قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

السواق شد ملاك من شعرها بره العربية و رمي التليفون من ايديها و طلع مسدسه و وجهه ناحية ملاك.
ملاك(بدموع): بليز مش عايزة اموت.
صوت رصاصة دوت في المكان...
ملاك شافت السواق مرمي علي الارض و الدم مغرقه حطت ايديها علي بوقها بصدمة بصت وراها لقت سيف.
سيف: انتي كويسة صح؟!
عمر: تعالي يا جودي.
جودي(بخوف): حاضر.
عمر خد جودي و روح و ساب عربية ل سيف.
سيف: ملاك.

سيف قرب من ملاك خطوة بس هي رجعت بسرعة لورا و اتكعبلت في رجل السواق و كانت هتقع بس سيف لحقها.
ملاك(بصدمة): انت قتلته!
سيف: ملاك اهدي مقدر موقفك بس تعالي يلا نروح رجالتي هتتعامل معاه.
ملاك(بصريخ و دموع): قصدك جثته ده مات. حرام عليك.
ملاك قعدت تضرب سيف كتير بايديها السليمة و سيف مسك ايديها و رفعها ل فوق و قرب وشها من وشه.
سيف: ملاك اهدي بصي في عيني اهدي ده كان هيموتك و انا انقذتك اهدي.
ملاك(بدموع): بس.

سيف: مفيش بس يلا تعالي.
ملاك(بصريخ): لا انت قاتل و.
سيف قرب من ملاك و (لخيالكوا).
شالها و ركبها العربية و قفل الباب و لف ركب و ساق.
سيف(بحدة): بطلي عياط شوية، و كمان ده مسدس مرخص و ده كان هيقتلك ده يعتبر دفاع عن النفس متخافيش اوي كدة.
ملاك(بعياط): انا مبحبش الدم.
سيف مسك رأس ملاك و حطها علي كتفه.
سيف: خلاص خلاص اهدي. انتي في امان دلوقتي...
ملاك(بعياط): انت ازاي جيت بسرعة؟!

سيف(بتنهيدة): انا كنت وراكي يا ملاك خلصت جلستي و رحت ل مدرسة جودي و بعدها شوفت العربية و مش وراكي حراس.
ملاك(بعياط): كنت هموت.
سيف: خلاص اهدي. اهدي انتي كويسة اهو و مفيش اي حاجة حصلت...
سيف فضل سايق و بص ل ملاك لقاها نامت من كتر التعب علي كتفه...
سيف(بتنهيدة): الصبر.
بعد فترة سيف وصل القصر و شال ملاك و طلع بيها لاوضته و نيمها علي السرير و غطاها و دخل خد دوش و غير هدومه و نزل ل تحت...

مني: مالها ملاك؟! و فين جودي؟!
سيف قعد علي الكرسي بتعب و مسك رأسه بأيده.
سيف(بتعب): كويسة متخافيش.
تاج كانت داخلة بغضب و طالعة علي اوضتها.
سيف: تاج.
تاج(بعصبية): سيف بعد اذنك انا تعبانة عن اذنك.
سيف: واضح واضح.
سيف: حصل ايه اتكلمي؟!
تاج: مفيش مشكلة في الجامعة هحلها انا.
سيف(بسخرية): هتعرفي لوحدك.
تاج(بعصبية): قصدك ايه؟!
سيف: مفيش مفيش اطلعي يلا علي اوضتك...
سيف: لو حصل حاجة قولي يلا اطلعي.
تاج(بعصبية): طيب.

مني: بقولك يا سيف.
سيف: نعم.
مني: هو رزق فين؟! نور زعلانة اوي.
سيف: عنده شغل سافر غصب عنه.
مني: بس.
سيف: هيرجع بكرة بعده بالكتير.
مني: مالك يا حبيبتي؟!
ملاك(بتعب): مفيش انا كويسة.
سيف: اطلعي نامي انتي محتاجة راحة.
ملاك: لا مش عايزة.
ملاك راحت قعدت و سندت ضهرها ل ورا.
ملاك: لو سمحت لو سمحت.
عفاف: نعم يا هانم.
ملاك: عايزة قهوة.
عفاف: حاضر يا هانم.
سيف: مفيش قهوة في نوم يلا علي فوق.
ملاك: لا مش عايزة انام.

سيف(بحدة): ملاك قومي يلا علي فوق نامي بس مفيش قهوة.
ملاك: هشرب قهوة بقي، هه.
مني: ملاك اهدي بس. و انت كمان يا سيف.
سيف: مش شايفاها بتعاندني ازاي.
ملاك: لا مش بعاندك انت اللي عايز تصغر نفسك. انا هشرب قهوة ها ملكش دعوة بقي.
سيف(بغيظ): يا بت هقل منك.
ملاك: بت لما تبتك ها بس كدة.
سيف بص ل ملاك بغضب، عفاف كان داخلة و ماسكة القهوة.
سيف: عفاف دخلي القهوة دي جوا.
ملاك: لا يا طنط عفاف هاتيها.

سيف(بحدة): يلا يا عفاف اسمعي الكلام.
ملاك: لا بقي زودتها.
ملاك قامت و مسكت القهوة من عفاف سيف قام شد منها القهوة.
ملاك(بعصبية): دي بتاعتي.
ملاك شدت القهوة من سيف بعنف.
سيف(بحدة): و انا قولت مش هتشربي قهوة معندناش حد يسهر.
سيف شد القهوة من ملاك بعصبية و ملاك كانت بتمسك القهوة من سيف بس وقعت من سيف و ملاك.
ملاك(بتوتر): انت كويس؟!
سيف: ملكيش دعوة.
مني: معلش يا ابني.

ملاك مسكت ايد سيف اللي مدلوق عليها القهوة و بدأت تنفخ براحة عليه.
ملاك: تعالي احطلك كريم.
ملاك: معلش يا طنط عفاف هاتي كريم للحروق و شاش.
عفاف: طيب.
ملاك: اسفة.
سيف كان بيبص علي ملاك و توترها الملحوظ.
عفاف: اتفضلي يا هانم...
ملاك خدت من عفاف الكريم و بدأت تدهنه علي ايد سيف و لفت شاش علي ايده.
ملاك: كدة تمام...
سيف: عفاف شيلي اللي اتكسر ده، و حضري الغداء يلا.

سيف سابهم و دخل لاوضة مكتبه يعمل كذا اتصال. ملاك قعدت مع مني...
ملاك: هي مالها نور هانم؟!
مني: رزق سافر فجأة و مقالش ليها.
ملاك: اه طيب.
ملاك: هطلع اشوف مالك.
مني: طيب يا حبيبتي.
ملاك طلعت لاوضة مالك و دخلت.
ملاك: مالك حبيبي يلا اصحي.
مالك: اخيرا جيتي كنت حاسس بملل، تيتة سهي قبل ما تخرج قالت ليا متحركش خالص من السرير و جودي مش هنا و تيتة مني تعبانة كنت قاعد لوحدي.
ملاك: يا قلبي لا خلاص انا جيت اهو...

مالك: تعالي نلعب بلاي استيشن.
ملاك: مبعرفش العبها.
مالك: لا ده انا و بابي بنعرف نلعبها و بنغلب بعض ساعات و ساعات.
ملاك: بقولك اسمها بابا مش بابي، في ناس هتتريق عليك لو قولت بابي قول بابا ماما.
ملاك: تمام يا حبيبي؟!
مالك: انا فعلا كان في ولد بيتريق عليا يوميا...
ملاك: و لا يهمك كلام الناس يا حبيبي، انت بس متزعلش نفسك و قول اللي انت عايزه كمان. قول بابي بس كدة.
مالك: لا بحب اقول بابا بس ماما كانت بترفض.

ملاك: خلاص يا حبيبي متزعلش نفسك.
مالك: هي وحشتني...
ملاك: قريب و هتشوفها.
مالك: بحبك اوي.
ملاك: و انا بموت فيك.
ملاك: تعالي بقي نذاكر شوية صغننين.
مالك: طيب.
ملاك و مالك ذاكروا كتير و مالك حس بتعب ملاك نيمته علي السرير.
ملاك: ارتاح شوية عقبال الغداء يجهز.
مالك: طيب.
ملاك راحت اوضتها ملقتش ماية خرجت راحت اوضة سيف خدت دوش و خرجت تغير هدومها.
ملاك(بشهقة): يا حيوان.
سيف(ببرود): مكنتش اعرف.

سيف دخل الاوضة و تجاهل صدمة ملاك و دخل الحمام.
ملاك لبست بنطلون اسود شفاف من عند الركب و فوقه تي شيرت باللون البنفسجي و عليه ورود باللون الابيض ب ¾ كم، و لبست كوتشي ابيض و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ خفيف.
ملاك نزلت قبل ما سيف يخرج من الحمام و اتمشت في الجنينة.
ملاك قعدت في الارض و ربعت رجليها و بعدها سمعت صوت الخيل قامت و بصت يمين و شمال و جريت علي الاسطبل و دخلته.

ملاك بصت علي شمس و قربت منه و حطت ايديها عليه شمس رفص ملاك و ملاك وقعت علي الارض.
ملاك(بصريخ): سيف.
عند سيف.
سيف كان خرج من الحمام و لبس بنطلونه و لسة بيمسك التي شيرت بتاعه سماع صريخ ملاك و جري علي تحت ناحية الصوت...
سيف: شمس.
سيف قرب من الحصان و ملس عليه.
سيف(بغضب): مصطفي مصطفي.
مصطفي(بخوف): نعم يا بيه.
سيف(بغضب): خد شمس و رجعه مكانه.

سيف قرب من ملاك اللي مرمية علي الارض و بتنزل دم من راسها و بتعيط و ماسكة دراعها بوجع.
سيف(بعصبية): مش قولتلك متجيش هنا تاني.
ملاك(بعياط): سمعت صوته و انا بحب الخيول جيت اشوفه.
سيف(بعصبية): كله الا شمس فاهمة.
ملاك(بعياط): فاهمة.
سيف قرب من ملاك و شالها بين ايديه و دخل بيها القصر.
مني: يا مكتر مصايبنا.
عفاف: بس شكلهم حلو اوي.
مني(بحدة): روحي علي شغلك يا عفاف.

عفاف مشيت علي المطبخ و مني بصت في اثر ملاك و سيف.
ملاك: براحة.
سيف حط ملاك علي السرير ببطء و مسك رأسها شاف الجرح بتاعها راح جاب علبة الاسعافات و طهر ليها الجرح و ملاك كانت مغمضة عنيها، سيف شاف ايديها السليمة مجروحة في باطن كفها طهر ليها الجرح.
سيف: فتحي عينك يا ملاك.
ملاك فتحت عينيها ببطء و بصت ل سيف.
سيف: الاسطبل اياكي تقربي منه مهما حصل. فاهمة؟!
ملاك: طيب، بس هو الحصان عمل معايا كدة ليه؟!

سيف: مش مهم.
ملاك: لا لازم اعرف انا عندي شوية خبرة في الخيول. و معتقدش اني عملتله حاجة تغضبه...
سيف: شمس فرس اعمي يا ملاك و مش بيرضي باي حد غيري يكون قريب منه فهمتي.
سيف كان هيمشي بس ملاك مسكت ايده.
سيف: عايزة ايه؟!
ملاك: مش عارفة، خلاص روح.
سيف(برفعة حاجب): هو بمزاجك؟!
ملاك: ايوه يلا بره.
سيف ربع ايده و بصلها بحدة خفيفة.
سيف: دي اوضتي.
ملاك(باحراج): عادي.
ملاك قامت و كانت هتمشي بس سيف مسكها و قربها منه.

سيف: لو انتي مجتيش و اعتبرتي دي اوضتك انا هاجي لاوضتك و اعتبرها اوضتي و انتي الجاني علي نفسك.
ملاك: طب ابعد عني طب...
سيف: و اه علفكرة مفيش ماية في اوضتك و مش هيبقي في...
ملاك زقت سيف و كانت هتمشي بس رجعت تاني.
سيف: غيرتي رأيك؟!
ملاك: لا هوديك حاجة.
سيف: ايه؟!
ملاك رفعت ايديها و ضربت سيف قلم علي وشه.
ملاك: علشان تبقي تفكر مليون مرة قبل ما تقرب مني
زي الصبح كدة...
سيف(بغضب): ملاك.

ملاك طلعت تجري و دخلت اوضتها و قفلت الباب.
سيف(بغضب): افتحي الباب ده يا ملاك.
ملاك: ابدا احلم.
سيف قعد يضرب الباب برجله.
ملاك: انا ورا الباب اهدي كدة و غور من هنا.
سيف(بغضب): انتي عايزة تعصبيني اكتر يا بت انتي.
ملاك: ملكش دعوة غور يلا.
سيف(بغضب): قسما بربي لو مفتحتيش الباب ده لاكسره عليكي بس كدة.
ملاك(بسخرية): هه جرب بس كدة.

سيف قعد يضرب الباب برجله و ملاك بعدت عن الباب و فجأة لقت الباب واقع قدامها و بصت ل سيف اللي لقته بيبصلها بكل غضب.
ملاك(بصريخ): يا ماما، عااااااااااا.
ملاك طلعت وقفت علي السرير و سيف قرب منها.
ملاك: لا بليز اهدي بليز.
سيف: قلبتي فرخة بلدي يعني.
ملاك: امشي من هنا.
سيف كان هيطلع علي السرير ملاك نزلت من عليه. و فضلوا واقفين و كان بينهم السرير بس.

سيف: هتيجي بالحسنة تأخدي عقاب حلو كدة. و لا اجيلك و احبسك مع شمس تحت.
ملاك: هه ابدا احلم و لا ده و لا ده، و غور بقي من هنا.
سيف: غلطانة و بتعاندي. طيب يا ملاك.
سيف لف بسرعة ل ملاك و ملاك كانت لسة هتطلع علي السرير سيف مسكها و وقعوا علي السرير.
ملاك(بوجع): آه وسع، جحش فوقي.
سيف(بحدة): بقينا نغلط كتير.
ملاك: طب وسع مش قادرة اتنفس انت ايه يا ابني. جحش.
سيف(بحدة): والله و ليه متقوليش ان انتي حشرة عادي يعني.

ملاك: لانك جحش و وسع بقي.
ملاك زقت سيف بأيديها السليمة بس مقدرتش و سيف مش بيتحرك بيبص عليها و بيشوف محاولاتها علشان تبعده عنها.
ملاك: اووووووووووووف...
ملاك: ابعد عني بقي.
سيف بعد عن ملاك و قام وقف.
سيف(بصوت عالي): عفاف عفاف.
بعد فترة بسيطة عفاف جت و وقفت قدام سيف. ملاك قامت قعدت علي السرير.
سيف: هدوم ملاك تتنقل لاوضتي و كل ما يخصها يتنقل لاوضتي.
ملاك: لا يا طنط متنقليش حاجة.

سيف: لا انقلي و اسمعي كلامي احسنلك.
ملاك: لا و.
ملاك لقت سيف شايلها بأيد واحدة.
سيف: الغداء جاهز؟!
عفاف: اه الكل مستنين حضرتك.
ييف نزل و هو شايل ملاك بأيد واحدة.
ملاك(بعصبية): وسع نزلني يا سيف.
عمر: هو الجو حر يا سيف؟!
ملاك بصت ل سيف و شافته انه مش لابس تي شيرت و رفعت عينيها ليه بسرعة بصدمة.
ملاك: نزلني.
سيف نزل ملاك و طلع لاوضته يلبس تي شيرت.
ملاك(باحراج): مساء الخير...
الكل: مساء النور.

ملاك راحت قعدت جمب جودي و عمر.
عمر(بهمس): حمدلله بالسلامة.
ملاك: الله يسلمك.
سهي: الشوبينج ده حاجة متعبة اوف.
سهي: سارة يا سارة.
سارة: نعم يا هانم.
سهي: طلعي الشنط لاوضتي.
سهي راحت قعدت علي السفرة و بدأت تأكل.
رزق: مساء الخير.
نور(بفرحة): حبيبي.
نور جريت علي رزق حضنته جامد، سيف نزل شد عمر من هدومه و قعد جمب ملاك.
عمر: هي دي الرجولة ماشي.
سيف(ببرود): محدش قالك تقعد جمب مراتي.
مني: خلاص يلا تعالوا كلوا يلا.

ملاك: مالك و تاج؟!
سيف: تاج مش هتنزل. مالك بيأكل فوق.
ملاك: هطلع اكل معاه.
سيف: لا كلي هنا و خلصي ورانا مشوار.
ملاك(بعدم فهم): مشوار؟! انا و انت؟! فين ده؟!
سيف(بحدة): لو سكتي و كلتي و خلصتي بدري هتعرفي.
ملاك: اوف طيب.
بعد فترة خلصوا اكل و سيف طلع و نزل تاني.
سيف: يلا تعالي.
سيف شد ملاك من دراعها و ركبها العربية و مشي.
عمر: ايه ده ايه ده؟!
عمر: ده بيعذب البنت و الله.
مني: مراته يا عمر، و تعالي الجنينة عايزاك.

عمر: طيب. بتخططي لايه يا مني؟!
مني(بحدة): عمر.
عمر: خلاص اسف. اتفضلي.
سهي: اطلعي انتي يا نور مع رزق و ارتاحوا.
رزق: شكرا يا سهي.
سهي: لا عادي.
رزق و نور طلعوا اوضتهم، سهي اطمنت علي مالك و جودي.
عند سيف.
ملاك(بخوف): انت رايح علي فين؟!
سيف: ملكيش فيه.
ملاك: لا لازم اعرف.
سيف: رايح عند جدك حاجة تاني تحبي تعرفيها.
ملاك: جدو محمد اللي هو حبيبي...
سيف(بضيق): بتكلم اغريقي انا يعني.
ملاك(بفرحة): شكرا.

ملاك باست سيف علي خده، و كانت مبسوطة اوي.
بعد فترة وصلوا ل فيلا ملاك.
سيف: يلا انزلي.
ملاك: مش هتيجي معايا.
سيف: لا زمان عمر سبقني علي المكتب بتاعي يلا...
سيف: متتحركيش خطوة من غير ما اجيلك.
ملاك: حاضر.
سيف: و لو حد جالك و قالك انا من طرف سيف بيه متتحركيش معاه خطوة.
ملاك: في ايه قلقتني.
سيف: مفيش.
ملاك كانت هتنزل بس سيف شدها لحضنه و باس رقبتها و ملاك كانت مصدومة نوعا ما.
سيف: يلا انزلي.

ملاك نزلت بسرعة و دخلت الفيلا و سيف اتحرك بالعربية...
نور: نورتي يا ملاك هانم.
ملاك: بنورك يا روحي. عاملة ايه؟!
نور: الحمد لله. اتفضلي.
ملاك: فين جدو؟!
نور: في اوضته.
ملاك: طيب جهزي بقي فنجانين قهوة كدة و دخليهم لينا.
نور: حاضر.
ملاك دخلت اوضة محمد براحة.
ملاك: بخ.
محمد: اخيرا جيتي.
ملاك: حبيبي عامل ايه؟!
ملاك طلعت علي السرير جمب محمد و حضنته.
محمد: بالكوتشي يا ملاك؟!
ملاك: يا عم كبر.
ملاك: طمني عنك يا حبيبي.

محمد: انا كويس.
ملاك: فين الواد خالد؟!
محمد: بقاله يوم و نص مجاش يا ملاك.
ملاك(بخضة): ايه؟! ازاي؟!
محمد: معرفش من ساعة ما انتي عملتي حادثة و هو بقي حالته غريبة.
ملاك: طب ليه كدة طب؟!
خالد: علشان انا قلت مش هنام و لا هرتاح الا لما اعرف مين عمل كدة فيكي.
ملاك: يا ابني خلاص حصل خير انا مسامحة.
خالد: بعتذر يا جدو علشان زعقت.
محمد: و لا يهمك، بس متدورش علي المشاكل برجلك يا خالد اسمع مني يا ابني.
خالد: هحاول...

خالد: ايه اللي عمل فيكي كدة.
ملاك(بتوتر): مفيش اتخبطت.
خالد: علفكرة بقي انا مش هسكت علي اللي بيحصل ده كتير.
ملاك: يا ابني و الله محصلش حاجة اهدي بقي.
ملاك: قول حاجة يا جدو.
تليفون خالد رن، الخط اتفتح.
خالد: في ايه؟!
خالد: طيب جاي اهو جاي.
خالد: مع السلامة.
خالد: في مشكلة في الشركة هحلها و اجي...
خالد: هتباتي؟!
ملاك: معرفش مستنية سيف...
خالد: يادي سيف يا شيخة...
خالد خد حاجته و ركب عربيته و مشي...

محمد: مبسوطة؟!
ملاك: الحمد لله، عايزة ارجع ل شغلي بقي.
محمد: قريب ان شاء الله.
الباب خبط.
محمد: ادخل...
نور: القهوة.
ملاك: حطيها يا نور، شكرا.
محمد و ملاك قعدوا يتكلوا و يهزروا...
تليفون ملاك رن، الخط اتفتح.
سيف: اخرجي انا بره.
ملاك: حاضر...
ملاك: يلا يا جدو انا همشي...
ملاك: هجيلك تاني.
محمد: طيب يا حبيبتي.
ملاك حضنت محمد و باسته من خده و رأسه و خرجت.
ملاك خرجت لقت سيف ساند علي العربية و مستنيها ملاك قربت منه.

سيف: اركبي.
نور(بدموع): ست ملاك ست ملاك.
ملاك: في ايه يا نور؟!
نور(بدموع): محمد بيه مات.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة