قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن

في الصباح الباكر.
ملاك كانت بتتقلب و فتحت عينيها لقت سيف واقف قدام البلكونة و صاحي و بصت علي الساعة لقتها 5 الصبح...
ملاك قامت و راحت ناحية سيف و حطت ايديها علي كتفه.
ملاك(بخوف): سيف.
سيف لف ليها ملاك لقت التي الشيرت بتاعه الابيض عليه دم.
ملاك(بصريخ): عااااااااااااااااااااااااااااااااااا.
سيف(بهدوء): انتي كويسة؟!

ملاك قامت من نومها عرقانة و مخضوضة و بتأخد نفسها بصعوبة و بصت جمبها لقت سيف بيبص ليها بهدوء و هي بتأخد نفسها بصعوبة.
سيف مد ايده بتوتر و خدها في حضنه و ملاك مسكت في التي شيرت بتاعه و بتحاول تهدي نفسها.
سيف: احسن؟!
ملاك(بخوف): انا خايفة اوي انا بخاف من الدم.
سيف: حصل ايه؟!
ملاك(بخوف): كابوس وحش.
سيف: معروف ان الكابوس وحش علفكرة.
ملاك ضربت سيف بكوعها و زقته من علي السرير.
ملاك(بغيظ): حيوان.

ملاك: ايه ده ايه ده مين جابني هنا؟!
سيف: انا عندك مانع.
ملاك: ازاي و من غير ما تستأذني.
سيف: عادي جدا.
ملاك: رزل اوف.
سيف(بجدية): قومي يلا البسي هنمشي.
ملاك: دلوقتي!
سيف: ايوه يلا.
سيف قام و دخل خد دوش و لبس هدومه.
ملاك: جودي جودي.
جودي: نعم.
ملاك: قومي يا حبيبتي علشان هنروح.
جودي: حاضر.
ملاك: مالك يا مالك.
مالك: اممممم.
ملاك: ممكن تقوم علشان هنمشي.
مالك: طيب طيب.
سيف: قومي البسي هروح اصحي تيتة و ماما.
ملاك: طيب.

ملاك دخلت خدت دوش و لبست هدوم امبارح و جودي و مالك صحيوا...
سيف صحي مني و سهي و عمر.
عمر: الله يسامحك يا ابني حرام عليك.
سيف: معلش.
ملاك راحت اوضة تاج خبطت الباب و دخلت.
ملاك: تاج يا تاج يلا قومي.
تاج(بنوم): في ايه اوف؟!
ملاك: قومي علشان سيف قال هنمشي.
تاج: طيب اخرجي بره.
ملاك خرجت و نزلت لقت الكل تحت و عايز ينام.
ملاك: حرام عليك الكل عايز ينام و انت مصحينا من الساعة 6 و نايمين متأخر.

سيف: النهاردة في حفلة.
مني: حفلة ايه يا سيف؟!
سيف: عمي هيتجوز.
مني(بشهقة): ايه انت مجنون؟! مين ده اللي هيتجوز يا سيف؟!
سيف: عمي رزق يا تيتة.
تاج(بحدة): مين قال كدة؟!
سيف: ده قراره يا تاج مش هتجبريه علي حاجة.
تاج: بس.
سيف: حريته و كمان هو راجل و ليه احتياجات لازم تفهمي.
سيف: و كمان انتي كبيرة و عندك عقل اوزني الامور يا تاج اوزنيها.
تاج(بعصبية): مش يلا نمشي.

الكل خرج و ركب العربيات و بعد فترة وصلوا القصر. عمر روح البيت بتاعه...
سيف(بجدية): تعالي ورايا.
ملاك: انا!
سهي: روحي وراه يلا يا حبيبتي.
سيف طلع علي اوضته و ملاك وراه و لقته دخل اوضته و قعد علي السرير و شاور ليها بمعني تقرب...
ملاك: مش خدامة علشان تؤمرني.
سيف: بس مراتي، ادخلي و اقفلي الباب.
ملاك بصت للباب و بصت ل سيف و كانت هتجري سيف مسكها بسرعة و قفل الباب و سندها علي الباب.

ملاك(بتوتر): انا عايزة انام باي.
سيف: من هنا و رايح دي اوضتك و كل هدومك هتنتقل ل هنا، و من هنا و رايح كل احتياجاتي مسئوليتك. و هنعيش زوج و زوجة ما عدا اني المسك و هنام مع بعض علشان ميأثرش علي نفسية جودي و مالك...
سيف لف و ودي ضهره ل ملاك...
سيف: تعالي قلعيني قميصي.
ملاك قربت خطوة من سيف و هو حس بيها غمض عينيه بس فتحها لما سمع صوت الباب بيتقفل لف لقي ملاك مشيت.

-سيف كان هيروح ليها بس حس بدوخة و رجع قعد علي السرير و رجع رأسه لورا و فرد جسمه علي السرير لغاية ما نام...
عند ملاك.
ملاك: جودي ايه رأيك تلبسي ده؟!
جودي: امممم مش بحب اللون ده.
ملاك: طب ده؟!
جودي: طويل اوي.
ملاك: طب استني.
ملاك: ها و ده؟! شيك اوي و حلو و جميل و قمر وافقي بقي.
جودي(بضحك): ماشي.
ملاك: يا قمر انتي.
ملاك: يلا نامي ساعتين و هصحيكي تلبسي.
جودي: طنط ملاك.
ملاك: نعم يا روحي.
جودي: بحبك اوي.

ملاك: و انا بموت فيكي يا روحي.
ملاك حضنت جودي و باست رأسها و خدها.
ملاك: هروح هشوف مالك.
ملاك مشيت و راحت لاوضة مالك و خبطت و دخلت.
ملاك: ممكن ادخل؟!
مالك: اتفضلي.
ملاك: ممكن نتكلم شوية مع بعض؟!
مالك شاور ليها بمعني انها تقعد.
ملاك(لنفسها بغيظ): الصبر يا رب هتفكرني بيه ليه.
ملاك: بص عارفة انك مش متقبلني اوي يعني علشان شايف اني خدت مكان مامتك.

ملاك: بس ده ل فترة معينة و هي هتيجي و هتنور بيتها تاني، انا هنا بس لمجرد فترة معينة بس.
ملاك: اتمني نكون اصحاب و منزعلش من بعض. و اعتبرني صاحبتك يا مالك.
ملاك: مش عايزة تكون زعلان مني.
مالك: هفكر و ارد عليكي.
ملاك: ممكن تسبني اختارلك هدوم للحفلة.
مالك: طيب.
مالك دخل الحمام يأخد دوش. و ملاك اختارت بدلة شيك ل مالك و خرجت لاوضتها غيرت هدومها.

ملاك لبست بنطلون جينز و قميص ابيض دخلته في البنطلون بتاعها. و لبست كوتشي ابيض و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ خفيف.
ملاك نزلت لقت الكل بيشتغل في القصر و الجنينة.
ملاك: ممكن اقعد؟!
مني: اكيد يا حبيبتي...
ملاك: شكرا يا مدام مني.
سهي: قوليلي يا ملاك هي مامتك و باباكي ماتوا ازاي و لا امتي يعني و مين رباكي؟!
مني ضربت سهي بكوعها و ملاك لاحظت.

ملاك(بابتسامة و ثبات): بابا و ماما ماتوا زي ما ربنا كاتب ليهم. امتي من تلت سنين. اللي رباني يعتبر جدو يعني.
مني: معلش يا ملاك متزعليش.
ملاك: هزعل من ايه يا مدام مني. دي الحقيقة اللي مفيش مفر منها.
عدي ساعتين و لقوا سيف نازل و هو مش مركز.
ملاك: هقوم اشوف جودي...
ملاك كانت ماشية بس سيف خبط فيها و هي لحقته قبل ما يقع.
ملاك: انت كويس؟!
سيف: اه اه.

سيف بعد عن ملاك و مشي بره القصر. ملاك طلعت لاوضة جودي بدأت تصحيها و الكل بدأ يجهز و يلبس.

-في مكان تاني...
عند سيف.
سيف ركب عربيته و راح علي مستشفي سيدرا.
سيف: دكتور عدلي سيدرا اخبارها ايه؟!
عدلي: احنا لسة في اول الطريق يا سيف بيه.
سيف: ايوه اللي هو ايه؟!
عدلي: اقصد النتيجة مش هتيجي من اول مرة.
سيف: طيب ممكن اقابلها؟!
عدلي: اه اتفضل معايا.
عدلي خد سيف لاوضة سيدرا و خبطوا الباب.
سيدرا(بفرحة): سيف.
سيف راح ناحية سيدرا و سيدرا حضنته و باسته.
سيف: انتي كويسة؟!
سيدرا(بفرحة): بشوفتك.

سيف: لو سمحت اخرجوا بره.
عدلي: تمام.
ابتسام: خليها تأكل حضرتك...
سيف: تمام.
الكل خرج و سيف و سيدرا اتبقوا مع بعض في الاوضة.
سيدرا: حبيبي وحشتني عامل ايه بتأكل كويس.
سيف: اهدي اه انا كويس.
سيف قرب سيدرا منه و باس رأسها.
سيف: انتي اهم حاجة طمنيني عنك عاملة ايه؟!
سيدرا: الحمد لله يا حبيبي. طمنني عليك و جودي و مالك و تاج و بابا.
سيف: حبيبتي اهدي احنا كويسين كلنا.
سيدرا: و انا الحمد لله.
سيف: طيب مش بتأكلي ليه؟!

سيدرا: طعمه وحش.
سيف: معلش بس لازم تتقوي علشان تخرجي بسرعة و ترجعي لبيتك و ولادك.
سيدرا: و ليك يا حبيبي.
سيف: اكيد. و انا هأجي تاني قريب.
سيدرا: تمام.
سيف باس رأس سيدرا و حضنها و خرج من المستشفي.

-في مكان تاني...
في القصر...
سهي: ها يا بنات جهزتوا؟!
سهي: ملبستيش ليه يا ملاك؟!
ملاك: بقول مش قادرة احضر، هنام و خلاص بقي.
مني: هيتجوز من غير ما يقول لامه. ماشي يا رزق ماشي.
سهي: ازاي بس يا ملاك؟! مينفعش لازم تلبسي.
ملاك: هشوف ان شاء الله.
مالك: سيبوها براحتها.
عفاف: كل حاجة جاهزة يا مني هانم و كل الاكل و الجنينة و اوضة رزق ليه و كل حاجة جاهزة. و.
مني(بعصبية): اتكلمي.

عفاف: و هدوم العروسة الجديدة وصلت.
ملاك(بخضة): مدام مني.
ملاك سندت مني بسرعة و قعدتها علي الكرسي.
ملاك: هاتي ماية بسرعة.
تاج كانت متعصبة علي اخرها قعدت تمسك اي حاجة ازاز قدامها تكسرها.
ملاك: تاج تاج اهدي.
سهي: خدي اشربي يا مني.
العلاقة بين مني و سهي شبه قوية و علشان كدة بينادوا بعض من غير القاب.
تاج(بغضب): وسعي من وشي.
ملاك: طنط عفاف خدي مالك و جودي اوضتهم.
سيف(بغضب): تاج.

سيف قرب من تاج و مسك ايديها الاتنين و شدها معاه لاوضة المكتب...
سيف(بغضب): ايه اللي انتي عملتيه ده؟!
تاج(بعصبية): الحقير عايز يتجوز بعد ما ماما ماتت.
سيف(بغضب): ده حقه انه يتجوز و احمدي ربك انه مش هيتجوزها عرفي و لا الكلام ده...
سيف(بغضب): و الجواز مش عيب.
تاج(بعصبية): صدقني اللي هتيجي دي هتكون فتحت علي نفسها باب جهنم.

سيف(بغضب): اياكي ثم اياكي يا تاج اشوفك بس بتعملي ليها حاجة، هتندمي يا تاج هتندمي اوي.
سيف(بزعيق): علي اوضتك يلا. لغاية ما يجيوا.
سيف(بزعيق): يلاااااا.
تاج بصت ل سيف بعصبية و مشيت طلعت علي اوضتها...
سيف خرج من اوضته و لقي الكل قاعد.
سيف: فين ملاك؟!
سهي(بخوف و توتر): احم اه هي.
مني: هي تعبانة شوية و طلعت تنام شوية و قالت مش قادرة تحضر الحفلة.
سيف طلع بغضب لاوضة ملاك و فتح الباب.
سيف: ملاك. ملاك.

ملاك(بخضة): ايه في ايه؟!
سيف(بحدة): قومي البسي علشان حفلة بليل و مش عايز نقاش يلا.
ملاك: انا تعبانة و عايزة انام. سيبني.
ملاك رجعت نامت و حطت البطانية عليها و علي وشها. سيف قرب منها بغضب و مسكها من كتفها و قومها.
سيف(بغضب): قولتلك بكره حد يكسر كلامي. قومي حالا و نفذي اللي قولته.
ملاك: مالك؟!
سيف زق ملاك و خرج بره اوضة ملاك.
ملاك: اوف علي الرزالة، عيل رزل.

ملاك قامت خدت دوش و خرجت مش عارفة تلبس ايه خالص...
عدت فترة و بدأت الضيوف تيجي.
تاج كانت لابسة فستان اسود قصير لغاية الركبة و في لمعان بسيط و مفتوح من الضهر و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ احمر فاتح و كحل حدد عينيها و لبست صندل بكعب احمر.
مني: يا حبيبتي انتي قمر و حلوة.
تاج: شكرا.
سيف لبس بدلة باللون الاسود و قميص اسود و جذمة ماركة باللون الاسود و ساعته المفضلة و حط البرفيوم بتاعه.

سيف خرج من اوضته نزل لقي الكل الا ملاك.
سيف(بزعيق): عفاف اطلعي شوفي ملاك فين.
عفاف(بخوف): حاضر يا بيه.
عفاف طلعت لاوضة ملاك و خبطت الباب و دخلت.
عفاف: ملاك هانم...
ملاك(بزعيق): محدش يدخل.
عفاف(بخوف): حاضر بس سيف بيه عايزك و بيقول ل حضرتك تنزلي...
ملاك(بزعيق): طيب.
عفاف: انا مالي الله انتوا متعصبين تطلعوا عليا عصبيتكوا. الصبر.
سيف: يلا الضيوف جت.
مالك: جودي تقعدي و متتحركيش الا لما تقوليلي.

جودي: حاضر يا مالك حاضر...
الكل خرج للجنينة و بدأوا يستقبل الضيوف.
راجل: هو العريس جاي امتي؟!
سيف: زمانهم علي وصول.
راجل: عمك ده مبيكبرش خالص.
سيف(بابتسامة مصطنعة): عمي بقي...
راجل(بضحك): طبعا طبعا...
و بعدها سمعوا صوت عربيات و دخل رزق و نزل فتح الباب و مد ايده للست اللي قاعدة في العربية.
: شكرا.
رزق: و لا يهمك، يلا يا نور.
نور: لحظة.

نور كان عندها في حدود 39 سنة جسمها متوسط مناسب ل سنها، سيدة اعمال ورثت الشركات عن والدها اللي توفي من فترة، بشرتها بيضة و عيونها باللون البني. شعرها لغاية نص ضهرها باللون البني في اسود.
نور كانت لابسة فستان ابيض ضيق و ليه ديل من ورا طويل و فيه فصوص بتلمع و رفعت شعرها علي شكل كحكة و نزلت كام خصلة و حطت روچ احمر. و لبست جذمة متزينة باللون الابيض.
سيف راح ل عمه سلم عليه و حضنه.
سيف: مبروك.

رزق: الله يبارك فيك.
سيف: مبروك يا نور هانم.
نور: بنورك يا سيف بيه.
سيف: اتفضلوا.
رزق و نور راحوا قعدوا علي كرسين مخصصين ليهم، و مني بتبص عليه كل شوية بغضب هي و تاج، سيف رجع لرجال الاعمال و عمر جه وقف جمبه.
شاب: هي مين الحورية دي يا سيف بيه؟!
سيف لف اتصدم من طلة ملاك عليهم، و الكل كان باصص ل ملاك بس و بيتكلم عليها...

ملاك كانت لابسة فستان واسع اوي زي الاميرات بحمالة عريضة مايلة علي الكتف ضهرها و كتفها باينين كان باللون الفضي و فيه لمعة جميلة و لبست صندل بكعب اسود. و سيبت شعرها نص علي كتفها و نص علي ضهرها و حطت روچ احمر و كحل حدد عينيها. و لبست اكسسورات بسيطة لبست حلق شيك باللون الاسود طويل و لبست انسيال في ايديها.
سيف قرب من ملاك بخطوات بطئية و حاسس بنفسه بيقل.

سيف مد ايده ل ملاك و ملاك بصت لايده و بصت للي موجودين و مسكت ايده.
سيف(بخفوت): كنتي تخليكي فوق احسن؟!
ملاك: ايه؟!
سيف: مفيش حاجة مفيش. قدامي.
سيف ودي ملاك ل ترابيزة العائلة و وقف جمبها.
سهي: قمر يا ملاك.
ملاك: ربنا يخليكي يا طنط.
جودي: انتي شبه الاميرة يا طنط ملاك.
ملاك: انتي اللي اميرة يا روحي.
عمر(بمرح): تسمحيلي اتغزل في جمالك؟!
ملاك(بابتسامة بسيطة): شكرا.
سيف(بجمود): عمر روح استناني في المخزن عايزك.

عمر(بتوتر): ها خليني هنا؟!
سيف(بجمود): سمعت و لا اعيد تاني؟!
عمر مشي و راح ل مخزن ورا القصر خالص و واقف خايف.
سيف: متتحركيش من مكانك.
سيف مشي ورا عمر و ملاك بصت في اتجاهه.
عمر(بتوتر): سيف انا صاحبك.
سيف مسك عمر من البدلة بتاعته و ضربه بوكس في وشه.
عمر(بوجع): خلاص اسف يا عم...
سيف(بغضب): ما مشكلتك انك بتكرر الغلط و لازم اعملك عاهة مستديمة علشان تحرم.
عمر: لا و الله اخر مرة مش هعمل حاجة تاني.

سيف(بغضب): ما انت اساسا مش هتقدر.
سيف ضرب عمر في بطنه و وشه.
ملاك: بيحصل ايه هنا؟!
سيف(بغضب): هو انا مش قولتلك متتحركيش من مكانك.
ملاك(ربعت ايديها): عارفة علشان كدة اتحركت من مكاني علشان اكسر كلامك.
عمر(لنفسه): يا نهارك اسود كنتي طيبة يا ملاك. الله يرحمك.
سيف: امشي يا عمر.
عمر: ها؟!
سيف(بحدة): قولت امشي يا عمر، يلا.
عمر طلع جري بره المخزن و ملاك كانت هتمشي بس سيف مسك ايديها بكل قوته.

ملاك(بوجع): وسع مش قادرة بتوجعني...
سيف(بغضب): يعني انتي بتحبي تكسري كلامي.
ملاك(بوجع): لو سبت ايدي هقول.
سيف(بغضب): ردي علي كلامي الاول، بتحبي تكسري كلامي؟!
ملاك(بوجع): اه اه، وسع بقي ايدي اتكسرت.
سيف شد ملاك و ملاك خبطت فيه بقوة.
ملاك(بتوتر و وجع): سيب ايدي و سيبني امشي.
سيف(بغضب): اعتذري.
ملاك(بوجع): لا مش هعتذر ابعد ايدك عني بتوجعني اوف.

سيف ساب ايد ملاك بس مسك ايديها التانية تناها ورا ضهرها و قربها منه اكتر.
سيف: انتي مش قدي يا ملاك، انتي مجرد حشرة افعصها بايدي.
ملاك(بوجع): مش خايفة منك و كمان الحشرات مش بيتجوزا كلاب بلدي.
سيف(بغضب): انتي قاصدة تعانديني.
ملاك(برفعة حاجب): و مين قال كدة؟! ممكن قاصدة اني اكسرلك تكبرك اللي في السماء ده.
ملاك: شايف كل حاجة في ايدك و ملكك و تقدر عليها و انك بطل خارق.

سيف(بغضب): انا مش متكبر علفكرة، انتي اللي مش بتعرفي الناس. و بعدين انتي حشرة يا بت...
ملاك(بعصبية): بطل تقولي حشرة انا مش حشرة. و لو انا حشرة فانت كلب بلدي و برص جعان كمان.
سيف بص في عيون ملاك و قرب منها اوي...
عمر: سيف كتب الكتاب.
سيف(بغضب): غور في داهية تأخدك.
ملاك بعدت عن سيف و طلعت تجري ناحية عمر.
عمر: انتي كويسة؟!
ملاك: حاسة بأن ايدي مكسورة مش حاسة بيها.

عمر بص علي ايديها لقي صوابع سيف معلمة علي ايديها و ايديها حمراء اوي.
عمر: معلش.
سيف(بغضب): مش يلا و لا تحبوا تخشوا القصر.
ملاك(بغضب): حقير.
ملاك سابت سيف و عمر و رجعت ناحية الباقي.
عمر: سيف تمالك اعصابك في ايه انت عمرك ما كنت كدة، و كمان انت مش بتحبها علشان اقول ان دي غيرة.
سيف: بس هي شايلة اسمي.
عمر: طب يلا.
سيف راح هو و عمر و كتبوا الكتاب. رزق قام باس رأس نور و قرب من مني.
رزق: امي.
مني لا رد.

رزق: نور يا امي مراتي.
نور: تسمحيلي احضنك يا طنط؟!
نور راحت حضنت مني و مني تلقائيا بادلتها الحضن.
رزق: تاج.
نور: انتي تاج رزق دايما بيحكيلي عنك.
تاج: كويس علشان تعرفي تبعدي عن غضبي.
نور: انتي قمورة.
تاج: عارفة.
رزق: ولاد سيف جودي و مالك.
نور: اهلا اهلا يا حبابيبي.
مالك: اهلا.
جودي: اهلا.
ملاك كانت بتفرك ايديها مكان ايد سيف و وجعاها اوي.
رزق: ملاك مرات سيف.
نور: اهلا انتي ملاك بقي.
ملاك: اه يا طنط.

نور حضنت ملاك و ملاك حضنتها.
رزق: سهي مامت سيف.
نور: اهلا.
سهي: اهلا.
شاب: حضرتك ملاك هانم؟!
ملاك: ايوه.
شاب: انا بحب جدا اشوف حضرتك و عمري ما كنت اتوقع اني اقابل حضرتك.
عمر(بهمس): امشي من هنا احسنلك.
شاب: ايه؟!
عمر: تعالي معايا.
عمر شد الشاب ده بسرعة من قدام عين سيف بس سيف كان مراقبه و عرف شكله.
سهي: ملاك معلش شوفي البوفيه.
ملاك: تمام لحظة.
ملاك كانت ماشية راحة القصر بس حصل ضرب نار.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة