قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والأربعون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والأربعون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والأربعون

وجد لمحت جاكت بدلة مرمي في الارض راحت ناحيته و وطت و مسكت الجاكت و طلعت الملف اللي لقته و فتحته لقته ليه علاقة ب باسل.
(بسخرية): جيتي للموت برجليكي.
وجد غمضت عينيها و بلعت ريقها بتوتر و لفت ببطء لقت قدامها شخص نوعا ما ضخم و لابس قناع علي وشه.
وجد: انت مين؟!
(بسخرية): و انا بقي هعترف بسرعة.
وجد: سيبني امشي.
: بالورق و لا من غير؟!
وجد: اكيد بالورق.

: يبقي نجوم السماء اقربلك و هتخرجي من هنا جثة و هأخد الورق برضو.
وجد جريت ناحية الباب لقته بيشدها جامد من شعرها و ضربها قلم علي وشها و زقها في الارض...
وجد(بوجع): انت بتتشطر علي واحدة ست، و نعمة الرجولة.
الشخص ده قرب من وجد و ضربها في بطنها و حاول يمسك الملف بس وجد شدته منه و قرصت الشخص في رجله بس الشخص ده متحركش من مكانه و بصلها بسخرية.

وجد قعدت ترجع ل ورا لغاية ما وصلت للكمودينو مسكت الاباچورة و ضربت بيها الشخص ده في رأسه.
وجد زقته برجله و قامت جريت بس لقت اللي بيمسك رجليها و وقعها و رأسها اتخبطت.
وجد: ده انت جحش.
وجد قعدت تضربه برجليها في بطنه علشان يسيب رجليها بس شدها ناحيته جامد.
وجد: ابعد كدة.
الشخص قام ضرب وجد علي رأسها جامد و شد الورق و سابها و مشي...
وجد كانت الرؤية عندها مشوشة قامت بضعف من علي الارض و قعدت علي السرير.

وجد قعدت تفرك بين عينيها علشان تفوق و تركز و بدأت الرؤية ترجع تاني بشكل طبيعي,وجد دخلت الحمام غسلت وشها كذا مرة و مسحت الدم اللي في شفايفها و قعدت تدور علي لازق طبي لغاية ما لقت و حطته علي الجرح اللي في رأسها.
وجد خرجت بره الفندق و ركبت عربيتها و بدأت تسوق للنيابة و بعد فترة كانت وصلت...
سليم: ممكن افهم كنتي فين؟!
سليم: باسل قلقان عليكي من الصبح.
وجد(بتعب): سليم و الله ما فايقة.

عصمت(بسخرية): اشك انك هتقدري تطلعي ابني ما انا قولت نجيب محامي شاطر.
وجد: عن اذنكم.
وجد دخلت اوضة وكيل النيابة بعد ما اذن ليها بالدخول.
وجد: انا ابقي المحامية الخاصة بالأستاذ باسل الأنصاري.
باسل بص ل وجد و ابتسم ليها و هي ابتسمت ليه بتوتر و بصت ل وكيل النيابة.
وكيل النيابة: اتفضلي.
وجد: شكرا.

وجد: مبدأيا حضرتك اكيد تعرف مين هو باسل الأنصاري سواء كان رجل اعمال او ظابط في امن الدولة و اعتقد ان ملفه نضيف...
وجد: و في اكتر من شاهد يثبت ده و كمان في برضو اللي يشهد بأن أي شحنة كانت بتدخل بعلم منه كانت لزوم المهمة.
وجد: فأنا شايفة ان دي محاولة علشان يلبسوا التهمة لموكلي في حال ان المجرم الحقيقي عايش حر لحد الان.

وكيل النيابة: انا مقدر كل ده و عارف الكلام ده و بنسبة كبيرة مش بشك في باسل الانصاري. و لكن وظيفتي و مكانتي متسمحليش اني اتعاطف معاه او اني امشي ورا كلام ملهوش اي أدلة و لا ورق و لا مستندات.
وكيل النيابة: و كذلك المحكمة مش هتقبل ب ده.
وجد: طب ممكن تطلقوا سراحه بضمان محل إقامته.
وكيل النيابة بص ل وجد و باسل و بعدها اتكلم.
وكيل النيابة: للأسف مش هينفع كدة انا هبقي بخالف شغلي...

وكيل النيابة: كل اللي ممكن اعمله ان الزيارة هتبقي مسموح بيها. و قدامكوا 4 أيام ممكن تحاولوا تعملوا حاجة.
وكيل النيابة: بعتذر يا باسل بيه انت عارف القوانين و عارف ظروف الشغل.
باسل(بابتسامة هادية): و لا يهمك. ممكن اقعد مع مراتي لوحدي.
وكيل النيابة(باندهاش): هي دي مراتك؟!
وجد ابتسمت بتوتر لوكيل النيابة و بصت ل باسل.
باسل: اه هي.
وكيل النيابة: انا كنت هأخد وقت راحة براحتكم.

وكيل النيابة خرج بره الاوضة و باسل قرب من وجد و حاوط وشها بين ايديه و وجد بصت بعيد عن عينيه...
باسل: بصيلي.
وجد(بتوتر): نعم!
باسل: ينفع مشوفكيش تلت ايام؟!
وجد(بتلقائية): ما انت قبل كدة مشوفتنيش لمدة تلت شهور مش تلت ايام فعادي طبيعي.
باسل بص ل وجد بضيق شديد و بِعد عنها قام وقف و حط ايده في جيبه.
وجد: ا.
لقوا الباب بيتفتح و عصمت دخلت بسرعة حضنت باسل و باسل لف ايديه حواليها و باس رأسها.

عصمت: كدة يا باسل متقوليش.
باسل: معلش يا امي.
سليم: ايه وكيل النيابة قال ايه؟!
وجد: اربع ايام علي ذمة التحقيق و في حال وجود دليل او مستند...
قاسم: ايه يا بطل ايه اللي حصل ل ده كله؟!
عدي: ايه الدنيا؟!
باسل: تسلموا علي سؤالكم ان شاء الله خير.
باسل: عن اذنك يا امي. سليم خلي بالك منها.
سليم: اكيد.
باسل: انا هروح.
عصمت: باسل تحب نوكل محامي مشهور كبير؟! شكل المحامية دي مش شاطرة في شغلها.

وجد قامت وقفت و قربت من باسل.
وجد: همشي انا.
وجد حضنت باسل و باست خده و بعدت عنه.
باسل: هتروحي مع امي.
وجد: انا مش.
باسل: يلا.
وجد: معايا العربية.
باسل: خديها معاكي.
وجد(بضيق): طيب. اتفضلي يا طنط.
باسل: يلا يا امي.
باسل باس رأس عصمت و باس ايديها.
باسل(بخفوت): ادعيلي.
عصمت: ربنا معاك يا ابني و ينصرك...
باسل بص ل وجد قبل ما يمشي و خرج بره مشي مع العسكري و قعد في الحجز مع المساجين...
وجد: اتفضلي.

عصمت: علشان ابني بس.
وجد خرجت و هي بتنفخ و وراها عصمت و سليم.
قاسم: وجد عايزك في موضوع.
وجد: سليم خد مفتاح عربيتي روحوا و انا جاية.
عصمت: رجلي علي رجلك انا اضمنك منين؟!
سليم: قاسم انت عايز وجد في ايه؟!
قاسم حط ايده علي كتف وجد و بصلها و ابتسم ده كله تحت انظار عصمت اللي بصتلهم بسخرية.
قاسم: انا جمبك لو عوزتي اي حاجة في اي وقت.
وجد: شكرا يا قاسم مش محتاجة حاجة، يلا يا طنط يلا يا سليم.

عدي: سليم هروح اجهز اللي قولتلك عليه زي ما كمال بيه قالنا.
سليم: طيب و قولي ايه الاخبار و شوف مسعد و علي.
عدي: طيب مش هتيجي يا قاسم و لا ايه يلا.
قاسم: طيب.
قاسم: زي ما قولتلك يا وجد يلا باي علي تليفون بقي.
سليم: يلا يا وجد يلا يا عصمت هانم.
سليم خد عصمت و وجد و ركبوا العربية و سليم بدأ يسوق و جمبه عصمت و ورا وجد.
بعد فترة سليم وقف قدام القصر و عصمت و وجد نزلوا.
سليم: وجد عربيتك تلزمني عقبال ما اروح كدة.

وجد: تمام.
وجد كانت داخلة لقت عصمت مسكت ايديها.
عصمت: اسمعي يا بت انتي انا بحب الصراحة.
عصمت: انتي من ساعة ما باسل جابك البيت و انا مش طيقاكي و مش طايقة اشوفك قريبة من باسل اللي هو اغلي حاجة عندي.
عصمت: قولت استحملي انتي الكبيرة و تجاهليها بس لا كل ما بشوفك بشوف نظرات امك و هي بتضربني و ابوكي و هو بيقتل جوزي و ابني و حفيدي و بنتي.
عصمت: علشان كدة احذريني لان غلطة منك و هتشوفي وش لا يعلم بيه الا ربنا.

عصمت: و باسل مش موجود يعني محدش هيقدر ينقذك من تحت ايدي ماشي يا بنت القاتل.
عصمت: انا خط احمر.

وجد(بحدة): و مين قالك اني عايزة اتعامل معاكي ها ردي؟! انا واحدة اتخدعت في الانسان اللي حبيته واحدة اتكسرت واحدة زي ما انتي خسرتي ابنك انا كمان خسرت ابني لا و كمان جوزي هو اللي قتله، انتي فاكراني مبسوطة باللي عائلتي عملته فاكراني هطير من الفرحة انا واحدة مجروحة زي ما انتي مجروحة بالظبط. انا كل ما اشوف باسل بفتكر اخر مرة اتقابلنا فيها لما عرفني اني بتعاطي مخدرات و لما قالي انه اقتل ابني اللي هو ابنه انتي عارفة في اليوم ده موت كام مرة...

وجد(بحدة): متفتكريش انك انتي اللي لوحدك اللي مجروحة و ان انتي الوحيدة المظلومة. انا واحدة اتخدعت في كل الناس اللي حواليها ابوها و امها و عمها و مرات عمها دول كوم و جوزي اللي حبيته كوم تاني.
وجد(بحدة): انتي عارفة كنت بتعذب قد ايه و انا بتعالج من المخدرات اللي ابنك كان سبب فيها انتي مش عارفة حاجة علشان كدة ارجوكي ارجوكي اسكتي...

وجد سابت عصمت و مشيت طلعت علي اوضتها مردتش حتى علي عفاف اللي قعدت تنادي عليها,عفاف لفت لقت عصمت في وشها.
عفاف: ليكي حق يا بنتي و الله يتعكنن عليكي.
عصمت سابت عفاف و طلعت اوضتها هي كمان.

-في مكان تاني...
في المستشفي.
امير: عايزكم واقفين هنا ميغبش عن عينيكم.
عسكري: حاضر يا بيه.
امير: لو هرب هتتعاقبوا.
امير: متقلقش يا استاذ احمد كل مجرم هيتعاقب.
احمد: تمام بس عايز الموضوع يتم بسرعة.
امير: اكيد.
احمد: شكرا ل حضرتك معلش تاعبك معايا.
امير: علي ايه بس...
امير: انا مبسوط ان لسة في ناس زيك بتطبق القانون حتى لو علي مين.
احمد: مش هو اتجرأ و قتل يستحمل بقي.
امير: تمام اول ما يتعالج هنأخده عندنا...

احمد: تمام شكرا، عن اذنك.
امير: تمام.
احمد ساب امير و مشي,امير خرج بره المستشفي ركب عربيته لقي تليفونه بيرن.
الخط اتفتح.
امير: ايه يا كبير فينك؟!
رضوان: كويس ها ايه الدنيا؟!
امير: تمام انت اخبارك ايه؟!
رضوان: كويس.
امير: ايه؟!
رضوان: عايز اقابلك.
امير: تمام انا رايح دلوقتي مطعم اتغدي فيه هستناك.
رضوان: مطعم ايه؟!
امير: هبعتلك مكانه.
رضوان: طيب هجيلك.

امير بعت ل رضوان المكان و ساق ناحية المطعم و بعد فترة كان رضوان وصل للمطعم.
رضوان: متأخرتش يلا اطلب ليا اي اكل.
امير: المقابل؟!
رضوان: انجز يا عم ورايا حاجات مهمة.
امير: طيب تنزل المرة دي.
امير طلب اكل ليه هو و رضوان.
رضوان: بص انا عايزك في حاجة.
امير: انا قولت عايزني ملصحة انجز.
رضوان: باسل الانصاري.
امير: معروف.
رضوان: في قضية كدة هو برئ منها هو حاليا في السجن عايزك تحاول تشوف الموضوع ده.
امير: بمعني؟!

رضوان: يعني تحاول تعملي حاجة في قضيته.
امير: هو يقربلك؟!
رضوان: يبقي ابن خالي.
امير: طيب. هشوف اصلا قضيته بتتكلم عن ايه.
رضوان: طيب.
رضوان كان لسة هيتكلم لقي اللي بيحط ايده علي عيونه...
رضوان: سهر بطلي.
سهر: اوف دايما بتعرفني كدة. بتعمل ايه هنا؟!
رضوان: مش شيفاني بأكل و قاعد مع واحد صاحبي...
سهر بصت لقت امير اتحرجت و بصت ل رضوان.
سهر: اسفة ماخدتش بالي.
رضوان: بتعملي ايه هنا؟!

سهر: بجيب حاجة من المول و منتظرة اسيل.
رضوان: طيب.
سهر: انت روحت زرت باسل؟!
رضوان: لا.
سهر: طيب.
سهر: هروح لاسيل بقي.
رضوان: قدامكوا كتير اروحكم؟!
سهر: لا هي حاجة واحدة ضروري بس اسيل بتجيبها.
رضوان: طيب. اقعدي عقبال ما اسيل تخلص.
سهر: بس هتطلبلي اكل.
رضوان: اقعدي يا مفجوعة.
سهر: طيب. يلا اطلب.
رضوان: معلش يا امير اختي كدة.
امير: لا عادي و لا يهمك، بقول استاذن انا؟!
رضوان: ليه بس خليك.

امير: لا مرة تانية، يلا عن اذنكم.
رضوان: طيب ربنا معاك...
امير قام مشي و رضوان و سهر قعدوا مع بعض و بعد فترة اسيل جت ليهم...
اسيل: انا متضايقة علشان باسل.
رضوان: مش بايدينا و ان شاء الله هيبقي كويس و هيطلع.
اسيل: يا رب.
سهر: بس وجد صعبانة عليا حاسة فيها حاجة.
اسيل: اكيد يا بنتي واحدة جوزها مسجون عايزه يحصلها ايه.
رضوان: لا و كمان هي المحامية بتاعته يعني لو ماخدش براءة دي ممكن تنهار بجد.
سهر: يا رب.

اسيل: ان شاء الله باسل يخرج و نعيش في سعادة.
رضوان: و الله يا بنتي الحزن مش سايبنا في حالنا يعني هو بس بيزهق مننا يومين كدة و بعدها بيرجع.
سهر: يا كئيب.
رضوان: يلا يا اختي منك ليها نروح.
اسيل: يلا.
التلاتة قاموا خرجوا بره المول و ركبوا عربية رضوان و رجعوا علي القصر...

-في مكان تاني...
عند علي و ثريا.
علي: حبيبتي اعملك نسكافيه؟!
ثريا: لا شكرا.
علي: طيب.
علي عمل ل نفسه نسكافيه و عمل عصير ل ثريا و خرج قعد جمبها لقاها شاردة.
علي: مالك؟!
ثريا: مفيش.
علي: ثريا عليا انا يلا قولي في ايه؟!
ثريا(بدموع): وحشوني اوي.
علي خد ثريا في حضنه و باس رأسها.
علي: حاضر اوعدك قريب اوي اخليكي تزوريهم. بس انتي متزعليش نفسك و لا تعيطي.
علي: فاهمة؟! لو عيطتي خلاص مش هديكي.
ثريا: مش بعيط اهو.

علي: ايوه كدة...
علي: ها قوليلي عايزة تتغدي ايه النهاردة؟!
ثريا: لا هعمل انا غداء.
علي: لا من هنا و رايح تقعدي معززة مكرمة و كل حاجة تجيلك لحد عندك، و كمان كنت بفكر اجبلك شغالة بحيث ان انا لو مش في البيت.
ثريا: براحتك...
علي: ثريا طب انتي ليه زعلانة دلوقتي؟! انا مش عايز اتعبك.
ثريا: بس انا كدة هحس بالعجز.
علي: طب انتي في بيت اهلك كنتي بتعملي حاجة؟!
ثريا: لا.

علي: بس كدة يا ثريا خلاص. انتي في بيت اهلك مكنتيش بتعملي حاجة و انا في بيتي مش عايزك تعملي حاجة، و كمان انتي مش عاجزة هي مجرد حادثة بسيطة و ممكن نعمل عملية.
علي: انتي بس متحطيش الموضوع في دماغك.
علي: ماشي يا قمري.
ثريا هزت رأسها بمعني ماشي و علي باس رأسها.
علي: انا هقعد جمبك اعمل كام حاجة علي اللاب.
ثريا: ماشي.
علي فتح اللاب توب بتاعه و بدأ يشتغل عليه و ثريا نايمة علي رجله مغمضة عينيها...

علي: عجباكي القعدة؟!
ثريا: اه.
علي: قوليلي يا ثريا.
ثريا: ايه؟!
علي: انتي ايه اللي خلاكي تغلطي يعني ا...
ثريا: فهماك. و انا قولتلك قبل كدة ملقتش حد يقول الصح و يقولي الغلط ملقتش حد يعلمني ازاي اختار اللي يحافظ عليا ملقتش حد يخليني اكون خايفة من ربنا و انا بعمل الغلط.
ثريا: انت بدأت تمل مني؟!
علي: بس يا هبلة انا بس كنت بسأل.
علي باس ايد ثريا و حط ايده علي خدها و ابتسم ليها.
علي: يا اخواتي علي القمر بتاعي.

ثريا: انت معندكش اهل؟!
علي: يعني.
ثريا: مش فاهمة.
علي: والدي و والدتي متوفيين و باقي اهلي في اللي مسافر في اللي علشان معاه فلوس مبيعبرنيش و في اللي لما فلوسه تخلص ابقي حبيبه و صاحبه علشان يأخد فلوس. يعني انا يعتبر مليش حد.
علي: غيرك لانك انتي كل عائلتي و انا مش عايز حاجة من الدنيا غيرك انتي يا ثريا.
علي: بحبك.
ثريا(بخجل): و انا.
علي ابتسم ل ثريا بحب و ثريا حضنته...
.
-في مكان تاني...
في بيت المهدي...

مريم: ايه يا حبيبي الاخبار؟!
سليم(بتعب): ان شاء الله خير يا ماما متشغليش بالك انتي بس.
مريم: ماشي يا حبيبي ربنا معاك و معاه يا رب.
سليم(بتعب): فين نرمين و كارما؟!
مريم: نرمين في اوضتها، كارما قالت هتروح الشركة شوية.
سليم(بتعب): طيب عن اذنك يا امي هطلع ارتاح و لما انزل ابقي اتغدي.
مريم: طيب يا حبيبي، الف سلامة.
سليم(بتعب): الله يسلمك.

سليم طلع علي السلالم و دخل اوضته لقي نرمين نايمة علي السرير و ماسكة كتاب في ايديها رفعاه ل فوق.
نرمين: جيت امتي؟!
سليم(بارهاق): لسة جاي يا نرمين وسعي كدة من علي السرير.
سليم رمي جسمه كله علي السرير و نرمين قربت منه بسرعة و حطت ايديها علي رأسه.
نرمين: مالك حاسس بايه؟!
سليم: شوية ارهاق متخافيش.
نرمين: طب اعملك مساچ.
سليم: طيب.
سليم قلع القميص بتاعه و رماه في الارض.
نرمين: مهمل.
سليم: ملكيش دعوة.

سليم نام علي بطنه و نرمين بدأت تعمله مساچ بايديها لغاية ما حست بانفاس سليم المنتظمة فعرفت انه نام...
نرمين قربت من سليم باست رأسه و غطته بالبطانية و نزلت ل تحت لقت مريم قاعدة بتقرأ قرآن.
مريم: صدق الله العظيم.
مريم: ايه يا حبيبتي؟!
نرمين: بحبك.
مريم: يا مجنونة، و انا كمان يا قمري بحبك.
نرمين: هو احمد ده مش ناوي يتقدم؟!

مريم: ما انتي شايفة اللي بيحصل اكيد مش هيجي و يطلب ايد كارما و اخوها التاني في السجن و في مشاكل.
نرمين: اه، انا كان نفسي اروح ل باسل اوي بس سليم مرضيش.
مريم: متزعليش من سليم دلوقتي هو اللي شايل كل حاجة غصب عنه يا نرمين.
نرمين: ربنا معاه و يقويه...
مريم: لو عايزة تأكلي في اكل في المطبخ و انتصار الخدامة جاية كمان شوية.
نرمين: تمام يا طنط. ربنا يخليكي لينا.
مريم: حبيبتي.

-في مكان تاني...
في قصر الصياد.
ياسين كان قاعدة علي كرسي مكتبه و قدامه يوسف و ماجدة و قصي و ليلي و احمد و كارما.
ياسين: قصي انت من الليلة دي هتبات معايا هنا انت و مراتك.
قصي: بس انا مش هكون متطمن عليها هنا.
ماجدة(بسخرية): طلعلك لسان يعني.
احمد(بحدة): ماجدة هانم يا ريت تلتزمي حدودك معايا او مع اخويا و مراته من هنا و رايح.
ماجدة(بسخرية): الله يرحم...
يوسف: احترم نفسك انت يا احمد.
ياسين: اهدوا.

ياسين: متخافش يا قصي علي ضمانتي.
قصي: بعتذر يا جدي بس انا مراتي حامل و عايزة رعاية و مش هكون متطمن عليها هنا.
يوسف: انت بتعمل ايه يعني ده انت بترسم. شغل ستات يعني.
احمد كان لسه هيقرب من يوسف لقي ياسين مش قادر يتنفس.
قصي: جدو.
قصي و احمد جريوا علي ياسين و وقفوا جمبه لغاية ما هدئ.
ياسين: قلبكم بقي حجر، من هنا و رايح مش عايز اشوف شكلكم تاني يلا بره البيت و من هنا و رايح انا متبرئ منكم.

ياسين: انا مخلفتش حد سواء انت او منصف، امكم لو كانت موجودة كان زمانهم طردتكم من زمان.
ياسين: انا هكتفي بالطرد و هحرمكم من الميراث و يا عالم الباقي هيعمل فيكم ايه.
ماجدة: يلا احسن نخلص يا عم. يلا يا حبيبي.
يوسف بص ل ماجدة و بص للباقي و بعدها راح مع ماجدة طلعوا اوضتهم جهزوا هدومهم و خرجوا بره القصر...
قصي: جدو متزعلش ده انت لسة شباب يعني تقدر تخلف تاني.
ياسين: امشي يا ابن ال من هنا...

احمد: انا بعد ما هتجوز كارما هنيجي هنا بس حاليا هي لسة مش مراتي.
ياسين: طب ما تكتب عليها.
احمد: باسل في السجن.
كارما غمضت عينيها جامد و كانت هتمشي بس احمد لحقها.
احمد: ايه يا حبيبتي مش انا قولتلك هيخرج.
كارما(بدموع): بس انا كدة يعتبر مش بحبه بخرج و بهزر و اضحك و هو في السجن و هو اخويا التاني...
احمد: خلاص يا حبيبتي هروحك بس بعد الغداء. ماشي؟!
كارما: ماشي.
احمد: اضحكي بقي يلا...

كارما ابتسمت و احمد ابتسم ليها,ياسين بص ليهم بابتسامة.
قصي: طب ايه مش يلا نأكل مراتي حامل و عايزة تتغذي.
احمد: مراتك برضو و لا بطنك.
قصي: ظريف ملكش دعوة...
ياسين: يلا علي الغداء.
كلهم راحوا علي السفرة و قعدوا يأكلوا في جو أُسرِي.
ياسين: وجد اخبارها ايه؟!
قصي: مشغولة علشان هي اللي ماسكة قضية باسل...
ياسين: رينا يعينها يا رب، عايز لما باسل يخرج اعزمها هي و هو...

احمد: فكرة حلوة، عن اذنكم بقي اوصل كارما يلا يا حبيبتي.
كارما: عن اذنكم.
ليلي: علي تلفونات بقي.
كارما: ماشي يا قمر.
كارما و احمد خرجوا بره القصر,ياسين بص ل ليلي.
ياسين: روحتوا كشفتوا؟!
ليلي: اه اه.
ياسين: يعني متابعين مع دكتور؟!
ليلي: اه.
قصي: متكدبيش انا اللي حمار و نسيت المواضيع دي. انا اسف.
ليلي: لا عادي.
قصي: من بكرة هوديكي تتابعي مع دكتورة مشهورة.
ليلي: ربنا يخليك.
قصي: و يخليكي ليا.

قصي مسك ايد ليلي و باسها و بص ل ياسين لقاه بيبتسم ليهم و سابهم و طلع اوضته...
قصي: اسف.
ليلي: بس يا اهبل.
قصي: لا هرمونات مش عايزين.
ليلي(بضحك): الله.
قصي: بلطجة لا برضو انا عايز ابني يطلع مهذب كدة و محترم زي ابوه...
ليلي(بضحك): طب لو بنت.
قصي: و الله كان نفسي اقولك تطلع شبهك بس لا.
ليلي(بشهقة): يا حيوان...
ليلي ضربت قصي كذا مرة في كتفه و هو بيضحك عليها و خدها في حضنه و باس رأسها...

-قصي عرف اللي حصل من منصف ل نهلة ردة فعله كانت هادية جدا معملش اي حاجة قعد يوم كامل في الحالة دي و بعد كدة رجع زي الاول...

-في مكان تاني...
عند باسل.
باسل كان قاعد في السجن وسط المساجين و كان بيفكر في اللي حصل و ايه اللي خلي وجد كدة تاني.
عسكري: باسل الانصاري زيارة.
باسل قام وقف و خرج مع العسكري وصل للمكتب و دخل لقي ياسين قاعد منتظره.
باسل استغرب جدا و قعد قدام ياسين و بصله.
باسل: وجد حصلها حاجة؟!
ياسين: لا.
باسل: حمدلله علي السلامة.
ياسين: الله يسلمك، انا جايلك بخصوص وجد بس متقولهاش اني جيت.
باسل: اكيد اتفضل.

ياسين: بس قبل كل حاجة بعتذر عن اللي حصل من ولادي في عائلتك و فيك انا عارف انه صعب و ان الاعتذار مش هيعمل حاجة بس لو في حاجة اقدر اعملها قولي. منصف هيدخل السجن لانه قتل نهلة و انا طردت ماجدة و يوسف.
ياسين: دي اول حاجة، بالنسبة ل وجد.

ياسين: وجد من صغرها و هي مكنش ليها حد غيري و غير جدتها و قصي الباقي يعني شوية كدة و شوية كدة. انا ربيتها علي الاخلاق و الاصول فاياك في يوم تشك فيها. وجد بتحب اللي يهتم بيها و يحسسها بانها اهم واحدة في حياته...
ياسين: عمرك سألت نفسك ليه وجد حبتك بسرعة كدة لانها شافت فيك حنان ملقتهوش مع الاب شافت في عيونك لهفة و خوف عليها. شافت معاك كل حاجة كانت بتتمناها...

ياسين: وجد تبان قوية لكن صدقني هي محتاجة اللي يحتويها اللي يحسسها بالامان. وجد مترددتش لحظة وهي بتدافع عنك في المرتين.
ياسين: صدقني وجد بتحبك و يا بخت اللي يلاقي حد بيحبه، خليك معاها متسبهاش حتى لو متخانقين. متنمش الا و هي في حضنك و انت مصالحها و بعد كدة اتعاتبوا ده العتاب محبة.
ياسين: لما انا وافقت عليك عريس ل وجد كنت شايف في عيونك صدق بحبك و لحد الان شايفه في عيونك متزعلش من وجد.

ياسين: وجد طيبة و بتحبك صدقني يا باسل.
ياسين: محدش ضامن عمره.
ياسين: وجد هتلاقيها ثابته و بتكتم ثابته و بتكتم لغاية ما في لحظة هتنهار في الوقت ده هي مش محتاجة غير حضنك مش عايزة خناق، حافظ عليها يا باسل دي امانة.
باسل: وجد في عيني و في قلبي يا ياسين بيه. عارف اني غلطت لما سبتها بس و الله العظيم غصب عني كان ساعتها الكره عاميني مع اني كنت بحبها بس كنت بكدب نفسي...

باسل: انا لغاية دلوقتي انا بندم علي اللحظة اللي سبتها فيها. بس نفسي انها تنسي تنسي و الله الحياة هتمشي و مش هزعلها تاني...
ياسين قام وقف و حط ايده علي كتف باسل.
ياسين: هتنسي الوقت بينسي هيبقي ماضي اديها بس فرصة. ربنا يخليكوا ل بعض.
باسل: شكرا يا ياسين بيه علي الزيارة دي.
ياسين: يلا مع السلامة...
ياسين مشي و خدوا باسل رجعوه الحبس.

-في الصباح الباكر.
في قصر الانصاري.
كان الكل قاعد علي السفرة بيأكل في صمت.
شريهان: انتوا ليكوا نفس تأكلوا و باسل في السجن؟! انتوا مش بشر؟! و انتي ياللي اسمك امه و انتي ياللي بتحبيه ايه شيفاكوا بتاكلوا و لا هاممكوا.
عصمت(بغضب): ا.

وجد(بهدوء): و انا ليه استهلك كل طاقتي في مشكلة واحدة ليه امنع نفسي عن الاكل و منامش و اقعد حزينة و اعيط و اهلك دموعي علشان مشكلة و انا متأكدة ان الحزن مش هيدوم و لا الفرح هيدوم و هقابل مشاكل تانية.
وجد(بهدوء): حبنا للشخص بيبقي موجود في قلوبنا و محدش مطلع عليها غير ربنا فمتجيش تحكمي عليا انا بحب مين و مبحبش مين.
وجد(بهدوء): عايزة تتخانقي اتفضلي.

كل اللي كان قاعد بص ل وجد و ل شريهان اللي معرفتش ترد علي وجد و بصتلها بغضب و مشيت.
وجد: عن اذنكم كلت.
امل: وجد هانم.
وجد: نعم.
امل: ياسين الصياد بره.
وجد: تمام...
وجد: لو سمحت هستقبل جدو هنا حضرتك موافقة و لا لا؟!
عصمت بصت ل وجد و بعدها بصت لامل.
عصمت: دخليه.
وجد: شكرا.
وجد قامت وقفت و اول ما لقت ياسين دخل جريت عليه حضنته و باست ايده.
وجد: وحشتني اوي. عامل ايه اخبارك؟!

وجد: روحت ازاي؟! هو في حاجة؟! ليه جيت قلقتني؟!
ياسين(بضحك): اهدي يا هبلة، هتكلم معاكي بس اهدي.
ياسين: السلام عليكم.
الكل ما عدا نعمة: عليكم السلام...
وجد: تعالي معايا.
وجد خدت ياسين و راحوا اوضة الضيوف.
حازم: عن اذنكم هروح الشغل.
سمر: هتعدي علي مول؟!
حازم: يعني مش عارف.
سمر: خدني معاك عايزة اشتري حاجة.
حازم(بضيق): طيب قومي.
سمر و حازم قاموا و خرجوا بره القصر...
رضوان: ماما انا همشي عن اذنك.

رضوان سابهم و خرج و كان متضايق من مامته.
اسيل: هروح المرسم.
جودي: خديني معاكي.
اسيل: طيب. قومي يلا.
طارق: معتز بيه، بعد قرار الحكم بتاع باسل هكتب كتابي علي جودي و بعدها بشهر الفرح عن اذنكم.
طارق سابهم و خرج و جودي وقفت متخشبة مكانها.
معتز: ايه يا نعمة هو ابنك ميعرفش الذوق؟!
نعمة(بهدوء): ارفض لو عايز انا مليش فيه دي حياته.
نعمة سابتهم و قامت من علي الاكل.
عصمت: سهر تعالي عايزاكي.
سهر: حاضر.
عند وجد و ياسين.

وجد: وحشتني اوي اوي.
ياسين: و انتي يا حبيبتي. وحشتني طفولتك وحشتني ضحكتك و لهفتك للحاجات الحلوة و كنتي عاملة زي الطفلة...
ياسين: دلوقتي باين انك واحدة ناضجة متجوزة عاقلة.
وجد: الايام كدة امبارح كنت ابنة دلوقتي زوجة بكرة ام بعده جدة...
ياسين: مبسوطة مع باسل؟!
وجد(بتنهيدة): بعده و قربه مش مريحني يا جدو.
ياسين: وجد انتي لازم تنسي.

وجد: مش قادرة حقيقي مش قادرة. هو انا بزرار انسي هنسي و لو نسيت هو امه هتسبني انسي عائلته هتسبني.
ياسين: اطلبي منه تنفصلوا من البيت ده.
وجد: لما يخرج.
ياسين: يعني انتي عايزه تفهميني انه مش فارق معاكي؟!
وجد: لا فارق و من غيره مقدرش اعيش و بحبه لا بعشقه بس مش مسمحاه انتوا ليه مش قادرين تفهموا...
ياسين: اهدي بس اهدي، انا واثق انه هيجي اليوم اللي هتنسي فيه و هتخلفي انتي و هو ساعتها هضطري و غصب عنك تنسي...

وجد: صدقني لو جت فرصة اني مخلفش منه هستغلها انا مش عايزة مش عايزة حاجة تربطني بيه و كمان لا ممكن يستغلوا ابني.
ياسين: طب.
وجد: جدو انت جاي علشان تقولي ايه بالظبط؟!
ياسين: جاي اقولك سامحيه ملكيش غيره كل واحد هيبقي ليه حياته الخاصة لكن انتي و هو حياتكم واحدة خافوا علي بعض.
ياسين: انتي غالية عنده و هو دلوقتي عنده استعداد يقتل اي فرصة ممكن تخليه يفقدك لانه جربه و عاني مش هيقدر يسيبك تاني صدقيني.

ياسين: و انتي متزودهاش يا وجد.
ياسين: ملكوش غير بعض يا حبيبتي...
وجد: حاضر يا جدو حاضر هو قدري.
ياسين: و احلي قدر.
وجد ابتسمت و حضنت ياسين و ياسين باس رأسها.
ياسين: هتوحشيني.
وجد: خليك معايا شوية.
ياسين: حاول تصالحي احمد مع ثريا.
وجد: حاضر. و حاول انت كمان.
وجد: و علفكرة ثريا و علي بيحبوا بعض اوي و هما كويسين مع بعض.
ياسين: انا مسامحها بس مش هقدر اشوفها مش هقدر انسي.
وجد: متخافش هتنسي هي بس فترة.

ياسين: يلا اسيبك يا محامية.
وجد(بضحك): طيب. هتوحشني اوي.
ياسين حضن وجد و وجد حضنته و وصلته لغاية باب القصر.
ياسين: متسبهوش بيحبك.
وجد: حاضر...

عدي يومين و الاحوال يعتبر مستقرة نوعا ما.
وجد صحيت من نومها و قامت خدت دوش و خرجت تغير هدومها...
وجد لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت اسود ب ¾ كم لغاية الخصر و فوقه جاكت جلد اسود و لبست بوط قصير باللون الاسود,وجد سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياچ خفيف جدا و حطت البرفيوم بتاعها.
وجد نزلت ل تحت لقت الكل جاهز...
عصمت(بغضب): انتي بتفولي علي ابني يا بت انتي و لابسة اسود.

وجد(بهدوء): ارجوكي انا مش قادرة اتخانق.
عصمت مسكت وجد من دراعها و شدتها ناحيتها.
عصمت: ابني هيطلع و ساعتها نشوف حكاية الاسود ده...
اسيل: خلاص يا عصمت هانم يلا بينا.
الكل بدأ يخرج و هما بيبصوا ل وجد و مستغربينها.
سهر(بهمس): انتي ليه لابسة اسود؟!
وجد: بتفائل بيه.
وجد ركبت في عربية لوحدها و ساقت و الكل كان رايح ناحية المحكمة و وجد غيرت طريقها...

بعد فترة وجد وقفت قدام عمارة قبل ما تنزل فتحت درج العربية و طلعت منه مسدس و حطته في شنطتها و طلعت للشقة اللي هي عايزاها.
وجد رنت الجرس و بعد فترة الباب اتفتح...
قاسم(باستغراب): وجد!
وجد: ممكن ادخل؟!
قاسم: اتفضلي.
وجد دخلت و قفلت الباب و قعدت علي الكرسي اللي لقته و حطت رجل علي رجل.
وجد: مش عيب تخون صاحبك.
قاسم: انتي بتقولي ايه؟!
وجد: بقول اللي عارفاه، للاسف العلامة دي كشفتك.

وجد شاورت علي وشم صغير علي شكل عقرب.
قاسم: عايزة ايه؟!
وجد: الورق اللي يخرج باسل من القضية.
قاسم: اتحرق.
وجد: جيبه.
قاسم: المقابل؟!
وجد: مفيش مقابل.
قاسم: ده انتي قلبك ميت علشان تيجي هنا لوحدك.
وجد: مش لسة هنتعرف. اجري هات الورق.
قاسم: طيب.
قاسم دخل اوضته جاب كل الورق الخاص بباسل.
وجد: حطه هنا.
قاسم: طيب.

وجد قامت وقفت و لسة هتأخد الورق قاسم ضربها في بطنها برجله و وجد وقعت علي الارض,قاسم راح ناحيتها و مسك حزام كان مرمي في الارض حطه حوالين رقبة وجد و وجد قعدت تكح و وشها ازرق و كانت بتضرب قاسم في كتفه و حاولت تدخل صابعها في عين قاسم ف قاسم بعد عنها.
قاسم: يا مجنونة.
وجد قعدت تكح و بصت ل قاسم اللي قام وقف مسكت رجله و وقعته في الارض و قعدت فوقه و قعدت تضربه كذا بوكس في وشه.

وجد بعدت عن قاسم و قامت وقفت و هي بتنهج و حطت الورق في شنطتها.
وجد طلعت المسدس و حطته في وش قاسم.
وجد: لو مخلتنيش امشي من هنا و انت سليم همشي و انت ميت.
قاسم هجم علي وجد و شد منها المسدس و ثبتها علي الارض و حاول يعتدي عليها و وجد حاولت تقاوم كتير و ضربته في بطنه و خرشمت وشه كذا مرة...
وجد(بغضب): يا زبالة.
وجد ضربت قاسم جامد برجليها ف قاسم بِعد عنها.

وجد قامت وقفت و مسكت شنطتها و فتحت باب الشقة و نزلت جري علي السلالم.
قاسم كان هيجري وراها بس لقي المسدس وقف في البلكونة بتاعته ضرب نار علي العربية بتاعتها.
كانت وجد وصلت ل تحت لقت العربية كدة كانت هتجري بس قاسم قعد يضرب نار ناحيتها و بالعافية قدرت تهرب.
وجد قعدت تجري لغاية ما وقفت تاكسي...
وجد: اطلع علي بسرعة.
بعد فترة كان السواق واقف في اشارة مرور.
وجد: مفيش اي طريق تاني؟!
السواق: لا.

وجد فتحت باب العربية و نزلت دفعت الحساب للراجل و بدأت تمشي بين العربيات علشان توصل للمحكمة.
في المحكمة.
كان الكل موجود و باسل واقف في القفص.
نعمة: هي مجتش ليه؟!
باسل: اسيل.
اسيل: نعم.
باسل: فين وجد؟!
اسيل: معرفش كانت معانا و فجأة ملقينهاش.
باسل(بقلق): كلمي سليم قوليله يعرف هي فين بسرعة.
اسيل: حاضر.
اسيل راحت ناحية سليم و قالتله اللي باسل قاله...
سليم: بكلمها جرس بس مش بترد.
اسيل: اوف.

اسيل: اهدي يا باسل هي في الطريق.
القاضي دخل و الكل قام وقف و بعدها قعدوا.
القاضي: الدفاع يتفضل.
الكل سكت و بعدها في محامي كبير قام وقف و بدأ يتكلم و هو مش عارف يقنع القاضي.
بعد فترة كان القاضي قام و دخل هو و النواب يتناقشوا في الحكم و بعدها خرج.
باسل كان مركز مع الباب منتظر دخول وجد.

القاضي: حكمت المحكمة حضوريا علي المتهم باسل حسن ابراهيم الانصاري بالمؤبد نظرا لجرائمه بخيانة الوطن و خيانة وظيفته و استخدام سلطاته لتدمير البلاد و شباب هذا الوطن.
كل البنات قعدت تعيط و الشباب بصوا ل باسل بحزن و عصمت حطت عينيها في الارض تمنع دموعها.
في اللحظة دي الكل لقي باب المحكمة بيتفتح و وجد بتدخل و هي بتنهج و باين علي شكلها الضرب و نازل من رأسها دم و اجزاء من هدومها متقطعة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة