قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

شكري غصب عنه ضغط علي الزناد ناحية باسل و الكل اتفاجئ لما لقي وجد وقفت قدام باسل و الرصاصة صابتها هي.
وجد فتحت عينيها علي الاخر من الالم و عيونها دمعت باسل حاوط وشها من ورا و فجأة وقعت علي الارض بين ايدين باسل.
وجد(بدموع): عرفت اني بحبك.
وجد بصت ل باسل و بدأت تفقد وعيها تدريجيا.
باسل(بصوت عالي): وجد!
شكري كان مصدوم سليم ضربه برجله فوقع في الارض.
سليم: الامن بسرعة.
نرمين: باسل لازم ننقلها المستشفي.

كارما(بدموع): دي بتنزف.
باسل بص لوجد بصدمة و شالها بين ايديه و الموظفين وسعوا الطريق ليه.
باسل كان بيمشي بسرعة كبيرة و كارما و نرمين وراه.
باسل بص علي وجد اللي مغمي عليها رفعها ليه.
باسل(لنفسه,بخوف): مش لازم تموتي مش لازم.
باسل خرج من الشركة و الحارس فتح باب العربية ليه و باسل حط وجد في الكرسي اللي ورا و نرمين قعدت و خلت رأسها علي رجليها.

باسل لف بسرعة ركب مكان السواق و جمبه كارما و بدأ يسوق بسرعة كبيرة.
نرمين: اهدي يا باسل هنعمل حادثة...
باسل بص علي وجد و زود من سرعته و كارما كانت بتعيط.
بعد فترة باسل وقف قدام اقرب مستشفي لقاها قدامه...
باسل: كارما انزلي جيبي نقالة بسرعة.
باسل راح ناحية وجد و شالها بين ايديه و دخل المستشفي كانت كارما جابت دكتور و نقالة و باسل حط وجد علي النقالة.
باسل(بعصبية): عايزها كويسة فاهم.
الدكتور(بتوتر): حاضر...

نقلوا وجد لاوضة الطؤاري علطول و نرمين و كارما قعدوا علي الكراسي اللي موجودة و باسل كان رايح جاي و متوتر...
تليفون باسل رن، الخط اتفتح.
سليم: ايه الاخبار؟!
باسل: الدكاترة خدوها. و انت؟!
سليم: انا وديته للمكان بتاعنا...
باسل: هجيلك لما اطمن عليها.
سليم: طيب انا هروح علي هناك ابقي طمني.
باسل: طيب.
باسل وقف و سند رأسه علي الحيطة و غمض عينه.
وجد(بدموع): عرفت اني بحبك.

باسل مكنش قادر ينسي نظراتها و دموعها و فتح عينه بتعب.
نرمين: اهدي يا باسل هتبقي بخير صدقني.
باسل: ان شاء الله.
كارما(بدموع): شوفتها خدت الرصاصة ازاي يا باسل؟! بتحبك اوي.
باسل عيونه دمعت و نرمين حضنته جامد و غمضت عينيها و هي بتفكر في حاجة...
الدكتور: باسل بيه.
باسل: ايه فاقت؟!
الدكتور: لا هي هتفوق علي بليل هي حاليا بس.
باسل(بحدة): انطق مالها؟!
الدكتور: مفيش مفيش هي كويسة هننقلها اوضة عادية.

الدكتور هرب من قدام باسل و باسل بص علي وجد و هي خارجة علي نقالة و دخلوها اوضة عادية...
باسل: روحوا انتوا.
كارما: بس.
باسل(بحدة): نرمين خدي كارما من هنا.
نرمين: طيب بس اهدي انت. يلا يا كارما.
نرمين مسكت ايد كارما و خرجوا بره المستشفي,باسل بص علي وجد من ورا ازاز اوضتها.
باسل(بتنهيدة): ليه كدة؟!
باسل وقف و هو مربع ايده و بيبص علي وجد.

-في مكان تاني...
عند ياسين...
ياسين: فيها ايه يا احمد؟!
احمد: يا جدي بيتصرف من دماغه مش عامل حسابه لحد.
ياسين: احمد سيبه براحته.
احمد: طيب براحتك.
ياسين: ايه اخبار الشغل معاك؟!
احمد: احسن الحمدلله.
ياسين: هتسافر؟!
احمد: ايوه.
ياسين: امتي؟!
احمد: النهاردة بليل.
ياسين: طيب ربنا معاك. تعالي نرجع.
احمد: طيب.
تليفون احمد رن.
احمد: جدو روح انت و انا جاي وراك.
ياسين: طيب.
الخط اتفتح.
احمد: خير؟!
كارما: ممكن نتقابل!؟

احمد: لازم اسافر مش فاضي...
كارما: كنت انا كمان هسافر عموما خلاص لما ترجع. عن اذنك.
احمد: استني هتسافري فين؟!
كارما: اسكندرية، و انت؟!
احمد: ملكيش فيه.
كارما(بغيظ): تصدق اني غلطانة اني عايزة اعتذرلك علشان الاساءة اللي قولتها ليك.
كارما(بغيظ): و و و علفكرة بقي انت شبه خلة السنان و كمان انت عامل زي البهلوان.
كارما: و من غير سلام.
كارما قفلت في وش احمد اللي اتصدم من كلامها و حط التليفون في جيبه.
عند كارما...

كارما رمت التليفون بغيظ علي السرير و قعدت عليه.
كارما: كنت هقوله علي وجد و كمان كنت هعتذر بس هو ميستحقش.
كارما(بغيظ): اشوف فيك يوم.
الباب خبط...
كارما: ادخل.
مريم: ايه اللي حصل يا كارما؟! مش المفروض كنتوا تيجوا كلكم و معاكم وجد؟!
كارما: ما وجد اتضربت بالنار.
مريم(بخضة): ايه ازاي؟!
كارما حكت اللي حصل في الشركة لمريم.
مريم: يعني وجد خدت الرصاصة بدل باسل؟!

كارما: بالظبط كدة يا ماما، لو شوفتيها و هي بتقف قدامه و بتدافع عنه بجد.
كارما: و الا لما وقعت في الارض و باسل صرخ عليها كانوا عشاق اوي يا ماما.
مريم: ربنا يخليهم لبعض.
كارما: يا رب.
مريم: طب يلا قومي جهزي نفسك. و انا هكلم باسل.
كارما: طيب.
مريم سابت كارما و خرجت بره الاوضة مسكت تليفونها و اتصلت ب باسل.
الخط اتفتح...
باسل: ايه يا امي؟!
مريم: اللي حصل حقيقي؟!
باسل: ايوه.
مريم: و هي اخبارها ايه دلوقتي؟!

باسل: لسة مفاقتش.
مريم: طب و اهلها؟!
باسل: هتصرف انا.
مريم: طب خليك معاها لغاية ما تفوق.
باسل: تمام.
مريم: تحبني اجي؟!
باسل: لا.
مريم: طب انت كويس؟!
باسل: اه.
مريم: طيب. ا.
باسل: اقفلي يا امي هي بدأت تفوق هكلمك بعدين.
باسل قفل مع مريم و حط التليفون في جيبه و دخل لاوضة وجد لقاها بتحرك رأسها.
باسل: وجد.
وجد فتحت عينيها ببطء و غمضتهم تاني لغاية ما فتحتهم و باسل كان مايل عليها.
باسل: انتي كويسة؟! سمعاني؟!

وجد(بتعب): اه.
باسل: انادي الدكتور؟!
وجد مسكت ايد باسل بايديها السليمة.
وجد: تؤ انا بخير.
باسل: طب تحبي اعملك حاجة؟!
وجد: لا، قصي؟!
باسل(بضيق): ايه جاب سيرته دلوقتي؟!
وجد: اكيد اتصل يا باسل و هيقلق.
باسل: متخافيش هتصرف انا، ليه عملتي كدة؟!
وجد: لغاية دلوقتي و معرفتش يا باسل...
باسل: مش كدة يا وجد لدرجة انك تموتي نفسك مفكرتيش بروحي في غيابك.
وجد(بتعب): مفكرتش غير اني ممكن اخسرك و انا مش عايزة اخسرك.

باسل باس رأس وجد و قرب من ودنها.
باسل: بحبك يا وجدي.
وجد: و انا كمان...
باسل: هروح انادي الدكتور يطمن عليكي.
وجد: لا عايزاك جمبي.
باسل ابتسم لوجد و قعد جمبها و بدأ يملس علي شعرها بهدوء...
وجد: قولت لعائلتي؟!
باسل: هقولهم انك معايا و هنتأخر.
وجد: ممكن تروحني.
باسل: لا ا.
وجد: باسل.
باسل: نعم؟!
وجد: عايزة اروح و كمان مش فاضل غير كام يوم علي الفرح و لازم اكون بجهز.
وجد: روحني.
باسل: لا طبعا انا هأجل الفرح.

وجد: لا لا علشان خاطري.
باسل(بغمزة): شكلك مستعجلة انتي كمان.
وجد(بغيظ): لا طبعا يا رخم.
باسل(بضحك): خلاص متضايقيش كدة.
باسل: جعانة؟!
وجد: اوي.
باسل: طيب هروح اشتري اكل ليكي.
وجد: لا خليك معايا انا مش...
الممرضة دخلت علشان تطمن علي وجد لقتها صاحية.
ممرضة: حضرتك فوقتي؟!
وجد: اه.
الممرضة: حمدلله علي السلامة...
وجد: الله يسلمك.
الممرضة بدأت تفحص وجد و باسل واقف حاطط ايده في جيبه.

ممرضة: حضرتك احسن حاليا؟! و الحمدلله الاصابة مش كبيرة.
وجد: شكرا.
ممرضة: علي ايه ده واجبي. المهم الراحة التامة.
وجد: اكيد، شكرا.
وجد: اقدر اخرج امتي؟!
ممرضة: دي الدكتور يحددها هروح اناديه.
وجد: طيب.
باسل: ايه يا حبيبتي عايزة تخرجي بدري ليه؟!
وجد: مبحبش المستشفيات بحس مكان للموت.
باسل: بعد الشر عليكي يا حبيبتي.
باسل: هسأل الدكتور تقدري تخرجي في اقرب وقت امتي.
الدكتور: مساء الخير، حمدلله بالسلامة يا انسة وجد.

وجد: الله يسلمك يا دكتور.
الدكتور شاف قيم وجد و بص ليها و عمل كذا فحص صغير كدة ليها.
دكتور: لو خدتي الدؤاء في الميعاد يبقي تخرجي كمان يومين كدة لو محصلش تدهور.
وجد: يومين ايه انا عايزة امشي دلوقتي.
دكتور: افندم! ده خطر عليكي...
وجد: ما تتكلم يا باسل.
باسل: دكتور شوف اللي مناسب ليها و لصحتها.
دكتور: تفضل بس يومين.
وجد(بضيق): لا مش هقعد هنا ساعة كمان عايزة امشي يا باسل اتصرف.

باسل: وجد حبيبتي ده علشان مصلحتك.
وجد(بضيق): لا يعني لا مش هقعد هنا...
باسل(بحدة): وجد متهزريش.
وجد(بضيق): باسل مشيني من هنا.
دكتور: احم انسة وجد براحة علشان صحتك.
باسل: وجد.
وجد: انا نفسيتي مش هتبقي مرتاحة طول ما انا هنا.
دكتور: طب خلاص هكتبلك علي خروج بكرة.
وجد: دلوقتي.
باسل(بحدة): عنادك ده هيفيدك بايه؟!
وجد: باسل انا عايزة امشي من هنا و بس كدة.
وجد حست بوجع في ايديها استحملته.
وجد: ها؟!
دكتور: ا.
وجد: خروج.

باسل(بحدة): وجد.
وجد(بضيق): مش هسمع كلام حد و عايزة امشي من هنا فورا.
وجد قامت وقفت علشان تمشي بس باسل مسك دراعها و شدها ناحيته.
باسل: اهدي كدة و قولي انا هديت. اقعدي.
باسل: و انت اكتب ليها علي خروج.
دكتور: يا باسل بيه...
باسل(بتحذير): اسمع الكلام...
دكتور(لنفسه): ربنا يتوب عليا.
دكتور: حاضر.
الدكتور كتب خروج ل وجد و وجد غيرت هدومها و مشيت مع باسل ل بره المستشفي.
باسل(بضيق): تسمحيلي اشيلك و لا مينفعش؟!

وجد: انا بخير يا باسل مفيش داعي.
باسل(بضيق): انا غلطان اني طاوعتك.
وجد: بحبك.
باسل ابتسم لوجد و شدها لحضنه وجد اتوجعت.
باسل: انتي كويسة؟!
وجد: ايوه.
باسل فتح باب العربية لوجد و وجد ركبت العربية و باسل لف و ركب مكان السواق و بدأ يسوق ناحية القصر...
بعد فترة باسل وقف قدام القصر باسل حضن وجد و باس خدها.
باسل: هكلمك.
وجد: طيب.
باسل: بس متناميش و انتي بتكلميني زي كل مرة.
وجد(بخجل): الله صوتك بينيمني.

باسل(بضحك): و ده ازاي ده؟!
وجد: هو كدة بقي.
باسل: خلاص يا حبيبتي نامي انتي و بكرة نبقي نتكلم.
وجد: طيب.
باسل: تصبحي علي خير.
وجد: و انت من اهله.
باسل(برفعة حاجب): هو سعد ده واقف لينا كدة ليه؟!
وجد: متأخدش في بالك هو غريب في نفسه كدة...
باسل: طيب يا حبيبتي.
وجد كانت هتنزل بس باسل شدها ناحيته و قرب منها و حاوط وشها بين ايديه...
وجد(بتعب): باسل انا تعبانة عن اذنك تصبح علي خير...

وجد باست باسل علي خده و سابته و نزلت باسل شاور ليها و هي دخلت القصر و سعد دخل وراها,باسل مشي ل سليم.
سعد: هتفضلي فعلا مصدقة؟!
وجد كانت في قمة تعبها و دراعها واجعها و مكنتش مركزة.
وجد: قصدك ايه؟!
سعد: انتي مصدقة مشاعره.
وجد: اكيد يعني و كمان يا سعد ده بقي جوزي.
سعد: وجد بس لسة في فرصة تطلقي منه...
سعد قرب من وجد و مسك ايديها وجد كانت بين الوعي و اللاوعي و وقعت بين ايدين سعد.

سعد(بقلق): وجد وجد. فتحي عينك وجد ردي عليا.
سعد وطي و شال وجد بين ايديه و راح للقصر خلي حد من الحراس يرن الجرس...
رانيا: ايه في ايه؟!
رانيا(بشهقة): ست وجد.
سعد: وسعي كدة.
سعد دخل القصر و حط وجد علي الكنبة.
سعد: اجري بسرعة جيبي برفان.
رانيا: اه صح.
رانيا جريت علي اوضة وجد جابت برفيوم و نزلت ل سعد تحت ودته البرفيوم.
سعد رش علي ايده و بدأ يشمم وجد و هي بدأت عينيها ترعش و تتحرك يمين و شمال...

سعد: وجد فتحي عينك. سمعاني اتصل بالدكتور.
وجد: تؤ لا محدش يتصل بحد.
وجد قامت اتعدلت بمساعدة رانيا و قعدت.
وجد: شكرا ليكم. تعالي يا رانيا عايزة اطلع اوضتي.
رانيا: تعالي يا هانم.
رانيا ساعدت وجد و طلعوا اوضة وجد رانيا قعدت وجد علي السرير و لقت ان الجاكت مقطوع.
رانيا: ماله الجاكت يا استاذة؟!
وجد: هقولك بس متقوليش لحد.
رانيا: قولي.
وجد: خدت رصاصة.
رانيا(بشهقة): ايه؟!
وجد: هشششش اهدي.

رانيا: طب ازاي؟! حضرتك كويسة طيب؟!
وجد: حاسة بوجع بسيط.
وجد: ساعديني يا رانيا.
رانيا: حاضر...
وجد: هاتي علبة الاسعافات من الحمام غيريلي علي الجرح.
رانيا بدأت تغير علي الجرح بتاع وجد و وجد تتوجع كل مرة و بعدها رانيا ساعدت وجد تغير هدومها.
وجد لبست بنطلون اخضر و فوقه تي شيرت نبيتي بكم و سيبت شعرها علي ضهرها.
رانيا: تحبي اعملك تأكلي؟!
وجد(بتعب): لا بس خليني انام و محدش يصحيني.

رانيا: حاضر يا هانم، الف سلامة عليكي.
وجد(بتعب): متقوليش لحد...
رانيا: حاضر...
رانيا سابت وجد و مشيت و وجد نامت علي السرير بتعب كانت حاسة بتقل في دماغها نامت بسرعة.

-في الصباح الباكر...
في الاسكندرية.
كان احمد وصل من الصبح بدري لانه سافر الفجر,احمد وصل للفندق اللي هيقيم فيه.
مدير: نورتنا يا احمد بيه زادنا شرف. اتفضل معايا.
احمد: طيب.
احمد راح مع المدير لاوضته و دخلها.
مدير: شنطة حضرتك دقيقتين و تبقي هنا.
احمد: شكرا.
مدير: تؤمر بأي حاجة يا فندم؟!
احمد: لا.
الموظف دخل بشنطة احمد و حطها و مشي و المدير مشي وراه و قفل الباب.
احمد دخل رمي نفسه بتعب علي السرير...

-بعد فترة.
احمد صحي بعد فترة من نومه و قام غير هدومه و خرج بره اوضته.
احمد نزل تحت للفندق و كان خارج ل بره.
بنت: لو سمحت حجز باسم كارما المهدي.
احمد لف بسرعة و لمح كارما و هي واقفة عند مكتب الاستقبال و لفت لقت احمد واقف و باصص ليها.
الاتنين فضلوا يبصوا لبعض فترة و بدأ كل واحد يمشي باتجاه التاني و هو غير مدرك للوضع.
كارما: انت ازاي؟!
احمد لا رد.
موظفة: انسة كارما اتفضلي مفتاح حضرتك.
كارما: شكرا...

كارما خدت المفتاح و راحت لاحمد تاني.
احمد(برفعة حاجب): ايه؟!
كارما: ايه؟!
احمد(بسخرية): بعني ايه موقفك مع واحد شبه خلة السنان؟!
كارما(بضيق): انت اللي عصبتني ساعتها.
احمد: بس صدفة حلوة. عن اذنك ورايا شغل.
كارما مسكت في دراع احمد قبل ما يمشي و احمد بصلها باستفهام و هي اتوترت.
كارما: خلاص روح.
احمد(برفعة حاجب): ايه كنتي عايزاني اقعد معاكي مثلا.
كارما(برفعة حاجب): دماغك راحت لفين. انا كنت هقول.

احمد: ايوه كنتي هتقولي ايه بقي؟!
كارما: احم بما اننا نسايب ايه رأيك نتصاحب؟!
احمد: جرئية حبيت النقطة دي فيكي، بس سؤال.
كارما: قول.
احمد: اي نوع من الصحوبية؟!
كارما رفعت ايديها علشان تضرب احمد بس هو مسك ايديها...
احمد: ايدك الحلوة دي خليها جمبك.
كارما: انت اللي تفكيرك منحرف زيك.
احمد: ماشي يا ستي متشكر. يلا شوفي رايحة فين.
كارما سابت احمد و مشيت و هي في قمة غضبها و طلعت اوضتها.

احمد خرج بره الفندق و بعدها افتكر انه نسي ملف مهم في الفندق فطلع لاوضته...
عند كارما...
كارما كانت قاعدة علي كرسي و مربوطة باحبال و في حاجة علي بوقها و عمالة تتحرك بعنف...
شاب: اهدي يا حلوة علشان نعرف نشوف شغلنا معاكي.
شاب2: تفتكر دي تنفع لاي حاجة غير حاجة واحدة.
شاب(بضحك): عندك حق بس نأخد اللي الباشا عايزه الاول.
كارما قعدت تصرخ بصوت مكتوم.
شاب(بضحك): صرخي اكتر صرخي يلا.

كارما قعدت تهز نفسها بالكرسي كتير و رجعت بالكرسي كذا خطوة...
شاب2: دور كويس هناك.
كارما حاولت كتير برأسها توقع ال?ازة اللي موجودة علي الترابيزة لغاية ما وقعتها.
شاب: يا بنت ال.
شاب2: اخرسي مش عايز نفس.
الباب خبط.
الشاب الاول بص ل كارما و مسكها من شعرها.
شاب: لو طلعتي نفس هقتلك.
الشاب التاني راح ناحية الباب و فتحه...
شاب2: افندم!
احمد(برفعة حاجب): انت بتعمل ايه هنا؟!
شاب2: انت مالك و انت مين اصلا؟!

احمد(بضيق): فين كارما؟!
شاب2: معرفش حد بالاسم ده.
احمد: و ده ازاي يعني؟! دي اوضة كارما المهدي.
شاب2: ملكش دعوة ابعد عني.
الشاب كان هيقفل الباب بس احمد مسكه من هدومه و زقه لورا ضربه بوكس في وشه.
الشاب الاول راح ناحيته و ضربه علي رأسه بس احمد لف ليه و مسك ال?ازة اللي لقاها في وشه و ضرب بيها الشاب الاول علي رأسه بغضب.

احمد لف ناحية كارما و راح ناحيتها بسرعة و بدأ يفك الحبل و كارما بتعيط,احمد شال اللصق اللي علي بوقها.
كارما قعدت تعيط و حضنت احمد و احمد حاوطها بايده و قعد يملس علي شعرها بهدوء.
احمد: اهدي اهدي خلاص حصل خير.
كارما(بعياط): كانوا عايزين. كانوا.
احمد(بضيق): خلاص اهدي متقلقيش هطلب ليهم البوليس متقلقيش. اهدي انتي و بطلي عياط...

كارما فضلت ماسكة في احمد لغاية ما غصب عنها عينيها وجعتها و غمضتها و بدون وعي نامت و جسمها تقل و احمد حس ب ده...
احمد(بقلق): كارما كارما...
احمد وطي و شال كارما بين ايديه و لقي انتظام التنفس عندها راح لاوضته و حط كارما علي سريره بهدوء.
احمد نزل و كلم امن الفندق و المدير و عمل مشكلة كبيرة و طلبوا البوليس.
احمد راح شركته بعد ما اطمن علي كارما تاني...

-في مكان تاني...
عند وجد...
وجد كانت نايمة علي سريرها لقت الباب بيخبط و التليفون بيرن في نفس الوقت.
وجد صحيت من النوم متضايقة.
وجد(بزعيق): مين علي الباب؟!
قصي: انا يا وجد.
وجد(بضيق): خير يا قصي؟!
قصي: ادخل؟!
وجد: ادخل...
قصي: صباح الخير...
وجد: صباح النور.
قصي: انتي كويسة فيكي حاجة؟!
وجد(برفعة حاجب): اه بس ليه بتسأل؟!
قصي: حلمت حلم وحش.
وجد: حبيبي لا انا بخير متقلقش...
قصي: مين الرخم اللي بيتصل عليكي؟!

وجد: متقولش عليه رخم...
قصي: اووووه حبيب القلب بقي.
وجد: روح نام يا قصي انا تعبانة مش فاضيالك.
قصي: لسة صاحي من النوم، عموما يلا انزلي تحت دي امك عاملة حفلة.
وجد: بمناسبة؟!
قصي: نسيتي الفرح قرب اوي يا مزتي.
وجد: اه صح نسيت.
قصي: طب يلا اسيبك تردي علي حبيب القلب براحتك.
وجد: يا رخم.
قصي ضحك علي وجد و سابها و خرج بره اوضتها.
وجد مسكت التليفون و اتصلت ب باسل، الخط اتفتح.

باسل: جنابك مش بتردي ليه كنت هلبس و اجيلك دلوقتي.
وجد: كنت بكلم قصي، ا.
باسل: ربنا يأخد قصي يا شيخة.
وجد: بعد الشر قصي ده اخويا يا باسل قولتلك متدعيش عليه...
باسل: طيب يا وجد، صباح الخير.
وجد: صباح النور.
باسل: اخبار جرحك ايه حاسة بوجع؟!
وجد: تؤ انا بخير.
باسل: طيب يا حبيبتي.
وجد: طيب.
باسل: بالنسبة للقاعة و الفرح و البيت متشغليش بالك باي حاجة خالص...
وجد: حاضر يا حبيبي.
باسل: قولتي ايه؟!

وجد: قولت حاضر يلا اقفل باي.
وجد قفلت في وش باسل و حضنت المخدة بايديها بس دراعها وجعها اوي...
وجد: اوف بقي ده انت جيت في وقت مش لازم تيجي فيه خالص.

عدت الايام و جه يوم فرح وجد و باسل...
كان الكل في قمة سعادته و بالاخص وجد و باسل,الكل بيتشغل و بيطلع احسن ما عنده علشان الفرح,وجد نزلت لفت مع ماجدة علشان الحاجات اللي ناقصاها,باسل بيخلص شغله بسرعة قبل الفرح,ثريا كانت بعيدة عنهم الفترة دي,احمد و كارما رجعوا من الاسكندرية بعد ما كل واحد خلص شغله,و كل الترتيبات كانت جاهزة.
وجد: كدة اتفقنا يا استاذ محمود و الفلوس اهي اتقسمت بالعدل.

ليلي: شكرا يا استاذة وجد.
وجد: لا عادي.
وجد: تقدر تمشي يا استاذ محمود.
محمود: طيب.
ليلي: مش عايزة اشوف خلقتك خالص.
وجد: ليلي اهدي بقي.
محمود: و لا اعرفك.
محمود سابهم و مشي و وجد كانت حاسة بوجع بسيط في دراعها.
وجد: انتي معزومة علي فرحي النهاردة.
ليلي(بصدمة): انتي النهاردة كنتي بتشتغلي و الليلة فرحك.
وجد(بابتسامة): ايوه.
ليلي: انتي في عقلك يا بنتي؟!
وجد(برفعة حاجب): بت احترمي نفسك انا اكبر منك.

ليلي: خلاص اسفة، طب هو فين و لا هاجي ازاي؟!
وجد: هبعتلك اخويا بعربيته. انا عارفة عنوانك.
ليلي: اشطا يا معلم.
وجد: بت انا مش فاضيالك.
ليلي: اتمختري يا عروسة.
تليفون وجد رن.
وجد: طيب يلا امشي.
وجد و ليلي خرجوا بره اوضة المكتب...
وجد: نهال زي ما عرفتك وزعي الدعوات عليهم.
نهال: حاضر يا هانم.
وجد: شكرا يا روحي.
الخط اتفتح.
وجد: الو يا باسل.
باسل(بحدة): برضو عملتي اللي في دماغك يا وجد؟!

وجد: كان في قضية لازم اخلصها يا باسل. خلاص بقي معلش.
باسل(بحدة): كلامي مش بيتسمع ليه يا وجد؟!
وجد: باسل خلاص متكبرش الموضوع.
باسل(بحدة): طيب يا وجد حسابك في بيتنا...
وجد: همشي يا باسل.
باسل: امشي.
وجد: انت مش هتيجي تبدل البدل من الايد اليمين للشمال.
باسل: مش هعرف عندي حاجات كتيرة ناقصة لازم اعملها.
وجد: طيب متقلقش.
باسل: خلي بالك من نفسك.
وجد: طيب و انت كمان.
باسل: هقابلك بليل يا عروستي.
وجد: باي يا جميل.

باسل: بسبب الجملة دي انتي مراتي دلوقتي.
وجد و باسل ضحكوا و وجد كانت بتسوق و هي بتكلم باسل.
باسل: باي يلا يا حبيبتي هقابلك بليل.
وجد: باي.
وجد وصلت للقصر و نزلت لمحت سعد و هو واقف بيدخن.
وجد راحت ناحيته و شدت منه السيجارة و رمتها و داست عليها بالجذمة بتاعتها...
وجد(بحدة): انت ايه هتضيع مستقبلك يعني؟!
سعد(ببرود): افندم؟!
وجد(بحدة): انت ايه اللي بتعمله ده؟! انت مجنون؟

وجد كانت هتتكلم بس لقوا قصي بينادي علي سعد من فوق...
قصي(بصوت عالي): اتصل بالدكتور بسرعة.
وجد دخلت لجوا و هي بتجري لقت عطيات في وشها.
وجد(بقلق): ايه اللي حصل؟!
عطيات: في مصيبة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة