قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والأربعون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والأربعون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والأربعون

تليفون سيف رن كتير.
سيف فاق من النوم متضايق و ملاك اتحركت بانزعاج و هي في حضن سيف...
الخط اتفتح.
سيف(بضيق): الو يا زفت.
عمر: سيف هو.
سيف: خير؟!
عمر: المخازن اتحرقت كلها.
سيف اتصدم جدا لدرجة ان التليفون وقع منه.
عمر: الو الو سيف سامعني.
سيف(بجمود): انا جايلك يا عمر.
عمر: انا لسة مروحتش هجيلك و نروح سوا.
سيف(بجمود): طيب اقفل لاني مش طايق حد قدامي.

سيف كان بيتحرك من جمب ملاك. ملاك مسكت فيه اكتر و حضنته اكتر.
ملاك(بنوم): متسبنيش.
سيف: شوية و راجع.
ملاك فتحت عين و قفلت عين و قامت قعدت نص قاعدة علي السرير و مسكت دراع سيف و نامت علي كتفه.
سيف: ملاك لازم انزل.
ملاك: بس انا عايزاك جمبي. مينفعش تأجل الموضوع ده.
سيف: ليه بس يا ملاك؟! حصل ايه؟!
ملاك(بدموع): حلمت حلم وحش اوي.
سيف: ايه هو يا حياتي؟!
ملاك(بدموع): انك اختفيت فجأة و محدش لقاك...

سيف: لا يا روحي متخافيش ده مجرد حلم.
سيف(بمرح): و كمان بطلي تفكير فيا حتى و انتي نايمة بتفكري فيا.
ملاك(بخجل): بس بقي.
سيف: اهو ده اللي انتي فالحة فيه بس بقي.
سيف باس عين ملاك و خدها في حضنه.
سيف: يلا نامي بقي، هعمل مشوار مهم و هرجعلك.
ملاك: تعمل مشوار الساعة خمسة يا سيف. بتخوني.
سيف: اهو ده تفكير كل الستات، يا ستي و الله شغل شغل.
ملاك: طب مينفعش يتأجل علشان خاطري.
سيف: كان علي عيني.
ملاك: سيف.
سيف: عيونه.

ملاك: نام يا سيف جمبي شوية كمان.
سيف: ما انا لو نمت هخلف بوعدي امبارح و انا مش بحب اخلف بوعدي.
ملاك: وعد ايه؟!
سيف: لا كدة اخلف وعدي براحتي.
سيف قرب من ملاك و ملاك بعدت عنه بسرعة.
ملاك: لا خليك قد وعدك و قوم احسن. عيل سافل.
ملاك نامت علي السرير و بصت ل سيف. سيف رجع شعرها ل ورا ضهرها و باس رأسها.
سيف: يلا نامي ساعة ساعتين بالكتير و راجع.
ملاك: طيب.
سيف: بحبك.
ملاك غمضت عينيها و هي مبتسمة سيف قرب منها.

سيف(بهمس): بحبك و انت تقيل كدة و مطلع عيني، بس هيجي وقت و اطلع عينك انا.
ملاك: هنشوف، و سيبني انام بقي.
سيف ابتسم علي ملاك و اول ما قام من جمبها كان متعصب و دخل غسل وشه و خرج...
سيف لبس بدلة باللون الرمادي و قميص ابيض و لبس جذمته السوداء و حط البرفيوم بتاعه.
سيف قرب من ملاك و باس رأسها و كان هيخرج.
ملاك: استني.
سيف: خير؟!
ملاك: اعملك تأكل.
ملاك قامت و مسكت ايد سيف و دخلوا المطبخ.

سيف: خشي انتي نامي و انا هعملي فطار.
ملاك: و ابقي مراتك ازاي بقي؟!
سيف: في حاجات تانية.
ملاك: ظريف اوي.
ملاك رجعت شعرها ل ورا و عملت سندوتشات ل سيف...
ملاك: خد.
سيف(بتريقة): خد.
ملاك: اوف قاصد تعصبني.
سيف: اسفين ل جنابك.
سيف: يلا يا حبيبتي مش قادر تصبحي علي خير.
سيف: محدش ينزل ابدا و لا تفتحي الباب الا لما تشوفي من العدسة.
ملاك: و هوصل مالك و جودي ازاي؟!
سيف: النهاردة مفيش مدرسة.
ملاك: سيف في ايه قلقتني.

سيف قرب من ملاك و خدها في حضنه و دفن وشه في رقبتها.
سيف: مفيش حاجة يا قلب سيف مفيش حاجة.
سيف: يلا خشي نامي، و لو في حاجة ضروري اتصلي بيا غير كدة لا.
ملاك: حاضر بس طمني عليك.
سيف: متقلقيش.
سيف: يلا باي.
سيف ساب ملاك و خرج و قفل الباب وراه.
نور و سهي: ملاك.
ملاك(بخضة): ايه؟! في حد يعمل كدة؟!
نور: عملنا ايه؟! احكيلنا حصل ايه؟!
ملاك: محصلش حاجة.
سهي: يا بت علينا.
ملاك: هخبي ليه طيب؟!

سهي: يعني مفيش حاجة كدة و لا كدة.
ملاك: لا مفيش حاجة كدة.
نور: و لا كدة.
ملاك: لا.
نور: الفستان قمر.
سهي: محترم اوي.
ملاك: و النبي!
سهي: ايوه يعني عريان بس من الضهر يلا مش مشكلة ابقي اعلمك بعدين متخافيش.
ملاك: الصبر يا رب.
نور: تعالوا نقعد شوية.
ملاك: بما اننا صحينا فاعمل فطار لينا.
سهي: لا كمان ساعة كدة.
التلاتة راحوا قعدوا علي الكنبة و قعدوا يتكلموا. و فجأة سمعوا صوت انفجار.
ملاك(بخضة): سيف!

ملاك من غير تفكير فتحت الباب و نزلت جري ل تحت...
سهي و نور فتحوا البلكونة يتأكدوا الاول.
ملاك خرجت بره العمارة لقت عربية سيف مقلوبة علي وشها و فيه نار...
ملاك وقعت في الارض من اثر الصدمة و قعدت تعيط كتير...
سيف: مش انا قولت محدش ينزل من فوق.
ملاك لفت لقت سيف قامت بسرعة وقفت و حضنته جامد.
ملاك(بعياط): خفت عليك اوي.
سيف شال ملاك و هي في حضنه و دخل بيها العمارة.
سيف(بحدة): و مفكرتيش باللي انتي لابساه يعني.

ملاك(بدموع): لا مفكرتش غير فيك.
عمر: احم سيف اعتقد مش وقته...
عمر: لازم نتصرف...
ملاك: هو حصل ايه؟!
سيف: مفيش، اطلعي علي فوق...
ملاك: مش طالعة احكولي بيحصل ايه هنا؟!
سيف(بعصبية): ملاك متخلنيش اتعصب عليكي لاني بجد مش شايف قدامي.
عمر: اهدي يا سيف هي ذنبها ايه؟!
ملاك: خلاص عن اذنك.
ملاك ركبت الاسانسير و طلعت الشقة بتاعتهم.
سهي: ها يا ملاك طمنينا؟!
سيف: خش يا عمر.
ملاك: اهو كويس، عن اذنكوا.

ملاك دخلت اوضتها مسكت حاجة ازاز و رمتها في الحيطة و قعت اتكسرت علي الارض.
سيف(بقلق): ملاك!
سيف دخل اوضته هو و ملاك لقي ازاز مكسور و ملاك بتلمه.
سيف: سيبي من ايدك انا هشيله.
ملاك: لا.
ملاك كملت اللي هي بتعمله و رمته في سلة الزبالة اللي في الاوضة و دخلت الحمام و سيف كان واقف حاطط ايده في جيبه.
سيف خرج بره الاوضة قعد يتكلم مع عمر.
سيف: انت متأكد من اللي انت قولته الصبح؟!
عمر: بنسبة 99%.
سيف: معاك الكاميرات؟!

عمر: هات اللاب بتاعك.
سيف: طيب لحظة...
سيف قام جاب اللاب بتاعه و وداه ل عمر.
عمر: غيرت الباسورد.
سيف: ايوه.
سيف فتح اللاب ل عمر و سابه و قام يشوف سهي و نور.
سهي: سيف.
سيف: نعم.
سهي: هتعمل ايه يا حبيبي؟!
سيف: لسة بشوف.
نور: و هو الانفجار ده حصل ازاي و لا في ايه حصل؟!
سيف: انتوا ايه اللي مصحيكوا ما تخشوا ناموا.
سهي: اه و الله عندك حق، كنا بس بنطمن عليكوا.
سيف: طيب يلا روحوا ناموا.
نور: تصبح علي خير.

سيف: و انتوا من اهله.
عمر: كل حاجة سليمة.
سيف: اسمعني يا عمر.
عمر: ايه؟!
سيف: -----------------------------------------.
عمر: يا ابن اللعيبة.
سيف: في الموضوع ده تختار اكتر ناس تثق فيها يا عمر، لانهم عايزيني اني اموت و ما صدقوا اني سبت القصر و شوفت اهو لولا اني اكتشفت حاجة غريبة في الحارس و خليته يجرب العربية لولا كان زماني انا مكانه...
عمر: بعد الشر يا صاحبي، مش عارف بيموتوا في الشر.
سيف: طمعاين.

عمر: طيب همشي انا.
سيف: طيب ابقي معايا اول بأول.
عمر: حاضر. يلا باي.
عمر مشي، سيف دخل اطمن علي جودي و مالك استغرب لما لقي ملاك نايمة جمب جودي.
سيف(بهمس): ملاك ملاك.
سيف(بهمس): ملاك.
ملاك(بحدة): نعم.
سيف(بهمس): ايه اللي نيمك هنا؟!
ملاك: بعد كدة هنام هنا.
سيف: و ده ليه ان شاء الله؟!
ملاك: مزاجي.
سيف: ملاك متعصبنيش قومي معايا يلا.
ملاك: لا مش بالعافية.
سيف: يا ربي ما كنا كويسين يا بنتي حصل ايه؟!
ملاك: اسأل نفسك.

سيف: يخرب بيت نكدك يا شيخة، كلكوا كدة.
سيف: ربنا يهديكي قومي نامي في اوضتك...
ملاك: لا و سيبني انام بقي، فكك مني.
سيف: طيب يا ملاك.
سيف راح نام علي سرير مالك و خده في حضنه.
ملاك: يا تري جنابك منمتش في اوضتك ليه؟! مش انت كنت عايزني ابعد عنك.
سيف: يالهوووووي ده انتوا يا ستات بتفهموا الكلام علي مزاجكوا و بس...

سيف: كنت متعصب تخيلي واحد ناس قاصدة تقتله يبقي ايه في قمة هدوءه! و كمان منمتش في اوضتي علشان انا قولت مش هنام في اوضة و انتي في اوضة حتى لو كنا زعلانين من بعض، بس مين يسمع الكلام بقي، مين؟!
ملاك غصب عنها نامت لانها نايمة متأخر و صاحية بدري، سيف قعد شوية يفكر و بعدها نام...

-في مكان تاني.
في بيت ملاك.
خالد: يلا يا شروق.
شروق: حاضر مستعجل اوي لسة العملية مش دلوقتي.
خالد: لازم نكون معاه و نحسسه انه كلنا جمبه.
شروق: انا بفكر اقول ل ملاك.
خالد: لا طبعا هو قال عايز يعملها مفاجاة.
شروق: هتزعل لو مقولناش ليها.
خالد: هتزعل شوية و بعدها تنسي.
خالد: يلا نفطر، صحي البت حلا.
شروق: صاحية و بتلبس و نازلة.
خالد: طيب كويس.
شروق: تفتكر هتنجح و لا؟!
خالد(ببرود): شروق متخلنيش ازعل منك.

شروق: اسفة و الله انا خايفة عليه اوي.
خالد: خلاص ماشي يا حبيبتي ان شاء الله هيفوق و هيبقي كويس متقلقيش...
شروق: يا رب.
حلا: انا جاهزة.
خالد: يلا بينا يا مزة.
حلا: حاضر.
خالد: طول عمرك جميلة زي ملاك.
حلا: طبعا يا ابني.
خالد: و نفس الغرور قدامي يا بت.
حلا: نينيني.
خالد حاوط خصر شروق بايده و باس راسها.
خالد: يلا يا حبيبتي...
شروق: تسلم.
التلاتة ركبوا العربية و راحوا للمستشفي.
خالد: دكتور ايه الاخبار؟!

الدكتور: متقلقش القيم كلها مظبوطة.
الدكتور: و ان شاء الله العملية تنجح و يقف علي رجله من تاني بعد العلاج الطبيعي.
شروق: هو هيقوم يمشي بعد العملية علطول.
الدكتور: دي مش هنقدر نقولها و لا نتوقعها علي حسب ارداته هو، بس بنسبة كبير هيقدر يحرك صوابع رجله و يقدر يوقف مش يمشي لمدة 15 ثانية.
خالد: هتبدأوا امتي؟!
الدكتور: كمان ساعة من دلوقتي، تقدروا تخشوا تطمنوا عليه و تتكلموا معاه...
خالد: تمام شكرا...

خالد و شروق دخلوا ل محمد.
شروق: جدو.
محمد: حبيبة جدو.
خالد: لا اشقط كل الستات الا مراتي يا عم.
محمد: يخرب بيت شكلك.
خالد: ايوه مراتي لازم اخاف عليها منك يا عم.
حلا: وسع كدة ياض جدو حبيبي و جوزي و مش هيبص ل حد غيري...
خالد: اسمعي مني هيخونك.
محمد: تعرف عني كدة؟!
خالد: بالهووووووي ده انت معلق بنات بعدد شعر رأسك.
محمد: انا يا ابني؟!
شروق(بضحك): لا كدة كتير عليا انا.

خالد: قلبت اوي ناقص تمسك سبحة في ايدك و تمشي بالمسواك.
محمد: طب امشي ياض من هنا.
خالد: لا يا عم خدني جمبك علي السرير.
محمد: ليه كنت مراتي و انا معرفش؟!
شروق: بس بس ده انتوا ايه عايزين ضرب نار...
خالد و محمد: اخرسي.
شروق: اهو خرست اهو.
حلا: متخرسيش يا شروق اتكلمي و متخافيش منهم.
شروق: قلبي انتي.
الدكتور: يلا. جاهز؟!
محمد: ايوه.
محمد: يلا يا حبايبي.
خالد و شروق و حلا حضنوا محمد. و دخلوا محمد اوضة العمليات...

-في مكان تاني...
عند مريم و عمر.
عمر: يا مريم قومي بقي.
مريم(بنوم): سيبني يا عمر عايزة انام.
عمر: انتي بتبطلي نوم اساسا، قومي متعصبنيش.
مريم(بنوم): هد الدنيا كلها مش هقوم برضو...
عمر: عيلة رزلة يا بت انتي.
مريم(بنوم): لما اقوم ابقي اتخانق معاك.
عمر شال مريم بين ايديه و دخل الحمام حطها في البانيو و شغل الدوش.
مريم(بصريخ): عمر...
عمر(ببرود): عشر دقايق و الاقيكي تحت.

عمر نزل ل تحت، مريم كانت متعصبة و قامت خدت دوش و خرجت تغير هدومها.
مريم لبست بنطلون ابيض و تي شيرت اصفر بنص كم و سيبت شعرها.
مريم نزلت ل تحت و هي مكشرة و راحت قعدت جمب عمر علي الكنبة.
عمر: اخيرا السنيوريتا صحيت.
مريم: عايز ايه؟!
عمر: خير جنابك بقيتي بتنامي كتير؟!
مريم: ايوه عارفة لاني اساسا بحب النوم بعشق النوم انا و النوم كدة شخص واحد...

مريم: و كمان مش مخليني اطلع من البيت الا معاك. و الشغل قولتلي فترة بس و ابقي انزلي تاني، اعمل ايه بقي انام.
عمر: و الله؟!
مريم: ايوه...
عمر: طيب يا مريم. قومي كملي نومك.
مريم حطت رأسها علي رجل عمر و غمضت عينيها.
مريم: هنام هنا.
عمر: ب...
مريم: هششش...
مريم بعد فترة نامت نوم عميق. عمر قعد يملس علي شعرها.
عمر(بتنهيدة): الصبر.

عمر شال مريم بين ايديه و طلع علي اوضتهم حطها علي السرير، و مسك اللاب بتاعه قعد يعمل كذا حاجة عليه...

-في مكان تاني...
عند سيف و ملاك.
ملاك كانت نايمة و بتتحرك حست بجسم صلب فتحت نص عين لقت سيف بصت علي الاوضة لقتها اوضة جودي و مالك.
ملاك(لنفسها): ايه ده؟! هو مش انا كنت نايمة جمب جودي.
ملاك رفعت عينيها لقت سيف نايم و حضنها جامد و ماسكها كويس خايف ل تقع...
ملاك كانت هتقوم بس لقت سيف شدها ليه.
سيف: خليكي شوية.
ملاك: وسع احنا متخاصمين.
سيف: طيب يا ستي اعتبري نفسك لسة نايمة.

ملاك: لا وسع كدة هي الساعة كام؟!
ملاك(بصدمة): الساعة 3 العصر. وسع يا سيف.
سيف: هششششش اهدي اهدي، كملي نومك...
ملاك: انا ازاي نمت ده كله؟! غلط النوم الكتير.
سيف: معلش.
ملاك: طب سبني يا ابني.
سيف: لا مش هتقومي من جمبي الا لما تقولي ايه اللي مزعلك مني.
ملاك: زعقتلي قدام عمر.
سيف: بس!
ملاك: ايوه. اتعصبت عليا بس كدة وسع.
سيف: خلاص يا ستي حقك عليا.
سيف ضم ملاك ليه اكتر و باس رأسها.

سيف: انتي كل شوية يا ملاك بتثبتيلي حاجة.
ملاك: ايه؟!
سيف: انك تافهة بزيادة.
ملاك: يا حيوان.
سيف: بحبك يا قردة.
ملاك: برضو هتقولي قردة.
سيف: ايوه انتي قردة عنيدة حقيقة مش بكدب.
ملاك: طيب وسع بقي.
سيف: قومي يا اختي قومي.
ملاك: ايه ده انت متمسكتش بيا ليه؟!

سيف(بعصبية): بت انتي متعصبنيش مش انتي اللي قايلة وسع يا سيف و لما اوسع تقول ممسكتش فيا ليه انتي قاصدة تعلي الضغط عندي و لا ايه. انا ناقص مش عارف كنت ناقص ايه انا ينعل ابو الحب يا شيخة وسعي من وشي، وسعي.
ملاك قعدت تضحك علي منظر سيف و علي تعبيرات وشه...
ملاك(بضحك): قوم يا عم ل تجيلك جلطة.
سيف: بعد الشر عليا يا اختي.
سيف و ملاك قاموا خرجوا من اوضة جودي و مالك.
سهي: ما كنتوا تكملوا للعشاء.

سيف: اوف بقي انا هلاقيها منين الله.
نور: فوقوا كدة و يلا علشان نتغدي.
سيف: طبعا مستنيني اطلب اكل.
نور: الاكل جاهز يا سيف.
سيف: الهاطلة اللي جمبي دي كانت نايمة و امي معتقدش انها هتبوظ ايديها و تدخل المطبخ.
نور: لا انا و سهي عملنا.
جودي: و انا يا بابا و انا.
جودي جريت علي سيف و سيف شالها و قعدها علي رجله.
سيف: شاطرة يا حبيبة بابا.
جودي: تعرف يا بابا يارا صاحبني بتقولي ان اسم جوري احلي.

سيف: لا يا حبيبتي اسم جودي احلي و اجمل اسم يا روحي.
ملاك بصت ل سيف و بعدها قامت دخلت اوضتها.
سهي: هو حصل ايه؟!
سيف: معرفش، هي متقلبة المزاج كدة علطول.
نور: طب قوم صالحها يا ابني.
سيف: هو انا هفضل اصالح دايما يعني.
نور: لا يا سيف بس برضو لاحظ انها من كلمة بتفرح و لو اهتميت بيها هتفرح، الموضوع هيفرق معاها اوي.
سيف: جودي روحي العبي مع مالك.
جودي: حاضر يا بابا.
سهي: كان عندي سؤال يا سيف.
سيف: قولي.

سهي: سيدرا هتعمل معاها ايه؟!
سيف(بجمود): بعدين.
سيف قام و دخل ل ملاك لقاها بتغير هدومها.
سيف: احم.
ملاك(بعصبية): اخرج بره.
سيف: لا.
ملاك بصت ل سيف بغضب و دخلت الحمام.
سيف: امممم شكل الموضوع المرة دي كبير.
-سيف راح وقف في البلكونة اللي في اوضته و ملاك خرجت من الحمام لقته واقف في اليلكونة قربت منه و سندت علي السور.

ملاك: ايه رأيك تطلقني و تتجوز جودي، و كمان حبك باين اوي ليها لدرجة ان بنتك اللي من واحدة تانية اسمها علي اسم حبيبتك.
سيف: طب اهدي كدة و اعقلي علشان متعصبش عليكي يا ملاك.
ملاك: ايه مجرد نقاش. متضايق ليه؟!

سيف(بعصبية): علشان خاطر زهقت يا ملاك دايما شك زعل حزن بُعد عناد ضيق خناق، زهقت و الله زهقت مش مقدرة اني تعبان مش مقدرة ان ورايا حاجات تانية مش مقدرة انه حمايتك و حماية كل فرد اعرفه من مسئولياتي. مش مقدرة اني خلاص تعبت جبت اخري الحمل تقيل اوي.
ملاك: اسفة.
ملاك سابت سيف و راحت قعدت جمب سهي و نور.
نور: الفيلم ده كنت بحبه اوي و انا صغيرة.
ملاك: قديم صح؟!
نور: اه.
ملاك(بخضة): مالك.
سهي: في ايه؟!

ملاك جريت علي مالك لما لقته اتعور...
ملاك: انت كويس؟!
مالك: اه بس بتوجع شوية.
ملاك: تعالي اطهرها ليك.
مالك: شيليني.
ملاك: يا ابني انا عجوزة مسنة يا ابني.
مالك: شيليني.
ملاك: حاضر.
ملاك شالت مالك بين ايديها و مشيت ناحية اوضته.
ملاك: خليكوا انتوا.
ملاك: اقعد اهو، آه يا ضهري آه.
جودي(بضحك): عجوزة اوي يا ملاك.
ملاك: اه يا اختي سناني قربت تقع.
ملاك: لما نشوف رجل الامير الصغير مالها.
ملاك: لا بسيطة يا مالك.

مالك: بجد؟!
ملاك: ايوه.
ملاك طهرت جرح مالك و قعدت تنفخ فيه.
ملاك: طبعا الوجع اختفي.
مالك: اكيد.
ملاك: بتطبلي ياض يعني.
مالك(بضحك): لا الوجع بسيط بجد.
جودي: ملاك شيليني زي مالك.
ملاك: مش مصدقة ليه اني مسنة يا بنتي. اللهم طولك يا روح.
ملاك: تعالي ما هو ضهري ليه قطع غيار في السوق كتير.
ملاك شالت جودي و مسكت ايد مالك و خرجوا بره.
سيف: كويس يا مالك؟!
مالك: ايوه يا بابا. ملاك نفخت في الجرح خفيت.

سيف: طيب يا حبيبي بطل شقاوة كتير.
مالك: حاضر.
سيف: هتقعدوا يومين في البيت ده محدش يخرج و لا ينزل و لا يطلع و لا حتى في مرواح للمدرسة لمدة يومين.
سهي: ليه يا ابني؟!
سيف: كدة، اي حاجة ضروري يبقي النزول معايا...
سيف: مفهوم كلامي مبحبش اعيده مرتين.
نور: طيب.
سهي: ماشي.
سيف قرب من ملاك و وقف قدامها و ربع ايده.
سيف: مسمعتش كلمة حاضر.
ملاك: ان شاء الله و الف الف مبروك، يلا يا جودي تعالي نحط الاكل.

ملاك مسكت ايد جودي و دخلوا المطبخ بدأوا يظبطوا الاكل و يحطوه علي السفرة.
سيف: انتوا كستات نفسي اعرف الجذمة اللي جوا دماغكم دي ايه نظامها...
نور: و الله لو عشت مليون سنة مش هتقدر.
سيف: ما انا عارف للاسف...
ملاك: الاكل.
سيف: طيب روحوا انتوا.
الكل راح ناحية السفرة ملاك لسة هتمشي لقت سيف ساحبها من خصرها ناحيته.
ملاك: عايز ايه؟!
سيف: اسف انا حمار، مرتاحة كدة؟!
ملاك غصب عنها ابتسمت و وطت رأسها.

سيف: بتلفي تلفي علشان انا اللي اعتذر.
ملاك(برفعة حاجب): اومال انا اللي اعتذر.
سيف: و الله؟!
ملاك: ايوه طبعا.
سيف: لاحظي انك ضاغطة عليا يا ملاك.
ملاك: اديك قولت ملاك و هو في ملاك بيزعل حد.
سيف: اغلبيني بالكلام اغلبيني.
جودي: يلا الاكل.
سيف: طيب يا حبيبتي روحي دلوقتي. كلوا انتوا.
جودي: حاضر...
سيف قرب من ملاك و باس رقبتها و حضنها اكتر...
سيف: بحبك ياللي مطلعة عيني.
ملاك(بخفوت): و انا كمان يا حبيبي.

سيف: بصي الصراحة مش هبقي رخم و ارزل عليكي و اقولك قولتي ايه، انا هقولك انك احلي و اجمل بنت انا عرفتها في حياتي.
سيف: بس ده ميمنعش اني ارخم عليكي شوية، بس مش دلوقتي.
سيف(بغمزة): بعدين...
سيف: يلا نروح نأكل بدل ما يجيبوا بوليس الاداب.
ملاك: مش حلوة.
سيف: خالص؟!
ملاك: خالص.
سيف: بحبك.
ملاك: بحبك.
سيف: اهو ده الكلام يا حلو انت يا قمر.
سيف مسك ايد ملاك و راحوا للسفرة...
سهي: ما لسة بدري احنا خلصنا.

سيف: كويس علشان اعرف استفرد بالبت براحتي.
ملاك ضربت سيف في جمبه...
سيف: اقصد ليه بس قعدتكوا حلوة.
الكل بص للتاني و ابتسم...

-في مكان تاني...
في القصر.
تاج: لسة تعبانة يا تيتة؟!
مني: لا يا حبيبتي متخافيش انا كويسة.
مني: بس قوليلي لابسة و متشيكة كدة راحة فين؟!
تاج(بخجل): مع جاسر.
مني: جاسر مين؟!
تاج: يبقي دكتور في الجامعة و.
مني: و؟!
تاج(بخجل): و بيحبني.
مني: و انتي؟!
تاج(بخجل): مش عارفة.
مني: و الله؟!
تاج: الصراحة مش عارفة بحسه راجل اوي و gentle. بيغير عليا و كمان يبقي اخو صاحب سيف.
مني: سيف! وحشتني ضحكته اوي.

تاج(بمرح): خلي ملاك تسمعك و مش هتبقي ملاك خالص.
مني(بضحكة بسيطة): بتحبه بس بتكابر.
تاج: في كل حب لازم حد منهم يكابر بس.
مني: بس ده عيب او بمعني اصح بيخلي العلاقة باهتة كدة و سهل تتكسر، لازم الكل يقول مشاعره حتى لو هينجرح بس لازم تشاركي مشاعرك.
تاج: كدة هتأخر.
مني: طيب يا حبيبتي. خلي بالك من نفسك.
تاج: حاضر.
رزق: راحة فين؟! و لابسة ايه؟!
تاج: راحة مشوار مع صاحبتي يا بابا.
رزق: طيب متتأخريش...
تاج: حاضر.

تاج: عن اذنكوا.
تاج خدت شنطتها و نزلت ل تحت ركبت عربيتها.
مني: قرب يا رزق.
رزق: ورايا شغل عن اذنك. بعدين.
رزق ساب مني في اوضتها و علي سريرها و نزل لاوضة المكتب.
معتز: اهدي باعتني بسرعة كدة ليه؟!
رزق(بغضب): الحقير مامتش.
معتز: نحاول تاني و تالت عادي.
رزق(بغضب): لا لا مش هو المرة دي.
معتز: قصدك ايه؟!
رزق(بخبث): ملاك.
معتز مسك رزق من رقبته بغضب.

معتز(بغضب): ملاك خط احمر، انا ممكن اخد روح اي حد في ايدي لمجرد بس انه يفكر فيها او يفكر يأذيها، فاهم.
رزق قعد يكح كتير لان معتز كان بيخنقه.
رزق(بخنقة): سبني.
معتز: اتمني تكون فهمت.
معتز زق رزق علي الكرسي و سابه و مشي...

-في مكان تاني.
عند تاج.
تاج وصلت للمطعم اللي جاسر قالها عليه و نزلت.
تاج: لو سمحت هو انتوا قافلين النهاردة؟!
راجل: لا اتفضلي.
تاج(باستغراب): بس.
راجل: اتفضلي اتفضلي.
تاج دخلت المطعم لقته ضلمة كانت هتمشي بس فجأة الانوار كلها اشتغلت و تاج لقت ورد احمر نازل عليها...
تاج لفت بسرعة لقت جاسر واقف قدامها.

جاسر كان لابس بدلة باللون الرصاصي و قميص اسود و جذمة سوداء و لابس ساعته المفضلة السوداء و حاطط البرفيوم بتاعه.
جاسر(بصدمة): مكنتش متخيل الجمال ده كله؟!
تاج كانت لابسة فستان باللون الاخضر الغامق قطعة واحدة نظام جيبة باللون الاخضر واسعة و قصيرة لغاية الركبة و الجزء اللي فوق كب و باللون الاسود. لبست صندل بكعب باللون الدهبي و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت روچ احمر بسيط و كحل حدد عينيها.

تاج قربت من جاسر و مع كل خطوة ليها في ورد احمر بينزل عليها.
جاسر: عرفتي انه كان عندي حق لما حبيتك، لانك الوحيدة اللي بتخطف نفسي.
تاج: شكرا.
جاسر: اتفضلي.
جاسر مسك ايد تاج و قرب من ترابيزة و قعدها علي الكرسي بتاعها و قعد قصادها...
جاسر: انتي كويسة؟!
تاج(بنفس سريع): اه.
جاسر: مش حاسس بكدة.
تاج(بنفس سريع): انا بحبك، اتأكدت اني بحبك. اتأكدت اني مقدرش اعيش من غيرك، اتأكدت اني مقدرش اكون مع حد غيرك.

جاسر(بفرحة): اخيرا ده انتي عذبتيني كتير اوي.
تاج: فرحان؟!
جاسر: اكتر بكتير مش قادر اوصفلك سعادتي.
تاج: و انا اكتر...
جاسر: تسمحيلي؟!
تاج لقت جاسر مد ايده ليها مسكت في ايده و قاموا.
جاسر: هتبقي اول رقصة لينا.
تاج و جاسر بدأوا يتمايلوا علي اغنية رومانسية.
جاسر: بحبك قد الكون كله.
تاج: و انا يا جاسر.
جاسر: احلي حاجة انك في حياتي.
جاسر باس رأس تاج و خدها في حضنه.

-في مكان تاني...
عند سيف.
سيف كان قاعد مع البواب يونس تحت العمارة و بيضحك معاه و بيتكلموا...
يونس: ايام زمان يا بيه متتنسيش.
سيف: طبعا طبعا...
ملاك(بخفوت): سيف.
يونس: المدام بتناديك يا بيه.
سيف لف شاف ملاك و بصلها باشتياق و قام مسك ايديها.
سيف: نعم يا حبيبتي.
ملاك: ايه رأيك نتمشي شوية مع بعض؟!
سيف: طبعا و ليا الشرف.
سيف: بس الطقم مش.
ملاك: انا طالعة يا سيف.

ملاك كانت بتلف علشان تطلع لقت سيف شايلها بين ايديه و خارج من باب العمارة.
ملاك: بقول نتمشي مش تشيلني.
سيف: رجلك الجميلة دي متلمسش الارض...
ملاك: بحبك بس نزلني يا سيف يلا علشان متتعبش علشان خاطري.
سيف: متقلقيش انا كويس.
ملاك(بحزن): سيف.
سيف: خلاص يا بنتي هنزلك اهو.
سيف نزل ملاك علي الارض و مسك ايديها و كملوا مشي.
ملاك: بتفكر في ايه؟!
سيف: فيكي.
ملاك: يا بكاش.
سيف: مش بكدب. بفكر فيكي.
سيف: يا مجنونة.

ملاك شددت علي ايد سيف و طلعت تجري و هي ماسكة في ايد سيف.
ملاك(بضحك): الجري مفيد.
سيف: خلاص خلاص بطلي.
ملاك: تعبت نقعد شوية.
سيف: لا يا حبيبتي نتمشي احسن، بدل الجنون بتاعك.
ملاك رمشت بعينها كذا مرة و خلت سيف يضحك.
سيف: بحبك يا قردتي.
ملاك: قردة برضو؟!
سيف: يا روحي انتي متزعليش انا بحبك.
سيف: تعالي نقعد شوية.

سيف و ملاك قعدوا علي المقعد اللي في الشارع هما في منطقة راقية فيها حدائق كتيرة و اشجار و خضرة و مكان نضيف.
سيف و ملاك قعدوا و ملاك مسكت في دراع سيف و نامت علي كتفه...
ملاك: معتز هتتصرف معاه ازاي هو و رزق؟!
سيف: بعدين يا ملاك، احنا مع بعض انسي اي حاجة تاني...
سيف: ممكن؟!
ملاك: اكيد يا حبيبي.
سيف حاوط وش ملاك بين ايديه و باس رأسها و عينيها و خدها...
ملاك: المكان حلو هنا.
سيف: فعلا.
ملاك: انت زعلان مني؟!

سيف: لا يا روحي مقدرش.
ملاك: و لا انا...
ملاك و سيف بصوا ل بعض و سيف شال ملاك بين ايديه و راح للعمارة و ملاك كانت محاوطة رقبته بأيديها.
سيف طلع للشقة بتاعته و دخلوا، سيف دخل علي اوضتهم و حط ملاك علي السرير.
سيف: خليكي.
سيف قلع ملاك الكوتشي بتاعها و قلع الكوتشي بتاعه و طلع نام جمبها.
ملاك: الجو سقعة.
سيف: قربي قربي.
ملاك قربت من سيف و دخلت جوا البطانية و حضنت سيف و نامت...

-في مكان تاني...
عند معتز.
معتز كان قاعد في مكان لوحده و فجأة لقي ماسدجات كتير اتبعت ليه...
معتز فتح تليفونه و بدأ يقرأ الماسدجات...
معتز(بغضب): يا ابن ال...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة