قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

توقفنا عندما سقطت ملاك بين احضان أحد غائبة عن الوعي
حملها ذلك الشخص ودخل بيها الى المستشفي وصرخ في الجميع فأسرع الجميع لخدمته ودخل بيها غرفة وخلفة مراد و شمس الدالي التي خرجت بعد خروج ملاك من الشركة عندما اتصل بيها الدكتور حتى تذهب له لكي يطلعها على نتيجة التحاليل الخاصة بامها
امر الدكتور الجميع بالخروج حتى يكشف عليها وبعد فترة خرج
شمس بسرعة: فيها ايه.

الدكتور باسف: انا بصراحة مش عارف اذاي طفله ذي ديه تستحمل كل ده
مراد بعصبية: ممكن تقول على طول
الدكتور بغضب: يعني انت مش عارف لما كانت معاك في الاوضة وفضلت تصرخ وانت عملت ايه ضربتها بالاقلم وبعد كده كل الكلام إلى قالته ده يهد جبل مبالك بطفله ذيها
الشخص: فيها ايه
الدكتور: عندها انهيار عصبي من الدرجة الثالثة وده أخطر أنواع الانهيار وممكن تقتل نفسها بكل سهولة
شمس بشهقة: يالهوي تموت نفسها.

الدكتور: واكتر ربنا معاها ويحميها
مراد: هتفوق امتي
الدكتور: بعد شوي بعد اذنكم
شمس: لو سمحت عاوزة اعرف كل حاجة عنها
مراد: وانتى مين
شمس: انا شمس الدالي مديرتها
مراد: بتهيقلي انتى سمعتي كل حاجة عاوزة تعرفي ايه
شمس: اسم امها ايه واسمها هي ايه بالكامل
مراد: اذاي واحدة شغاله عندك ومتعرفيش اسمها
شمس: معلش بعد اذنك قول
مراد: اسمها ملاك صفوت محمد القاضي واسم انها جيهان بس مش متذكر باقي اسمها.

جلست شمس على الكرسي ونظرت لملاك النائمة أمامها بصدمة ايعقل ان تكون تلك الطفلة التي حملتها بين أحضانها وتربت أمامها
شمس بدموع: اااااااه يا صفوت شوفت بنتك حصلها ايه بعد ماموت بقي ديه آخرتها تتحبس والكلبة جيهان هي الى ترميها بنفسها سامحني يا صفوت علشان كده كل متيجي في حلم تبقي زعلان والله يا صحبي غصب عني بس خلاص اوعدك من اللحظة ديه محدش هيقرب منها حتى جاسر لو فكر بقرب منها انا هقف ادامه.

غادر مراد الشافعي المستشفي وتوجه الى مكتب النائب العام حتى يستطيع تبرئة ملاك و وأنها عذابها ولعلن نفسه لأنه ضربها.

اما ذلك الشخص الذي سقططت ملاك بين احضانة فكان يقف امام الشباك وكانت نظراته غامضة ولكن إنتبه الى صوت رنين هاتف شمس ومغادرتها الغرفة فقام بالجلوس أمامها وفضل يتاملها بشده ولكن لاحظ تحرك ملاك دليل على افاقتها وأخذت ملاك تردد اسم والدها واصبحت معالم وجهها مرتعبة ودموعها تنزل بغزارة ونتفضت وارتمت بين احضانه والذي بدوره ضمها لحضنة بشدة وفضل يمسح على شعرها وظهرها فبعدت عنه ملاك بسرعة ورعب ونظرت له.

الشخص: اهدي متخفيش انا مش هاذيكي
ملاك بدموع: أبعد عني انا عاوزة أمشي
الشخص: انتي مش فكراني
ملاك: لا مش فكراك
الشخص بزعل: بقي كده عوزة تنسيني وتسبيني لوحدى بعد الى حصل منك انتى متعرفيش ان شرف الراجل ذي عود الكبريت بيولع مرة واحدة اروح فين واجي منين بقي ديه آخرتها اهي اهي اهي اهي اهي
ملاك بذهول: والله معملت حاجة انا اسفة بس معرفش عملت ايه.

الشخص: ونسيتي كمان عملتي ايه ااااه اعمل ايه انا هموت نفسي مينفعش اعيش تاني
ملاك بسرعة: لا حرام تموت نفسك بس براحة تعالى اقعد وفهمني براحة.

الشخص بتنهيدة: ماشي وادي قعده بصي يا ملاك اول مرة اتجمعنا كنا حلوين اوي وانا بحبك وبعشقك بس انتى اتغيرتي اوي لغاية مختي غردك مني وسبتيني لوحدى وكمان كنت حامل ها هتعملي ايه هتستري عليا ولا اموت نفسي اهلى لو عرفو هيموتوني كمان انا على أعصابي وهرمونات الحمل خلاص تعباني ها هنعمل ايه.

الى هنا لم تستطيع ملاك امساك ضحكتها فاطلقت ضحكة رنانة وفضلت تضحك بشدة وانسابت دموعها من شدة الضحك وكان الشخص الجالس أمامها هيمان في تلك الضحكة الجميلة الغير مصطنعة وأراد بشدة أخذ شفايفها بين شفايفه وتذوق رحيقهم وعبيرهم
ملاك بضحك: خلاص يا ام عوض هصلح غلطتي وهستر عليكي
الشخص بهيام وعيون عاشقة: ضحكتك حلوة اوي
ملاك بكسوف: احم بجد انت مين
الشخص بابتسامة زلزلت كيانها: انا زين المهدي الى قبلتيه في ايطاليا.

ملاك بتوهان: اااه
زين بهدوء: انا حلو
ملاك بسرحان: ايوه حلو اوي
زين وهو يقرب: بس انتى احلى.

قام زين بتقبيل خدها بهدوء واغمضت ملاك عيونها فنظر لها زين بابتسامة حالمة وانتقل الى الخد التاني ونزل على شفايفها وقبلها بكل هدوء ورقه ولكن في لحظة واحده كان يبعد عنها ودوت صوت صفعة شديدة في المكان تحت ذهول زين وكان يضع ايده على خده و ملاك تنظر له بغضب واستحقار وقامت بسرعة وأخذت شنطتها وغادرت الغرفة تحت انظارة المصدومة.

زين يتعجب: انا انضربت وبالاقلم ومن مين من الكيوت ديه بس بصراحة طعم شفايفها لزيزي اوي وطعم ههههههههههههه ولسه ورحمه امي مهسيبك انتى ملكي وهخليكي تعشقيني مش بس تحبيني
وخرج برا الغرفة وجد رئيس الحرس مانويل أمامه فكتم مانويل ضحكته بشده فنظر له زين بخنقة
زين: ممكن تضحك علشان متوتش مني
مانويل بضحكة رنانة: ههههههههههههه بصراحة كان شكلك جامد وانا بتضرب كان نفسي اصورك
زين بخنقة: والله مهسبها وهتشوف.

مانويل: زين احنا اصحاب مش رئيس و حارسة اوعي تاذيها البنت ليها حق تعمل كده
زين بتنهيدة: انت غبي انا عمري مهاذيها انا هخليها تحبني بس تعرف ولا بلاش
اغلق زين عيونه وفتكر ضحكة ملاك ونعومه خدودها وطعم شفايفها اللزيزة القابلة للاكل وأقسم على الزواج منها مهما كانت الظروف وجعلها ملكه بكل رضي وحنان
عند شمس.

انهت شمس المكالمة وكررت العودة لغرفة ملاك ولكن شاهدت ملاك تخرج من الغرفة تجري ولكن لم تستطيع الحاقها فغادرت وعادت إلى المنزل وصعدت مباشرة الى غرفة امها فشاهدها جاسر فصعد بسرعة خلفها
دخلت إلى غرفة امها تبكي وارتمت بين أحضانها تبكي بشدة ففضلت تهدي فيها ودخل جاسر بقلق وهو يشاهد امه السيدة القوية التي وقفت في السوق واستطاعت هزم الرجال تنهار بهذا الشكل منذو وفاة والده فتوجه إليها واخذها بين احضانه.

جاسر: هشششش اهدي
شمس ببكاء: انا السبب انا السبب
امها: مالك يا بنتي في ايه التحاليل فيها حاجة
شمس بدموع: عارفة ملاك سكرتيرة جاسر
جاسر بغضب: بنت الكلب ديه عملت ايه
شمس وهي تضربه: أخرس اوعي تشتمها تاني وملكش دعوة بيها والعقد هيتقطع وهيكتب غيرة بشروطي مفهوم
جاسر بغضب: لا مش مفهوم والله لوريها وقام
شمس بسرعة: حتى لو عرفت انها نجمتك الصغيرة وصديقة طفولتك
جاسر بصدمة: انتى بتقولي ايه.

شمس بدموع: ايوه ملاك بنت صفوت القاضي صاحب أبوك وصاحبي وديه ملاك بنته
امها بدموع: علشان كده يوم منامه في حضني كنت حاسه بالراحة والحب كمان نظرة عيونها فيها من صفوت يا حبيبتي يا بنتي ااااه ياترا ايه حصل ليكي من يوم موت ابوكي حقك عليا يا صفوت يا بني
جاسر: انا لازم اتكلم معاها
غادر جاسر الغرفة بسرعة ولم يهتم لنداء امه و جدته واخذ سيارته وتوجه الى منزل ملاك
في شقة ملاك.

كانت تجلس وتضع اديها على شفايفها وتسرح كيف قبلها زين بنعومة وكيف انهار جسدها تحت ايده وقلبها الذي عزف لحن جميل فبتسمت بشدة ولكن في لحظة واحدة نفضت ذلك من رأسها وشتمته وتوجهت واخذ دش ولبست ترنج اسود فابيض وأخذت ماكس بين أحضانها
بعد فترة لقت الباب بيخبط بشدة فرتعبت ونزل دموعها بغزارة لعتقادها بانه سيف العشري فقررت عدم فتح الباب ولكن زاد الخبط فقامت بهدوء وتوجه ناحية الباب
ملاك بصوت باكي: مين مين برا.

جاسر: افتحي ملاك انا جاسر
ملاك برعب: انا معملتش حاجة
جاسر بهدوء: افتحي ملاك متخفيش
فتحت ملاك الباب وكانت دموعها تنزل بغزارة فنظرت لجاسر فتقدم جاسر ودخل وهي ترجع للخلف برعب فقام بإغلاق الباب وجلس على الكرسي وشورلها بالجلوس فجلست برعب وجاء ماكس يجري وصعد على قدمها ونظر لجاسر نظرة شر
جاسر: انا مين ملاك
ملاك بدموع: حضرتك جاسر الدالي
جاسر: بس ملاك
ملاك: وصاحب الشركة الى شغاله فيها
جاسر: انتى اسمك ايه.

ملاك: اسمي ملاك القاضي
جاسر: كامل اسمك كامل
ملاك: ملاك صفوت محمد القاضي
جاسر: وانا جاسر عثمان محمود الدالي الاسم ده مش بيفكرك بحاجة
ملاك: لا والله مش فاكرة حاجة
قطع كلامهم صوت خبط على الباب فتوجه جاسر وفتح وكانت امامه امه و جدته وادم فدخلو
شمس: ملاك حبيبتي انتى كويسة
ملاك: ايوة كويسة حضرتك
الجدة: يا حبيبتي يا بنتي وحشتيني اوي يا بنت صفوت
ملاك بذهول: بنت صفوت وهو حضرتك تعرفي بابي.

الجدة: صفوت متربي في حضني مع شمس
ملاك بضياع: انا مش فاهمة حاجة
جاسر بهدوء: ملاك انتى بنت عمي صفوت صاحب امي وابويا ومش بس كده ابوكي اخوي امي في الرضاعة
ملاك بنهيار: يعني انتى عمتو بس انا مش فاكرة غير عمتو وفاء وهي سابتني من زمان بعد متجوزت وسافرت حتى بعد موت ابويا مجتش تشوفني
شمس بدموع: والله يا بنتي احنا معرفناش نوصل لصفوت لما عرفت كان مات من 5 سنين يوم مجوزى مات
ملاك بدموع: وحضرتك عاوزة ايه مني.

الجدة: تيجي تعيشي معانا
ملاك بأدب و دموع: اسفة مقدرش انا عايشة هنا لوحدى ومستريحة
جاسر بغضب: يعني ايه هتفضلي لوحدك
ملاك: ملكش دعوة وياريت نرجع ذي الأول
جاسر بسخرية: اكيد القاعدة لوحدك بسطاكي راجل داخل وراجل خارج.

ملاك بعصبية ودموع غزيرة: انت ظالم ومفتري فاكر كل الناس وسخة منك لله انا بكرهك كاسر وعمري مهسمحك على ظلمك ليا وضربك حسبي الله ونعمه وكيل فيك ليه تظلمني في شرفي شفت متى ايه علشان تقول كده انا اكتر شخص قرب مني كان يوسف وعمرو هما وبس واديك شوفت قمر بتامن على جوزها معايا ومش فارق وكمان ليا أوضة عندهم انت ليه كده حرام عليك انا تعبت والله تعبت هو ليه الكل ظالمني ومستكترين عليا الراحة ارحمني علشان خاطر ربنا ولو عاوز أمشي من الشركة همشي بس ارحمني.

سقططت ملاك على الارض تبكي وتصرخ بشدة وبضعف فتوجهت شمس لها وضمتها لحضنها فضلت تبكي الى ان استكانت بين احضانها وعندما بعدتها شمس وجدتها مغمي عليها فامرت جاسر بحملها وادخالها على السرير ولكن في لحظة هجم ماكس عليه وابعده عنها فأسرع ادم ونزل مستواها وحملها دون اعتراض من الذئب
وضعها ادم على السرير وصعد ماكس بجوارها وفضل ينظر لهم
دخلت شمس واخبرتهم بمجي الدكتور بعد شوية
في مطعم فخم.

كان يجلس يوسف وامامه ورده يتناولون العشاء وبعض الأحاديث الجميلة
ورده: ايه رايك تسافر معايا يوم الخميس شرم الشيخ
يوسف: بلاش الخميس علشان مش فاضي
ورده بذعل: ليه وراك ايه
يوسف: عيد ميلاد ملاك يوم الخميس وهنحتفل بيه كلنا
ورده بغضب: والله عال ادام بتفرح اوى لما بتكون معاها ليه خطبتني
يوسف بهدوء: صوتك ورده عالى.

ورده بصوت عالى: لما قلاقي خطيبي بيهتم بواحدة غيري المفروض اعمل ايه ادام بتحبها ليه متتجوزهاش ولا هي عشيقة حلوة.

والى هنا لم يستطيع يوسف تمالك اعصابة كيف لها ان تهين ملاكه الطيب الرقيق الذي كان كالبلسم بالنسبة لأمة وله فنزل بصفعة مدويه على وجهها تحت صدمتها وصدمه من في المطعم وقام بامساك يدها ورمي فلوس على التربيزة وخرج ورماها في العربية وغادر الى منزلها وعندما وصل نزلت تجري الى الداخل أن تتوعد لملاك باسوء المعاملة ودخلت غرفتها وارتمت على السرير تبكي على معاملة يوسف لها
في مكان ما.

دخل شخص من منظرة يدل أنه حارس وتوجه الى سيدة جالسه
الحارس: لقد علمنا كل شي عنها
السيدة بغل: هل قمت بتصويرها
الحارس: أجل سيدتي
السيدة: هل تعيش بمفردها
الحارس: أجل ولكن هناك حرس من قبل عمرو المنياوي زوج صديقتها ويحبها كشقيقتة وايضا حرس من قبل سارة العجيمي وهما حرس لم نعرف تبع من
السيدة: هل عثرتم على ماهر
الحارس: نعم هو موجود حاليا في المستشفي وتحت حراسة الشرطة
السيدة: هل هي جميلة؟

الحارس بشهوة: جميلة كلمة صغيرة عليها فهيا فائقه الجمال وتتمتع بالجسد الجذاب
السيدة: هات الصورة
أعطي الحارس صورة ملاك لها وغادر ففضلت تشاهدها بغل وكره.

السيدة بغل: شبة المحروق ابوكي الى ضيع شبابي وبهدل جسمي علشان اجيبك الدنيا وعلشان كده هحسرة عليكي لما اعريكي بأيدي وعرضك للبيع واول علاقة ليكي معاه هكون بتفرج عليه وهبقي مبسوطة وانتى بتصرخي بالرحمة وهتبقي عاهرة وهكسرة ومش هسمح ليكي بالموت وكل شوية هرميكي في سرير راجل ومبقاش انا
الرجل: مالك جي جي ومين ديه وارد جديد
جي جي: ديه فعلا وارد جديد يوم مهتيجي هنا لازم اعمل حفلة كبيرة ومزاد عليها.

الراجل: مين ديه
جي جي: ديه بنت صفوت الكلب
الراجل بذهول: تقصدي ملاك بنتك
جي جي ببرود: ايوه هي ملاك
الراجل: هو انتى هتبيعي بنتك وشرفها ادام الناس
جي جي بضحكة: دانا هوضبها بنفسي وهعريها بأيدي كمان
الراجل: تمام تمام
جي جي: انا خارجة سلام
غادرت جي جي القصر وجلس الرجل باهمال ينظر في الفراغ.

الراجل في نفسه: منك لله هتبيعي بنتك وشرفك للرجالة ياترا هتعملي ايه من الطفلة الى فوق انا لازم أحذر ملاك وهخليها تاخد البنت ويهربو منك لله يا جيهان كان يوم اسود يوم معرفتك بس لازم احافظ على شرف ملاك والبنت الى فوق وهنتقم منك شر انتقام لكل شرف هنتيه وده وعد مني
صعد ذلك الرجل إلى الأعلى ودخل الى حجرة طفلة ونظر عليها وجدها حزينة وتنظر الى السماء حزن عليها جدا ولكن توعد لها بالحرية قريبا
الطفلة ?.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة