قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثلاثون

تليفون ملاك رن...
ملاك: عن اذنكوا لحظة.
الخط اتفتح.
ملاك: الو.
(بدموع): ا ل حق وو ني(الحقوني)...
ملاك(بصدمة): حلا!
ملاك(بخضة): حلا سمعاني حلا ردي عليا.
ملاك: الو الو.
ملاك: حلا ردي عليا.
سيف(بقلق): مالك يا ملاك؟!
ملاك: حلا اتصلت بيا و بتقول الحقوني و مردتش من ساعتها.
سيف: حلا مين؟!
ملاك: بنتي يا سيف.
عمر و مريم بصوا ل سيف و ملاك بصدمة...
سيف: طب اهدي هنلاقيها. عمر اتصرف.
عمر: هاتي رقمها.
ملاك(بدموع): اهو.

سيف: اهدي يا ملاك متعيطيش.
سيف خد ملاك في حضنه و ملاك قعدت تعيط و هي ماسكة فيه.
عمر: المكالمة كانت في المطار.
سيف: يلا بينا.
الاربعة خرجوا و ركبوا عربياتهم و وصلوا للمطار.
سيف: معاكي صورة ليها؟!
ملاك(بدموع): ايوه.
سيف: وريني.
ملاك طلعت صورة حلا و ودتها ل سيف.
سيف: تمام خليكي هنا انتي و مريم يا ملاك.
ملاك: لا انا نازلة معاكوا.
سيف(بحدة): ملاك اقعدي هنا و انا اوعدك هأجي بيها.
مريم: ايوه يا ملاك اهدي و اقعدي.

سيف و عمر نزلوا و دخلوا المطار، عمر دخل اوضة المراقبة و سيف قعد يدور في المطار.
مريم: اهدي هيلاقوها.
ملاك(بلهفة): جين.
ملاك فتحت باب العربية و طلعت تجري علي شخص و مريم وراها.
ملاك: جين فين حلا؟!
جين(بتوتر): ملاك هانم.
ملاك: اتكلم مالها حلا.
جين: الأكسجين قل و تنفسها مكنش منتظم و كانت هتكلمك و فجأة لقيناها وقعت في الارض.
ملاك(بعصبية): اتكلم هي فين دلوقتي؟!
جين: في المطار هنا بيكشفوا عليها.
جين: لحظة.

جين طلع تليفونه و اتصل ب شخص، الخط اتفتح.
جين: اخبار الهانم ايه؟!
شخص: تمام و احنا خارجين بيها دلوقتي.
جين: تمام.
ملاك: هي كويسة؟!
جين: اه.
مريم: خلاص بقي اهدي.
ملاك دخلت المطار و كانت بتبص علي حلا.
جين: اهي يا هانم.
ملاك: حلا.
ملاك جريت علي حلا و خدتها في حضنها...
سيف: هي دي؟!
ملاك(بدموع): اه.
ملاك(بدموع): انتي كويسة؟!
حلا: اه.
عمر: لقيتوها؟!
مريم: ايوه اهي.
عمر: طب كويس.
سيف: يلا بينا طيب يا ملاك.

حلا: مين ده يا ماما؟!
ملاك: بعدين يا روحي تعالي يلا نروح...
حلا: حاضر.
ملاك مسكت ايد حلا و سيف حاوط خصر ملاك و مشيوا,ركبوا العربيات و بدأوا يسوقوا.
حلا عندها حاليا 11 سنة,سافرت ل تايلاند و كانت دايما ملاك بتروح ليها زيارات,بنت جميلة شعرها اسود طويل لغاية خصرها و عيونها باللون الاخضر ملاك كانت دايما بتخليها تتكلم عربي و بتعلمها العربي...
ملاك(بهمس): سيف.
سيف: نعم.

ملاك(بهمس): انا مش عايزة اخد حلا معايا القصر.
سيف: ليه؟!
ملاك(بهمس): علشان معتز و كدة.
سيف(بهمس): معتز مش راجع تاني متخافيش.
ملاك: تمام...
ملاك: تحبي تأكلي ايه يا روحي؟!
حلا: برجر.
ملاك: طيب يا روحي.
ملاك: ممكن تقف في اي مطعم قريب يا سيف؟!
سيف: اكيد.
بعد فترة وقفوا في مطعم قريب و نزلوا.
عمر: جبتنا هنا ليه؟!
سيف: حلا عايزة تأكل.
-عمر بص ل سيف بمعني انه عايز يفهم مين حلا دي.
سيف: بعدين يا عمر.

عمر: طيب هأخد مريم انا و اروح ورانا موضوع كدة.
مريم: موضوع ايه؟!
عمر: في البيت.
عمر شد مريم و ركبها العربية و لف ركب عربيته.
مريم: موضوع ايه؟!
عمر: في بيتنا بقي.
مريم: طب ايه رأيك نروح الشغل؟!
عمر: البيت احلي.
مريم: لا الشغل.
عمر: البيت و مفيش نقاش.
مريم: عيل رزل.
عند سيف.
سيف: هتأكلي؟!
ملاك: لا جيب ل حلا بس.
سيف: تمام.
سيف: الباشا ده هيشرفنا كدة.
ملاك: ده جين.
سيف: من باقية اهلنا هو.
ملاك: سيف عيب.

سيف: عيب ايه؟! ده واخد عليكي اوي شكله.
ملاك: هو الواد عمل حاجة يا سيف.
سيف: مش عاجبني.
حلا: انت مين علشان تدخل في حياة ماما؟!
سيف: انا اكون جوز امك.
ملاك: سيف اهدي كدة.
حلا(بدموع): هه يي ض رر بب ني زز ي بب ا ب اا؟! (هيضربني زي بابا).
ملاك: لا يا روحي سيف طيوب خالص و مش بيضرب حد و بيحبك. صح يا سيف؟!
سيف: اكيد.
سيف: تعالي نعمل deal.
حلا: ايه؟!
سيف: نبقي صحاب ايه رأيك؟!
حلا بصت ل ملاك اللي ابتسمت ليها.

حلا(بابتسامة): ماشي موافقة.
الجرسون: اتفضل يا فندم.
سيف: شكرا.
جين: ملاك هانم هدخل الحمام.
ملاك: اتفضل يا روحي.
سيف: تحبها تيجي معاك؟!
ملاك: روح يا جين روح.
ملاك: انت ياض مش هتكبر و لا ايه؟!
سيف: ده انا متقاليش يا روحي تروحي تقوليها ل حارس.
ملاك بصت حواليها و قامت قعدت جمب سيف و مالت عليه.
ملاك(بهمس): روحي حياتي.
ملاك: حاجة تاني؟!
سيف(بابتسامة): في احلي من كدة.
سيف(بغمزة): بحبك.
ملاك: داخل علي طمع انت.

حلا: ماما.
ملاك: نعم يا حلا.
حلا: هو بيبصلك كدة ليه؟!
ملاك: لا مفيش يا روحي.
ملاك: بطل بقي.
سيف: انا اتكلمت.
سيف: خلصتي؟!
حلا: اه.
سيف: طب يلا.
سيف: لو سمحت.
الجرسون: نعم يا فندم؟!
سيف: الحساب.
الجرسون: كاش يا فندم؟!
سيف: لا فيزا.
سيف دفع الحساب و خد ملاك و حلا و مشيوا و وراهم حراسة سيف و حلا...
وصلوا للقصر و نزلوا.
ملاك: سيف لو سألوا هنقول ايه؟! و كمان انا بقول نرجع احسن و اوديها عند جدو.

سيف: يا روحي مفيش حاجة اهدي. تعالي و متخافيش.
ملاك: انا بقول نرجع يا سيف علشان خاطري مش عايزة اعمل مشاكل و بالذات ان معتز ممكن يرجع في اي لحظة.
سيف: قولتلك متخافيش و كمان معتز وراه ناس من رجالتي متقلقيش يلا بقي.
ملاك لقت سيف شال حلا و مسك ايد ملاك و دخلوا القصر.
سيف(بقلق): مالك يا تيتة؟!
مني: تاج يا سيف مش لاقينها.
سيف: ازاي يعني؟!
مني: اتأخرت اوي يا سيف و اتصلنا بصاحبتها قالت انها مشيت بقالها كتير.

سيف نزل حلا في الارض و طلع تليفونه و اتصل بتاج لكن التليفون مغلق.
ملاك: ان شاء الله هنلاقيها متقلقوش.
نور(بدموع): معتز لو عرف هيهد الدنيا.
سهي: اهدي يا نور علشان اللي في بطنك.
سيف(بصدمة): انتي حامل!
نور(بدموع): يا فرحة مكملتش.
ملاك: خلاص يا جماعة اهدوا ان شاء الله خير.
سيف دخل اوضة المكتب و بدأ يعمل كذا اتصال.
تليفون نور رن...
نور(بخوف): ده رزق اعمل ايه اعمل ايه؟!
ملاك: ردي و حاولي متبينيش حاجة ليه.

نور: طيب طيب.
الخط اتفتح.
نور(بتوتر): الو يا حبيبي.
رزق: الو يا نور. اخبارك يا حبيبتي؟!
نور: كويسة.
رزق: معلش يا روحي هسافر يومين كدة.
نور: ماشي يا روحي و لا يهمك.
رزق: خلي بالك من نفسك.
نور: حاضر.
رزق: باي بحبك.
نور: و انا كمان.
سهي: ايه؟!
نور: هيسافر يومين.
ملاك: طيب كويس ان شاء الله سيف هيلاقيها.
نور: يا رب.
حلا: ماما هو في ايه؟!
ملاك: مفيش يا روحي، تعالي فوق ارتاحي.
ملاك: سارة جيبي الشنطة دي و تعالي ورايا.

سارة: حاضر يا هانم.
-ملاك خدت حلا و هربت من قدام مني و سهي و نور علشان ميسألوهاش علي حاجة.
ملاك: يلا يا روحي خشي خدي دوش يلا.
حلا: حاضر يا ماما.
ملاك: يا اخواتي علي اللي بيسمع الكلام.
حلا: ماما هو انا كدة مش هروح المدرسة؟!
ملاك: هتصرف في الموضوع ده متقلقيش.
حلا: شكرا يا ماما.
حلا دخلت خدت دوش و بعدها ملاك و لبسوا زي بعض.

ملاك لبست بنطلون قصير لغاية بعد الركبة بشوية باللون الاسود و فوقه تي شيرت اسود بحمالة رفيعة علي الكتف و عليه رسمه قطة باللون الدهبي. و رفعت شعرها علي شكل كحكتين.
ملاك: يلا بقي نامي.
حلا: لسة بدري يا ماما.
ملاك: انتي جاية من سفر و تعبانة يلا نامي.
حلا: حاضر يا ماما، تصبحي علي خير.
ملاك: و انتي من اهله.
عند سيف.
سيف: عمر تكون قدامي حالا.
عمر: طيب يا ابني جاي.

سيف: ماشي خلي بالك من نفسك. و خلي في حراسة ل مريم مش ضامنين الظروف.
عمر: هتقلقني يا ابني، تمام جاي.
عمر: هعمل مشوار و اجي بسرعة.
سيف: طيب تعالي بسرعة.
عمر: ماشي باي.
سيف اتصل ب جاسر. الخط اتفتح.
جاسر: الو يا سيف بيه.
سيف: جاسر انت قابلت تاج النهاردة؟!
جاسر(باستغراب): تاج! اه قابلتها في الكافتيريا و بعدها قاما مشيت.
سيف: طب مخرجتش وراها مشوفتش حاجة.
جاسر: لا بس فهمني حصل ايه.
سيف: تاج مفقودة.

جاسر(بصدمة): افندم!
جاسر: طب عرفتوا اي حاجة بخصوصها!
سيف: لا يا جاسر.
جاسر: طب لو في جديد عرفني.
سيف: تمام باي.
جاسر: باي.
الباب خبط.
سيف: ادخل.
مني: ها يا حبيبي في اخبار؟!
سيف: لسة يا تيتة بس متقلقيش تاج هترجع قريب اوي متقلقيش.
مني: ماشي يا حبيبي، اطلع الاول غير هدومك.
سيف: كنت طالع.
سيف: لما يجي عمر حد يقولي. عن اذنك.
سيف طلع اوضته و خبط الباب و دخل.

-سيف دخل لقي الاوضة شبه ضلمة و في ضوء بسيط و حلا نايمة علي السرير و ملاك قاعدة علي الكنبة و ماسكة كتاب في ايديها.
سيف: تعرفي انه شكلك حلو؟!
ملاك: امممم اكيد طبعا لاني حلوة علطول.
سيف: مغرورة.
ملاك: يلا خش خد دوش و اخرج غير هدومك.
سيف: و المفروض اسمع كلامك...
ملاك قامت و قربت من سيف و حاوطت رقبته بايديها.
ملاك: ايوه لان كلامي اوامر.
سيف: لا طلع عندك غرورو درجة اولي ما شاء الله.
ملاك: مش عاجبك؟!

سيف حاوط خصر ملاك و قربها منه اوي و باس خدها.
سيف: عاجبني طبعا.
ملاك: عارفة انك مضغوط و عندك مشاكل بس كله هيتحل و انت قدها انا واثقة من ده متقلقش.
سيف: بيكي هقدر احل كل ده.
ملاك(بضحك): لا كدة هتغر اكتر.
سيف(بابتسامة): كفاية عندي انك بتضحكي.
ملاك: لازم نضحك علشان مفيش حاجة مستاهلة اننا نحزن. لازم يبقي جوانا طاقة ايجابية.
سيف: هخش اغير هدومي في ثواني و اجي اقعد معاكي.
ملاك: طب و تاج؟!

سيف(بغمزة): متخافيش بعرف اسيطر علي كل الامور.
-سيف دخل خد دوش و غير هدومه و خرج لقي ملاك قاعدة و باصة للقمر قعد جمبها علي الارض و هي حطت رأسها علي كتفه.
سيف: مش مصدق اخيرا انتي في حضني.
ملاك: محسسني انه كان حلم و اخيرا حققته.
سيف: ايوه كان حلم و اخيرا اتحقق.
سيف ضم ملاك ليه اكتر و باس رأسها و خدها.
تليفون سيف رن.
ملاك: رد بسرعة حلا هتصحي و هي تعبانة.
سيف: تمام.
سيف فتح التليفون بسرعة.
سيف: الو يا عمر.

عمر: جبت سجل الكاميرات يا سيف.
سيف: تمام. فيهم حاجة مفيدة؟!
عمر: مش باين ملامحهم.
سيف: المفيد يا عمر.
عمر: نمرة العربية معايا بس من المؤكد انهم هيغيروها.
سيف: تجيبلي اخر مكان النمرة دي كانت فيه فين.
عمر: تمام.
سيف: هلبس و اجيلك.
عمر: لا خليك هعمل الموضوع ده و انا جاي في العربية...
سيف: تمام خلي بالك.
عمر: حاضر.
سيف: يلا باي. عايز الموضوع يخلص في اسرع وقت.
عمر: حاضر. باي.
ملاك: تنام شوية؟!

سيف: لا. قومي انتي نامي.
ملاك: و انت هتنام امتي؟!
سيف: ملكيش دعوة بيا مش هنام دلوقتي. نامي انتي.
ملاك: طيب.
سيف: اتعشيتي؟!
ملاك: لا.
سيف: ليه بس؟!
ملاك: عادي مش جعانة يلا قوم انزل.
سيف: هو انا ليه حاسس اني قاعد مع بنتي، ايه اللي انتي عاملاه في شعرك.
ملاك: كحكتين يا سيف.
سيف: كحكتين ايه يا بنتي؟! فكي فكي.
ملاك: لا مش هفك. هه بقي وريني هتعمل ايه؟!

سيف: يا بنتي فكي ايه جو الاطفال ده. عايز اشوف واحدة ست زوجة حبيبة.
ملاك(بغمزة): لو انا مش مختلفة مكنتش حبتني.
سيف(بضحكة خفيفة): في دي عندك حق. نكدب يعني؟!
ملاك: يا اختي علي غمازاتك.
سيف قام و شال ملاك بين ايديه و راح علي السرير.
سيف: نامي انتي دلوقتي. هخلص موضوع تاج و اجيلك.
ملاك: تمام و ابقي بص علي جودي و مالك.
سيف: تمام نامي انتي بس...
سيف دخل اوضة مالك و لقاه نايم و دخل اوضة جودي لقاها نايمة برضو.

سيف نزل ل تحت ملقاش حد موجود دخل مكتبه و قعد يعمل كذا حاجة...

-في مكان تاني...
عند تاج.
تاج بدأت تفتح عينيها لقت حاجة سوداء علي عينيها و مش شايفة حاجة و ايديها و رجليها مربوطين.
تاج(بصوت عالي): حد هنا؟! حد سامعني؟!
تاج(بصوت عالي): الحقوووووووني...
تاج(بدموع لنفسها): يا رب.
: استنوا ل بكرة و اطلبوا الفلوس.
تاج(لنفسها): مين ده؟! الصوت مش غريب!
-تاج كانت بعيدة نسبيا فمعرفتش تميز الصوت.
شخص: كام يا باشا اخر قرار؟!
: 10 مليار دولار متأكد ان سيف هيدفع.

شخص: مش كتير اوي يا باشا.
(بعصبية): سمعت انا قولت ايه؟!
شخص: حاضر يا باشا.
: محدش يشيل اللي علي عينيها ده ابدا.
شخص: حاضر يا بيه.
: يلا شوفوا شغلكوا.
تاج(بصوت عالي): انا بعمل ايه هنا؟! حد يرد عليا.
تاج(بصوت عالي): حد يرد عليا.
تاج(بدموع): بابا. سيف، جاسر حد ينقذني ارجوكم.

-في مكان تاني...
عند عدي.
عدي كان قاعد في الجنينة قدام حمام السباحة و كان سرحان، لقي جاسر جه قعد جمبه و بص قدامه.
عدي: فيك ايه؟!
جاسر: سيبك مني قولي انت فيك ايه.
عدي: انا الكبير و انت الصغير اتكلم الاول.
جاسر: تاج مفقودة.
عدي: تاج مين؟!
جاسر: طالبة عندي.
عدي: و مالك زعلان ليه؟!
جاسر: و كمان تبقي بنت عم سيف صاحبك.
عدي(بصدمة): انت بتهزر؟!
جاسر: لا.

عدي: ماشي قلقان عليها كطالبة عندك و بتفضلها و لا علشان بتحب.
جاسر: لا طبعا مش بحبها. هي بس ليها معزة خاصة عندي مش اكتر.
جاسر: احكيلي انت كنت سرحان ليه؟!
عدي: مفيش حاجة. بس لما تعترف انك بتحبها هبقي ارد علي سؤالك.
عدي: عن اذنك هنام.
جاسر: استني.
جاسر: بص معرفش بحبها و لا لا، بس بحب كلامها بحب عصبيتها بحب اضايقها بكلامي بحب مقالبها، بحب استفزازها ليا.
جاسر: و معرفش قلقان عليها ليه اوي.

عدي حط ايده في جيبه و بص ل جاسر بابتسامة.
عدي: حلوة؟!
جاسر: بالنسبة ليا انها جميلة اوي اوي ميهمنيش رأي اي حد بس انا شايفها جميلة اوي.
عدي: اذا متقعدش ساكت كدة.
جاسر: يعني؟!
عدي: انا متأكد ان سيف هيرجعها علشان كدة.
جاسر: ايه ما تتكلم.
عدي: بعد ما نلاقيها تروح تخطبها.
جاسر: نلاقيها الاول بس.
عدي: متقلقش هكلم سيف بكرة الصبح و هنشوف تاج فين متقلقش.
جاسر: عدي المهم عندي نلاقيها.
عدي: متقلقش يلا اطلع اوضتك.

جاسر: مش جايلي نوم.
عدي: لا هتنام غصب عنك. يلا قوم حالا.
جاسر: يا عدي.
عدي: جاسر يلا قوم.
عدي مسك جاسر و طلعه اوضته.
عدي: يلا نام.
جاسر: اوف حاضر.
عدي: متفكرش تاج هتبقي كويسة متقلقش...
جاسر: تمام.
عدي: متأكد انها حلوة؟!
جاسر(بغيظ): عدي.
عدي(بضحك): خلاص بضحك معاك. نام يلا.
جاسر: طيب.
عدي دخل اوضته قعد في البلكونة بتاعته. جاسر رمي نفسه علي السرير و قعد يفكر شوية لغاية ما نام غصب عنه.

-في مكان تاني.
عند عمر.
عمر خلص شغله و وصل للقصر و دخل ل سيف.
سيف(بصدمة): عمر!
سيف قام بسرعة و مسك عمر.
سيف: مالك يا ابني؟!
عمر: حادثة بسيطة متقلقش.
سيف: استني.
سيف جاب علبة الاسعاف و طهر ل عمر جروحه اللي في وشه.
سيف: انت كويس؟!
عمر: اه متقلقش. بس حسيت انها حادثة مدبرة.
سيف: قصدك ايه؟!
عمر: حد خبط عربيتي دخلت في الشجرة اللي قدامي حد نزل و بص عليا و انا عملت نفسي ميت و مشي.
سيف: قدرت تشوف وشه؟!

عمر: لا، المهم دلوقتي لازم نحل موضوع تاج ده.
سيف: نفسي حد يفهمني هنحل ايه و لا ايه؟!
عمر: اهدي يا سيف من امتي و انت تايه كدة؟!
عمر: سيف اللي اعرفه لما تقابله اي مشكلة او مشاكل بيقعد و يهدأ و يفكر لغاية ما بيوصل ل حلول. انت امان كل اللي في البيت يا سيف حتى ملاك.
عمر: بس مقولتليش مين حلا دي؟!
سيف: بعدين.
عمر: بقينا بنخبي و لا ايه يا استاذ سيف.
سيف: و لا نخبي و لا نيلة.
لقوا الباب بيخبط.
سيف: ادخل.

ملاك(بابتسامة): جبتلك سندوتشات تأكل.
ملاك اول ما شافت عمر اتحرجت و سكتت.
عمر: طب مفيش سندوتشات للغلبان ده؟!
ملاك: اكيد في، بس ايه اللي حصلك؟!
عمر: شوية خربشة متشغليش بالك...
ملاك: لو انا مشغلتش بالي مريم هتشغل بالها.
ملاك قربت منهم و حطت صينية السندوتشات و وقفت جمب سيف.
ملاك: في اخبار عن تاج؟!
سيف: بندور اطلعي كملي نومك.
ملاك: ما تسبوني معاكوا شوية.
سيف(بحدة خفيفة): ملاك يلا علي فوق.
عمر: ما تخليها يا سيف.

سيف بص ل عمر بغضب و عمر حط ايده علي وشه.
عمر: انا مش ناقص اطلعي يا ملاك اطلعي.
ملاك(بضحك): طيب طيب، باي.
ملاك كانت هتمشي بس سيف مسك دراعها و شدها ناحيته و باس خدها...
ملاك: نفسي اضربك بس يلا برستيجك قدام صاحبك.
سيف: اطلعي نامي يلا...
ملاك: هو انت هتفضل صاحي؟!
سيف: هشوف يلا بقي اطلعي يا ملاك متعطلنيش...
عمر: الباشا يوم خطفك منامش و فضل قاعد في المكتب.
ملاك(بخجل): ايه الاحراج ده؟!

عمر: عموما يا سيف خد اخر مكان كانت فيه العربية.
سيف: طيب يا عمر. بقول نبدأ م.
(بصريخ): الحقووووووووووني.
-سيف و ملاك و عمر بصوا ل بعض و فجأة قاموا جريوا علي بره و اتصدموا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة