قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس

كان في مرجيحة متزينة بالورد ملاك راحت قعدت عليها و مسكت في اطرافها و بصت برقة مع ابتسامة لطيفة...
ملاك(بصدمة): يا نهار اسود!
ملاك بصت قدامها لقت سيف جاي في اتجاهها و الغضب باين اوي علي وشه و في عينيه.
ملاك قامت بسرعة و وقفت ورا المرجيحة.
ملاك: سيف مالك؟! مفيش حاجة للغضب ده.
سيف(بحدة): انا قولت ايه؟! جودي متجيش معاكي خدتيها ليه.
ملاك: سيف الناس. نتكلم في مكان هادئ.

سيف: طب ما تتزفتي تقفي قدامي علشان نغور و نتكلم في مكان هادئ.
ملاك: لا.
صابر: ملاك حاسبي.
سيف بص فوق ملاك لقي حاجة حديد هتقع عليها. ملاك رفعت رأسها و مقدرتش تتحرك.
سيف جري علي ملاك و شدها معاه في ثواني و وقعوا في الارض.
ملاك(و هي بتأخد نفسها): انا عايشة مموتش.
سيف: بفضلي...
سيف قام و مد ايده ل ملاك و ملاك مسكت في ايده و قامت.
ملاك: ا.
سيف شال ملاك و مشي.
سيف(بجمود): جودي تعالي.
ملاك: انت مكبر الموضوع اوي.

سيف شدد علي خصر ملاك و هو شايلها و جودي كانت ماشية جمبهم...
سيف رمي ملاك في العربية و قفل الباب و جودي ركبت و هو ركب و ساق بغضب.
ملاك: طب قلل السرعة معانا طفلة.
سيف(بغضب): و لا كلمة. انتي ازاي تكسري كلامي.
ملاك: انا شايفة انا معملتش حاجة غلط. البنت كانت نفسها تخرج من بدري و انت اللي مانعها وهي نفسها تشوفني و انا في الشغل فجبتها معايا.

سيف(بغضب): انتي لسة هتقولي انك مش غلطانة، لا يا هانم غلطانة و ستين غلطانة انا محدش يقدر يكسر كلمتي فاهمة.
ملاك: ليه يعني انت مين يعني علشان محدش يكسر كلمتك. شخص متحكم...
تليفون سيف رن كتير لغاية ما سيف رد.
سيف(بغضب): خير يا عمر.
عمر(بتوتر): لازم تيجي بسرعة.
سيف: في ايه يعني؟!
الخط اتقفل سيف غير طريقه و راح علي مكتبه.
ملاك: اوف ام الباب مش عايز يفتح.

سيف نزل فتح الباب ل ملاك و جودي نزلت سيف مسك دراع ملاك جامد و ايده كانت معلمة علي دراعها.
ملاك: انا لو حشرة مش هتعمل كدة.
سيف(بغضب): بصي انا علي اخري منك وكلمة كمان و ربي اضربك بالنار، اهدي كدة لما نروح علشان اعرف اخد حقي كويس و اعرفك مين هو سيف الدين فؤاد رضوان.
سيف شد ملاك معاه و جودي وراهم.
سيف ملقاش حد في الدور الاول و الاسانير معلق.
سيف رجع العربية و طلع منها مسدس و خرج.

سيف: خدي جودي و اركبوا تاكسي و روحوا، فورا.
-سيف طلع علي السلالم للدور الخامس لقي كل الموظفين و كل الناس ف الدور ده.
بنت: سيف بيه.
شخص1: اهلا بيك. كنا مستنينك شوفت.
شخص2: نزل سلاحك لوحدك مش هتقدر تعمل حاجة شايف عددنا.
سيف: نتكلم في المكتب بتاعي و نشوف انتوا مين و عايزين ايه.
شخص2: الكلام ده قديم اوي.
عند ملاك.
ملاك: جودي هاتي ايدك.
ملاك طلعت تلفونها و اتصلت بالبوليس و لسة هتتحرك.
شخص: لو سمحت.

ملاك لفت ضهرها لقت اللي بيضربها بالمسدس علي رأسها...
جودي(بصريخ): بابا...
جودي لقت حد بيشيلها و حد شال ملاك و طلعوا للدور الخامس رموها علي الارض.
سيف(بصدمة): ملاك.
سيف(بحدة): ابعدوا عن جودي.
شخص1(بغضب): الهانم بلغت البوليس.
-الشخص ده طلع مسدسه و وجهه ناحية ملاك بس سيف مسك مسدسه و رفعه لفوق و طلعت رصاصة. عمر كعبل الشخص ده و وقعه في الارض.

حصل ضرب نار متبادل و الامن بدأ يضرب مع سيف و عمر لغاية ما الشرطة وصلت و سيطرت علي الموقف.
سيف قرب من ملاك و ملس علي وشها.
سيف(بحدة): حد يجيب ماية.
عمر: اهدي يا جودي هما كويسين اهو.
جودي(بعياط): طنط ملاك.
عمر: كويسة اهي و هتفوق دلوقتي.
سيف(بغضب): واقفين بتتفرجوا علي ايه كله علي شغله.
وفي اقل من لحظة مكنش في حد واقف قدام سيف و سيف رش ماية علي وش ملاك.
سيف: ملاك فوقي.

-ملاك بدأت تحرك عينها يمين و شمال و بدأت تفتح عيونها بصعوبة و اول ما فتحت شافت عيون سيف الزرقاء و غمضت عينها تاني و حطت رأسها علي صدر سيف.
سيف شالها و ركب الاسانسر مع عمر و جودي.
عمر: متبصليش كدة مكنتش اعرف انهم معاك و هما قالولي لازم يبقي موجود.
سيف(بغضب): حسابك معايا بعدين.
عمر: بس الفستان بتاعها حلو اوي يا سيف و شيك عليها.

سيف(بغضب): لف ضهرك يا عمر و اعمل حسابك اني مش سايبك و حاول تختفي الفترة دي علشان اول ما تقع تحت ايدي هقتلك...
-سيف ضم ملاك ليه اكتر بحيث انه يخبيها و يخبي جسمها. و خرجوا من الاسانسير سيف حطها علي رجله و قعد في العربية من ورا و جمبهم جودي.
و بعد فترة وصلوا للبيت و نزلوا.
مني(بخضة): ايه اللي حصلها؟!
سيف: مفيش حاجة.

سيف طلع علي اوضتها و حطها علي السرير قرب عليها بدأ يفتح سوستة الفستان علشان يغير هدومها بس قفلها تاني و طهر ليها الجرح و حط لزق طبي و غطاها و خرج...
سهي: هي عاملة ايه؟!
سيف: كويسة، حد يهتم ب جودي.
سيف سابهم و راح لاوضته خد دوش و غير هدومه و نزل ل تحت.
تاج: حمد لله بالسلامة.
سيف(بجمود): تمام.
تاج: متزعلش مني يا سيف انا اسفة.
سيف: تمام عن اذنك.
سيف طلع الجنينة و بعد فترة لقي مالك داخل القصر.

سيف: مساء الخير.
مالك: مساء النور.
سيف: اخبار المدرسة ايه؟!
مالك: الحمد لله.
سيف: طيب اطلع غير هدومك.
مالك(بسخرية): اومال فين طنط ملاك؟!
سيف: تعبانة شوية، اطلع اطمن عليها لو عايز.
مالك ساب سيف و طلع علي اوضته.
تليفون سيف رن، الخط اتفتح.
سيف: الو.
شخص: انا الظابط فارس يا فندم بخصوص قضية الصبح.
سيف: اه اهلا و سهلا، وصلتوا ل حاجة؟!
فارس: ايوه يا فندم، لو حضرتك تيجي علشان نقفل القضية.
سيف: تمام جاي ل حضرتك.

فارس: مستنيك. قسم().
سيف: عارف.
سيف طلع غير هدومه و لبس بدلة و نزل راح للقسم.
,
-في مكان تاني...
عند محمد.
معتز: يا ابن الناس اسمع كلامي و قول ل ملاك.
محمد: هقولها بس مش دلوقتي.
معتز: اومال امتي؟! انت غاوي تعب يا محمد.
محمد: لا غاوي حب.
معتز: الصبر يا رب.
محمد: مالك قفوش ليه يا معتز.
معتز: تصدق انك راجل تافه يا محمد رغم كبر سنك.
محمد: و ماله التفاهة ملهاش سن.
معتز: هو انت قلبت علي ملاك كدة ليه.

محمد: بنت و جدها عندك مانع.
معتز: ربنا يتولاني برحمته من المجنون اللي قدامي ده.
محمد(بضحك): لا بس كدة.
معتز: هتشل منك يا عم...
محمد: معلش معلش زي صاحبك.
معتز: طيب يا عم ما انا مستحملك علشان انت زي صاحبي.
محمد: طب يلا اتغدي.
معتز: انا جاي علشان اكل اساسا.
محمد: يا مصلحة.
معتز: اخرس انت يا عم و سيبني اكل بمزاج.
محمد: انت وراك غير الاكل يا عم. غور.
معتز: متشكر.
محمد: عيل سئيل.
معتز: محمد شيلني من دماغك مش فايق.

محمد: و النبي.
معتز: طب يا عم مش واكل.
محمد: مش واكل ايه انت خلصت الاكل كله.
معتز: طيب طيب. انا قايم دلوقتي علشان الشغل.
معتز: عايز حاجة؟!
محمد: لا. تسلم.
معتز مشي و راح شغله. محمد قعد يقرأ في كتاب.

-في مكان تاني...
عند سيف.
سيف: ها ايه الاخبار؟!
فارس: اعترفوا يا فندم انهم جم يسرقوا ملف من مكتب حضرتك بس معرفوش.
سيف: و يا تري مين اللي زقهم عليا؟!
فارس: ميعرفوش كان في وسيط.
سيف: و حضرتك شغلتك ايه اني اعرف مين من اعدائي عمل كدة صح و لا لا. و ميهمنيش انكم تحاسبوه او لا.
سيف(بغضب): لان مش سيف الدين فؤاد رضوان اللي حد يرفع السلاح علي حد يخصه.

سيف(بغضب): قدامك 24 ساعة و اعرف مين اللي اتهجم عليا في مكان شغلي و عمل العملة دي.
سيف(بغضب): 24 ساعة و بس لان بعدها لو ملقتش اللي انا عايزاه ابقي ودع مكانك و شغلك.
عمر: اهدي يا سيف.
عمر: يلا تعالي معايا.
فارس: سيف بيه.
سيف كان هيمشي بس لف تاني.
فارس: هي مين البنت اللي اغمي عليها دي؟! او بمعني اصح تقربلك ايه؟!
عمر بص ل سيف و منتظر رده. سيف بص ل فارس و كأنه بيقرأ عيونه.
سيف: بتسأل ليه؟!
فارس: احم يعني هو.

سيف: ايوه هو.
فارس: بس ممكن تجاوبني علي سؤال تقرب ل حضرتك ايه؟!
سيف: فرد من افراد عائلتي.
فارس: طب ممكن اجي اشرب القهوة مع حضرتك في البيت؟!
عمر(لنفسه): يا نهارك اسود و منيل حفرت قبرك بأيدك.
سيف مشي بخطوات بطيئة ناحية فارس لغاية ما وقف قدامه و حط ايده في جيبه...
فارس(بوجع): آآآآه.
سيف(بغضب): احمد ربك انها جت لحد كدة.
سيف مشي بكل غضب و وراه عمر و هو متوتر.

سيف ضرب فارس برأسه و كسر ليه انفه فارس وقع و سيف ضربه برجله كذا مرة.
عمر: سيف سيف.
سيف(بحدة): عايز ايه؟!
عمر: مالك متعصب كدة ليه يا معلم؟!
سيف شد مسدس من ايد حد من الحراس و وجهه ناحية رقبة عمر.
سيف(بغضب): عمر انت مستفز و مش عارف انا ازاي مستحملك لحد دلوقتي غور من وشي علشان مش طايق اشوف وش حد.
عمر بعد عنه بخوف و بعد بمسافة كويسة.
عمر: روح ليها ممكن تريحك...

عمر طلع يجري بس سيف ضرب رصاصة ناحيته جت في الارض. سيف ركب عربيته و السواق ساق ناحية القصر.
عمر(بضحك): يخرب بيت كدة.
عمر(بضحك): اخيرا لقيت حاجة استفزك بيها.
في القصر.
سيف وصل للقصر و دخل.
جودي: بابي.
سيف(بجمود): خير يا جودي؟!
جودي: بابي متزعلش مني. انا بحبك اوي بس كنت عايزة اخرج مع طنط ملاك.
سيف: خلاص و لا يهمك في ال weekend هأخدك نتفسح.
جودي: بحبك اوي.
سيف: و انا كمان يلا اطلعي شوفي بتعملي ايه.
جودي: حاضر.

مني: حمدلله بالسلامة يا حبيي.
سيف: الله يسلمك يا تيتة.
سيف: هي صحيت؟!
مني: هي مين؟!
سيف: ملاك.
مني: لا.
سيف: طيب.
تاج: سيف.
سيف: نعم يا تاج.
تاج(باحراج): محتاجة شوية فلوس.
سيف طلع فلوس من جيبه و حطهم علي الترابيزة و سابها و مشي.
سيف طلع لاوضة ملاك فتح الباب براحة لقاها بتحاول تقوم و دايخة.
سيف: حاسبي.
سيف قرب منها و مسك ايديها بس هي شالت ايديها و مسكت رأسها.
ملاك(بوجع): آآه هو حصل ايه؟!

ملاك اتحركت خطوة و كانت هتقع و سندت علي سيف و سيف حاوطها بأيده و قربها منه.
سيف: لازم ترتاحي الاول.
ملاك(بوجع): لا لا وسع. دايخة اوي.
سيف: علشان كدة لازم ترتاحي.
ملاك كانت بتفتح عينيها و تغمضهم بصعوبة و ماسكة في قميص سيف اوي خايفة ل تقع.
سيف(بحدة): اسمعي الكلام و ارتاحي هبعتلك عفاف تيجي تغيرلك هدومك.
ملاك: لا مبحبش حد يغير ليا هدومي. ابعد همشي انا.

ملاك بعدت عن سيف و مشيت خطوتين وقعت بس سيف مسكها من ضهرها و هي مسكت في ايده جامد.
سيف(بحدة): لو تسكتي شوية و تبطلي عنادك ده.
سيف شال ملاك و حطها علي السرير و حاوط رأسها بايده و مال عليها بوشه و هي كانت تعبانة و اعصابها سايبة نوعا ما.
سيف(بجدية): اللي هقوله هيتنفذ و من غير نقاش.
سيف: مبدأيا هنادي ليكي عفاف تساعدك انك تغيري هدومك لاما لو مش عايزة عفاف ممكن انا و انا معنديش مانع علي الاطلاق.

ملاك(بتعب): لانك سافل.
سيف: ثانيا هجبلك غداء تاكليه هنا و بعدين هجبلك لبن تشربيه.
سيف: و اول ما تخلصي دول هحاسبك لانك كسرتي كلامي مرتين. المرة الاولي لما خدتي جودي و خرجتي و المرة التانية لما شتمتي دلوقتي.
سيف: اتمني انك تكوني مستوعبة كلامي.
سيف ضرب ملاك علي خدها براحة و سابها و خرج.
و بعد فترة ملاك لقت عفاف دخلت الاوضة.
عفاف: تسمحيلي؟!

عفاف سندت ملاك و كانوا ماشين ناحية اوضة الملابس ملاك وقعت من عفاف...
عفاف(بصوت عالي): سيف بيه.
سيف اول ما سمع صوت عفاف فتح الباب و دخل شال ملاك و دخل اوضة الملابس. و عفاف و سيف غيروا هدوم ملاك ل.
ملاك لبست بنطلون كحلي و تي شيرت ابيض لغاية الخصر ب ¾ كم.
سيف: انزلي انتي جيبي الغداء.
سيف شال ملاك و حطها علي السرير.
سيف: كنت ناقصك انتي كمان. هو هلاقيها منين و لا منين الصبر.

عفاف طلعت بصينية الاكل و كوباية لبن.
سيف: ملاك قومي ملاك.
ملاك(بتعب): ايه بقي؟!
ملاك اتقلبت و نامت علي جمبها.
سيف: ملاك قومي يلا.
سيف قوم ملاك و قعدها نص قعدة و هي بصاله بنص عين مفتوحة.
سيف: كلي يلا.
ملاك مسكت المعلقة و حاولت تأكل نفسها كتير لغاية ما اكلت نفسها و خلصت كل الاكل لانها كانت تعبانة اوي و مأكلتش.
ملاك: شكرا.
سيف: اللبن.
ملاك: قصدك اني اشربه يعني؟! بس انا كبرت علي كدة.
سيف(بسخرية): اشك.

ملاك: في ايه؟!
سيف: متأكدة انك كبرتي اساسا.
سيف(بعصبية): جنابك مسمعتيش كلامي و خدتي بنتي من غير اذني.
ملاك: علفكرة بقي انت مقصر في حق ولادك المفروض تهتم بيهم و تخرجهم كل شوية مش تحبسهم.
سيف(بعصبية): دول ولادي انا.
ملاك: و علفكرة وظيفتي هنا هما يعني كل ما يتعلق بيهم المفروض انا اللي اكون مسئولة عنه.
سيف(بعصبية): هو انتي اسااسا قادرة تشيلي مسئولية نفسك. شوفي نفسك انا افعصك في ايدي يا بت انتي.

ملاك(بعصبية): ليه ل تكون شايف حشرة و انا مش عارفة.
سيف(بعصبية): ايوه حشرة و عايزة تضرب بالجذمة و متربتش.
ملاك قامت علي السرير و قعدت علي ركبها و حطت ايديها في وسطها.
ملاك(بعصبية): اهو انت، انا متربية احسن منك انت فاكر كل الناس تحت طوعك عيل تستاهل ضرب الجذم.
سيف(بعصبية): ايوه كل الناس تحت طوعي و انتي تحت طوعي و هتنفذي كلامي غصب عنك.

ملاك(بعصبية): تصدق خوفت روح شوف نفسك في المراية، عارف لو وقفت قدام المراية هتشوف ايه هتشوف كلب بلدي واقف عنده ديل.
سيف(بصدمة): انا عندي ديل!
ملاك: يعني سيبت كلب بلدي و مسكت في الديل. راجل تافه.
سيف(بعصبية): بت بت لمي نفسك و ربي الففك السبع لفات.
ملاك(بعصبية): بت لما تعضك يا حيوان انت. شخص.
ملاك(بعصبية): شخص ايه ده انت كلب بلدي.
سيف(بعصبية): كلب بلدي مين يا بت انتي؟!

ملاك(بعصبية): كلب بلدي و بديل كمان هه...
سيف(بعصبية): تصدقي يا بت ان الاحترام مش بيجي معاكي.
ملاك(بعصبية): علي اساس انك محترم اوي، يا كلب يا بلدي ابو ديل...
سيف مسك ايد ملاك و شدها ناحيته و هي شهقت.
ملاك(بخجل): ابعد.
سيف(بسخرية): ايه القط كل لسانك.
ملاك(بغضب): حيوان ابعد كدة عيل رزل مستغل.
سيف(بعصبية): يا بت ما تحترمي نفسك شوية انا مانع نفسي عنك بالعافية.
بره الاوضة.

مني(و هي بتكتم ضحكها): مش قادرة هموت من كتر الضحك.
سهي(بضحك): دول ناقصين يقتلوا بعض يا نهار اسود.
مني(بضحك): دول لو يطولوا يولعوا في بعض هيعملوا كدة...
سهي(بضحك): اكيد في حد هيموت النهاردة منهم.
تاج: في ايه هنا؟!
مني وقفت و ظبطت هدومها و بصت باحراج ل سهي.
مني: في ايه يا تاج عايزة ايه؟!
تاج: لقيتكوا واقفين قولت اسأل في ايه.
تاج: ايه الصوت ده هما بيتخانقوا؟!
سهي: لا تعالي معايا يا تاج.

سهي و مني شدوا تاج معاهم و نزلوا ل تحت.
عند سيف و ملاك.
ملاك: مزعلاك اوي كلب بلدي و ب ديل، خلاص يا عم و لا تزعل نفسك خالص.
ملاك: برص جعان انت برص جعان. يا برص يا جعان.
سيف(بعصبية): انا برص جعان يا بت ده انا اوزنك دهب.
ملاك: روح شوف خلقتك انت برص جعان و كلب بلدي بديل و...
سيف مسك رأس ملاك و قربها منه و (لخيالكوا).
ملاك فتحت عينيها علي اخرهم بسبب الصدمة...
سيف ضرب خد ملاك براحة و زقها علي السرير.

سيف(بسخرية): ايه رأيك يا روحي عجبتك.
-سيف ساب ملاك و خرح من الاوضة. ملاك فضلت باصة ل سقف الاوضة بتحاول تستوعب اللي حصل لغاية ما فاقت من صدمتها و قعدت ربعت علي السرير.
ملاك(بغضب): السافل الحيوان.
ملاك رمت المخدة اللي كانت علي رجليها بغضب و قامت من بره الاوضة و دخلت اوضة سيف بغضب.
سيف(بسخرية): ايه يا روحي عايزة تنامي في حضني كمان.
ملاك راحت عليه و مسكته من دراعه و لفته ليها.

ملاك(بغضب): يا حيوان انت ازاي تقرب عليا بالشكل ده.
سيف قرب منها اكتر.
سيف: اللي هو كان ازاي علشان مش فاكر.
ملاك زقت سيف بعيد عنها بغضب و ضربته قلم علي وشه.
ملاك(بغضب): اياك ثم اياك تفكر بس تقرب عليا انا مش زي غيري.
فجأة حصل ضرب نار في القصر كله...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة