قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

ملاك فتحت عينيها علي اخرهم من الصدمة لما لقت سيف ضربها قلم علي وشها...
سيف(بغضب): ممكن افهم ايه الصور دي؟!
سيف(بغضب): حقيقية و لا لا؟!
ملاك بصتله بصدمة و مبصتش للصور.
ملاك(بصدمة): انت ضربتني!
سيف(بغضب): ده كل اللي همك، مش همك اني شايف مراتي في حضن واحد تاني و هو لامسها بتملك يا ريته كان شخص محترم.
سيف(بغضب): ردي الصور حقيقية؟!
ملاك(بحدة): ايوه حقيقية. انت مالك؟!

ملاك(بحدة): اللي انت عملته ده اثبت ليا انك شخص حقير و حيوان و راجعي و عايز ضرب الجذم.
ملاك(بحدة): و انا غبية لاني وثقت في شخص زيك.
ملاك(بحدة): خد صورك و غور في ستين داهية. لما تعرف ازاي تتعامل باحترام ابقي تعالي كلمني...
ملاك(بحدة): ده انت حتى محامي يا شيخ. و قاعدة الكل عارفها المتهم برئ حتى تثبت ادانته.

ملاك(بحدة): و لو شايف شوية الصور اللي في ايدك دي دليل. خدها و خد بعضك و غور في داهية تاخدك و مش عايزة اشوف وشك...
ملاك(بحدة): و احمد ربك اني مش بهمل مسئولياتي و الا كنت سبت مالك و جودي و مامتهم مرمية في المستشفي منعرفش علاجها هينجح و لا لا. هتموت و لا لا.

سيف(بغضب): انتي مش شايفة انك غلطانة؟! عارفة يعني ايه اشوفك في حضن واحد غيري لا و كمان الصور مرفوعة علي النت و مكتوب انه شكل في حاجة بين عارضة الازياء ملاك سالم محمد و المصمم المشهور جاك متخيلة.
سيف(بغضب): عايزاني اقعد هادئ و انا شايف ان الناس كلها بتتكلم عليكي انتي و راجل غيري و بيقولوا في حاجة بينهم.
ملاك: طول ما انت معندكش ثقة فيا طول ما انت هتصدق كلام الناس ده هتخسر.

ملاك: ياما الناس قالوا كلام و مهما حصل الناس بتتكلم، كل الناس بتتكلم في كل الوقت و في كل الحالات اقف انا و اسمع كل واحد بيقول ايه و احط كلامهم في دماغي ليه هو انا مش فاضية غير للناس.
ملاك: و كمان الكلام منتهي في الموضوع ده. طول ما انت بتتكلم بغضب و طريقة همجية كدة مش هتكلم معاك.
ملاك(بعصبية): شخص همجي و ايدك طويلة.

-ملاك زقت سيف و دخلت اوضة الملابس، سيف مسابش حاجة في الاوضة الا و كسرها و الكل كان واقف بره الاوضة خايفين يدخلوا.
سيف(بغضب): راحة فين؟!
ملاك: اي داهية تأخدني بعيد عنك.
سيف(بغضب): قسما بربي يا ملاك لو خرجتي بره الاوضة دي مش هتعرفي هيحصلك ايه.
ملاك: طظ فيك.
ملاك كانت هتفتح الباب بس لقت سيف مسكها و رماها علي السرير و نوعا ما كان بيعتدي عليها.
ملاك(بصريخ): بكرهك يا سيف.

سيف حط رأسه علي رأس ملاك و كان بيتنفس بصعوبة.
سيف(بنفس متقطع): اا هه ددي(اهدي).
ملاك(بدموع): انا بكرهك بكرهك يا سيف بكرهك اكتر من اي حاجة في الدنيا دي، بكرهك اكتر من معتز بكرهك اوي اوي. ابعد عني بقي مش عايزاك في حياتي بكرهك.
سيف: انتي مش متخيلة لمجرد اني تخيلتك مراته او تخيلتك معاه لما سمعت كلاام الناس حسيت بايه.
سيف: مش هتقدري تشوفي و لا تحسي بالنار اللي جوايا بسبب غيرتي عليكي.

سيف: انتي مش متخيلة مجرد ما شوفت ايده و هي عليكي و مسكاكي بتملك كدة انا حسيت بايه...
سيف: مش هتحسي بشعوري يا ملاك مش هتحسي بيه ابدا.
ملاك(بحدة): مش عايزة احس بيه وسع بعيد عني.
ملاك زقت سيف بعيد عنها و قامت دخلت الحمام غصب عنها قعدت تعيط...
سيف نفسه بدأ يقل براحه لغاية ما غمض عينه و وقع علي السرير...
ملاك خرجت علي السرير اتصدمت لما لقته كدة قربت منه بسرعة و فكت اول زرارين ليه و بدأت تشوف النبض.

ملاك(بدموع): سيف فوق يلا.
ملاك: دكتور.
ملاك راحت فتحت الباب لقت الكل واقف قدامها.
ملاك: عايزة دكتور بسرعة.
سهي: ماله سيف؟!
ملاك: معرفش بس بسرعة اتصلوا بالدكتور...
مني: استني يا بنتي يلا بسرعة يا سهي روحي اتصلي بالدكتور عزت.
سهي: حاضر حاضر.
شالوا سيف و حطوه بطريقة سليمة علي السرير و ملاك فضلت واقفة جمبه و ماسكة ايده بقلق و الكل حوالين السرير مستنين الدكتور,الخدامين بينضفوا الاوضة و اللي سيف كسره...

خدامة: الدكتور وصل يا هانم.
ملاك: سيبيه و امشي.
ملاك: اتفضل يا دكتور.
الدكتور بدأ يفحص سيف بعناية و يشوف نبضات قلبه.
الدكتور: شكله اتعرض لنوبة غضب شديدة خلته يفقد الوعي.
ملاك: هو الغضب ممكن يعمل كدة يا دكتور؟!
الدكتور: لو كانت شديدة ممكن.
الدكتور: لازم رعاية ل سيف بيه.
ملاك: تمام.
الدكتور: اهتموا بيه شوية.
ملاك: شكرا يا دكتور.
الدكتور مشي و ملاك فضلت قاعدة جمب سيف.
ملاك: اتفضلوا انتوا ارتاحوا شوية.

مني: ماشي يا حبيبتي خلي بالك منه...
ملاك: حاضر.
حلا: ماما في ايه؟!
ملاك: مفيش يا حلا روحي مع مالك و جودي...
حلا: حاضر.
الكل خرج و نور حضنت ملاك قبل ما تخرج.
-ملاك فضلت قاعدة علي كرسي قدام سيف لغاية ما فاق و فتح عينيه بص جمبه لقي ملاك قاعدة بصاله.
ملاك(بهدوء)حمدلله بالسلامة.
سيف(بتعب): حصل ايه؟!
ملاك: المفروض اسألك انا.
سيف(بتعب): طيب شكرا علي الف سلامة بتاعتك.

ملاك: معجبتكش حمدلله بالسلامة يعني، انت اللي غلطان و بتتأمر جنابك.
سيف: انا تعبان مش عاجبك انتي يعني.
ملاك: انت اللي تعبت نفسك. مش كفاية مطلعتش عملتلك محضر في القسم.
سيف(بصدمة): افندم!
سيف: محضر ليه يا اختي؟!
ملاك(ربعت ايديها): حاولت تعتدي عليا.
سيف: لا استني اقوملك استني بس.
سيف قام و اتعدل علي السرير و بص ل ملاك بغيظ.

سيف: يعني جنابك عايزة تعملي محضر ل جوزك ها جوزك اللي بس حاول يأخد حقوقه كزوج و النبي، و اي قانون بقي هيوافقك علي الهبل بتاعك ده.
ملاك(مربعة ايديها): ايوه لان في بنود في عقد جوازنا بتقول انك مش هتقرب مني و مش هتلمسني و انت حاولت تعتدي عليا بدون رغبتي يبقي كدة المفروض تتحبس، يبقي تحترم نفسك و تنام.
سيف: انتي اتجننتي يا بنتي...
ملاك: ايوه مجنونة و لو منمتش لحظة و هيطلع جناني عليك.

سيف: طلعي هتعملي ايه يعني؟!
سيف: يا بنت المجانين.
سيف لقي شبشب ملاك البيتي في وشه...
ملاك: احمد ربك اني مستخدمتش ايدي علشان متعلمش علي خدك...
سيف: شايفة نفسك علي ايه كدة يعني.
ملاك: ملكش فيه و بص قدامك او نام او اتزفت علي عينك اعمل اي حاجة و ابعد عني.
سيف: و انتي ابعدي عن وشي وشك بيعصبني.
تليفون ملاك رن.
ملاك: مش فايقالك هتكلم في التليفون.
سيف: و انا مش فاضيلك.
سيف مسك تليفونه و قعد عليه و ملاك فتحت الخط.

ملاك: الو يا روحي.
ملاك: انا تمام.
ملاك(بصدمة): بتهزري؟!
ملاك: انتوا اتجننتوا الحق اتصرف في فستان كتب الكتاب منين دلوقتي...
ملاك: عااااااااااا مليش فيه. كنت هخلي مصمم مشهور يصمم ليا فستان خاص.
ملاك: لا مليش فيه اجلوا.
ملاك: يا شروق الحق اجيب فستان في يومين ازاي.
ملاك: لحقتوا غيرتوا رأيكم. عاااااااا.
شروق: اعمل ايه يا ملاك ده حتى قدم ميعاد الفرح يا ملاك انا اتصدمت.

ملاك: اوووف ربنا يأخدك انتي و خالد اوووووف.
ملاك: مليش فيه مش حاضرة كتب كتاب انا بس كدة.
شروق: متبقيش طفلة يا ملاك بقي.
ملاك: لا مليش فيه. انا طفلة بقي و مش هحضر بس.
ملاك: خالد ده رزل بس كدة.
-ملاك كانت سرحت شعرها قدام تسريحة صغيرة في اوضة النوم و قامت قعدت علي السرير جمب سيف في طرف السرير.
ملاك: يا شروق حاولي تتصرفي و النبي.

ملاك: الحفلة هتبقي مليانة و ناس كتير لازم اكون لابسة اشيك فستان بليز يا شروق اجلوا...
شروق: هشوف حاضر يا ملاك.
ملاك: يا قلبي بحبك يلا مبروك يا شوشو.
ملاك: هتدخلي القفص هيصة.
شروق: ما انتي دخلتي قبلي، قوليلي الجواز عامل ايه؟!
ملاك: الجواز اكبر مقلب هتاخديه في حياتك يا روحي.
شروق: ايه ده بجد!
ملاك: و هقولك نصيحة.
شروق: قولي.

ملاك(بانفعال): لما يكون متعصب و شايفك غلطانة متعبروهاش و اعتبريه فردة جذمة او رجل كرسي. كأنه كلب بلدي معدي من قدامك، و كلب بلدي و عنده ديل.
شروق: اه فهمت، الو الو ملاك ملاك سمعاني.
شروق: يا بنتي ردي عليا.
شروق: الحيوانة قفلت الخط.
ملاك(بصريخ مكتوم): يا حيواااااان.
سيف: بقي بتنصحيها تعتبره كلب بلدي.
ملاك: و بديل بس كدة...

سيف شد من ملاك التليفون و رماه و شدها ليه و مسك ايديها الاتنين ورا ضهرها و قربها منه.
ملاك: يا رزل ابعد عني.
ملاك: يا جدوووووووو.
سيف فضل باصص ل ملاك كتير و مش بيتحرك و ملاك قاعدة عمالة تزقه علشان تبعد عنه.
ملاك استغربت لما لقت سيف بيخبي وشها في صدره و باس رأسها...
سيف: اسف...
ملاك(باستغراب): علي؟!

سيف: اني ضايقتك و اني اتعصبت عليكي، بس لما شوفت الصور اتجننت و لما سمعت كلام الناس اتجننت اكتر و مكنتش شايف قدامي.
ملاك: بس كل اللي حصل اني كنت هقع و هو مسكني.
سيف: ازاي؟!
Flash back.
-من يومين جاك طلب من ملاك انه يقابلها,و ملاك وافقت و خرجت قابلته.
ملاك: ها يا مستر جاك حضرتك عايزني في ايه؟!
جاك حط ايده علي ايد ملاك.
جاك: انا.

ملاك: انا اذنتلك تلمس ايدي لا يبقي تشيلها بكل احترامك علشان مخليش قيمتك زي الكأس اللي قدامك ده.
جاك بصلها بصدمة و شال ايده بسرعة.
ملاك: انت ايه؟!
جاك: لا يعني اقصد ان الشغل واقف.
ملاك: الشغل مش واقف في تصوير الاسبوع الجاي. الحملة جاهزة متقلقش حضرتك...
ملاك: انت اشتغلت معانا يبقي مش هتندم و مش هتخسر و اسمك مش هيقع في الارض.
ملاك: و كمان انت جربتنا و كمان اسمنا في السوق و سمعتنا مرفوعة دايما.

جاك: اشربي طلبتلك العصير ده.
ملاك: شكرا.
ملاك: في حاجة تاني؟!
جاك: لا بس اشربي العصير و نتكلم شوية.
ملاك: مش شايفة في حاجة ممكن نتكلم فيها.
جاك: صاحبك ده كان اسمه ايه...
ملاك: اسمه سيف الدين فؤاد رضوان المحامي الكبير المشهور. و اتمني انك تبقي حافظ اسمه لانك هتشوفه كتير في كل حفالاتي.
ملاك: و اتمني تنسي ان انا و انت نبقي مع بعض، لاني عارفة تفكيرك المريض.
ملاك: هدخل الحمام لحظة.

ملاك راحت علي الحمام بسرعة وكانت حاسة بوجع شديد في راسها.
ملاك: اوف ايه ده؟!
ملاك خرجت لقت جاك واقف قدام الحمام.
جاك: انتي كويسة؟!
ملاك: اه.
ملاك اول ما مشيت خطوة كانت هتقع بس جاك مسكها و حضنها.
-كان جاك مأجر واحد يصورهم و ينشر الصور علي النت و الجرايد و المجلات.
جاك: اوصلك؟!
ملاك(بحدة): لا.
ملاك سابت جاك و خدت شنطتها و مشيت روحت.
Back.
سيف: يعني هو قاصد؟!
ملاك: ممكن.
سيف: احم اسف.

ملاك: لا انا حكيت علشان اثبتلك انك غلطان وسع ايدك بقي كدة انا مش فاضيالك.
سيف: لسة زعلانة مني؟!
ملاك: لو مهتم كنت عرفت.
سيف: ملاك.
تليفون سيف رن...
ملاك: رد.
سيف: اوف دول اللي خاطفين تاج.
ملاك: ما تدفع يا سيف ليعملوا فيها حاجة انت مالك قاعد بدم بارد ليه كدة.
سيف: لان اللي خاطفها مش هيعمل حاجة.
ملاك: قصدك ايه؟!
سيف: في اب بيقتل بنته.
ملاك: مش فاهمة حاجة.
سيف(ببرود): يعني رزق هو اللي خاطف تاج.

ملاك فتحت عينيها من الصدمة و مكنتش قادرة تتكلم.
ملاك: ف ففي ا بب ي ع مم ل كدد ة(في اب يعمل كدة).
سيف(ببرود): اذا كان قتل اخوه مش هيخطف بنته.
ملاك(بتوتر): سيف.
سيف: نعم.
ملاك: يوم ما طنط نور اجهضت.
سيف: ايوه.
ملاك: سمعت سيدة الخدامة و هي بتتكلم في التليفون و بتقول كله تمام يا باشا و انا طالعة علي السلم كنت هقع بسبب شوية زيت محطوطين علي السلم.
ملاك: انا شاكة في سيدة و رزق.

سيف: انتي ازاي متقوليش حاجة زي دي يا ملاك؟!
ملاك: مردتش اسوء الظن فيهم.
سيف: بعد كدة اي حاجة تحصل اعرفها يا ملاك فاهمة.
ملاك: حاضر. بس هتعمل ايه في تاج؟!
سيف: هجيب اخر رزق هو اكيد مش هيقعد مسافر كتير...
ملاك: سيف انت عندك مشاكل كتير هتحلها ازاي. انا واثقة انك قدها بس هما كتير و حمل كبير عليك لو اقدر اساعدك في حاجة قولي.
سيف مسك ايد ملاك و قربها منه باس باطن كفها.
سيف: كفاية عندي تكوني جمبي و بس.

سيف: كفاية اشوف ابتسامتك و اسرح في عيونك.
سيف رجع شعر ملاك من علي كتفها و قرب منها و باس كتفها.
سيف: متزعليش مني اسف.
ملاك(بخجل): مش هتنام؟!
سيف: هنام يا روحي بس في حضنك.
ملاك(بخجل): بس.
-سيف حاوط خصر ملاك بايديه و حط رأسه علي صدرها و غمض عيونه. ملاك حطت ايديها علي شعر سيف و غطته بالبطانية و طفت النور.
ملاك: تصبح علي خير.
سيف: و انتي من اهل الخير.

-في مكان تاني...
عند عمر و مريم.
مريم: اوف انا ايه ذنبي يا عمر؟!
عمر: ذنبك يا هانم انك سمحتيله يتكلم معاكي عادي.
مريم: اومال كنت اعمل ايه؟!
عمر: شوفي الستات المحترمة بتعمل ايه؟!
مريم(بدموع): قصدك ايه؟! قصدك اني مش محترمة!
مريم(بدموع): طلقني لو انا مش محترمة طلقني انت طبعا راجل متقبلش تتجوز واحدة مش محترمة.
مريم سابت عمر اللي بصلها بصدمة و طلعت جري علي اوضتها قفلت الباب.

عمر: الله يخرب بيتك يا شيخة قلبتيها ضدي اوي كدة ليه.
عمر طلع جري ورا مريم و فضل يخبط علي الباب.
عمر: يا بنت المجنونة افتحي انتي فهمتي ايه.
عمر: يا بت متخلنيش اكسر الباب و ساعتها هتندمي انتي...
عمر: يا مجنونة افتحي الباب.
عمر لقي مريم فتحت الباب بغضب.
مريم: اولا انا مش بنت مجنونة ثانيا انا مش مجنونة، احترم نفسك يا استاذ.
عمر: ا.
مريم قفلت الباب في وش عمر تاني.

عمر: لا انتي مش مجنونة انتي عديتي مرحلة الجنون من بدري.
عمر: افتحي يا بنتي و نتفاهم متبقيش عبيطة.
مريم(باندفاع): انا مش عبيطة انا مجنونة لاني قبلت اتجوز واحد حقير زيك.
مريم قفلت الباب في وش عمر تاني.
عمر: يا نهارك اسود! في ايه يا بت ما تقفي نتكلم كلمتين علي بعض.
عمر: افتحي الباب ده بدل ما اكسره عليكي يا مريم...
مريم فتحت الباب بغضب و لسة هتتكلم لقت عمر قرب منها و (لخيالكوا).

مريم: ابعد عني شخص حيوان، بكرهك.
عمر: ربنا يأخدك يا راجح، يعني الباشا لما يترفض هتفرحي انتي.
مريم: انا مالي انت اللي هترفضه علشانك مش واثق من نفسك.
عمر: مريم.
مريم: عمر ايه هخاف انا يعني.
عمر: يا بت هو علشان مش بتعصب عليكي هتدلعي عليا.
مريم: اه لا انت مالك بيا الله، وسع كدة بعيد عني.
عمر: يا بنت الناس متخلنيش اتجنن عليكي.
مريم: انت مجنون اساسا مش محتاج تتجنن لسة.
عمر: اوف يا مريم بطل نكد.

مريم: انا نكدية روح كلم البت رشا اللي بتتمايص عليك في الراحة الجاية.
عمر: و الله اخر ما هزهق هقولك مفيش شغل خالص.
مريم: نجوم السماء اقربلك...
عمر: و. الله طب تعالي بقي.
مريم(بصريخ): يا ماما.

-في الصباح الباكر.
في بيت ملاك.
شروق كانت نايمة و صحيت من النوم مبسوطة قامت من علي السرير اول ما وقفت اتزحلقت و وقعت في الارض.
شروق: يعععععععع.
شروق(بصريخ): خاااااااااااااالد.
شروق(بصوت عالي): و. ربي لو شوفتك قدامي لاقتلك يا خالد.
خالد(بضحك): يخرب بيت منظرك.
خالد وقع علي الارض من كتر الضحك و عينه دمعت و وشه احمر اوي.
-شروق داست علي بيض و اتزحلقت قعدت عليه.

شروق(بصوت عالي): و ربي لاقتلك يا خالد بس اطولك في ايدي.
خالد(بضحك)مش قادر هفطس من كتر الضحك.
شروق: افطس و موت يا اخي ريحني.
خالد: هيقولوا عروسة نحس.
شروق: لا يا بابا هيقولوا حظها حلو مكنوش كتبوا الكتاب.
خالد: نكتبه حالا لو موافقة.
شروق: هو انت بعد اللي عملته ده هيبقي في فرح بره يا عم بره.
شروق: دبلتك هتوصلك.
خالد: هو احنا كنا لبسنا دبل يا هبلة.
شروق: يا حيوان بره بره مش عايزة اشوفك.
خالد: يا مجنونة.

شروق(بصريخ): برررررررررررره.
شروق قامت بغضب و دخلت الحمام خدت دوش طويل اوي و خرجت.
خالد حس انها اتضايقت بعت حد ينضف الاوضة و استناها علي الكنبة.
شروق: عاااااا انت ازاي هنا؟!
خالد(بتوتر): اسف مكنش قصدي.
خالد خرج بسرعة بره الاوضة و شروق غيرت هدومها.
شروق لبست بنطلون جينز و تي شيرت احمر ب ¾ كم و كوتشي اسود في ابيض و سيبت شعرها.
شروق نزلت لقت محمد و خالد بيتكلموا. ة.
محمد: تعالي يا شروق.

شروق: بعد اذنك يا جدو مش عايزة اقعد في وجوده.
محمد: يا بنتي اقعدي و متتعبيش قلبي.
شروق: نعم يا جدو.
محمد: خالد حكالي حصل ايه فيها ايه بقي لما يهزر معاكي.
شروق: ده بيض يا جدو بيض و انا بقرف من البيض و خلاني قرفانة من نفسي.
محمد: بيهزر يا شروق و انتي بعد الجواز اعملي فيه مقالب براحتك.
شروق: تفتكر هقدر اضايقه؟!
خالد: يا مجنونة.
شروق: هقوم ورايا تجهيزات كتيرة ل كتب الكتاب.

خالد: و الله ما انتي قايمة التجهيزات كلها جاهزة و الفستان اختارته و كل حاجة جاهزة.
شروق: الفستان لونه ايه؟!
خالد: مفأجاة.
شروق: لا قول انا العروسة.
خالد: قولتلك مفاجاة يلا باي.
خالد: ورايا شغل عن اذنكوا.
خالد خرج و ركب عربيته و راح ل شغله. شروق و محمد قعدوا يتكلموا كتير...

-في مكان تاني...
عند عدي و جاسر.
عدي: جاسر لحد امتي هتفضل كدة؟! حياتك واقفة.
عدي: عارف ان الفراق صعب بس مش للدرجة دي.
عدي: انت ملحقتش تتعلق بيها اوي كدة.
عدي: وقفت كل حياتك شغلك علاقاتك كل حاجة يا جاسر مينفعش كدة.
جاسر(بدموع): اول مرة احس اني وحيد يا عدي. معرفش ازاي و حصل امتي.
جاسر: بس بعترف اني حبيتها اوي.
جاسر: محتاجها اوي. اوي يا عدي.
عدي: طب ما انا كل اما اكلم سيف يقولي متقلقش.

عدي: انا عارف صاحبي كلمة متقلقش و في موضوع كبير زي ده يبقي فعلا مقلقش.
جاسر: مش هرتاح الا لما اشوفها بين ايديا.
عدي: طب فوق يا جاسر فوق هي ان شاء الله كويسة.
عدي: متسبقش الاحداث يا عم جاسر.
عدي: اهدي كدة و فوق.
عدي: هروح مشوار و هرجع مع السلامة.
عدي خد حاجته و ركب عربيته و راح ل جود.
عند جود.
جود كانت قاعدة حزينة بتشرب شاي لقت الباب بيخبط.
جود: حاضر.
جود فتحت الباب اتصدمت لما لقت عدي.
جود: عدي بيه!؟

جود: احم اتفضل يا بيه اتفضل.
عدي: شكرا.
جود: اتفضل اقعد.
عدي: متشكر.
-عدي دخل و قعد مكان ما جود شاورتله و عدي بص بصة سريعة على الشقة لقاها متوسطة بس نضيفة اوي و شيك.
جود قعدت علي كرسي قدامه و مستنياه يتكلم,عدي فضل ساكت فترة متوتر.
جود: تشرب حاجة حضرتك؟!
عدي: لا شكرا، احم انا.
عدي: انا جاي علشان ارجعك الشركة.
جود: لا شكرا يا بيه شكرا مش عايزة.
جود: اتمني تكون لقيت الملف.

عدي: مبدأيا ايوه لقيته و برضو انتي اللي غلطانة.
جود: انا؟!
عدي: ايوه الملف اتسرق تحت ادارتك.
جود: غصب عني اكيد مش قصدي يعني.
عدي: ايوه بس عموما انتي خلاص ارجعي الشركة مش لازم ا?ورة.
جود: لا طول ما انت مش معترف اني مش غلطانة يبقي مش هرجع.
عدي: طيب خلاص ممكن ترجعي.
جود: اعتذر و لا الكلمة تقيلة عليك.
عدي: انتي مجنونة؟!
جود: الباب علي اليمين.
عدي(بغضب): جود.
جود(يتوتر): نعم يا فندم!

عدي: قدامك تلت دقايق تكوني لبستي فيهم علشان نروح الشركة.
جود(بتوتر): حاضر يا فندم.
جود جريت علي اوضتها تغير و عدي ابتسم علي تصرفها.
جود: يا غبية عملتي ايه؟!
جود: اوف بقي معلش البسي انتي محتاجة الشغل يا جود يلا.
جود: استغفر الله الراجل جه لغاية هنا خلاص بقي كبري.
جود لبست بنطلون ابيض و قميص زيتي و لبست صندل بكعب اسود. حطت مكياج بسيط اوي و سيبت شعرها علي ضهرها.
جود خرجت ل عدي.
عدي: تمام يلا بينا.
جود: طيب.

عدي خد جود و ركبوا عربية عدي و راحوا للشركة.

-في مكان تاني...
في بيت ريتاج.
مامت ريتاج: يا ريتاح ريتاج.
ريتاج(بحزن): نعم يا ماما.
مامت ريتاج: في حد مستنيكي بره.
ريتاج: مين ده يا ماما؟!
مامت ريتاج: تعالي شوفي.
ريتاج خرجت اتفأجت ب عامر و قعدت قدامه بصدمة.
ريتاج: ايه اللي جابك؟!
عامر: مفيش بقالك تلت ايام مش بتروحي الكلية و مش بتردي علي التليفون و مش بتتكلمي في جروب الدفعة استغربت.
ريتاج: تاج مخطوفة.
عامر: اممم علشان كدة حابسة نفسك.

ريتاج: تاج كانت صاحبتي المقربة.
عامر: عارف و ان شاء الله هترجع عائلتها مش صغيرين في البلد.
ريتاج: يا رب و النبي يا رب.
عامر: عموما بكرة الصبح الاقيكي جاهزة هعدي عليكي الصبح علشان الجامعة و مفيش اعتراض.
عامر: باي.
ريتاج(بدهشة): باي.

-في مكان تاني...
في القصر.
نور: صباح الخير.
مني و سهي: صباح النور.
مني: كلمتي رزق؟!
نور: ايوه كلمته امبارح و قالي قرب يرجع.
نور: بس تاج انا قلقانة عليها اوي.
سهي: متقلقيش ان شاء الله هترجع بدري.
مني: متقلقيش خير.
نور: يا رب...
سهي: انا شايفة اننا مقصرين في حق سيدرا.
مني: هي وحشتني اوي.
نور: بس.
مني: مهما كانت دي من العائلة قبل ما تكون مرات سيف.
نور: ملاك برضو طيبة و تستاهل.
سهي: فعلا.

سهي: ما نقول ل سيف يأخدنا و يخرجنا بما ان النهاردة اجازة.
مني: سهي متنسيش ان تاج لسة مفقودة.
سهي: اسفة.
نور: ان شاء الله خير. هي فين عفاف تجهز الفطار؟!
مني: بتجهزه فعلا...
نور: تمام.
عند سيف و ملاك.
سيف صحي من النوم قبل ملاك و ضم ملاك اكتر ليه و هو مغمض عينه و باس خدها.
سيف(بنوم): حبيبتي قومي يا روح قلب سيف...
-سيف فتح عينيه ببطء و بص علي ملاك فتح عينيه علي اخرهم و اتخض...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة