امك الهبلة دي.
سليم(بابتسامة): و تطلعي جميلة و عسل زيها و تأخدي جمالها، بحبكم يا اميراتي.

-في مكان تاني...
عند أحمد و كارما.
احمد: ربنا يهديكي نامي يا كارما.
كارما: لا هتأكلني آيس كريم و دلوقتي.
احمد: كارما انتي عديتي مراحل شهور الوحم عدي اليوم علي خير و سيبيني انام.
كارما(بغيظ): انت مش بتحبني و بتعذبني و بتكرهني و حابسني هنا جمبك في السرير و بس.
احمد(بصدمة): انا! انا يا كارما؟!

احمد: ده انا يوم اه و يوم لا بأخدك و اخرجكك و اغديكي بره و اشتريلك كل اللي تطلبيه و بأخدك معايا الشركة و بوديكي عند مامتك.
احمد: ده انا ناقص احميكي و اغير لابنك البامبرز لما يتولد...
كارما: طبعا انت اللي هتغير مش انت ابوه انا بقرف...
احمد: طب اخرسي يا بت و نامي، انا ايه اللي خلاني اتجوزك بس عايز اعرف؟!
كارما: بتقول حاجة يا احمد؟!
احمد: بقول انتي جميلة يا كارما حلو كدة؟!

كارما: انت بتأخدني علي قد عقلي؟!
احمد: امك قالتلي اعمل كدة.
كارما(بغيظ): احمد انت رخم.
احمد: متشكر.
كارما: قوم أكلني.
احمد: رانيا و عطيات تحت.
كارما: يا رخم ما صدقنا رانيا و سعد اتجوزوا.
كارما: دي رانيا قعدت مترددة لمدة شهر و لما وافقت كان الولد خلل جمبها.
كارما: بس اقولك علي سر.
احمد: خير؟!
كارما: البت كانت بتحبه.
احمد: يا ستي ابعدي عني يا بت ابعدي.
كارما: احمد.
احمد: اجري العبي بعيد.
كارما: ا.

احمد(بعصبية): خلاص يا كارما صحيت صحيت صحيت خلاص كدة.
احمد ساب كارما و دخل الحمام غسل وشه و خرج لقي كارما بتعيط و عاملة نفسها نايمة.
احمد قرب من كارما و حط ايده علي كتفها.
احمد: انا آسف يا كارما بس حقيقي ضغط الشغل تاعبني و غير اني مش بعرف انام كتير فمعلش آسف.
احمد: قومي نأكل آيس كريم.
كارما: لا.
احمد: طب ممكن متزعليش مني انا آسف حقك عليا يا ستي. و كمان كلها 3 شهور و تولدي القرد بتاعنا.

كارما: ابني مش قرد.
احمد: ابنك قمر يا ستي بس متفضليش زعلانة كدة.
كارما: عايزني اصالحك؟!
احمد: ايوه.
كارما: انت وقفت امبارح اتكلمت مع العملية عندك بطريقة كدة معجبتنيش و بعد كدة هتخلي شغلك رجالي في رجالي.
احمد: اه ده انتي مجنونة و جاية تطلعي جنانك عليا...
كارما: انا بغير عليك بغير عليك افهمالك ازاي؟!
احمد: انتي سيبالي فرصة اتنفس حتى. في ايه يا كارما يا حبيبتي؟!
كارما: حاسة اني هرجع و دايخة مكونش حامل؟!

احمد: يا رب الرحمة يا رب. انتي كنتي سيدة اعمال منين نفسي اعرف؟!
كارما: الله م.
احمد: كارما اخرسي و قومي البسي علشان ننزل.
احمد دخل غير هدومه و كذلك كارما و نزلوا سمعوا صوت ليلي العالي.
احمد: في ايه؟!
ليلي(بفرحة و صريخ): قال بابا ياسين قال بابا.
يمني: ب ب اب اا. (بابا)...
ليلي(بصريخ و فرحة): و يمني هييييييه.
قصي: ايه الدوشة دي الواحد ميعرفش يرسم في هدوء انتوا مش عارفين ان في معرض هفتحه قريب و عايز اركز.

ليلي(بفرحة): تعالي تعالي بسرعة يا قصي ياسين و يمني قالوا بابا.
قصي(بابتسامة): بجد؟!
قصي قرب من ياسين اللي ضربه بالقلم.
قصي: لا واضح الحب يا حبيبتي واضح.
التلاتة ضحكوا علي قصي,قصي قعد يلعب مع ياسين و يمني.
احمد: هروح انا الشغل.
كارما: متتأخرش.
احمد: طيب يلا باي.
كارما: هطلع اتمشي في الجنينة.
ليلي: طيب يا حبيبتي.
قصي: حبيبتي.
ليلي: نعم يا حبيبي.
قصي: اخبارك ايه دلوقتي؟!
ليلي: كويسة.

قصي: قولتلك اجيلك مربية بدل ما تتعبي و تسهري كدة.
ليلي: انا كدة مرتاحة و كمان الام هي اللي ربت مش اللي تسيب عيالها لاي حد كدة و السلام.
قصي سرح بخياله ل نهلة اللي كانت بتسيبه للخدامين و مش بتهتم بيه,ليلي حضنت قصي من ضهره.
ليلي: حبيبي.
قصي: انا كويس.
ليلي: بحبك متشيلش هم حاجة، ياسين و يمني هيعوضونا.
قصي: اكيد يا حبيبتي.
ليلي(بابتسامة): شكلهم حلوين اوي.
قصي حط دراعه علي كتف ليلي و باس خدها.

قصي: احلي حاجة كدة ان انا و انتي عايشين في سلام مش زي الباقي اللي عايش في اكشن و دراما.
ليلي(بضحك): عندك حق.
قصي: حبيبتي.
قصي كان مبسوط من ياسين و يمني و نزل ل مستواهم لعب معاهم هو و ليلي وسط جو أُسري.

-في مكان تاني...
عند ثريا و علي.
علي: بتبصيلي كدة ليه؟!
ثريا: علي فوق يا علي الجراثيم و انا ابني يتعب لا لا يلا علي فوق.
علي: بتعامليني كدة ليه يا ثريا؟!
ثريا: ابني يا حبيبي...
علي: بقي الواد كريم يأخدك مني.
ثريا: ايوه كريم حبيب امه. و انا متحملش انه يتعب و لو للحظة.
علي: لا ما هو واضح اوي.
ثريا: طب كويس. يلا علي فوق.
علي: اصبري بس لما انزلك.
ثريا: وريني يا خفة.

ثريا دخلت المطبخ و كانت بتعرج,لان للأسف الدكتور قال ان نسبة نجاح العملية ضئيل فرفضت تعملها.
ثريا كانت واقفة بتجهز الغداء و هي شاردة.
علي: الجميل ماله؟!
ثريا(بخضة): الله يأخدك يا شيخ.
علي: بتدعي عليا يا ثريا دي اخرتها بتدعي علي جوزك ابو عيالك.
ثريا: انت مأ?ور يا علي.
علي حضن ثريا جامد و ثريا حست انها هتتكسر.
ثريا: ايه يا ابني؟!
علي: وحشاني اوي اوي اوي. الفترة اللي فاتت مكنتش مهتم بيكي سامحيني.

علي: ماشي يا حبيبتي.
ثريا: متخافش انا مش زعلانة منك. بس ليا عندك طلب صغير.
علي: اطلبي.
ثريا: توديني القصر.
علي: عيوني.
ثريا: حبيبي.
علي: قوليلي بقي عاملة اكل ايه؟!
ثريا: ا.
الاتنين سمعوا صوت عياط كريم بره جريوا علي بره...
ثريا: حبيبي...
ثريا جريت علي كريم و شالته من علي الارض باسته و حاولت تهديه...
ثريا: خلاص انا آسفة يا حبيبي آسفة.
علي: متحطهوش علي الكنبة تاني يا ثريا ده لسة صغير.

ثريا: حاضر، انا اهو يا روح ماما متخافش.
ثريا قعدت تملس علي رأس كريم و تبوس رأسه,علي ضم ثريا ل حضنه و هي ماسكة كريم.
علي: يااااه كنت بحلم بالعيلة دي من زمان.
ثريا: بتقول ايه يا حبيبي بابا مش بيحس لانك بتعيط و هو بيتكلم عادي.
علي(بضحك): يا لمضة.
علي: ما الواد سكت اهو و هو في حضنك.
ثريا: طبعا هو انا اي حد؟!
علي: لا طبعا يا قمر.
علي: ربنا يخليكي ليا انتي و كريم.
ثريا: مش زعلان مني؟!
علي: مقدرش يا حبيبتي.

ثريا باست علي علي خده,علي ابتسم ليها و باس رأس كريم.
علي: يلا نأكل...
ثريا: يلا...
راحوا قعدوا علي السفرة الصغيرة بتاعتهم و بدأوا يأكلوا و في هزار و ضحك بين علي و ثريا...

-في مكان تاني...
في قصر للانصاري.
كان يعتبر المعظم قاعد بيتكلم جت عصمت كلهم سكتوا.
عصمت: كملوا هتفضلوا ساكتين!
سمر: مش ناوية اخلص منك يا حازم؟!
حازم: لو عندك عروسة انا جاهز. و لا اقولك عروسة ليه و انتي موجودة.
سمر(بغيظ): يا رخم.
حازم: منكم نتعلم...
عفاف: تعالي يا جودي يا حبيبتي تعالي اقعدي.
وجد: علي مهلك.
جودي: مش عارفة مكبرين الموضوع ليه ده انا حتى في الشهر الرابع.

اسيل: ده طارق لو عرف بس إنك قولتي آه شوفي بيعمل ايه فينا.
جودي: حبيبي و اتدلع في حسه.
حازم: يا شيخة اخلص منك و اجوزك الاقيكي قاعدة برضو معايا.
جودي(بشهقة): شايفة يا ماما شايفة بيقول ايه؟!
عفاف: يا حازم قولنا ليك يا ابني قول كدة لما تبقي هي مش موجودة او لوحدك.
سهر: ضحكوني معاكوا.
اسيل: الخاين اللي رايح جاي مع امير.
سهر: الله مش جوزي.
اسيل: الله يرحم انا بتكسف اوي يا اسيل بتكسف اوي.

سهر: بس يا رخمة. و كمان احنا بقالنا سنة مع بعض و هانت كلها شهر و نتجوز...
حازم: ربنا يهني سعيد بسعيدة يا اختي.
قعدوا يضحكوا و يتكلموا تحت انظار عصمت...
نعمة: وجد.
وجد: نعم.
نعمة: اومال باسل يعني لسة مرجعش؟!
وجد: ربنا معاه يا طنط و ان شاء الله يرجع بالسلامة...
نعمة: هو مفيش حمل و لا ايه؟! كل اللي حواليكي بقي حامل الا انتي.

وجد: هو حضرتك مش بتطيقيني ليه؟ انا عملتلك ايه ل ده كله؟! ليه مُصرة تكرهيني؟! و كمان الحمل ده مش بايدي يعني.
حياة: اهدي يا وجد معلش بس اللي حصل مش قليل و.
وجد: و انا هفضل اتحاسب علي اللي حصل ل حد امتي؟!
حياة: معلش يا وجد بس.
باسل: مساء الخير.
وجد(بخضة): باسل.
وجد جربت ناحية باسل و باسل شدها لحضنه.
وجد: ايه اللي حصل في وشك؟!
باسل: مجرد خدوش هتروح.
باسل: لو سمحت عايز اتكلم في موضوع.

باسل: للمرة الالف و المليون قولت اللي يضايق وجد يضايقني و كمان مراتي و انا و هي حرين مش عايزين نخلف دلوقتي و براحتنا احنا لسة شباب يعني العمر مش هيجري.
باسل: و يا ريت ارجوكم مسمعش حد بيقول ل وجد اي حاجة تزعلها تاني.
باسل: عن اذنكم.
باسل مسك ايد وجد و طلع بيها لاوضته.
باسل: اااا.
وجد: مش لازم تقول حاجة.
وجد(بتنهيدة): باسل انا مش عايزة اعيش عمري كله ادفع غلطة مش انا السبب فيها.

باسل: لا يا حبيبتي انا آسف ليكي آسف جدا كمان...
باسل: ممكن بقي تضحكي؟!
وجد ابتسمت ل باسل و باسل خدها في حضنه.
وجد: انا دايما بشوف ان ربنا بيعاقبك علي اللي عملته زمان يا باسل.
باسل(بحزن): آسف. عارف إني حقير اني فكرت اقتل ابني بس آسف و الله العظيم آسف.
باسل(بحزن): سامحيني.
وجد خدت نفس عميق و بِعدت عن باسل كذا خطوة.
وجد: مفيش داعي للكلام.
وجد كانت هتمشي بس باسل مسك ايديها و شدها ناحيته...

باسل: لا لازم نتكلم مش هنفضل كدة مش هستحمل. مش هستحمل انام من غيرك مش هستحمل اني اكون بعيد عنك مش هستحمل انك تكوني زعلانة مني.
وجد: انا مش زعلانة. بس انا مش ملاك يا باسل مش هقدر انسي صدقني مش هقدر انسي غصب عني.
وجد: سوادك بهي عليا...
باسل: بس انا عايزك تنوريلي طريقي.
وجد: بحاول بحاول بس مش قادرة.
باسل: وجد اوعي تسيبيني.
وجد قربت من باسل و حطت ايديه علي خده.

وجد: متخافش هفضل جمبك لاني بحبك. بس ارجوك ابعد عن السواد اللي حواليك خلاص مبقتش قادرة.
وجد: مش قادرة انسي ليك كل حاجة وحشة.
باسل قعد علي ركبته و مسك ايد وجد و عيونه مليانة دموع و بص ل وجد.
باسل: اوعدك هسعدك هحاول هحاول علي قد ما اقدر بس انتي متسبينيش انتي خرجتيني من كل افكاري اللي كانت في دماغي. خرجتيني من الضلمة.
باسل: خرجتيني من كابوس كان مستحوذ علي فِكري متسيبنيش يا وجدي.

وجد: متخافش مش هسيبك بس ارجوك انت متضغطش عليا.
باسل(بدموع): وجد.
وجد: نعم.
باسل(بدموع): متسبنيش بعد ما صحيت من كابوسي...
وجد نزلت ل مستوي باسل و حاوطت وشه بين ايديه و ابتسمت ليه.
وجد: مش هسيبك يا باسل لان اتكتب عليا إني اعيش معاك. عايزاك قوي زي ما انا متعودة من باسل الانصاري.
باسل: باسل الانصاري قوي بيكي من غيرك ضعيف.

باسل: و لو رجع بيا الزمن تاني كنت هختارك إنتي تاني مهما يحصل,انتي النور اللي خرجني من الكابوس اللي كان محاوطني و محاوط فِكري.
باسل: متسبنيش.
وجد: مش هسيبك. انا هنا علشان أنت و بس.
كانت مجرد النهاية للبعض و بداية جديدة للبعض الآخر,الحياة استمرت بمشاكلهم بحبهم ل بعض و بمشاكستهم و خوفهم علي بعض استمرت كالعادة رغم المشاكل.

النهاية.

1)الكابوس معروف عنه أنه حاجة وحشة في النوم,الكابوس في روايتي بيمثل المشاكل اللي بتواجه الناس بتبقي حياتنا عبارة عن كابوس عايزين نخرج منه بأي شكل بأي طريقة بنكون كارهينه لكن الذكي اللي يتعلم الذكي اللي يدور علي الايجابيات الموجودة في المشاكل دي و يحلها,الدنيا هتبقي متيسرة محدش يخاف هنعدي و هنستمر بس تفرق بخسارة و لا من غير. دور علي ايجابيات الموضوع دايما متأخدش الموضوع بالظاهر حاول تكون مختلف. المشاكل هتنتهي زي ما الحلم مهما طال هتصحي منه و كذلك المشاكل اللي بتبقي بالنسبة للبعض كابوس,ف دور علي النور اللي موجود في كل كابوس دور علي الحاجة حلوة في كل حاجة وحشة متبقاش سلبي...

2)طبعا ثريا مخطئة جدا بس مجتمعنا المصري دايما بيلوموا البنت بس بيقولوا ده راجل يعمل اللي هو عايزه مع أنه الراجل ده المفروض انه مسلم و عارف دينه كويس ده اولا فلما تحاسب حد و شوف مين السبب في كدة اب و ام مهملين عائلة مستهترة مش مقدرين انهم عندهم بنت لازم يربوها بشكل صحيح يخلوا بالهم منها,دايما بتلوموا البنت و بس عمركم فكرتوا بأن اهلها ساعدوها علي كدة باهمالهم ليها مودينها الحرية الكامل سايبنها علي مزاجها حتى مفيش مراقبة حتى لو من بعيد ل بعيد,عمرهم ما كانوا اصدقاء ليها تحكي ليهم لما تقع في مشكلة تجري عليهم تقولهم انا في مشكلة انقذوني لا الاهل بيبقوا جزء من الغلط ده و ده ميمنعش ان البنت بتبقي غلطانة بس هي كانت محتاجة حد يوجهها حد يكون فعلا خايف عليها,الناس اللي زي ثريا كتير عايزين توجيه عايزين رعاية و اهتمام و مراقبة عايزين حب عايزين لما تضيق بيهم الدنيا يلاقوا حضن أب و ام يترموا فيهم...

3)دايما لما الشخص بيغلط بنأخده بذنبه طول عمره ما أنه ممكن يكون فعلا تاب و ندم و عرف غلطته بس احنا بطبيعتنا كشعب مصري مش بنسمح ليه انه حتى يفكر انه يندم او يفكر يتغير لاننا حكمنا عليه انه خلاص غلط و مش هيتغير و اللي زيه ميستحقش فرصة تانية,ده غلط و غلط كبير لان ربنا بيغفر و بيرحم عباده انتوا كبشر تيجوا ايه جمب ربنا انتوا مين علشان متسامحوش و تودوا فرصة تانية و تالتة، في أشخاص بتدفع تمن اغلاطها كتير اوي بيبقوا زي ضريبة هما برضو بيبقوا عايزين اللي يشجعهم علي التغير عايزين اللي يكونوا واثقين انهم يقدروا يتغيروا اللي يوديهم فرصة جديدة,بيبقوا مستنين حتى لو أمل بسيط. سامحوا في اخطاء اينعم متتصلحش بس نحاول طول ما باب التوبة مفتوح محدش ييأس,و احنا كبشر نحاول نودي فرص تانية علشان نعرف نطلع نماذج مثالية في المجتمع...

4)اولياء الامور المهملين اللي المفروض انهم هيتحاسبوا علي تصرفات ولادهم و علي تربيتهم ليهم,في من أمثال ماجدة و يوسف و نهلة و منصف كتير أشخاص معندهاش ضمير بدل ما يشوفوا مشاكل عيالهم او يعينوا ولادهم علي حياتهم و مشاكلهم لا بيزيدوا المبلة طين مش بيتغيروا بيحبطوا ولادهم حقيقي الاشخاص اللي زي دي متستحقش يتقال عليهم ام او اب الناس اللي زي دي تتلغي من البشرية افضل مش هيزيدوا البشرية الا جهل و تخلف. قربوا من ولادكم صاحبوهم علموهم الصح من الغلط خليكوا دايما واثقين انهم يقدروا.

5)ربنا قادر علي كل شئ قادر أنه بعد خمس سنين و حياة في غيبوبة يرجعها ل حضن امها و اخوها تاني. خليكي دايما عندك ثقة في ربنا ده اول حاجة,خلي عندك أمل بأن المستحيل جايز يبقي حقيقة خليكي واثقة أنك هتقدري,امشي ورا حلمك حققي انجحي متسمعيش للي يحبطك قصي كان يعتبر الكل ضده الا قلة و بالرغم من كدة نجح و حقق حلمه,الاحلام مش مستحيلة احلم و حقق حلمك اتعب و في الاخر هتحصد تعبك ده خير هتنسي تعبك لما توصل للي كنت عايزه...

6)حاول لما حد يوديك ثقته متكسرهاش او تخسره حقيقي الثقة شئ مهم جدا في أي علاقة الثقة من أساسيات العلاقات و شئ غالي جدا مش بيتقدر بفلوس,احذر من اللي حواليك مش بقولك اكرههم بس خليك حريص لانه بيقولك احذر من عدوك مرة و من صديقك ألف مرة لما تيجوا تختاروا الصحاب اختاروا اللي بجد يقفوا ورا الضهر اللي من غير ما تقولهم انا محتاجكم يكونوا قدام باب البيت. اختار الرفيق قبل الطريق.

7)ساعات ربنا بيبعت رزقه علي هئية شخص يخرجنا من اللي احنا فيه يعينا علي مشاكلنا و علي حياتنا لو انا يأست هو يوديني طاقة ايجابية,الرزق مش فلوس و بس ممكن يبقي علي هئية شخص يكون عندك بالدنيا كلها.

8)الحياة هتستمر في كل الحالات متشيلش هم بكرة هيعدي زي النهاردة زي امبارح خلي عندك أمل و حاول تكون إيجابي,حاول تحول كل شئ سلبي لايجابي ساعتها مش هتشيل هم الدنيا ده خالص,خليك دايما واثق ان في معجزات بتتحقق.

خلصت الرواية يعتبر دي اطول رواية انا عملتها بس اهو بقي خلصت يعني????,اينعم قفلت الرواية و في حاجات هتبقي ناقصة بالنسبة ليكم بس زي ما قولت دي مجرد النهاية لينا و البداية ليهم...
عايزة اعرف آرائكم و عايزة تفاعل و هل الرواية فعلا حلوة و لا لا و مش عايزة مجاملة????.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة