قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والأربعون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والأربعون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والأربعون

قصي قام مفزوع من صريخ ليلي العالي.
قصي(بخضة): مالك يا حبيبتي؟!
ليلي(بصريخ): الحقني يا قصي مش قادرة تعبانة اوي...
قصي: اهدي طيب يا حبيبتي حاضر.
قصي قام بسرعة و لسة هيشيل ليلي لقي دم و ليلي بصتله بضعف و بعدها اغمي عليها...
قصي قلق جدا و شالها و خرج بره اوضته لقي احمد كان جاي ناحيته بسرعة.
احمد: مالها ليلي سمعت صوتها؟!
قصي(بقلق): معرفش يا احمد معرفش.
احمد: طب تعالي نلحق نروح المستشفي.

احمد نزل و جاب العربية و قصي ركب ليلي العربية و قعد جمبها و هو حاضنها و خايف عليها.
احمد ساق ناحية اقرب مستشفي و وقف العربية نزل نادي الممرضة و جابوا كرسي ل ليلي.
قصي حط ليلي علي الكرسي و فضلوا يمشوا لغاية ما دخلوا الطوارئ...
الممرضة: انا هخلي الدكتورة تشوفها خليكم هنا. عن اذنكم...
احمد: اهدي يا قصي.
قصي(بقلق): اهدي ازاي بس؟! انا خايف عليها اوي.
احمد: هتبقي بخير متقلقش.

بعد فترة كانت الدكتورة اللي كشفت علي ليلي خرجت ليهم.
الدكتور: مين يبقي جوزها؟!
قصي: انا يا دكتور. طمنيني عليها هي بخير؟!
الدكتور: كان نزيف و الحمدلله وقفناه و هي و البيبي حاليا بخير بس الاهم سبب النزيف.
قصي: ايه؟!
الدكتور: هي ممكن تكون اتعرضت ل ضغط شديد او عملت حركة مش مناسبة. هي جسمها ضعيف و لازم تتغذي كويس لان البيبي بيسحب منها يا ريت تأخدوا بالكم منها و ابعدوها عن اي ضغط.
احمد: تمام شكرا يا دكتور.

الدكتورة: لما تفوق تقدروا تأخدوها و لازم متابعة اسبوعية مع دكتورة نسا.
احمد: تمام يا دكتور.
احمد: خلاص اطمنا عليها يا قصي الحمدلله عايز ايه بقي؟!
قصي: هتكون اتعرضت ل ضغط زي ايه يا احمد بس.
احمد: متقلقش هتلاقي بس تعب بسيط بسبب الحمل.
احمد: كفاية منظرنا الزبالة و احنا بالبيجامات كدة...
قصي: عيل رخم.

احمد: الله مش احنا هنستني المدام تصحي و اللي رايح و اللي جاي هيفضل باصص لينا و انا احب البنات تشوفني و انا مظبط نفسي كدة.
قصي: طب و الله لاتصلك ب كارما تشوف شغلها معاك.
احمد: خلاص خلاص يا عم مبتهزرش يا رمضان.
قصي: ايوه كدة اتعدل.
احمد: عيل رخم.
قصي: شوية من اللي عندك يا اخويا.
بعد فترة كانت ليلي بدأت تفوق و قصي دخل ليها باس رأسها و ايديها.
قصي: حبيبي عامل ايه؟!
ليلي(بابتسامة): بخير يا حبيبي.

قصي: يا رب تفضلي كدة علطول.
قصي: انتي كويسة؟! حاسة باي وجع؟!
ليلي: لا...
قصي: طب في حاجة حصلت و مخبياها عني؟!
ليلي(بتوتر): حاجة؟! لا مفيش حاجة.
قصي بص ل ليلي بهدوء و قرب منها باس رأسها و شالها بين ايديه و خرج بره اوضة المستشفي و هو بيفكر في توترها.
ليلي(بضحك): منظركم فظيع بالبيجامة.
احمد: مش قولتلك اهي اول واحدة بتسف علينا هي مراتك.
قصي(بهدوء): براحتها.

احمد استغرب هدوء قصي و بص ل ليلي اللي بصتله بمعني انها متعرفش حاجة.
قصي ركب ليلي العربية و ركب جمبها و احمد لف ركب و بدأ يسوق ناحية القصر.
التلاتة نزلوا و دخلوا القصر و قصي نادي علي رانيا.
قصي: يا رانيا.
رانيا: نعم يا بيه؟!
قصي: ساعدي الهانم و طلعيها اوضتها.
رانيا: حاضر.
ليلي: مش هتطلع؟!
قصي: شوية.
ليلي: طيب.
قصي: نامي انتي.
ليلي: حاضر.
ليلي طلعت مع رانيا لاوضتها,احمد قرب من قصي حط ايده علي كتفه.
احمد: مالك؟!

قصي: ليلي بتكدب عليا و مخبية حاجة.
احمد: طب اهدي يا قصي اكيد هتعرفها اتكلم معاها براحة.
احمد: يلا اطلع خليك جمبها و لما يعدي يومين كدة ابقي اعرف منها حصل ايه.
قصي: طيب. انت هتعمل ايه؟!
احمد: لا هطلع البس علشان ورايا شغل كتير متراكم.
قصي: طيب ربنا معاك.
احمد: يلا باي.
قصي: باي.
قصي طلع لاوضته و لقي ليلي نايمة و باين التعب علي وشها حضنها و باس كتفها و غمض عيونه و بدأ ينام هو كمان.

احمد طلع لاوضته خد دوش و غير هدومه و نزل ركب عربيته و طلع علي الشركة.

-في مكان تاني...
عند نرمين و سليم...
سليم: ا.
نرمين(بعصبية): قولتلك براحتك الله.
نرمين فتحت الباب و نزلت من العربية و قفلت الباب بغضب و مشيت و بعدها رجعت ل سليم.
نرمين(بغضب مكتوم): ابقي خلي المهمة تنفعك.
نرمين سابت سليم و دخلت للفيلا و خبطت الباب.
انتصار: اهلا يا نرمين هانم.
نرمين(بعصبية): ابعدوا من وشي.
مريم: لا اله الا الله، مالك يا بنتي لحقتوا تتخانقوا؟!
نرمين(بعصبية): ابنك السبب.

سليم: ماله ابنها يا ست نرمين بقولك شغل شغل يا ست في ايه.
نرمين(بانفعال): و لما تسيب مراتك تاني يوم جواز الناس تقول عليها ايه. و كمان انت معندكش دم اتجوزتني ليه كنا نأجل حتى.
سليم: يا نرمين افهمي ده زي تنويه يعني علشان منخليش حد يشك فينا يا نرمين. هنخلص المهمة بسرعة و هرجعلك هأخدك و نروح شهر العسل في اي حتة تقولي عليها.
نرمين(بعصبية): غور يلا مش عايزة حاجة. اتفضل روح مهمتك براحتك.

مريم: اهدي يا نرمين و انت يا سليم هتروح فين و تسيبها كدة؟!
كارما كانت لسة صاحية من النوم و بتتاوب و قعدت جمب مريم و هي بتبص ل نرمين و سليم.
كارما(بنوم): مالهم دول؟!
مريم: اخرسي دلوقتي.
نرمين: ما تفهم امك يلا.
سليم: يا امي يا حبيبتي في مهمة لازم اطلعها ضروري لازم نخلصها و وعدتها اول ما ارجع هأخدها شهر عسل في المكان اللي تختاره...
كارما(بنوم): طب ما الواد حلو اهو يا نرمين فين المشكلة؟!

نرمين: قال البيه بيقول ان العملية ممكن تستمر لشهور.
سليم: قولتلك اخري شهرين يا نرمين.
مريم: اهدي يا نرمين هو شغله و غصب عنه لازم تقدري ظروف شغله، ابوه كان كدة.
مريم: حتى انه طلع مهمة تاني يوم جواز لينا في الصباحية اتصلوا بيه و خلوه ينزل.
مريم: يا حبيبتي تقبلي ظروفه و هو اكيد هيعوضك.
سليم: اسمعي كلام الست العاقلة دي.
سليم باس رأس مريم و قرب من نرمين مسك ايديها.
سليم: ها يا حبيبتي؟!

نرمين(بحدة خفيفة): قولت هتسافر فين؟!
سليم: روسيا.
نرمين(بانفعال): قسما بربي يا سليم عينك تروح كدة و لا كدة و لا تقرب من بنت غيري او تتكلم مع بنت غيري ل ل.
سليم: هشششش متكمليش مش هبص لغيرك حاضر.
سليم: ممكن تهدئ بقي يا حبيبتي؟!
نرمين: طيب يا سليم. و هتكلمني كل يوم.
سليم(بنفاذ صبر): حاضر. ممكن بقي تطلعي تجهزي شنطة هدومي.
نرمين: اوف طيب.
نرمين طلعت لاوضة سليم,سليم راح قعد جمب مريم و كارما و خدهم في حضنه.

سليم: هتوحشوني.
كارما: و انت كمان.
مريم: ربنا يحميك يا حبيبي و يحفظك.
سليم: تسلمي يا امي.
سليم فضل حاضن مريم و كارما و يوصيهم و سابهم و طلع ل نرمين.
سليم: حبيبتي.
نرمين: نعم.
سليم: متزعليش مني غصب عني بجد.
نرمين: طيب.
سليم حضن نرمين و باس رأسها و خدها.
سليم: خلي بالك من نفسك و متتكلميش مع حد متعرفهوش انا مش هبقي موجود يا نرمين فحافظي علي نفسك و ابعدي عن المشاكل.

سليم: هتقعدي هنا مع ماما و كارما. في الشغل متخطلتيش مع حد خالص.
نرمين: حاضر.
سليم: طيب يا حبيبتي.
نرمين: الشنطة حطتلك هدومك فيها، خلي بالك من نفسك.
سليم: حاضر يا حبيبتي.
سليم مسك الشنطة في ايده و حاوط خصر نرمين و نزل بيها ل تحت و باس رأسها...
مريم و كارما قاموا وقفوا و حضنوه جامد.
سليم: هتوحشوني.
مريم: تروح و ترجع بالسلامة يا حبيبي.
سليم: تسلمي يا حبيبتي. يلا باي يا كارما باي يا نرمين.

سليم خرج بره الفيلا و معاه شنطته و ركب عربيته و طلع علي مديرية امن الدرلة.

-في مكان تاني...
عند ثريا و علي.
علي: حبيبتي يلا اصحي.
ثريا(بنوم): عايز ايه يا علي؟!
علي: قومي يلا.
ثريا قعدت نص قعدة علي السرير و بصت ل علي و هي نايمة اصلا.
علي: قومي يلا.
ثريا(بنوم): هعمل ايه؟!
علي: يلا اوصلك في طريقي.
علي: قومي يا كسولية.
ثريا: في ايه يا علي مش فاهمة؟!
علي: رايح مهمة.
ثريا(بصدمة): ايه!
علي: ايه؟!
ثريا(بقلق): لا لا ممكن يحصلك حاجة و انت هناك لا يا علي بلاش.

علي: متخافيش يا حبيبتي انا متعود و كمان متخافيش اوي كدة هرجع ان شاء الله.
ثريا راحت ناحية علي و حضنته جامد.
ثريا(بدموع): متروحش.
علي(بابتسامة): انتي اول واحدة تخافي عليا بالشكل ده. متخافيش هرجع علشان عيونك.
ثريا(بدموع): بس انا خايفة.
علي: متخافيش يا حبيبتي هوديكي عند قصي و احمد.
ثريا(بدموع): لا متسبنيش يا علي.
علي: يا حبيبتي مش هسيبك هروح مهمة بسرعة و ارجع انتي ليه خايفة كدة؟!

ثريا(بدموع): معرفش بس لا انا مش عايزة اخسرك.
علي: يا حبيبة قلبي متخافيش. يلا بقي غيري هدومك انا جهزت شنطة هدومك.
ثريا: علي.
علي: روح علي متزعلنيش بقي يلا خشي غيري هدومك.
ثريا: يعني مفيش امل؟!
علي: غصب عني.
ثريا: ربنا معاك.
علي باس رأس ثريا و ثريا دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت تغير هدومها.
ثريا لبست بنطلون جينز و فوقه قميص باللون الاسود و لبست كوتشي ابيض و سيبت شعرها علي ضهرها.
علي: تعالي يلا.

ثريا: جهزت شنطتي ازاي؟!
علي: متنسيش اني كنت بسافر كتير لوحدي فاكيد كنت بجهز شنطتي. و يلا بقي.
علي مسك شنطته و شنطة ثريا و نزل ل تحت و ثريا عيونها دمعت و بدأت تسند علي الحيطة علشان تمشي بس كانت حاسة بالعجز و هي بتعرج...
في اقل من دقايق ثريا لقت علي قدامها و شالها بين ايديه و نزل ل تحت.
علي: اوعدك بعد ما ارجع هنعمل العملية.
ثريا(بدموع): بحبك.
علي: بت انتي اسطورة عياط.
ثريا: بحبك الله.

علي: بموت فيكي. بس مبحبكيش زعلانة يا ثريا.
علي ركب ثريا العربية و لف ركب و بدأ يسوق ناحية قصر الصياد.
علي: تحبي اجبلك حاجة و انا جاي؟!
ثريا: انت هتروح فين؟!
علي: روسيا.
ثريا لا رد.
علي: ثريا سمعاني؟!
ثريا: هقولك حاجة واحدة عينك متزوغش هناك.
علي: ابص لغيرك ازاي و انتي مالية عيني بس.
ثريا ابتسمت ل علي و علي كان وصل للقصر و نزل نزل ثريا و نزل شنطتها خلي الحارس يدخلها.
علي: آسف يا حبيبتي مش هقدر ادخل مستعجل.

علي حضن ثريا جامد و باس خدها و ثريا حضنته جامد و كانت خايفة عليه,علي بعد عنها و باس ايديها.
علي: خدي بالك من نفسك.
علي ركب عربيته و ساق ناحية المديرية.
ثريا دخلت القصر ملقتش حد صاحي و استغربت بس رانيا حكتلها اللي حصل ثريا طلعت اوضتها القديمة قعدت فيها...

-في مكان تاني...
عند طارق و جودي.
طارق صحي قبل جودي و جودي كانت نايمة بعمق و فتحت عينيها ببطء لقت طارق قدامها ابتسمت ليه بكسل.
طارق: قومي يلا.
جودي(بنوم): هو في احلي من النوم...
طارق: قومي يا حلوة يلا مش ناقصة هي.
جودي(بضيق): انت ليه رخم؟! انا عايزة انام ابعد كدة.
طارق: لا ما هو مش علشان اتجوزتك يبقي هدمر مستقبلك اخر ترم يا حبيبتي يلا قومي.
جودي(بضيق): ايه ده؟!

طارق: خدي المفيد مفيش شهر عسل الا لما تخلصي جامعة و هتبدأي تجهزي نفسك فاضل اسبوع علي الترم التاني و طول الفترة دي هتدربي معايا في الشركة.
جودي: ايه حيلك حيلك انا هعمل ده كله ازاي حد قالك اني ماتور.
طارق: قومي علشان نرجع القصر يا جودي.
جودي: يخرب بيت ده يوم يا شيخ.
طارق: قومي يلا.
جودي: طروقة.
طارق: قومي يا جودي و خلي يومك يعدي يا حبيبتي.
جودي(بغيظ): يا رخم.
جودي قامت دخلت الحمام خدت دوش و غيرت هدومها...

جودي لبست فستان باللون الاحمر ب ¾ كم لغاية بعد الركبة سادة و لبست صندل بكعب باللون الاسود و عملت شعرها علي شكل ديل حصان و حطت مكياج خفيف.
جودي خرجت كان طارق خلص لبس بصلها و قرب منها جودي ابتسمت ليه...
طارق: ايه الجمال ده؟!
جودي(بابتسامة): لسة واخد بالك؟!
طارق: كنت بعمل نفسي مش واخد بالي.
جودي(بخجل): عايز ايه؟!
طارق(بابتسامة): بحبك.
جودي: مش يلا بينا طيب.
طارق: يلا.

طارق مسك ايد جودي و حاوط خصرها و خرجوا بره اوضة الفندق و نزلوا ل تحت.
طارق: تحبي تفطري قبل ما نروح؟!
جودي: لا خلينا نفطر هناك يا حبيبي.
طارق: طيب.
جودي و طارق ركبوا العربية اللي كانت في انتظارهم و راحوا للقصر...
الاتنين نزلوا و دخلوا من بوابة القصر.
جودي: طارق.
طارق: نعم.
جودي: انت متضايق من حاجة؟!
طارق: لا يا حبيبتي.
جودي: بجد؟!
طارق: اه.
اسيل(بفرحة): جودي.
اسيل جريت علي جودي حضنتها جامد و باستها...

اسيل: وحشتيني اليوم ده.
طارق: هما جوا؟!
اسيل: اه.
طارق: طيب يلا بينا.
التلاتة دخلوا القصر، طارق قرب من نعمة حضنها و باس رأسها,جودي جريت علي عفاف حضنتها.
عفاف: وحشتيني اوي يا حبيبتي.
جودي: و انتي يا ماما وحشتيني اوي.
نعمة: ده هو يوم يا عفاف.
عفاف: برضو وحشتني.
رضوان: صباحو عسل.
اسيل: صباح النور.
رضوان: حمدلله علي السلامة يا عرسان.
جودي: وحشتني اوي.
جودي كانت لسة هتروح ل رضوان لقت طارق قدامها.

طارق(بتحذير و همس): متقربيش.
جودي(بعدم فهم): ليه؟!
رضوان(بفهم): حمدلله علي السلامة انا همشي علشان ورايا شغل...
رضوان سابهم و خرج بره القصر و هو متضايق,جودي بصت ل طارق بضيق و طلعت لاوضتها هي و طارق.
عند باسل و وجد.
وجد فاقت من نومها قبل باسل و قامت دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت غيرت هدومها.

وجد لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت بحمالة رفيعة علي الكتف باللون الابيض و فوقه جاكت خفيف باللون الازرق بأكمام واسعة لغاية الركبة و لبست كوتشي اسود عالي و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياچ خفيف.
باسل: صباح الخير.
وجد(بابتسامة): صباح النور يلا قوم.
باسل: قربي.
وجد قربت من باسل و قعدت جمبه علي السرير.
وجد(بابتسامة): عايز ايه؟!
باسل: نسيتيني بسبب ام ضحكتك دي...
وجد(بابتسامة): ايوه يعني برضو عايز ايه؟!

باسل حط ايده علي خد وجد و قربها منه و باس رأسها.
باسل(بتنهيدة): هتوحشيني اوي مش متخيل يومي من غيرك.
وجد: خلاص متروحش.
باسل: غوري يا بت من قدامي.
وجد(بضحك): قوم يلا اجهز.
وجد: طب بذمتك حد يسبني و يروح مهمة.
باسل: ان جيتي للحق اه.
وجد مسكت مخدة و ضربت بيها باسل و باسل شدها لحضنه و باس خدها.
باسل: حقيقي هتوحشيني اوي يا وجد.
وجد: طب ما تأخدني معاك و انا مش هعمل صوت خدني في شنطة الطيارة.

باسل: شنطة الطيارة! غوري يا بت امشي.
وجد و باسل ضحكوا علي بعض و باسل قام دخل الحمام و خرج كان غير هدومه.
وجد: اوبس مجهزتش شنطتك.
باسل: مش هجهزها اصلا.
وجد: اشمعنا يعني انت مش مسافر؟!
باسل: عندي بيت هناك و في هدوم مش هحتاج.
وجد: طيب.
باسل مسك ايد وجد و نزلوا ل تحت كانوا قاعدين علي السفرة بيفطروا.
باسل: صباح الخير.
الكل: مساء النور.
باسل قرب من عصمت و باس ايديها و رأسها.
عصمت: خلاص هتروح؟!
باسل: اه.

نعمة: ربنا معاك.
معتز: ربنا يرجعك بالسلامة.
وجد(برفعة حاجب): اري ان الكل عارف بالمهمة الا انا.
باسل: حبيت اعملها ليكي مفاجاة يا حبيبتي عجبتك.
وجد رفعت حاجبها ل باسل و قعدت علي كرسي السفرة و بدأت تفطر...
وجد: مفاجاة سودة بعيد عنك.
باسل ابتسم علي وجد و قعد جمبها و قعدوا يفطروا بهدوء,بدأ كل واحد يسلم علي باسل و يروح شغله.
اسيل: هتوحشنا اوي.
باسل: هرجعلك يا اوزعة.
جودي: جيبيلي من هناك هدوم كتير.

باسل: خلي جوزك انا مالي.
طارق: جوزها يجبلها ميجبلهاش ليه.
طارق: شهر العسل يا جودي في روسيا.
جودي: يووووووه لسة هستني ترم كامل ده افتراء.
جودي: ابقي افتكرني باي حاجة يا باسل.
باسل: هشوف...
حازم: حضرة الكابوس آسف اتاخرت عليك.
حازم حضن باسل و ودي ليه علبة في ايده.
باسل: دقيقة كمان و كنت هأجي اقتلك يا حازم.
حازم: خلاص بقي قلبك ابيض.
باسل: طيب.
باسل باس رأس عفاف و حضنها و هي ابتسمت ليه.

باسل(بهمس): بيحبوكي بس انتي عارفة دماغهم. خلي بالك من وجد هي بتحبك.
عفاف: في عينيا يا حبيبي تروح و ترجع بالسلامة.
باسل قرب من نعمة و باس رأسها و هي حضنته.
نعمة: هستناك يا باسل اياك تغيب زي ما ابوك غاب.
باسل(بابتسامة): لا متخافيش راجع.
باسل(بهمس): بس مش هوصيكي علي امي و وجد يا عمتو. حاولي تكسبيها علشان خاطري.
نعمة(بضيق): حاضر يا باسل.
باسل قرب من عصمت و نزل ل مستواها و باس ايديها.
باسل: هتوحشيني.

عصمت: تروح و ترجع بالسلامة يا باسل، هستناك متتأخرش.
باسل: حاضر يا حبيبتي. مش هتأخر عليكوا.
باسل: بس علشان خاطري علشان خاطري يا ماما تحافظي علي وجد و تخلي بالك منها هي مراتي و حبيبتي ارجوكي.
عصمت(بابتسامة): متقلقش يا حبيبي هي مرات الغالي...
عصمت: روح و انت متطمن بس قولها تحترمنا شوية.
باسل: حاضر.

باسل قام و لقي وجد بتبصله بضيق راح ناحيتها وجد كانت فاكراه رايح ناحيتها بس لقته راح ناحية الممر و دخل اوضة اخته حياة...
وجد(بغيظ): يا كلب الكلبة يا باسل.
وجد خرجت بره الجنينة و هي متغاظة من باسل و متضايقة و قعدت علي الكرسي اللي في الجنينة...
باسل دخل لاوضة اخته و قعد جمبها و مسك ايديها باسها.
باسل: بحبك يا غالية ربنا يقومك بالسلامة...
باسل: اتمني تكوني فوقتي علي ما ارجع.

باسل قام باس رأس حياة و خرج ملقاش وجد.
باسل: فين وجد؟!
اسيل: اتضايقت و خرجت بره.
باسل: طيب، يلا باي.
باسل خرج بره القصر و راح للجنينة لقي وجد قاعدة قرب منها و باس خدها.
باسل: بحبك.
وجد: واضح واضح.
باسل: حبيت اختم بيكي انتي يا وجدي.
وجد: باسل اوعي تكون بتضحك عليا و يكون ده الوداع الاخير او هتروح تتجوز عليا لا و الله اقتلك فيها.
باسل(بابتسامة): لا يا حبيبتي متخافيش.
باسل: و دي هدية بسيطة مني لغاية ما ارجع.

وجد: انت جبتلي هدية؟!
باسل: انتي شايفة ايه؟!
وجد: انت احلي زوج في الدنيا. وريني جبتلي ايه؟!
باسل فتح علبة طلع منها سلسلة شيك و لبسها ل وجد حوالين رقبتها و بصلها.
باسل: متقلعهاش لحد ما ارجع. هكون لابس النص التاني بتاعها.
وجد: بحبك اوي.
-كانت السلسلة عبارة عن نص قلب مكتوب علي سلسلة كل واحد حرف التاني...
باسل: هاتي ايدك.
وجد: اتفضل يا عم ها ايه تاني؟!

باسل طلع دبلة دهبي من جيبه و لبسها ل وجد في ايديها الشمال بحب و نزل ل مستوي ايديها و باسها.
باسل: بحبك ربنا يخليكي ليا.
وجد: هترجع؟!
باسل: اكيد ان شاء الله، هرجعلك...
وجد: هستناك.
باسل: و انا هكون مشتاق اني اشوفك.
وجد: متتأخرش يا باسل.
باسل: حاضر.
باسل: و انتي خلي بالك من نفسك و مش عايز شقاوة و لا مشاكل ابوس ايدك انا مش هبقي موجود معاكي في كل مشكلة يا وجد، متوقعيش قلبي حتى و انا بعيد عنك.

باسل: لو في حاجة حصلت ضايقتك كلميني. و لو حد كلمك او ضايقك برضو قوليلي...
وجد: حاضر.
باسل: و امي عايزك تعامليها براحة يا وجد.
وجد: حاضر.
باسل: مش متطمن لكلمة حاضر دي.
وجد: متقلقش.
وجد: بس قسما بربي يا باسل لو فكرت تلعب بديلك هتلاقيني تاني يوم عندك في روسيا يا باسل و عليا و علي اعدائي.
باسل: بحبك...
باسل باس رأس وجد و ساب ايديها و مشي و وجد بصت في آثره و بدأت تخاف و دموعها تنزل.

باسل كان ركب العربية و بص ل وجد نظرة اخيرة و ابتسم ليها و بصلها بمعني تمسح دموعها.
وجد مسحت دموعها بايديها و ابتسمت ل باسل و شاورت ليه بمعني باي.
باسل ساق و راح ناحية المديرية و نزل و دخل هناك.
باسل: ايه الاخبار؟!
سليم: كله تمام و جاهزين.
باسل: ادم و عصام هيكونوا هناك.
علي: تمام.
باسل: عدي مسعد.
عدي و مسعد: نعم يا فندم؟!
باسل: عايز المرة دي ننجح. دي الفرصة الوحيدة اللي لينا.

باسل: انا المعروف بالنسبة ليهم لو حصلت ليا حاجة عدي و مسعد يبقوا هما الوجوه المتحركة فاهمين؟!
الكل: فاهمين يا فندم.
باسل: يلا بينا.
باسل فتح باب الاوضة و خرج منها هو و فرقته لقي قدامه اللواء كمال.
كمال: انا واثق فيك.
باسل: عائلتي كلها.
كمال: امانة يا باسل.
باسل: تمام. عن اذنك يا فندم.
كمال: الطيارة مستنياكم يلا. اهي الباسبورات الجديدة.
باسل: شكرا.

باسل خرج هو و فرقته و ركبوا العربيات و راحوا للمطار,كل واحد كان ميعرفش التاني و هما بيختموا الباسبور,كلهم ركبوا الطيارة و بدأت تتحرك.
بعد فترة كبيرة.
الشباب كانت وصلت لروسيا و اتجمعوا...
باسل: دلوقتي هنروح بيتي.
عدي: مش خطر؟!
باسل: لا الليلة دي بس.
مسعد: اللي تشوفه.
الشباب بدأت تتحرك و خرجت بره المطار علشان توقف عربية او تاكسي.
سليم: فين ادم و عصام؟!
باسل: هيسبقونا علي البيت.
علي: انا مش مرتاح...

باسل: اهدي.
الشباب ركبوا تاكسين و بدأوا يمشوا,في نص الطريق باسل لاحظ حاجة غريبة.
السواق1(بالروسية): انزلوا.
باسل(بالروسية): في ايه؟!
السواق1(بالروسية): يلا.
باسل و علي و سليم نزلوا,و كذلك حصل في العربية التانية...
السواق2 طلع سلاح و حطه في وشهم.
السواق2(بالروسية): انزلوا علي ركبكم.
علي: دي هتبقي عملية عسل.
مسعد(بتوتر): هما بيثبتونا طيب و لا ايه النظام؟!
باسل(بحدة): اخرسوا.

فجأة في حاجة اترشت في وشهم بدأت الرؤية تقل لغاية ما انعدمت و الشباب وقعوا في الارض مغمي عليهم...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة