قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

رواية النور والكابوس للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

باسل كان فرحان و مبتسم و خرج بره القصر بس لمح سعد و هو بيبص ليه بس مهتمش و ركب عربيته و بدأ يسوق...
تليفون باسل رن.
باسل: مش وقتك.
الخط اتفتح.
باسل: الو يا...
روك(بوجع,بالروسية): هي ققت تل ل وو ني ي(هيقتلوني).
باسل(بالروسية): مين؟!
روك(بالروسية,وجع): ميشيل عرف حقيقتي.
باسل(بالروسية): انت في روسيا؟!
روك(بالروسية,وجع): اه.
باسل(بالروسية): انا جايلك.
باسل قفل مع روك و اتصل بشخص.
الخط اتفتح.

باسل: عايزك تجهزي الطيارة ضروري لازم اسافر حالا.
باسل: انجزي هروح روسيا.
باسل قفل ما الشخص ده و اتصل بشخص تاني.
الخط اتفتح.
باسل(بالروسية): روك لو حصله حاجة هقتلك فيها.
باسل(بالروسية): عايزك تأخده لمكان ميشيل مش يقدر يوصله.
شخص(بالروسية): اكيد هيقول لاندرو.
باسل(بالروسية): لا مش هيقول. انا هتصرف.
باسل(بالروسية): انا جاي روسيا النهاردة.
شخص(بالروسية): طيب منتظرك.
باسل قفل مع الشخص ده و ساق ناحية المطار...

-في اقل من ساعتين كانت الامور كلها متظبطة و باسل بيركب طيارته الخاصة اللي رايحة روسيا.
عند وجد...
وجد طلعت اوضتها و هي مبسوطة و قعدت علي السرير مكست تليفونها كانت منتظرة اتصال باسل زي ما قالها.
وجد دخلت تغير هدومها وجد لبست بنطلون بيتي رمادي و فوقه تي شيرت بنص كم باللون ال pink في ابيض رفعت شعرها ديل حصان.
وجد خرجت قعدت علي السرير و مسكت اللاب توب و كل شوية تبص علي موبايلها.

وجد(بضيق): هو متصلش ليه بقي؟!
وجد قعدت تشتغل علي اللاب توب شوية و هي متضايقة...
وجد: ممكن يكون حصله حاجة!
وجد مسكت التليفون و اتصلت بباسل كذا مرة بس تليفونه مغلق...
وجد(بضيق): اعمل ايه دلوقتي؟!
وجد فضلت صاحية لغاية ما غصب عنها نامت بتعب.
عند باسل...
باسل كان وصل لروسيا و نزل من الطيارة بتاعته.
شخص(بالروسية): هو دلوقتي في()لازم نخرجه بره حدود روسيا...
باسل(بالروسية): اعمل كدة. انا هروح لميشيل.

شخص(بالروسية): متأكد؟!
باسل(ببرود,بالروسية): ديف ابعد عني.
باسل ركب عربيته اللي كانت منتظراه و وراه حراس.
باسل(بالروسية): اطلع ل().
ديف(بالروسية): محدش عارف انت بتفكر في ايه يا باسل.
ديف ركب عربيته و مشي ناحية روك,ديف نزل و راح لبيت و خبط عليه...
بنت فتحت الباب.
بنت(بالروسية): مين؟!
ديف(بالروسية): روك.
بنت(بالروسية,بتوتر): مفيش حد بالاسم ده هنا.
ديف زق البنت و دخل و البنت بدأت تصرخ عليه.

بنت(بالروسية,زعيق): قولت مفيش حد بالاسم ده هنا.
ديف(بالروسية,ببرود): انا من طرف باسل الانصاري.
بنت(بالروسية): ايه اللي هيأكد ليا؟!
ديف(بالروسية,ببرود): فين اللي اسم روك ده انجزي.
ديف طلع مسدس من ورا ضهره و حطه في وش البنت.
بنت(بالروسية): هنا.
ديف دخل الاوضة اللي شاورت عليها البنت لقي روك نايم علي السرير و ملفوف حوالين صدره شاش.
ديف(بالروسية): روك.
روك(بالروسية,بتعب): ايه اللي جابك؟!

ديف(بالروسية): باسل بعتنا علشان ارجعك مصر.
روك(بالروسية): مش هنزل من غير فيكتوريا...
ديف(بالروسية): مين فيكتوريا؟!
بنت(بالروسية): انا.
ديف بصلها من تحت لفوق و بص ل روك...
ديف(بالروسية): واثق فيها؟!
روك(بالروسية): اه...
ديف(بالروسية): قوم معاياا لازم نوصل مصر بأسرع وقت.
ديف سند روك و خرج بره البيت و وراه فيكتوريا.
ديف(بهمس): بس دي مش باين انها روسية.
روك(بهمس): فيكتوريا من اصل عربي.

ديف لف و بص علي فيكتوريا اللي حاطة عينيها في الارض...
ديف(بهمس): بتتكلم عربي؟!
روك: بعض الكلمات مش كله.
ديف(بهمس): و ايه اللي جابها؟!
روك(بنفاذ صبر): ديف انت رغاي اوي. انا تعبان لما نوصل مصر.
ديف: طيب.
ديف فتح باب العربية و ركب روك,ديف راح علشان يركب فيكتوريا العربية حصل ضرب نار فيكتوريا مسكت في ديف...
ديف(بالروسية): اركبي.

ديف طلع مسدسه و بدأ يضرب نار و ركب فيكتوريا العربية و لف ركب العربية و بدأ يسوق بسرعة كبيرة...
روك(بالروسية): وطي رأسك فيتكوريا...
فيكتوريا وطت رأسها و كانت بتصرخ بسبب ضرب النار اللي هي سمعاه.
ديف(بحدة,بالروسية): اخرسي علشان اعرف اركز.
فيكتوريا بدأت تعيط بصمت و هي خايفة,ديف كان بيمشي بين العربيات و عايز يوصل للمطار باسرع وقت...
عند باسل...
باسل وصل لمكان ميشيل و وقف قدام بيته الحراس بدأت تفتشه.

حارس(بالروسية): ممنوع دخول اي حارس معاك.
باسل(بالروسية): تمام.
باسل(ببرود,بالروسية): خليكم هنا...
باسل دخل البيت بكل هدوء و وراه حراس ميشيل.
ميشيل(بالروسية): اهلا بالباسل.
باسل(بالروسية): جاي اتكلم في موضوع.
ميشيل(بالروسية): قول.
باسل قعد قدام ميشيل و حط رجل علي رجل...
باسل(بالروسية): معتقدش انك هتكون مع الطرف اللي هيخسر.
ميشيل بص لباسل باستغراب و رفعة حاجب.

باسل(بالروسية,ببرود): انت عارف انا و اندرو تعتبر مكانتنا واحدة بالنسبة للاكبر. و انت عارف عمري ما دخلت معركة الا و خرجت منها كسبان اما اندرو معتقدش انه هيعدي.
ميشيل(بالروسية): و انت عايز ايه مني؟
باسل(بالروسية): ميشيل معتقدش انك مفهمتش.
باسل(بالروسية): انت معاايا و معاه؟!
ميشيل(بالروسية): اديني يومين افكر، بس لو قلبت عليك.
باسل لا رد...
ميشيل(بالروسية,ببرود): مرحبا بالجحيم في حياتك...

باسل(ببرود,بالروسية): رغم اني مش بحب التهديد و لكن مقبولة.
باسل ساب ميشيل من غير و لا كلمة و خرج ركب عربيته و وراه حراسه.
سواق(بالروسية): هتروح فين يا بيه؟!
باسل(بالروسية): علي الفندق اللي بنزل فيه علطول...
عند ديف...
ديف(بعصبية,بالروسية): هفجر المسدس ده في دماغك لو مسكتيش.
روك(بانفعال): متتكلمش معاها كدة.
روك مسك ايد فيكتوريا اللي كانت خايفة بسبب ضرب النار,فجأة ضرب النار هدئ خالص ديف و روك بصوا لبعض.

ديف طلع تليفونه و اتصل ب باسل، الخط اتفتح.
ديف(بالروسية): عملت ايه؟!
باسل(بالروسية): في ايه؟!
ديف(بالروسية): كانوا ورايا و بيضربوا نار و فجأة وقفوا...
باسل(بالروسية): ميشيل وافق علي عرضي ارجعوا علي مصر و انا هرجع بكرة...
ديف(بالروسية): طيب.
ديف اتجه ناحية المطار و نزل سند روك و فيكتوريا نزلت معاهم.
روك(بالروسية): تعالي يا فيكتوريا.

فيكتوريا مسكت ايد روك و طلعوا الطيارة قعدوا روك و الممرضة جت تفحص جرحه و فيكتوريا قعدت جمبه و ديف قعد قصادهم و فتح اللاب توب بتاعه...
ديف(بالروسية): لو حد عايز يدخل يريح يدخل.
ديف بدأ يشتغل علي اللاب توب و كل شوية يبص علي فيكتوريا اللي نامت علي كتف روك...
عند باسل...
باسل وصل للفندق و طلع لجناحه و دخل قعد بتعب علي السرير و كان حاسس بصداع بعد فترة فتح عينه لقي اللي بيعمل مساچ لرقبته و كتفه.

باسل(بالروسية): بتعملي ايه؟!
روسيل(بالروسية): جاية اطمن عليك.
باسل(بالروسية): اعملي مساچ و انتي ساكتة و اخرجي سيبيني انام...
روسيل(بالروسية): باسل انت ليه مش مصدق اني بحبك.
باسل قام بانفعال من مكانه و مسك روسيل من رقبتها.
باسل(بالروسية): اتكلمنا في الموضوع الزفت ده مليون مرة ابعدي عني يا روسيل متخلنيش انا اللي أذيكي.
روسيل(بالروسية,بحب): معنديش مانع المهم ان الاذي ده جاي من ناحيتك.

باسل زق روسيل علي السرير و هو بيبص ليها...

-في الصباح الباكر...
في القصر...
ياسين: صباح الخير...
الكل: صباح النور...
ياسين: اومال وجد ليه مش قاعدة؟!
قصي(بضحك): هتلاقيها سهرت هي و حبيب القلب يتكلموا للصبح...
ياسين: ربنا يخليهم لبعض.
ماجدة: هو كدة باسل اتفق معاكوا الفرح هيبقي امتي؟!
يوسف: كمان اسبوعين.
ماجدة: طيب هو مش لازم ننزل نشوف البيت اللي هتعيش فيه...
يوسف: هبقي اكلمه في الموضوع ده.
ماجدة: طيب.
احمد(بهمس): شاردة ليه؟!

ثريا(بابتسامة): مفيش انا كويسة.
احمد(بهمس): متأكدة؟!
ثريا: ايوه يا احمد متخافش عليا.
احمد(بهمس): لو علي موضوع باسل انسي يا ثريا ملكيش نصيب فيه عززي نفسك. انتي و نفسك اغلي حاجة.
احمد قام وقف و لبس جاكت البدلة بتاعه و باس رأس ثريا...
احمد: انا رايح الشركة.
احمد سابهم و مشي ركب عربيته و راح علي شركته.
منصف: هتيجي نشوف مكان المصنع الجديد يا يوسف؟!
يوسف: بكرة يا منصف روح انت النهاردة.

منصف: طيب. هروح انا العمال هناك منتظرين.
منصف قام و باس رأس نهلة.
منصف(بهمس): روقي مش عايزك تزعلي.
منصف خرج بره القصر,نهلة كانت متعصبة من ماجدة و كلامها عن الفرح و سابتهم و قامت.
ياسين: مالك يا ثريا؟!
ثريا: مفيش يا جدو عن اذنك هطلع اوضتي.
ثريا سابتهم و طلعت اوضتها,قصي بص عليها و بعدها كمل اكله.
ياسين: هتروح في حتة يا قصي؟!
قصي: ايوه يا جدو مشوار مهم كدة.
ياسين: طيب ربنا معاك.

ياسين ساب السفرة و راح لاوضة مكتبه كان حاسس بشوية تعب في جسمه حط رأسه علي المكتب.
قصي ساب يوسف و ماجدة و خرج بره القصر ركب عربيته و راح المشوار اللي كان عايز يروحه.
ماجدة(بفرحة): اخيرا وجد هتتجوز باسل الانصاري.
يوسف: ايوه. هقوم انا يا ماجدة ورايا مشوار...
ماجدة: طيب بس لازم اخوك و نهلة يبقوا موجودين بليل لازم نتكلم.
يوسف: طيب يلا باي.
يوسف ساب ماجدة و مشي و ماجدة قامت من علي السفرة...

ماجدة: شيلوا الاكل.
عطيات: حاضر يا هانم.
ماجدة: عايزة فنجان قهوة.
ماجدة قعدت في الجنينة حاطة رجل علي رجل و ماسكة التابلت بتاعها بتقلب فيه...
عند وجد...
وجد كانت نايمة بدأت تفتح عينيها ببطء و اتمطعت بايديها و قامت قعدت علي السرير.
وجد مكست تليفونها و اتضايقت.
وجد: اوف بقي.
وجد قامت من علي السرير و دخلت الحمام خدت دوش دافئ و خرجت تغير هدومها...

وجد لبست بنطلون ابيض و فوقه قميص ب ¾ كم باللون الاسود لبست كوتشي اسود عالي و عملت شعرها علي شكل ديل حصان و حطت مكياج خفيف و حطت البرفيوم بتاعها...
وجد مسكت شنطة الضهر بتاعتها و نزلت من اوضتها لقت في وشها رانيا.
رانيا: وجد هانم عايزة حاجة؟!
وجد: لا يا رانيا روحي شوفي شغلك.
وجد خرجت للجنينة لمحت مامتها بس سابتها و مشيت.
ماجدة: وجد.
وجد(بهمس): انا مش طايقة نفسي اوف.
وجد: نعم.

ماجدة: ايه يا حبيبتي مش هتنزلي تجيبي الفستان.
وجد: انا لحقت ارتاح و كمان لسة الفرح مش دلوقتي ده لو اتعمل اصلا.
وجد سابت ماجدة بسرعة و طلعت تجري اول ما فتحت بوابة القصر لقت سعد في وشها و خبطت فيه...
وجد(بوجع): آآه...
سعد: حضرتك كويسة؟!
وجد: ايوه.
سعد: تؤمري بحاجة؟!
وجد: عايزة عربية.
سعد: لحظة واحدة يا هانم.
سعد جاب عربية ل وجد و قفها قدام وجد و نزل.
سعد: اتفضلي.
وجد: شكرا.

وجد ركبت العربية و هي حاسة بضيق من وجود سعد و ساقت ناحية المكتب بتاعها.
وجد وصلت للمكتب و نزلت دخلته.
نهال: حضرتك تؤمري بحاجة؟!
وجد: فنجان قهوة.
نهال: حاضر يا استاذة.
وجد: ايه الاخبار يا شباب؟!
ناصر: لا كله تمام.
بنت: حلو يا استاذة.
الكل بدأ يقول رأيه و وجد مصدعة.
وجد: طيب اتفضلوا كله علي شغله.
وجد: دخليلي اول قضية يا نهال.
وجد دخلت اوضة مكتبها و قعدت علي الكرسي بتعب و بدأت تشتغل كتير...

-في مكان تاني...
عند نرمين.
نرمين صحيت من نومها و قامت خدت دوش و خرجت تغير هدومها.
نرمين لبست جيبة سوداء طويلة بس ضيقة و مفتوحة من الجمب و لبست فوقه تي شيرت ب ¾ كم باللون الابيض و لبست صندل بكعب باللون الاحمر و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ احمر فاتح و كحل حدد عينيها.
نرمين نزلت من الفيلا بتاعتها و خرجت ركبت عربيتها و راحت لبيت سليم.
نرمين: بت.
كارما: اممم خير ايه اللي حدفك علينا؟!

نرمين: اخرسي يا بت هضربك.
كارما: عايزة ايه؟!
نرمين: رايحة فين؟!
كارما: الشركة.
نرمين: و اخوكي فوق؟!
كارما: سليم اه فوق.
نرمين: طيب يلا امشي شوفي انتي راحة فين.
كارما: تصدقي يا بت انك واطية.
نرمين(بلامبالاة): متشكرة...
نرمين سابت كارما و دخلت الفيلا خبطت الباب و مريم فتحت ليها.
مريم: حبيبتي ادخلي.
نرمين: ازيك يا مريم.
مريم: كويسة ادخلي ادخلي. كنت لسة بحضر فطار لسليم.
نرمين: هطلع اصحيه يا مريم.
مريم: طيب.

نرمين سابت شنطتها في الصالة و طلعت لاوضة سليم و دخلت لقته نايم بعمق علي السرير...
نرمين: سليم سليم يلا قوم.
نرمين: يا سليم اصحي.
سليم(بنوم): مش قايم يا ماما سيبيني.
نرمين: انا نرمين قوم يلا.
نرمين كانت بتهز سليم علشان يفوق,سليم مسك ايد نرمين و شدها ناحيته...
سليم(بنوم): كارما اهدي كدة و قولي انا هديت.
نرمين(بشهقة): يا حيوان! وسع كدة وسع.
نرمين ضربت سليم علي كتفه جامد سليم قام مفزوع من نومه.

سليم(بوجع): اه.
سليم: نرمين! ايه اللي جابك هنا؟! و بتعملي ايه علي سريري؟!
نرمين(بعصبية): ما انت اللي زقتني.
سليم: اوف افتكرتك كارما.
نرمين: يا رخم انا قايمة.
نرمين: انجز البس علشان نروح الشركة.
نرمين سابت سليم و نزلت لتحت,سليم قعد يهز رجله و بعدها قام دخل الحمام غسل وشه و خرج غير هدومها...
سليم لبس بدلة باللون الكحلي و قميص ابيض و جذمة باللون الاسود و حط البرفيوم بتاعه.

سليم نزل لتحت لقي مريم و نرمين قاعدين علي السفرة قعد جمبهم.
سليم: صباح الخير.
مريم: صباح النور...
التلاتة بدأوا يأكلوا و بعدها نرمين قامت هي و سليم و سلموا علي مريم.
مريم: ربنا معاكم يا حبايبي.
نرمين: عن اذنك.
نرمين مشيت هي و سليم و ركبوا عربية سليم.
سليم: ايه في اخبار جديدة؟!
نرمين: ديف وصل النهاردة هو و روك...
سليم: مين عرف؟!
نرمين: ميشيل.
سليم: اوف.
نرمين: مش مهم بيقولوا انه اتفق مع باسل و مش هيتكلم.

نرمين: و كمان كل اللي كنا بنعرفه المناقصة اللي اندرو هيدخلها هتبقي بكام.
سليم: و محسساني ان احنا و هو بس اللي في السوق. متنسيس ان في رأس كبيرة اكبر من باسل ذات نفسه.
نرمين: و متنساش ان باسل رقم واحد في مصر و ليه اسمه في اوربا كلها...
سليم: لما يرجع نبقي نتكلم.
نرمين: اه كنت عايزة استفسر عن حاجة.
سليم: عارفها. ايوه انا اللي مرضتش مش عارف ليه عملت كدة بس حاسس ان ده الصح.
نرمين: غريبة.

سليم: نكمل كلامنا في الشركة.

-في مكان تاني...
عند احمد...
احمد كان قاعد بيشتغل و جت صورة كارما في باله.
احمد: و بعدين بقي؟!
الباب خبط.
احمد: ادخل.
قصي: مساء الخير.
احمد: مساء النور. خير ايه اللي جابك؟
قصي: اخويا مجيش اشوفه.
احمد: عيل صغير انا هتيجي تضحك عليا.
قصي: انا مش هضحك عليك انت اللي بتضحك علي نفسك.
احمد: ايوه عايز ايه برضو؟!
قصي: مفيش جيت فعلا اطمن عليك، مبنتكلمش خالص.
قصي(بسخرية): رغم اننا من نفس الاب و الام.

احمد: برضو انت عايز ايه؟!
قصي: مفيش شكلي غلطت فعلا لما جيتلك.
قصي ساب احمد و مشي راح لمكتب وجد.
قصي: نهال في حد جوا؟!
نهال: ايوه.
قصي: طيب.
قصي قعد علي الكرسي بره...
عند وجد.
وجد: يا بنتي افهميني.
بنت: خير؟!
وجد: ممكن تعملي انتي و اخوكي قعدة ودية بدل المحاكم و القضايا.
بنت: قولتلك هتعمليها و لا لا؟! مجرد سؤال الله.
وجد(برفعة حاجب): انتي بتكلميني كدة يا بنتي؟!
بنت: اللهم طولك يا روح.

وجد: طيب يا آنسة ليلي هتضطري حضرتك تعمليلي توكيل ده اولا.
وجد: و بعدها هرفعلك قضية علي اخوكي حاضر.
وجد: اتفضلي معايا.
وجد و ليلي قاموا وقفوا و خرجوا بره المكتب,قصي اول ما شاف ليلي قام وقف و بصلها من تحت لفوق و فضل مركز معاها.
وجد: اتفضلي ما استاذة نهال هتفهمك المفروض تعملي ايه.
وجد: اتمني تراجعي نفسك مش شايفة سبب تخلي واحدة ترفع قضية علي اخوها عموما ماشي...
وجد: قصي.

وجد حضنت قصي و قصي حضنها و هو باصص ل ليلي.
قصي(بهمس): هما كل اللي بيجوا هنا مزز؟!
وجد ضربت قصي علي كتفه و شدته معاها لاوضة المكتب.
وجد: من امتي يا استاذ قصي؟!
قصي: اسمها ايه؟!
وجد: ملكش دعوة.
قصي: وجد.
وجد: اسمها ليلي و متلقش بيك خالص بت كدة زي ما بيقولوا شبح.
قصي: دي حاجة اقررها انا.
وجد: يا واد يا جامد...
تليفون وجد رن وجد كنسلت.
قصي: طبعا اكيد سهرتي للصبح مع باسل.
وجد: واثق اوي.
قصي: طبعا.

وجد لقت ماسدچ جت ليها علي التليفون شافتها و مردتش.
قصي: ايه يا بنتي مين اللي مهتم بيكي اوي ده؟!
وجد: قصي و الله مصدعة اطلع من دماغي.
لقوا فجأة الباب بيتفتح و باسل بيدخل و هو في قمة عصبيته.
باسل: مش قولتلك تيجي بره مجتيش ليه؟!
وجد لا رد.
قصي: احم اهدي كدة يا باسل في ايه حصل خير يعني؟
قصي(بهمس): في ايه يا بت عملتيله ايه؟!
باسل: قصي امشي انا هروح مراتي معايا.
قصي: و الله وفرت، يلا عن اذنكم.

قصي(بهمس): خليكي حنينة.
قصي خد حاجته و مشي و وجد فضلت قاعدة علي الكرسي بتاعها و هي و باسل بيبصوا لبعض.
باسل: ما تردي.
وجد: ورايا شغل مش فاضية للكلام.
باسل راح ناحية وجد و مسكها من دراعها و خلاها تقف.
وجد: وسع كدة.
باسل: ايه مالك؟! ده كله علشان مردتش عليكي كنت في مشوار مهم كنت بره البلد حصلت حاجة في الشغل كان لازم اتصرف.
وجد: و ايه اللي هيخليني اعرف انك مكنتش بتخوني؟!

باسل(بضحكة بسيطة): بذمتك في حد يكون كتب كتابه امبارح و يروح يخون بعدها. و كمان مش انا قولتلك اني خلاص مش لاي حد تاني غيرك انتي يا ملكة قلبي.
باسل مسك ايد وجد و باسها و رفع عيونه ليها و قرب منها.
باسل: حبيبتي تطلب اي حاجة حالا و تتنفذ.
وجد: اي حاجة؟!
باسل: و لو نجمة من السماء.
باسل: اطلبي اتمني.
وجد(بابتسامة): عايزة اروح الملاهي و تلعب معايا.
باسل: حالا يتنفذ.

وجد(بابتسامة): و عايزة اركب معاك الموتسكل و انت اللي تسوقه...
باسل: عيوني. اؤمري.
وجد: لما افتكر هبقي اقولك.
باسل: تمام يا وجدي.
باسل باس وجد علي خدها و شدها ناحيته اكتر و حط رأسه علي رأسها...
باسل: بتمني اللحظة اللي هتبقي فيه في بيتي و قدام عيوني طول الوقت.
وجد(بابتسامة): و انا.
باسل خد وجد في حضنه و وجد لفت ايديها حوالين خصره و كانت مغمضة عينيها.
باسل: يلا هاتي حاجتك.

وجد مسكت شنطتها و موبايلها و مسكت في ايد باسل اللي مدها ليها و خرجوا بسرعة من المكتب و ركبوا عربية باسل و باسل راح ناحية الملاهي اللي وجد فرحت اوي لما شافتها و نزلت هي و باسل.
وجد و باسل لفوا مدينة الملاهي كلها و ركبوا العاب كتير و وجد كانت في قمة سعادتها مع باسل.
وجد: بص هناك و بص هنا شايف.
وجد: تعالي نتصور.
باسل: طيب اقفي هناك و انا هصورك.
وجد: طيب.

وجد وقفت قدام باسل و حطت ايديها علي وسطها و هي بتضحك,و قعدت في الارض و هي عاملة نفسها بتفكر...
وجد قامت وقفت و بعدها فتحت عينيها علي الاخر.
وجد(بصريخ): البنطلون الابيض اتوسخ.
باسل قعد يضحك عليها كتير لغاية ما دمعت عينيه.
وجد: اقلعلي الجاكت بتاعك مش همشي كدة.
باسل(بضحك): لا.
وجد: باسل اهون عليك يلا و النبي يلا.
باسل قلع الجاكت بتاعه و حطه حوالين خصر وجد و قرب منها.
باسل: تحبي تعملي ايه تاني؟!

وجد(بتوتر): هو انت متعرفش تتكلم و انت بعيد؟!
باسل: تؤ. علشان كل نفس انتي بتتنفسيه هو الحياة بالنسبة ليا.
وجد خجلت من كلام باسل و خبت وشها بايديها.
باسل(بضحك): تعالي يا حلوة نشوف هنعمل ايه تاني.
باسل مسك ايد وجد و بدأوا يتمشوا مع بعض.
وجد: تيجي نأكل ايس كريم؟!
باسل: تعالي.
باسل اشتري ايس كريم ليه هو و وجد و قعدوا يأكلوه مع بعض و وجد بتضحك مع باسل كتير و كل واحد مبسوط مع التاني.

وجد مسكت الموبايل و بدأت تتصور هي و باسل و بيضحكوا.
وجد كلت من الايس كريم بتاع باسل و عملت نفسها معملتش حاجة.
باسل: و الله؟!
وجد(بضحك): مستخسر فيا ايس كريم انت بخيل.
باسل: و الله؟!
وجد(بضحك): خلاص بقي فك يا معلم.
باسل شد وجد من خصرها فجأة ليها و وجد شهقت.
باسل: بحبك.
باسل قرب من وجد و باسها جمب شفايفها وجد اتوترت و بعدت عنه.
باسل(بضحك): و انا اللي قولت الموضوع هيتغير بعد كتب الكتاب شوية.

باسل مسك ايد وجد و باس باطن كفها.
وجد: توعدني انك تفضل معاياا؟!
باسل: و هو يقدر الانسان يعيش من غير قلب يقدر يعيش من غير تنفس.
باسل: انتي كل اسبابي اني علي قيد الحياة.
وجد حضنت باسل جامد و باسل باس رقبتها.
وجد: يلا نمشي.
باسل: يلا...

-في مكان تاني...
عند كارما.
كارما كانت قاعدة بتشتغل فجأة جت ليها كذا ماسدچ فتحتهم...
كارما فتحت عينيها علي آخرهم...
كارما(بدموع): يا نهار اسود!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة