قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

سيف قفل التليفون و لف لقي ملاك واقفة متخشبة اتصدم لما شافها...
سيف: ملاك.
ملاك(بخوف): نن عمم م(نعم).
ملاك(بخوف): خخ د اال عصص ير ر(خد العصير).
سيف مسك الكوباية من ملاك و حطها علي الترابيزة و حاوط وشها بين ايديه.
سيف: متفكريش في اي حاجة انا مش وحش اوي كدة...
سيف: هفهمك بعدين بس متخافيش مني...
ملاك(بخوف): بيي نن ااد وني(بينادوني).
ملاك كانت هتجري علي جوا بس سيف شدها ناحيته اكتر.
سيف: اسمعي و افهميني...

سيف: انا...
ملاك(بدموع): انت وحش.
سيف: خايفة مني؟!
ملاك: ابعد عني...
سيف: ملاك مش هسيبك قبل ما اعرف منك اجابة السؤال.
ملاك: عايزة ابات هنا النهاردة.
سيف: ملاك مش هتباتي في مكان بعيد عني.
ملاك(بدموع): عايزة ابات هنا.
سيف(بغضب): قولتلك مفيش بيات.
ملاك وقعت علي الارض في حضن سيف و قعدت تعيط...
سيف: خلاص اسف اسف يا ملاك...
سيف: باتي براحتك بس بكرة الصبح هأجيلك.
سيف: خلاص كدة ارتاحتي، بس اياكي تخافي مني.

ملاك بعدت عن سيف و قامت وقفت و مسحت دموعها. و بصت ل سيف بصة هو مقدرش يفهمها و سابته و مشيت...
شروق(بغمزة): ده كله علشان توديله كوباية العصير.
خالد: الصبر يا رب.
شروق: انا عملت حاجة؟!
محمد: اهدوا شوية بقي.
محمد: ها يا حبيبتي فين سيف؟!
سيف: انا اهو يا محمد بيه.
ملاك: هبات هنا.
جودي: و انا.
مالك: و انا كمان.
سيف: بما ان بكرة اجازة ماشي.
سيف: عن اذنكوا.
محمد: ما انت قاعد يا ابني.

سيف: لا ورايا شغل، الساعة 6 الصبح هعدي عليكي يا ملاك.
ملاك: ايه ده لا.
سيف: قولت كلمتي.
سيف سابهم و مشي ركب عربيته و طلع التليفون.
الخط اتفتح.
عمر: خير يا سيف؟! مش لسة فاضل ساعة و نص.
سيف: عمر عايزك في المكتب حالا.
عمر: اي واحد؟!
سيف(بغضب): عمر متختبرش صبري انا عندي استعداد احرق كل اللي قدامي.
عمر: خلاص خلاص جاي، ده انت رخم
عمر: باي.

سيف راح علي مكتبه و طلع قعد في المكتب بتاعه هو,كان الوقت متأخر شوية فمفيش غير سيف بس.
سيف قعد يفكر في ملاك و نظرتها اللي مفهماش و دموعها و خوفها منه قام و رمي كل حاجة من علي مكتبه بغضب...
عند ملاك.
ملاك: يلا يا جودي يلا يا مالك ننام يلا.
محمد: ملاك نيميهم و انزليلي.
ملاك: حاضر.
خالد: ورانا تصوير بعد بكرة يا ملاك.
ملاك: عارفة طيب.
شروق: ملحقتش اشبع منك...
ملاك: هنزل و نتكلم.
خالد: طالع انام.

ملاك طلعت جودي و مالك نيمتهم علي السرير و قعدت تفكر في اللي هي سمعته.
جودي: ملاك.
ملاك: نعم.
جودي: انتي بتعيطي؟!
ملاك مخدتش بالها انها كانت بتعيط مسحت دموعها بسرعة.
ملاك: لا يا روحي افتكرت حاجة كدة، يلا نامي علشان بابا سيف هيجي بدري و يأخدنا.
جودي: طيب. بحبك.
ملاك: و انا كمان يا روحي...
ملاك بعد ما نيمت مالك و جودي قامت و نزلت ل تحت راحت لاوضة محمد.
محمد: تعالي يا حبيبتي خشي.
ملاك: وحشتني اوي يا جدو.

ملاك جريت علي محمد حضنته و باسته.
محمد: عارف ان اللي بتمري بيه مش سهل بس لازم تقوي يا ملاك مش هتفضلي كدة، لازم تواجهي.
محمد: و متخافيش انتي صح و كمان معتقدش ان سيف هيسيبك...
محمد: و شايفة تعلق الاطفال بيكي.
ملاك(بدموع): جدو ممكن اطلب طلب؟! و مترفضهوش بليز.
محمد: قولي يا روحي.
ملاك(بدموع): ممكن تعمل عملية رجلك بليز...
محمد: بس.
ملاك(بدموع): فكر و مش هجبرك بس ده طلبي الوحيد، بحبك.

ملاك باست خد محمد و نيمته و طفت النور و خرجت ل شروق...
شروق: امممممم نظرة الحزن دي سببها راجل.
ملاك: لا.
شروق: حب؟!
ملاك: لا.
شروق: يبقي عشق.
ملاك غصب عنها ابتسمت ابتسامة خفيفة.
ملاك: دايما بتعرفي تخرجيني من المود.
شروق: يا مزتي انتي، احكي احكي سرك في بير.
ملاك: مفيش حاجة مفيش حاجة...
ملاك: هو بس مبقتش مهتمية بشغلي اوي، و كمان مبشوفش جدو علطول.
شروق: دي سُنة الحياة...

ملاك: فعلا، يلا الوقت اتأخر يلا اطلعي نامي و انا هطلع انام.
شروق: ابقي قوليلي مكان بيت جوزك و ابقي ازورك...
شروق(بضحك): لغاية ما اشقط عريس...
ملاك: يخرب بيتك هتموتي و تتجوزي.
شروق: بس ابن خالتك ده غير ما كنت متوقعة اينعم رخم و رزل بس چينتل اوي و قمر و كيوت...
ملاك: اعتبر ده اعجاب و بداية حب.
شروق: يعععععععع لا طبعا ده شخص مقرف.
ملاك(بضحك): طيب يا اختي يلا علي اوضتك...
شروق: بحبك باي.

شروق حضنت ملاك و طلعت علي اوضتها نامت. ملاك قامت اتمشت في الجنينة و قعدت تلف الجنينة كلها كذا المرة و هي سرحانة.
عند سيف.
عمر جه المكتب و طلع دخل مكتب سيف اتصدم لما لقي سيف نفسه بيروح.
عمر جري علي سيف و بدأ يدلك ايده و رقبته.
عمر: اهدي يا سيف اهدي...
عمر: اهدي خد نفس عميق اهدي.
عمر فضل مع سيف لغاية ما النفس رجع ل طبيعته...
عمر: احسن؟!
سيف: اه.
عمر: حصل ايه ل ده كله؟!
سيف حكي ل عمر علي ملاك...

عمر: محبتش تتكلم يعني غير و انت موجود عندها.
سيف: اعمل ايه يعني كنت اعرف هي هتطلع ورايا.
سيف: انا لغاية دلوقتي مش مسامح نفسي من ساعة ما خدت الرصاصة مكان الراجل الحقير اللي يستاهل القتل و انا بحميها حتى بحميها من نفسي.
سيف: لا و كمان بقت تخاف مني يا عمر، الامر صعب عليا اوي...
عمر: ده انت واقع وقعة سوداء يا شيخ.
عمر: هي هتهدي و انت هتفهمها براحة، بس انت متأكد من انك تقدر تعمل الخطوة دي.
سيف: لا.

عمر: الصبر، لا علاقتكوا مريبة اوي.
سيف: كل حاجة جاية عليا مشكلة معتز و لا مرض تيتة و لا رزق و لا تاج و لا سيدرا و لا مالك و تاج و الاكبر ملاك مكنتش ناقص اوف.
عمر: خلاص خليك انا هروح استلم الشحنة...
سيف: طيب بس خلي بالك من نفسك.
عمر: بتخافي عليا يا بيضة.
سيف: اخرس ياض، انا قايم لازم اتكلم مع ملاك.
عمر: و مين هينضف مكتب جنابك؟!
سيف(بخبث): مريم.
عمر(بعصبية): نعم يا اخويا!

سيف(ببرائة مصطنعة): ايه يا عمر هو مش انت متجوزها علشان تحميها و هتطلقها.
عمر(بعصبية و لا وعي): معندناش بنات تطلق.
سيف(بضحك): طيب يا عم روميو.
سيف: دي الستات دي بتقتل الواحد و الله.
سيف نزل ركب عربيته و راح ل فيلا ملاك...
عمر ركب عربيته و راح مكان استلام الشحنة.
عند سيف.
سيف نزل من عربيته و دخل الفيلا اتصدم.
سيف(بخضة): ملاك!
سيف جري و نط في حمام السباحة مسك ملاك.
سيف(بخضة): ملاك فتحي عينك ملاك ملاك.

سيف طلع ملاك و نيمها علي الارض.
سيف(بقلق): ملاك مش وقت هزار فتحي عينك.
سيف عمل لملاك تنفس صناعي و قعد يدلك القلب بايده.
ملاك شهقت و فتحت عينيها. ملاك قعدت تكح كتير.
سيف(بقلق): انتي كويسة؟!
ملاك(بتعب): اه اه.
سيف: حصل ايه؟!
ملاك: مش فاكرة اوي.
Flash back.
ملاك كانت بتتمشي في الجنينة و كانت بتتمشي جمب حمام السباحة و بعدها بدأت تحس بعدم اتزان و داخت اوي.
و فجأة ملاك اغمي عليها و وقعت في حمام السباحة.
Back.

سيف: مش مهم المهم انك كويسة.
سيف باس رأس ملاك.
سيف: تعالي غيري هدومك بدل ما يجيلك برد.
ملاك: لا مش عايزة حاجة.
سيف: طيب براحتك.
سيف شال ملاك بين ايديه و دخل الفيلا.
سيف: لو عايزة تصحيهم خلي صوتك عالي...
ملاك(بغيظ): عيل رزل.
سيف دخل اوضة الملابس اللي في اوضة ملاك.
ملاك: بره منتظر ايه؟!
سيف دخل الحمام خد دوش و خرج لابس فوطة بس.
ملاك غيرت هدومها و لبست.

ملاك لبست شورت قصير باللون الاسود و فوقه تي شيرت باللون الابيض قصير لغاية الخصر و سيبت شعرها علي ضهرها.
ملاك خرجت خبطت في سيف و سيف مسكها و هي سندت علي صدره.
ملاك(بحدة): انت ازاي واقف قدامي كدة؟!
سيف: هو مش انتي السبب في ده كله؟!
ملاك(بحدة): انا!
سيف: ايوه بسببك انا اتبليت ماية و حاليا مش معايا هدوم اتصرفي و الا هفضل كدة للصبح و الصراحة مضمنش تصرفي...
سيف: خافي مني بقي.
ملاك(بحدة): طب وسع.

ملاك زقت سيف بعيد عنها و سيف وقف مربع ايده.
ملاك: خليك هنا هجبلك هدوم.
ملاك خرجت و دخلت اوضة خالد من غير ما يحس و جابت هدوم ل سيف بسرعة و خرجت.
ملاك: خد و مسمعش كلام منك تاني.
ملاك: و اتفضل غور في اي داهية نام فيها.
سيف بص ل ملاك بحدة و دخل غير هدومه ل بنطلون و تي شيرت...
سيف: هتنامي فين؟!
ملاك: مكان ما انام...
سيف: ايوه اللي هو فين؟!
ملاك: علي الكنبة.

سيف: لاما تنامي جمبي علي السرير و جمب جودي و مالك لاما هأجي انام جمبك علي الكنبة.
ملاك: هه احلم.
ملاك نامت علي الكنبة و غمضت عينيها و طفت النور شهقت لما لقت سيف فوقها...
ملاك: بتعمل ايه؟!
سيف قلب الوضعية و نام علي الكنبة و ملاك فوقه و ثبتها بأيده.
سيف: مفيش اعتراض هتنامي و انتي اللي اتبترتي.
ملاك: مش هعرف انام كدة.
سيف: مفيش غير كدة.
سيف بعد خمس دقايق نام و ملاك بعديه نامت و هي متعصبة منه...

-في الصباح الباكر...
في بيت ملاك.
محمد: صاحي بدري ليه؟!
خالد: عادي صحيت بدري.
محمد: مالك شكلك مهموم؟!
خالد: خايف علي ملاك حاسسها مش مبسوطة.
محمد: شكلك متعرفش حصل ايه.
خالد(بقلق): ايه؟!
محمد: لا بستعبط.
خالد(بغيظ): ده انت و لا طفل عنده خمس سنين.
محمد(بضحك): متشكر.
خالد: لازم اكلم سيف في موضوع الشغل بتاع ملاك.
محمد: طيب، اخبار الارباح ايه؟!
خالد: متخافش وراك رجالة.
محمد: متأكد...
مالك: صباح الخير.

محمد(بابتسامة): صباح النور يا حبيبي.
خالد: انت صحيت لوحدك؟!
مالك: لاكون صغير و انا مش عارف.
خالد: لا طبعا.
مالك: انا اللي هورث بعد بابا و ادير كل حاجة مكانه...
خالد و محمد بصوا ل بعض...
شروق: صباح الفل با عم محمد.
محمد(بضحك): في ايه؟!
شروق: لا بصبح عليك...
محمد(بضحك): قلبتي مصرية كدة ليه؟!
شروق: يعني انفع؟!
محمد: اوي اوي.
خالد: اومال فين الباقي؟!
مالك: نايمين.
خالد: طيب.
عند سيف و ملاك.

ملاك كانت هتقع علي الارض بس سيف مسكها جامد، و كملوا نومهم.
ملاك بدأت تفتح عينيها ببطء حضنت سيف اوي بحسن نية كأنها بتتمطع.
ملاك: امممم النوم حلو اوي.
سيف: هنيمك في حضني دايما.
ملاك(بخضة): سيف!
ملاك قعدت دقيقة تستوعب لغاية ما صرخت و وقعت علي الارض.
سيف(بضحك): ايه؟!
ملاك: اه رأسي.
ملاك(بوجع): آه.
سيف(بخضة): انتي كويسة.
ملاك(بوجع): صداع حاد.
سيف خد ملاك في حضنه و هي مسكت في التي شيرت بتاعه اوي...
سيف: احسن؟!

ملاك: ايوه شكرا...
سيف: حضني ملجأ ليكي.
ملاك(بسخرية): يا سبحان الله و سيدرا دي ايه؟!
سيف: اوف بتخرجيني من المود يا ملاك.
جودي(بنوم): ملاك.
ملاك: ايه يا روحي؟!
جودي(بنوم): حسن بيقولي انه بيحبني. و انا بحب حسن.
سيف: حسن!
ملاك: سيف دي بنت صغيرة و نايمة.
سيف: اومال لما تكبر تقولي بحب زفت يا بابا و انا اقول بنت صغيرة.
ملاك: في ايه يا سيف دي بنت عندها 5 سنين.
سيف: ما هي هتكبر علي كدة.

ملاك: اوف بقي محدش بيعرف يهديك...
سيف: طب قومي البسي علشان هنروح.
ملاك: طيب طيب.
سيف: ملاك.
ملاك: خير؟!
سيف حط ايده علي خدها و قرب منها...
سيف: انتي فهماني غلط و الله.
ملاك: مليش دعوة و مش عايزة اسمع.
سيف(بحدة): اسمعيني.
ملاك: ابعد يا سيف مش عايزة اسمع، تجار المخدرات و الاسلحة دي مبيهمونيش و بدعي عليهم من كل قلبي ربنا يهدهم. و نرتاح منهم.

ملاك زقت سيف بغضب و سابته و قامت دخلت الحمام، سيف اتنهد بغضب و مسك تليفونه و اتصل بعمر.
بعد فترة الخط اتفتح.
عمر(بنوم): ايه مين؟!
سيف(بعصبية): مفيش غور في داهية.
سيف قفل التليفون و رماه علي الكنبة بغضب. ملاك خرجت و بصت علي سيف قبل ما تدخل بس لقت تنفسه مش منتظم جريت عليه بسرعة.
ملاك: انت كويس سيف؟!
ملاك: سيف رد عليا.
ملاك قعدت تدلك ايد سيف و حاطة ايديها علي خده.
ملاك(بدموع): سيف رد عليا و النبي...

سيف بدأ يهدئ مع كل لمسة من ايد ملاك.
سيف: اهدي انا بقيت كويس.
سيف: احم احم.
ملاك بصت ل سيف و بصت علي نفسها قامت جريت علي اوضة الملابس، سيف ابتسم.
ملاك(بخجل): يا نهار اسود لو كانت وقعت خالص.
ملاك حطت ايديها علي عينيها بخجل و وشها احمر.
ملاك بدأت تغير هدومها و لبست.

ملاك لبست فستان ل بعد الركبة بنص كم كان باللون الاصفر و عليه ورود باللون الابيض و لبست صندل بكعب ابيض و جزء من قدام باين. و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ هادئ.
ملاك خرجت لقت سيف قاعد علي الكنبة.
ملاك: هتفضل كدة.
سيف: يعني كنت ادخل عليكي و انتي.
ملاك: بس بس.
ملاك راحت ل جودي و بدأت تصحيها.
جودي(بابتسامة): انتي جميلة اوي.
ملاك: يا قلبي قومي يلا.
ملاك خدت جودي و نزلوا و سيف نزل وراهم.
محمد: اهي ملاكنا صحي.

سيف: مش يلا نمشي؟!
ملاك: نمشي من غير ما نفطر؟!
سيف: علشان تيتة متزعقش.
ملاك: طيب.
خالد: هتمشي من غير ما تأكلي؟!
ملاك: لا هنتغدي مع مدام مني.
خالد حضن ملاك جامد و مسك فيها لدرجة ان سيف اتعصب اوي.
ملاك: مالك؟!
خالد: مفيش بس خلي بالك من نفسك.
سيف(بحدة): مش بلا نمشي.
مالك: كلهم طيبين هنا يا بابا.
سيف: اه يا حبيبي.
خالد: سيف عايزك لحظة.
سيف: تمام مش لما تبعد عن ملاك الاول و لا هنأخدها معانا فوق الموضوع.

شروق(بضحك): بتغير؟!
سيف لا رد...
خالد و سيف راحوا ل مكان فاضي.
سيف: خير في ايه؟!
خالد: مش شايف ان ملاك مهملة في مستقبلها اوي ده كله بسببك.
سيف(ببرود): ايوه مش فاهم، هي ملاك لسة في كلية و لا بتدرس و انا معرفش.
خالد(بحدة): انت فاهم قصدي كويس.
سيف(ببرود): خلصت؟!
خالد(بعصبية): بص ياض انت انا كارهك فاهم...

خالد(بعصبية): ملاك بتعمل ده كعمل خير، لكن هي بتحب حاجة اسمها شغل و بالذات شغلها ابعد عنها و سيبها تشتغل براحتها و بلاش تعصبني اكتر منك.
سيف(ببرود): مش فاضي ليك.
سيف كان هيمشي بس خالد مسك سيف و ضربه بوكس في وشه...
سيف(بغضب): انت مجنون؟! ازاي تتجرأ و تقرب مني؟!
خالد ضرب بوكس تاني ل سيف، سيف مسكه بغضب و ضربه في بطنه.
خالد(بعصبية): انت شخص حقير و مش بتراعي.
سيف(بعصبية): و انت شخص عبد بتمشي ورا الستات...

ملاك(بخضة): ده صوتهم.
ملاك جريت علي سيف و خالد.
ملاك: بس بس انتوا اتجننتوا.
ملاك وقفت قدام سيف و شروق وقفت جمب خالد.
ملاك: في ايه؟! و ايه اللي في وشك ده يا سيف.
سيف(بغضب): اسألي الزفت اللي وراكي.
محمد(بحدة): في ايه بيحصل ايه؟!
خالد: مفيش...
خالد كان هيمشي بس ملاك مسكت ايده.
ملاك: خالد اهدي.
سيف: يلا يا ملاك.
سيف شد ملاك من ايديها و شاور ل جودي و مالك. خدهم ركبهم العربية و ساق العربية بغضب.

محمد: استني هنا با خالد، في ايه؟!
خالد: مفيش.
خالد سابهم و مشي و شروق جريت وراه...
شروق: بقولك ايه يا عسلية؟!
خالد(بحدة): مش فايقلك.
شروق: استني هنا استني.
خالد(بحدة): عايزة ايه؟!
شروق: شكلك حلو و انت عصبي.
خالد(بعصبية): الصبر.
شروق: يا حبيبي.
خالد(برفعة حاجب): حبيبي!
شروق: نصفي الاخر.
خالد(بصدمة): نصفي الاخر؟!
شروق: شريك حياتي.
خالد: انت اتهبلتي يا بت انتي اتجننتي.
شروق قربت من خالد و حاوطت رقبته بايديها.

شروق: حبيبي,شريكي,نصفي.
خالد: اتجننتي يا بت انتي.
شروق قعدت تضحك جامد و هي شايفة تعبيرات خالد...
خالد: يا باردة.
شروق: اسفة بس انت مضحك اوي.
خالد: استغفر الله العظيم...
خالد: وسعي يا بت ورايا شغل.
شروق(بغمزة): يعني انفع؟!
خالد: اشفي يا رب.
خااد ركب عربيته و مشي، شروق دخلت قعدت مع محمد...

-في مكان تاني...
عند عمر.
عمر كان نايم بعمق بس سمع صوت صريخ. عمر نط من علي السرير و نزل ناحية الصوت.
عمر(بقلق): مريم انتي كويسة؟!
مريم(بتوتر): كنت بشغل الميكرويف بس الفيشة ضربت في وشي...
عمر قرب من مريم و حاوط وشها.
عمر: خلاص مفيش حاجة.
عمر: انتي كويسة؟!
مريم: اه، بس انت مش هتزعق علشان الميكرويف.
عمر: لا متقلقيش.
مريم: شكرا.
عمر: هتعملي فطار؟!
مريم: اه.
مريم(باحراج): احم انت.

عمر بص ليها و بص علي هدومه لقي نفسه لاب شورت لغاية الركبة.
عمر: احم عادي انتي مراتي.
عمر ساب مريم و مشي بهدوء و اول ما خرج من المطبخ طلع جري علي اوضته غير هدومه.
عمر نزل لقي الفطار جاهز، قعد كل هو و مريم.
عمر: هروح اشتغل في مكتبي. نتكلم بعدين.
عمر راح اشتغل في البيت. و مريم بدأت تغسل الاطباق و بعدها قعدت تتفرج علي التلفزيون...

-في مكان تاني...
عند سيف.
وصلوا للقصر و نزلوا مع بعض و دخلوا القصر.
سيف: خير جنابك؟!
ملاك: انا عملت حاجة؟!
سيف: لا بس مكشرة.
ملاك: ملكش فيه...
سيف قرب ملاك منه و مسك خصرها و دخل للقصر و قدامه مالك و جودي.
اول ما سيف و ملاك دخلوا سيف اتصدم...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة