قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

رواية الملاك المتمرد للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

في فيلا باين عليها الرقي و الجمال نروح لاوضة سيدة هذة الفيلا.
المنبه يرن علي الساعة 7 الصبح.
ملاك(بنوم): خلاص عرفت انه لازم اصحي مش لازم تتزفت جنابك و تخرملي وداني.
-ملاك قفلت المنبه و عدلت نومتها نامت علي ضهرها و بصت للسقف خمس دقايق و قامت قعدت علي السرير و بدأت تحرك شعرها بعشوائية.
ملاك قامت من علي السرير و راحت الحمام و قعدت في البانيو عشرين دقيقة و قامت خرجت بدأت تغير هدومها.

ملاك لبست بنطلون باللون الاسود مقطوع من عند الركب و فوقه تي شيرت ابيض ب ¾ كم و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان، لبست كوتشي ابيض
ملاك نزلت علي السلالم و خرجت علي الجنينة و حضنت الشخص اللي قدامها من ضهره...
محمد: اخيرا الملاك صحيت...
ملاك: حتى اليوم اللي المفروض اصحي فيه براحتي اصحي الساعة 7 شوفت انت كدة.
ملاك: سيبك انت وحشتني يا عجوز يا قمر انت.
ملاك باست محمد علي خده و قعدت قدامه.

محمد: انتي اللي بتوحشيني مش بعرف اقعد معاكي يومين علي بعض بسبب تصويرك اللي في كل مكان ده.
محمد: انتي كنتي فين اخر مرة؟!
ملاك(بضحك): انت لسة زعلان مني يا حمادة...
ملاك: قولتلك غصب عني. طلعت من سنغافورة ل تايلاند اعمل ايه طب، غصب عني.
محمد: يا رب تتجوزي بقي و تتهدي.
ملاك: طب بذمتك اتجوز و لا اقعد معاك؟!
محمد: الصراحة الصراحة تقعدي معايا.
ملاك(بضحك): انا اساسا محدش يقدر يقاومني.

نور: الفطار جاهز يا محمد بيه.
محمد: هتفطري هنا يا ملاك؟!
ملاك: طيب مش مشكلة.
نور: عن اذنكوا.
خالد: صباحو ياسمين و فل و ورد.
ملاك(بجدية): متأخر نص ساعة تعرف اني بكره التأخير.
خالد: خلاص يا ستي معرفش هو انتي مراتي علشان اصحي قبلك بساعة. حتى لو مراتي اصحي ليه قبلها.
محمد: خالد خلاص. تعالي اقعد.
نور جابت فطار في الجنينة و التلاتة بدأوا يأكلوا.
ملاك: الجدول؟!

خالد: عندك تصوير الساعة 10 و المفروض تكوني موجودة هناك9.
ملاك: نور جيبي ليا شنطتي.
ملاك قامت و باست ايد جدها و شدت خالد معاها من القميص بتاعه.
ملاك: عقاب ليك مفيش اكل لغاية الساعة 5.
خالد: يا رب انت عالم بحالي.
نور: اتفضلي يا ملاك هانم.
ملاك: شكرا.
خالد: العربية جاهزة.
خالد فتح الباب ل ملاك و ملاك ركبت و خالد قدام جمب السواق.
و بعد فترة وصلوا لمكان التصوير.
المنتج: شرفتينا بوجودك يا ملاك هانم.
ملاك: شكرا.

ملاك: المفروض ايه اللي يحصل؟!
منتج: انتي حضرتك هتلبسي فستان من تصميم المصمم المشهور() و هنعمل اعلان بالفستان.
ملاك: تمام اجهزوا و انا هلبس و اجي.
ملاك دخلت ركبت عربية الخاصة بالممثلين و اللبس و الازياء، ملاك بدأت تلبس الفستان و بدأت ميكب ارتست خاصة تعمل ليها مكياج علي وشها.
ملاك نزلت من العربية بكل رقي.

ملاك كانت لابسة فستان باللون الاسود و شفاف من فوق و من الضهر طبقة شيفون ب ¾ كم و الاكمام شفافة و نازل بوسع دائري بسيط و عليه ورود باللون الاحمر. و حطت كحل حدد عينها و روچ باللون الاحمر نفس لون الورد. و لبست صندل بكعب احمر. و شعرها ساب وراه ضهرها بطريقة جميلة.
خالد(بهمس): يا بت بطلي تحلوي كل شوية كدة.
جنون: ده المعتاد اصلا.

جنون مشيت و بدأت تتصور بالفستان و تعمل الحركات اللي المصور بيقولها عليها.

-في مكان تاني.
في قصر باين عليه الفخامة و الجمال.
-في اوضة في اقصي مكان في القصر منعزلة نوعا ما.
سيف كان بيتحرك علي سريره و لف وشه لقي سيدرا قاعدة و عمالة تتأمل ملامحه.
سيف: عايزة ايه؟!
سيدرا قربت من سيف و باست رأسه و خده.
سيدرا: يلا يا حبيبي قوم علشان شغلك...
سيف شد سيدرا ناحيته و حضنها و قعد يبوس وشها.
سيدرا: بس بقي يلا قوم علشان متتأخرش.
سيف: طيب يا سيدرا.

سيف قام و دخل الحمام لقاه جاهز خد شاور و خرج عاري الصدر.
سيدرا: طلعت ليك البدلة دي شوفها مناسبة؟!
سيف حضن سيدرا من ضهرها و باس رقبتها.
سيف: اكيد حلوة علشان انتي اللي اخترتيها.
سيدرا: هروح اصحي الاولاد.
سيف: طيب يا سيدرا.
سيدرا: سيف.
سيف: نعم.
سيدرا: انت بتحبني؟!
سيف: جاية تسألي السؤال ده بعد تسع سنين جواز!
سيدرا: يعني ايه؟!
سيف: امشي يا سيدرا امشي. علشان متندميش انتي في الاخر.

سيدرا سابت سيف و راحت لاوضة جودي اللي جمبها. سيف بدأ يلبس هدومه.
سيف لبس بدلة باللون الكحلي و القميص ابيض و حزام جملي و جذمة نفس لون الحزام. و سرح شعره و لبس ساعته و لبس الجذمة و حط البرفيوم بتاعه.
سيف خرج من اوضته و نزل للقصر الدور الاول.
سيدرا: حبيبتي قومي يلا.
جودي(بنوم): يا مامي سيبيني شوية.
سيدرا(بحدة): جودي قومي يلا.
جودي: ما الميس اللي بتيجي هنا بتفضل تزعق ليا و تتكلم بعصبية يا مامي.

سيدرا: لا ده علشان انتي اللي مهزأة و مش بتذاكري.
جودي: اوف مامي.
سيدرا: اعتذري.
جودي: سوري مامي.
سيدرا: يلا قومي اغسلي وشك و البسي مستنياكي.
سيدرا راحت للاوضة اللي جمبها و دخلت.
سيدرا: مالك مالك يلا قوم...
مالك: صاحي مامي.
سيدرا بصت وراها لقت مالك خارج من الحمام.
سيدرا: اومال ليه حاطط مخدات علي السرير.
مالك: علشان اخدعك بسيطة.
سيدرا: ماشي يا مالك، يلا البس علشان باص المدرسة ميفوتكش.
مالك: حاضر يا مامي.

سيدرا: يلا.
سيدرا خرجت و راحت اوضتها و بدأت تغير هدومها.
تحت.
سيف: صباح الخير.
مني: صباح الفل عليك يا حبيبي.
مني جدة سيف بتحبه جدا و تعتبر هي اللي مربياه و سيف بيحبها اوي. مني عندها 53 سنة و عندها مرض القلب.
سهي: اخبار يومك يا حبيبي؟!
سيف: لسة مبدأتهوش يا امي.
سهي ام سيف بتحب سيف جدا و بتخاف عليه بس بتكره اي حد ضعيف علشان كدة مش بتتقبل سيدرا اوي.
تاج: سيف ممكن تأخدني معاك في طريقك للجامعة؟!

سيف: اكيد يا تاج.
تاج اخت سيف و اخت سيدرا اخت سيف بالاسم بس لكن هي بالفعل اخت سيدرا. جسمها متوسط الحجم و الطول. بيضاء و بتحب اختها جدا بتكره اي حد يزعل اختها,عيونها سوداء زي اختها.
تاج: بشكرك جدا.
جودي(بفرحة): بابي.
جودي جريت علي سيف و حضنته و باست خده.
مني: اخبارك يا جودي؟!
جودي: بخير يا نينة تيتة.
تاج: مش هتودي بوسة لخالتو.
جودي جريت علي تاج و باست خدها.
مالك: صباح الخير.
الكل: صباح النور.

رزق: اخبار الشغل ايه يا سيف؟!
سيف: تمام يا عمي.
رزق عم سيف و والد سيدرا بيحب الشغل و بيحب الفلوس و اهله مع بعض. بيحب بناته اوي...
رزق: طب كويس.
سيدرا: صباح الخير بعتذر علي التأخير.
سيف: و لا يهمك.
سيف قام باس رأس سيدرا و جودي...
سيف: عن اذنكوا. يلا يا تاج.
تاج: طيب
سيف خد شنطته بتاعت المحامين دي و خرج ركب عربيته و راح ل جامعة تاج.
تاج: شكرا.
تاج باست سيف علي خده و نزلت و سيف راح علي مكتبه. و دخل بكل وقار.

شخص(بغمزة)بقولك ايه يا قمر ما تيجي.
بنت(بضيق): لو سمحت يا استاذ عمر روح مكتبك.
شخص(بغمزة): متخافيش محدش هيعرف و.
سيف(بغضب): عمر.
عمر(بخضة): سيف!
سيف(بغضب): علي مكتبي. و انتي يا مريم علي مكتبك.
سيف دخل مكتبه و وراه عمر.
سيف(بعصبية): ممكن اعرف ايه اللي انت بتعمله ده؟!
عمر: كنت بحاول اشقطها.
سيف(بعصبية): ايه الكلام الفارغ ده انت اتجننت.
سيف: عايز تشقط اشقط بعيد عن الشركة فاهم يا عمر.

عمر: حبيبي اللي بيحمسني علي الشقط.
سيف: بره و هاتلي اخر اخبار القضايا.
عمر: لا لا، يوسف خلص قضيته و كسبنا و خدنا مكسب حلو. مُحرم اتولي قضية الست إلى رفعت قضية علي جوزها تطالب باخذ حقها.
سيف: بيعجبني فيك انك مصحصح رغم انك صايع و فاشل.
سيف: اطلع بره و كمل شغل و بلاش تلعب بديلك يا عمر.
سيف: بره المكتب.
عمر: هو انا خارج من الجنة يعني.
سيف(بحدة): عمر.
عُمر طلع جري علطول بره مكتب سيف...

سيف بدأ شغل علي اللاب و الورق اللي قدامه...

-في مكان تاني...
في قصر سيف.
سيدرا: يلا يا مالك الباص جه.
مالك: باي.
مالك خد شنطته و ركب الباص و قعد مع صحابه.
مني: عفاف كبيرة الخدم.
عفاف: نعم يا ست هانم.
مني: جيبي لينا الشاي قدام حمام السباحة.
عفاف: تؤمري يا هانم.
سهي: درسك امتي يا جودي؟!
سيدرا: الساعة 3.
سهي: عارفة بس انا بتكلم معاها هي.
رزق: خلاص حصل خير.
سيدرا: ردي يا جودي علي طنط...
جودي: الميس جاية الساعة 3 يا نينة.
مني: طب يلا قوموا يلا...

سيدرا: اطلعي العبي في اوضتك يا جودي لغاية ما الميس تيجي.
جودي: حاضر يا مامي.
سهي و مني و سيدرا خرجوا قعدوا قدام حمام السباحة و بدأوا يشربوا الشاي.
مني: اخبارك انتي و سيف ايه؟!
سيدرا: الحمد لله يا نينة.
مني: الحمد لله.

-في مكان تاني...
عند ملاك.
منتج: استراحة.
ملاك راحت قعدت علي الكرسي بتاعها و جت بنت تظبط المكياج ليها.
ملاك: مش دلوقتي عايزة ماية يا خالد.
خالد: تمام لحظة.
خالد: خدي.
ملاك شربت ماية و رجعت رأسها لورا.
خالد: انتي كويسة؟!
ملاك: ايوه هخلص تصوير و ارجع البيت.
خالد: بس الساعة 10 عندك مقابلة مع استاذ علاء.
ملاك: مين علاء ده؟!
خالد: رجل الاعمال المشهور علاء طلب منك مقابلة و انتي وافقتي.

ملاك: اوف اوف افتكرت، طيب اما نشوفه عايز ايه.
: المخرج بيقول لحضرتك لو جاهزة ممكن نكمل.
ملاك: تمام.
جت بنت عدلت مكياج و شعر ملاك و كملوا التصوير.
ملاك: تمام يا جماعة شكرا ل تعبكم معانا.
ملاك دخلت عربية الممثلين و قفلت الباب و بدأت تغير هدومها و لبست هدومها و خرجت.
خالد: العربية جاهزة.
ملاك: تمام.
ملاك ركبت عربيتها و خالد قدام جمب السواق و وصلوا للفيلا.
ملاك(بصوت عالي): جدوووووووووووو.

نور: جد حضرتك في اوضة المكتب.
ملاك: تمام يا قمر شكرا.
ملاك دخلت اوضة المكتب لقت جدها مشغل اغنية قديمة لام كلثوم و مندمج مع الاغنية.
ملاك: يا حلاوتك يا جامد.
محمد(بضحك): الله يخرب بيتك يا ملاك، فصيلة.
ملاك: هو في زي ملاك و لا احلي من ملاك اساسا يا عم. بكرة تعرفوا قيمتي.
خالد: عارفينها يا اختي عارفينها...
محمد: يلا يا حبايبي اطلعوا غيروا هدومكم.
ملاك: هه كنت هعمل كده.
ملاك سابتهم و طلعت لاوضتها تأخد دوش.

محمد: ربنا يهديها.
خالد: يا رب و تتجوز و تبعد عننا بقي.
محمد: ولد.
خالد: اسف يا كبير.
خالد: عن اذنك هطلع استحمي.
محمد: تمام يلا.
خالد طلع اوضته و خد دوش يريح اعصابه و غير هدومه.
خالد لبس بنطلون و تي شريت بيتي باللون الاسود في ابيض.
خالد اترمي علي السرير و حضن مخدته و نام.
عند ملاك.
ملاك خرجت من الحمام بالبشكير و راحت قعدت علي السرير شوية و بدأت تتفحص النت.
التليفون رن. الخط اتفتح و شغلت الاسبيكر.
ملاك: هاي.

بنت: يا حيوانة اخيرا رديتي يا كلبة الكلبة يا عرة العرر يا زبالة الزبالة.
بنت: يا بلاعة المجاري ها بس.
ملاك: يا بيئة انتي بيئة اوي يا بت انتي.
بنت: طبعا ما جنابك قاعدة في فيلا و عندك فلوس و بتشتغلي و بتعملي اعلانات و بتلبسي فساتين لاشهر المصممين طبعا طبعا و سيباني انا.
ملاك قعدت تعمل نفسها انها بتكح كتير.
ملاك: الله اكبر يا شيخة. خمسة و خميسة.
بنت: اوف و مبعتيش ليا ليه طيارة؟!

ملاك: ما تنشفي يا بت كدة و احجزي طيارة و تعالي.
بنت: لا لا.
ملاك: ايه يا شروق ما تتزفتي تيجي.
شروق: و اسيب دراستي لا.
ملاك: انتي هتستعبطي امتحاناتك خلصت الاسبوع اللي فات.
شروق: ايه ده اوبس. نسيت.
ملاك: طب حلي عني بقي عايزة انام...
ملاك قفلت التليفون و نامت زي ما هي علي السرير.

شروق دي زميلة ملاك اتعرفوا علي بعض من فترة و بقوا اصحاب. متوسطة الطول. عيونها باللون الرصاصي. شعرها واصل ل بداية ضهرها بس باللون الاحمر الفاتح نوعا ما زي لون شعر دفنة. مرحة و طيبة و بتحب ملاك عائلتها عملت حادثة و هي لوحدها و تعتبر ملاك حياتها، عندها 23 سنة.
بعد فترة.
خالد(بصوت عالي): ملااااااااااااااااااااااك.
ملاك(بخضة): في ايه؟!
خالد: مستنيكي يا هانم البسي.
ملاك(بحدة): قولتلك مية مرة متخشش عليا.

خالد: مكنتيش عايزة تصحي.
ملاك(بحدة): بره يا خالد بره.
خالد خرج و قفل الباب. ملاك قعدت تستوعب الموضوع و بعدها بدأت تقوم تلبس...

-في مكان تاني...
عند سيف.
عمر: عايز مني حاجة تانية يا عم!
سيف: جهز الاجتماع اللي قولتلك عليه.
عمر: تمام.
سيف: تمام مع السلامة و ارحم نفسك شوية.
عمر: طب ما تيجي تجرب.
سيف: راجل متجوز يا اخويا و تعرف اني بكره الخيانة و علشان اللي قدامك ميخونكش لازم انت كمان متخنهوش.
عمر: روح روح انا غلطان كنت هدلعك.
سيف: متشكر مستغني عن دلعك.

عمر شاب كان زميل سيف في الجامعة و بدأوا يقربوا لبعض و يتعرفوا علي بعض اكتر و بقوا هما الاتنين سر بعض. بشرته قمحاوية,عيونه باللون الاسود,طوله متناسب مع جسمه,معندهوش دقن، عنده 29 سنة.
سيف: يلا باي.
عمر: باي.
سيف ركب عربيته و رجع علي القصر بتاعه و نزل.
مني: حمد لله بالسلامة يا سيف.
سيف: الله يسلمك يا نينة.
سيف باس ايد مني و باس رأسها.
سيف: اومال فين امي؟!
مني: في اوضتها يا حبيبي.
سيف: تمام عن اذنك.

مني: تمام يا حبيبي.
سيف طلع للدور التاني و راح اوضة مامته و خبط الباب.
سهي: ادخل.
سيف: مساء النور.
سهي: حبيبي مساء الفل.
سيف: عايزة اي حاجة؟!
سهي: لا يا حبيبي تسلم.
سيف: تصبحي علي خير.
سهي: و انت من اهله يا حبيبي.
سيف راح لاوضة الاولاد و باس رأسهم و غطاهم. سيف دخل اوضته اتفأجئ.
سيف لقي الاوضة متزينة ورد و شموع و رائحة حلوة لقي حد بيحضنه من ورا.
سيدرا: حمد لله بالسلامة يا حبيبي.
سيف: الله يسلمك يا روحي.

سيف لف ل سيدرا لقاها لابسة فستان قصير و باس رأسها.
سيف: ربنا يخليكي ليا.
سيدرا(بخجل): و ليا يا رب.
سيف: مالك مكسوفة ليه؟!
سيدرا: مفيش حاجة.
سيف(بمكر): متأكدة؟!
سيدرا: يا سيف.
سيف(بابتسامة): طيب طيب.
سيف دخل خد دوش و خرج قعد جمب سيدرا علي السرير.
سيدرا: اخبار يومك؟!
سيف: زي كل يوم.
سيدرا: طيب يا حبيبي.
سيف قرب سيدرا منه و باس خدها.
سيف: وحشتيني.
سيدرا: احم و انت كمان.

سيدرا حضنت سيف جامد و غمضت عينها، سيف قرب منها و...

-في مكان تاني...
عند ملاك.
ملاك لبست جيبة قصيرة بلون بيبي بلو و فيها نقاط باللون الابيض ومن فوق تي شيرت حمالة علي الكتف و مبين بطنها. و لبست صندل بكعب باللون الاسود. سيبت شعرها علي كتفها و ضهرها و حطت مكياچ خفيف.
ملاك خرجت من اوضتها و نزلت لقت خالد و محمد مستنينها.
خالد صفر ل ملاك و محمد بصلها بابتسامة.
ملاك: طبعا يا ابني هو انا اي حد و لا ايه؟!
محمد: قربي يا ملاك.
ملاك: نعم يا حبيبي.

محمد: لو عرض عليكي الجواز ادي نفسك فرصة.
ملاك: جدو ده قدك يا حبيبي. ده راجل كبير.
محمد: اه طيب. احلقيله يا روحي.
ملاك(بضحك): حاضر.
ملاك و خالد ركبوا العربية و وصلوا للمطعم المطلوب.
خالد: هستناكي هنا.
ملاك: طيب.
ملاك نزلت و رجعت شعرها ل ورا.
بنت: حضرتك ملاك سالم محمد صح؟!
ملاك(بابتسامة): اه يا روحي.
بنت(بفرحة): ممكن حضن؟!
ملاك: اكيد.
ملاك حضنت البنت دي و البنت قعدت تعيط.
ملاك: ليه بس يا روحي بتعيطي؟! اهدي.

بنت: انا بحب حضرتك جدا و بحب اعلاناتك و بحب الفساتين من عليكي انا بقيت بحب الfashion بسببك.
ملاك: يا روحي مفيش لزوم للعياط.
بنت: ممكن اخر طلب اتصور معاكي.
ملاك: اكيد.
ملاك اتصورت مع البنت دي. و البنت كانت مبسوطة اوي.
ملاك: عن اذنك.
ملاك دخلت المطعم.
ملاك: لو سمحت حجز باسم ملاك محمد سالم او علاء ال.
علاء: انسة ملاك.
ملاك: اه اهلا مستر علاء.
علاء: اتفضلي.

علاء و ملاك راحوا ل ترابيزة. علاء شد الكرسي ل ملاك و ملاك قعدت عليه بكل رقي.
ملاك: شكرا.
علاء: حقيقي انا فرحان جدا انك قبلتي دعوتي علي العشاء و الاكل هيزداد جمال بوجودك.
ملاك: شكرا علي المجاملة الظريفة دي.
علاء: بقول حقيقة...
ملاك: أستاذ علاء الغرض من العشاء ده ايه؟!
علاء: مجرد عشاء يا ملاك.
ملاك: طيب.
ملاك بدأت تأكل لقت علاء بيمد ايده بالشوكة ليها.
ملاك: بقدر اكل نفسي وفرها ليك.

علاء(باحراج): بالهناء و الشفاء.
علاء حط ايده علي ايد ملاك اللي محطوطة علي الترابيزة. ملاك شدت ايديها من تحت ايده.
علاء: نتكلم بصراحة.
ملاك: اتمني.
علاء: انا معجب بيكي. و عايز اتجوزك و مش مهم سن علفكرة انا لسة شباب و هعيشك عيشة حلوة جميلة.
ملاك: اعتقد انا يوم ما اتجوز هتجوز شاب نفس سني و مستوي تفكيري، ثانيا الشباب شباب القلب. ثالثا حد قالك اني ناقصة فلوس او راحة لا الحمدلله.

ملاك: بس لو جبت من الاخر ممكن اصدقك.
علاء: قصدك ايه؟!
ملاك: اصل مش معقول راجل زيك هيحبني يعني.
علاء: لا حبيتك.
ملاك: متكدبش انت محبتنيش كملاك شخصية لا انت حبتني كملاك جسم و انا بكره النوع ده من الرجالة.
ملاك: رجالة ناقصة.
ملاك مكست شنطتها و كانت هتقوم بس علاء مسك ايديها.
ملاك(بحدة): ايدك مش عايزة افرج الناس عليك.
علاء: اقعدي لحظة نتكلم. و اجبلك حاجة تشربيها.
ملاك: لا.
علاء: طب لحظة اقعدي بس لحظة.

ملاك قعدت و علاء بصلها كتير و بعدها بدأ يتكلم...
علاء: مش هنكر اني اعجبت بجسمك و انا عارف انك بتحبي الصراحة.
ملاك: و بكره المنافقين اللي زيك.
علاء: ايه رأيك يبقي بينا علاقنا في السر؟!
ملاك بصت بسخرية و...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة