قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

عند ملاك.
مسكت تليفونها و كانت بتلبس جذمتها بسرعة.
ملاك: ايه يا سيدرا؟!
سيدرا: انتي فين؟!
ملاك: بلبس و جاية...
ملاك(بصريخ): عاااااااااااااااااااااااااااا.
الكل سمع صوت صريخ ملاك لان سيدرا كانت مشغلة الاسبيكر...
سيدرا: في ايه يا ملاك؟!
ملاك: مفيش حاجة يا سيدرا باي.
ملاك: يا كلب الكلبة متعملش كدة تاني.
خالد: بودعك.
ملاك: تضربني علي قفايا يعني.
خالد: انتي اللي تافهة.
ملاك: شبهك مش جيباه من بره.

خالد: ربنا يشفي اول مرة العروسة تروح للعريس و الله.
ملاك: مبدأيا ده مش جواز ده لفترة معينة.
ملاك: و انا بعمل ده علشان سيدرا عملت معايا جميل زمان و علشان الاطفال اللي هي مخلفاهم.
خالد: انا متأكد انهم هيتصدموا منك، هو ميعرفوش انك ملكة جمال مصر و لا ايه؟!
ملاك: يا بكاش.
محمد: ها يا حبيب.
محمد(بصدمة): ايه ده؟! انتي راحة فين باللبس ده؟!

خالد: قاعد عمال اقنعها و اقولها يا ملاك انتي راحة كتب كتابك و لازم الناس تأخد انطباع حلو و هي لا.
ملاك(بصدمة): يا كداب!
ملاك: يلا يا جدو و مش هغير هدومي.
ملاك مسكت كرسي محمد و مشيت و خالد جمبها.
و بعد فترة وصلوا لقصر سيف و نزلوا.
خالد: انتي كنتي تعرفي انه المحامي المشهور سيف الدين فؤاد رضوان!
ملاك: انا مكنتش اعرف اسمه حتى...
خالد: الصبر يا رب اغرب جوازة في التاريخ...

محمد: ما تسكت ياض شوية، مين ده يا ملاك؟!
ملاك: معرفش ايه ده شخص كدة.
خالد: الصبر يا رب.
التلاتة دخلوا القصر و ملاك دخلت و هي ماسكة كرسي جدها و مشياه قدامها...
ملاك وطت ل مستوي جدها.
ملاك: اللي لابسة فستان موو? دي سيدرا.
محمد: ربنا يحفظها يا رب.
سيدرا(بصدمة): ملاك! انا بعتالك فستان.
ملاك: ماله لبسي يا جماعة.

ملاك كانت لابسة بطلون اسود و under shirt باللون الاسود بحمالة رفيعة علي الكتف و فوقه جاكت جينز قصير لغاية الخصر، و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما و رفعت شعرها ديل حصان و حطت روچ باللون الاحمر و كحل حدد عينها.
سيدرا: احم طيب تعالي اعرفك علي العائلة.
سيدرا: تيتة مني دي جدتي و جدة سيف.
ملاك: تشرفت بحضرتك يا فندم.
سهي(بصدمة): هو انتي ملاك عارضة الأزياء و اللي بتعمل جلسات تصوير و صورها مالية المجلات؟

ملاك: شرف ليا ان حضرتك عرفاني.
سيدرا: دي مامت سيف يا ملاك...
ملاك: اهلا و سهلا.
سيدرا: سيف جوزي اكيد عارفاه.
ملاك: لا.
سيف بصلها بحدة و ضم حواجبه علي بعض.
سيف(ببرود): زيي بالظبط انا معرفكيش.
عمر: احم اهلا و سهلا انسة ملاك انا عمر صديق عائلة.
ملاك: اهلا ب حضرتك.
سيدرا: بابا رزق.
ملاك: ازاي حضرتك يا عمو؟!
رزق: زعلان جدا منك و من جدك.
محمد: هو حضرتك تعرفني؟!

رزق: انا رزق رضوان. صاحب شركة الازياء اللي الاستاذة ملاك مش راضية تتشارك معايا.
ملاك بصت ل محمد و خالد.
خالد: اه اسفين بقي ملاك مش بتشتغل غير في شركة جدها اسفين.
رزق: سؤال مين انت؟!
خالد: مدير اعمال ملاك هانم و ابن خالتها و اخوها.
رزق: تشرفنا انت بقي اللي لاعب.
ملاك(بجدية): رزق بيه اعتقد احنا مش في شغل علشان نتكلم.
سيدرا: دي تاج يا ملاك.
ملاك: كبرتي شوفتك مرة بس و انتي صغيرة.

تاج(بغضب): و انتي اتغيرتي بتبصي لل...
مني(بحدة): تاج.
سيدرا(بتوتر): دول جودي و مالك.
ملاك: بسم الله ما شاء الله ربنا يخليهم ليكي و يخليكي ليهم...
ملاك: هاي يا قمر انا صاحبة ماما.
جودي: انتي طنط ملاك اللي بتظهر علي السوشيال.
ملاك: اه يا روحي.
ملاك: هاي مالك.
مالك(بضيق): هاي.
ملاك: اقدم ليكوا جدو و خالد اخويا.
عمر: اهلا و سهلا.
تاج: طالما انتي غنية جدك ليه لسة قاعد علي كرسي متحرك.

ملاك غمضت عينها و الكل بصلها بترقب. بس لقوا خالد شالها من وسطها و مشي بعيد عنهم.
خالد: ملاك اهدي اهدي.
ملاك(بغضب): مين دي علشان تجيبي سيرة جدي كدة.
خالد: اهدي بصي ل جدك و اهدي.
ملاك بصت ل جدها لقته بيضحك ليها ضحكت علي ضحكه و قربت منه و باست ايده.
ملاك: هتفضل انت حبيبي الاول و الاخير و هكون مدينة ليك بحياتي كلها يا جدو. و انا فخورة بيك زي ما انت و في كل حالاتك.
محمد باس رأسها و طبطب علي ضهرها.

سهي و مني و سيدرا و عمر عجبهم موقف ملاك و محمد.
عمر: اهو المأذون جه...
عمر(بهمس): سيف.
سيف: ايه عايز ايه؟!
عمر(بهمس): لو لسة عند قرارك و مش عايز تتجوزها قولي، اصل البت صاروخ يا سيف الصراحة.
سيف(بغضب و همس): لو مستغني عن عمرك يا عمر افضل واقف جمبي ثانية واحدة.
عمر بص ل سيف و طلع يجري بعيد عنه.
المأذون جه و سيف مضي هو و محمد و ملاك مضت و بعديهم خالد و عمر الشهود.

سيف حط ايده في ايد محمد و بدأوا يرددوا كلام المأذون.
المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكم في خير.
خالد شال ملاك و لف بيها كتير.
ملاك: خلااااااااص.
مني جابت ملاك جمب سيف و سيدرا راحت حضنت ملاك و حضنت سيف و فضلت في حضنه.
تاج: اوعي تكوني مضايقة يا اسمك ايه انتي.
ملاك لا رد، سيف بعد عن سيدرا.

سيف بص ل عمر و فجأة الكل اتصدم من تصرف سيف. سيف شد ملاك من خصرها و لزقها فيه. ملاك شهقت من الخضة و اتقابلت عيونهم للحظة.
محمد: سيف يا ابني ممكن اتكلم معاك.
سيف: تمام.
سيف راح مع محمد ل مكان هادئ.
محمد: انا عارف ظروف جوازكم.
محمد: عارف انك بتحب مراتك و ملاك بالنسبة ليك عائق ليك في حياتك مسئولية تانية يعني...
محمد: بس حاول تتعامل معاها بهدوء و اتمني الفترة اللي هي هتقضيها هنا تكون كويسة.

محمد: عارف انك ممكن تستغرب اني قبلت انها تتجوز علشان خاطر السبب ده بس انا عندي سبب مش هعرف اقوله دلوقتي.
محمد: اتمني انك تعتبرها شخص من عائلتك و تحميها.
سيف: تمام.
سيف و محمد رجعوا للباقي و الكل بدأ يتكلم و ملاك بتتكلم مع جودي كل شوية...
سيف: طيب عن اذنكوا يا جماعة.
-سيف قرب من ملاك اللي مفهمتش نظرته بس شهقت اول ما لقته شالها و مسكت فيه بسرعة خايفة تقع.

سيف مشي قدام نظرات الكل و بالذات سيدرا اللي كانت بتبص بحزن و شوية غيرة.
ملاك: نزلني.
ملاك: بقولك نزلني انت مش بتسمع.
سيف(ببرود): بتعرفي تسكتي و لا اعلمك ازاي تسكتي؟!
ملاك: طب نزلني و نتفاهم طب.
عند الكل.
خالد: طيب نستأذن احنا بقي.
عمر: لسة بدري.
محمد: لاعن اذنكوا اتشرفنا بمعرفتكوا.
مني: احنا اكتر يا محمد بيه، و ملاك في عينينا.
محمد: واثق من ده. يلا يا خالد.
خالد خد محمد و روح علي الفيلا.

سيدرا: يلا يا مالك يلا يا جودي علشان تطلعوا تناموا.
مالك: بعرف انام لوحدي. يلا يا جودي.
مالك خد جودي و طلعوا اوضتهم و سيدرا بصت للكل و طلعت معرفتش تنام.
عمر: و انا هستأذن.
تاج: اما وريت البت دي مبقاش انا تاج رضوان.
و كل واحد بدأ يطلع علي اوضته.
سهي: بس فعلا جميلة اوي.
مني: ايوه. يلا تصبحي علي خير.
سهي: و انتي من اهله.
عند سيف و ملاك.
سيف دخل بملاك اوضتها و رماها علي الكنبة.

ملاك(بوجع): يا غبي، جسمي اهم منك شخصيًا.
سيف قرب وشه من ملاك اوي لدرجة ان ملاك بتلقائية رجعت بجسمها لورا.
سيف مشي صباعه علي هدوم ملاك اللي انكمشت علي نفسها بسرعة.
ملاك(بتوتر): ابعد انت مفكر نفسك مين.
سيف: مالك خايفة كدة ليه؟!
ملاك(بسخرية): مش بخاف من القرود.
سيف بصلها بغضب و مسك كف ايديها تناه لورا.
ملاك(بوجع): ابعد يا حيوان.
سيف تني ايديها اكتر و ملاك قعدت تتلوي من الالم.

سيف(بغضب): مبدأيا من هنا و رايح اسمي سيف بيه. ممنوع الشتايم و اي حاجة اقولها تتنفذ فاهمة.
ملاك بصتله و عيونها مدمعة و سيف زق ايديها و خد هدوم ليه و دخل الحمام.
ملاك(بدموع): ده اللي طيب يا سيدرا.
-ملاك مسكت ايديها لقتها محمرة اوي و وجعاها. قامت و دخلت اوضة الملابس لقت هدومها محطوطة خدت بيجامة ليها و فوطتها و خرجت لقت سيف خرج من الحمام سابته و دخلت الحمام خدت دوش و غيرت هدومها.

ملاك لبست شورت اسود لغاية قبل الركبة بشوية و فوقه تي شيرت اسود و عليه قلوب باللون الفضي. و رفعت شعرها علي شكل كحكة فوضوية.
ملاك خرجت لقت سيف قاعد علي السرير.
ملاك(لنفسها): اوف هو انا هنام فين؟! لا لا مش جمبه.
سيف(ببرود): جنابك بتفكري في ايه ما تيجي تنامي.
-ملاك راحت نامت علي السرير في اقصي مكان و كان فاضل سنتيميتر و تقع بس شهقت لما لقت سيف حاضنها من ضهرها.
سيف: ايه احنا متجوزين عندك مانع.

سيف(بحدة): نامي.
بعد فترة ملاك فتحت عينيها و شالت ايد سيف من عليها و قامت ببطء من جمبه و خدت مخدتها و راحت علي الكنبة فردتها سرير و نامت عليها,سيف فتح عينه و بص عليها و كمل نوم.

-في الصباح الباكر...
في فيلا ملاك.
خالد(بحزن): صباح الخير.
محمد: صباح النور. مالك؟!
خالد: وحشتني اوي.
محمد: و مين سمعك، بس دي سُنة الحياة.
خالد: كان زمانها بتهزأني و بتهزر معانا.
محمد: عارف يا خالد. ربنا معاها في الحياة الجديدة دي.
خالد: حضرتك وافقت ليه؟!
محمد: هتفهم بس مش دلوقتي يا خالد.
خالد: ليه بس؟!
محمد: لما اتأكد يا خالد.
خالد: من ايه؟!
محمد: نور جهزي الفطار.
نور: الفطار جاهز.

محمد: يلا يا خالد و جهز مواعيد ملاك علشان هي بتحب الانتظام.
خالد: طيب.
محمد: يلا بينا نفطر.
محمد و خالد قاموا و قعدوا يفطروا.

-في مكان تاني...
عند ملاك.
ملاك قامت من نومها بدري لانها متعودة علي كدة و دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت تغير هدومها.
ملاك لبست بنطلون اسود و قميص اسود و صندل كعب احمر و سيبت شعرها و فوقه ضفيرة حلوة كدة. و حطت روچ احمر غامق و كحل.
ملاك خرجت من الاوضة و نزلت الجنينة تشم هواء و بعد فترة بصت في الساعة لقتها 6: 30.
عفاف: حضرتك عايزة حاجة يا هانم.
ملاك: لا شكرا. بس هما بيصحوا امتي؟!

عفاف: الساعة 7 بالدقيقة المنبه بيرن.
ملاك: طيب. شكرا.
عفاف: تحبي تفطري؟!
ملاك: لا لا بفطر بعد ما بصحي بساعة.
عفاف: تمام يا هانم. عن اذنك لو عوزتي حاجة نادي عليا اسمي عفاف.
ملاك: تمام يا روحي و لا يهمك. اتفضلي.
عند سيدرا.
كانت واقفة في البلكونة و لقت ملاك واقفة.
سيدرا راحت لاوضة مالك و بدأت تصحيه.
سيدرا: مالك حبيبي يلا قوم.
مالك: نعم.
سيدرا: يلا علشان مدرستك.
مالك: تمام.
سيدرا: مالك يا حبيبي زعلان ليه؟!

مالك: مفيش حاجة عن اذنك.
مالك قام دخل الحمام يأخد دوش. سيدرا خرجت راحت لاوضة جودي لقت ملاك موجودة.
ملاك(بضحك): يلا بقي قومي.
جودي(بهزار و نوم): لا.
ملاك(بضحك): بتفكريني بنفسي. يلا قومي افطري بقي.
جودي: لما اصحي.
سيدرا(بحدة): جودي بطلي دلع و مياصة و قومي.
جودي: حاضر مامي.
جودي قامت و دخلت الحمام بتاعها و سيدرا كانت هتمشي.
ملاك: سيدرا حبيبتي بلاش تقسي علي جودي كدة.
سيدرا: لا يا ملاك كانت بتدلع.

-سيدرا سابت ملاك و مشيت راحت لاوضتها. جودي خرجت و ملاك اختارت ليها لبس تلبسه و لبستها. و مسكت ايديها و نزلت.
مني: صباح الخير.
جودي: صباح الخير يا نينة.
مني: يا روح قلبي انا.
ملاك: صباح الخير.
مني: صباح النور.
سهي: اومال فين سيف؟!
ملاك(بتلقائية): معرفش.
سهي(باستغراب): هو مش جوزك؟!
ملاك: مفهمتش يعني.
مني: اطلعي صحيه يا حبيبتي يلا.
ملاك: سيدرا تطلعله.
سهي: محسساني انه مش جوزك.

ملاك: لا اه يعني انتوا عايزين ايه دلوقتي؟!
مني: اطلعي صحي سيف لانه بات في اوضتك و المنبه اكيد مرنش.
ملاك: طيب.
ملاك طلعت لاوضتها و دخلت لقت سيدرا في حضن سيف و...
ملاك(بخجل): اسفة.
ملاك خرجت بسرعة من الاوضة.
سيف(ببرود): ابعدي يا سيدرا و اطلعي بره. صحتيني و عملتي اللي عليكي و متنسيش اني لسة متجوزها امبارح يعني عيب كدة.
سيدرا بصتله بضيق و خرجت و كانت ملاك هتمشي.
سيدرا: سيف عايزك.
ملاك(باستغراب): انا!

سيدرا: ايوه.
-سيدرا مشيت و ملاك فتحت الباب دخلت رأسها بس ملقتش سيف دخلت و لقت حد ماسكها من خصرها و سندها علي الباب و قفله و حط ايده اليمين علي الباب.
ملاك بلعت ريقها بصعوبة و حاولت تتحرك بس سيف ضغط علي خصرها بقوة...
سيف: قومتي ليه امبارح من علي السرير؟!
ملاك: عادي.
سيف: دي مش إجابة.
ملاك: اصل انا مش بحب انام جمب حد متعودتش.
سيف: من هنا و رايح تتعودي و تخلي بالك من ولادي كويس اوي.
ملاك: ماشي وسع بقي.

الباب خبط.
سيف شد ملاك لحضنه و بعدها حطها ورا ضهره و فتح الباب.
تاج: ازيك يا سيف ايه اتأخرت يعني؟!
سيف: جاي اهو يا تاج.
تاج: طيب.
تاج سابته و مشيت بغضب. سيف لف ملقاش ملاك.
سيف(بحدة): ملاك.
سيف دخل الحمام ملقهاش و دخل اوضة الملابس ملقهاش برضو.
سيف(لنفسه): راحت فين؟! مش معقول تكون اختفت يعني.

-سيف كان مودي ضهره ل باب الاوضة ملاك كانت مستخبية بين الهدوم استغلت فرصة انه مش باصص للباب و بدأت تمشي براحة بعد ما قلعت الصندل.
سيف حس بحد وراه لف و شاف ملاك و هي ماشية براحة. بس فجأة ملاك لقت نفسها مش علي الارض.
ملاك(بعصبية): نزلني. ازاي تمسكني كدة.
سيف: كنتي مستخبية فين؟!
ملاك: في المصباح انت مالك.
سيف لزق ملاك علي الحيطة و هو شايلها.

ملاك(بتمثيل): ده ذنبي انك طويل يعني حرام عليك لازقني في الحيطة علشان تبين انك اطول مني مكنش العشم يا صاحبي.
سيف نزل ملاك علي الارض و لسة هيتكلم. ملاك ضربته بوكس خفيف في بطنه و طلعت تجري. سيف بص بصدمة و بعدها غير هدومه و نزل ل تحت.
تحت.
عفاف: الاتوبيس يا مالك بيه.
مالك: طيب.
مالك خد شنطته و مشي. الباقي كمل اكله.
سيف: صباح الخير.
الكل: صباح النور.
عمر: صباح الفل.
سيف: ايه اللي جابك؟!

عمر: جيت اعدي عليك و نروح الشغل سوا.
سيف بص ل نظرات عمر ل ملاك.
سيف(بحدة): عمر يلا قدامي.
سيف مسك عمر من دراعه و شده معاه و مشيوا.
رزق: لسة برضو مش موافقة يا ملاك؟!
ملاك: تبقي خد ميعاد و نتكلم.
جودي: تيجي يا طنط ملاك نلعب شوية.
ملاك: ليه لا؟! يلا بينا يا قمر.
ملاك و جودي قاموا و قعدوا يلعبوا و يضحكوا و يهزروا.
تاج: هروح الجامعة.
تاج قامت مشيت و ركبت عربيتها و راحت ل جامعتها.
سيدرا: عن اذنكوا هطلع ارتاح.

سهي: كنت عايزة اخد رأي ملاك في كذا حاجة.
مني: ايه؟!
سهي: الشعر و البشرة علشان اهتم بيهم.
مني: طول عمرك بتحبي تهتمي بنفسك.
سهي: طبعا دي اناقة.
مني(بضحك): طيب.

-في مكان تاني...
في بيت مهجور.
(بصوت رجولي): الكل جاهز؟!
الكل: اه يا بيه.
(بحدة): اي غلطة زي المرة اللي فاتت فيها موتكم.
الكل(بخوف): حاضر يا بيه. متقلقش.
(بصوت رجولي): كويس اوي. جاهز؟!
شخص: ايوه و كل حاجة جاهزة ناقص بس إشارة من ايدك.
(بجدية): كويس. المرة دي انت المشرف لو حصلت حاجة انت اللي هتدفع حسابها و هنسي انك من رجالتي...
شخص: اكيد.
(بجدية): حطيت مراقبة؟!
شخص: من ساعة ما قولت و انا عملت كدة.

(بجدية): خلينا نشوف هيعمل ايه.
شخص: وقت ما تدينا الاشارة هنبدأ.
(بجدية): كمان يومين و لو في تغيير هقولك.
شخص: تمام يا باشا.
قام من علي الكرسي بتاعه بكل برود و مشي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة