قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والأربعون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والأربعون

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والأربعون

باسل كان غير هدومه و مسك ايد وجد و خرجوا بره اوضتهم و نزلوا علي السلالم.
وجد اول ما نزلت وقفت مصدومة و شهقت.
وجد لقت ماجدة واقفة و حوالين ايديها جبس و في جروح كتير في وشها,وجد نزلت ببطء ل تحت و جمبها باسل...
ماجدة(بدموع): وجد.
عصمت(بغضب): ملكيش حاجة عندنا يلا اطلعي بره.
ماجدة(بدموع): هتسيبيني كدة يا وجد ههون عليكي مش انا امك.

نعمة(بحدة): وجد لو عايزة تروحي معاها روحي بس مش هتدخلي البيت ده تاني، فاهمة؟!
عفاف: اهدوا مش كدة دي برضو مهما كانت امها.
عصمت(بغضب): قسما بربي لولا انك في بيتي لكنت قتلتك و انا نفسي في ده من زمان.
ماجدة(بدموع): وجد يرضيكي تسيبيني كدة، ابوكي عايز يقتلني.
عفاف: وجد حبيبتي ا.
نعمة(بحدة): اسمعي ياللي اسمك وجد انتي ل هي ل جوزك و عائلته فكري.
وجد رفعت عينيها ل باسل لقته بيبص بجمود ل ماجدة.

جودي(بهمس): الاختيار صعب.
سهر(بهمس): صعبانة عليا اوي.
اسيل(بهمس): المفروض اصلا عمتو متخلهاش تختار بينهم.
وجد قربت من ماجدة بخطوات ثابته و مسكت دراعها و مشيت بيها ناحية باب القصر.
وجد: ابقي ارجعي بكدبة اقوي من كدة المرة الجاية. دموعك مش هتخدعني مش انا.
وجد: لو علي الورث فقولي للي بعتك انه محروم من الميراث و انا ابويا و امي ماتوا من زمان.

وجد زقت ماجدة بره القصر و قفلت باب القصر و دموعها نزلت علي خدها و لفت ليهم.
وجد قربت من باسل و باسل جري ناحيتها و حضنها جامد و باس رأسها.
باسل: بحبك.
وجد لا رد...
عصمت: يلا اجهزوا علشان الفرح الليلة.
باسل مسح دموع وجد و بصلها بابتسامة...
باسل: هشوفك بليل.
وجد: تمام. خلي بالك من نفسك.
باسل: و انتي كمان يا حبيبتي يلا باي...
باسل سابهم و خرج بره القصر و ركب عربيته و راح للشباب...

عفاف: يلا يا بنات كل واحدة تطلع تأخد دوش.
جودي(بضيق): مش عايزة اتجوز...
سهر: بس يا هبلة يلا.
جودي(بضيق): اخوكي فاكرني الجارية بتاعته.
وجد: جودي انتي وافقتي و اكيد مش هتخلي منظر العائلة وحش انتي عروسة افرحي. و محدش عارف القدر مخبي ليه ايه.
جودي: يعني انتي شايفة كدة؟
وجد: اه.
اسيل: لا و النبي هي وجد جت هتأكل الجو و لا ايه؟!
وجد(بغرور مصطنع): انا كدة اصلا.
سهر: يا واد يا جامد.
سمر(باحراج): وجد.
وجد: نعم.

سمر(باحراج): ممكن لحظة علي جمب؟!
وجد: اه. عن اذنكم يا بنات.
وجد مشيت مع سمر لغاية ما طلعت اوضة سمر و بصت ليها باستغراب و عدم فهم...
سمر: بصي انا مبدأيا كدة بعتذر انا غلطت زمان. و كنت عايزة افتح معاكي صفحة جديدة من تلت شهور و اشتريت ليكي هدية.
سمر: بس طبعا انتي عارفة احنا كنا في ايه و انتي كنت تعبانة و كذلك ف اتاخرت شوية.
يمر: اتمني تقبلي اعتذراي...
جودي(بهمس): انا كل اللي هاممني جوا البوكس ده ايه.

سهر(بهمس): انا عايزة اعرف ردة فعل وجد.
اسيل(بهمس): اهدوا نعرف كل حاجة.
وجد(بابتسامة): انا مش زعلانة منك انتي كنتي ماشية ورا الحرباية شريهان دي اللي ربنا يهديها يعني.
وجد(بابتسامة): انا مش زعلانة منك و اكيد مش هكون حابة اكون عداوة يعني مش كفاية عصمت جبروت و نعمة امك سوري يعني.
سمر(بابتسامة): يعني مش زعلانة مني.
وجد(بابتسامة): لا يا حبيبتي.
جودي: طب ما نفتح بقي نشوف في ايه في البوكس ده.

سمر: انتي بتتصنتي يا جودي.
جودي: و اشمعنا كلمتيني انا بس طب ما سهر و اسيل كانوا معايا.
سهر: ها ده احنا كنا بنعدي بالصدفة.
جودي: كدابة.
وجد(بضحك): خلاص منك ليها.
اسيل: طب ما تفتحي يلا.
وجد: طيب.
وجد فتحت بوكس صغير لقته عبارة عن طقم فضة كامل.
سمر: عرفت انك بتحبي الفضة.
وجد: فعلا كدة. تسلمي يا روحي حبيت اوي.
وجد حضنت سمر و باستها.
جودي: ده انتي عمرك ما عبرتيني يا بت يا سمر.
سمر: ملكيش دعوة.

اسيل: ما هي شكلها مش بتجيب الا للغالين بس.
وجد: بس بقي يا جماعة كلنا واحد.
امل: يا هوانم البنات تحت علشان الفرح.
جودي: يالهوي ده انا مستحمتش.
جودي: انا مجتش.
سهر: اجري استحمي و احنا هنعمل قبلك يلا.
جودي دخلت اوضتها علشان تأخد دوش,باقي البنات نزلوا قابلوا الميكب ارتست و بدأوا يتكلموا بهدوء معاها...

-في مكان تاني...
عند نرمين.
كارما: يلا يا نرمين.
نرمين(بنوم): قوليله يأجل انا عايزة انام.
كارما: يالهوي انتي حد موديكي مخدر و لا ايه قومي يا بت انجزي.
نرمين(بنوم): يا كارما سيبيني انام انا سهرانة من امبارح.
كارما: هو حد قالك اسهري؟! قومي يلا.
نرمين(بنوم): طيب.
كارما: انا راحة اتصل ب سليم.
كارما خرجت بره اوضة نرمين و نزلت ل تحت.
كارما: ماما.
مريم: ايه يا حبيبتي مجهزتيش ليه؟! و فين نرمين؟!

كارما: نرمين مش عايزة تصحي خالص و انا لسة ملبستش علشان الهانم لسة مصحيتش.
مريم: طب انا هطلع ليها يا حبيبتي.
مريم طلعت لاوضة ل نرمين و قربت منها.
مريم: نرمين يا نرمين انتي يا بنتي اصحي.
مريم: دي نعمل معاها ايه؟!
كارما: هو سليم مفيش غيره.
مريم و كارما سمعوا صوت خطوات حد بره.
كارما(بخوف): مين؟!
مريم: اهدي ممكن يبقي سليم نسي حاجة.
كارمت مسكت ال?ازة و وقفت ورا باب الاوضة و بصت ل مريم.

مريم: يا شيخة يخربيت الافلام.
كارما لقت حد بيفتح الباب و بيدخل و كارما ضربته علي رأسه.
سليم(بوجع): آآآآه، يا مجنونة يا بنت المجانين.
نرمين(بفزع): في ايه؟!
مريم(بقلق): سليم انت كويس؟!
كارما: يالهوي ضيعت مستقبلك سامحني.
سليم(بوجع): اشوف فيكي يوم يا بعيدة اشوف فيكي يوم. و انتي يا زفتة الطين لسة نايمة ليه؟!
نرمين(بنوم): تصبح علي خير.
سليم بص ل نرمين و بص ل مريم و كارما.

كارما: كويس انك جيت هي مش عايزة تصحي خالص.
سليم: ليه بنت الهبلة دي؟!
مريم(بقلق): سليم انت بتنزل دم.
سليم: ما البركة في بنتك اللي معندهاش عقل دي. في حراس بره مين ممكن يدخل غيري او حد نعرفه.
سليم: متقلقيش يا امي حاجة بسيطة. هصحي انا نرمين روحوا انتوا.
كارما: اسفة.
سليم: ده انتي حسابك تقيل اصبري بس عليا.
كارما خرجت مع مريم,سليم دخل الحمام غسل رأسه كذا مرة و مسح الدم من علي رأسه.

سليم خرج و قرب من نرمين شالها و دخل الحمام حطها في البانيو اللي كان مليان ماية.
نرمين(بشهقة): يا حيوان!
سليم: ربع ساعة و تكوني خلصتي و الا قسما بربي يا نرمين ل.
نرمين: خلاص يا كبير مالك معصب نفسك ليه عشر دقايق بس...
سليم لف ضهره كانت نرمين غمضت عينيها تكمل نوم.
سليم(بزعيق): نرمين.
نرمين(بفزع): ايه؟!

نرمين(بدموع): الله بقي انا مش عارفة بنام ليه؟! انا اكيد مش عايزة انام دي ليلة في العمر بس حقيقي مش عارفة ليه بنام كدة...
سليم قرب من نرمين و حاوط وشها بين ايديه.
سليم: حبيبتي مش عايزك تتوتري خالص متنسيش انك قبل ما تكوني مراتي انتي صاحبتي اللي عارفاني من و احنا صغيرين. ماشي يا حبيبتي.
سليم: مش عايزك تتوتري خالص اعتبري ان النهاردة حفلة عمل. خلاص يا ستي يلا بقي...
سليم باس رأس نرمين و سابها و خرج...

نرمين ابتسمت علي سليم و خدت دوش و خرجت غيرت هدومها و نزلت ل تحت.
كارما: بركاتك يا سليم.
نرمين: بس يا بت. المفروض نعمل ايه؟!
كارما: سليم قبل ما يمشي قال ان الميكب ارتست جاية في الطريق.
مريم: تعالي يا نرمين كلي علشان متتعبيش. يلا.
نرمين: حاضر.
كارما: طب و انا؟!
مريم: تعالي يا مفجوعة.
كارما: متشكرين.

كارما دخلت مع نرمين المطبخ و قعدوا يأكلوا بعد فترة بسيطة كانت الميكب ارتست جت و طلعت مع نرمين و كارما الاوضة و معاهم مريم.

-في مكان تاني.
عند ثريا و علي.
ثريا: ده عاشر فستان اقيسه و تقولي لا.
علي: علشان مش حلوين الله.
ثريا(بضيق): يا رخم.
علي: طب خلينا نبص كدة تاني.
علي قرب من الدولاب و بدأ يدور لغاية ما لقي فستان طلعه ل ثريا و حطه علي السرير.
علي: ده حلو و مفيش نقاش.
ثريا: يا مجنون ده ابيض هو انا العروسة؟!
علي: اعتبري نفسك كدة يلا.
ثريا: استني هنا يا عم.
علي: قدامك نص ساعة الاقيكي جاهزة.
علي: يلا يا قمري.

ثريا: طب طب استني لحظة.
علي: امممم.
ثريا: يا علي بلاش ابيض.
علي قرب من ثريا و حاوط وشها بين ايديه و باس رأسها.
علي: انا بحبك في الابيض ملكيش فيه بقي.
علي: يلا.
ثريا: طيب.
علي: متتأخريش يلا هنتظرك تحت.
ثريا: طيب.
علي نزل ل تحت و بدأ يلبس بدلته و تليفونه رن.
الخط اتفتح.
علي: ايه؟!
باسل: ايه الاخبار؟!
علي: لسة بتلبس.
باسل: طيب و انا هشوف البنات و هنيجي عليك.
علي: طيب متتأخروش.
باسل: ماشي. يلا باي.
عند باسل.

باسل قفل مع علي و راح ناحية طارق و حط ايده علي كتفه.
باسل: طارق انا اخوك الكبير ها.
طارق: طبعا ا.
رضوان: لو محتاجة مساعدة متتكسفيش.
طارق(بحدة): طب كله يلم نفسه.
باسل و رضوان ضحكوا و راحوا قعدوا علي الكنبة.
حازم: سيبك منهم يا عم ها قولي بقي ا.
طارق لف ل حازم بصله من تحت ل فوق و حازم بلع ريقه بتوتر و بصله بخوف.
حازم: في ايه يا عم ينعل ابو اللي جابني. مش عايز احضر حاجة و لا عايز اقف معاك حتى.

رضوان(بضحك): طب انزل يا شطور شوف القاعة.
حازم: طيب طيب.
كلهم لفوا لما سمعوا صوت باب الحمام بيتفتح و بيخرج سليم و هو لابس بدلته.
حازم صفر اول ما شاف سليم و حضنه.
حازم: مبروك يا عم.
سليم: حلو؟!
باسل: هتأكل الجو.
سليم(بضحك): مش اوي كدة.
حازم: يا حبيبي اجي اعدلك الببيونة.
سليم: نعم! ما تظبط ياض.
كلهم ضحكوا علي حازم و سليم، و باسل كان بيفكر في وجد.
باسل: لحظة يا جماعة.
رضوان: الله يسهلو.
باسل: اخرس ياض.

باسل خرج بره الاوضة و نزل للجنينة و اتصل ب وجد.
الخط اتفتح.
وجد: الو.
باسل: وحشتيني.
وجد(بابتسامة): و انت كمان.
باسل: بتعملي ايه؟!
وجد: بساعد البنات، انجز قولي عايز ايه...
باسل: بتطمن عليكي.
وجد: كويسين.
باسل: انتوا كتير و انا مش عارف.
وجد: بس يا رخم.
باسل(بضحك): طيب.
باسل: ما تخلعي منهم علشان عايز اكلمك براحتي.
وجد: بليل في الفرح. يلا اقفل مشغولة.
باسل: استني.
وجد: امممم.
باسل: طب فاضل ليكوا قد ايه؟!

وجد: نص ساعة و هنكون شطبنا العروسة تعالي خدها بقي.
جودي: يا جذمة هو انا شقة.
وجد: يلا باي.
باسل: باي.
في القصر...
وجد: يلا يا بنات اتاخرنا.
جودي: انا حلوة صح؟!
وجد: اه حلوة. لسة مخلصتيش يا اسيل يلا.
اسيل: حاضر بلبس اهو الجذمة.
وجد: طيب.
وجد: هروح اشوف طنط عفاف.
اسيل لبست فستان باللون الجملي بكم و لغاية بعد الركبة و فيه حزام باللون الابيض و لبست جذمة بكعب ابيض و سيبت شعرها علي ضهرها.

سهر لبست جيبة باللون الاسود واسعة لغاية الركبة و فوقها تي شيرت باللون الابيض صوف بكم عليه كلام باللون الدهبي و لبست صندل بكعب دهبي و عملت شعرها علي شكل ديل حصان.
سمر لبست يعتبر زي سهر لبست جيبة باللون الابيض و فوقت تي شيرت باللون الاسود صوف بكم عليه كلام باللون الدهبي و لبست صندل بكعب دهبي و سيبت شعرها علي ضهرها.

جودي لبست فستان باللون الابيض ب ¾ كم و الاكمام شفافة و مفتوح من الضهر بعلامة سبعة و ضيق من عند الخصر و بعد كدة واسع و لبست صندل بكعب باللون الابيض و رفعت شعرها علي شكل كحكة و لبست طرحة قصيرة مع تاج بسيط و شيك.
وجد راحت لاوضة عفاف و خبطت الباب.
عفاف: ادخل.
وجد: طنط يلا جهزتوا و لا لسة؟!
عفاف: انا خلصت اهو.
معتز: وجد خشي يا بنتي.
وجد: شكرا يا عمو...
معتز: لا خشي بجد عايزك في موضوع.
وجد: حاضر.

وجد قربت من معتز اللي شاور ل عفاف بعينه انها تمشي.
معتز: اقعدي يا حبيبتي.
وجد: شكرا.
معتز: عارف اننا يعتبر متكلمناش من ساعة ما انتي جيتي هنا بس ده مش كره علفكرة، زي ما انتي شايفة طول الوقت في الشغل و سفر و صفقات حتى مش بلاقي وقت اقعد مع مراتي او عيالي فمش عايزك تزعلي.
معتز: انا مش بعتبرك بنت يوسف خالص انا بعتبرك مرات باسل باسل الانصاري اللي عمره ما يختار غلط.

معتز: و كونه اختارك انتي يبقي انا مش هشك فيكي و لا في اخلاقك ابدا. مش عايزك تزعلي من نعمة و لا عصمت كانت بتحبه اوي.
معتز: و اللي شافته مش سهل. و عايز اقولك اعتبريني انا ابوكي من هنا و رايح و لو باسل زعلك في يوم تعالي قوليلي.
وجد(بابتسامة): شكرا يا عمو بجد مش عارفة اقول ايه لحضرتك تسلم بجد.
معتز قام وقف و باس رأس وجد.
معتز: يلا بينا...
وجد: يلا...
معتز: مقولتيش جايبة الحلاوة دي منين.
وجد(بابتسامة): شكرا.

معتز: مش بجامل علفكرة.
الاتنين خرجوا من اوضة عفاف و معتز كانت عصمت و سارة اختها و بنتها شريهان ماشين في الممر.
وجد خدت نفس عميق و بصت ليهم بهدوء مع ابتسامة بسيطة.
معتز: نورتي يا سارة هانم.
سارة(بضيق): شكرا يا معتز بيه.
معتز: هروح انا عن اذنكم.
سارة: انتي بقي وجد؟!
وجد: ايوه انا حضرتك.
سارة: عاملة نفسك محترمة يعني.
وجد: لو جاية تطلعي عليا عفريتك فانا مش ناقصة. باسل و محبهاش انا مالي.

عصمت بصت بهدوء ل وجد و قربت منها حطت ايديها علي كتفها.
عصمت: سارة ننسي اللي فات و بنتك زي ما هي بنت بنوت يعني تقدري تجوزيها من بكرة الصبح و يا ستي عريسها عندي انا، اما بالنسبة ل وجد فهي مرات ابني و هو بيحبها.
عصمت: يلا بينا.
وجد كانت مستغربة تصرف عصمت و سابتهم و مشيت نزلت ل تحت...
اسيل: نزلتي تحت ليه؟!
وجد(بغمزة): هنرقص شوية.
اسيل: يخربيت دماغك.
وجد(بضحك): الله هنعمل ايه ده احنا هنرقص بس.

اسيل: يلا يا بنات علي تحت.
البنات نزلت علي تحت و وجد شغلت اغنية و بدأت تهز اكتافها و ترقص بسيط و باقي البنات معاها حتى جودي.
و عصمت و نعمة و عفاف قاعدين بيبصوا عليهم و جمبهم سارة و شريهان اللي بيبصوا ل وجد بحقد.
وجد كانت بترجع ل ورا و هي بترقص فخبطت في باسل و لقته حاوط خصرها بايده.
باسل(بهمس): اعمل فيكي ايه؟!
وجد(بتوتر): بقولك تهدئ نفسك كدة نروح الفرح حتى سالمين يا عم.

باسل باس خد وجد و لفها ليه و بصلها.
طارق: ايه يا عم روميو تحب تأخد بدلة العريس بدالي.
باسل: ايه يا سئيل؟!
سليم: انجز يا عم لسة في عروستين هنجيبهم انجز...
وجد ضحكت علي باسل اللي بصلها بغيظ.
باسل: لينا يوم.
رضوان: هو فين خالو معتز؟!
عفاف: احم في اوضة المكتب.
حازم: هو الراجل ده مش بيبطل شغل ايه ده في ايه؟!
معتز: بتقول ايه يا حازم؟!
حازم(بخضة): سيد الناس.
كلهم ضحكوا علي حازم,طارق كان مركز مع جودي و بس.

رضوان(بهمس): ايه يا عم روميو انت؟!
طارق(بضيق): ايه؟!
رضوان(بهمس): عليا برضو.
طارق(بضيق): رضوان انا مقدر انك اخويا الكبير بس بعد اذنك انا اصلا شايل منك فمش عايز اتكلم.
رضوان بصله باستغراب و كان لسة هيتكلم كان طارق راح قعد علي الكنبة.
طارق: يلا نكتب.
معتز قعد و المأذون كان جه مع الشباب و جمبه طارق. و باسل و رضوان الشهود و بدأوا يكتبوا الكتاب.
المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير...

الخدامين قعدوا يزغرطوا و الكل كان مبسوط بس جودي كانت زعلانة من اسلوب طارق.
معتز قرب من جودي و باس رأسها و قرب من طارق و سلمها ليه مع ابتسامة بسيطة.
معتز: في عينك يا طارق.
طارق: اكيد يا خالي. هي بنت الغالي.
طارق مسك ايد جودي و خرج بره القصر و الكل وراه.
باسل(بهمس): بس مقولتليش جايبة الحلاوة دي منين؟!
وجد: مش هقولك علشان متروحش تجيب منها.
باسل: ايه يا بت الرخامة دي؟!
وجد(برفعة حاجب): مش عاجبك؟!

باسل: انا برضو؟! ده انا بموت في الرخامة اه فكريني كدة كنت عايز اقولك ايه في التليفون.
سارة: باسل.
باسل: ازيك يا خالتي.
سارة: كويسة خدني معاك في عربيتك.
باسل: ا.
شريهان: لا يا ماما اصله مشغول بالسنيورة بتاعته.
باسل(بحدة): ا.
وجد(بسرعة): اتفضلوا اركبوا يلا يا باسل.
باسل فتح باب العربية ل وجد و وجد ركبت و لف باسل ركب,سارة و شريهان ركبوا معاهم.
و الباقي اتوزع علي العربيات و ساقوا ناحية بيت سليم.

وجد لبست فستان بحمالة رفيعة علي الكتف باللون النبيتي و فيه فصوص باللون الفضي من قدام و كان قصير لغاية الركبة و واسع من بعد الخصر. لبست صندل بكعب باللون الفضي و رفعت شعرها علي شكل كحكة و نزلت كام خصلة علي وشها.
في فيلا سليم المهدي.
كارما: ايه يا نرمين؟!
نرمين: في ايه؟!
كارما: يا نهار اسود الميكب باظ و بقي شكلك وحش و الميكب ارتست مشيت هنعمل ايه دلوقتي.
نرمين(بدموع): يالهوي.
نرمين(بدموع): طنط يا طنط.

نرمين مسكت فستانها و نزلت جريت علي تحت ل مريم.
مريم(بخضة): مالك؟!
نرمين(بدموع): كارما بتقولي ان الميكب باظ و بقي شكلي وحش.
كارما جت من ورا نرمين بتموت من الضحك و وقعت علي الارض من كتر الضحك...
نرمين(بصريخ): عاااااااااااااا يا اخت سليم.
نرمين: و الله لاقتلك في ايدي.
مريم(بحدة): كدة برضو يا كارما؟!
كارما(بضحك): كان منظرها مضحك اوي و هي خايفة...
نرمين(بغيظ): طب و الله لاقول لاخوكي.

التلاتة لقوا سليم بيفتح الباب و بيدخل بسرعة.
سليم(بقلق): ايه الصريخ ده انتوا كويسين؟!
سليم سكت فجأة اول ما دقق في ملامح نرمين و بصلها و تاه في شكلها و جمالها,نرمين لاحظت نظراته حطت عينيها في الارض.
نرمين كانت لابسة فستان ابيض بحملات مايلة من علي الكتف و نازل بضيق لغاية قبل القدم و بعدها منفوش تيبست. سيبت شعرها علي ضهرها و لبست طرحة الفستان مع التاج و لبست جذمة باللون الابيض و كانت حاطة ميكب بسيط.

سليم قرب من نرمين و لسة هيلمسها لقي باسل واقف قدامه.
باسل: ايه يا عم ملهاش اخ و لا ايه؟!
سليم(بغيظ): انجز يا خفيف...
باسل قرب من نرمين و باس رأسها و مسك ايديها.
باسل: موافقة عليه؟! قولي لا بس.
نرمين: موافقة عليه.
باسل: دي مدلوقة خد يا عم.
الكل ضحك عليهم و سليم حضن نرمين و باس خدها.
باسل قرب من مريم و حضنها و باس رأسها.
باسل: وحشاني.
مريم: يا حبيبي.
باسل: يلا بينا.

خرجوا بره الفيلا حراس باسل ضربوا نار كاحتفال...
ركبوا العربيات و راحوا ناحية بيت علي و ثريا.
في بيت علي و ثريا.
علي: ها يا حبيبتي؟!
ثريا(من فوق): خلاص اهو قربت.
الباب خبط.
علي راح فتح الباب لقي احمد و قصي و ليلي.
قصي: ها ايه الدنيا؟!
ثريا: لسة فوق.
احمد: هطلع ليها انا.
علي: طيب اصبر بس لما يجيوا الباقي.
بعد فترة بسيطة كان الباقي جم و احمد طلع لاوضة ثريا كانت بتسند علي الحيطة و هتخرج من الاوضة.
ثريا: احمد!

احمد: ايه مستغربة ليه؟!
ثريا: غريبة يعني.
احمد: هاتي ايدك يلا.
احمد مسك ايد ثريا و خرج بيها بره الاوضة وقف علي السلالم,ثريا لقت صورها في كل مكان علي الحيطة و لقت كل اللي تعرفهم واقفين و علي منتظرها في اخر السلالم و قصي واقف في نص السلالم.
ثريا(بدموع): ايه ده؟!
احمد: علي هيفهمك، يلا بينا.
احمد ساعد ثريا و نزلوا لنص السلالم قصي مسكها من الناحية التانية و نزلوا لغاية ما وصلوا ل علي و الكل صقف بسعادة.

علي(بابتسامة): بحبك.
ثريا(بدموع): ليه عملت كدة؟!
علي: لانك تستحقي ده، انتي مراتي و لازم الكل يكون عارف.
ثريا(بدموع): بشكلي ده؟!
علي: انا بحبك في كل حالاتك.
علي باس رأس ثريا و ابتسم ليها.
علي: مكنتش اعرف انك هتبقي قمر كدة.
ثريا(بدموع): بحبك.
علي: اكتر.

ثريا كانت لابسة فستان باللون الابيض بسيط بحمالة عريضة علي الكتف و نازل بوسع خفيف و لبست صندل من غير كعب باللون الفضي و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها و سيبت شعرها القصير زي ما هو لغاية رقبتها.
باسل: يلا ورانا ايام طويلة ها يلا بينا.
الكل خرج بره بيت علي و هو مبسوط و كلهم ركبوا العربيات...
باسل: تحبي تسمعي ايه يا حبيبتي؟!
وجد: اممم.
سارة ضربت شريهان في جمبها علشان تتكلم هي.

شريهان: ايه رأيك في اغنية.
باسل: انا بسأل مراتي يا بنت خالتي.
وجد: حاجة علي ذوقك.
باسل ابتسم ل وجد و بدأ يشغل اغنية رومانسية ليه هو و وجد و كل شوية يبص ليها و مسك ايديها باسها و فضل مشبك صوابعه بصوابع وجد.
سارة و شريهان كانوا حاقدين عليهم.
الاتنين كانوا بيبصوا ل بعض و وجد بصت علي الطريق.
وجد(بصريخ): باسل حاسب.
كل العربيات وقفت فجأة لما لقوا قدامهم حراس كتير و عربيات تانية واقفة في نص الطريق...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة