قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

ملاك زقت سيف بعيد عنها بغضب و ضربته قلم علي وشه.
ملاك(بغضب): اياك ثم اياك تفكر بس تقرب عليا انا مش زي غيري.
فجأة حصل ضرب نار في القصر كله...
ملاك(بخضة): ايه ده؟!
لقوا باب اوضتهم حد بيفتحه برجله سيف خبي ملاك ورا ضهره و ملاك مسكت فيه اوي.
ملاك(بخوف): ايه اللي جاب الشرطة هنا؟!
سيف(بحدة): انتوا ازاي تدخلوا بيتي كدة انتوا اتجننتوا.
ظابط: معانا امر بالتفتيش يا سيادة المحامي.

الظابط مد ايده بورقة ل سيف و سيف مسكها و قرأها.
سيف: اعتقد كان في طريقة احسن من دي.
الظابط: حراسك رفضوا و هجموا علينا. اضطرينا نستخدم القوة.
سيف: طيب البيت قدامكوا بس راعوا ان في ستات و اطفال في البيت.
سيف(بصوت عالي): عفاف عفاف.
عفاف(بخوف و توتر): نعم يا بيه.
سيف: طلعي جودي و مالك من اوضتهم و خلي كل اللي في البيت ينزل تحت في القصر.
عفاف: كله تحت الا مالك و جودي. حاضر.

ملاك سابتهم و راحت بسرعة لاوضة جودي و مالك.
جودي(بعياط): طنط ملاك.
ملاك: خلاص متعيطيش يا روحي. تعالي نروح نجيب مالك.
ملاك مسكت ايد جودي و راحت لاوضة مالك.
ملاك: مالك.
مالك جري عليها حضنها. ملاك نزلت لمستواه و باست رأسه.
ملاك: اهدي مفيش حاجة. تعالوا.
ملاك حضنت جودي و مالك و قعدوا في اوضة مالك,هي اساسا كانت خايفة بس بتحاول تقوي نفسها...
و بعدها باب الاوضة اتفتح بالقوة.

ملاك(بحدة): انتوا مجانين؟! في اطفال هنا عايزين تسببوا لهم مشاكل نفسية.
ظابط: خلاص حصل خير. اتفضلوا اطلعوا بره.
-سيف بص ل ملاك بمعني انها تطلع بره الاوضة. ملاك مسكت جودي و مالك و مشيت بسرعة نزلت للكل تحت و البيت كان مليان ظباط و بيفتشوا البيت.
سهي: هو بيحصل ايه؟!
رزق: في ايه حصل ايه ل ده كله؟! و ليه الظباط ماليين البيت كدة؟!
تاج(بدموع): بابا.
تاج جريت علي رزق حضنته و كانت خايفة.

ملاك: حضرتك كويسة يا مدام مني؟!
مني: اه الحمد لله.
سيف: اعتقد زي ما انتوا شوفتوا مفيش مخدرات او اي حاجة من اللي حضرتك جاي علشانها. و البلاغ اللي جه ضد عائلة رضوان كاذب.
ظابط: بنعتذر جدا ل حضرتك و بنعتذر للكل. بس ده شغلنا و اكيد حضرتك تعرفه.
سيف: اكيد و بعتذر علي اللي حراسي عملوه.
ظابط: تمام عن اذنكوا.
ملاك: طنط عفاف معلش ساوي اوضة مالك و جودي علشان يكملوا نومهم.
عفاف: لحظة.

بعد فترة كانوا حاولوا علي قد ما يقدروا يروقوا اوض القصر.
عفاف: اوضة الاولاد جاهزة يا هانم.
ملاك: تعالي شيل جودي.
ملاك: ايوه انت.
سيف بصلها بحدة و راح شال جودي النايمة في حضن ملاك و طلع علي اوضتها. و ملاك شالت مالك...
ملاك: تصبحوا علي خير.
ملاك طلعت و حطت مالك علي سريره و بتلف لقت سيف في وشها.
ملاك(بحدة): هي ناقصة رعب مش كفاية اللي بيحصل اوف.
سيف شد ملاك بره اوضة مالك و قفل الباب...

سيف: مبدأيا محدش جبرك علي العيشة هنا. ثانيا مخدتش حقي.
سيف كان بيبص ل ملاك بغضب علي القلم اللي هي ضربته ليه.
ملاك: انا ضربتك لانك تستحق.
سيف: و انا مبسبش حقي.
ملاك بصت يمينها و شمالها لقت فازة مسكتها و كان هتضرب سيف بيها بس سيف مسك ايديها شد منها الفازة و كان لسة هيتكلم.
سهي: في مين هنا؟!
سيف شد ملاك معاه و خباها و شاور ليها بمعني متتكلمش.
سهي: شكل مفيش حد.
سهي مشيت و رجعت لاوضتها.

ملاك(بحدة): اوعي كدة. عيل رزل تستاهل الحرق.
سيف(بقرف): انتي بت عايزة رصاصة في رأسك و اخلص منك.
ملاك ضربت سيف بكوعها و جريت علي اوضتها و قفلت الباب.
سيف: لينا يوم يا زفتة.
سيف راح لاوضته ينام و عمال كل شوية يتقلب لغاية ما نام.

-في الصباح الباكر...
في قصر سيف...
الخدامين رجعوا القصر زي ما كان و الكل بدأ يصحي و اولهم ملاك.
ملاك لبست جيبة باللون الاسود قصير لغاية الركبة و قميص اسود ب ¾ كم. و لبست صندل بكعب باللون الاحمر. و عقد شيك باللون الدهبي، و سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها. وحطت روچ باللون الاحمر الغامق.
ملاك نزلت و راحت للمطبخ.
عفاف: عايزة حاجة يا هانم؟!
ملاك: فنجان قهوة بس، خليكي انا هعمله.

عفاف: لا يا هانم خليكي انا هعمل ل حضرتك.
ملاك: لا انا بحب اعمل لنفسي.
ملاك بدأت تعمل ليها قهوة و خرجت من المطبخ قعدت في الجنينة و بدأت تشرب.
عند سيف.
سيف قام من نومه و اتمطع و راح للبلكونة وقف شاف ملاك وقف شوية يبصلها و يبص ل تصرفاتها.
سيف دخل خد دوش و خرج غير هدومه.
سيف لبس بدلة باللون الجملي وقميص كحلي و لبس جذمة كحلي شيك و سرح شعره و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه.

سيف نزل ل تحت و طلب قهوة من عفاف و خرج ل ملاك.
سيف: دايما الاطفال مبيحبوش يصحوا للمدرسة بدري بس اول مرة اشوف طفلة صاحية بدري.
ملاك: كانوا بيقولوا دايما ان الكلاب مش بتتكلم بس يا سبحان الله ما انت بتتكلم اهو.
سيف(بحدة): اتعدلي.
ملاك: انا كنت قاعدة في حالي ايه اللي خلاك تيجي تكلمني اوف.
عفاف(بتوتر): القهوة يا بيه.
سيف: حطيها و امشي.
سيف قعد جمب ملاك و بدأ يشرب القهوة، تليفون ملاك رن.
الخط اتفتح.

ملاك: ها يا خالد؟!
خالد: في حاجة اسمها صباح الخير.
ملاك: مش طايقاك يا خالد و لا طايقة نفسي و لا طايقة حد.
سيف ابتسم ابتسامة جانبية و كمل شرب قهوة.
خالد: يا ستي انا غلطان. في تصوير النهاردة الساعة 8.
ملاك: 8 الصبح ليه يا ابني هنبيع لبن؟!
خالد: صابر باشا عايز كدة. عايز الجو يبقي فيه لدغة برودة.
ملاك: الصبر يا رب. طيب يا خالد.
ملاك: مع السلامة.
سيف كان هيقوم بس ملاك مسكت ايده بصلها برفعة حاجب.

ملاك: عايزة اتكلم معاك في حاجة.
سيف: خير؟!
ملاك: جودي.
سيف قعد تاني و بص ل ملاك بترقب و نوعا ما خوف.
سيف: مالها؟!
ملاك: مفيش كنت بفكر اوديها مدرسة تناسب سنها بدل ما هي كل دروسها هنا.
سيف: هي اسااسا كانت بتروح مدرسة بس اتخطفت قبل كدة و من ساعتها مودتهاش مدارس تاني.
ملاك: ضعيف.
سيف(بحدة): ده مش ضعف. و ثانيا انا ادري بمصلحة بنتي.
ملاك: طب ما تأخدش الموضوع عناد و فكر.

سيف: كدة كدة كلها سنة و هتخش المدرسة اللي مالك فيها.
ملاك: طب ليه نحرمها من حقها هي من حقها تدرس و تروح مدرسة من و هي في السن ده.
ملاك: علشان مصلحتها وافق.
سيف: طيب موافق.
سيف بص ل ملاك كتير و ملاك كانت متوترة.
سهي: انتوا صاحيين؟!
ملاك: لا نايمين فوق.
سهي: طيب يا ست ملاك...
سيف(بجدية): هو عمي رزق صحي؟!
سهي: اه. هو اخبار سيدرا ايه؟!
سيف: خضعت للكيماوي امبارح.
ملاك: ربنا معاها و يقويها.
سيف و سهي: يا رب.

سيف: طيب عن اذنكوا.
سيف قام و دخل القصر و نادي علي عفاف.
سيف: عفاف قولي ل رزق بيه اني مستنيه في المكتب.
عفاف: حاضر يا بيه.
سيف دخل القصر و بعد فترة رزق دخل.
سيف: اهلا يا عمي اتفضل.
رزق: طلبتني ليه يا سيف؟!
سيف: هو مش حضرتك قولت ليا انك عايز تتجوز؟!
رزق: اه.
سيف: و قولت علي سنة الله و رسوله؟!
رزق: اه.
سيف فتح درج المكتب و طلع متها صور حطها قدام رزق.
سيف: اومال ده ايه بقي؟!
رزق: هي مراتي يا سيف.
سيف: عرفي.

رزق: مبدأيا لغاية ما تقنع تاج.
سيف: تاج هتوافق و معندناش حد يتجوز عرفي يا عمي.
سيف: المفروض حضرتك قدوة ل بنتك.
سيف: كتب الكتاب بكرة يا عمي.
سيف ساب رزق و خرج من مكتبه...
مني: ازيك يا سيف؟!
سيف: الحمد لله يا تيتة.
مني: كويس. هتخرجنا امتي بقي؟!
سيف: بليل.
مني: و هنجيب ملاك معانا؟!
سيف(بسخرية): عندها شغل.
مني: ملكش دعوة انا هقولها.
سيف: براحتك. هروح ورايا قضية مهمة و اجي.
مني: طيب.

ملاك: مدام مني انا راحة الشغل. لو في حاجة كلميني.
مني: ما توصلها يا سيف.
سيف و ملاك بصوا ل مني و بعدها بصوا لبعض...
مني: يلا خدها وصلها.
سيف: انا متأخر.
ملاك: خالد هيوصلني.
مني: مفيش حاجة اسمها متأخر دي برضو مراتك. و انتي جوزك موجود خالد يسبقك علي هناك.
سيف(بزهق): قدامي يا ملاك قدامي.
سيف و ملاك خرجوا و ركبوا عربية سيف.
ملاك(بعصبية): ايه براحة؟!
سيف(بحدة): بت انا مش طايقك و واخدك معاايا شفقة.

ملاك: انت بتسوق بسرعة كبيرة براحة. و كمان انا كمان مش طايقاك.
ملاك: لو سمحت روحني بيتي اطمن علي جدو.
سيف: لا.
و بعد فترة وصلوا ل موقع التصوير و سيف وقف بالعربية.
سيف: انزلي يلا.
ملاك: رزل.
ملاك نزلت و دخلت المكان و قابلت خالد و صابر.
صابر: ملاك الكل مستغرب من اللي حصل اخر مرة و متنسيش اننا مكملناش تصوير المرة اللي فاتت النهاردة صعب.
ملاك: ربنا معانا يلا.

-في مكان تاني.
: ايه اخر الاخبار؟!
شخص: محصلتش اي حركة جديدة وقف مكانه.
: عايز اخلص بسرعة من الموضوع ده.
شخص: ان شاء الله قريب.
: و اخر اخبار الشحنة؟!
شخص: لسة هتتوزع علي الناس و هنعرف ساعتها.
: انا عايز اوقعه في ايدي و اقتله.
شخص: و انا معاك متقلقش.
: في اخبار عن موضوع الشقة دي؟!
شخص: انت مقولتش نعمل ايه؟!
: مش احنا اللي هنعمل مش احنا...
: هخليه يتمني الموت و يتعذب.
شخص: وانت عارف اني معاك دايما.
: يلا.

الشخص ده قام بكل بروه و رمي السيجارة تحت رجله و داس عليها و مشي بكل برود من المكان اللي هو فيه.

-في مكان تاني...
في فيلا محمد.
محمد: ها يا نور؟!
نور: يا فندم حضرتك عايز ملاك هانم تقتلني.
محمد: ده فيلم يا نور.
نور: بس انا عارفة ملاك هانم ممكن تحبسني.
محمد: ده بس علشان تفتكر ان عندها جد.
نور: بس انا و حضرتك و متجوزين طب تيجي ازاي؟!
محمد: خالد هيظبط الموضوع ده. و كمان احنا بنعتبرك فرد من العائلة.
نور: و انا بعتبركوا عائلتي بس مش عارفة.
محمد: ده يوم واحد يا بت ساعة واحدة.

نور: اللي تشوفه يا محمد بيه...
محمد(بضحك): لا قولي زوجي العزيز.
نور: و الله خايفة من رد فعل ملاك هانم...
محمد: مش هتعمل حاجة علي مسئوليتي الشخصية.
نور: يا رب.
محمد(بضحك): اموت و اشوف وشها ساعتها.
نور: دي مش بعيد تعاقب حضرتك.
محمد: تقدر؟!
نور: لا طبعا...
محمد: طيب روحي شوفي شغلك.
نور: عن اذنك.
محمد: يا رب.

-في مكان تاني.
في مكتب سيف.
سيف: قولتلك عارف يا عمر.
عمر: طيب بأكد الله.
-سيف بص علي ورق المكتب لفت انتباهه اسم ملاك شد الورقة دي لقاها قسمة الجواز طبقها و حطها في جيبه.
عمر(بغمزة): ايه اخبار العروسة؟!
سيف لا رد.
عمر: حلوة؟! مستمتع اكيد.
سيف قام و قرب من عمر بهدوء عمر خاف و رجع خطوة ل ورا.
سيف(بهدوء): مالك يا عمر؟! في ايه خايف ليه؟!
عمر(بتوتر): مش خايف.

سيف ضرب عمر برأسه وتني رجله و ضرب عمر في بطنه. و مسكه من قميصه و قربه منه.
سيف(بغضب): قمسا بربي يا عمر اسمع سيرتها علي لسانك تاني لاكون قاتلك، و بطل تتكلم عنها بالطريقة دي، دي مهما كانت مراتي و شايلة اسمي و علي ذمتي.
عمر(بوجع): خلاص يا سيف اسف...
سيف زق عمر علي الكنبة و رجع قعد مكانه.
سيف: انت صاحبي اه بس ساعات بتكون عايز ضرب الجذم.
عمر: يا شيخ حرام عليك وجعتني اوي.
سيف: معلش.

عمر: طب هقوم هشوف شغلي انا.
عمر قام و خرج من مكتب سيف لقي مريم بتمشي.
عمر: مريم مريم.
مريم(بضيق): نعم يا استاذ عمر.
عمر: مالك بس مودياني الوش الخشب ليه؟!
مريم(بحدة): لانك تستاهله و متستاهلش غيره. استاذ عمر سبني انا مش زي البنات اللي حضرتك تعرفهم.
مريم سابت عمر و راحت مكتبها. عمر كان باصص اثر ما هي مشيت...
بنت(بدلع): استاذ عمر.
عمر(بضيق): بعدين يا نهي.
عمر راح مكتبه يشتغل و نهي بصت بغضب.

نهي(لنفسها): هتكون ليا بقي يا عمر غصب عنك انت اللي هتوصلني ل سيف.
نهي(لنفسها): سيف هيكون ليا في يوم من الايام و بكرة تقولوا نهي قالت. انا مش زي اي حد.

عدت فترة كبيرة سيف خلص شغله و رجع البيت لقي الكل لابس و جاهز مستنيه.
سيف: تسمحولي اغير هدومي؟!
جودي: يلا يا بابي بسرعة.
سيف: طيب.
سيف طلع بسرعة اوضته غير هدومه و لبس بدلة تانية.
سيف: انا جاهز يلا.
تاج: هنروح فين؟!
سيف: لسة معرفش.
مالك(بحزن): مينفعش نأخد ماما معانا؟!
سيف نزل ل مستوي مالك و باس رأسه.
سيف: قريب يا حبيبي هتكون معانا.
مني: يلا هنعدي علي ملاك الاول.
سيف(بغيظ): طيب.
مني: يلا يا سهي بسرعة.

سيف و جودي و مالك في عربية و سهي و مني و تاج في عربية تانية.
سيف: عاوزين تروحوا مكان معين؟!
جودي: براحتك.
جودي(بفرحة): اخيرا هنخرج.
و بعد فترة وصلوا ل مكان ملاك.
سيف: امي ايه اللي نزلك؟!
سهي: عايزة اشوفها و هي بتصور.
مني: و انا كمان.
الكل نزل من عربيته حتى تاج. و دخلوا مكان التصوير و خالد سمح ليهم يخشوا.

ملاك كانت لابسة فستان قطعتين جيية باللون النبيتي و تي شيرت قصير من غير اكمام مبين بطنها. و. صندل بكعب اسود وروچ غامق اوي و كحل و شعرها مرفوع ل فوق علي شكل كحكة.
ملاك: يا عم صابر خلصني يا عم صابر.
صابر: خلي عندك صبر.
ملاك: اكتر من كدة مش هيبقي صبر ده يبقي حاجة كدة عديت الصبر بكتير...
صابر: طيب يا لمضة، خشي يمين شوية...
ملاك وقفت علي رجل واحدة و رجليها التانية متنية ل ورا و محاوطها وشها بأيديها.

صابر: اثبتي.
صابر لقط الصورة بسرعة.
صابر: برا?و.
ملاك: اوف اخيرا.
صابر: يلا اخر حاجة.
ملاك: لااااااااااااااااااااا كدة كتير يا عم صابر.
صابر: علفكرة بقي محدش بيقولي يا عم صابر غيرك اخرسي شوية.
بنت: هظبط ل حضرتك الميكب.
-ظبطوا ل ملاك الميكب و ملاك قعدت في الارض حواليها ورد كتير ونازل عليها ورد احمر و ابيض و هي مبسوطة و الورد كان نازل زي كأنه مطر. صابر خد كذا صورة ل ملاك و عجبته اوي...

صابر: يلا خشي غيري هدومك ورانا تصوير تاني.
صابر ساب ملاك و ملاك وقفت باصة بدهشة.
ملاك(بصوت عالي): انت لو قاصد تعذبني مش هتعمل كدة، حرام عليك.
صابر: اوف يا ملاك ادي اخرة الج.
ملاك جريت عليه بسرعة و حطت ايديها علي بوقه.
ملاك: اسكت هتفضحني.
صابر: طيب اجهزي.
ملاك قعدت تضرب الارض برجليها و هي متعصبة.
خالد: ملاك اهل زوجك المصون جه.
ملاك ضربت خالد بوكس في بطنه و هي متعصبة.

ملاك(بغيظ): علي صوتك اكتر علي، هلاقيها من مين بس.
ملاك: طب ما تقعدهم يا زفت.
خالد و هو بيربع ايده و باصص ل ملاك.
خالد: هما جايين علشاني و لا علشانك.
ملاك زقت خالد بأيديها و راحت ناحية الباقي.
ملاك: بعتذر علي التأخير بس في تصوير تاني نص ساعة كدة، فانتوا لو عاوزين تمشوا امشوا.
سيف: احس.
سهي: ايوه هنستني طبعا.
جودي: اه يا طنط ملاك.
مني: يلا يا روحي شوفي شغلك و احنا هنستناكي.
ملاك: شكرا، علا تعالي اهتمي بيهم.

علا: حاضر يا استاذة ملاك.
خالد: صابر لو ملاقكيش جاهزة هيعمل منك شوربة.
ملاك جريت علي اوضتها و بدأت تجهز.
ملاك لبست جيبة منفوشة باللون الكشميري و تي شيرت ابيض بحمالة رفيعة علي الكتف و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان و حطت روچ هادي و كوتشي ابيض.
ملاك: جهزت.
ملاك راحت ناحية صابر و باقي الفريق. ملاك لقت كرسي عالي قعدت عليه.
ملاك: ها و بعدين؟!
ملاك(بصدمة): يا نهاركوا اسود و منيل بستين نيلة.

ملاك لقت ماية نزلت عليها و صابر لقط الصورة.
ملاك: اه يا خالد الكلب.
ملاك جريت ورا خالد قدام الكل و الكل قعد يضحك عليها.
خالد: انا مالي انا عم صابر قالي مقولش ليكي.
خالد: اهدي يا مجنونة.
صابر: ملاك مش وراكي مشوار...
ملاك(بغيظ): حضرتك ضحكت عليا.
صابر: و ايه الجديد ما انتي دايما بيتضحك عليكي.
ملاك سابتهم و مشيت و راحت اوضتها غيرت هدومها و خرجت.
ملاك: غور من وشي يا خالد و مش عايزة اسمع صوتك.

جودي: طنط ملاك كان شكلك حلو.
ملاك: تسلمي يا روحي.
ملاك: انا جاهزة.
سيف(بسخرية): و اخيرا السنيورة حنت علينا.
سيف مشي و الكل بدأ يمشي وراه...
في عربية مني و تاج و سهي.
سهي: اول مرة اشوف عرض مباشر.
مني(بضحك): اديكي شوفتي. كنتي هتموتي و تشوفي.
تاج: عادي يعني مش حكاية.
في عربية سيف.
ملاك: هو احنا هنروح فين؟!
سيف لا رد.
ملاك: رايحين فين يا جودي؟!
جودي: معرفش يا طنط ملاك.
ملاك: و انت يا مالك؟!
مالك: معرفش.

ملاك(بملل): سيف قول رايحين فين.
سيف لا رد.
سيف بص ناحية الشباك و ابتسم ابتسامة جانبية و كمل سواقة.
ملاك: رزل و رخم و حقير و حيوان و زبالة و برص و جعان و شحات و.
ملاك(بوجع): آآآآآه.
سيف وقف العربية فجأة و ملاك اتخبطت.
سيف(ببرود): اتمني المرة الجاية تأخدي بالك.
و بعد فترة لقوا سيف وقف عند ملاهي و الكل نزل و هو مبسوط.
جودي(بفرحة): اخيرا جينا الملاهي.
ملاك(بفرحة): بقالي كتير مجتش تعالي يلا نخش بسرعة.

ملاك مسكت ايد جودي و جريوا علي جوا.
سيف: تعالي يا مالك.
سيف مسك ايد مالك و دخل و وراه سهي و مني و تاج. و ورا الكل حراسة.
جودي: طنط ملاك تعالي نركب دي.
ملاك: لا دي خطيرة عليكي انتي.
مالك: بس انا هركبها.
ملاك: و انا.
تاج: و انا.
جودي(بدموع): طنط ملاك بليز خليني اركب انا كمان.
ملاك: يا روحي انتي لسة صغيرة و هما مش هيسمحوا ليكي.
ملاك: بصي تعالي نلعب هناك.

ملاك خدت جودي و راحت ناحية لعبة السلسلة دي و قعدوا يلعبوا و يضحكوا و ملاك نزلت دايخة.
عمر: حاسبي.
ملاك: انا اعرفك؟!
عمر: انا عمر صاحب سيف عرفت انكوا هنا قولت مضيعش الفرصة بقي.
ملاك(بابتسامة): شكرا انك مسكتني قبل ما اقع. بدوخ بسرعة.
سيف(بحدة): عمر ايه اللي جابك هنا؟!
عمر: قولت اجي اهيص معاكوا.
سيف شد ملاك من ايد عمر و حاوط كتفها بايده.
سيف: طيب روح ل مالك.
سيف: تعالي يا جودي.
ملاك: وسع ايدك.

سيف بعد عن ملاك و مشي. ملاك راحت ناحيتهم.
مني: تعالوا نقعد في الكافيه شوية.
سيف: طيب تعالوا.
و الكل راح قعد في كافيه و بدأوا يطلبوا حاجات يشربوها.
سهي: مالك يا ملاك شكلك تعبانة.
ملاك: جدو وحشني بفكر اروحله بكرة و تعب التصوير و كدة...
مني: ما تيجي نروح ليه.
سيف: لا انا خارج علشان اخرج ولادي مش خدامة ولادي.
ملاك بصتله بحدة و قامت و خرجت بره الكافيه و عمر طلع وراها.

عمر: عارف انك مضايقة بسبب كلامه بس هو ده سيف دبش.
عمر: اتمني متزعليش منه.
ملاك(بغضب): ده حيوان و حقير و. خليني ساكتة احسن.
عمر: ايه رأيك نروح نتمشي في الحتة الجميلة اللي هناك دي.
ملاك: تمام.
ملاك و عمر بدأوا يمشوا و يتكلموا.
عمر: بتحبي المشي؟!
ملاك: بحب الحرية.
عمر: مش اجابة سؤالي.
ملاك: بالعكس اني امشي و بمزاجي و امشي في الطريق اللي انا عايزاه و اللي انا مختاراه يبقي دي حرية و علشان كدة انا بحب الحرية.

عمر: بتحبي ايه؟!
ملاك: حاجات كتير. مش حاجة معينة.
عمر: تعرفي سيدرا منين؟!
ملاك(بتنهيدة): كنا صحاب و في مرة هي انقذتني من حاجة كدة و علشان خاطر الحاجة دي انا قبلت اكون زي ما هو بيقول خدامة ولاده.
شاب: يا حلوة ممكن نتعرف.
عمر: امشي يا ملاك.
شاب2: سيبك منه.
عمر(بغضب): اتفضلوا امشوا مش ناقصة شوية شمامين هي. يلا يا ملاك.
عمر شد ملاك و مشاها معاه.
ملاك(بصريخ): عمر.
في حد ضرب عمر علي رأسه و عمر وقع علي ركبه.

ملاك(بدموع): عمر قوم معايا هنمشي.
شاب: قولنا ليكي نتعرف انتي اللي دماغك ناشفة...
عمر(بوجع): اجري ل سيف.
ملاك قامت بسرعة و كانت هتجري في شخص مسك ايديها و شدها ناحيته.
شاب3: ايه يا حلوة لسة بدري.
ملاك(بدموع): سيب ايدي انت حيوان.
شاب2: خدوها و يلا بينا.
سيف(بغضب): سيب ايديها.
شاب3: و ده مين ده يا بت؟!
سيف قرب من الشاب اللي ماسك ايد ملاك جامد و مسكها و كسرها و حط ملاك ورا ضهره.

شاب3(بصريخ): انتوا مستنين ايه اضربوه.
-في شاب جه ل سيف يضربه في وشه بس سيف وطي و مسك ايده كسرها و كسر رقبته. و التالت سابهم و جري...
سيف: عمر انت كويس؟!
عمر(بوجع): اه.
ملاك: انا آسفة يا عمر.
عمر(بابتسامة خفيفة): و لا يهمك.
سيف سند عمر و رجعوا الكافيه تاني.
تاج(بخضة): ايه اللي حصل؟!
سيف: مفيش حاجة.
عمر: حد يعبرني بكوباية ماية.
ملاك جابت بسرعة كوباية ماية ل عمر و شربته و سيف بصلها بغضب.
عمر: تسلم ايدك يا قمر.

جودي: انت كويس يا عمو عمر.
عمر: اه يا روحي.
سيف: يلا نمشي.
الكل قام و ركب العربيات و اتفأجوا لما لقوا سيف راح لبيت ملاك.
مالك: ايه ده؟!
ملاك(بفرحة): بيتي.
سهي: ده بيتك يا ملاك؟!
ملاك: اه يا طنط.
تاج: ليه يا سيف جاي هنا؟!
سيف(ببرود): الاقرب لينا و عمر عايز يرتاح.
عمر: حبيبي تسلم.
و الكل نزل و ملاك جريت قدامهم و فتحت الباب و دخلت و دخلتهم.
ملاك(بصوت عالي): جدووووووووووووووووو.
محمد: ايه في دوشة ليه؟!

ملاك جريت عليه حضنته و باست رأسه و ايده.
ملاك: وحشتني قد البحر و سمكاته. فين نور؟!
محمد: اه نور يا نور نور.
نور: نعم.
محمد غمز ليها من غير ما حد يأخد باله.
نور: يا حبيبي.
ملاك(برفعة حاجب): نعم!
نور: ايه يا روحي هو جدك مقالش ليكي.
ملاك: قال ايه؟!
محمد: خلاص بعدين يا ملاكي دخلي جوزك و اهله.
ملاك: لا لازم اعرف في ايه هنا؟!
محمد: انا اتجوزت نور يا ملاك.
ملاك: ايه التلوث اللي انا سمعته ده؟!

ملاك: اتجوزت مين يا عينيا؟!
ملاك راحت علي نور شدتها من شعرها...
ملاك(بغضب): المفعوصة دي مراتك...
سيف(بحدة): ملاك ملاك.
سيف شال ملاك من خصرها و شدها بعيد عن نور.
ملاك(بغضب): دي مراتك يا جدو. و يا تري عرفي و لا؟! يا حضرة البيه.
ملاك(بغضب): طبعا ما انت ا.
محمد(بحدة): ملاك احترمي نفسك و حاسبي علي كلامك قبل ما تقوليه.
ملاك: وسع يا سيف وسع.

نور(بدموع): يا ست ملاك و الله ده هزار كنا بنهزر معاكي و الله متزعليش مننا.
ملاك: فين قسيمة الجواز؟!
نور: مفيش لاننا كنا بنهزر معاكي و الله.
سيف(بهمس): خلاص اهدي كانوا بيهزروا معاكي اهدي. نظمي نفسك.
ملاك كانت بتتنفس بسرعة و وشها احمر و نفسها كان سخن...
ملاك: نزلني يا سيف نزلني...
سيف نزل ملاك علي الارض و ملاك قربت من محمد.
ملاك: ليه عملت كدة؟!
محمد: ما جنابك نستيني خالص قولت اهزر معاكي، بس جنابك عصبية.

ملاك: و اختارت نور يعني.
محمد: هو انا اعرف ستات.
ملاك: اه ما انا عارفة، طنط ام سوزي دي ايه و لا طنط نعمة و لا كرستينا و جاسيكا و لا نجوي و لا رشا.
محمد: حبيبة بابا.
ملاك(بضحك): رشا.
محمد(بهمس): بقي منظرنا ووووووووووووحش.
ملاك: اوي.
محمد: احم احم بنعتذر علي اللي حصل ده.
مني: لا عادي و لا يهمكوا.
سهي: بيتكوا حلو يا ملاك.
ملاك: تسلمي يا طنط.
سيف: جودي جودي.
ملاك: سيبها نايمة.
محمد: باتوا معايا بقي.
عمر: بقول كدة.

سيف: لا جايين علشان ملاك كانت عايزة تطمن عليك.
محمد: ابدا و الله باتوا معانا، البيت واسع.
محمد: باتوا يلا يا نور حركي رجلك و اعملي عشاء.
نور: حاضر يا بيه.
سيف: بس لو صحيت و ملقتناش متزعلش.
محمد: بس المهم ان ملاك تبات في اوضتها اكيد وحشاها.
ملاك: اوي.
ملاك: طب لحظة هجيب ل حضراتكوا هدوم. اتفضلي معايا يا طنط سهي و حضرتك يا مدام مني.
مني و سهي طلعوا مع ملاك.

ملاك: دي اوضة حضرتك و دي اوضة حضرتك. لحظة اجيب هدوم.
ملاك مشيت و راحت لاوضة باين انها مقفولة من سنين و فتحتها و طلعت هدوم و خرجت ودتها ل سهي و مني. ملاك نزلت و طلعت تاج اوضة ليها و دخلت اوضتها جابت ليها طقم.
تاج(بقرف): ميرسي.
ملاك: استاذ عمر اتفضل معايا.
عمر: طيب.
سيف سند عمر و ضغط علي جسمه و عمر اتوجع.
سيف: فين؟!
ملاك: هنا...
ملاك دخلت اوضة خالد و جابت هدوم ل سيف و عمر.
ملاك: انت هوديك اوضة ايه اممممم.

سيف: و اوضتك بتعمل ايه؟!
ملاك: لا جودي و مالك هيناموا علي سريري و انا معاهم انت لا.
سيف: و هتقولي ل جدك ايه؟! هو مش انا جوزك.
ملاك: ابعد انت ليه بتقرب عليا وسع.
سيف: عادي مفيش حاجة واحد و مراته.
ملاك: عل.
ملاك كانت خلاص وصلت لاخر الممر اللي هو اوضتها و الباب اتفتح و كانت هتقع لولا ايد سيف.
سيف: باين اوي انها اوضتك.
سيف ساب ملاك و ملاك وقعت علي الارض.
ملاك(بوجع): آه منك لله يا سيف يا ابن طنط سهي.

سيف: ايه الصور دي كلها؟!
ملاك(بحدة): انت مالك اطلع بره يلا.
سيف: ده بيتي زي ما هو بيتك هو مش احنا متجوزين.
ملاك: يادي متجوزين دي اوف.
ملاك قامت من علي الارض و بصت قدامها لقت مالك و ماسك ايد جودي اللي شبه نايمة.
ملاك: خش يا حبيبي.
جودي راحت علي السرير و نامت...
مالك: انا هلبس ايه؟!
ملاك راحت اوضة الملابس و طلعت بنطلون ولادي و تي شيرت بناتي و ولادي و ودتهم ل مالك اللي دخل غير هدومه في الحمام.

ملاك: واقف تتفرج عليا ليه؟!
سيف: مفيش.
ملاك: بعد ما مالك يخرج خش غير هدومك.
تليفون البيت اللي في اوضة ملاك رن.
الخط اتفتح.
ملاك: الو يا حبيبي.
محمد: مش نازلين تتعشوا و لا ايه؟!
ملاك: خليهم يطلعوا ل كل اوضة.
محمد: طيب يا حبيبتي.
ملاك: تصبح علي خير.
محمد: و انتي من اهله.
مالك: هنام فين؟!
ملاك: علي السرير. جمب جودي.
مالك: طيب.
ملاك: استني تتعشي.
مالك: لا شكرا.
سيف دخل خد دوش و غير هدومه. و ملاك بعده و خرجت.

ملاك لبست شورت قصير باللون الاسود و تي شيرت ابيض بحمالة رفيعة علي الكتف لغاية الركبة و رفعت شعرها علي شكل كحكة...
ملاك: هتنام جمب جودي و مالك علي السرير...
سيف: اساسا مفيش حاجة غير كدة...
ملاك: ماشي يا عم المغرور.
و العشاء طلع لكل اوضة و الكل بدأ يأكل و بعدها الكل نام...
سيف راح نام جمب جودي و مالك و لقي ملاك بتنام علي الكنبة.
سيف: هتنامي علي الكنبة ليه؟!
ملاك: علشان جنابك في بيتي و ضيف.

ملاك: و علشان عندي دم بس مش اكتر.
سيف(ببرود): براحتك.
-و بعد فترة كانت ملاك نامت، سيف قام و قرب منها و شالها حطها علي السرير و هي نامت و سيف نام جمبها بس علي جمب واحد و حاوط رأسها من فوق بأيده و حط رأسه فوق رأسها و نام.
في الصباح الباكر.
ملاك كانت بتتقلب و فتحت عينيها لقت سيف واقف قدام البلكونة و صاحي و بصت علي الساعة لقتها 5 الصبح...
ملاك قامت و راحت ناحية سيف و حطت ايديها علي كتفه.
ملاك(بخوف): سيف.

سيف لف ليها ملاك لقت التي الشيرت بتاعه الابيض عليه دم.
ملاك(بصريخ): عااااااااااااااااااااااااااااااااااا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة