قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

-في مكان تاني.
عند وجد...
وجد كانت بتشتغل بهدوء و فجأة الباب اتفتح.
وجد(بحدة): مين ال.
وجد(بخضة): قصي!
وجد قامت بسرعة من علي الكرسي و فجأة قصي وقع بين ايدين وجد علي الارض.
وجد(بقلق): قصي قصي فتح عينك.
وجد(بصوت عالي): نهال اطلبي الاسعاف بسرعة.
نهال(بقلق): حاضر.
وجد(بدموع): خليك قوي انت وعدتني انك هتكون كويس و هتكون قوي و مش هتسبني.
وجد باست رأس قصي و قعدت تعيط.

بعد فترة وصلت عربية الاسعاف و نقلوا قصي للمستشفي و وجد ركبت معاه.
وجد(بدموع): هيكون كويس؟!
ممرض: شكله عنده مشكلة في القلب.
وجد(بدموع): عارفة.
ممرض: ادعيله.
نقلوا قصي اوضة الطوارئ و بدأوا يكشفوا عليه و بعدها نقلوه اوضة عادية.
دكتور: حضرتك تقربي للمريض ايه؟!
وجد: بنت عمه و يعتبر اخته.
دكتور: المريض عنده مشكلة في القلب قلبه ضعيف مش بيستحمل اي حاجة مع اي انفعال و انهيار ممكن نخسره.

دكتور: لازم نعمله عملية قلب.
وجد: حاولت اتكلم معاه في الموضوع ده بس هو رافض.
دكتور: لازم تحاولي مرة و اتنين لغاية ما يوافق، هو لسة شاب صغير و قدامه الحياة طويلة.
وجد: طب هو عامل ايه دلوقتي؟!
دكتور: دلوقتي بقي احسن. تقدري تدخلي ليه...
وجد: شكرا.
وجد. دخلت لاوضة قصي لقته مبتسم للممرضة.
ممرضة: ربنا يقومك بالسلامة.
قصي(بابتسامة): متقلقيش انا حديد.
وجد: احم احم بتخوني يا عاطف؟!

قصي(بخضة مصطنعة): ايه ده؟! حبيبتي! اول مرة اشوفها معرفهاش.
وجد(بضحك): حبيبي.
قصي: مبتهزرش يا صلاح و لا ايه؟!
ممرضة(بضحك): عن اذنكم.
وجد قربت من قصي و بدأت تلعب في شعره.
وجد: ايه اللي زعل حبيبي الصغير؟!
قصي: مفيش.
وجد: تعرف اللي بيكدب علي وجد بيحصله ايه يا قصي؟!
قصي: ايه يا ست وجد؟!
وجد: اولا مش بكلمه. ثانيا بسيبه و بمشي. ثالثا ممنوع عنه الشيكولاتة و الايس كريم.
قصي: لا كله الا الشيكولاتة و الايس كريم.

وجد(بحدة): يا واطي.
وجد باست رأس قصي و حطت ايديها علي كتفه.
وجد: هتعملي فيها عيان يلا ياض نمشي.
قصي(بدموع): انا زعلان يا وجد.
وجد: و انا موجودة هنا علشان اسمعك.
قصي(بدموع): ثريا خدتني معاها النادي و قالت انت اخويا و لازم تيجي معايا. لما روحت سابتني لصحابها يتكلموا عني و يلمسوني و كأنها واخداني تسلية ليهم او اني بنوتة زيهم او اني مش راجل. كانوا بيبصوا ليا بعينهم حسيت اني خايف و انتي مش جمبي.

وجد: حبيب القلب. بص ثريا دي عيلة تافهة بالرغم من انها اختك و علفكرة بقي انت راجل و سيد الرجالة كلهم و مش عيب ان الراجل يبقي حساس و مسالم.
وجد: و كمان تعالي نتجوز هتلاقي جمال زيي فين بس.
قصي قعد يضحك بسبب جملة وجد.
وجد: يا ابني هسيح لوليتا من ضحكتك دي.
وجد: ايه ده وحشتني اللوليتا اوي ياض يا قصي.
قصي: لوليتا؟! ده انتي عايزة ضرب جذم.
وجد: متشكرين يا رجولة.
وجد: طب يلا بينا يا معلم.

قصي: ايه اللي في ايدك ده؟!
وجد: جرح بسيط متأخدش في بالك يلا يا جميل.
الدكتور جه كشف علي قصي و سمح ليه بالخروج و خرج هو و وجد اللي طلبت الموتسكل يجي علي المستشفي.
قصي: ايه اللي شرخ الموتسكل كدة؟!
وجد: هبقي اقولك بعدين اركب اركب...
وجد ركبت و قصي ركب وراها و مسك فيها و وجد ساقت لغاية ما وصلت للقصر...
وجد: انزل يا بيبي يلا.
وجد و قصي نزلوا و دخلوا القصر كانوا بيتعشوا.
يوسف: ايه ما تباتي بره احسن؟!

ياسين: كنتي فين يا وجد؟!
وجد(لنفسها): طبعا انتوا قومتوا جدو عليا علشان انتوا ولاد مش هشتم استغفر الله العظيم، بس لو جدو قام عليا مش هيسكت ابدا الا بمبرر قوي.
ماجدة: ما تردي علي جدك.
قصي: انا اللي اخرتها يا جدو.
ياسين: ليه؟!
قصي: اغمي عليا بسبب قلة الاكل و وجد نقلتني المستشفي و فضلت معايا.
منصف: انت كويس؟!
قصي: ايوه متقلقوش بقيت بخير.
وجد: اقعد كُل يا قصي. جدو عايزاك بكرة نتكلم في موضوع.

وجد: عن اذنكم تصبحوا علي خير.
وجد(بهمس): لو حصلت حاجة ابعتلي.
عند ثريا.
ثريا: انا مش مصدقة انك اختارتني انا.
: طبعا يا قلبي انتي العشق.
ثريا: بجد يا قلبي يعني انت هتيجي تتجوزني و تطلب ايدي.
: ايوه طبعا اكيد و تبقي حلالي بقي...
ثريا(بخجل): انا حقيقي انا يا.
وجد: حبيبة قلبي ثريا.
وجد فتحت الباب و دخلت من غير استاذان و قفلت الباب وراها.
وجد قربت من ثريا و مسكتها من شعرها.

وجد: ميغركيش اني محامية و عسل و كيوت كدة يا حبيبتي لا ده انا متربية في حواري يا بت. قصي اينعم اخوكي بس هو مش اخويا و بس لا قصي كل ما املك و حياتي علشان كدة و ربي تأذيه أذيكي اضعاف يا قليلة الرباية.
ثريا(بصريخ): مامااااااا الحقوني.
سمعوا صوتها من تحت طلعوا بسرعة و دخلوا ل ثريا.
نهلة: في ايه يا حبيبتي؟!
ثريا(بدموع): وجد وجد.
ماجدة: مالها وجد؟!
ثريا(بدموع): كانت هنا و كانت ماسكة شعري و زعقت ليا.
منصف: وجد!

كلهم راحوا ناحية اوضة وجد و ياسين فتح الباب و دخل لقي وجد قاعدة علي السرير و مشغلة اغنية و بتحط مونكير في ايديها.
وجد(بهدوء): عايز حاجة يا حبيبي؟!
نهلة(بغضب): انتي شديتي شعر بنتي؟
وجد(باستغراب): نعم يا مرات عمي؟! هشد شعرها ليه يعني؟!
وجد: مالك يا ثريا بتعيطي ليه؟
منصف(بغضب): عايزاني اصدقك.
يوسف(بحدة): اهدي يا منصف. وجد قولي الحقيقة.
وجد: فهموني في ايه؟! حصل ايه؟!

احمد(بحدة): انتي روحتي ل ثريا و شديتي شعرها و زعقتي ليها؟!
وجد: انا يا ثريا انا؟! و انا ليه اعمل كدة؟! في ايه يا ثريا شكلك ملبوسة.
وجد: اكيد بيتهيألك و كمان شعرك باين طبيعي.
ثريا(بصريخ): آآه.
وجد: سوري يا ثريا.
وجد: كنت عايزة اوريكوا عمليا ان لما حد بيشد شعر حد بيبقي عامل ازاي.
وجد: انتوا بتشكوا فيا ليه؟!
قصي كان هيموت و يضحك بس حاول يمسك نفسه علي قد ما يقدر.
ياسين(بحدة): كله علي اوضته يلا يلا.

ثريا(بدموع): ماما هتسبوها؟!
يوسف: خلاص يا ثريا شكلك بيتهيألك.
ماجدة: يلا يا حبيبي...
ماجدة و يوسف راحوا اوضتهم و منصف و نهلة خدوا ثريا اوضتها و قعدوا يهدوها و بعدها راحوا اوضتهم...
قصي شاور ل وجد و دخل اوضته ينام.
ياسين(بتحذير): يا ويلك يا وجد انا مش مرتحالك.
وجد: كدة برضو يا جدو وجد حبيبتك تهون عليك.
ياسين: دلعك عليا بتاع ستك ده ميمشيش عليا.

ياسين ساب وجد و مشي لان اي تصرف وجد بتعمله بيشوفها مراته اللي كان بيحبها اوي.
وجد كانت هتقفل الباب و هي بتبتسم بخبث لقت رجل منعتها تقفل الباب.
وجد(بغيظ): شيل رجلك علشان مقفلش عليك.
احمد قرب من وجد و زقها و قفل الباب وراه و مسكها من رقبتها و زقها علي الحيطة.
احمد(بحدة): ثريا خط احمر يا وجد ثريا اختي حياتي روحي. هطلع روحك في ايدي يا وجد.
وجد: كنت تحب اخوك اللي برضو من دمك احسن ما تتشطر عليا.

احمد(بحدة): و هو قصي ده راجل؟!
وجد: راجل و سيد الرجالة الدور و الباقي عليك.
احمد: هقتلك لو قربتي من ثريا.
وجد: و انا هقتلك انت و اختك لو قربتوا من قصي. و عليا و علي اعدائي يا احمد...
وش وجد بدأ لونه يتخطف و شفايفها تزرق بس هي كانت معاندة مع احمد.
وجد: اقتلني يلا.
وجد: انا مبخافش من حد يا احمد و كمان اه نسيت اقولك قول هاي للكاميرا اللي وراك.

احمد لف بفزع يشوف اذا كان في كاميرا و لا لا وجد ضربته في بطنه بركبتها و ضربت رأسه.
وجد: يوم ما اموت مش هموت علي ايد زيك.
وجد مسكت دراع احمد و فتحت باب اوضتها رمته بره الاوضة.
وجد(بحدة): بكرهك يا احمد يا ابن نهلة. خليك وراهم انت و اختك لغاية ما تبوظوا.
وجد(بحدة): ناس زبالة.
وجد قفلت الباب في وش احمد بالمفتاح و دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت غيرت هدومها...

وجد لبست بنطلون لغاية الركبة باللون الاحمر و فوقه تي شيرت رمادي بنص كم و سيبت شعرها علي ضهرها
و رمت جسمها علي السرير و نامت بعمق...
وجد: اوف ورايا يوم طويل بكرة.
وجد غمضت عينيها و استسلمت للنوم و نامت بعمق شديد...

-في مكان تاني...
عند باسل.
كان قاعد علي سرير و حاطط اللاب علي رجله و بيشتغل بتركيز.
التليفون رن، الخط اتفتح.
باسل(بالروسية): خير روسيل؟!
روسيل(بالروسية): باسل اندرو بيجهز لحاجة كبيرة جدا.
باسل(بالروسية): عرفتي ايه هي؟!
روسيل(بالروسية): لا.
باسل(بالروسية): روسيل مفيش داعي انك تخافي. روك معاكي و كمان اندرو ميقدرش يعمل معاكي حاجة بدلعك اللي بتدلعيه علي الكل ده.
روسيل(بالروسية): انت ليه مش عايز تحس بيا؟!

باسل(بالروسية): روسيل اتعدلي فالكلام معايا انا مش اندرو انا باسل باسل الانصاري خلي المعلومة دي في رأسك انا غير الكل.
باسل(بالروسية): لما تعرفي حاجة جديدة ابقي كلميني غير كدة لا. مش فاضي ليكي.
باسل قفل مع روسيل و شال اللاب توب و شال موبايله و فرد جسمه علي السرير و غمض عيونه.
وجد(بابتسامة): باي يا جميل.
باسل فتح عينه بسرعة و قام اتعدل.
باسل: و بعدين بقي في ام الحادثة اللي شكلها اثرت فيا دي.

باسل شد الغطاء عليه و جبر نفسه انه ينام لغاية ما نام...
في الصباح الباكر...
عامر: يا انسة شريهان ميصحش كدة.
شريهان(بعصبية): قولتلك ده يبقي ابن خالتي وسع كدة...
عامر: و مستر باسل مبيحبش حد يدخل عليه اوضته من غير اذنه هو لو كان صحي كان قام.
شريهان(بعصبية): انا هخليه يطردك يا حيوان انت.
باسل صحي مزعوج من الصوت اللي بره قام بكسل و خرج.
عامر: باسل بيه اسف علي الازعاج بس.
شريهان: باسل.

باسل: خير يا شريهان جاية ليه؟!
شريهان: جاية اشوفك احنا عائلة و ملناش غير بعض.
باسل: امممم طيب يا ام عائلة. عايزة ايه انجزي يا شريهان جيبي من الاخر انا لسة صاحي و مش فايق.
شريهان: حبيبي ما انت عارف انا عايزة ايه...
باسل: امشي يا عامر.
عامر: حاضر سيادتك.
باسل شد دراع شريهان ليه بعنف.
باسل: بصي يا شريهان مش ذنبي انك واحدة.

باسل: و كل اللي حصل كان بمزاجك و انتي عارفاني انا مبحبش حد و مش هحبك اصلا و لو حبيت مش هحب واحدة زيك رخيصة...
باسل: انا مجبرتكيش تكوني معايا انتي اللي جيتيلي راكعة لحد عندي. ابعدي عن وشي يا شريهان.
باسل زق شريهان كانت هتقع بس سندت علي الحيطة...
باسل: يلا علي بيتك يا حلوة.
باسل دخل اوضته و قفل الباب في وش شريهان,شريهان بصت علي باسل بغيظ و خرجت بره البيت...
باسل دخل اوضته خد دوش و خرج غير هدومه.

باسل لبس بدلة باللون الزيتي و قميص باللون الابيض و لبست جذمة بتللون الاسود و سرح شعره لورا و حط البرفيوم بتاعه و لبس ساعته السوداء.
باسل خرج من اوضته و نزل تحت كان الفطار جاهز علي السفرة و هو قعد بدأ يفطر بهدوء و واقف جمبه عامر.
باسل: إيه اخبار الفيلا؟!
عامر: منورة بوجودك يا باسل بيه.
باسل: تسلم يا عامر.
باسل قام وقف و مسك جاكت البدلة و خرج بره الفيلا ركب عربيته و راح للشركة...

باسل اول ما دخل الشركة الكل قام وقف علطول و نيرمين راحتله.
نيرمين: مستر باسل.
باسل: ايه اخبار الشغل يا نيرمين؟!
نيرمين: كله ماشي زي ما انت عايز و الكل بيشتغل بدقة و تركيز في غيابك او وجودك.
باسل: و اوراق صفقة عائلة الصياد جاهزة علشان التوقيع بكرة.؟!
نيرمين: ايوه متقلقش. كنت عايزاك في موضوع.
باسل: تعالي ورايا.
باسل و نيرمين دخلوا مكتب باسل و قعدوا يتكلموا.

-في مكان تاني...
في قصر الصياد.
قصي: صباح الخير.
الكل: صباح النور.
ياسين: فين وجد؟!
يوسف(بسخرية): نايمة زي كل يوم ايه الجديد.
ياسين: رانيا اطلعي صحيها.
رانيا: اوامرك يا ياسين بيه.
رانيا طلعت لاوضة وجد و خبطت الباب كذا مرة و حاولت تدخل بس لقت الباب مقفول...
رانيا: وجد هانم. وجد هانم...
رانيا بدأت تخبط بقوة علشان وجد تسمع.
وجد(بعصبية): خلاص اتنيلت صحيت.
رانيا: بعتذر لازعاج حضرتك بس ياسين بيه عايزك.

وجد: طيب روحي.
وجد قامت قعدت علي السرير و قعدت ترجع شعرها لورا.
وجد: مفيش يوم اصحي فيه براحتي ده انتوا عائلة.
وجد قامت دخلت الحمام و غسلت وشها و خرجت تغير هدومها.
وجد لبست بنطلون جينز و فوقه تي شيرت بكم باللون الاحمر صوف واصل لغاية الخصر و لبست كوتشي ابيض و رفعت شعرها علي شكل كحكة و نزلت كام خصلة من شعرها...
وجد مسكت شنطتها و ملف القضية اللي هي شغالة فيه و خرجت بره اوضتها و نزلت لتحت.

وجد: نادتني يا جدو؟!
ياسين: اقعدي كُلي.
وجد: طيب.
وجد بدأت تأكل و الكل بيبص ليها.
وجد: ما تيجوا تصوروني في ايه مالكوا؟!
قصي: وجد اهدي.
وجد كملت اكل و تجاهلت اللي كان بيبص ليها.
ياسين: قصي ورايا.
ياسين و قصي قاموا راحوا لاوضة مكتب ياسين.
ماجدة: اسمعي بقي بكرة في حفلة و هتحضريها و رجلك فوق رقبتك.
وجد: بصي انا مش عايزة اقل ادبي انتي مهما كان امي برضو بس انا مليش في جو الحفلات.

ثريا: لو في حفلة لعمرو دياب بتجري عليها.
وجد: انتوا بتقارنوا نفسكوا بعمرو دياب ده انتوا اتجننتوا بقي.
يوسف: تعالي معايا يا وجد.
يوسف: تعالي.
يوسف مسك وجد و شدها وراه للجنينة و زقها.
يوسف: بصي بقي يا روح امك بكرة الحفلة دي هتحضريها و هتتعرفي علي باسل الانصاري.
وجد: ولو رفضت؟!
يوسف: يبقي انسي مكتبك ده هحرقه ليكي و بالموظفين اللي فيه.

يوسف: اينعم ممكن تفتحي مكتب تاني بس هل يا تري ارواح الناس البرئية اللي فيه دي هتسيبك في حالك.
وجد: انت قولتها ارواح برئية سيبها في حالها هما ايه ذنبهم.
يوسف: مليش فيه انا قولت اللي عندي. فاهمة و لا مش فاهمة.
وجد(بحدة): طب بص بقي اعمل اللي انت عايزه مش بخاف و كمان مش هحضر الحفلة.
يوسف ضرب وجد قلم علي وشها بغضب و مسك رقبتها.

يوسف: لا بقي هتحضري و كمان مفيش خروج بره البيت الا بعد الحفلة. و انا قولت اللي عندي يا وجد.
يوسف زق وجد و سابها و مشي,وجد حطت ايديها علي خدها كانت لسة هتعيط.
احمد: تؤ تؤ كدة عمو القاسي ضرب وجد علي خدها الجميل ده.
احمد حط ايده علي خد وجد و وجد اتوجعت.
احمد: اسف يا بيبي اسف.
وجد(برفعة حاجب): ما تنشف يا عم و لا عاجباك طريقة النسوان اللي زيك.
وجد زقت احمد و قامت وقفت.
وجد: باي يا سوسن.

وجد سابت احمد و دخلت بسرعة علي القصر.
احمد: عليا و علي اعدائي يا وجد. و ربي لاخليكي مذلولة...
ماجدة: ماله وشك احمر ليه؟!
وجد: زوجك المصون ضربني.
نهلة: و انتي مش مكسوفة؟!
وجد: ايه عمرك ما اتضربتي من ابوكي قبل كدة. هنكدب علي بعض.
وجد بصتلهم بصة استحقار و سابتهم و طلعت علي اوضتها...
عند ياسين و قصي.
قصي: حضرتك عاجبك اللي بيحصل منهم لوجد؟!
قصي: بحس كتير انها مش بنتهم.

ياسين: مش عارفين معني الامومة او الابوة يا قصي. بس الدنيا مش بتسيب حق حد.
ياسين: و كمان وجد ماشية علي مزاجها و ده مش صح. لازم تتعلم.
ياسين: و كمان مش كفاية ان محدش يعرف هي تبقي من عائلة ايه مش بتظهر في اي مؤتمر و لا اي حفلة و لا بتخرج معانا لازم تتغير يا قصي شوية.
قصي: مكنش كلامك يا جدي. لعبوا في افكارك؟!
ياسين: لا يا قصي دي افكاري انا مش فكار حد، محدش بيمشيني يا قصي.
ياسين: بس وجد زودتها اوي.

قصي: تمام يا جدي براحتك عن اذنك هروح اشوفها.
قصي خرج من عند ياسين و بص ليهم.
قصي: اومال فين وجد؟!
ثريا: بابا و عمو يوسف راحوا الشغل و احمد في اوضة الرياضة اللي هنا.
قصي: انا مش بسأل علي دول. هي وجد مشيت؟!
ماجدة: لا فوق في اوضتها و انت مش مسموحلك تدخل ليها.
قصي: ليه بقي ان شاء الله؟!
ماجدة: انت مش محرم انت ابن عمها و البنت كبرت و مصيرها تتجوز و اكيد يعني العريس مش هيأخدها و انت كمان فوق البيعة.

قصي: طبعا طبعا.
قصي طلع جري علي اوضة وجد و خبط علي الباب.
عند وجد.
وجد كانت قاعدة بتعيط علي سريرها و اول ما سمعت خبط علي الباب مسحت دموعها.
وجد: مين؟!
قصي: انا يا وجد.
وجد: لحظة يا قصي.
وجد دخلت غسلت وشها و خرجت بسرعة فتحت الباب.
قصي: ممكن ادخل؟!
وجد: اكيد.
قصي: ايه اللي حصل؟! مروحتيش شغلك ليه؟!
وجد: تعبت شوية قولت اخد اجازة بقي يومين كدة.
قصي: و المفروض اصدق انتي لو بتموتي مش بتاخدي اجازة يا وجد.

وجد: عادي يعني يا قصي...
قصي: ايه اللي في خدك ده؟!
وجد: مش عارفة كنت نايمة علي خدي ده طول الليل و كمان ما انا علطول خدودي حمراء في ايه.
قصي: انتي بتكدبي يا وجد مش هضغط عليكي. بس زي ما بحكيلك عن مشاكلي يا وجد احكيلي انتي كمان.
قصي: احنا اخوات يا وجد...
وجد: حبيبي ربنا يخليك ليا.
وجد حضنت قصي و باست رأسه.
وجد: انت شخص غالي جدا عليا يا قصي و قلبك ابيض و يا ريت تفضل علطول كدة.

وجد: يلا روح شوف وراك ايه. انا عايزة انام بقي.
قصي: بحبك.
وجد: و انا كمان يلا تصبح علي خير.
قصي: و انتي من اهله...
قصي قام خرج و وجد نامت علي السرير و كملت عياطها.
عدي اليوم بدون أحداث مهمة ثُذكر.

-في الصباح الباكر...
في القصر.
ماجدة: انجزي يا رانيا مش قدامنا كتير.
رانيا(لنفسه): اوف ايه العائلة اللي مش وراها غير حفلات دي.
نهلة: رانيا خلوا المنصة تلت سلمات بس.
رانيا: حاضر هقول كدة للعمال. حاضر حاضر.
رانيا خرجت تشوف شغلها,ثريا نزلت من اوضتها.
ثريا: ماما بعد الماسك ده هحط الماسك التاني.
نهلة: طيب يا حبيبتي، فستانك وصل من ربع ساعة.
ثريا: هطلع اشوفه.
نهلة: طيب يا حبيبتي.
نهلة: فين بنتك يا ماجدة؟!

ماجدة: يوسف يتصرف معاها.
نهلة: يلا يا ثريا تعالي معايا.
نهلة و ثريا طلعوا اوضة ثريا,ماجدة طلعت اوضة وجد و دخلتها من غير ما تخبط.
ماجدة(بصوت عالي): وجد قومي يلا.
وجد(بنوم): ايه القيامة قامت؟!
ماجدة: قومي علشان تقيسي الفستان.
وجد(بنوم): حطيه هبقي اقيسه.
ماجدة ضربت وجد علي ضهرها و وجد قامت بسرعة.
وجد: ايه بتضربي فأر؟!
ماجدة: يا ريته كان فأر و مكنش غلبني زي ما انتي بتغلبيني.
وجد: عايزة ايه؟!

ماجدة: قومي نشوف الفستان عليكي.
وجد: حطيه علي الكرسي و لما اقوم هبقي البسه.
ماجدة: و اه في ماسكات.
وجد: احلمي. انا وشي زي الجشطة(القشطة) اهو.
ماجدة(بقرف): جشطة! جتك القرف في شكلك.
ماجدة: الحفلة هتبدأ 6...
وجد: طيب.
ماجدة: يلا اتحركي الساعة داخلة علي الضهر.
وجد: الساعة داخلة علي الضهر؟! تيجي ازاي طيب، عموما ماشي...
ماجدة سابت وجد و نزلت وجد قامت قفلت الباب و رجعت نامت تاني...
تحت...

ياسين: بقولك يا قصي عايزك ترافق وجد طول الحفلة انا خايف عليها.
قصي: هي وجد هتحضر الحفلة؟!
ياسين: ايوه يوسف اقنعها.
قصي(لنفسه): وجد اكيد مجبورة. هبقي اكلمها.
قصي: حاضر يا جدي.
ياسين: و احمد حاول تتكلم معاه.
قصي: حاضر يا جدي.
ياسين: تسلم يا حبيب جدك. اومال فين وجد؟!
قصي: هتلاقيها نايمة بسبب ان الشغل بقي متعب شوية.
ياسين: ربنا معاها يا رب.
قصي: يا رب.

-في مكان تاني.
عند باسل...
باسل كان لسة خارج من الحمام و دخل اوضة الملابس بدأ يغير هدومه.
باسل لبس بدلة باللون الاسود و قميص اسود و فتح كذا زرار من قميصه و لبس جذمة باللون الاسود بتلمع و بدأ يلبس ساعته و سرح شعره و حط البرفيوم بتاعه.
نيرمين: ايه يا باشا خلصت؟!
باسل: ايوه فاضلي الجذمة.
نيرمين: ايوه بقي علي الباشا اللي هيغطي علي كل الناس اللي في الحفلة.
سليم: قصدك انا طبعا؟!

نيرمين: لا قصدي علي الوسيم بتاعي باسل حبيب القلب.
سليم: هضربك.
نيرمين: تقدر؟!
سليم(بضحك): لا هضعف.
نيرمين و سليم و باسل ضحكوا.
باسل: اجهزوا داخلين علي اكبر صفقة في حياتنا. معايا؟!
نيرمين: اكيد.
سليم: طبعا.
باسل و سليم و نيرمين حضنوا بعض...
سليم كان لابس بدلة باللون الرصاصي و قميص ابيض و لبس جذمة باللون الاسود و لبس ساعته و سرح شعره و حط البرفيوم بتاعه.

نيرمين لبست فستان باللون الاحمر برقبة من غير اكمام و طويل و لبست صندل بكعب احمر و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياج و حطت البرفيوم بتاعها.
باسل: يلا بينا.
سليم: ده انا حبست البت كارما بالعافية.
باسل(بضحك): كويس خليها تشتغل بقي. يلا يا نيرمين.
التلاتة خرجوا من فيلا باسل و ركبوا عربياتهم و وراهم حراس و راحوا لقصر الصياد.
في القصر...
كانت المعازيم بدأت تيجي و كانت جنينة القصر متزيينة علي اكمل وجه.

و بدأوا الخدامين يوزعوا مشروبات,كانت كل عائلة الصياد ما عدا وجد موجودة في الحفلة.
احمد: بابا.
منصف: اهلا اهلا ب باسل بيه نورتنا.
باسل: اهلا.
احمد: نورتونا.
سليم: بنوركم.
منصف: نهلة تعالي تعالي انتي و ثريا.
منصف: احب اعرفكم علي عائلتي. نهلة المدام.
باسل: تشرفت بمعرفة حضرتك.
نهلة: انا اكتر.
منصف: ثريا بنتي بقي.
باسل مسك ايد ثريا و باسها و ثريا ابتسمت...
باسل: تشرفت...
ثريا: انا اكتر.

ماجدة(بغيظ): شايف جريوا عليه ازاي و عايزين يجوزوه لبنتهم ثريا.
يوسف: اهدي يا ماجدة مش كدة. و هي فين بنتك دي؟!
ماجدة(بغيظ): معرفش يا رب تتحرق بجاز مكان ما هي موجودة.
يوسف: اهدي هي عارفة ممكن اعمل ايه لو منزلتش.
ياسين: في مشكلة يا يوسف؟!
يوسف(بابتسامة): لا يا بابا متقلقش.
ياسين: طيب روحوا قعدوهم علي ترابيزتهم.
يوسف: حاضر.
يوسف(بابتسامة): تعالوا اتفضلوا هنا...
منصف: اه تعالوا اقعدوا.
نيرمين: شكرا.

راحوا وقفوا علي ترابيزة و ماجدة جت ليهم.
ماجدة: اهلا و سهلا مستر باسل الانصاري بذات نفسه عندنا.
باسل: اهلا بيكي.
ماجدة: انا ابقي مرات يوسف.
باسل: تشرفت بحضرتك.
نيرمين(بهمس): هما مبسوطين اوي كدة؟!
سليم(بهمس): معرفش. ممكن محتاجين الصفقة دي برضو.
منصف: نسيت اعرفكم بابني التاني قصي.
منصف: قصي يا قصي تعالي.
قصي بصلهم بغيظ و راح ناحيتهم.
نهلة: ابننا قصي.
قصي: اهلا و سهلا سعيد بشوفتكم تشرفت.

قصي سابهم و مشي جري في مكان تاني...
باسل(برفعة حاجب): ايه اللي هو عمله ده؟!
منصف(بتوتر): احم هو هو كدة سريع سريع علطول. مش بيحب الرسميات و الكلام ده.
عند وجد.
وجد خدت دوش و خرجت تغير هدومها.

فستان وجد...
وجد لبست فستان باللون الاحمر بس كان ب ¾ كم و صندل باللون الفضي بيلمع,سيبت شعرها علي ضهرها و رجعته لورا و نزلت كام خصله من شعرها علي وشها,و حطت روچ احمر غامق نفس لون الفستان و كحل حدد عينيها الرمادي و لبست اكسسورات باللون الفضي بسيطة جدا و حطت البرفيوم بتاعها.
وجد(بزهق): ايه الفستان ده كله؟!
وجد مسكت الفستان في ايديها و خرجت بره اوضتها و نزلت علي السلالم.

رانيا(بصدمة): وجد هانم؟!
وجد: و الله ما ناقصة يا رانيا صدمة.
رانيا(بصدمة): الفستان طالع عليكي زي القمر.
وجد: شكرا.
وجد خرجت بره القصر للجنينة.
خادمة: هي دي وجد هانم عمرها ما لبست فستان.
رانيا: بس جميلة اوي يا عطيات.
عطيات: جدا.
بره.
كان الكل بيتكلم مع بعض و بيهزروا و فجأة الكل سكت اول ما وجد دخلت الحفلة.
وجد(بسخرية): شايفين سندريلا يعني؟!

وجد مشيت ناحية ياسين و هي ماسكة في ايديها الفستان,باسل اول ما رفع عينه اتصدم لما شاف وجد...
سليم: مين دي!؟
يوسف(بابتسامة): بنتي انا و ماجدة.
باسل اتصدم اكتر لما يوسف اتكلم و بص ل سليم و نيرمين باستغراب...
نيرمين: ازاي يعني؟! انتوا عمركوا ما اتكلمتوا عنها.
ماجدة: اصل وجد مش بتحب الحفلات و الكلام ده نادرا لما تظهر معانا...
ياسين: ايه الجمال ده كله اللي كنتي مخبياه؟!
وجد(بضحك): هو يطلع بالساهل كدة.

قصي(بغمزة): بقولك ايه يا قمر متعرفيش فين وجد؟!
وجد(برفعة حاجب): افندم؟!
قصي: حبيبي.
ياسين: روحي لمامتك يا وجد.
وجد: اوف يا جدو مش عايزة هتفضل تعرفني علي كل اللي موجودين في الحفلة.
ياسين: لا سلمي علي ضيوف الحفلة الرئيسين و بس...
وجد: علشان خاطرك بس.
وجد راحت لترابيزة باسل الانصاري.
وجد: نعم يا ماما.
ماجدة: اعرفك علي باسل الانصاري.
وجد(برفعة حاجب): ايه الصدف الغربية دي؟!
باسل: صدفة غريبة فعلا.

وجد مدت ايديها ل باسل و باسل مسك ايديها و باسها و وجد اتوترت و شالت ايديها بسرعة.
وجد: ميرسي.
وجد: وجد يوسف.
سليم: سليم المهدي.
نيرمين: نيرمين المهندس.
وجد: تشرفت بحضراتكوا.
باسل: هي بنتكم بنتكم؟!
وجد: لا بنتهم مش بنتهم. ما تقول كلام مفهوم كدة.
نيرمين: بتشتغلي ايه؟!
وجد: محامية.
سليم: و طبعا بتمشي كل اعمال عائلتك.
وجد: طبعا مش عائلتي.
قصي(بغمزة): دودي يلا نرقص.
وجد: مش قادرة دلوقتي.
احمد: ما تسيبها يا قصي.

قصي كان هيمشي بس وجد وقفت قدامه.
وجد(بهمس): قولنا ايه؟! الثبات الانفعالي خد شهيق و زفير.
وجد(باستفزاز): يلا يا قصي نرقص.
وجد خدت قصي و بدأوا يرقصوا مع بعض...
وجد: الفستان تقيل و وجعني اوف بقي عايزه اطلع.
قصي(بضحك): هي الحفلة كانت ابتدأت.
وجد: كمان؟!
ياسين طلع وقف علي المنصة و الكل سكت و اللي كانوا بيرقصوا رجعوا مكانهم.
ياسين: احم احم انا النهاردة عايز اقول موضوع مهم.
ياسين: انا عندي حفيدة تانية غير ثريا.

ياسين: وجد وجد الصياد، انا عمري ما اتكلمت في الموضوع ده و مكنش حد يعرف الا عدد قليل و ده بناءا علي رغبتها هي و لكن لازم الكل يعرف ان وجد يوسف ياسين الصياد تبقي حفيدة ياسين الصياد اللي هو انا...
ياسين: ممكن يا وجد تيجي تيجي في حضن جدك؟!
قصي(بغمزة): يلا يا سندريلا.
وجد ابتسمت لقصي و سابته و راحت ل ياسين و حضنته.
وجد: يا احلي جد في العالم ده.
وجد باست خد ياسين و ياسين باس رأسها.

ياسين: ممكن ده مش عاجبك بس سامحيني يا وجد بس لازم الكل يعرف انك حفيدتي علشان محدش يقرب منك.
وجد: خلاص يا عم ده كله علشان ابوسك الله طب خد.
وجد باست خدت ياسين جامد و ضحكت هي و هو...
نزلوا من علي المنصة و بدأوا يتكلموا و كان باسل الانصاري مع عائلة الصياد في ترابيزة واحدة.
باسل: طب نمضي يلا.
احمد: اه العقود جاهزة.
الطرفين بدأوا يمضوا و الكل صقف و باسل كل شوية يبص لوجد.

وجد(بهمس سمعه باسل): انا تعبت هروح اريح شوية.
قصي(بهمس): طيب روحي...
وجد مشيت و فجأة حصل ضرب نار,الكل بدأ يصرخ و وجد وطت مكانها و حطت ايديها علي رأسها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة