قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون

مريم(بصريخ): عااااااااااااااااااا
حصل ضرب نار فجأة و الازاز اتكسر، عمر شد مريم في حضنه و طلع علي السلالم و دخلها اوضة.
عمر: اياكي تخرجي لو حصل ايه.
عمر قفل الباب و نزل مريم قعدت تخبط علي الباب و هي بتعيط.
مريم(بعياط): عمر افتح.
عمر خرج بره الفيلا لقي عدد من حراسه ماتوا.
عمر(بحدة): حصل ايه؟!
حارس: اتفضل يا بيه ده تهديد.
عمر خد من الحارس الورقة اللي في ايده و قرأها.

عمر(بغضب): الحقير اللي عمل كدة يكون قدامي فاهم.
حارس: هحاول يا بيه.
عمر(بغضب): غور من وشي.
عمر دخل الفيلا و طلع لاوضة مريم فتحها.
عمر: متقلقيش كل الامور بخير تعالي.
عمر مسك ايد مريم و نزل ل تحت.
عمر: اهدي اهدي متخافيش.
عمر: هطلع اغير هدومي و في فستان في اوضتك البسيه يلا.
مريم: ليه؟!
عمر: ملكيش دعوة يلا...
عمر طلع اوضته خد دوش و غير هدومه.

عمر لبس بدلة باللون الرصاصي و قميص ابيض و جذمة سوداء و سرح شعره و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه.
مريم خدت دوش و خرجت غيرت هدومها.
مريم لبست فستان باللون الازرق الهادئ قصير لغاية الركبة و واسع بأكمام واسعة و لبست صندل اسود بكعب و حطت روچ احمر غامق و سيبت شعرها علي ضهرها.
مريم نزلت لقت عمر واقف مستنيها، عمر اتصدم من جمالها و جمال الفستان عليها.
مريم(باحراج): عمر عمر.
عمر: ها؟! اه تعالي معاايا.

عمر مسك ايد مريم و خرج بره الفيلا ركبها العربية و لف ركب جمبها.
عمر: اطلع...
و بعد فترة مريم لقت العربية واقفة قدام مكتب مأذون.
مريم: هنتجوز كدة من غير سيف و لا ملاك.
عمر: سيف جوا.
مريم: و ملاك؟!
عمر: اكيد مع سيف...
عمر و مريم نزلوا و دخلوا المكتب لقوا سيف و عدي.
سيف: يلا مفيش وقت.
مريم: و ملاك فين؟!
سيف: وراها مشوار.
مريم: خلاص نستناها.
عدي: طب نكتب الكتاب الاول المأذون معندوش وقت لينا احنا بس.

مريم: خلاص نخليها بكرة و كمان مش مستعجلين علي الجواز اوي.
عمر: اتصل بيها يا سيف.
سيف: موبايلي مش معايا...
عمر بص ل عدي و عمر طلع تليفونه و اتصل ب ملاك.
الخط اتفتح.
عمر: الو ملاك.
ملاك: الو يا عمر...
عمر: انتي فين؟!
ملاك: مكان ما انا...
عمر: طب بصي مريم عايزاكي...
ملاك: طيب.
مريم: الو يا ملاك.
ملاك: ازيك يا روحي طمنيني عنك بخير.
مريم: ايوه بس عايزاكي تيجي.
ملاك: اجي فين؟!

مريم(باحراج): اصل انا و عمر هنتجوز فانا عايزاكي معاايا.
ملاك: خلي عمر يبعت المكان و انا جاية.
مريم: حاضر.
عمر بعت الموقع ل ملاك و ملاك خلت السواق يوصلها.
بعد فترة.
ملاك: بعتذر لو اتأخرت.
مريم: ملاك...
ملاك حضنت مريم و مريم مسكت فيها جامد...
عمر: يلا.
و بدأوا يكتبوا الكتاب و عدي و سيف مضوا...
ملاك كانت واقفة بين عدي و سيف، و المأذون و عمر و مريم علي الكنبة...

المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكم في خير.
سيف(بخضة): ملاك.
ملاك وقعت علي الارض علي بطنها، سيف قرب منها و حاوط وشها بأيديه لقاها مغمي عليها.
سيف: قوموا من علي الكنبة.
سيف شال ملاك و حطها علي الكنبة و عدي ودي ليه ماية و سيف بدأ يفوق ملاك.
ملاك فتحت عينيها ببطء و بصت ل سيف قامت اتعدلت.
ملاك: بعتذر...
مريم(بقلق): انتي كويسة؟!
ملاك: اه يا روحي متخافيش...
سيف: طب يلا هنروح عن اذنكوا.

سيف مسك ايد ملاك و شنطتها و خرج ركبها عربيته و لف ركب و ساق العربية...
عدي: تعرف حصله ايه؟!
عمر: لا.
عدي: طيب مبروك يا مدام مريم، مبروك يا عمر.
عدي: همشي انا.
عمر: طيب اشوفك بعدين.
عمر: يلا يا مريم.
مريم: طيب.
عند سيف.
سيف(بجمود): كنتي فين؟!
ملاك: مكان ما كنت.
سيف(بجمود): مش هعيد كلامي كنتي فين؟!
ملاك: قولتلك مكان ما كنت متدخلش في حياتي و اعتقد ده كان شرط من شروط جوازنا.

سيف(بغضب): بس انا جوزك و مليش دعوة بالشروط دي انا ليا الحق اني اعرف كنتي فين...
سيف(بغضب): متختبريش قوة تحملي علشان ساعتها همد ايدي.
ملاك طلعت موبايلها من الشنطة و الهاند فري و حطته في ودنها و رجعت رأسها لورا و غمضت عينها...
سيف ساق بكل غضب و راح علي القصر...
عند عمر...
مريم: رايحين فين؟!
عمر: اصبري.
بعد فترة عمر وقف قدام مول كبير و نزل و نزل مريم...
مريم: جينا نعمل ايه؟!

عمر: انتي مرات عمر الكيلاني يعني لازم تلبسي احسن لبس...
مريم: بس.
عمر(بحدة): مفيش بس، ورايا.
عمر دخل المول و مريم معاه و مريم قاست لبس كتير و عمر هو اللي اختار ليها كل لبسها و خرجوا.
مريم: اوف تعبت اوي.
عمر و مريم ركبوا العربية و رجعوا علي الفيلا.
مريم: اوف عايزة انام.
-مريم شهقت لما لقت عمر شالها بين ايديه و دخل الفيلا، عمر دخل اوضة غير اوضته و نزل مريم.
عمر: اوضتي جمبك علطول لو في حاجة تعالي.

عمر ساب مريم و دخل اوضته خد دوش و غير هدومه، مريم من كتر التعب نامت بهدومها.

-في مكان تاني...
عند جاسر.
الدادة: يا ابني اتغدي بقي علشان خاطري...
جاسر(بحزن): عدي بقاله يومين مرجعش و خايف عليه اوي.
عدي: مين جاب سيرتي؟!
جاسر(بفرحة): عدي.
جاسر جري علي عدي و حضنه.
عدي: يا مجنون...
عدي: محسسني انك مراتي.
جاسر: يا حيوان، كنت فين؟! قلقتني عليك.
عدي: بتخافي يا بطة.
جاسر(بعصبية): عيل رزل.
عدي(بضحك): خلاص خلاص.
عدي: كان في شوية حاجات بعملها، اهو رجعت.
عدي: تعالي نأكل جعان اوي.
جاسر: طيب.

عدي و جاسر قعدوا يأكلوا و يتكلموا...

-في مكان تاني...
في القصر.
مني(بغضب): في ايه مالكوا حالكم بقي غريب اوي كدة ليه؟!
مالك: يا تيتة.
مني(بعصبية): اخرسوا.
مني(بعصبية): هو البيت ده ملهوش كبير و لا ايه؟!
مني: لو سيف مشغول الفترة دي فانا موجودة.
مني(بغضب): من هنا و رايح هيبقي في نظام من اول و جديد، و الكل هيتغدي مع بعض.
مني(بغضب): مفهوم.
سيف(بقلق): تيتة مالك؟!
تاج(بسخرية): العريس وصل.
ملاك بصت عليهم بصة و طلعت لاوضتها.

معتز: هي مراتك مش طيقانا ليه؟!
سيف: مش وقته يا معتز، انتي كويسة يا تيتة؟!
مني: اه يا حبيبي بس انت بقيت مهمل اوي يا سيف.
سيف: اسف يا تيتة ملاك تعبانة شوية و كنا بنعمل شوية اشاعات.
مني: الف سلامة عليها يا حبيبي.
مني: يلا كله يشوف هيعمل ايه و كمان ساعة الغداء يلا.
سيف: سمعتوا يلا كله علي مكانه.
مالك و جودي طلعوا ل ملاك.
جودي(بفرحة): ملاك اخيرا شوفتك.
ملاك(بابتسامة): يا روحي وحشتيني طمنيني عليكي.

جودي: كويسة و انا و يارا بقينا صحاب اوي.
مالك: ايه يا ست ملاك انا روحت فين؟!
ملاك: انت روحي انا.
ملاك: وحشتووووووني اوي.
ملاك حضنت جودي و مالك جامد...
جودي: انا عايزة اخرج.
مالك: و انا و نأخد بابا و ملاك.
ملاك: امممممم و انا كمان عايزة اخرج...
ملاك: قولوا ل بابا سيف.
مالك: ايوه لما يجي يكلمنا نوديله الوش الخشب.
جودي: اه فكرة، و انتي يا ملاك...
ملاك: هو...
سيف خبط الباب و دخل...
سيف: حبايبي وحشتوني.

مالك: لا زعلانين منك.
سيف(برفعة حاجب): انا! ليه بقي ان شاء الله!
جودي: ايوه. بقالنا كتير مخرجناش.
سيف: لا و الله هو ده السبب؟!
مالك: ايوه بقالنا كتير مخرجناش.
جودي: ايوه. صح يا ملاك؟!
ملاك: طبعا.
سيف(برفعة حاجب): افندم!
ملاك طلعت علي السرير و حطت ايديها في وسطها.
ملاك: ايوه احنا عايزين نخرج...
جودي: عايزين نخرج.
مالك: ايوه لو مخرجتناش هنعمل اضطراب.
ملاك: ايوه و عايزين نروح الملاهي، ملناش دعوة.

جودي و مالك: عايزين ملاهي عايزين ملاهي.
ملاك: ايوه عايزين ملاهي.
ملاك شهقت لما سيف شدها ناحيته و هي سندت علي كتفه و رجليها كانت علي السرير.
سيف: يعني انتوا عايزين نخرج؟!
مالك و جودي(بفرحة): اه.
سيف قرب من ملاك و باس عينيها.
سيف(بابتسامة): بعد الغداء هنخرج كلنا.
ملاك(بفرحة): هيييييييييييييه.
-ملاك حضنت سيف و باست خده و مالك و جودي قعدوا ينطوا علي السرير و حضنوا ملاك و سيف. و الاربعة كانوا مبسوطين.

سيف: يلا روحوا غيروا هدومكوا.
جودي: تعالي معايا يا ملاك.
ملاك: اه جاية.
سيف: جاية وراكوا، يلا روحوا.
ملاك: في ايه عايز ايه؟! وسع.
سيف: ملاك بصي في عيوني.
ملاك: لا مش عايزة...
سيف: تعالي علي نفسك.
ملاك لفت وشها و بصت ل سيف في عيونه.
سيف: كنتي فين؟!
ملاك: كنت في مكان هادئ قعدت لوحدي.
سيف قرب من ملاك و باس رقبتها و رماها علي السرير.
سيف(بغمزة): ليا تأثير برضو.

سيف ساب ملاك و دخل الحمام و ملاك فضلت مصدومة شوية و بعدها قامت مسكت المخدة بغضب و رمتها علي باب الحمام.
ملاك(بغضب): لا لا مش قادرة استحمل. انا مغلولة منه.
ملاك فتحت الباب بغضب لقت سيف لابس بنطلونه بس و سيف اتصدم.
ملاك(بغضب): انت شخص حيوان و حقير و عيونك دي.
سيف(ربع ايده): كملي.
ملاك بصت ل سيف و اتوترت و جريت علي بره...
سيف(بضحك): مجنونة.
سيف قفل الباب و خد دوش و خرج يغير هدومه.

سيف لبس بنطلون اسود و تي شيرت زيتي بكم و كوتشي ابيض و سرح شعره و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه...
عند ملاك.
ملاك: ها يا مالك؟!
مالك: لابس تي شيرت زيتي و بنطلون اسود.
ملاك: امممم طيب.
ملاك طلعت طقم ل جودي و طقم ل مالك.
ملاك: يلا خشوا البسوا.
ملاك راحت لاوضتها و خدت دوش سريع و غيرت هدومها.

ملاك لبست بنطلون اسود و تي شيرت زيتي و كوتشي ابيض عالي نوعا ما و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها. و سيبت شعرها علي ضهرها.
مالك و جودي لبسوا زي سيف و ملاك.
التلاتة نزلوا و الكل اندهش من لبسهم المتشابه.
مني: واضح انكم هتخرجوا.
جودي: اه يا تيتة.
مني: طيب. يلا اتغدوا.
كلهم قعدوا و بدأوا يأكلوا في صمت.
سيف(بهمس): بتقلديني يعني.
ملاك: لا خالص.
معتز: باين الاناقة عليكوا.
تليفون ملاك رن، الخط اتفتح.

ملاك: ازيك يا حبيبي.
ملاك: اه كويسة.
ملاك: بجد!
ملاك: طيب طيب هحاول.
ملاك: ماشي هكلمك بعدين.
ملاك: باي بحبك...
سهي: جدك؟!
ملاك: اه.
سيف: يلا يا جماعة...
نور: سيبهم يأكلوا.
سيف: لا هنأكل بره، عملت ده بس علشان خاطر تيتة.
سيف باس رأس مني و مني طبطبت علي ضهره.
سيف: يلا.
سيف مسك ايد ملاك و ملاك مسكت ايد مالك و مالك مسك ايد جودي و خرجوا...
سيف: هنأخد حراسة و مفيش اعتراض. يلا.
ملاك: بس.
سيف: مفيش اعتراض.

الاربعة ركبوا العربية و سيف كان بيسوق عربيته و حواليه من كل جهة حراسة.
في القصر.
معتز: انا ماشي.
مني: رايح فين؟!
معتز: هو في ايه ارجع احسن.
معتز خد حاجته و ركب عربيته و راح بار.
تاج: تيتة.
مني: نعم يا حبيبتي.
تاج: ممكن انام معاكي النهاردة؟!
مني: اكيد يا روحي...
تاج: شكرا.
نور: حبيبي مش قولت وراك شغل...
رزق: اه قايم رايح الشركة اهو.
نور: طيب يا روحي.
سهي: الحمد لله، هجهز الشاي بره يا مني.
مني: طيب...

-في مكان تاني...
عند ريتاج.
مامت ريتاج: يا بنتي مروحتيش الجامعة و ده مش من عاويدك...
ريتاج: تعبانة شوية يا امي.
مامت ريتاج: طب تروحي تكشفي.
ريتاج: يا امي متشغليش بالك انا كويسة.
مامت ريتاج: ايه يا بنتي ما من شوية بتقولي تعبانة و دلوقتي كويسة.
ريتاج: يا امي متشغليش بالك، خشي نامي انتي.
مامت ريتاج: هتروحي الجامعة بكرة؟!
ريتاج: ان شاء الله...
مامت ريتاج: طيب يا حبيبتي.
مامت ريتاج: تصبحي علي خير.

ريتاج: و انتي من اهله.
بعد فترة...
ريتاج لقت الباب بيخبط قامت فتحت ملقتش حد بس لقت بوكس قدام الباب.
ريتاج وطت و مسكته و دخلت و قفلت الباب.
ريتاج: في ايه؟!
ريتاج فتحت البوكس لقت شيكولاتات و دبدوب.
ريتاج: مين اللي جاب ده؟!
ريتاج قعدت تدور في البوكس كله علي اي اسم ملقتش...
ريتاج: اوف ايه الزرالة دي؟!
ريتاج خدت البوكس و حطته علي الكنبة.
ريتاج: مستحيل عاصم مستحيل، يا تري مين؟!
ريتاج: اوف يا الله، لتكون تاج؟!

ريتاج: لا لسة مكلماها من ساعتين و مجابتش سيرة.
ريتاج: يا رب صبرني اعرف منين بس.
ريتاج قامت خدت دوش و خرجت غيرت هدومها.
ريتاج لبست بيجامة عبارة عن بنطلون ابيض و تي شيرت بكم باللون الاسود في ابيض و رفعت شعرها علي شكل كحكة.
ريتاج نامت علي السرير و طفت النور و كانت بتحاول تنام كتير.
بعد فترة نامت...

-في مكان تاني...
عند سيف.
وصلوا الملاهي و نزلوا و كانوا مبسوطين.
مالك: تعالي يا جودي نجرب دي...
جودي: طيب، تعالي يا ملاك.
ملاك: حاضر يلا...
سيف: لا يا حبايبي روحوا انتوا العبوا و احنا هنقعد قدامكوا هنا.
مالك: طيب اللعبة الجاية يا ملاك.
سيف خد ملاك و قعدوا علي ترابيزة.
سيف: تحبي تشربي ايه؟!
ملاك(بغيظ): اشرب من دمك.
سيف: معنديش مانع لو هتعرفي.
بنت(بفرحة): ملاك ملاك ملاك.
ملاك(بخضة): في ايه؟!

بنت: انا نورهان بحبك جدا و بحب اشوف كل عروضك و كل لبسك و ازيائك، ممكن اتصور معاكي بليز بليز مترفضيش.
بنت: علشان خاطري بليز هوريها لكل صحابي، و اوعدك مش هوديها ل حد.
بنت: بليز بليز بليز بليز بليز.
ملاك(بحدة خفيفة): طب سيبيلي فرصة ارد طب.
بنت: اسفة. ها؟!
ملاك: اكيد طبعا.
ملاك و البنت وقفوا اتصوروا سيلفي.
بنت: ممكن تصورنا؟!
سيف: انا؟!
بنت: اه بليز.
سيف: تمام.
سيف مسك الموبايل و صور ملاك و البنت.

بنت: بحبك اوي. ممكن توقيع؟!
ملاك: اكيد فين؟!
بنت: هنا...
ملاك: عيوني. فين القلم؟!
بنت: ها؟!
سيف(بضحكة خفيفة): خدي خدي اهو قلم.
بنت: و الله انت سكر. اعتقد شوفتك قبل كدة.
بنت: بس اكيد بتطلع مع ملاك هانم في التلفزيونات.
ملاك: سيف الدين فؤاد رضوان المحامي المشهور.
بنت(بفرحة): بجد! لا لا ربنا بيحبني اوي.
بنت: ممكن إمضتك انت كمان بليز؟!
سيف: من دواعي سروري.

سيف و ملاك وقعوا للبنت و البنت كانت مبسوطة و حضنت ملاك قبل ما تمشي.
سيف: انتي علطول كدة؟!
ملاك: ايوه. عندك اعتراض؟!
سيف: لا و هعترض ليه مثلا يعني؟!
مالك: بابا جينا...
سيف: تحبوا تلعبوا ايه تاني؟!
جودي: الشلال.
سيف: لا بليل لا يا جودي.
ملاك: ايه ده؟!
سيف: ايه؟!
لقوا شخص بيضرب واحدة ست و الكل واقف يتفرج...
ست(بصريخ): الحقوووووني.
راجل(بغضب): اخرسي اخرسي اما ربيتك انا تعصي اوامري يا بنت ال...

ست(بوجع و عياط): و الله ابدا.
ملاك(بحدة): ايه مش ناوي تتصرف؟!
سيف: راجل و مراته احنا مالنا؟!
ملاك(بحدة): يعني انت مع الراجل اللي يضرب مراته و يهينها في الشارع.
سيف: لا بس.
ملاك سابت سيف و راحت ناحية الراجل و بكل غضب ضربته في بطنه برجليها الراجل وقع علي الارض.
جودي: واو!
مالك: ايه ده!
ملاك(بغضب): انت منعدم الرجولية جاي عليها علشان هي ضعيفة انت شخص مش متربي و تستاهل السجن.

ملاك(بغضب): الدين مأمرش بكدة، و كمان استوصوا بالنساء خيرا دي وصية من الرسول صلي الله عليه و سلم...
ملاك(بغضب): قبل ما تمد ايدك فكر للحظة هتستفاد ايه لما تمد ايدك عليها و تهينها قدام الناس الا انك هتخسرها و هتخسر حبها ليك و اخلاصها ليك. لان واحدة زيها و مستحملة قرفك ده يبقي بتحبك مع انها غلطانة...
ملاك سابت الراجل و التجمع و مشيت راحت ل سيف و مالك و جودي.
سيف(بهمس): مكنتش اعرف ان مراتي شرسة اوي كدة.

ملاك رفعت رأسها و اتقابلت عيون بعض محسوش باللي حصل حواليهم...
مالك: بابا بابا ملاك شوفوا حصل ايه؟!
سيف و ملاك بصوا علي اللي مالك بيشاور عليه، ان الراجل ده اعتذر للست و باس رأسها و بصوا ل ملاك و ابتسموا و مشيوا.
سيف: تحبوا نكمل و لا؟!
ملاك: ممكن اطلب طلب؟!
سيف: امممم قولي...
ملاك: ممكن توديني عند جدو. بليز شروق رجعت و عايزة اشوفها.
سيف: شروق مين؟!
ملاك: صاحبتي، بليز.
سيف: طيب، يلا يا مالك يلا يا جودي...

ركبوا العربية و راحوا ل بيت ملاك و نزلوا.
شروق(بفرحة): ملاك.
شروق جريت علي ملاك نطت عليها و حضنتها.
شروق: وحشتيني اوي اوي اوي اوي.
ملاك: يا روحي بحبك. و انتي و الله.
ملاك: انتي كويسة؟!
شروق: اوي بشوفتك.
خالد(بسخرية): ايه يا ست ملاك نسيتينا.
ملاك: انا اقدر يا حبيبي.
ملاك حضنت خالد اوي و باست خده...
سيف: احم احم...
سيف: فين محمد بيه؟!
شروق: انت مين؟!
ملاك: ده ده.
جودي: ده بابا سيف و ملاك مراته.

شروق: ده اللي هو ازاي؟!
ملاك: هبقي اقولك بعدين يا شروق بعدين يا روحي.
ملاك: سيف جودي مالك...
ملاك: دي شروق صاحبتي.
سيف: مش ندخل جوا احسن؟!
ملاك: طيب.
الكل دخل و محمد خرج ليهم من اوضته.
محمد: حبيبتي.
ملاك: جدو حبيبي وحشتني...
محمد: و انتي يا روحي، ازيك يا جودي ازيك يا مالك؟!
جودي و مالك: الحمد لله.
محمد: اخبارك يا سيف؟!
سيف: كويس يا محمد بيه...
خالد: ايه الرسمية دي؟! بمل.
ملاك: طيب يا ظريف.

نور: نورتي يا هانم، اتفضلوا حلويات.
ملاك: قمر زيك.
سيف: عن اذنكوا هعمل مكالمة مهمة و اجي.
نور: هروح اجيب العصير لحظة.
سيف قام يعمل مكالمة، و نور جابت العصير.
شروق: قومي ودي ل جوزك الكوباية يلا يلا.
ملاك: انتي يا بت صدقتي و لا ايه؟!
شروق: يلا.
ملاك(بضحك): طيب.
ملاك مسكت كوباية عصير سيف و خرجت للجنينة.
سيف: تمام كله يبقي جاهز.
سيف: النهاردة بليل.
سيف: اعتقد قولت عايزة كمية قد ايه.
سيف: مش عايز كتير كلام.

سيف: النهاردة يكون قدامي 1000 قطعة سلاح و نص طن مخدرات...
سيف: ده امر غير كدة يبقي اقرأ علي روحك و روح اهلك الفاتحة.
سيف: لاني مش هرحم حد.
سيف: فاهم.
سيف قفل التليفون و لف لقي ملاك واقفة متخشبة اتصدم لما شافها...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة