قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والأربعون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والأربعون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والأربعون

كل البنات قعدت تعيط و الشباب بصوا ل باسل بحزن و عصمت حطت عينيها في الارض تمنع دموعها.
في اللحظة دي الكل لقي باب المحكمة بيتفتح و وجد بتدخل و هي بتنهج و باين علي شكلها الضرب و نازل من رأسها دم و اجزاء من هدومها متقطعة...
باسل بصلها بقلق و خوف عليها و الكل لف بص ناحية باب المحكمة...
القاضي: انتي مين؟!
وجد قربت من القاضي و وقفت قدامه.
وجد: المفروض انا المحامية اللي مستلمة القضية دي.

القاضي: بس في غيرك اترافع و الحكم اتقال.
وجد: بص اكيد بعد ما حضرتك هتطلع علي الأوراق و المستندات اللي معايا هتغير رأيك.
وجد طلعت الورق و قدمتها للقاضي,بصت في الأرض و بعدها رفعت عينيها للقاضي.
وجد: المستندات دي تمت سرقتها للإيقاع بموكيلي باسل حسن إبراهيم الأنصاري.
وجد: أتمني من سيادتكم اعادة النظر في الحكم. نظرا لبراءة موكيلي.
وجد: و يا ريت حضرتك تحط في الاعتبار ان المجرم الحقيقي لسة حر و عايش حياته.

القاضي: ايه اللي عمل كدة فيكي؟!
وجد: ضريبة علشان اجيب الورق.
القاضي بص ل وجد من تحت ل فوق.
القاضي: الحكم بعد المشاورة.
القاضي و النواب دخلوا اوضة المشاورة علشان يتناقشوا.
وجد قربت من باسل و ابتسمت ليه باسل لمس ايديها.
باسل: حصلك ايه؟! انتي كويسة؟!
وجد: اه متخافش.
باسل: عرفتي مين السبب؟!
وجد: اه.
باسل: متأكدة انك كويسة؟!
وجد(بتعب): اه شوية يعني.
باسل: خدي الشال بتاع سهر.
وجد: مش لازم ا.
باسل: يلا خدي الشال.

سهر: خدي يا وجد و اسمعي كلام باسل هو خايف عليكي.
وجد: شكرا.
عصمت كانت بتبص علي وجد كل شوية و مترددة.
القاضي جه و الكل قام وقف و بعدها قعدوا.
القاضي: بعد الاطلاع علي الاوراق و المستندات امرنا نحن باخلاء سبيل المدعو باسل حسن ابراهيم الانصاري.
سليم(بفرحة): اخيرا.
الشباب قامت بحماس و راحت ناحية باسل و باسل كان مبسوط و مركز مع وجد اللي بتبتسم ليه بهدوء.
عصمت(بهدوء): شكرا.
وجد: ده جوزي معملتش حاجة غريبة.

اسيل: ده انتي طلعتي جامدة.
سهر(بغمزة): يا عم الجامد.
باسل خرج من القفص و راح ناحية عصمت باس ايديها و رأسها,و راح ناحية وجد رفعها من علي الارض و باس رقبتها و رأسها و خدها.
حازم: لا دي الليلة فرح.
باسل(بحب): ربنا يخليكي ليا.
وجد(بابتسامة): و ليا.
نعمة: مبروك يا باسل مش يلا بينا.
وجد: لازم نعمل كذا اجراء قبل ما نمشي.
باسل: روحوا انتوا و احنا جايين وراكوا، سليم رضوان يلا تعالي يا وجد.

الباقي مشي و رجع القصر و الاربعة دول فضلوا و كان باسل ماسك في وجد مش عايز يسيبها.
باسل: في تاني؟!
وجد: هروح اجيب ورقة من الشئون لحظة.
وجد راحت جابت الورقة اللي قالت عليها و خلت باسل يمضيها.
وجد: كدة تمام. يلا بينا.
وجد جابت كل ما يخص باسل اللي هما خدوه اول يوم حبس,الاربعة ركبوا العربية و باسل و وجد ورا.
باسل: مين؟! حد نعرفه؟!
وجد: قاسم.
سليم وقف العربية بسرعة و باسل بص ل وجد بصدمة.
سليم: متأكدة؟!

وجد: ايوه...
باسل(بحدة): اطلع يا سليم.
سليم: طيب.
سليم وقف قدام القصر و باسل و وجد و رضوان نزلوا.
باسل: هكلمك بليل.
سليم: هنبدأ بقي من بكرة خليها بكرة.
باسل: طيب. يلا يا وجد.
رضوان: نورت بيتك.
باسل: شكرا.
دخلوا القصر لقوا الكل في انتظارهم,باسل سلم علي كل واحد موجود و كلهم قعدوا يتغدوا و بعدها باسل استأذن و خد وجد و طلعوا اوضتهم.
وجد: هطلعلك هدوم...
باسل: طيب.

باسل بص ل وجد و بعدها دخل الحمام خد دوش يريح اعصابه و خرج لقي وجد بتأخد هدومها و داخلة الحمام.
باسل: وجد.
وجد: نعم.
باسل: انا شايف ان في حاجة فيكي. الحيوان قاسم عملك حاجة؟!
وجد: ميقدرش متخافش انا بخير شوية ارهاق بس. غير هدومك و انا هدخل اخد دوش عن اذنك...
وجد سابت باسل و قفلت الباب و انهارت في العياط و كانت بتكتم صوتها علشان باسل ميسمعهاش...
بعد فترة بسيطة وجد قامت خدت دوش و غيرت هدومها...

وجد لبست بنطلون اسود و تي شيرت بكم اسود و عملت شعرها علي شكل ضفيرة و نزلت كام خصلة حوالين شعرها.
وجد خرجت ل باسل لقته قاعد نص قعدة علي السرير قربت و قعدت علي الطرف التاني...
وجد: تصبح علي خير.
وجد بدأت تنام و طفت النور اللي جمبها و حست ب باسل و هو بيحضنها و بيشدها ل حضنه.
باسل: وحشتيني اوي.
وجد: و انت.
باسل: ممكن اعرف مالك؟! حاسة بايه؟!
وجد: مفيش يا حبيبي تصبح علي خير.

وجد غمضت عينيها و حاولت تنام و باسل نام نوم عميق لانه كان تعبان و مرهق اوي...
في الصباح الباكر...
باسل قام من نومه لقي وجد واقفة قدام المراية بتظبط نفسها.
باسل: صباح الخير.
وجد: صباح النور.
باسل قام و راح ناحية وجد حضنها من ضهرها و سند دقنه علي كتفها و بص علي صورتهم في المراية.
باسل: مالك؟!
وجد: ليه بتفضل تسألني السؤال ده انا كويسة صدقني.

باسل: لانك مش كويسة اينعم انتي بتحبي اللون الاسود لكن مش بالطريقة دي و وشك باين عليه الحزن عيونك حزينة مليانة دموع.
وجد سابت باسل و مشيت بس باسل مسك دراعها و شدها ناحيته بعنف و بص في عيونها لقي دموع بتنزل علي خدها...
وجد(بدموع): سبني عايزة امشي ورايا ميعاد مهم.
باسل: عايزة تسبيني؟!
وجد(بدموع): لا بس سبني دلوقتي ورايا مشوار.

باسل(بحدة): ما تعرفيني في ايه مالك؟! حرام عليكي ليه عاوزة توجعي قلبي بالشكل ده.
الاتنين فضلوا علي نفس الحالة ل دقايق الاتنين بيبصوا ل بعض بس و في لحظة كان باسل شد وجد في حضنه و باس رأسها.
وجد لفت ايديها حوالين باسل و قعدت تعيط بحرقة.
باسل اتحرك بوجد في حضنه و قعد علي الكنبة و هي في حضنه,وجد بِعدت رأسها و بصت ل باسل.
باسل: ممكن اميرتي تقولي في ايه؟!
باسل: ممكن؟!
وجد(بعياط): جدو مات.

باسل خد وجد في حضنه و شدد عليها و هي في حضنه و كان مصدوم اوي و هي قعدت تعيط.
وجد(بعياط): النهاردة الدفنة انا عايزة اروح.
باسل: حاضر. هقوم البس و اجي معاكي...
باسل ساب وجد و دخل بسرعة غير هدومه و خرج مسك ايد وجد و مسح ليها دموعها و نزل بيها ل تحت...
عصمت: في ايه يا ابني؟!
باسل: جد وجد اتوفي.
سهر(بحزن): البقاء لله يا وجد.
اسيل(بحزن): البقاء لله يا روحي.
رضوان: البقاء لله...

جودي(بدموع): البقاء لله. شدة و تزول.
تليفون وجد رن، الخط اتفتح.
وجد: انا جاية يا احمد.
وجد: حاضر. يلا باي.
وجد: يلا يا باسل.
باسل: رضوان هبعتلك المكان جيبهم و تعالي.
باسل مسك ايد وجد و خرج بره القصر ركبها العربية و لف ركب و بدأ يسوق ناحية ما وجد بتقوله.
باقي العائلة كل واحد طلع يلبس ما يليق بالدفنة و نزلوا ركبوا العربيات و راحوا.
في المقابر...
قصي كان واقف بيدمع و ليلي بتطبطب علي كتفه.
ليلي(بدموع): ادعيله.

احمد(بهدوء): وجد في الطريق.
قصي(بدموع): كلم ثريا.
احمد(بهدوء): لا مش مكلم حد.
قصي(بدموع): كلميها انتي يا ليلي.
ليلي(بدموع): حاضر يا حبيبي.
ليلي طلعت تليفونها و اتصلت ب ثريا، الخط اتفتح.
ثريا: الو.
ليلي: ازيك يا ثريا عاملة ايه؟!
ثريا: الحمدلله، مال صوتك؟!
ليلي(بدموع): ثريا.
ثريا: ايه مالك قصي حصله حاجة؟!
ليلي(بدموع): ياسين بيه مات.
ثريا(بصريخ): جدو!

علي جه بسرعة علي صوت ثريا لقاها بترتعش و وقعت في الارض,علي مسك بسرعة التليفون...
علي: الو في ايه؟!
ليلي: جدها مات...
علي(بحزن): طيب ابعتيلي العنوان و احنا جايين.
ليلي: طيب.
علي قرب من ثريا و خدها في حضنه و هي قعدت تعيط.
ثريا(بعياط): مات قبل ما يسامحني يا علي مات قبل ما يسامحني...
علي: اهدي يا حبيبتي اكيد سامحك ده انتي حفيدته اكيد سامحك...
ثريا(بعياط): يا رب ليه كدة ليه كل ده بيحصل معايا.

علي: اهدي يا حبيبتي لو مش عايزة تروحي براحتك.
ثريا(بعياط): لا عايزة عايزة. خدني ليه يا علي.
علي: حاضر بس ممكن تهدي يا حبيبتي يلا.
علي وطي شال ثريا بين ايديه و طلع اوضته بدأ يغير ليها هدومها و غير ليه هدومه.
علي شال ثريا تاني بين ايديه و نزل ل تحت ركبها العربية و لف ركب و بدأ يسوق ناحية المقابر.
بعد فترة كان علي واقف قدام المقابر و باسل كان لسة واصل الاتنين بصوا ل بعض بحزن.

علي نزل و فتح باب العربية ل ثريا و وطي شالها بين ايديه...
ثريا(بعياط): نزلني نزلني.
علي: يا حبيبتي.
ثريا(بعياط): نزلني.
علي نزل ثريا علي الارض و سندها بايديه,وجد نزلت من العربية و هي لابسة نضارة سوداء.
باسل: وجد.
وجد قربت من المقابر و معاها ثريا و علي و باسل ماشي جمب وجد و حزين علي حالها.
وجد قربت من قصي حضنته هو انفجر في العياط,ليلي عيطت علي عياط قصي.
وجد: هشششش اهدي انت راجل و الرجالة مش بتعيط.

وجد: اهدي يا قصي جدو راح مكان احسن من هنا صدقني...
وجد بعدت عن قصي و قصي حضن ليلي و هي مسحت ليه دموعه و هي بتعيط.
وجد قربت من احمد و قلعت النضارة ببطء.
وجد: كانت امنيته قبل ما يمشي انك متفضلش مخاصمها.
احمد بص علي ثريا و بعدها بص ل وجد.
احمد: و اللي تجيب العار ليا متلزمنيش يا وجد.
وجد لبست النضارة تاني و ثريا كانت بتعيط في حضن علي...

بعد كام دقيقة كذا عربية سوداء بحراس وقفوا قدام المقبرة و نزلت عائلة باسل.
وجد: ابداوا.
بدأوا يفتحوا المقبرة بتاعت جدة وجد و قصي و احمد و علي و باسل نزلوا جثة ياسين و خرجوا.
و الشيخ بدأ يقرأ قرآن و يقول ادعية و كل اللي موجود يقول امين...
كل الغرباء مشيوا,وجد وقعت في الارض علي ركبته.
ثريا كانت ساندة علي الحيطة بتعيط بصمت...

قصي كان واخد ليلي في حضنه و بيحاول يمسك دموعه,احمد كان واقف ثابت و كل ما تنزل دمعة يمسحها...
وجد(بصريخ): تيتة ليه خدتي جدو جمبك حرام عليكي فراقكم صعب انتوا الاتنين.
وجد(بصريخ): سمعاني ليه خدتيه حرام عليكي.
وجد(بصريخ): جدو متسبنيش، ارجوك متسبنيش.
وجد(بصريخ): ليه سبتني؟!
وجد(بصريخ): هونت عليك رد عليا ارجوك متسبنيش كدة انا بحبك و مش هزعلك تاني.

وجد(بعياط): مش هأكل شيكولاتة تاني من وراك و مش هسهر و مش هحط نفسي في المشاكل.
وجد(بعياط): بس متسبنيش.
وجد(بعياط): علشان خاطري انا اسفة هبقي بنت مؤدبة زي ما انت عايز مش هعاند و مش هتخانق مع احمد.
وجد(بعياط): مش هزعلك و مش هزعل تيتة. مش انت بتحبني لاني شبهها ليه سبتني ليه؟! حرام عليك.
وجد(بعياط): ارجعلي علشان خاطري.

وجد(بعياط): انا وحيدة من غيرك علشان خاطري ارجع مش هستخبي تاني في اوضة المكتب سامحني بس ارجوك ارجعلي متزعلش مني انا بحبك.
وجد(بعياط): علشان خاطري ارجوك انا بحبك و الله و مش عايزاك تمشي خليك جمبي بحب اتكلم معاك ارجوك.
كان الكل واقف باصص ل وجد و الكل كان مصدوم لما لقي عصمت خدت جمب و عيطت لاول مرة في حياتها...
قصي حط ايده علي قلبه,باسل كان حاسس بوجع في قلبه بسبب وجع وجد و مكنش قادر يشوفها بالشكل ده.

باسل قرب من وجد و نزل ل مستواها و حاوطها بايده...
باسل: حبيبتي يلا نمشي، هو مات ادعيله و متفضليش تعذبيه بعياطك و صراخك علشان خاطري.
وجد(بعياط): خليه يرجعلي يا باسل، ارجوك انا بحبه اوي.
باسل(بدموع): طب ممكن علشان خاطري تيجي معاايا دلوقتي و انا هخليكي كل يوم تيجي تزوريه.
باسل(بدموع): ممكن؟!
باسل سند وجد و خلاها تقوم تقف...
ليلي(بصريخ): قصي!
الكل لقي قصي وقع مغمي عليه في الارض.
احمد(بخضة): قصي!

احمد و علي جريوا علي قصي و باقي الشباب سندوه و خرجوا بره المقابر ركبوه العربية.
باسل: يلا يا وجد.
باسل سند وجد معاه و خرجوا و فجأة وجد حست بدوخة وقعت مغمي عليها هي كمان بين ايدين باسل...
باسل(بقلق): وجد.
باسل(بصوت عالي): وجد!
باسل شال وجد بسرعة و راح ناحية عربيته حطها فيها و ساق ناحية المستشفي.
سمر: اتفضلي معايا اساعدك.
سمر سندت ثريا و خرجوا بره المقابر كان علي راح بسرعة ناحية ثريا و شالها بين ايديه.

علي(بسرعة): شكرا يا سمر.
علي ركب ثريا في عربيته و لف ركب و بدأ يسوق.
و الكل بدأوا يركبوا للعربيات و يروحوا للمستشفي ورا باسل و احمد...
في المستشفي.
كان احمد ب قصي وصل و نزل جاب نقالة و نقلوا قصي علطول.
ليلي(بعياط): دكتور مصطفي ارجوك.
مصطفي: مش قولت مليون مرة يعمل العملية.
ليلي(بعياط): اعملها دلوقتي ارجوك اعملها.
مصطفي: جهزوا اوضة العمليات.
احمد: ماله قصي؟!

ليلي(بعياط): عنده مشكلة في القلب و كان لازم عملية من وقت كبير.
احمد(بصدمة): قصي!
باسل: دكتور.
باسل كان داخل و وجد بين ايديه وشها شاحب جدا و شفايفها بيضاء دخلوا وجد الطوارئ,باقي العائلة جت و يعتبر المستشفي بقت عبارة عن عائلة وجد و عائلة باسل.
باسل(بقلق): ايه اخبارها؟!
ممرضة: حطيناها علي جهاز الاكسجين.
باسل(بقلق): طب ممكن ادخل ليها؟!
ممرضة: اه.
علي: الكلام ده حصل امتي؟!

اسيل: ايوه ازاي احنا معرفناش وجد كانت كويسة اليومين اللي فاتوا يعني نوعا ما.
احمد: ياسين بيه متوفي من 3 ايام كان رايح يزور وجد و بعدها رجع قال هيطلع يريح في اوضته و بعدها بعد فترة طلعنا صحيناه لقيناه توفي.
عفاف: ازاي طيب وجد مقالتش لينا؟!
احمد: قالت لما باسل يخرج هندفنه. و احنا حطيناه في المشرحة لمدة يومين نظرا ل رغبة وجد.
باسل حاول يتماسك و سابهم و دخل لاوضة وجد...

باسل دخل ل وجد لقاها متحاوطة بجهاز القلب و جهاز الاكسجين قرب منها و قعد جمبها مسك ايديها و دموعه نزلت...
بره...
عفاف: لا حول و لا قوة بالله، ربنا يقويها.
شريهان: او يأخدها و نرتاح منها.
عصمت قربت من شريهان وضربتها قلم علي وشها بغضب...
عصمت: روحي علي بيت اهلك و ورقتك هتوصلك هناك يلا.
شريهان بصت ليهم بغضب و سابتهم و خرجت بره المستشفي...
الكل فضل قاعد مستني وجد تفوق او قصي يخرج من اوضة العمليات...

بعد فترة كانت وجد بتبدأ تفوق لقت باسل جمبها.
باسل: احسن؟!
وجد هزت رأسها بمعني اه و لقت باسل ماسك ايديها حاولت تشد ايديها منه لقته ماسكها جامد.
باسل: حاسة بايه دلوقتي؟!
وجد: احسن الحمدلله. ممكن تسيب ايدي.
باسل: ليه؟!
وجد بصت ل باسل باستغراب و غمضت عينيها لقت باسل بيحضنها و هي حاوطت رقبته بايديها.
باسل: بحبك.
وجد لا رد...
باسل: كلنا اموات يا وجد مش بقولك متزعليش بس ارجوكي متتعبيش نفسيتك حاولي تتناسي.

باسل: انا جمبك و مش هسيبك...
وجد دموعها نزلت و باسل مسحهم ليها و قام عدل ليها هدومها و مسك ايديها و خرجوا.
باسل: لسة؟!
احمد: اه.
علي: تحبي نروح؟!
ثريا(بتعب): لما نتطمن علي قصي.
الدكتور خرج بره اوضة العمليات اتخض لما لقي عدد كبير واقف قدام العمليات و رجع ل ورا.
احمد: قصي كويس؟!
الدكتور(بتوتر): ايوه كويس.
احمد: بجد؟!
الدكتور: ايوه و الله. ممكن تسيبوني بقي.

الدكتور هرب منهم و بعد فترة خرجوا قصي و ليلي مسكت ايده و هي بتعيط و دخلوه اوضة عادية...
علي: يلا يا حبيبتي انتي تعبانة.
ثريا(بدموع): احمد.
علي بص لاحمد اللي كان هيمشي و نادي عليه.
علي: اختك محتجاك.
احمد: مليش اخوات...
وجد: دي كانت امنية جدو و هو قالي خليه يسامحها و انا مسامحها.
ثريا عيطت و علي حضنها و باس رأسها.
باسل: انا شايف ان الموت حوالين كل واحد مننا علشان كدة الحق سامح قبل ما تفوق متلقيهاش.

احمد جري علي ثريا و شدها لحضنه و رفعها من علي الارض.
احمد(بدموع): وحشتيني.
ثريا(بعياط): و انت، اسفة.
احمد(بدموع): اسف انا اني مخدتش بالي منك.
ثريا(بعياط): بحبك.
احمد(بدموع): ايه اللي عمل فيكي كدة؟!
ثريا(بعياط): حادثة، مسامحني؟!
احمد(بدموع): اه.
علي: نجيب شربات بقي...
رضوان: مش حلوة.
علي: يلا يا بنتي احنا مطرودين من هنا.
ثريا(بدموع): ما تيجي معانا النهاردة علشان خاطري.
احمد: و قصي؟!
علي: مراته معاه متخافش.

احمد: طيب.
باسل: يلا احنا يلا يا وجد.
وجد حضنت ثريا و حضنت احمد و سلمت علي علي و مشيوا...
كل واحد بدأ يروح علي بيته...

عدي تلت شهور,وجد في هدوء تام مش بتتكلم مع حد الا قليل و باسل مش عارف يعملها ايه بيعمل كل شغله بسرعة و بيرجع ل وجد علشان يقعد معاها و يفضل يتكلم معاها بس هي مش بتتكلم كتير، قصي بقي كويس و عايش مع ليلي في حياة هادية و ليلي في الشهر الخامس، كارما لما عرفت راحت لاحمد و فضلت معاه مش بتسيبه، ثريا و علي حياتهم اتحسنت كتير، قاسم اتقبض عليه,ماجدة و يوسف مختفين.

وجد كانت قاعدة علي الكرسي اللي في الجنينة و بتقرأ كتاب لقت اللي بيبوس كتفها و خدها.
باسل: وحشتيني يا وجدي.
وجد: شكرا...
باسل: قوليلي عملتي ايه؟!
وجد: كتاب مفيش غيره يعني.
باسل: وحشتيني اوي.
وجد: شكرا.
باسل: لا انا جبت اخري منك. اروح انتحر.
وجد: بعد الشر عليك.
باسل: بقولك ايه ما تغيري الاسود ده و البسي احمر لون حلو برضو.

باسل: و لا اقولك تيجي نقضي شهر عسل في اي حتة تختاريه. و لا اقولك ما تيجي نروح الملاهي...
باسل: طب اعملك نفسي بهلوان. بس بصي حواليكي بس كويس لهيبة باسل الانصاري تروح.
وجد ضحكت و كانت اول مرة من تلت شهور تضحك من قلبها بالشكل ده...
باسل(بتوهان): يخرببيت جمال ضحكتك.
باسل قرب من وجد و(لخيالكوا)...
باسل باس وجد علي رأسها و هو مبتسم.
باسل: وحشتني ضحكتك.
وجد(بابتسامة): بحبك.
باسل: اللهم صلي علي النبي...

وجد ضحكت جامد و باسل ضحك معاها من قلبه.
عفاف: ضحكوني معاكوا.
باسل(بفرحة): البت طلعت بتحبني يا ناس، يالهوي اخيرا اخيرا.
باسل(بفرحة): البت بتحبني يا ناس.
باسل(بفرحة): يا بركة دعاكي يا اما(امي).
باسل دخل القصر و هو بيرقص بوقار و وراه وجد و عفاف و وجد كانت بتضحك عليه.
باسل: البت بتحبني يا ناس. البت قالتلي بحبك.
طارق: لا ده احنا نعمل الفرح بكرة.
طارق بدأ يرقص مع باسل و باسل كان مبسوط اوي.

باسل: طب و الله ما انا مزعلك الفرح بكرة.
باسل(بفرحة و صوت عالي): يا ناس يا ناس قالتلي بحبك يا ناس اخيرا ضحكت يا ناس شمسي شرقت يا ناس، بحبها اوي.
باسل حضن وجد جامد و وجد ابتسمت ليه.
وجد(بهمس): بحبك تاني.
باسل: لا انا بقول ايه بقي.
طارق: اي حد عايز حاجة يا جدعان بعد كدة يدخله من حتة وجد...
عصمت بصت ل فرحة باسل بكلمة بسيطة من وجد.
باسل: طب استأذنكوا انا بقي.

وجد شهقت لما لقت باسل شالها بين ايديه و طلع لاوضته.
تحت.
جودي: انت يا اخ انت مفيش فرح بكرة.
طارق(ببرود): مسمعش صوت بكرة الفرح و خلص الكلام مبقاش غير عيلة هتتكلم كمان.
جودي عيطت و سابت طارق و طلعت جري لاوضتها...
سمر: ليه يا رخم؟!
طارق: في ايه كدة كدة الفرح كان اخر الاسبوع ده خليته بكرة و كل حاجة جاهزة.
سمر: يا رب علي رخامتك.
نعمة: خلاص يا سمر في ايه.
سهر: طب كلموا سليم قولوا ليه.
اسيل: و اه علي...

رضوان: ربنا يبارك فيكم يا عيال كبرتوني...
حازم: متخافش يا بيضة انت اصلا كبير لوحدك ده انت عندك يا عم 40 سنة.
رضوان: تعالي ياض انت خانقني من الصبح.
رضوان طلع يجري ورا حازم و حازم بيضحك و الكل مبسوط بالتطور اللي حصل...

-في مكان تاني...
عند سليم و نرمين.
سليم: يا ماما يا ماما.
مريم: سليم.
سليم: سجلي عندك بكرة يوم فرحي يا ناس بكرة يوم فرحي...
مريم: مش كان اخر الاسبوع؟!
سليم: لا بكرة.
سليم: كلها ساعات و اتجوز يا ناس.
كارما: ما انت متجوز ده ايه الاو?ر ده؟!
سليم(بخبث): لا جواز عن جواز يفرق.
نرمين خبت وشها في كارما.
كارما: اه منحرف يعني. يلا يابا معندناش بنات للجواز...

سليم: لا ده انا اصورلكم قتيل هنا قال مفيش بنات قال، اومال المهلبية الجشطة(القشطة) اللي وراكي دي تبقي ايه...
نرمين: شايفة يا طنط البيئة اللي بيقولها دي.
سليم: مالها البيئة ها دي حتى بتجيب.
نرمين قلعت الشبشب و ضربت بيه سليم.
سليم: مردودة مردودة يا نرمين. هتروحي مني فين بكرة الفرح.
سليم: اغلطي بقي براحتك.
نرمين: امشي ياض من هنا.
سليم: شايفة يا ماما بتقل ادبها ازاي؟!
مريم: اخرسوا منك ليها.

مريم: انا داخلة المطبخ.
كارما: طب اسيب العرسان لوحدهم بقي.
نرمين: يا واطية بتسيبني علشان بصلك بصة.
كارما: لا يا حبيبتي حبيبي بيتصل بيا. يلا باي...
كارما طلعت تجري علي فوق و فتحت الخط علي احمد...
كارما: وحشتني...
احمد: و انتي.
كارما(بضيق): ايه الصوت اللي جمبك ده؟!
احمد: سمية السكرتيرة بمضي شوية ورق...
كارما(بضيق): يووووه بقي ما قولتلك انا هشتغل بدالها.

احمد: و انا قولتلك لما تبقي مراتي، امشي انتي يا سمية خلاص.
كارما(بضيق): يووووه هو بقي احنا هنفضل نتخانق علشان كدة كل يوم انا مش بطيق سمية دي.
احمد: كارما البنت محترمة و انتي عارفة ده بطلي غيرة شوية انا ليكي و انتي عارفة.
كارما: اه و يا تري جنابك هتيجي تطلبني امتي؟!
احمد: ملكيش فيه.
كارما(بغضب): احمد متعصبنيش.
احمد: تعرفي ان شكلك قمر.
كارما(بخجل): عرفت منين؟!
احمد: بشوفك بقلبي.

كارما(بخجل): علفكرة بقي كدة مينفعش...
احمد(ببتسامة): بحبك.
كارما: انت بتتوه في الموضوع.
احمد: انا اقدر برضو يا قمري.
كارما: سليم و نرمين بيتخانقوا لان بكرة الفرح.
احمد: عقبالنا.
كارما: يا رب.
احمد: في اقرب وقت يا حبيبتي اوعدك.
كارما: و انا واثقة فيك.
احمد: هقفل انا في اجتماع.
كارما: متكلمش بنات خالص.
احمد(بتنهيدة): حااااااااضر.

-في مكان تاني...
عند ثريا و علي.
علي: بقولك يا ثريا.
ثريا: ايه؟!
علي: بكرة عاملك مفاجاة.
ثريا: ايه هي؟!
علي: مش هتعرفيها دلوقتي.
ثريا قعدت علي رجل علي و حطت ايديها علي خده.
ثريا: ده انا ثريا حبيبتك.
علي: مش هتأثري عليا يا حبيبتي قومي يلا.
ثريا(بدلع): علي.
علي(بضعف): حبيبة علي.
ثريا(بدلع): مش هتقولي.
علي: الله يخرببيت الستات علي اللي جابهم يا شيخة حرام عليكي ستات متدلعة.

ثريا قعدت تضحك علي علي و علي قام بسرعة و دخل اوضة مكتبه.
ثريا(بضحك): تحب اعملك عصير؟!
علي(بصوت عالي): مشوفش وشك لغاية بكرة فاهمة.
ثريا(بضحك): طيب براحتك.
علي: يا رب الصبر من عندك.
ثريا ضحكت علي علي بصوت عالي و هو كان متغاظ منها...

في مكان تاني.
عند قصي و ليلي.
قصي: حبيبتي هاتي كوباية ماية.
ليلي: حاضر.
ليلي جابت ماية ل قصي و قعدت جمبه.
ليلي: بترسم ايه؟!
قصي: بنتنا.
ليلي: عرفت منين انها بنت الدكتور معرفتش لسة تحدد نوعه.
قصي: احساس الاب يا بنتي.
ليلي(بغيظ): و انا ليه حاسة انه ولد بقي!؟
قصي: نتراهن؟!
ليلي: لا يا عم انت فنان و حساس اكتر مني.
قصي(بضحك): يخرببيتك مالك يا بت مش طيقاني ليه؟!
ليلي(بدلع): لا انا بحبك بس هطلب منك طلب.

قصي: اممم قولي يا ست البنات.
ليلي: اعضك.
قصي. ملحقش يستوعب لقي ليلي انقضت علي كتفه و بدأ تعضه و هو صرخ.
قصي: يا بنت المجنونة وسعي يا بنت المجنونة...
قصي بِعد عن ليلي بالعافية. و ليلي ابتسمت ليه.
ليلي: مالك يا حبيبي متضايق ليه؟!
قصي: الله يخرببيتك.
ليلي: بيتي هو بيتك فهيتخرب معايا.
قصي: يا رب خدني يا رب خدني.
ليلي: يا رخم. فيها ايه لما اعضك كل الستات بتعض رجالتهم.
قصي: اديكي قولتي الستات...

ليلي(بشهقة): قصدك اني مش ست؟!
ليلي(بعياط): انت مبقتش تحبني.
قصي: لا طبعا طبعا انتي ست الستات و ست البنات كلهم يا روحي.
قصي خد ليلي في حضنه و باس رأسها.
قصي: خدي عضيني يلا براحتك.
ليلي ابتسمت ل قصي و حضنته جامد و باست خده...

-في الصباح الباكر...
عند وجد و باسل.
باسل فتح عيونه ببطء لقي في حضنه وجد و نايمة بعمق و بهدوء,باسل قرب منها و باس رأسها و غطاها بالبطانية و قام من جمبها ببطء.
باسل دخل الحمام خد دوش و خرج علشان يغير هدومه لقي وجد لسة بتفوق و بتشيل شعرها من علي وشها.
باسل: صباح الخير.
وجد(بنوم): صباح النور.
باسل: عايزة تكملي نوم كملي يا حبيبتي.
وجد(بنوم): تصبح علي خير طيب.
وجد رجعت تاني و حطت البطانية علي وشها.

باسل: و انا هاجي انا كمان انام جمبك...
باسل لقي وجد قامت بسرعة و قعدت علي السرير و بصت ل باسل.
وجد(بنشاط): انا صحيت يخربيت النشاط انا مش عايزة انام خالص...
باسل قعد يضحك بقوة علي وجد ل درجة انه قعد علي السرير من كتر من الضحك,وجد ضربت باسل في كتفه.
وجد(بضيق): يا رخم وسع كدة.
باسل: خلاص خلاص متبقيش طماطم.
الاتنين سمعوا صوت زعيق عالي جدا من تحت...
باسل: قومي بسرعة غيري هدومك.
وجد: حاضر.

وجد دخلت الحمام غسلت وشها كذا مرة و غيرت هدومها...
وجد لبست جيبة باللون الاسود ضيقة لغاية الركبة و فوقها تي شيرت بكم صوف باللون الاحمر و لبست صندل بكعب اسود و سيبت شعرها علي ضهرها.
باسل كان غير هدومه و مسك ايد وجد و خرجوا بره اوضتهم و نزلوا علي السلالم.
وجد اول ما نزلت وقفت مصدومة و شهقت.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة