قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

باسل كان قاعد في الفيلا مع سليم بيتكلموا و تليفون باسل رن.
الخط اتفتح...
باسل: الو مين؟!
موظفة: حضرتك استاذ باسل الانصاري؟!
باسل: ايوه مين معايا؟!
موظفة: مدام وجد الصياد زوجة حضرتك جت في حالة اجهاض في مستشفي...
باسل اتصدم و وقع منه التليفون و سليم بصله باستغراب.
سليم: مالك؟!

باسل قام بسرعة و ركب عربيته و سليم وراه ركب عربيته,باسل كان بيسوق بسرعة كبيرة ناحية المستشفي و سليم مكنش فاهم حاجة بس قلقان علي باسل.
باسل وقف قدام المستشفي و فتح الباب و نزل.
سليم: باسل باسل استني بس في ايه؟!
باسل: وجد.
سليم دخل مع باسل المستشفي و سألوا علي وجد.
موظفة: مدام وجد في اوضة رقم 309.
سليم: شكرا.
الاتنين راحوا ناحية اوضة وجد,سليم حط ايده علي كتف باسل.
سليم: ادخل اتطمن عليها.

باسل فتح الباب و دخل ببطء شديد و قرب منها.
باسل(بهمس): وجد.
وجد فتحت عينيها ببطء و باسل لقي الدموع متجمعة في عينيها و فهم انها عرفت انها اجهضت.
باسل: ممكن تهدي علشان خاطري احكي حصل ايه؟!
وجد(بعياط): كنت راكبة العربية بالسواق فجأة عربية تانية دخلت فينا غصب عنها و العربية اتقلبت و انا.
وجد سكت و قعدت تعيط بصوت عالي و باسل حضنها و عيونه دمعت.

باسل: خلاص يا حبيبتي اهم حاجة انك كويسة و نحمد ربنا ان محدش يعرف و احنا هنحاول ننسي و كمان الايام جاية كتير و كمان علشان نعرف نبقي مع بعض فترة طويلة. تحسي ان الطفل ده عمل عائق اصلا بيني و بينك و احنا حتى مكملناش شهر.
باسل: خلاص بقي يا حبيبتي اهم حاجة تبقي انتي بخير مش عايز حاجة تاني من الدنيا.
وجد(بعياط): بس انا كنت فرحانة بيه.
باسل: قدر الله و ما شاء فعل. خلاص يا حبيبتي بطلي عياط علشان خاطري.

باسل باس رأس وجد و باس خدها و هي دفنت وشها في رقبته و هي بتعيط...
باسل: حبيبتي الف سلامة.
وجد(بعياط): مش هتسبني؟!
باسل: قولتلك قبل كدة انتي النفس اللي بتنفسه علشان اعيش و من غيرك اموت.
وجد(بعياط): بحبك اوي.
باسل: اوي واحدة بس، انا بحبك مليون اوي كمان.
وجد ابتسمت و باسل مسح ليها دموعها و هو باس رأسها...
باسل: هخرج اطمن سليم و ارجع.
باسل خرج بره اوضة وجد لقي سليم منتظره.

سليم: طمني حصل ايه؟! عملت حادثة و لا حصل ايه؟!
باسل(بحزن): اجهضت...
سليم(بصدمة): هي كانت حامل؟!
باسل(بحزن): ايوه.
سليم بص ل باسل و ضربه بوكس في وشه,باسل بصله بغضب و ضربه و بدأوا يضربوا بعض.
-سليم كان قاصد يطلع كل طاقته و غضبه و حزنه.
باسل ساب سليم و دخل اوضة وجد لقاها نايمة قعد علي الكنبة اللي موجودة في الاوضة و بدأ يبص عليها...

-في مكان تاني...
عند قصي...
قصي كان نايم في المستشفي و بدأ يفتح عينه ببطء.
قصي(بتعب): ماية.
ممرضة: عايز حاجة؟!
قصي فتح عينه و بص للممرضة باستغراب.
قصي: بتعملي ايه هنا؟!
ليلي(ببرود): انا الممرضة هنا.
قصي(بتعب): بجد؟!
ليلي: ايوه. عايز ايه؟!
قصي(بتعب): تلعبيلي في شعري.
ليلي ضربت قصي بعصبية علي كتفه.
قصي(بضحك,تعب): خلاص ده انتي ايدك تقيلة اوي.
قصي(بتعب): ماية.
ليلي صبت كوباية ماية ل قصي و بدأت تشربه.

قصي(بضحك): تفتكري ممكن اتجوزك في يوم من الايام؟!
كوباية الماية وقعت من ليلي و ليلي اتكسفت من قصي و وطت بسرعة تلم الكوباية.
الدكتور كان دخل برضو في الوقت ده.
دكتور: حمدلله بالسلامة.
قصي: الله يسلمك يا دكتور.
دكتور: الاحوال احسن النهاردة بس هرجع اقولك لازم عملية.
قصي: ان شاء الله.
دكتور: حلك الوحيد العملية.
قصي: حاسبي.
ليلي جرحت ايديها بصت ل قصي وبعدها كملت شغلها.
دكتور: مفيش فايدة برضو. عن اذنك يا قصي بيه.

الدكتور مشي و قصي بص علي ليلي.
قصي: تقدري تمشي بس محدش يجي يشرف عليا غيرك.
ليلي: هو انت ليه مش عايز تعمل العملية؟!
قصي: كان معايا واحد صاحبي هو فين؟!
ليلي(باحراج): بره سهر طول الليل هنا. عن اذنك.
ليلي خرجت و قالت ل شهاب ان قصي فاق و مشي,شهاب دخل ل قصي.
شهاب: ايه يا عم كدة تقلقني عليك؟!
قصي: حبيبي ابو الصحاب. اهم حاجة بس متكونش قولت لحد...
شهاب: متخافش قولت بس للعائلة.
قصي(بغيظ): يا غبي.

شهاب(بضحك): متقلقش مقولتش لحد. انت بس طمنا عليك و قول انك هتعمل العملية.
قصي: بقولك ايه سيبني هنا يومين.
شهاب(بخبث): ليه بس كدة؟!
قصي(بغيظ): يا رخم ده علشان ارتاح بس.
شهاب: طب و الافتتاح؟!
قصي(بغيظ): نبقي نتصرف لكن سبني هنا يوم كمان...
شهاب(بخبث): طيب انا كدة اتاكدت ان في حاجة. لان قصي الصياد مبيكرهش قد المستشفيات.
قصي: غور من هنا لاحسن ما اقوملك.
شهاب(بضحك): طيب يا عم.

قصي: هبقي اتكلم معاك. انت روح و ريح شوية و بعدها اشرف علي المعرض انا واثق فيك.
شهاب: طيب يا عم باي لو في اي حاجة كلمني.
شهاب: خد تليفونك.
قصي: طيب.
قصي كان هيتصل ب جده بس حس بتعب في قلبه شال الموبايل و رجع رأسه لورا ببطء و تعب.

-في مكان تاني...
في فيلا المهدي.
مريم: راحة فين يا كارما؟!
كارما: خارجة يا ماما.
مريم: و متشيكة كدة ليه؟!
كارما: انا علطول شيك يا ماما.
مريم: طبعا يا حبيبتي. بس مش زيادة حبتين المرة دي و خصوصا انك راحة الشركة؟!
كارما لفت لمامتها و هي بتوريها اللبس.

كارما كانت لابسة فستان هادئ باللون الاحمر ب ¾ كم و مقفول من فوق و قصير لغاية الركبة و لبست صندل بكعب باللون الاحمر و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية و حطت روچ احمر غامق و كحل محدد عينيها و حطت البرفيوم بتاعها.
كارما: يلا انا همشي.
مريم: ربنا يحميكي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك.
كارما: تسلمي يا حبيبتي.
كارما خرجت من الفيلا لقت نرمين في وشها باستها علي الهواء و نرمين غمزت ليها.

نرمين: ماشية معاكي يا عم.
كارما ركبت عربيتها و بدأت تسوق ناحية مطعم,نرمين دخلت للفيلا و سلمت علي مريم.
نرمين: وحشتيني يا ماما.
مريم: حبيبتي اقعدي يا روحي.
نرمين: جيت اقعد معاكي شوية.
مريم: نورتي يا حبيبة قلبي.
نرمين: بنورك. قوليلي بقي اعملك ايه؟!
مريم: لا يا حبيبتي انتي جاية علشان تقعدي معايا اكيد مش هخليكي تعملي حاجة.
نرمين: انتي كدة بتعتبريني ضيفة.

مريم: لا طبعا يا حبيبتي. طيب خلاص تعالي نعمل الغداء عقبال مع سليم يجي.
نرمين: طيب يا روحي.
في المطعم.
احمد كان قاعد بيبص علي ساعته و طلع تليفونه.
كارما: اتأخرت؟!
احمد رفع عينه اتصدم من منظر كارما الجميل.
احمد(و هو بيبلع ريقه): لا براحتك. اقعدي.
كارما(برفعة حاجب): مش هتشدلي الكرسي.
احمد(بارتباك): اه تمام.
احمد قام و شد الكرسي ل كارما و كارما قعدت و احمد قعد قدامها.
احمد: شوفي عايزة ايه اجيبه ليكي؟!

كارما: اسمها تحبي تأكلي ايه يا حبيبتي.
احمد: تحبي تأكلي ايه!؟
كارما(برفعة حاجبها): و هي فين يا حبيبتي؟!
احمد(بارتباك): كارما انجزي قولي عايزة تأكلي ايه؟!
كارما(بضيق): هأكل من اللي انت هتطلبه...
احمد نادي الجرسون و طلب اكل ليه هو و كارما,الجرسون مشي و كارما و احمد فضلوا ساكتين...
احمد(لنفسه): في ايه يا احمد اجمد كدة دي مش اول بنت تكلمها.

احمد لقي ايد كارما محطوطة علي الترابيزة و هي باصة في الارض,احمد مد ايده ببطء و لمس ايد كارما و كارما رفعت عينيها لاحمد.
احمد: ايه اخبار يومك؟! شكلك حلو علفكرة.
كارما(بخجل): شكرا. انا بخير و انت.
احمد: انا بخير.
احمد: كلميني عن الشركة و ازاي بدأتي تشتغلي.

كارما: بص يا عم بقي. انا طول عمري بحب باسل و سليم و نفسي ابقي معاهم علطول و ابقي زيهم و دخلت تجارة ادارة اعمال و بدأت اشتغل مع باسل و سليم و شوية في شركة باسل و شوية في شركة سليم و لاني طبعا متمكنة في الشغل بقدر اوفق بين الاتنين و ساعات بشتغل في البيت.
احمد: مبسوط بيكي.
الاكل جه و الجرسون بدأ يحطه و الاتنين بدأوا يأكلوا و هما بيتكلموا...

-في مكان تاني...
عند علي و ثريا.
ثريا كانت في اوضتها بتغير هدومها.
ثريا لبست بنطلون جينز و فوقه تي شيرت بكم باللون الاحمر لغاية قبل الركبة بشوية و مفتوح من الجمبين ل نص بطنها و لبست كوتشي ابيض و سيبت شعرها القصير علي ضهرها.
ثريا فتحت باب اوضتها و كانت ماسكة شنطتها في ايديها و رايحة ناحية الباب.
علي(بغضب): بتعملي ايه؟!

ثريا اتخضت و لفت بسرعة لقت علي واقف علي السلم من غير تي شيرت و بينزل ليها ببطء و كل ما يقرب من ثريا ثريا تخاف اكتر و ترجع لورا.
علي(بغضب): كنتي راحة تقابليه؟!
ثريا(بخوف): هو مين؟!
علي مسك ثريا من شعرها و قربها منه.
علي(بغضب): هنستعبط؟! الزفت اللي انتي سلمتي نفسك ليه.
ثريا(بخوف و دموع): لا و الله انا كنت هروح القصر اكلم جدو.

علي(بغضب): و هو جدك هيكون قابل يبص في وشك اذا كنت انا مش طايقك هو هيطيقك اصلا...
ثريا(بدموع و وجع): شعري.
علي(بغضب): اتوجعي اكتر يا روح امك انتي كنتي شوفتي حاجة.
ثريا(بعياط): و الله كنت هروح القصر و الله صدقني.
علي شد علي شعر ثريا بغضب و زقها علي الارض.
علي(ببرود): اجي الاقي البيت كله متروق احسن و ربي لتشوفي وش هتندمي عليه.
علي(ببرود): عيطي يا اختي عيطي ممكن تنضف اللي انتي عملتيها.

علي تف علي ثريا و سابها و طلع اوضته غير هدومه و خرج بره البيت ركب عربيته و مشي.
ثريا قعدت في الارض تعيط و تصرخ من كتر وجع قلبها علي اللي بيحصل ليها و فيها.
ثريا فضلت تعيط و تصرخ لغاية ما طاقتها خلصت و بدأت تفقد الرؤية تدريجيا و وقعت مغمي عليها في الارض...

-في مكان تاني...
في القصر.
ياسين: ماجدة.
ماجدة: نعم يا ياسين بيه.
ياسين: اعملي حسابك هنعزم باسل و وجد النهاردة بليل علي العشاء.
ماجدة: طيب، انت كلمتهم؟!
ياسين: كلمت باسل قالي لو عرفوا.
ماجدة: طيب.
و بدأوا بجهزوا البيت و الاكل منتظرين باسل و وجد.
نهلة: مين جاي؟!
ماجدة(بسخرية): جوز بنتي عندك مانع و بنتي المحترمة...
نهلة بصت ل ماجدة بغيظ و سابتها و مشيت...
رانيا: حاجة تانية يا هانم؟!

ماجدة: غوري للجنينة جيبيلي وردة من بره...
رانيا(باستغراب): حاضر...
رانيا خرجت للجنينة و بدأت تبص علي الورد و قربت من وردة و لسة هتقطفها رجليها اتزحلقت و وقعت في حمام السباحة.
رانيا(بصريخ): الحقوني.
رانيا كانت بتغرق و مش بتعرف تعوم و قعدت تصرخ لغاية ما لقت حد بينط في الماية و حاوط خصرها بايديها و رفعها لفوق.
رانيا(بشهقة): يا ماما.
سعد(ببرود): طالما متعرفيش يبقي متجربيش.

سعد شالها بين ايديها و خرج بره حمام السباحة و رماها علي الارض.
رانيا(بوجع): آآآه.
سعد(ببرود): فاهمة يا قطة؟!
سعد بص ل رانيا و سابها و مشي و رانيا كانت مصدومة من اللي حصل و قامت وقفت بتعب و وجع.
رانيا(بخجل): يالهوي يا بت يا رانيا.
رانيا ضربت نفسها قلم براحة و جريت علي اوضتها تغير هدومها و خرجت جابت الوردة و رجعت ل ماجدة.
ماجدة(بحدة): ده كله بتخترعي الذرة.
رانيا: بعتذر. كنت وق.

ماجدة(بحدة): مش مهم يلا غوري من وشي.
رانيا مشيت من قدام ماجدة و كانت راحة ل نهلة لقت سعد داخل القصر بعد ما غير هدومه و دخل لمكتب ياسين.
رانيا طلعت لاوضة نهلة تشوفها لو محتاجة حاجة.
عند باسل و وجد...
وجد بدأت تصحي من نومها و قامت اتعدلت لقت باسل نام علي الكنبة من التعب.
وجد قامت ببطء من مكانها و قربت من باسل.
وجد(بهمس): باسل باسل حبيبي.
باسل فتح عيونه و شاف وجد قرب منها و (لخيالكوا).
باسل(بنوم): بحبك...

وجد: و انا كمان. يلا قوم علشان نمشي من المستشفي الكئيبة دي...
باسل قام اتعدل و شد وجد علي رجله و رجع شعرها لورا.
وجد(بوجع): يا غبي لاحظ اني تعبانة.
باسل: و من امتي و انتي مش تعبانة ما انتي علطول من ساعة الجواز و انتي تعبانة من تاني يوم جواز حتى مبتسبنيش اخد راحتي معاكي.
وجد فتحت عينيها بصدمة من كلام باسل و بصت ليه بصدمة و بعدها رفعت رأسها لفوق.
وجد: يا رب انت عالم انه كداب اوي.

باسل ضحك عليها و باس خدها و شدها لحضنه اكتر.
باسل: هنروح نلبس و بعدها معزومين علي العشاء عندك في القصر و بعدها هنروح لماما مريم لو قدرنا.
وجد: طيب يا حبيبي.
وجد باست خد باسل و باسل غمض عيونه لفترة و وجد كانت في حضنه و كانوا صامتين و منعزلين عن العالم.
وجد(بحب): بيكفيني اني في حضنك و سامعة صوت دقات قلبك و صوت انفاسك ده عندي بالدنيا و ما فيها.
باسل ابتسم علي كلام وجد و باس رأسها...
الباب خبط.

وجد اتفزعت و كانت متوترة و بعدت عن باسل و باسل بصلها ببرود.
باسل(ببرود): وجد انا ابقي جوزك افهمي بقي.
وجد(بتوتر): بتكسف يا باسل الله.
باسل(بهدوء): ادخل.
ممرضة: جيت اتطمن علي مدام وجد...
باسل: تعالي.
وجد قعدت علي السرير و الممرضة بدأت تفحصها.
ممرضة: تمام كدة افضل و مبقاش في خطر و اهم حاجة النفسية بس.
وجد(بابتسامة): شكرا.
باسل: يلا يا حبيبتي نروح.
وجد: اه...

وجد غيرت هدومها اللي كانت لابساها قبل ما تعمل حادثة,باسل مسك ايديها و خرجوا بره المستشفي و رجعوا البيت.
عامر: نورت يا باسل بيه.
باسل: شكرا يا عامر.
عامر: الغداء جاهز.
باسل: لا شكرا هنأكل بره.
عامر: طيب.
باسل و وجد طلعوا اوضتهم و وجد دخلت الحمام خدت دوش و كانت زعلانة علي الطفل و بدأت تعيط بصمت و مسحت دموعها و لبست بشكير الحمام و خرجت لقت باسل خارج من اوضة التمرين و كان شكله تعبان.
وجد: مالك يا حبيبي؟!

باسل لا رد.
وجد: باسل.
باسل(بتعب): بخير يا حبيبتي متقلقيش بخير.
وجد(بحب): طيب انا بس اهم حاجة عندي اني اشوفك مبسوط و مرتاح.
وجد باست رأس باسل و دخلت اوضة الملابس تغير هدومها,باسل قام خد دوش.
وجد لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت قصير لغاية الخصر باللون الاصفر الهادئ و فوقه جاكت جينز و لبست كوتشي ابيض.
وجد كانت بتحط البرفيوم بتاعها لقت باسل داخل الاوضة و هو متضايق قربت منه.
وجد: ممكن افهم بقي مالك؟!

باسل: مفيش حاجة.
وجد شدت باسل و سندته علي الدولاب اللي وراها و حاوطت رأسه بين ايديها.
وجد(برفعة حاجب): في ايه يا باشا؟!
وجد(برفعة حاجب): ما تروق كدة ما انا اللي زعلانة مش انت انت شكلك عايز ورد طب ما تقول كدة يا باشا.
باسل(بخبث): تؤ تؤ عايز حاجة تانية.
وجد: اعقل يا مجنون.
في القصر...
احمد دخل القصر لقي رانيا في وشه...
احمد: اومال فين اهل البيت؟!
رانيا: ياسين بيه ف...
رانيا عطست كذا مرة.
احمد: عندك برد؟!

رانيا: شكل كدة يا بيه اسفة.
احمد: خدي اجازة يومين.
رانيا: شكرا يا بيه. شكرا.
احمد: في ايه بقي؟!
رانيا: منتظرين وجد هانم و باسل بيه جوزها.
احمد: طيب. قصي؟!
رانيا: لا مرجعش يا بيه.
احمد: طيب.
احمد طلع تليفونه و اتصل بقصي بس مردش.
احمد(بضيق): لما نشوف آخرتها يا زفت.
احمد لف لما سمع صوت وجد.
وجد: ابو حميد.
وجد راحت ناحية احمد و سلمت عليه.
وجد: ايه يا عم ما صدقت امشي و لا ايه؟!
احمد(ببرود): ايوه.

وجد(بدهشة مصطنعة): كدة يا ابو حميد نسيت اللي كان بينا.
احمد: باسل شيلها من علي دماغي.
يوسف: اهلا اهلا نورتنا يا باسل...
باسل: بنورك يا يوسف بيه.
يوسف: حبيبتي وحشتيني.
وجد: شكرا، فين جدو؟!
باسل: فعلا فين ياسين بيه؟!
ماجدة: وجد وجد.
ماجدة حضنت وجد جامد و بصت ل باسل و جابت وردة من ورا ضهرها و ودتها ل باسل.
ماجدة(بابتسامة): نورتنا.
باسل: بنورك شكرا علي الوردة.
وجد(بغرور): هو في احلي مني وردة اهو.

ياسين(بابتسامة): حبيبتي اللي نورتيني.
وجد جريت علي ياسين حضنته جامد و هو باس رأسها.
ياسين: حبيبتي وحشتيني اوي.
وجد: و انت اكتر يا حبيبي...
منصف دخل من باب القصر لقي باسل وطي عينه في الارض.
منصف: السلام عليكم. نورتونا.
باسل: بنورك.
منصف سابهم و طلع لاوضته لقي نهلة قاعدة بتهز رجليها بعصبية.
منصف: خير؟!
نهلة: مرات اخوك بتعايرني.
منصف: ليها حق هي مش اللي ضيعت شرفها تبقي بنتك.

نهلة(بعصبية): و هي بنتك برضو و لا نسيت.
منصف: اهدي بقي خلاص.
تحت...
وجد: لا انجزوا انا ميتة من الجوع.
رانيا: الاكل جاهز يا هانم.
وجد: يلا بينا.
كلهم راحوا علي السفرة و بدأوا يقعدوا كل واحد في مكانه.
وجد: اومال فين طنط نهلة و عمو منصف؟!
احمد بص ل وجد بنظرة هي مفهمتهاش.
وجد(برفعة حاجب): ايه يا عم لتكون معجب لا انا متجوزة و بحب جوزي.
الكل ضحك علي مرح وجد و باسل بصلها من تحت ل فوق و ابتسم ليها.

وجد: عطيات اطلعي نادي عمو و مرات عمو.
ياسين: رانيا اطلعي نادي سعد هو تعب معايا النهاردة.
رانيا: حاضر.
رانيا راحت ل مكان سعد بس ملقتهوش و بدأت تبص يمين و شمال.
سعد(ببرود): مش هتبطلي بقي.
رانيا(بتوتر): ها؟!
سعد(ببرود): بطلي تصرفاتك دي. الصبح تجربي حمام السباحة اللي هو مش بتاعك و دلوقتي عمالة بتبصي علي الرجالة.
رانيا(بصدمة): نعم!
سعد(ببرود): خشي جوا.
رانيا(بحدة): ياسين بيه بيقولك خش علشان تأكل.

رانيا بصت ل سعد بغضب و سابته و دخلت القصر,سعد دخل للقصر.
سعد: نادتني يا ياسين بيه؟!
ياسين: تعالي كُل يا سعد.
سعد: شكرا يا بيه ملهوش داعي.
ياسين: تعالي يلا.
نهلة(باصطناع): ايه ده وجد عندنا زارنا النبي.
وجد: تسلمي يا طنط.
الكل قعد علي السفرة و وجد لمحت سعد بيبص ليها بصت ل باسل اللي لقته بيأكل.
وجد(لنفسها): اهدي يا وجد اهدي شوية و هتمشي.
وجد: كُل يا حبيبي.
باسل: تمام.

-في مكان تاني...
عند ثريا...
ثريا كانت مرمية في الارض و مغمي عليها قامت مفزوعة و بتشهق لما لقت حد بيرمي عليها ماية كتيرة.
ثريا(بخضة): مين؟!
شاب(بسخرية): مساءك كحلي يا عروسة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة