قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل العشرون

توقفنا عندما غادرت ملاك و قمر البنك وتركو عمرو مصدوم وبعد دقائق خرج يجري خلفهم
عمرو: لينا بيت يلمنا
ملاك: في أكل عندكم
قمر: في يا روحي
عمرو: لا معندناش
ملاك: خلاص هروح اكل عند انطي سارة
قمر: لا هتكلي عندنا وانتهى الكلام
بعد فترة وصلت السيارات الى الفيلا ونزل الجميع وأمرت قمر الخدم بتجهيز السفرة وجلسو ياكلو وبعد ذلك جلسو مع بعض
عمرو بجدية: ممكن افهم كنتم بتعملو ايه في البنك.

ملاك بحزن: بابي قال ليا عن حزنة في البنك
عمرو: وانتى عرفتي اذاي معقولة كنتي فاكرة السنين ديه كلها.

ملاك: لا طبعا لما قريت المذكرات بتاعته عرفت وقالي ان مفتاح الخزنة هو المفتاح الى في السلسلة الى معايا ولما رحنا البنك وبكلم الموظف فؤجات بأن البنك كله عارف بيها علشان كانت بالون الذهبي والكل كان عاوز يعرف هي ملك مين ولما دخلنا الموظف سابنا وخرج ولما فتحناها لقيت فيها جواب وكمان مجوهرات ومجموعة فلوس بسيطة
عمرو: طيب هتعملي ايه بيهم.

ملاك: اخلص الاول من موضوع بعد كده هعرض المجوهرات للبيع وهفتح مشروع وعيش بيه
قمر: اشطا عليكي وانا معاكي
ملاك: تمام اوى يالا هطلع ابوس قططتي وهروح
عمرو بحنان: خليكي هنا النهاردة اروح بكرا الشغل
ملاك: مينفعش ماكس لوحده طول النهار معلش هبقي اجيبه ونقضي يوم معاكم اشطا
عمرو بحنان: ماشي يا طفلتي ولا يهمك
ملاك: ابيه عمرو ممكن تخلي الحاجة عندك علشان اخاف اخدها معايا.

عمرو: حاضر يالا اطلعي للقطط بتوعك علشان متروحيش متأخرة
صعدت ملاك واطمانت على أولاد قمر وغادرت
في شقة ملاك
وصل المجهول الى الشقة وفتحها بسهولة ودخل وفي لحظة وقف مكانة عندما شاهد ذلك الكائن الأبيض ينظر له
المجهول بضحكة غباء: ههه اذيك حضرتك اخبارك ايه بص حضرتك انا مش داخل اسرق لااااااا خالص انا داخل علشان لؤلؤتي وحشتني وهي هتبات عند قمر وانت هتبقي جعان فعلشان كده انا جاي احطلك اكل ماشي ماشي.

جاء ماكس وجلس تحت اقدامه فقام بحمله ودخل بيه على غرفتها ونام على السرير وتنهد
المجهول بتنهيدة: بقي القطة السيامي الكيوت الحلوة يوم متربي تربي ذئب ليه مالهم القطط ولا الكلاب ولا العصافير اااااه يا ملاكي انتى خايفة من ايه علشان كده جيباه وحيات حبي ليكي لو كان الكلب سيف عايش مكنتش رحمته بس ربنا رحمه مني
ابتدي ماكس يدخل بين احضانه وكان المجهول يضم ملابس ملاك بين احضانه ونام.

- حاول ياسين الاتصال على المجهول حتى يعلمه بصعود ملاك للشقة ولكن لم يرد فأخذ يسب ويلعن فيه
- صعدت ملاك الى الشقة وجلست على الكرسى وبعد شوية توجهت إلى غرفتها ولكن وقفت مكانها بصدمة شديدة وحاولت الرجو الى الخلف ولكن قد فات الأوان ورفع المجهول رأسه ونظر على الباب وجد ملاك تقف وفي حالة صدمة
- قام المجهول بهدوء وتوجه اليها وهي ترجع الى الخلف ولكن في لحظة اختل توازنها وسقطت على الارض وأخذت ترجع.

- نظر المجهول لها وكانت في حالة رعب وخوف حاول لمسها وفؤجي بيها تصرخ وتبكي بشده فأسرع إليها ووضع ايده على شفايفها بسرعة
المجهول: هششششششش اهدي بصي انا مش هعملك حاجة ماشي
ملاك برعب و دموع: انت مين والله معملت حاجة
المجهول بهدوء: طيب تعالى متخفيش
ملاك برعب: لاااااااا أبعد ونبي انا معملتش حاجة
المجهول: لؤلؤتي الحلوة متخفيش مني.

ملاك بتعب: ارحمني ونبي انا معملتش حاجة هو ليه كلكم طمعنين في شرفي حرام بقي انا تعبت
المجهول بدموع: والله مهعمل حاجة انا عمري مهاذيكي انتى روحي
ملاك بدوخة: العلاج العلاج بسرعة وشاورت على الشنطة
جري المجهول بسرعة على الشنطة واخرج العلاج واعطها لها ولكن ذهبت ملاك في تلك السحابة السوداء وستسلمت لها وسقططت على قدمة واغمضت عيونها فحملها المجهول وتوجه بيها الى السرير ونيمها عليه ونام بجوارها وضمها لحضنه.

المجهول بدموع: والله غصب عني انا لما عرفت كنت عمي صفوت قررت اجي اخدك بس عملنا حادثة وانا خرجت سليم بس هما لا انا اسف يا عمري والله لميش ذنب انا اسف ونبي سمحيني بلاش تعقبيني ببعدك عني وضمها لحضنه ونام
في صباح اليوم التالى استيقظت ملاك ولم تجد أحد بجوارها غير ماكس فاسرعت بالبحث عن المجهول ولم تجده في الشقة فذهبت إلى الباب ولكن وجدت الباب مقفول كما قفلته في المساء فتنهدت وجلست على الكرسى.

ملاك بتعب: هو فيه ايه معقوله اكون بتهيقلي يالهوي شكلي اتجننت خلاص بس اذاي انا شوفته وكمان اذاي نمت على السرير اااااااااااه انا تعبت يا خرابي جاسر والشركة دانا هتنفخ
أسرعت ملاك وأخذت دش ولبست جيب بيج وبدي روز وجاكت بيج
أسرعت ملاك وغادرت وتوجهت الى الشركة ودخلت وجدت جاسر يجلس على المكتب ويلعب بالتليفون ورفع نظره ليها
ملاك برعب: والله العظيم انا اسفة والله تعبت وصحيت متأخرة.

جاسر ببرود: امممممم يعني انتى امبارح اجازة وجايه النهاردة متأخرة يبقي ايه عقابك
ملاك بدموع: ونبي بلاش تضربني والله اسفة بص انا هشتغل كل الشغل بس بلاش ضرب
جاسر: هشششش خلاص مش هضربك بس عاوزك تشتغلي لغاية بالليل وممنوع راحة وهتفضلي لغاية بكرا ماشي تمام
ملاك بدموع ورعشة: حاااااااااضر حاضر
جاسر وهو يضع ايده على وشها: شاطرة يا سيئة.

توجه جاسر الى مكتبة وفي لحظة واحدة كانت ملاك على الارض منهارة بالبكاء دخل ادم ووجدها هكذا فأسرع إليها
ادم: ملاك مالك فيكي ايه
ملاك بدموع: مفيش اصلي جيت متأخرة وجاسر بيه كنت مرعوبة منه
ادم: تعالى معايا
ملاك بخوف: ليه انا معملتش حاجة
ادم: متخفيش خلاص تعالى اقعدي
جلسو على المكتب وتنهد ادم ونظر لتلك الملاك الجالس أمامه
ادم: ملاك هو انتى في شخص في حياتك
ملاك: مش فاهمة
ادم: يعني انتى بتحبي حد.

ملاك: الى ذي ملهاش في الحب والكلام ده انا اتولت وعيشت لوحدي وهموت لوحدي
ادم: يعني لو شخص أتقدم ليكي هتوافقي
ملاك بحزن: بسبب ماضي ليا هيمنعني من تكمله حياتي و مرض بياكل في جسم
ادم بحزن: يعني ايه
ملاك بحزن: ولا حاجة بعد اذنك ورايا شغل
توجه ادم الى الباب ولكن وقف عندما سمع صوت ملاك.

ملاك بحزن ودموع: اختار الإنسانة الكويسة وتكون كاملة ملهاش ماضي ولا ألم اختار انسانة ليها عيلة كبيرة علشان تكون عزوه ليكي ربنا يبعتلك الانسانة الكاملة
ادم بتنهيدة: تمام ملاك ربنا يرزقك بالشخص المناسب.

غادر ادم وفضلت ملاك تشتغل وكان جاسر يرسل لها الكثير من الملفات حتى تترجمها وجاء الليل وغادر الجميع الشركة وفضلت ملاك تعمل ولكن شعرت بالجوع والعطش حاولت البحث عن طعام ولكن لم تجد اكل فتنهدت وأكملت شغل الى ان سقطت في بحر النوم الى ان جاء الصباح ووصل الجميع وكانت ملاك تكمل باقي عملها دخل جاسر ونظر ليها وتوجه الى المكتب
ملاك للحارس: ممكن بعد اذنك
الحارس: تحت امرك.

ملاك: ممكن تجيب ليا اكل والعلاج ده بس بسرعة ونبي
الحارس: اكيد طبعا
ذهب الحارس و بعد فترة جاء بالاكل و العلاج واخذتهم بسرعة واكلت وأخذت العلاج ورجعت راسها الى الخلف
مر أسبوع واستطاع وكيل النيابة الوصول إلى ملاك وعلم مكان عملها في شركة الدالي فتوجه إليها
وكيل النيابة: صباح الخير فين مكتب أستاذة ملاك القاضي
الامن: في الدور الرابع
وكيل النيابة: شكرا
صعد الى الأعلى وتوجه الى مكتب ملاك وخبط ودخل.

وكيل النيابة: صباح الخير
ملاك وهي ترفع وشها: صباح النور تحت امرك
وكيل النيابة: حضرتك الآنسة ملاك القاضي
ملاك: ايوة انا مين حضرتك
وكيل النيابة: انا مراد الشازلي وكيل اول النائب العام
ملاك برعب: خير يا فندم
مراد: بصراحة كنت عاوزك في موضوع مهم
ملاك: اتفضل انا سمعاك
مراد: في الحقيقة جالي من فترة شخص وكان عاوز يوصلك وبصراحة هو بين الحيا و الموت
ملاك بستغراب: مين ده
مراد: الاحسن تروحى معايا المستشفي وانتى تعرفيه.

ملاك: اسفة حضرتك ممكن تقولى اسم المستشفي وانا هروح لوحدى
مراد بسخرية: ليه خايفة مني
ملاك: اكيد حضرتك لو عاوز اروح هروح ولو مش عاوز براحتك
مراد: تمام اسم المستشفي ياريت تيجي لأنه بجد هيموت
غادر مراد وبعد حوالى ساعة توجهت الى مكتب شمس
ملاك: مدام شمس
شمس: تعالى حبيبتي
ملاك: ممكن بعد اذنك استأذن ساعتين بس متقوليش للأستاذ جاسر
شمس: هو ينفع اسأل راحة فين
ملاك: راحة المستشفي ليه شخص هناك تعبان.

شمس: الف سلامة عليه خلاص روحى
غادرت ملاك الشركة وتوجهت الى المستشفي وصعدت الى الغرفة وجدت مراد يقف امام الغرفة وتوجهو الى الداخل
جلس مراد وبجوارة ملاك وكان هناك شخص ينام على السرير مخفي الملامح بسبب كبره
مراد: تعرفي مين ده ملاك
ملاك باسف: لا طبعا معرفهوش
مراد بهدوء: احم احم ده بيكون ماهر شكري جوز امك
في لحظة كانت ملاك تبعد عنه بسرعة ودموعها تنزل بغزارة وكانت تصرخ وفي حالة هستيرية شديدة.

دخل دكتور بسرعة وعندما رائها علم بانها على مشارف صدمة عصبية ولكن توجه إليها مراد الشازلي وقام بصفعها بشدة فسكتت ملاك برعب و دموعها تنزل
مراد بغضب وهو يمسكها من شعرها: اخرسي يا روح امك وترزعي بقي
رماها مراد على الكرسي وجلس بجوارها وفتح المحضر
مراد بغضب: وانت يا بيه احكي كل الى حصل تاني من اول وجديد
ماهر: تحت امرك.

حكي ماهر كل شي بخصوص يوم الحادثة وما فعله في ملاك وكمية الظلم التي تعرضت له منه وقال كمان ان ملاك بريئة من العاهه وان أشخاص تانين هما الى عملوها
مراد: طبعا انتى عارفة انه بيقول الحقيقة علشان كده انا هرفع القضية للنائب العام علشان يرجعلك حقك وملفك في السجن يتمحي وتعيشي حره.

ماهر بتعب: ملاك يا بنتي انا اسف ربنا انتقملك منى أشد الانتقام ولادي الاتنين ماتو واحد اتقتل ادام عنيا والتاني مات بجرعة مخدرات وانا مريض وهموت من فضلك يا بنتي سامحيني.

ملاك بدموع وغضب: متقولش بنتي انت أحقر من انك تكون ابويا انا ابويا راجل عمره ماذي حد لكن انت شيطان رجيم ملعون حسبي الله ونعمه وكيل فيك انا بدعي عليك طول حياتي بقالي 10 سنين مرميه في السجن شوفت عذاب محدش يتوقعة كل الناس بتنهش في لحمي وعمري مهعرف أتجوز وعيش حياتي ذي أي بنت من خوفي من الرجالة منك لله منك لله انا بشكر ربنا انه ظهر حقي قبل متموت وبحمده عشت شريفة وهموت شريفة وانت وامثالك شياطين وأكيد جيهان هانم معاك منكم لله انا عمري مهسامحك ليوم القيامة وهطلب من ربنا يرجعلي حقي وكفاية وكفاية يوم القيامة هرفع راسي وراس ابويا في السما أنه ظهر حقي في الدنيا و الآخرة.

خرجت ملاك تجري وخرج مراد خلفها ومسكها من اديها
مراد بغضب: انتى مش بتحسي يعني راجل بيموت وطالب منك تسمحيه المفروض تسامحيه
ملاك بغضب: عندك حق المفروض اسامحه وبوس رجله كمان صح حاضر بس تنفذ شروطي الاول وانا ورحمه ابويا هنفذ
مراد بغضب: انطقي ايه هي شروطك
ملاك بغضب وصوت عالى ودموع: يعني هتنفذ تمام
1 - تمحي من حياتي 11 سنة سجن
2 - تمحي آثار الضرب والتعذيب الى في جسمي
3 - تمحي نظرة الناس ليا وانى رد سجون.

4 - تمحي نظرة الحيوان ده والحيوان سيف لجسمي وهما بيعروني
5 - تبعد جاسر الدالي عني وتوقفه عن ضربي
6 - تمحي المرض الى في جسمي وبياكل فيه
ها تقدر يا حضرة وكيل النيابة تقدر تمحي شعوري بالكسرة و الذل وانا شايفة نظرت عيونهم لجسمي تقدر ممكن اسالك سؤال
مراد بحزن: اسالي.

ملاك بدموع: تقدر انت او اي دكتور او محامي مشهور أو ضابط يتجوزني بس اذاي مين الراجل المستعد يضحي بسمعته ومستقبله علشان خاطر واحدة رد سجون هيامن اذاي على شرفة وعرضة هيسال نفسه مليون سؤال كل ليلة ياترا كان واحد شاف جسم مراته كام واحد استمتع بنظرة عليه كام واحد لمسه بالرغم أنه هيكون اول واحد يلمسه بس الشطان ممكن يعرفة انى عملت عمليه علشان اعرف اعيش تقبل تتجوزني وتقف ادام العالم كله وتقولهم انا مراتب رد سجون وجسمها اتعري ادام الرجاله تقدر طبعا لا.

مراد باسف: ملاك انا
ملاك بسخرية: ايه اسف ماشي لو تقدر تنفذ كلامك وتمحي تاريخ سجني صدقني في الحالة ديه هحترمك وهقدرك انا كل راجل شوفته في حياتي عاملني اقل من الحيوان من ضرب وذل ومهانة وانا واثقة انك هتكون ذيهم
مراد بجدية: ورحمه ابويا يا ملاك لرجعلك حقك ونصرك وده وعد مني
ملاك: ده رقم تليفوني ولو فعلا عملت كده هتترفع في نظري بعد اذنك.

غادرت ملاك المستشفي وكانت منهارة وغافله عن تلك العيون والأذن التي تسمع وتشاهد كل شي
وصلت ملاك الى السيارة ولكن سمعت صوت رسالة وعندما فتحت الرسالة كانت محتوياتها كالتالي
( ملاك او شيطان وحشتك صح سايبك براحتك بقالك 5 سنين بس بصراحة جسمك بقي جامد الى معرفتش اعمله من 5 سنين هيحصل دلوقتي هتوحشيني يا و وهخليكي تصرخي بإسمي وانتى تحتي سلام موقت
كابوسك سيف العشري ? ).

واصبحت الروئية شبه معدومة ولكن في لحظة استسلمت لتلك السحابة السوداء وكانت ستسقط ولكن وقعت في حضن إحدى الأشخاص الذي أسرع لها وضمها لحضنه بتملك وحملها وتوجه عائد الى المستشفي وخلفة حرسه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة