قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

سيف قرب من ملاك و حاوطها بينه و بين ترابيزة القهوة.
ملاك: سيف.
سيف: عيونه.
ملاك(بصدمة): سيف!
سيف: في ايه يا بنتي؟!
ملاك(بدموع): ايه الدم ده! و ايه الجرح اللي عندك ده؟!
سيف: تصدقي مش حاسس بيه و مشوفتوش، غريبة اوي.
سيف: خلاص يا بنتي متعيطيش.
ملاك(بعياط): انا مبحبش الدم و كمان انت متصاب.

سيف قلع التي شيرت بتاعه و جاب علبة الاسعافات الاولية و كان هيطهر الجرح ل نفسه بس ملاك مسكت العلبة منه و بدأت تطهر الجرح بتاعه.
حلا: ماما بتعملي ايه!
ملاك: عمو سيف تعبان شوية يا روحي...
ملاك: روحي غيري هدومك يا حلا.
حلا: حاضر يا ماما.
سيف(بحنية): ايدك خفيفة. خلاص متزعليش و الله. ما اعرف ايه ده اساسا مش حاسس بحاجة.
ملاك(بصدمة): ليكون معتز!؟

سيف: لا يا روحي قولتلك مش هيقدر يقرب منك و مش هيقدر يدخل القصر متخافيش.
ملاك: طب و تاج!
سيف: هرجع نور البيت و هجيبها قربت اوي منها.
-ملاك حاوطت وش سيف بين ايديها و قربت منه و باست رأسه.
ملاك: ان شاء الله كل الامور هتبقي كويسة.
ملاك: يلا قوم البس علشان نروح ل مدام نور.
سيف مسك ايد ملاك و باس باطن كفها و خدها في حضنه.
ملاك(باحراج): قوم البس.
سيف(برفعة حاجب): مكسوفة مني؟!
ملاك: قوم بقي الله قوم البس.

ملاك: حاضر يا حلا جاية. شوفت حلا بتنلدي عليا.
حلا: ماما انا خلصت بس منادتكيش.
سيف(بخبث): طب انزلي يا حلا تحت و ماما نازلة وراكي.
حلا: حاضر.
ملاك: حلا لا استني.
ملاك قامت وقفت بس سيف شدها لحضنه و حاوطها بايديه.
سيف: انتي مراتي فمتتكسفيش.
سيف شال شعر ملاك من علي كتفها و باس رقبتها.
ملاك: يلا هنتأخر يا سيف.

-ملاك قامت و نزلت علي تحت جري. سيف ضحك عليها و قام خد دوش و غير هدومه و مازال مستغرب من الجرح اللي في صدره.
تحت.
سيف: صباح الخير.
الكل: صباح النور.
سهي: ها يا ابني؟! ايه الاخبار؟!
سيف: خير ان شاء الله متشلوش هم.
مني: طبعا يا ابني في وجودك منقدرش نشيل الهم.
سيف: خلصي اكلك يا ملاك و تعالي.
ملاك: حاضر.
ملاك: طنط سهي ممكن تخلي بالك من حلا عقبال ما اروح ما سيف و اجي.
سهي: اكيد يا حبيبتي.
حلا: ماما.

ملاك: متخافيش يا حلا طنط سهي و طنط مني كويسين متخافيش. يلا هتقعدي معاهم شوية و هاجي.
حلا: وعد.
ملاك: وعد يا روحي.
ملاك: يلا متتعبهمش و اسمعي الكلام باي.
ملاك حضنت حلا و باستها.
ملاك: باااي.
ملاك خرجت ملقتش سيف و لقت الحراسة و العربيات جاهزة.
ملاك: فين سيف؟!
حارس: سيف بيه في الاسطبل.
ملاك كانت هتروح للاسطبل بس الحراس وقفوها.
ملاك(بعصبية): هو جوا لو عايزني اخرج هيخرجني.
ملاك زقت الحراس و راحت للاسطبل بعصبية.

سيف: مالك؟!
ملاك: اوف هو ليه كل ما اجي هنا الحراس يمعنوني و يعصبوني.
سيف: علشان محدش يقدر يتجرأ يدخل المكان ده من غير اذني و كمان محدش بيقدر يتعامل مع شمس غيري.
ملاك: انا مش حد.
سيف(بغمزة): طبعا.
ملاك: ممكن اجي؟!
سيف: تعالي هاتي ايدك.
ملاك: طيب.
ملاك قربت من سيف بس الخيل اتحرك جامد و كان هيهجم علي ملاك بس سيف مسكه و قعد يهديه.
سيف(بعصبية): اخرجي يا ملاك.
ملاك خرجت بسرعة من الاسطبل و استنت سيف لغاية ما خرج.

سيف: يلا.
ملاك: هو عمل كدة ليه؟!
سيف: قولتلك مش متعود علي حد.
سيف: اركبي.
ملاك: طيب. هو انت ازاي كدة؟!
سيف: اللي هو ازاي؟!
ملاك: بتقلب في ثواني كنت متعصب من شوية و دلوقتي بتتكلمني بهدوء...
سيف: طب قدامي هنتأخر.
ملاك: حاضر.
سيف و ملاك ركبوا العربية و راحوا للمستشفي لقوا عمر مستنيهم و في حراسة.
عمر: كله تحت السيطرة.
ملاك: صباح الخير الاول.
عمر: جوزك مش هيضربني؟!
ملاك(بعدم فهم): يضربك ليه؟!

سيف: موضوع كبير كدة متشغليش بالك.
ملاك: طيب.
الممرضة: سيف بيه.
سيف: فاقت.
الممرضة: فاقت و عرفت و قاعدة ساكتة خالص.
ملاك: خليكوا هدخل ليها انا.
سيف: طيب يلا.
ملاك دخلت ل نور و قعدت جمبها علي السرير.
ملاك: مدام نور عارفة انك زعلانة و عارفة انك حاسة بانك فقدتي شئ كبير و غالي عليكي.
ملاك: بس انتي ملحقتيش تتعلقي بيه. ربنا دايما بيعمل الخير.
ملاك: ربنا هيعوضك خير. ممكن كان الطفل بعد ما يتولد يبقي عنده عيب خلقي.

ملاك: احمدي ربك.
ملاك: لسة السنين جاية قدامك و انتي لسة صغيرة و عمو رزق يعتبر لسة شباب.
ملاك: متزعليش علي حاجة راحت منك. خليكي اقوي من كدة متزعليش.
ملاك: و الله الدنيا ما مستاهلة نزعل يوم.
ملاك: تعرفي انا اتخلقت بين عائلة كرهتني اوي كرهتني لدرجة انها خلتني اكره نفسي و اكره حياتي و اكرههم خلتني اكره رجوعي للبيت و انا عارفة انهم هيخترعوا مشاكل علشان يدمروني اكتر.

ملاك: ممكن الطفل او الطفلة دول لما يجوا تحصل مشاكل بينك و بين عمو رزق بينهم و بين تاج...
ملاك: احمدي ربك. و لو عايزة و نفسك اوي في طفل اعتبريني يا ستي طفل و الله ما هزعلك ابدا.
ملاك: ده انا ملاك و الله و مش هتعبك ابدا.
ملاك: تعرفي بقالي ست سنين مقولتش كلمة ماما تسمحيلي انا كنت عمري ما اسمح لحد اقوله يا ماما و اديني اهو بقولك يا ماما.
ملاك: و احلي ماما في الدنيا.

ملاك: و كمان انا كبرت علي البامبرز مش هتعبك خالص.
نور غصب عنها ضحكت و سيف خبط و دخل.
سيف: اكيد ملاك سبب الضحكة.
ملاك: عندك شك فيا؟!
سيف: اقدر؟!
سيف: عاملة ايه يا مدام نور.
ملاك: ماما نور كويسة بيا طبعا.
سيف: واو ماما نور!
ملاك: ايوه.
نور(بتعب): تسلمي يا حبيبتي.
سيف: طب يلا جهزيها يا ملاك.
سيف: عن اذنكوا.
ملاك: يلا يا ماما نور.
نور: شكرا يا حبيبتي...
نور: هو رزق عرف؟!
ملاك: لا لسة يا ماما نور.

نور: طيب يا حبيبتي.
ملاك: قومي يلا البسي.
ملاك بدأت تساعد نور و تلبسها هدومها و خرجوا بدأوا يمشوا.
سيف(بهمس): انتي كويسة؟!
ملاك: طبعا يا ابني.
ملاك بدأت الرؤية تختفي و تظهر و هي ساندة نور و فجأة وقفت.
سيف: انتي كويسة.
ملاك: اه اه نسيت موبايلي جوا. هروح اجيبه.
ملاك سابتهم و دخلت اوضة نور قعدت علي السرير و قعدت تفرك في عينيها.
ملاك: فوقي فوقي يا ملاك.

-ملاك قامت وقفت بس وقعت كانت هتمسك في ملاية السرير بس وقعت علي الارض اغمي عليها.
سيف: ملاك جبتي ال.
سيف(بخضة): ملاك!
سيف جري علي ملاك و حاول يفوقها.
سيف: ملاك ردي عليا ملاك.
سيف(بصوت عالي): دكتور بسرعة.
عمر(بقلق): سيف في ايه؟!
عمر: فيها ايه؟!
سيف(بقلق): معرفش و الله ما اعرف روح نادي اي دكتور.
نور: مالها ملاك؟!

نور قعدت علي السرير بسبب التعب اللي جالها,ملاك كانت بين ايدين سيف علي الارض و سيف كان خايف و قلقان اوي.
جودي: في ايه؟! جايبني بسرعة ليه يا عمر؟!
عمر: الوحيدة اللي لقتها يا سيف.
سيف(بقلق): مش مهم المهم نطمن علي ملاك.
جودي قربت من سيف و ملاك حطت ايديها علي كتف سيف.
جودي: هي مالها؟!
سيف(بحدة): جودي المفروض انا اللي اسألك انجزي طمنيني علي ملاك.
جودي فحصت ملاك و بدأت تشوف النبض.

جودي: محتاجين حد يرفعها علي السرير نادي.
جودي قبل ما تكمل كلامها لقت سيف شال ملاك و حطها علي السرير.
جودي(بغيظ): مكنش لازم.
جودي: عموما قلة تغذية و ارهاق الهانم مش بتنام كويس السنيورة.
عمر و نور كانوا مستغربين نبرة و كلام جودي.
سيف(ببرود): هتفوق امتي يعني؟!
جودي: كمان شوية.
جودي(بصوت واطي): يا رب ما تصحي ابدا.
-سيف وطي شال ملاك بين ايديه و خرج و وراه عمر و نور ركب ملاك و قعد جمبها و نور ركبت جمبهم ورا.

بعد فترة وصلوا للقصر و سيف دخل شايل ملاك.
حلا(بعياط): ماما. ماما ماما يا ماااااما.
سهي: اهدي يا حبيبتي.
مني: مالها ملاك يا ابني؟!
سهي: حمدلله بالسلامة يا نور.
نور: الله يسلمك.
سيف طلع علي اوضته و حط ملاك علي السرير شال الصندل من رجليها و غطاها كويس و طفي الانوار و خرج...
حلا(بعياط): ماما انا عايزة ماما.
سيف نزل ل مستوي حلا و خدها في حضنه بس هي قعدت تضربه علي صدره.
حلا(بعياط و صريخ): ماااااااااامااااااا.

سيف: اهدي ماما نايمة شوية بس. اهدي اهدي.
حلا(بعياط): ماما انت ضربتها صح.
سيف: لا و الله هي تعبت شوية و نامت متزعجهاش بقي.
سيف: يا بنتي اهدي شوية بقي صوتك عالي اوي.
سيف: سيبيها تنام شوية...
حلا(بعياط): هي كويسة؟!
سيف: اه متخافيش، هي كويسة.
حلا(بعياط): عايزة اكل.
سيف(برفعة حاجب): افندم!
حلا(بعياط): عايزة اكل.
سيف: خلاص خلاص اهدي.
سيف(بصوت عالي): سارة يا سارة.
سارة: نعم يا بيه.

سيف: جهزي اكل ل حلا. يلا روحي بسرعة.
سارة: حاضر.
سيف: انزلي تحت يا حلا كلي و العبي و اعملي اللي انتي عايزاه يلا.
حلا: حاضر.
حلا جريت زي اي طفلة و نزلت علشان تأكل.
-سيف دخل اوضة ملاك دخل غير هدومه و راح نام جمب ملاك خدها في حضنه و حاوطها بجسمه و باس رأسها و نام جمبها نوم عميق...

-في مكان تاني...
عند عدي.
عدي(بعصبية): يعني ايه ملف زي ده يضيع منك انتي اتجننتي.
جود(بعياط): اسفه و الله غصب عني معرفش ازاي ضاع.
عدي(بعصبية): انتي مجنونة و المفروض اصدقك، قدامك ساعة واحدة يكون الملف ده قدامي.
عدي(بعصبية): فاهمة.
جود(بعياط): حاضر و الله حاضر، بس و الله العظيم الملف معرفش ازاي ضاع هو كان هنا.
عدي(بعصبية): مش عايز اسمع و لا كلمة...
جود(بعياط): حاضر يا فندم.

عدي(بعصبية): الورق يكون قدامي بعد ساعة,و بعدها تأخدي حسابك من فاروق المحاسب و تغوري في داهية.
عدي(بعصبية): الملف اهم منك انتي شخصيا، غوري يلا في داهية.
جود مشيت بسرعة و حاولت علي قد ما تقدر تجيب الملف بس معرفتش.
-عدت الساعة.
عدي(بعصبية): انتي يا استاذة.
جود(بعياط): معرفتش.
عدي(بعصبية): كنت عارف ما انا مشغل حمارة.
جود: لو سمحت حضرتك مسمحلكش.

عدي(بعصبية): تمشي و تاخدي حسابك و تغوري في داهية مش عايز اشوف وشك.
شهد: عدي في حاجة مهمة لازم تشوفها.
جود جريت خدت شنطتها و مشيت و هي بتعيط.
عدي: سيبيني دلوقتي يا شهد...
شهد: انت ظالم جود اهو الملف...
عدي(بصدمة): الملف معاكي ازاي؟!
شهد: مسكت سهر و هي بتسرقه و ماشية.
عدي: مكنتيش قادرة تيجي بدري.
شهد: عكيت الدنيا؟!
عدي: الدنيا باظت.
شهد: يا غبي.
عدي: طب الحقي ناديها.
شهد: جود مشيت.
عدي: اوف يا رب. انا ناقصها.

شهد: انت ظلمتها غبي اوي.
عدي: المفروض اعمل ايه؟!
شهد: تعتذر ليها و تخليها ترجع الشركة.
عدي: هي هترضي!
شهد: معرفش انت و شطارتك.
عدي: الصبر يا رب.
شهد: ها اعمل ايه؟!
عدي: اعرفي عنوان بيتها و ابعتيه ليا.
عدي: و مبتصليش كدة غوري من وشي.
شهد: عدي مسمحلكش.
عدي: انا ناقصك، و البت الحيوانة اللي اسمها سهر تكون في الحجز النهاردة.
شهد: كلمت مازن و هو هيحل كل حاجة.

-لما اذكر اسماء اشخاص و موصفهاش او اتكلم عنها يبقوا دول زمايل في الشغل ملهمش دور كبير يعني-
عدي: طيب يلا روحي و ابعتيلي عنوان جود.
شهد: حاضر.

-في مكان تاني...
عند تاج.
تاج(بدموع): يا رب انقذني انا زهقت بقي.
تاج(بدموع): انا خايفة اوي.
تاج حست باقدام حد دخلت عليها.
تاج: حد سامعني ارجوكم خرجوني.
شخص1: كان علي عيني يا مزة بس الباشا امر محدش يقربلك.
تاج(بدموع): لو عايزين فلوس قولوا و الله بابي هيدفع معاه فلوس كتير.
شخص2(بضحك): متخافيش يا اختي هناخد، بس طارنا مع ابن عمك يعتبر.
شخص1: الباشا قالنا ننفذ.
شخص: يلا مستني ايه؟! يلا.

الشخص الاول طلع تليفونه و اتصل بشخص كتير.
تاج: خرجوني من هنا بقي حرام عليكوا.
عند سيف.
ملاك و سيف صحيوا علي صوت تليفون سيف.
ملاك(بتعب): سيف اقفل الصوت المزعج ده.
سيف: معلش يا حبيبتي كملي نوم.
الخط اتفتح.
سيف: الو مين معايا؟!
شخص: سيف الدين فؤاد رضوان.
سيف: ايوه مين معايا؟!
شخص: اكيد طبعا بتدور علي بنت عمك.
سيف: تاج!
ملاك قامت اتعدلت بسرعة و بصت ل سيف.
سيف: انتوا مين و عايزين ايه و تعرفوني و تعرفوها منين؟!

شخص: عايزاها المقابل بتاعها 15 مليار دولاد.
سيف(بصدمة): انت مجنون؟!
سيف: انت شمام ياض 15 مليار دول انت متستاهلهمش و تاج هترجع هترجع برضاك او غصب عنك.
سيف: و وريني هتمنعني ازاي.
سيف قفل التليفون في وش الشخص ده.
ملاك: هما طالبين 15 مليار جنيه؟!
سيف: دولار.
ملاك: اوف.
ملاك: طب و هتعمل ايه؟!
سيف: ابوها يدفع انا خلفتها و نسيتها.
ملاك: سيف حبيبي دي مهما كانت بنت عمك و زي اختك ادفع انت يا حبيبي.
سيف: قولتي ايه؟!

ملاك: قولت ادفع انت يا حبيبي.
سيف(بحب): يخرب بيت العسل اللي بينقط منك.
سيف(بحب): يخرب بيت جمال كلمة حبيبي منك.
سيف(بحب): ما طلعتي بتقولي حبيبي اهو و عسل و سكر كمان.
ملاك(بخجل): سيف بس بقي.
سيف: بس ايه يا شيخة انتي اللي بس بس انتي.
سيف: انتي اتخلقتي تخطفي قلبي و عقلي كمان.
سيف: حرام عليكي يا شيخة قلبي يا ست.
ملاك(بخجل): علفكرة انت مكبر الموضوع اوي.
سيف: يا اخواتي علي الجمال يخرب بيت السكر و القشطة عليكي.

سيف قرب من ملاك و قعد يبوس كل حتة في وشها و ملاك بتضحك بصوت عالي.
ملاك: بس بقي يا رزل.
سيف: بس ايه بذمتك يخرب بيت الجمال...
سيف: في جمال كدة بذمتك.
ملاك(بخجل): ده كله علشان كلمة حب.
سيف: و غلاوتي عندك قوليها.
ملاك: حبيبي.
سيف شد ملاك ل حضنه و باس رأسها و خدها.
سيف: آه يا ملاك. حرام عليكي بتخطفي قلبي و عقلي.
سيف: اوعي يوم تبعدي عني يا ملاكي.
ملاك: حاضر.
سيف: يخرب بيت كلمة حاضر منك.

ملاك: محسسني اول مرة تسمعها.
سيف: اول مرة اسمعها بالحلاوة و الطعامة و الجمال و السكر ده.
ملاك: يا اخواتي عليك.
سيف: بتقلديني؟!
ملاك: نو.
سيف: و الله؟!
ملاك و سيف ضحكوا مع بعض. تليفون ملاك رن قربت و جابته.
الخط اتفتح.
ملاك: الو يا مستر جاك.
جاك: اتمني مكنش ازعجتك.
ملاك: اتفضل يا مستر جاك حضرتك عايز ايه.
جاك: شايف ان مفيش شغل اليومين دول.
ملاك: اه مشغولة شوية.
جاك: ممكن اعرف مشغولة في ايه؟!

ملاك: مش من حقك و مع السلامة دلوقتي عندي حاجة عايزة اخلصها.
جاك: تمام. بس في حاجة؟!
ملاك: اتفضل.
جاك: ممكن اقابلك في اقرب وقت؟!
ملاك: امتي؟!
جاك: النهاردة الساعة 9 في().
ملاك: هشوف ظروفي استاذ جاك...
جاك: تمام.
ملاك: باي.
سيف(بضيق): عايز ايه الزفت ده؟!
ملاك: مفيش حاجة يعني.
سيف(بضيق): اومال ايه هشوف ظروفي دي؟!
ملاك: مش حاجة مهمة، قولي انت هتعمل ايه في موضوع تاج؟!
سيف: نامي يا ملاك ربنا يهديكي.

ملاك: لا كدة الحمد لله.
سيف: نمتي ساعتين بس.
ملاك: يلا كويسين يا عم...
سيف: لا كملي نومك.
ملاك: يا ابني هقوم في ايه مالك.
سيف: علشان يا هانم متوقعيش زي ما وقعتي في المستشفي...
ملاك: معلش.
سيف: و الله؟!
ملاك: كبر يا سيف.
سيف: و حياة ماما.
ملاك: اوف بتركز في حاجات تافهة.
سيف: شبهك.
ملاك: ليا الفخر اني تافهة.
سيف: هبلة كمان.

-تسريع احداث...
عدي يومين.
تاج لسة مرجعتش,جاسر تعب جدا لدرجة انه دخل المستشفي و عدي فضل قاعد معاه,ملاك و جودي مش بيحبوا حلا و حلا خايفة منهم,نور تعبانة و خايفة لما رزق يجي يعرف,ملاك و سيف علاقتهم ماشية عادي,محمد لسة بيفكر في موضوع العملية,شروق و خالد قط و فأر,سهي و مني بدأوا يحبوا نور...
حلا(بعياط و صريخ): مااااماااا.
مالك: عيوطة اوي يا بت انتي.
جودي: عيوطة عيوطة عيوطة.

ملاك(بقلق): في ايه مالك يا حلا؟!
حلاا(بعياط): خدوا لعبتي يا ماما.
مالك: كانت لعتبنا الاول.
جودي: ايوه يا ملاك.
ملاك: خلاص يا حلا هجبلك غيرها.
حلا(بعياط): لا عايزاها هي.
ملاك(بحدة): حلا هجبلك غيرها و بطلي عِند شوية.
حلا(بعياط): بكرهك.
حلا طلعت تجري علي بره القصر. ملاك بصت ل جودي و مالك اللي بصوا في الارض.
ملاك: دي زي اختكوا يا مالك انت و جودي حبوها.
ملاك: هي طيبة اوي و تتحب.
عند حلا.

حلا طلعت تجري مردتش علي نور و لا سهي و لا مني بس خبطت في سيف و هي خارجة من باب القصر.
سيف: راحة فين؟!
حلا(بعياط): وسع عني.
سيف: ليه بس قولي حصل ايه؟!
حلا(بعياط): ماما زعقت ليا.
سيف: ليه بس؟!
حلا: مالك و جودي خدوا لعبتي. انا كنت عايزاها.
سيف: انا هجبلك لعبتك من جودي و مالك.
سيف: تعالي معايا.
حلا: بجد؟!
سيف: اه.
سيف شال حلا و دخل القصر.
سيف: مساء الخير...
الكل: مساء النور.
سيف: حضروا الغداء.
مني: ماشي يا حبيبي.

سيف طلع للدور التاني و دخل اوضة اللعب.
سيف: في ايه؟!
ملاك: حمدلله بالسلامة.
سيف: فين اللعبة يا حلا؟!
حلا: اهي.
سيف: مالك هات اللعبة دي.
مالك: بس يا بابا.
سيف(بحدة): مالك.
مالك: اتفضل يا بابا.
سبف: خدي و لا تزعلي نفسك يا حبيبتي.
حلا: شكرا يا عمو.
سيف: العفو يلا روحي العبي بيها.
جودي: بابا مش هنشوف ماما؟!
سيف: قريب يا حبايبي قريب لما خالتو تاج ترجع.
جودي: طيب.
سيف: ملاك ورايا.

سيف مشي و ملاك وراه باستغراب دخلت الاوضة وراه لقت سيف قفل الباب.
ملاك: في ايه يا ابني؟!
-ملاك فتحت عينيها علي اخرهم من الصدمة لما لقت سيف ضربها قلم علي وشها...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة