قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والعشرون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والعشرون

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والعشرون

-ملاك راحت جابت الشنطة بس لقت في رسالة جت ل موبايلها فتحتها و بصت ل سيف.
سيف: حاجة مهمة؟!
ملاك: لا يلا بينا.
سيف: طيب يلا...
سيف و ملاك نزلوا ل تحت سلموا عليهم و خرجوا.
ملاك: هنروح فين؟!
سيف: مكان ما.
ملاك: بتقلدني؟!
سيف: لا و الله!
ملاك: رزل هنروح فين بقي؟! مول و لا مطعم و لا ملاهي و لا ايه؟!
سيف: مكان احلي.
ملاك: في احلي من الملاهي؟!
سيف: اصبري و هتعرفي.

بعد فترة ملاك لقت سيف وقف قدام عمارة شيك في مكان نضيف.
ملاك: جبتنا هنا ليه؟!
سيف: هغتصبك. انزلي يا بنتي هتجننيني.
ملاك: سافل و حيوان هه.
ملاك نزلت هي و سيف و دخلوا العمارة.
سيف: ازيك يا عم يونس.
يونس(البواب): نحمد ربنا يا باشا، اتفضل.
سيف: تمام.
سيف: تعالي تعالي.
سيف مسك ايد ملاك و دخلوا الاسانسير.
ملاك: مختار الدور ال15 ليه؟
سيف: المنظر من فوق حلو هيعجبك.

وصلوا للدور ال 15 و سيف حاوط خصر ملاك و قربها منه و وصلوا للشقة.
ملاك(بشهقة): بتعمل ايه؟!
سيف فتح الباب و وطي شال ملاك بين ايديه و دخل الشقة و قفل الباب برجله.
ملاك بصت حواليها بحب و ابتسامة بس عينيها وقعت علي حاجة خلت ابتسامتها تختفي، سيف غصب عنه نزل ملاك علي الارض...
سيف(بصدمة): جودي!
ملاك: علي ما اعتقد دي دكتورة.
ملاك: ايه اللي جابها هنا؟!
جودي قربت من سيف و مسكت في دراعه.

جودي: احب اعرفك انا حبيبة سيف.
سيف شد ايده من جودي بعنف و قرب من ملاك.
سيف: سابقا من 11 سنة.
جودي: ما تصدقهوش هو لسة بيحبني و الا مكنش البواب هيطلعني. و لا كان هيبقي معايا مفتاح الشقة.
جودي: و بالمناسبة دي الشقة اللي كنا هنتجوز فيها.
جودي: انا زينتها و حطيت بلالين بيضاء و حمراء زي ما سيف حبيبي بيحب، و حطت صورتنا مع بعض يا حبيبي صورتك المفضلة.
جودي: و عملت كل الاكل اللي انت بتحبه.

جودي: مش هتقولي تسلم ايدك.
سيف قرب من جودي بغضب و مسك دراعها بقوة.
سيف: انسي اللي انتي عايزاه يحصل. و لو كان بينا حاجة فانتهت من 11 سنة مترجعيش دلوقتي تعملي فيها الضحية.
سيف(بغضب): بره فورا. و هاتي مفاتيح الشقة.
جودي: دي شقتي متنساش انك كنت هتكتبها باسمي...
جودي(بغيظ): و انتي ايه معندكيش كرامة واحد و حبيبته بيتكلموا بعض.
سيف(بغضب): اياكي تكلميها باسلوب ميعجبنيش لاني هنسي اني كنت اعرفك و اعرف عائلتك.

سيف(بغضب): اطلعي بره.
ملاك بصت ل جودي ببرود و سابتهم و راحت قعدت علي الكنبة و حطت رجل علي رجل.
سيف(بعصبية): يلا بره.
سيف(بعصبية): متخلنيش امد ايدي عليكي.
سيف مسك شنطة جودي و مسك جودي و خرجها بره الشقة.
سيف(بغضب): مش عايز اشوفك قريبة و لا مني و لا من مراتي. فاهمة؟!
سيف قفل الباب بغضب في وش جودي.
جودي(بغيظ): ماشي يا سيف هتندم انت و هي.

جودي مشيت، سيف لف و لقي ملاك بتبص ناحية حاجة معينة لقاها بتبص علي صورته هو و جودي.
سيف: ملاك.
سيف فتح عينيه بصدمة لما لقي ملاك قامت و كسرت البرواز الكبير اللي كان فيه صورة سيف و جودي، و بدأت تقطع البلالين و تفرقعهم.
سيف قرب منه و حضنها من ضهرها و ملاك كانت بتزقه بايديها.
سيف: اهدي اهدي خلاص اهدي.
سيف وقع علي الكنبة و في حضنه ملاك خبت وشها في رقبته.
سيف: اهدي خلاص. كان ماضي.
ملاك: محكتليش ليه؟!

سيف(بخبث): مش لما اتأكد انك بتحبيني.
سيف قرب من ملاك و باس رقبتها و عينيها.
ملاك: عايزة امشي من هنا...
ملاك(بحدة): و من هنا و رايح مش هتحب البلالين البيضاء و لا الحمراء فاهم.
سيف(بضحك): امرك مولاتي.
ملاك(بغيظ): متضحكش عيل رزل.
سيف(بضحك): بتغيري يا بيضة؟!
ملاك: هتعمل ايه مع رزق و معتز؟!
-سيف وشه اتحول 180° و كان هيقوم بس ملاك مسكت فيه.
ملاك: خلاص يا عم ما بتصدق.
سيف: امممممم يعني انا راجل قفوش؟!

ملاك: ايوه.
سيف: بجد؟!
ملاك: ايه يا ابني هتعيط و لا ايه؟!
سيف(بغيظ): ملاك.
ملاك(بضحك): عايز ايه؟!
سيف: يا حبيبتي و سلطانتي,انتِ حياتي. كل العالم يتحدث عن جمال وجهك و جمال عيونك و السحر الذي يوجد بداخلهما، طول العمر سنبقي سويا هذا وعد مني
ملاك حضنت سيف و خبت وشها فيه و كانت مكسوفة.
-سيف قعد يملس علي شعرها كتير و باس رأسها و رجع بجسمه ل ورا و ملاك في حضنه سيف مسك ايد ملاك و هي علي قلبه و باس باطن ايديها.

سيف: مكنتش اتوقع اني اقع في حبك بسرعة كدة.
ملاك: يا ابني انا اساسا موقعة كل شباب العالم في حبي.
سيف: يا واثق انت.
ملاك: طبعا يا ابني انت فاكر ايه.
سيف: زعلانة؟!
ملاك: امممممم ليه بتسأل؟!
سيف: ايه امممم دي بقي؟!
ملاك: الله انت واقفلي علي الواحدة.
سيف: بحبك.
ملاك: علفكرة بضعف خليك عارف.
سيف: انا بحبك و بموت فيكي.
تليفون سيف رن.
ملاك: ما ترد يا ابني.
سيف: لا مش وقته خالص.
ملاك: ممكن تكون حصلت حاجة.

سيف: تولع الدنيا كلها المهم انتي معاايا في حضني.
ملاك رفعت رأسها ل سيف و حطت ايديها علي خده.
ملاك: انا بحب لون عيونك اوي.
سيف: يا بختها؟!
ملاك(برفعة حاجب): هي مين؟!
سيف: عيوني اتقالها بحبك و انا لسة.
ملاك: و بحب غمازاتك.
سيف: لا ده انا علطول اضحك بقي علشان خاطر جمالك.
ملاك بصت في عيون سيف و قربت منه و هو حاوط خصرها بايده و (لخيالكوا).
ملاك: تليفونك.
سيف: اكسره يعني و لا اعمل ايه؟!

ملاك(برفعة حاجب): متعصب عليا ليه الله؟!
سيف طلع تليفونه لقي خالد بيتصل.
سيف: مهدم اللذات اهو.
ملاك: عمر!
سيف: لا اخوكي خالد.
سيف: سؤال خالد اخوكي و لا قريبك بس؟!
ملاك: في مكانة اخويا لكنه ابن خالتو.
سيف: نعم يا اختي!
ملاك: في ايه؟!
سيف: يعني انتي بقالك 24 سنة عايشة معاه في نفس البيت و بتقعدي قدامه بهدوم البيت.

ملاك: انت او?ر بقالي 5 سنين و كمان خالد ليه بيت خاص بس بعد ما انا ما اتجوزتك هو جه يعيش مع جدو علشان ميسبهوش لوحده.
ملاك: رد بقي.
سيف(بغيظ): طيب.
سيف اتصل ب خالد، الخط اتفتح.
خالد: ايه يا ابني قلقتني علي ملاك.
سيف: افندم جنابك خايف علي ملاك و هي معايا؟!
خالد: عموما انجزوا فاضل ساعة علي الاجتماع. هبعت ليكوا الموقع انجزوا.
ملاك: ايه؟!
سيف: مفيش الاجتماع.
ملاك(بخضة): اه صح افتكرتك.

ملاك قامت بسرعة من جمب سيف و بدأت تظبط هدومها و شعرها.
ملاك: قوم يلا بسرعة.
سيف: استني.
سيف لف ملاك ناحيته و باس رأسها و طلع من جاكت البدلة علبة شيك فتحها.
ملاك: يعني؟!
سيف: حاجة تثبت انك متجوزة.
سيف طلع الدبلة الدهبي و لبسها في ايد ملاك و مسك ايد ملاك و باسها و ملاك كانت عيونها مدمعة.
سيف: مش عايز اشوف دموعك.
سيف(بغمزة): دورك.
ملاك مسكت الدبلة الفضة و لبستها ل سيف و حضنته من خصره.
سيف: بحبك.

ملاك: هنتأخر يا سيف يلا.
سيف: هاتي ايدك.
ملاك مسكت في ايد سيف و نزلوا ل تحت.
سيف: اسبقيني علي العربية يا ملاك.
ملاك: طيب.
سيف: احكيلي حصل ايه يا عم يونس! جودي ايه إلى جابها هنا؟!
يونس: هي جت تسألني اخر مرة حضرتك جيت هنا امتي. قولت ليها بقاله كتير.
يونس: قالتلي طب هو مش هيجي قريب.
يونس: وقعت بلساني و قولت ليها جاي النهاردة و هي اصرت كتير تطلع و قالت انه عمل خير.
سيف: عمل خير! بجد! مجنونة.

سيف: من هنا و رايح مش هتسمح لاي حد انه يدخل الشقة دي غيري انا و عمر و البنت دي.
يونس: حاضر يا بيه.
سيف: يلا شوف شغلك.
سيف راح للعربية و فتح الباب ل ملاك.
سيف: اسف.
ملاك: لا عادي.
ملاك و سيف ركبوا العربية و سيف راح للمكان اللي خالد قال عليه.
ملاك: باي هنزل انا.
سيف: لا خليكي هنزل معاكي.
ملاك: سيف انا في شغل بقي سيبني.
سيف: طيب.

ملاك باست خد سيف و سيف باس رأسها و ملاك نزلت بصت علي الخاتم اللي في ايديها و ابتسمت.
ملاك دخلت الشركة و سألت علي اوضة الاجتماعات...
ملاك: شكرا.
: حضرتك ملاك هانم؟!
ملاك: ايوه و انتي؟!
: جود انا جود انا سكرتيرة المدير.
ملاك: اسمك جميل.
جود: مش بجمال اسمك.
ملاك: انتي جميلة اوي.
جود: بس برضو مش بجمالك و علفكرة مش بعرف اجامل.
ملاك: عسولة خالص.
جود: اتفضلي.
ملاك دخلت اوضة الاجتماعات مع جود و دخلوا.
ملاك: عدي؟!

عدي: مدام ملاك اهلا.
عدي: تشرفت بحضرتك.
خالد: تعرفوا بعض؟!
عدي: اكيد مين ميعرفش ملاك هانم.
ملاك: يبقي صاحب سيف.
خالد(بصوت واطي): يادي سيف اللي طالع في البخت.
خالد: طب نتكلم في الشغل...
عدي: اكيد.
قعدوا يتكلموا كتير في الشغل و بعد فترة كبيرة خلصوا.
عدي: تشرفت بالشغل معاكوا.
ملاك: احنا اكتر.
خالد: ان شاء الله يبقي في شغل كتير بينا.
عدي: جود كل العقود تبقي جاهزة بكرة الصبح.
جود: تمام يا فندم.

الاربعة خرجوا بره اوضة الاجتماعات و هما بيتكلموا. ملاك لقت اللي محاوط خصرها و باس خدها.
ملاك(بدهشة): سيف!
سيف: مساء الخير.
عدي: مساء النور. عامل ايه؟!
سيف: كويس.
سيف: ايه اخبار الاجتماع؟!
عدي: كويس سعيد باتفقنا.
سيف: طيب. نمشي احنا بقي.
خالد: مستعجل اوي.
ملاك: يا رزل.
سيف: معزوم انا و مراتي عند عمر يلا باي.
سيف خد ملاك و ركبوا الاسانسير.
ملاك: علفكرة بقي انت رزل و مكنش ينفع اللي عملته ده...
سيف: و الله؟!

ملاك: ايوه لازم تتقبل كره خالد ليك.
سيف(برفعة حاجب): افندم!
ملاك: احم يعني انت عارف ان خالد مش طايقك.
سيف: هو انا هتحمل قرف خالد كمان.
ملاك: سيف.
سيف: عايزة ايه؟!
ملاك: مش عايزة. رزل اوي,ماله خالد؟!
سيف: لا مفيش ده سكر و عسل.
ملاك: كويس انك عارف.
سيف: عايزة تقولي ايه؟!
ملاك: هو.
الاسانسير اتفتح و دخل كذا حد.
ملاك: خلاص بقي وصلنا.
سيف: طب قدامي يا اخرة صبري.

سيف و ملاك خرجوا من الاسانسير و ركبوا العربية و راحوا ل عمر و مريم.

-في مكان تاني.
عند تاج.
جاسر: ممكن اقعد؟!
تاج: لا.
جاسر: ممكن؟!
تاج(بعصبية): ما قولنا لا الله، روح لخطيبتك.
جاسر: اسميه ايه؟!
تاج: ايه هو؟!
جاسر: اللي بيحصل.
تاج: هو ايه اللي بيحصل؟!
جاسر: حبك لبا.
تاج: نعم نعم نعم حب مين يا ابو حب انت.
جاسر(ببرود): ده اللي انا شايفه.
جاسر(ببرود): عموما يلا باي.
جاسر مشي و تاج مسكت العصير اللي قدامها و رمته بغضب.
تاج(بغضب): الحيوان.
ريتاج: مالك يا بنتي متعصبة ليه؟!

تاج(بعصبية): مفيش انا غايرة في داهية.
تاج مشيت بغضب و خرجت بره الجامعة.
شاب: انسة تاج.
تاج: افندم!
شاب: حضرتك تعرفي الدكتور جاسر؟!
تاج: ايوه.
شاب: هو مرمي علي الارض و بينزل دم ممكن تيجي تشوفيه بسرعة.
تاج(بخضة): جاسر.
تاج جريت مع الشاب ده بس ملقتش حاجة.
تاج: هو فين؟!
تاج لقت اللي بيضربها علي رأسها بعصاية. تاج وقعت علي الارض و اغمي عليها.
شاب2: شيلوها بسرعة.
مجموعة شباب شالوا تاج و ركبوها عربية و مشيوا...

-في مكان تاني...
في القصر.
مني: هما اتأخروا ليه؟!
سهي: قصدك مين؟!
مني: جودي و مالك.
سهي: اه سيف اتصل و قال انهم هيتأخروا.
مني: اوف البيت اتغير اوي كان زمان في نظام و حب، دلوقتي كل حاجة اتغيرت.
سهي: معلش معلش.
سهي: بس ملاك و سيدرا و سيف ايه نهاية الموضوع.
مني: هحكيلك بس اياك تقولي انا عارفاكي.
سهي: عيب عليكي يا مني.
مني: سيف ابنك قال انه بيحب ملاك.
سهي: و بالنسبة ل سيدرا؟! و قال امتي اساسا؟!

مني: فاكرة لما قولنا ان ملاك مسافرة.
سهي: اه.
مني: كانت ملاك مخطوفة و سيف خايف عليها.
سهي: يعني البنت كانت مخطوفة و احنا مخدناش بالنا؟!
مني: بالظبط كدة.
سهي: الصراحة الصراحة ملاك احسن من سيدرا بكتير.
مني: بس متنسيش ان سيدرا من العائلة و كمان مخلفة من سيف.
مني: و كمان بقي انها عشرة سنين بقالهم 9 سنين متجوزين.
سهي: اوف كان لازم رضوان يجوز سيف ل سيدرا.
مني: يا حيوانة رضوان حاف كدة.

سهي: اسفة اسفة اقصد يعني لو مكنش سيف اتجوز سيدرا بس.
مني: مكنش اتجوز ملاك.
سهي: يعني؟!
مني: يعني ان لولا سيدرا متجوزة سيف و عارفة ملاك مكنتش خلت سيف يتجوز ملاك و يحبها، فهمتي؟!
سهي: اه.
رزق: مساء الخير.
مني و سهي: مساء النور.
رزق: اومال فين الباقي؟!
مني: كلهم وراهم اشغال.
رزق: عندك حق.
نور(بفرحة): باركولي باركولي.
سهي: في ايه يا نور؟!
نور(بفرحة): انا حامل.
مني(بصدمة): بجد!

سهي: اه هو الف مبروك يا نور الف مبروك.
رزق: الف مبروك يا حياتي.
رزق حضن نور و باس رأسها.
رزق: مش عايزك تتحركي كتير و تخلي بالك من نفسك.
مني: اه يا نور اسمعي الكلام.
نور(بفرحة): انا مش مصدقة نفسي.
رزق: و لا انا يا حياتي اخيرا، هيبقي عندي طفل منك.
نور(بفرحة): اه يا حبيبي.
مني: لازم ترتاحي يلا خدها يا رزق و خليها ترتاح.
مني: و ابقوا روحوا للدكتورة اتأكدوا برضو.
رزق: ماشي يا امي.

سهي: هو انتي سمعتي اللي انا سمعته؟!
مني: ايوه ربنا يتمم الحمل علي خير...
سهي: انا بس مش مصدقة هي كبيرة مش صغيرة.
مني: قدرة ربنا يا سهي.
سهي: فعلا. ربنا يتمم علي خير.
مني: يا رب.

-في مكان تاني.
عند عمر.
مريم: هما اتأخروا و لا ايه؟!
عمر: معرفش، بس بقولك ايه.
مريم: ايه؟!
عمر: قربي اقولك حاجة.
مريم: الباب بيخبط يا عمر.
عمر: حاجة بسيطة كدة.
مريم(بنفاذ صبر): انا هقوم افتح الباب انا.
عمر: لا خليكي يا اختي ست نكدية.
مريم: متشكرة.
عمر راح فتح الباب لقي ملاك و سيف، سيف محاوط كتف ملاك بدراعه.
عمر: اخيرا شوفتكوا كويسين قبل ما اموت.
سيف: شكلنا هنتخانق.
عمر: لا يا عم علي ايه ادخلوا.

سيف و ملاك دخلوا و سلموا علي عمر، مريم جريت حضنت ملاك جامد.
مريم: عاملة ايه وحشاني اوي اوي.
ملاك: و انتي يا روحي.
مريم: واو الدبلة حلوة اوي.
ملاك: تسلمي يا روحي.
مريم: انتي تستاهلي الف خير.
ملاك: بحبك.
سيف: ما احنا بنعرف نقول بحبك اهو.
ملاك(برفعة حاجب): انت عايز ايه؟!
عمر: شايف ان في خناقة قايمة خشوا يلا.
ملاك: الحمام فين اغسل ايدي؟!
مريم: تعالي يا روحي.
ملاك: تعالي انت كمان اغسل ايدك.
سيف: انا!

ملاك: لا عم محمد يلا.
ملاك و سيف غسلوا ايديهم و خرجوا لقوا السفرة مليانة اكل.
سيف: قسما بربي انت متجوز ست جدعة.
ملاك: واو تسلم ايدك يا مريم.
مريم: بالهناء و الشفاء.
عمر: كلي كلي متتكسفيش مننا.
سيف: ما تسكت ياض و سيبها تأكل من ايدي بقي...
ملاك(باحراج): اوف عليكوا.
ملاك كلت اللي في ايد سيف و سيف ابتسم ليها بحب.
ملاك: خلاص بقي انا مش طفلة.
مريم: انه عشق لا يفهمه كثيرون من الرجال.
عمر: عيدي كدة تاني كلامك...

مريم: عامل ايه؟!
عمر: لا و النبي.
سيف: خلاص يا ابني بقي...
سيف: و كمان مش كفاية الشغل بيقع.
عمر: بيقع ايه يا عم ده لسة مكتبنا واخد فوق ال30 قضية في اليومين اللي فاتوا.
سيف: طيب من بكرة يبقي في انتظام. و مفيش في الشغل مراتي و مش مراتي.
عمر: طبعا طبعا.
سيف: مش بهزر.
عمر: ماشي يا عم قولنا ماشي...
ملاك: براحة عليه يا سيف.
سيف لا رد.
عمر: باشا باشا باشا باشا.
سيف: ما تبطل رخامة يا عم سيبنا نأكل.
مريم: او?ر يا عمر.

ملاك: كل الرجالة او?ر يا روحي.
سيف بص ل ملاك بحدة.
ملاك: ما عدا طبعا سيف حبيب...
ملاك: احم اقصد ما عدا سيف.
عمر: حبيبي...
ملاك: اتلغبطت الله.
سيف: عقبال بحبك يا رب.
ملاك: انت رزل اوي.
-بعد فترة خلصوا الاكل و قاموا غسلوا ايديهم و خرجوا كل واحد مراته جمبه في حضنه و بيتكلموا.
تليفون ملاك رن...
ملاك: عن اذنكوا لحظة.
الخط اتفتح.
ملاك: الو.
(بدموع): ا ل حق وو ني(الحقوني)...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة