قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والعشرون

-سيف مسك ايد ملاك و بدأ يجري بيها و عمر جمبهم بس فجأة في رصاصة اضربت من مسدس زاهر و التلاتة ملاك,سيف,عمر فتحوا عينيهم من الصدمة.
سيف(بخضة): عمر!
عمر وقع علي الارض و سيف نزل ل مستواه.
سيف: عمر متغمضش عينك فاهم قاوم.
عمر(بتعب): م ش ققا در(مش قادر).
عمر بدأ يغمض عينه و يفتحهم بتعب لغاية ما غمضهم خالص.
ملاك: لازم ننقله المستشفي يا سيف.
سيف: اسنديه معايا يا ملاك.
ملاك: حاضر.

سيف و ملاك قوموا عمر و ملاك كانت بتواجه صعوبة بسبب الفستان...
و بعد خمس دقايق ملاك لقت عربية مستنياهم ركبوا عمر و ملاك ركبت و سيف جمبهم.
سيف: اطلع بسرعة علي اقرب مستشفي انجز.
السواق: حاضر يا بيه.
ملاك: اهدي هيبقي كويس.
ملاك مسكت ايد سيف و شبكت صوابعها مع صوابعه و هو رفع ايديها و باسها...
سيف: ان شاء الله.
و بعد فترة وصلوا للمستشفي و دخلوا عمر العمليات فورا بعد ما الدكتور شافه...
ملاك: طب تعالي اقعد.

سيف: مش عايز.
ملاك: هو هيبقي كويس متقلقش.
ملاك(لنفسها): اوف اعمله ايه ده؟!
ملاك قامت ل سيف و خدته في حضنه و هو ما صدق و مسك فيها و كان بيقاوم علشان ميعيطش.
ملاك: و الله هيبقي كويس متقلقش عمر انسان كويس و ربنا اكيد هينجيه.
سيف: بفكر اقول ل مريم.
ملاك: اكيد يعني.
سيف: طيب.
سيف طلع تليفونه و اتصل ب مريم، الخط اتفتح...
مريم: الو يا سيف بيه.
سيف: مريم في عربية هتجيلك اركبيها و تعالي.
مريم: عمر عارف؟!

سيف: اه تعالي يلا.
مريم: طيب.
ملاك: لازم تعرف مهما كانت مراته.
سيف: تمام.
سيف: زاهر عملك حاجة؟!
ملاك: لا.
سيف قرب من ملاك و شد اللي رافع شعرها ل فوق شعرها وقع علي ضهرها و كتفها.
سيف: اهو نغطي شوية بدل ضهرك و جسمك ده.
ملاك: الله مش انا اللي اختارت الله...
سيف: و الله؟! تصدقي صعبتي عليا.
ملاك: سبحان الله انت في صاحبك و لا فيا...
سيف: ملكيش دعوة.
ملاك: يااااااااااااااه علي الرزالة.
سيف: لا كدة مش نافع.

سيف قلع الجاكت بتاع البدلة و لبسه ل ملاك.
ملاك: ايه ده!
سيف: احسن ما يبقي جسمك باين.
ملاك: واسع اوي يا سيف.
مريم(بقلق): سيف بيه؟!
سيف: احم اهلا يا مريم.
مريم(بقلق): فين عمر؟! و ليه احنا هنا؟!
مريم: حمد لله بالسلامة يا ملاك.
ملاك: الله يسلمك.
مريم: فين عمر؟!
ملاك(بتوتر): في اوضة العمليات.
مريم(بصدمة): ايه؟! طب طب هو حالته ايه؟!
مريم(بخوف و دموع): كويس صح؟! ردوا عليا.
ملاك حضنت مريم جامد و باست رأسها.

ملاك: هيبقي كويس متقلقيش.
ملاك: خلي عندكم ثقة في ربنا.
الدكتور: احم سيف بيه.
سيف: ايه يا دكتور؟!
الدكتور: حالته غير مستقرة هننقله للعناية المركزة.
مريم(بدموع): يعني ايه حالته غير مستقرة؟! ردوا عليا.
ملاك: اهدي يا مريم اهدي هو كويس.
ملاك(بخضة): سيف!
ملاك راحت ل سيف لما لقته بيتنفس بصعوبة حطت ايديها علي قلبه.
ملاك(بدموع): اهدي ابوس ايدك اهدي، و الله هيبقي كويس اهدي يا سيف علشان خاطري الزعل غلط عليك.

ملاك(بدموع): علشان خاطري.
سيف غمض عيونه بآلم و سابهم و مشي...
ملاك كانت هتروح وراه بس بصت ل مريم و قعدت جمبها حضنتها.
مريم(بعياط): هو هيبقي كويس صح؟!
ملاك: اه يا روحي هيبقي كويس ان شاء الله.
مريم(بعياط): عايزة اشوفه...
ملاك: يا روحي مينفعش.
مريم(بعياط): علشان خاطري يا ملاك حاولي.
ملاك: صدقيني مش هقدر يا مريم صدقيني، و مينفعش غلط عليه.
ملاك: هجبلك ماية، اهدي بس انتي.

ملاك قامت و خرجت بره المستشفي و راحت للجنينة لقت سيف قاعد لوحده حزين تايه ملاك قربت منه و حاوطته من ورا.
سيف(مغمض عينيه): تعرفي قد ايه اتعذبت في فراقك؟!
سيف: تعرفي كام مرة قلبي وجعني؟!
سيف: كنت تعبان اوي لاني مش قادر اتصرف.
سيف: اللي في العناية دلوقتي اخويا يا ملاك و مش هقدر علي بُعده زي بالظبط مقدرش علي بُعدك.
سيف فتح عينيه و بص جمبه لقي وش ملاك قريب منه قرب منها و (لخيالكوا)...

ملاك(بتوتر): تعالي نجيب ماية ل مريم.
سيف قام و مسك ايد ملاك اشتري مابة و راحوا ل مريم.
سيف: خدي يا مريم.
مريم(بدموع): شكرا.
ملاك: و الله هيقوم بالسلامة ان شاء الله.
مريم(بدموع): يا رب.
التلاتة فضلوا في المستشفي ملاك و مريم قاعدين علي كرسين و سيف قصادهم واقف. مريم نامت و هي قاعدة و ملاك قامت ل سيف.
ملاك: اقعد علي الكرسي يا سيف انت واقف بقالك كتير.

سيف: روحي اقعدي و حسابنا لما افوق انك كسرتي كلامي و مرضتيش تمشي.
ملاك: سيف خلاص بقي مكنش ينفع اسيبك.
سيف: طيب.
سيف: جعانة؟!
ملاك(بكدب): لا.
ملاك بطنها صدرت صوت للدلالة انها جعانة.
سيف: واضح انك مش جعانة خالص.
سيف: خليكي جمب مريم اجبلك اكل.
ملاك: طب استني لما مريم تبقي تصحي و نأكل كلنا.
سيف: طيب.
ملاك: هو مين اللي خطفني ده؟!
سيف: شخص بيكرهني.
ملاك: هو انت اللي بيكرهوك كتير كدة.
سيف: شوفتي.
ملاك: هو.

سيف: ملاك بقول تحاولي تنامي و بطلي اسئلتك.
ملاك(بغيظ): خلاص مش عايزة اعرف حاجة.
سيف(بلامبالاة): احسن برضو.
ملاك مشيت خطوة و بعدها حست بتقل دماغها و كانت بتقع لورا سيف لحقها بين ايديه.
سيف(بخضة): ملاك ملاك ردي عليا ملاك.
مريم(بخضة): عمر فاق! ايه ده ملاك؟!
سيف(بصوت عالي): دكتور بسرعة.
سيف: حبيبتي فتحي عينك يلا.
مريم: ملاك.
ممرضة: جيبها معايا يا بيه.
سيف شال ملاك و مشي ورا الممرضة.
سيف: خليكي مع عمر.

سيف حط ملاك علي سرير المرضي و الدكتور دخل و كشف عليها.
الدكتور: حضرتك تعرف...
ملاك. كانت بتفتح عينيها و تغمضهم.
سيف(بسرعة): ايوه كنت اعرف و تعالي نتكلم بره.
سيف و الدكتور خرجوا بره اوضة ملاك...
الممرضة: جوزك بيحبك اوي.
ملاك: شكرا.
الممرضة: وقعتي عليه منين ده؟!
ملاك: افندم!
الممرضة: خلاص اسفة.
سيف: احسن؟!
ملاك: اه...
سيف: خلاص اخرجي.
الممرضة: حاضر.
ملاك: ممكن اسأل سؤال؟!
سيف: اتفضلي.

ملاك: هو انت عرفت طريقي منين؟!
سيف: في شخص من رجالة زاهر بيعمل لحسابنا و لما عرف مكانك قالي و انا خدت رجالتي و خططنا اننا هندخل علي اساس جرسون و كدة و الباقي انتي عارفاه.
ملاك: طب.
سيف: ملاك انتي قولتي سؤال اهدي بقي الله يهديكي.
ملاك: بس.
سيف: و الله اسكتك بطريقة هتخلي خدودك دي طماطم اظن عرفتيها.
سيف قام باس رأس ملاك و خرج و ملاك مسكت المجلة اللي جمبها و رمتها من كتر الاحراج.

-في مكان تاني...
في بيت ملاك...
-في اوضة خالد.
خالد كان نايم صحي علي صوت تليفونه.
الخط اتفتح.
خالد(بنوم): الو.
شروق: الو يا حبيبي. صباح الخير.
شروق: صوتك بيبقي حلو اوي لما بتصحي.
خالد: مش نحترم نفسنا بقي، يعني انتي مصحياني علشان تقولي كدة.
شروق: مالك يا حبيبي و قريب لما نتجوز هبقي اشوف شكلك اول ما تصحي من النوم.
خالد قام اتنفض علي السرير.
خالد: ن ايه يا عنيا؟!
شروق: نتجوز يا حبيبي.

خالد: غوري يا بت في داهية تأخدك مش عارف انتي اهلك مربوكيش.
شروق: ما لما نتجوز ابقي ربيني يا حبيبي.
خالد: بت انتي معندكيش كرامة.
شروق: ايه ده انت معرفتش؟!
خالد: خير؟! ايه اللي حصل؟!
شروق: كرامة ماتت الاسبوع اللي فات.
خالد: يخرب بيت رزالتك يا شيخة في ايه ايه القرف بتاعك ده...
خالد قفل التليفون و رماه علي السرير بغضب...
خالد: منك لله يا شيخة طيرتي النوم من عيني.
خالد قام خد دوش و خرج غير هدومه و نزل ل تحت.

شروق: ايه ده؟! خالد ازيك.
خالد: الحمد لله اومال فين جدو؟!
شروق: خرج من بدري.
خالد(بصدمة): نعم!
شروق: قولتله اجي معاك قالي لا. و خد نور و مشي.
خالد: اوف طيب.
خالد طلع تليفونه و اتصل ب محمد بس التليفون مغلق.
خالد: اوف علي العاب العيال الصغيرة دي يا جدو.
شروق: متقلقش انا متفائلة خير.
خالد: اخرسي.
شروق: انا عملتلك حاجة ده انت ايه القرف ده؟!
خالد: بت انتي مش طايقك و لا طايق صنف البنات كله حلي عن نافوخي.

شروق: بيئة اوي اوي.
خالد: متشكر مش عارف قاعد معاكي بعمل ايه.
خالد ساب شروق و ركب عربيته راح للشركة.
شروق: طيب اصبر عليا يا خالد يا ابن خالة ملاك.

-في مكان تاني...
عند محمد.
محمد: يعني يا دكتور في امل؟!
الدكتور: حضرتك خايف ليه؟! نسبة النجاح كبيرة.
نور: اصل هو يا دكتور عامل عمليه في قلبه...
الدكتور: لا لا مش هيأثر.
الدكتور: انت اول ما تكون جاهز قولنا لانه هنحجزك في المستشفي.
محمد: طيب يا دكتور شكرا ل حضرتك.
الدكتور: و لا يهمك يا محمد بيه.
الدكتور: ان شاء الله حضرتك هتقف علي رجلك من تاني متقلقش.
الدكتور: مش كدة يا آنسه؟!
نور: ها؟! اه اه طبعا.

محمد: عن اذنك يلا يا نور.
نور: اتفضل يا بيه.
نور مسكت الكرسي و مشيت مع محمد و ركبته في العربية، و لفت ركبت جمبه.
و راحوا مطعم اتغدوا و بعدها رجعوا البيت تاني.

-في مكان تاني...
في القصر.
-في اوضة تاج.
تاج كانت نايمة علي الكنبة و باصة للسقف سرحانة.
نور: تاج تاج يا تاج.
تاج: ها في ايه؟
تاج: خير جنابك جاية ليه؟
نور: مفيش يا روحي بطمن عليكي.
نور: مش هتروحي الجامعة؟!
تاج: لا و يلا بره.
رزق(بحدة): تاج انا سكت ليكي كتير لكن دي مهما كانت مراتي فاهمة و لا لا.
تاج: مش عايزة افهم يلا بره.
رزق: شكل دلعي بوظك اتعدلي يا تاج احسنلك.
رزق: تعالي يا حبيبتي.

رزق خد نور و خرجوا من اوضة تاج، تاج قامت كسرت كل حاجة ازاز قدامها بغضب...
عند معتز...
معتز كان واقف في البلكونة و ساند علي السور و ماسك في ايده صورة...
معتز: انا مشتاق ليكي اوي، مشتاق ل لمسة ايدك.
معتز: انا اتعالجت علشان خاطرك...
معتز: و متأكد انك هترجعيلي يا حبيبتي.
معتز: متأكد انك هتسيبي الكل علشان خاطري.
معتز: هترجعي معايا و هنعيش مع بعض و اخلف منك...

معتز: مش هعملك حاجة هنكمل حياتنا مع بعض و احنا مبسوطين.
معتز: بحبك...
معتز: في اقرب وقت هرجعلك ليا انتي ملكي انا و بس...
معتز(بغل): مش هسمح لايًا كان مين يأخدك مني بعد ما لقيتك.
سهي: معتز.
معتز: ها؟! ازيك يا طنط سهي.
سهي: كويسة بس مالك عيونك حمراء ليه؟!
معتز: معرفش ممكن علشان منمتش كويس.
سهي: اه معلش...
معتز: حضرتك عايزة حاجة؟!
سهي(بمرح): هو برضو مش ناوي تقول اسم الشركة.
معتز(بضحك): لا الافتتاح بعد يومين.

سهي: يعني مفيش امل.
معتز(بضحك): ابدا.
سهي: طيب يا معتز.
سهي: خليك فاكرها.
معتز: بحبك.
سهي: ايه ده؟! ولد تأدب.
معتز(بضحك): عيوني.
سهي: يلا باي اروح اشوف عاملين ابه في المطبخ.
عند مني.
مني: يا جودي انتي و مالك ابوس ايديكوا ابوكوا لو عرف هينفخكوا.
مالك: قولت مش هروح مدرسة الا و ملاك موجودة.
مني: يا جودي.
جودي: ابدا.
مني: مالك.
مالك: مستحيل.
مني: يالهووووووي لو ابوكوا عرف مش بعيد يحاسبني انا...

مالك: طب علي الاقل تكلمنا.
مني: هي مسافرة معلش استحملوها.
جودي: يبقي احنا في اجازة باي.
جودي اترمت علي السرير و كملت نوم.
مالك: باي يا منمن.
مالك خرج و راح اوضة كمل نوم هو كمان.
مني: ربنا يستر يا ولاد سيف.

-في مكان تاني...
في المستشفي.
ملاك: يا ابني كل ربع ساعة ناطط ليا ليه؟!
سيف: بطمن عليكي.
ملاك: طيب. مش هتنام شوية انت منمتش من امبارح.
سيف شال غطاء السرير بتاع ملاك و نام علي جمبه و حضن ملاك.
ملاك: بس.
سيف: هشششششش، العبي في شعري يلا.
ملاك: نعم!
سيف: مش هكرر كلامي.
-ملاك غطت سيف و رفعت ايديها بتردد علي شعره و بدأت تملس عليه و تغرز صوابعها فيه لغاية ما سيف نام في حضن ملاك...

ملاك باست رأس سيف و حاوطته بايديها و بعد فترة و هي بتفكر نامت...
عند مريم.
مريم: اوف هتفوق امتي بقي يا عمر؟!
مريم: حرام عليك تعب الاعصاب اللي انت بتعمله فيا ده.
مريم: حرام عليك فوق بقي ابوس ايدك.
جت ممرضة و دخلت ل عمر و بدأت تفحصه لاحظت ايده بتتحرك. خرجت نادت الدكتور و الدكتور دخل الاوضة بصمت.
مريم حست بان في حاجة وحشة حصلت ل عمر وقعت علي الارض.
عند عمر.
عمر بدأ يفتح عيونه ببطء و الدكتور واقف جمبه.

الدكتور: استاذ عمر انت سامعني؟!
عمر غمض عيونه و فتحهم دلالة علي انه سامعه.
الدكتور: طيب جهزي اوضة عادية يا اولفت...
اولفت: حاضر يا دكتور.
مريم(بقلق): هو عمر حصله حاجة؟!
الممرضة: لا عمر بيه فاق.
مريم(بفرحة): بجد!
الممرضة: اه و الله.
مريم: طب ممكن اشوفه؟!
الممرضة: بعد ما ننقله اوضة عادية. عن اذنك.
نقلوا عمر اوضة عادية و الدكتور فحصه و خرج. مريم دخلت بتوتر.
مريم: حمد لله بالسلامة.
عمر: الله يسلمك.
عمر: فين سيف؟!

مريم: ملاك اغمي عليها و هو معاها.
عمر: تمام، انتي مين اللي جابك؟!
مريم: السواق.
عمر: تمام.
مريم: حاسس بوجع او اي حاجة؟!
عمر: لا.
مريم: تمام. الف سلامة.
عمر: اتكلمي في حاجة غير كدة.
مريم: اعمل ايه؟!
عمر: روحي نامي.
مريم: لا بس.
عمر: خلاص قربي.
مريم: نعم.
عمر: اقعدي علي السرير.
عمر اتحرك شوية و ساب مساحة ل مريم.
مريم: ايه!
عمر: نامي و انتي ساكتة عينيكي حمراء و شكلك منمتيش.
مريم ترددت كتير و عمر فهم هي بتفكر في ايه.

عمر(بجدية): ده امر علفكرة يعني نامي.
مريم بصتله و لاحظت جديته في الكلام و نامت جمبه علي السرير.
مريم: طب ما انام علي الكنبة.
مريم كانت هتقوم بس عمر مسكها بايده السليمة.
عمر: نامي و مش عايز اسمع صوتك يلا.
مريم رجعت ل نومتها و غمضت عينيها، عمر رجع رأسه لورا و كان حاسس بوجع بسبب كتفه.
عند سيف و ملاك...
سيف صحي من النوم و كان مصدع شوية بس قعد يتأمل في ملاك، و مسك ايديها و باس باطن ايديها.

ملاك فتحت عينيها ببطء لكن غمضتهم لما لقت سيف قرب عليها و باس عيونها.
سيف: صباح الجمال...
ملاك: احنا لسة الصبح؟!
سيف: يعتبر اه.
ملاك بعدت عن حضن سيف و قامت وقفت و هي بتعدل الفستان و شعرها علي ضهرها.
سيف: ملاك.
ملاك: نعم.
سيف: فاكرة اللي قولته ليكي لما كنا مخطوفين.
ملاك: لا و مش عايزة افتكره.
سيف: بس انا لسة عند كلمتي.
ملاك: طيب و انا مش بحبك اعمل ايه يعني اعيش معاك غصب.
ملاك: عن اذنك.

ملاك كانت هتمشي بس وقفت بصدمة لما سمعت سيف.
سيف: ملاكي عشقي و غرامي,حقيقتي و خيالي,لا بل حقيقتي، اقسم بقلبي الذي لا يحتوي شئ سواكِ إنك حقيقتي,انتي الحبيبة الاولي و الاخيرة و لم يدق قلبي لاحدًا سواكِ,ف انتي حبيبة الروح انتي غرامي و املي و رفيقة دربي,انتي جوهرتي,انتي اغلي ما املكه يا ملاك.
انتي سبب وجودي في هذا الكون.
لو خيروني في حياتي الثانية و الله سأختارك انتِ صدقاً.

ف انا لم اجد اجمل من هذا الوجه,ف لتبكي كل عيون الدنيا و لكن عيناكي لا تبكيان لأني عندها فقط سأبكي دماً بدل الدموع.
ف ليغضب كل العالم لكن انتِ يا حبيبتي ارجوكِ لا تغضبي,سأفجر براكين غضبي لأجلك يا رفيقة الروح.
ارحمي هذا العاشق فهو زاهد في جمالك و لكن لا تستبدي في جمالك فهو عاشق مسكين لا يتحمل القسوة...

-ملاك كان ضهرها ل سيف و سمعت كل كلمة سيف قالها و غصب عنها عيطت و سابتله الاوضة و خرجت بسرعة. سيف اتنهد و قعد علي السرير.
عند ملاك.
ملاك مسكت فستانها و طلعت تجري بره المستشفي و راحت للجنينة الخلفية قعدت لوحدها و غمضت عينيها...

-في مكان تاني...
عند عدي.
عدي: مها جيبيلي ملفات الصفقة الجديدة.
مها: حاضر يا عدي بيه، بس كان في واحدة عايزة تقابل حضرتك و واخدة ميعاد.
عدي: الساعة كام؟!
مها: المفروض كمان دقيقتين لانها جاية من بدري.
عدي: طيب دخليها.
مها: حاضر.
مها خرجت و دخلت البنت ل عدي.
عدي كان مركز في الورق اللي قدامه و بيتكلم.
عدي: اتفضلي قالوا انك عايزاني.
بنت: انا.
عدي: اقعدي.
البنت قعدت علي الكرسي و عدي لسة عيونه في الملف.

عدي: سامعك اتفضلي.
بنت: انا اسمي جود و معايا لغات و شهادات كتير بس لما كنت بقدم في اي شركة مكنوش بيقبلوني لانه حالتي المادية يعني علي قدي.
جود: و في شخص دلني علي حضرتك.
عدي رفع عيونه و بص للي قدامه بس اتصدم.
جود: عندها 24 سنة. متوسطة الطول,عيونها باللون البني الفاتح,شعرها بيوصل ل نص ضهرها باللون البني في اسود,ملامحها جميلة,طيبة و مؤدبة و يتيمة حالتها المادية متوسطة.
عدي: اه احم.
عدي: انسة جود صح؟!

جود: ايوه.
عدي: تمام سيبيلي ملفك هقرأه و تعالي بكرة ان شاء الله و هتعرفي القرار.
جود(بفرحة): بجد!
عدي: اه. سيبي ملفك بره.
جود: شكرا ل حضرتك.
عدي: اتفضلي.
جود ودت ملفها ل مها و مشيت و هي مبسوطة...
مها: طلبتني يا عدي بيه؟!
عدي: اه احم هاتيلي ملف البنت اللي لسة ماشية.
مها(باستغراب): مش هتخلي مستر سعد هو اللي يشوفه.
عدي: اعتقد سمعتيني.
مها: طيب.
مها راحت جابت الملف و حطته علي المكتب و مشيت.

-عدي فتح الملف و بدأ يقرأ فيه و اعجب جدا بشهادتها و كمية اللغات اللي هي بتعرف تتكلمهم و انبهر اكتر لما عرف ان واحدة زيها و مستواها قليل و قدرت تحقق ده كله.
عدي مضي موافقة علي شغلها و خلاها سكرتيرته الخاصة و نقل مها سكرتيرة المدير المالي.

-في مكان تاني...
في الجامعة.
ريتاج كانت حاسة بملل و قررت تروح.
شاب: ريتاج.
ريتاج: خير يا اسامة؟!
اسامة: مالك بكلمك براحة تكلميني براحة.
ريتاج: طيب ان شاء الله.
ريتاج: عن اذنك.
ريتاج كانت هتمشي بس اسامة مسك ايديها و شدها ناحيته.
اسامة: انتي عارفة اني رايدك في الحلال يا بنت الناس متخلنيش ازعلك.
ريتاج: و انا و الكل عارفين انك بلطجي الدفعة و انا مش بتجوز مجرمين.
اسامة: هزعلك يا ريتاج و انتي مش قد زعلي.

ريتاج(بغضب): سيب ايدي يا قليل الادب.
اسامة ساب ايد ريتاج لكن قرب منها اوي.
اسامة: راجعي نفسك يا ريتاج لاني لما بزعل. بزعل الكل و هيبقي في نار هتحرق الكل.
عامر: و المفروض نخاف.
عامر وقف قدام ريتاج و خباها ورا ضهره.
اسامة: ايه يا قمور ما تفكك مني و روح شوف الدكتور اللي علم عليك.
عامر(بغضب): امشي يا اسامة علشان مقتلكش في ايدي دلوقتي.
اسامة: خفت انا اوي يا عيل يا فرفور.

ريتاج(بدموع): خلاص يا عامر علشان خاطري، امشي بقي يا اسامة.
عامر: امشي انتي يا ريتاج.
اسامة: ايوه يا حبي ده كلام رجالة و انا مبحبش خطيبتي تقف مع راجل غريب يلا.
عامر ضرب اسامة بغضب في وشه.
اسامة: تصدق وجعتني ياض.
اسامة قام ضرب عامر و بدأوا يضربوا في بعض...
جاسر: وسعوا وسعوا يلا.
جاسر فك الاشتباك اللي بين عامر و اسامة.
جاسر: ورايا علي مكتبي و انتي يا ريتاج.
جاسر راح علي مكتبه و التلاتة وراه.

جاسر: ممكن افهم ايه اللي حصل بره ده؟!
اسامة: يا دكتور.
جاسر: اتكلمي يا ريتاج احكي حصل ايه؟!
ريتاج(بعياط): كنت مروحة اسامة اعترض طريقي و تطاول عليا بالكلام و مسك ايدي بس عامر جه علشات يبعده عني و قامت خناقة.
جاسر(بحدة): الموضوع ده لو اتكرر تاني هيبقي في رفض و هيبقي متوصي اوي عليكوا مني.
جاسر(بحدة): و انت يا اسامة لو شوفتك قريب من ريتاج تاني هتزعل مني اوي.
جاسر: يلا امشوا. استني يا ريتاج.

عامر و اسامة خرجوا اسامة بص ل عامر بغضب و مشي عامر استني ريتاج.
جاسر: احم هي تاج فين؟!
ريتاج: تعبانة من اخر وقعة.
جاسر: اه طب قولي ليها انها لازم تحضر امتحان المرة الجاية.
ريتاج: حاضر يا دكتور عن اذنك.
ريتاج خرجت شافت عامر قعدت جمبه.
ريتاج(بدموع): انا اسفة يا عامر ده كله بسببي انا.
عامر: مفيش حاجة، حاجة بسيطة قومي يلا اوصلك يلا.
ريتاج: طيب.
ريتاج ركبت عربية عامر و عامر وصلها بيتها.

ريتاج: شكرا ليك علي كل حاجة.
عامر: باي.
عامر ساق بالعربية و روح علي بيته. ريتاج طلعت علي بيتها.

-في مكان تاني...
عند عمر.
عمر: ادخل.
سيف: حمد لله بالسلامة.
سيف: احم مكنتش اعرف.
سيف خرج و عمر بدأ يصحي مريم.
عمر: مريم مريم.
مريم(بنوم): مبحبش المانجا ابعد عني.
عمر: مانجا!
عمر: مريم انتي يا بت قومي.
مريم(بخضة): ايه ايه مين مات؟!
عمر: لا اصحي بقالك ساعتين نايمة.
مريم: اه اسفة اسفة.
مريم قامت وقفت و عدلت هدومها.
عمر: افتحي ل سيف.
مريم: بس مفيش حد خبط.
عمر: اسمعي الكلام.

مريم راحت فتحت الباب اتصدمت لما لقت سيف واقف.
مريم: احم اتفضل.
سيف: الف سلامة.
سيف حضن عمر و عمر حضنه...
سيف: عامل ايه دلوقتي؟!
عمر: عايز اروح.
سيف: تروح ايه يا عمر انت لسة تعبان.
عمر: لا عايز اروح.
سيف: ياض هزعلك.
عمر: و انا بقي مبحبش المستشفيات و عايز اروح.
سيف(بنفاذ صبر): عمر...
عمر: حسيت باللي انا بحسه لما بتكون مكاني.
سيف: شايل في قلبك كتير بقي.
عمر: يعني مش اوي هما شوية رفايع.
سيف(بضحك): طيب يا عم عمر.

الباب خبط و ملاك دخلت.
ملاك: انبسطت جدا انك فوقت حمد لله بالسلامة.
عمر: الله يسلمك.
عمر: يلا يا سيف اتكلم مع الدكتور عايز اخرج.
سيف: هشوف.
سيف كان هيخرج بس عمر اتكلم.
عمر(بخبث): اه و شد حيلك انت و ملاك عايز ابقي عم تاني.
ملاك بصت بصدمة ل سيف و خجلت و وطت رأسها في الارض، سيف بص ل عمر بغيظ.
سيف(باستفزاز): عقبالك انت و الانسة مراتك مريم.
سيف خرج، مريم اتكسفت هي كمان و عمر بصلها باحراج. و غيظ من سيف.

و بعد شوية اجراءات سمحوا ل عمر يخرج مع العناية المركزة و رجعوه بيته.
سيف: اوف اخيرا.
عمر: معلش يا صاحبي تقلت عليك.
سيف: عيب عليك قول انك كنت عربية نقل و انا كنت شايلها.
عمر: ظريف بتنقط سكر.
سيف: طب ابقي كُل منه عيل رزل.
سيف: خلي بالك منه يا مريم يلا باي.
سيف: يلا يا ملاك.
سيف و ملاك خرجوا بره الفيلا و ركبوا العربية.
مريم: تحب اعملك حاجة؟!
عمر: ساعديني اقلع القميص.
مريم(باحراج): حاضر.

مريم بدأت تفك ازرار قميص عمر و هي بتبص بتوتر.
مريم: حاجة تاني؟!
عمر: لا اخرجي و اطفي النور.
عمر نام علي ضهره و حط ايده علي عينه. مريم بصت عليه و خرجت غيرت هدومها و بدأت تجهز غداء...
عند سيف و ملاك.
سيف: تحبي تروحي مكان معين؟!
ملاك: لا عايزة اروح البيت.
سيف: طيب.
بعد فترة وصلوا للقصر و ملاك نزلت و دخلت علي جوا و سيف سند علي العربية و بص عليها لغاية ما اختفت من قدامه.

سيف(بتنهيدة): آه يا ملاك ناوية تعملي فيا ايه تاني؟!
سيف قفل الباب و راح وراها و دخل القصر.
مني(بفرحة): ملاك.
مني حضنت ملاك و ملاك بادلتها الحضن. و حست بايد سيف علي ضهرها و بيضمها و بيضم مني ليه.
سيف: تسمحولي طبعا...
ملاك(بتوتر): هطلع انا اغير الفستان تقيل اوي.
سيف: لا خليكي يا روحي.
سيف وطي و شال ملاك اللي بصتله بصدمة و طلع علي اوضتهم. مني بصتلهم بسعادة و حب.

ملاك: مش عايزة ادخل الاوضة دي تاني، دي بتاعت سيدرا مش بتاعتي.
سيف: بس هي اوضتي و انتي مراتي يعني دي اوضتك زي ما هي اوضتي.
ملاك: انت ليه مش عايز تفهم انا مش مراتك انا يعتبر مربية ل ولادك.
سيف: خلصتي؟!
ملاك: ا...
سيف قرب من ملاك و (لخيالكوا) و دخل بيها الاوضة و حطها علي السرير ملاك ضربته برجليها في بطنه.
سيف(بوجع): يا غبية.
ملاك: يا حقير قولتلك مية مرة متقربش مني...
سيف: غبية.

ملاك: حقير و حيوان و سافل و قليل الادب و عايز ضرب الجذم و و.
سيف(قرب منها): و؟!
ملاك زقته و دخلت الحمام و سيف رمي نفسه علي السرير.
سيف: الصبر من عندك يا رب.
ملاك خدت دوش طويل كانت بترتب افكارها بتأخد قرارت مأخدتش بالها انها اتأخرت...
ملاك خرجت لقت سيف نايم علي السرير بهدومه و نفسه منتظم.
ملاك دخلت اوضة الملابس و بدأت تغير هدومها.

ملاك لبست بنطلون كحلي و فوقه تي شيرت جملي بحمالة رفيعة علي الكتف و دخلته في البنطلون و سرحت شعرها علي شكل كحكة عالي.
ملاك خرجت و قربت من سيف قلعته الجذمة و قربت نامت جمبه و كانت مودياه ضهرها.
ملاك فجأة لفت و حضنت سيف و حطت رأسها علي صدره و ايديها مكان قلبه. سيف و هو بيتقلب حضنها و قربها منه اكتر...

-في مكان تاني...
عند خالد.
خالد: مستر جاك كدة هنبدأ تصوير من اول بكرة ان شاء الله.
جاك: تمام، خلي ملاك تكون جاهزة.
خالد: اكيد ان شاء الله.
صابر: خالد المواقع جاهزة.
صابر: في مكان هيبقي بره الاستوديو.
خالد: طيب يا صابر بيه.
خالد: عن اذنك يا جاك.
خالد: هنبدأ في مكان التصوير الخارجي الاول.
صابر: تمام معنديش مانع.
صابر: هو جاك ده مغرور علطول.
خالد: معرفش شخص رزل اوي اوي اوف.
صابر: ربنا يصبرنا و يصبرك.

خالد: اضحك اضحك ما انا اللي معظم الوقت معاه.
صابر: طيب.
جاك: خالد مساعدتي هتوريك الفساتين اللي ملاك هتلبسه يلا باي.
جاك لبس نضارته و ركب عربيته و مشي.
خالد: يخرب بيت غروره اوف...
خالد: اه نسيت هبعت ماسدج ل ملاك.
صابر: طيب.
خالد بعت ماسدج ل تليفون ملاك، لقي تليفونه بيتصل.
خالد: اوف يا شيخة ارحميني عايزة ايه اوف.
الخط اتفتح.
خالد(بعصبية): لو عندك شوية كرامة ابعدي عني.
شروق(بعياط): خالد الحقني جدو تعبان.

خالد(بصدمة): شروق!
خالد اتصدم لما سمع كلام شروق و اتصدم اكتر لما عرف ان شروق هي اللي بتكلمه و تقرفه كل شوية.
خالد: اهدي انتوا فين؟!
شروق(بعياط): في عربية الاسعاق و رايحين مستشفي().
خالد: اهدي اهدي انا هسبقك علي هناك.
خالد ركب عربيته و راح علي المستشفي لانها كانت قريبة منه و نزل مستني شروق و جده.
و بعدين جت عربية الاسعاف و نزلوا محمد و شروق كانت هتنزل لقت خالد شالها من وسطها و نزلها.
خالد: حصل ايه؟!

شروق: كنا بنتكلم و فجأة لقيته اغمي عليه.
خالد: طيب اهدي اهدي.
دخلوا محمد اوضة الكشف و الدكتور فحصه.
الدكتور: متقلقوش اغماء بسيط مخدش دؤاه في وقته بس.
خالد: طيب شكرا ل حضرتك.
الدكتور مشي و خالد لف ل شروق و علي وشه تعابير غير مفهومة...
شروق(بخوف و توتر): في ايه؟!
خالد: يعني انتي ده كله بتستغفليني؟!
شروق: ها لا.
خالد: و الله؟! يعني طلعتي بتستعطبي و كمان بتكدبي بعد ما اكتشفت لعبتك.
شروق: ها لا هو انا.

شروق: انا بحبك.
شروق قربت من خالد و (لخيالكوا).
شروق: اسفة.
شروق سابت خالد و جريت علي اوضة جدها، خالد كان مصدوم من جرائتها...
عند محمد.
شروق: حمد لله علي السلامة.
محمد: الله يسلمك، لكن وشك احمر كدة ليه.
شروق حكت اللي حصل ل محمد و هي بتعيط.
محمد: كويس انك عارفة انك غلطتي.
شروق(بعياط): معرفش لقيت نفسي بقرب عليه فجأة غصب عني اندفاع.
شروق(بعياط): بس و الله بحبه معرفش امتي بس عجبني تقله اسلوبه.

شروق(بعياط): انا خايفة لاكون ضيعته بين ايدي.
محمد: هو بقي اللي يجاوب عليكي.
شروق بصت وراها لقت خالد واقف ساند و مربع ايده.
خالد: هتغاضي عن اللي حصل بره.
خالد: و قدامك تلت ايام تثبتيلي فيهم حبك و تخليني احبك.
خالد: السواق بره يا جدو هيوصلكوا...
خالد خرج و مشي، شروق كانت بتبص بصدمة كبيرة.
شروق: تلت ايام بس!
محمد: اممممم صعب صح؟!
شروق: اوووي، اوف اعمل ايه بقي؟!
محمد: شايف انك تقدري و يلا عايز اروح.

محمد و شروق روحوا البيت و ملقوش خالد.

-في مكان تاني.
في القصر.
سهي: مش مصدقة ان ملاك رجعت.
مني: لا صدقي رجعت.
سهي: الحمد لله. ملاك و جودي كانوا عاملين اضطراب و ناموا طول اليوم كانوا ما صدقوا.
مني: معلش اطفال.
مني: فين الباقي مختفين ليه؟!
سهي: معتز في الشركة الجديدة. رزق في شركته.
سهي: تاج بتذاكر. نور في اوضتها.
مني: طيب.
عند سيف.
سيف حس بتقل علي جسمه فتح عيونه لقي جودي نايمة عليه و ملاك حاضناه جامد و دافنة وشها فيه.

سيف: بقيت مرضعة و انا مش عارف. و لا بقي عندي بنتين.
سيف: الصبر.
سيف: ملاك ملاك.
ملاك(بنوم): اممممم.
سيف: قومي قومي يلا.
ملاك: ليه ورانا كأس العالم.
سيف: لا يا خفيفة قومي كتر النوم غلط.
ملاك فتحت عينيها لقت نفسها حاضنة سيف بعدت عنه بسرعة...
ملاك(بتوتر): اسف هتلاقيني و انا نايمة يعني هو هو.
سيف: بس بس...
سيف: قومي يلا علشان نأكل...
سيف نيم جودي علي السرير و غطاها و سيف و ملاك قاموا من علي السرير...

سيف شد اللي لامة شعر ملاك و شعرها وقع علي كتفها.
ملاك: ليه يا رخم؟!
سيف: رخامة.
ملاك زقت سيف و خرجت بره الاوضة راحت ل مالك اطمنت عليه و نزلت...
مني: ها يا حبيبتي صحيتوا.
ملاك: اه يا مدام مني.
سهي: حمد لله بالسلامة يا روحي.
ملاك: الله يسلمك يا طنط.
سيف: حضروا الاكل.
مني: جاهز يا حبيبي، سارة سارة.
سارة: نعم يا هانم.
مني: جهزي الاكل بسرعة.

بعد فترة كانت السفرة جاهزة و الكل قاعد بيأكل ما عدا معتز و رزق و جودي و مالك.
سيف: اخبار الكلية؟!
تاج: كويسة.
سيف: تمام.
سيف: حد يجيبلي فنجان قهوة مكتبي...
سيف دخل مكتبه و بدأ يشتغل.
مني: استني يا سارة.
مني: قومي يا ملاك ودي القهوة ل سيف.
ملاك: بس.
مني: يلااااا.
ملاك: طيب.
سهي: عملتي كدة ليه؟!
مني: شايفة يجي منهم عائلة.
سهي: ممكن.
نور: قصدكوا ايه؟!
مني: لا مفيش.
عند ملاك.
ملاك فتحت الباب من غير ما تخبط.

سيف: عايزك تجيبه ليا و انا هقتله بايدي فاهم.
سيف: انا اللي هقتله مش حد غيري.
سيف: هقتله و هقطعه و ارميه للكلاب و مصير عائلته هيبقي زيه.
سيف: فاهم، بس انا اللي هقتله.
سيف: عائلته انتوا اقتلوه.
ملاك وقع منها الصينية علي الارض و سيف لف و لما شاف ملاك اتصدم.
سيف: اقفل دلوقتي.
سيف: ملاك.
ملاك رجعت خطوتين ل وررا.
ملاك(بدموع): لا لا انت اه تاجر مخدرات ممكن و اسلحة لكن انك تقتل لا حرام عليك.

سيف قرب منها بس هي رجعت و كانت هتخرج سيف جري عليها و قفل الباب.
سيف: اسمعيني.
ملاك(بدموع و خوف): لا افتح الباب و سيبني في حالي انت قاتل.
ملاك: انت مجرم بكرهك.
ملاك: انت مجرم.
سيف مسك ملاك من كتفها بغضب و سندها علي الباب.
سيف: اسكتي و اسمعيني بصي في عيني و اعرفي اذا كنت بكدب و لا لا.
سيف: انا مش مجرم و مش قاتل.
سيف: انا شخص بيجيب حق ابوه...

سيف: ابوه اللي كان كل ما يملك في الدنيا اللي كان سر قوته و سنده اللي اتاخد و انا لسة في حاجته.
سيف: لا يا ملاك متحكميش غلط متظلميش.
سيف: انا يا ملاك واحد بيجيب حق ابوه...
سيف: و عارفة بجيبه من مين من ابعد حد ممكن تتخيله.
سيف: عارفة المفروض انتقم من مين.
سيف: من عمي و من ابوكي.
ملاك فتحت عينيها علي آخرهم بصدمة و فجأة وقعت بين ايدين سيف.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة