قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

سيف قرب ملاك منه و مسك خصرها و دخل للقصر و قدامه مالك و جودي.
اول ما سيف و ملاك دخلوا سيف اتصدم...
سيف: سيدرا!
سيف شال ايده بسرعة من علي خصر ملاك و قرب منها حضنها.
سيف: انتي ايه اللي جابك؟!
سيف: احم اقصد جيتي ازاي؟!
تاج: انا جبتها يا سيف كلمت الدكتور و هي بتأخد جلسة الكيماوي كل اسبوع قولت اجيبها تقعد معانا الاسبوع ده...
تاج: ايه مفااجأة وحشة؟!
سيف: لا طبعا انا مبسوط.
سيدرا حضنت سيف و فضلت ماسكة فيه.

سيدرا: تعالي نطلع اوضتنا يا حبيبي.
سيف: مش هتسلمي علي مالك و جودي؟!
جودي: هاي ماما.
سيدرا: اسمها مامي مين عودك علي ماما دي.
ملاك: حمد لله بالسلامة يا سيدرا.
ملاك: يلا يا جودي يلا يا مالك احضنوا ماما و بوسوها يلا.
جودي و مالك حضنوا سيدرا و طلعوا علي اوضتهم.
سيف بص ل ملاك و بعدها طلع مع سيدرا علي اوضته...
تاج(بشماتة): ايه يا ملاك شكلك زعلانة.
ملاك(ببرود): الزعل ميعرفنيش و لا انا اعرفه.

ملاك سابتهم و طلعت لاوضة جودي...
مني: تاج لو اللي عملتيه ده خطر علي سيدرا هتبقي بزعلة كبيرة.
تاج: لا متخافوش.
نور: طيب هقوم اتصل ب رزق.
سهي: طيب.
سهي: مني متضايقيش نفسك.
مني: تاج اتغيرت من ساعة ما ملاك جت.
سهي: برضو هي اخت يا مني و مش عايزة تشوف جوز اختها في حضن واحدة غير اختها.
مني: بس برضو من ساعة ما ملاك جت و في حركة في كلام في ضحك...
سهي: استني و شوفي هيحصل ايه علينا اننا نتفرج و بس...

مني: سيف هيبقي مظلوم اوي بين ملاك و سيدرا.
عند سيف.
سيدرا: وحشتني اوي.
سيف: و انتي كمان.
سيدرا: مالك يا سيف؟!
سيف: مالي مفيش.
سيدرا حضنت سيف اوي و باسته علي خده.
سيدرا: متأكد يا سيف اني وحشتك؟!
سيف: اه ليه بتقولي كدة؟!
سيدرا: شايفة انك اتغيرت.
سيف: لا هو انا بس مش عايز احمل علي تعبك...
سيدرا: و لا يهمك يا حبيبي.
سيدرا قربت من سيف اوي بس سيف بعد عنها.
سيف: ايه رأيك تأخدي دوش و تغيري هدومك و نقعد نتكلم و نهزر.

سيدرا(بحدة): انت مخبي عني ايه يا سيف؟!
سيف(ببرود): مش مخبي حاجة و مش معني انك تعبانة هسيبك تعلي صوتك او تتكلمي بنبرة متعجبنيش...
سيدرا(بدموع): هو شهر اللي بعدت فيه عنك يا سيف ليه البرود ده انا عملت ايه.
سيف قرب منها و خدها في حضنه و باس رأسها...
سيف: عادي يا سيدرا انتي هتفضلي برضو مراتي و ام عيالي.
سيدرا: و حبيبتك.
سيف: و حبيبتي، ب...
سيدرا قطعته و قربت من سيف و (لخيالكوا)و...
في اوضة جودي.

جودي: ليه راحة جاية كدة يا ملاك؟!
ملاك: عايزة اغير هدومي.
جودي: البسي حاجة من عندي.
ملاك: لا يا روحي هدومك اكيد صغيرة.
جودي: استني اجبلك اكبر حاجة عندي، تيتة دايما بتقول اجسام عارضات الازياء و اللي بيصوروا بيدخل فيهم اي حاجة.
ملاك: ايوه بس مش لبس طفلة عندها 5 سنين.
جودي: طب قيسي دول.
ملاك: يا بنتي دول اطفالي يا لهوووي هتفهمي امتي.
جودي: طب بصي جربي ده جربيه بس.
ملاك: طيب يا جودي هاتي...

ملاك دخلت تقيس هدوم جودي دخل فيها بس ضيقين.
ملاك: لا يا جودي اوف.
جودي: طب اخرجي.
ملاك: يا بنتي لا منظري ملفت.
ملاك(بشهقة): سيف!
سيف: شايف كدة حلو بلاش الهدوم اللي جايبها ليكي.
ملاك: لا لا هات...
سيف: المقابل؟!
ملاك: بليز هاتهم بقي.
سيف رمي الهدوم في وشها و ضحك علي منظرها.
ملاك غيرت هدومها لبست بنطلون بيتي اسود و فوقه تي شيرت اصفر في ابيض بنص كم مايل من علي الكتف و لغاية الخصر...
ملاك: اوف يا الله، اخيرا.

ملاك: فين سيدرا؟!
سيف: نامت.
ملاك: طيب.
عفاف: الحقنا يا بيه.
سيف(بقلق): في ايه؟!
عفاف: البوليس تحت بيسأل عليك.
سيف بص ل ملاك بغضب و مسك دراعها و قربها منه.
سيف: انتي بلغتي يا ملاك؟!
ملاك: لا و الله.
سيف: لو انتي ليكي علاقة بالموضوع انصحك تختفي او تقتلي نفسك.
سيف رمي ملاك علي سرير جودي و نزل ل تحت.
جودي: انتي كويسة يا ملاك؟!
ملاك: اه يا روحي.
عند تحت.
سيف: خير يا حضرة الظابط؟!
الظابط: معانا امر بالتفتيش.

سيف: اعتقد من فترة برضو جيتوا ملقتوش حاجة.
الظابط: لازم ندور.
الظباط انتشروا في البيت كله و فتشوا كل حاجة و كل الاوض. سيدرا صحيت و وقفت جمب سيف.
الظابط: اوضة مين دي؟!
سيف: مراتي ليه يعني؟!
سيدرا: مش انا مراته التاني.
الظابط: فين هي يعني؟!
سيف(بحدة): ممكن تفهمني في ايه؟!
ملاك: نعم يا حضرة الظابط.
الظابط: الاوضة دي اوضتك؟!
ملاك: ايوه في ايه؟!
الظابط: و المجوهرات و المخدرات دي ايه؟!
ملاك: مخدرات!

سيف(بصدمة): انت اتجننت بتتهم مراتي!
الظابط: القانون فوق الكل.
الظابط: لبسوها الكلبشات.
سيف: المخدرات مش بتاعتها دي بتاعتي انا و المجوهرات كمان انا سرقتها.
سيدرا(بصدمة): سيف؟!
سيف: يعني الكلبشات تتحط في ايدي انا.
الظابط: انت بتعمل كدة علشان تخرجها من القضية.
سيف: لا. هي ملهاش ذنب.
سيف: اتفضل يلا جاي معاك.
سيف بص بصة آخيرة علي ملاك بس لقاها تايهة دموعها بتهدد بالنزول.

لبسوا الكلبشات في ايد سيف، سيف قرب من ملاك و باس رأسها.
سيف: واثق فيكي.
خدوا سيف و ركبوه البوكس...
مني(بدموع): يعني سيف ضاع.
سهي: انا ابني راجل و هيقدر يتصرف.
سيدرا: يا رب احمي جوزي و النبي.
نور: مالك يا ملاك؟!
نور(بخضة): ملاك.
الكل اتفأجي بملاك بتقع علي الارض و بترتعش بقوة...
مني: ملاك ملاك فتحي عينك.
سهي: ملاك سمعاني؟!
نور: حد يجيب ماية بسرعة...
و فجأة لقوا ملاك بتنزل دم من انفها.
معتز(بقلق): في ايه؟!

معتز جري عليهم و نزل ل مستوي ملاك شالها و دخل اوضة من الاوض...
معتز: ارفعوا رجليها حطوا مخدات تحت رجليها.
رفعوا رجل ملاك و معتز بدأ يمسح الدم من انفها.
معتز: حصل ايه ل ده كله؟!
معتز: سيدرا!
سيدرا: معتز حبيبي. حمدلله بالسلامة.
معتز: الله يسلمك الف سلامة عليكي...
معتز: بس حصل ايه خلي الدم يرتفع عند ملاك كدة؟!
سهي: البوليس جه خد سيف...
تاج: المفروض كانوا يأخدوا ملاك بس سيف انقذها.
معتز: ليه ده كله؟!

مني: لقوا مخدرات و مجوهرات مسروقة في اوضة ملاك.
معتز: ازاي يعني هي بتاعت كدة؟!
سيدرا: ايوه دي اتوقع منها اي حاجة.
مني(بحدة): انتي اللي مختاراها يا سيدرا.
سيدرا(بعصبية): بس خطفت مني جوزي. استغلت مرضي.
سهي(بحدة): بس بقي بس. كله علي اوضته.
نور كانت قاعدة جمب ملاك بتملس علي شعرها، ملاك بدأت تفتح عينيها براحة.
نور: كويسة يا حبيبتي؟!
ملاك: اه يا طنط.
جودي(بعياط): هو بابا فين يا ملاك؟!

ملاك: بابا جاي يا روحي جاي قريب.
ملاك حضنت جودي جامد و باست رأسها.
ملاك: يلا شوفي مذاكرتك بكرة في مدرسة.
ملاك: شكرا يا طنط. عن اذنك.
ملاك قامت خدت شنطتها و موبايلها و نزلت كانت هتخرج من القصر معتز مسك ايديها.
معتز(بعصبية): راحة فين؟!
ملاك(بحدة): راحة ارجع جوزي و متدخلش في حياتي و مش معني ان سيف موجود هتعمل نفسك راجل عليا.
معتز ضرب ملاك بغضب علي وشها.
ملاك(بسخرية): تصدق خفت.

ملاك خرجت بره القصر و ركبت عربية و طلعت تليفونها اتصلت ب عمر.
الخط اتفتح.
عمر: الو يا ملاك.
ملاك: عمر لازم اشوفك ضروري.
عمر: في ايه؟!
ملاك: سجنوا سيف.
عمر: ازاي؟!
ملاك: لازم نتقابل في كافية().
ملاك: مستنياك.
ملاك راحت الكافية، بعد ساعة عمر كان قدامها.
عمر: في ايه قلقتيني؟!
ملاك حكت ل عمر كل اللي حصل بالتفصيل.
عمر: يعني هو انقذك؟!

ملاك: مكنتش اعرف و معرفش موجوهرات ايه و مخدرات ايه اللي بيتكلموا عليها انا مليش ذنب.
عمر: طب استني لحظة الموضوع شكله مطول.
ملاك(بصدمة): يعني سيف هيبات في الحجز لا يا عمر اتصرف...
ملاك: سيف مستحيل يبات ليلة واحدة في الحجز...
عمر: استني.
عمر عمل اتصال و عرف مكان سيف...
عمر: في حاجة قبل القسم لازم نعملها.
ملاك: ايه؟!
عمر: تسجيلات القصر.
ملاك: طب روح و انا هستناك قدام القسم.
عمر: طيب.

ملاك ركبت عربيتها و راحت قدام القسم و عمر راح للقصر و عمل كذا حاجة و راح ل ملاك.
ملاك: ها ايه؟!
عمر: ناس عبيطة اوي، التسجيل بيوضح ان حد دخل و حط الكمية دي في اوضتك...
عمر: تعالي ندخل بسرعة و نثبت برائته قبل ما القضية تتحول للنيابة...
دخلوا لقوا ناس قاعدة علي الارض و لابسين الكلبشات و ملاك كانت بتدور علي سيف.
عمر: خليكي هنا.
ملاك مسكت في شنطتها بخوف و بتبص حواليها.
عند عمر.

عمر: اتفضل يا فندم و التسجيل ده بيوضح ان لا علاقة بالمحامي الكبير سيف الدين بالمسروقات دي يا فندم و كمان لو هو عايز يخبي حاجة مكنش خباها في اوضة مراته و كمان ده ليه اسمه و مركزه و مش هيغلط غلطة تافهة زي دي...
عمو: يعني اللي عمل كدة قاصد يوقع سيف بيه بس طلع عبيط...
عمر: موكلي برئ يا فندم، و حاليا عايز اعمل محضر للشخص ده.
الظابط: عندك حق و شكرا يا عمر بيه.
الظابط: لحظة و سيف بيه يجي.

عمر دخل ملاك اوضة الظابط اللي مشالش عيونه من عليها.
الظابط: مش حضرتك ملاك سالم.
ملاك: اه يا فندم.
عسكري: تمام يا فندم المتهم اهو.
ملاك جريت علي سيف اتعلقت في رقبته و هو حضنها جامد و دفن وشه في رقبتها.
ملاك: انت كويس؟!
سيف: اه.
الظابط: اتفضل امضي هنا.
سيف نزل ملاك و راح للظابط و هو لسة حاضن ملاك و مضي علي الورق اللي قدامه.
الظابط: بنعتذر علي الكام ساعة دي يا سيف بيه.
سيف(بيبص علي ملاك): لا عادي.

خرجوا من القسم و سيف حضن عمر جامد.
عمر: مبروك يا عم مش عارف من غيري كنتوا عملتوا ايه.
سيف كان حاطط دراعه علي كتف ملاك و مقربها منه.
سيف: صينية جلاش...
ملاك(بضحك): مبحبهوش خليها صينية بطاطس.
عمر: هيأخدوك آداب يا عم الحبيب يلا.
ملاك مفهمتش و سيف و عمر قعدوا يضحكوا.
عمر طلع تليفونه و اتصل ب مريم، الخط اتفتح.
عمر: مريم جاي انا و ملاك و سيف جهزي غداء.
مريم: حاضر.
سيف: مكنش ليه لزوم.
عمر: دي تيجي احنا اخوات.

سيف لاحظ وش ملاك احمر عن المعتاد شال شعرها.
سيف: ايه ده؟!
ملاك(بتوتر): ايه؟!
سيف(بحدة): مين ضربك يا ملاك؟!
ملاك(بتوتر): مفيش حد. يلا نركب.
سيف: سيدرا صح؟!
ملاك: لا و الله.
سيف: تاج؟!
ملاك: يا سيف مش ضربة و الله صدقني. بليز يلا نروح نأكل مع عمر و مريم.
سيف و ملاك و عمر راحوا بيت عمر و اول ما دخلوا شموا روايح حلوة.
ملاك: واو ايه الجمال ده؟!
عمر: هل فعلا هذة الروايح في بيتنا؟!

عمر جري علي المطبخ لقي مريم واقفة بتعمل اكل.
عمر: ده ايه الجمال ده بذمتك؟!
عمر قرب من مريم باس ايديها...
سيف: عمر اجي؟!
عمر بص علي هدوم مريم و قيمها.
عمر: اه ادخل.
سيف: مساء الخير يا مريم.
مريم: مساء النور يا سيف بيه...
مريم(بفرحة): ملاك.
ملاك و مريم حضنوا بعض اوي و بحب.
عمر: طب يلا بقي عصافير بطني بتصوصو.
مريم(بضحك): حاضر.
سيف(بهمس): يا ريت نتعلم.
ملاك(بسخرية): هه علي اساس هنكمل مع بعض.

مريم: تعالي ساعديني يا ملاك...
ملاك: طيب.
عمر و سيف خرجوا بره و البنات بدأت تجهز السفرة و قعدوا يأكلوا و يتكلموا و يهزروا...
عمر: تعالي يا سيف عايزك.
سيف: طيب.
عمر و سيف دخلوا اوضة المكتب.
عمر: اكيد طبعا انت عارف مين اللي خطفك انت و ملاك.
سيف: عارف.
عمر: هو برضو اللي خط المخدرات و المجوهرات في اوضة ملاك.
سيف(بانتباه): ازاي يعني؟! و هيستفاد ايه من ملاك؟!
عمر: فكر كدة.
سيف خد دقيقة وقت يفكر و بعدها فهم.

سيف: اه و المفروض نعمل ايه بقي؟!
عمر: لا اهدي عليا لسة في تاني.
سيف: خير؟
عمر: اللي خطف مريم كان قاصد ملاك.
سيف: و انت عرفت مين خطف مريم؟!
عمر: اه. زاهر.
سيف: و ده هيكون عايز يخطف ملاك ليه؟!
عمر: يمسكك من ايدك اللي بتوجعك.
سيف: بس ايه اللي عرفه ان هتكون ملاك نقطة ضعفي، ليه مجاش تفكيره سيدرا؟!
عمر: لا معرفش مدخلتش دماغه.
عمر: و دي رسالة تهديد جاتلي من فترة قبل ما اتجوز انا و مريم و حصل ضرب نار.

سيف: قصدك ان ملاك و مريم في خطر.
عمر: بالظبط كدة.
سيف(بغضب): قسما بربي ما هسمحله يقرب من ملاك خطوة واحدة...
ملاك(بتردد): هو مين؟!
سيف: حطي العصير و ارجعي مكانك مش ناقص وجع دماغ.
ملاك(بهمس): رزل و عايز ضرب الجذم و لا ضربتين علي رأسك ممكن تفقد الذاكرة و تنسي انك شخص عصبي اوف يااااااه لو كان عجينة و شكلتها علي مزاجي.
سيف(بحدة): ما تنجزي امشي...
ملاك: اوف غايرة غايرة غايرة غايرة...

سيف: طب ما تغوري غوري غوري غوري.
ملاك(بوجع): آآه.
سيف(بقلق): حصل ايه؟!
ملاك: رجلي اتلوت.
سيف وطي و شال ملاك و قعدها علي الكنبة. عمر كان باصص ليهم و مبتسم...
ملاك(بصريخ): متلمسش رجلي.
سيف: اومال اعالج وجعك ازاي يعني؟!
ملاك: بيوجع اوي اوف.
سيف: ملاك بصي في عيني.
ملاك: هشوف الجنة يعني.
ملاك بصت ل سيف في اقل من لحظة سيف عالج رجل ملاك.
ملاك: انت ضحكت عليا.
سيف: المهم ان رجلك بخير و متكسرتش.

سيف: و الا كنت هضطر اشيلك و انا مش قادر.
ملاك(برفعة حاجب): قصدك ايه؟!
سيف: خلاص يا ستي مش قصدي ده انتوا يا ستات.
مريم(من بره): يلاااا يا ملاك الفيلم اشتغل.
ملاك زقت سيف و طلعت ل مريم.
عمر: تيجي نرخم عليهم؟!
سيف: تعالي.
جت رسالة ل تليفون سيف فتحها و بان علي ملامحه الغضب.
عمر: في ايه؟!
عمر مسك من سيف تليفونه بس اتصدم.
عمر: سيف اهدي.
سيف كان خارج علي بره بغضب بس عمر مسكه بقوة.
عمر: اهدي هي ملهاش ذنب اهدي.

سيف(بغضب): ابعد يا عمر و الله لاكون قاتلها.
عمر: اهدي يا سيف و مين قالك ان الكلام ده صحيح.
عمر: اهدي لو عملت ليها حاجة هتكرهك و صدقني مش هتقدر تخليها تحبك تاني. هتخسرها يا صاحبي.
سيف هدئ شوية و بعدها جت ماسدجات تاني ل سيف، عمر شافها.
عمر: للاسف مش هتقدر تأخد حقك من ميت يا سيف.
سيف(بغضب): بس بنته عايشة.
عمر: فوق يا سيف فوق بنته تبقي مراتك و البنت اللي قلبك اتفتح ليها.
سيف(بغضب): ملعون ابو الحب...

عمر: اهدي يا سيف...
سيف وقع كل حاجة علي مكتب عمر بغضب، ملاك و مريم جريوا علي المكتب بخضة.
ملاك: في ايه؟!
سيف(بغضب): غوري من وشي، بره بره.
عمر: معلش يا ملاك خديها يا مريم يلا و اطلعوا بره.
مريم: حاضر تعالي يا ملاك...
ملاك: سيف حصل ايه؟! مالك فيك ايه؟!
سيف راح ناحية ملاك و كان هيضربها بس عمر وقف في وشه و ملاك استخبت ورا مريم...

سيف(بغضب): خليها تبعد عن وشي مش طايقها يا عمر مش طايقها قسما بربي لو كنت اطول ل كنت قتلتها.
سيف(بغضب): خليها تبعد عن وشي لغاية ما اهدئ.
ملاك سابتهم و طلعت تجري بره الفيلا و هي بتعيط عمر و سيف بصوا ل بعض و طلعوا جريوا ورا ملاك بس كان فات الاوآن...
شافوا ناس بيخطفوا ملاك في عربيتهم و مشيوا بسرعة...
سيف(بصريخ): ملاااااااااااك...
سيف وقع علي الارض عمر وقف جمبه.
عمر: شفت غبائك وصل بينا ل فين.

عمر(بعصبية): ورينا هنعرف هي فين منين؟!
عمر(بعصبية): نمرة العربية هيغيروها الاشخاص ملثمين، ها ايه تاني؟!
عمر(بعصبية)مش بعيد يسفروها بره البلد او يتاجروا في اعضائها...
عمر: او زاهر، استغفر الله العظيم.
سيف(بغضب): بس بقي مجرد التفكير بيقتلني. مجرد انه ممكن يحصل ليها حاجة بسببي بيقتل اوي اوي.
عمر: اياك تعمل حاجة و انت متعصب يا سيف ممكن تخسر ملاك للابد.
سيف: انا غاير في داهية.

سيف ركب عربيته و رجع علي القصر.
سيدرا(بلهفة): حبيبي.
سيدرا حضنت سيف، سيف بعد عنها و كمل طريقه.
سيدرا: للدرجة دي بقي بيكرهني.
مني: اهدي يا بنتي ده لسة خارج من السجن اهدي بس.
تاج: اهدي يا سيدرا شكله في حاجة.
جودي: بابا.
جودي: فين ملاك؟! انت لما بتختفي هي بتظهر و لما انت بتظهر هي بتختفي ليه يا بابا؟!
سيف نزل ل مستوي جودي و حضنها بقوة. سيف لقي اللي بيحط ايده علي كتفه بص لقي مالك خده هو كمان في حضنه...

مالك: مالك يا بابا؟!
سيف: مفيش يا حبيبي. انا كويس اهو مالي.
مالك: اومال فين ملاك؟!
سيف: سافرت يومين و راجعة.
سيف لقي سيدرا قدامه و حاطة ايديها علي ايده.
سيدرا: هي دي عائلتنا يا سيف لازم نفضل محافظين عليها.
سيف: اكيد اول ما تخلصي علاج و علفكرة كلمت الدكتور قال يستحسن تكوني في المستشفي...
سيف: بكرة هوديكي المستشفي.
سيف: اقعدي مع مالك و جودي.

سيف دخل خد دوش و غير هدومه و نزل اوضة مكتبه و قفل عليه الباب و قعد يعمل كذا حاجة ليها علاقة بالشغل و خطف ملاك.

-في مكان تاني...
في بيت ملاك.
شروق: بتفكر في ايه؟!
محمد: حاسس في حاجة حصلت.
شروق: في ايه؟!
محمد: معرفش.
شروق: إيه يا عم محمد مفيش حاجة ان شاء الله.
محمد: يا رب، ملاك مش مستحملة اساسا.
شروق: كفاية اوي اللي حصلها.
محمد: اتصلي ب خالد شوفيه فين علشان نتغدي.
شروق: لسة مسجلتش رقمه.
محمد: خدي رقمه من تليفوني يلا.
شروق: حاضر.
شروق اتصلت ب خالد. الخط اتفتح.
خالد: الو مين؟!
شروق: معجبة.
خالد(ببرود): مش فاضي.

شروق: ليه ممكن نحب بعض لو اتعرفنا.
خالد(ببرود): مش عايز بنات مقرفة.
شروق: بجد! طيب يا عم بس احفظ رقمي هتصل بيكي تاني...
شروق: و متعملش بلوك ممكن تعيش قصة حب حلوة. باي يا حبيبي.
شروق قفلت التليفون و علي وشها ابتسامة انتصار.
شروق اتصلت ب خالد من تليفون محمد.
الخط اتفتح.
محمد: الو يا جدو.
شروق: جدو بيقولك هتيجي امتي علشان نتغدي.
خالد: في الطريق.
شروق: طيب متتأخرش انا جعانة.
خالد: مفجوعة.

خالد قفل التليفون و رماه علي الكرسي.
محمد: ها فين؟!
شروق: في الطريق.
محمد: طيب يا حبيبتي.
شروق: بتفكر في إيه تاني؟!
محمد: في طلب ملاك.
شروق: ملاك طلبت ايه؟!
محمد: العملية.
شروق: طب ما تعملها يا جدو...
شروق: اعمل ليها مفأجاة.
محمد: لسة بفكر متلعبيش في دماغي يا بت انتي.
شروق: ليه بس فكرة حلوة و تعملها مفاجاة دي احلي حاجة ممكن ملاك تفرح بيها...
محمد: تفتكري؟!
شروق: ايوه.
محمد: هفكر تاني.
خالد: مساء الخير...

محمد: مساء النور.
خالد: التصوير اتلغي بقي بعد كام يوم اوف كان هم.
شروق: كويس.
خالد: بلا نتغدي...
قعدوا يتغدوا و اتكلموا...
اليوم عدي علي الكل بدون احداث تُذكر.

-في الصباح الباكر...
عند سيف.
سيف يعتبر منامش و قعد في اوضة المكتب كان خد زي غفوه صغيرة.
سيف كانت حالته صعبة و حواليه من كل مكان ورق و لاب توب و سجل كاميرات و حاجات كتير...
سيف غصب عنه نام غفوة بس حلم حلم.

كان المكان اللي فيه علي البحر الجو ليل السماء مليانة نجوم كان المنظر شاعري...
و فجأة لقي قدامه ملاك لابسة فستان ابيض بأكمام واسعة و شفافة. طوله لغاية بعد الركبة و كانت لابسة جذمة باللون الابيض و في رجليها خلال دهبي، و حطت روچ وردي هادئ و كحل حدد عينيها. و سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها.
ملاك(بابتسامة): تيجي معايا؟!
سيف: فين؟!
ملاك(بابتسامة): مكان في وسط البحر مع النجوم و الليل هيعجبك اوي...

ملاك مدت ايديها ل سيف و كانت علي وشها ابتسامة جميلة اوي.
سيف مد ايده و مسك في ايد ملاك و لقي ملاك بتشده ناحية يخت و ركبته هو و هي...
و فجأة سيف لقي اليخت بيتحرك معلقش بس كان كل اللي همه ان ملاك قدامه.
سيف: ملاك انتي كويسة؟!
ملاك(بابتسامة): اكيد هبقي كويسة و انا واثقة فيك...
سيف مسك ايد ملاك و باس باطن ايديها.
كانوا وسط البحر و فجأة حاجة سوداء نطت من البحر خطفت ملاك من سيف و نزلوا البحر...

ملاك(بصريخ): سيف...

سيف(بفزع): ملاك!
سيف قام مفزوع من مكانه و بعدها بدأ يستغفر ربنا.
سيف: اوف يا ملاك اوف.
سيف فتح المكتب لقي مني قاعدة علي كرسي قدام مكتبه.
سيف(بخضة): تيتة!
مني: حبيبي اخيرا خرجت، مالك يا سيف؟!
سيف: مفيش تعالي اوصلك اوضتك.
سيف طلع مني اوضته و كان هيمشي مني مسكت في ايده.
مني: مش ناوي تحكي.
سيف قعد جمبها و بدأ يعيط في حضن مني.
مني: معلش يا حبيبي هتُفرج...
مني: احكيلي بس حصل ايه.!
سيف حكي علي خطف ملاك بس.

مني: هترجع بالسلامة يا ابني متخافش.
مني: بس انت مكنتش كدة مع سيدرا يا سيف...
سيف: قصدك ايه؟!
مني: لما خطفوا سيدرا كنت بارد و كنت هادئ جدا.
مني: دلوقتي انا شايفة عاشق خايف علي حبيبته و معشوقته...
مني: حبيتها يا سيف؟!
سيف: مش هنكر ايوه حبيتها.
مني: ان شاء الله ترجع بالسلامة يا حبيبي متقلقش.
سيف: يلا ارتاحي اسف سهرتك معايا.
مني: و لا يهمك.
سيف: تصبحي علي خير...
مني: و انت من اهله.

سيف خرج لقي معتز جاي و سكران. سيف راح ليه.
سيف(بعصبية): إيه القرف ده؟!
معتز: ايه؟!
سيف: انت ياض مش هتتعدل مش هتتجوز و تفتح بيت.
معتز: عقلي معاها هي و بس، عقلي قلبي روحي نفسي حتى جسمي حتى انا معاها...
معتز: انا عقلي واقف لغاية ذكرياتها هي و بس.
معتز: قربت الاقيها و اول ما امسكها هأخدها من اي حد يتجرأ و يرفض و هتبقي فيها لاما موتي لاما موت اللي يعترض.
معتز: بحبها اوي اوي. تعرف مش مشتاق ل بنتي.

معتز: تؤ تغور بنتي في داهية، اما انا قلبي معاها هي و بس هي و بس يا سيف.
معتز: حاسس بيا.
-معتز بدأت دماغه تتقل و سيف سنده و طلع علي اوضته و حطها علي سريره و قفل الباب و خرج...
سيف دخل اوضته لقي سيدرا نايمة صحاها.
سيدرا: ايه يا سيف في ايه؟!
سيف: البسي علشان نروح المستشفي.
سيدرا: سيف انت لسة بتحبني؟!
سيف: سيدرا انتي مراتي و عشرة عمر اكيد بحبك.
سيدرا: بس انت بقيت بارد معايا.

سيف: في مشاكل في الشغل، و اول ما تخفي اوعدك هأخدك و اسافر.
سيدرا: طيب يا حبيبي، بحبك.
سيدرا قربت من سيف و (لخيالكوا)...
سيف: يلا قومي.
-سيف غير هدومه و نزل ل تحت و استني سيدرا تنزل و بالفعل سيدرا نزلت و خدها و وصل للمستشفي و اللي ضايقه اكتر ان سيدرا شغلت اغاني و اغنية زي الملايكة اللي هو غناها مع ملاك...
سيدرا: مش هتخش معايا؟!
سيف: نازل اهو.
سيدرا مسكت في ايد سيف و دخلوا للمستشفي.
سيف: باي يا روحي باي.

سيف مشي بره المستشفي بسرعة و ركب عربيته و راح ل عمر...

-في مكان تاني...
عند تاج.
تاج قامت من نومها و خدت دوش و غيرت هدومها.
تاج لبست جيبة ل بعد الركبة باللون الاسود و تي شيرت ب ¾ كم باللون الابيض و عملت شعرها علي شكل ديل حصان و كوتشي ابيض.
تاج نزلت و فطرت لوحدها و مشيت ركبت عربيتها و راحت للجامعة.
ريتاج: بخ.
تاج: روحي.
تاج حضنت ريتاج جامد و ريتاج حضنتها.
تاج: يلا نبدأ.
ريتاج: طيب و بعدها نتغدي.
تاج: ماشي.
تاج دخلت و خبطت في عامر.
عامر: اهلا...

تاج(بقرف): اهلا، يلا يا ريتاج.
تاج اتكعبلت و كانت هتقع لولا ايد جاسر.
تاج: شكرا.
جاسر: عادي. يلا قدامي علي المحاضرة اللي هيدخل بعدي هيتطرد.
تاج و ريتاج جريوا علي المدرج و بعد خمس دقايق جاسر دخل.
جاسر: هنبدأ المحاضرة بتاعتنا مش عايز رغي.
جاسر بدأ يشرح المنهج.
جاسر: حد عنده سؤال؟!
جاسر: طيب، في امتحان المرة الجاية.
واحد: لا يا دكتور حرام.
جاسر: اعتقد سمعتوني مبحبش اكرر كلامي.

جاسر كان هيخرج بس لفت انتباهه حاجة و اتصدم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة