قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

مر يومين وتحسنت صحة ملاك ولكن كانت تشعر بالضياع من ذلك الشخص الذي رأته في الحفلة كما انتهت رحلة العمل وفي الغد سوف يرجعو الى مصر مرة أخري كما طمانت قمر وسارة والباقي عليها وعلى صحتها
في المساء عرض عليها ادم الخروج لشراء أي شي ارغب بيه وبالفعل خرجت بعد ان ليست ملابس ثقيلة تحميها من البرد وفضلت تتمشى الى ان وقفت امام مركز للحيوانات ودخلت
ملاك: مساء الخير
الشخص: مساء النور.

ملاك: أرغب في حيوان صغير يكون جميل
العامل: أي نوعية تفضلي انستي
ملاك: اي شي ليس هناك شي محدد
العامل: اذا اي لون تفضلي
ملاك: أريده باللون الابيض الجميل
العامل: حسنا لقد اتي لنا حيوان باللون الابيض وصغير هل تودي رايته
ملاك: نعم
احضر لها العامل حيوان باللون الابيض بعيون خضراء وكان ايه من الجمال فوافقت عليه فاعطي لها العامل جدول بالتطعيم ونوعية الغذاء.

حملته ملاك وفضلت تقبله وضمته لحضنها بشده وخرجت وعادت الى الفندق وابدلت ملابسها وجهزت الشنطة وتركت فقط طقم ملابس حتى ترتديه في الصباح واخذت ماكس وهو اسم الكلب بين احضانها ونامت.

اما جاسر فتوجه إلى السفارة حتى يري لمار الذي فؤجات بدخولة مكتبها بكل وقاحة وسفاله وكانت نظراته كفيلة لاشعال النار في جسد لمار وقامت بطرده من مكتبها ولكن سحبها من ايديها وطبع قبلة على خدها وهنا دوي صوت صفعة عالية نزلت على وش جاسر الذي تحولت لون عيونه الى الغامق وتوعد لها بالجحيم وغادر ولكن من داخلة كان سعيد لما فعلته معه وعاد الى الفندق.

في صباح اليوم التالى كان الجميع يجلس في الطيارة وكانت تجلس ملاك بمفردها وكانت مرعوبة لفكره تواجدها لوحدها في الكرسي واغمضت عيونها برعب ولكن شعرت لأحد يجلس بجوارها ويهدئها ووضع ايده على عيونها وهمس لها ببعض الكلمات المطمانه الى ان استكانت وهدئت ونامت
بعد مرور وقت شعرت ملاك لأحد يصحيها وكانت المضيفة تعلمها بوصولها بمطار القاهرة.

وبالفعل انهي الجميع اجراءات الورق وخرجو وكانت المفاجاة وجود يوسف و عمرو و قمر في الخارج فاسرعت قمر بضم ملاك لاحضانها وفضلت تقبلها وتتمان عليها ونظرت لجاسر بستحقار وارف وأخذت ملاك وتوجهت الى السيارة وأمرت عمرو و يوسف باخذ أشياء ملاك للسيارة فنظر جاسر لهم وكيف تامرهم بشي وهما يسمعون كلامها وعلى وجههم ابتسامة وغادرو الى منزل عمرو
جاءت سيارات جاسر وغادر هو و ادم الى منزلهم
في فيلا المجهول بمصر.

بعد مرور يومين دخل ياسين الى مكتب وهو يحمل ملف ووضعه امام المجهول
المجهول: ايه ده
ياسين: ده في كل حاجة عن ملاك من اول يوم دخلت السجن لغاية مخرجت
المجهول بحزن: يعنى مكنتش بتخترف من السخونية كان حقيقي ومين سيف
ياسين: ده كان مقدم في سجن النسا بس كان بيكرها اوى لدرجة انها دخلت المستشفي بسببه مرتين اول مره عملت عمليه وتاني مرة قاعدت في غيبوبة أسبوع
المجهول بذهول: ليه.

ياسين بخوف: الملف هيعرفك كل حاجة انا خارج سلام.

خرج ياسين وأمسك المجهول الملف وبتدا يقرأ فيه تحت ذهوله وما مرت بيه ملاك بين حيطان السجن وما فعله سيف معها ولما دخلت في غيبوبة وعلم بمحاولة الاعتداء عليها ووفاة سيف وكان يتمنى أن يكون على قيد الحياة ليقتله بابشع الطرق الممكنه وعلم ايضا بان ملاك خرجت من السجن عن طريق عفو رئاسي من رئيس الجمهورية وكان اسمها ضمن الأسماء المذكوره بالعفو عنها فاغلق الملف وتنهد وهما دار سؤال واحد برأسه كيف وصلت ملاك لجاسر الدالى وكيف وصلت لمنصب السكرتيرة الشخصية فتصل على ياسين ليعرف كيف اشتغلت ملاك عند جاسر.

مرت الأيام والليالي وقد مر شهر كامل على الجميع
- كان قد عاد المجهول وياسين الى ايطاليا وترك حرس مخفيين لحماية ملاك
- اصبحت قمر في نهاية شهرها السادس وكانت تتألم كثيرا ولم يتركها عمرو لحظة
- اعترف يوسف لنفسه بحبه لورده وطلب منها تحديد ميعاد مع عائلتها
- ماذال ياسر يسر على ملاك بأن تأتي له بالمعلومات عن جاسر هي لم تتمكن من الوصول لها
- رجوع لمار وشقيقها الى مصر واخذها منصب في الخارجية.

- أمر جاسر احدي الحرس بجمع المعلومات عن لمار البحراوي وعلم بأنها من كبري عائلات الإسكندرية والمتحكمين الرئيسين في المينا كما علم بان سارة العجيمي بتكون بينها وبين عائلة البحراوي شغل كبير
- مازال ذلك الرجل يبحث عن ملاك حتى يريح ضميره وينصر الحق
- علمت ملاك بأنها اشترت ذئب وليس كلب ففرحت بيه بشده واصبح الذئب أكثر جمالا وروعة وكان ينام بين احضان ملاك.

في صباح يوم جديد استيقظت ملاك وتوجهت الى الحمام وأخذت دش وتؤضات وصلت وتوجهت الى الدولاب وختارت فستان باللون البيج وجاكت طويل نظرا لبروده الجو
انتهت ملاك من اللبس وفطرت وتوجهت الى الشركة ودخلت مكتبها وفضلت تشتغل الى ان اتت ورده و نورين وجلسو أمامها فنظرت لهم بتعجب
ملاك: ايه مالكم زرعتوها قلقاس طلعت جرجير
نورين: لا زرعنها كرنب طلعت برتقال
ملاك بضحك: عوزة واحدة
ورده: ايه علاقتك بيوسف
ملاك: يوسف مين.

ورده بعصبية: يوسف الرحماني
ملاك: اصحاب وبعتبره اخويا
ورده: بس يعني لو عرفتي انه
ملاك بثقة: بيحبك ويوم الخميس هيتقدم ليكي مثلا اكيد هفرحله جدا وهتمني ليه الخير و السعادة
نورين: يعني انتى عمرك محبتيه
ملاك بالم واضح في صوتها: يعلم ربنا اني بحب ابيه يوسف ذي قمر و ذي أبيه عمرو ومتخفيش يا استاذه ورده انا عمري مهفكر في يوسف او اي راجل تاني من ناحية الحب و العشق و الجواز فطمني على الآخر.

ورده: ماشي بس اعملي حسابك لو قربتي من يوسف مش هرحمك ولا اخويا هيرحمك
ملاك: الرحمة من عند ربنا مش من عند إنسان وطمني انا مش بخاف ودلوقتي بعد اذنك عندي شغل
غادرت نورين و ورده الى مكاتبهم غافلين عن جاسر الذي يسمعهم ويشاهد رد فعل ملاك ولكن إنتبه بأن ملاك تتوجه الى مكان وتخرج عباية وطرحة وتلبسهم وتغلق باب المكتب وتقف تصلي وتبكي بين ايدي الخالق القدير.

- مر باقي الاسبوع وتوجه يوسف و سارة الى فيلا الدالي وطلبو يد ورده وتم الاتفاق على أن يكون اول خميس من الشهر القادم يكون الخطوبة فوافق الجميع على ذلك
- اصبحت قمر في نهاية الشهر السابع وكانت تتدلل كثيرا على عمرو وهو يدللها أكثر وفرحان بحملها
- اخذت قمر ملاك وبتدو يلفو على محلات الاطفال واشترو ملابس والعاب كتير للتوام كما اشترت قمر فستان سهره للحوامل واشترت ملاك فستان سهرة لحضور خطوبة يوسف على ورده.

وأخيرا جاء يوم خطوبة يوسف و ورده وفي فيلا الدالى كان يقف جاسر و ادم يستقبلو الحضور وبعد لحظات دخل عمرو وهو يمسك ايد قمر وسلمو على جاسر و ادم وخلفهم دخلت سارة و ملاك في يد يوسف وسلمو على جاسر و ادم كانت ترتدي ملاك
فستان على شكل سلوبته باللون الأزرق ورفعها شعرها الى الاعلي
اخذ جاسر ملاك وتوجهو الى المكتب ورماها بعنف على الكرسي
جاسر: عارفة يا سيئة لو في يوم كنتى سبب حزن اختي والله لندمك مفهوم.

ملاك بحزن: مفهوم
جاسر بسخرية: شطره سيئه
ملاك بحزن: ممكن اسالك سؤال
جاسر: لونى مش طايقك بس إسألي
ملاك بالم: انت ليه بتكرهني كده ليه دايما قاصد تزلني
جاسر: علشان الى زيك لازم ينكسرو علشان حيوانات و زبالة واحقر خلق الله
ملاك: شكرا على الإجابة وكنت متوقعة الإجابة ديه بتهيالي لازم تخرج علشان اختك.

جاسر: طبعا لازم تخرج ليها حبيبتي كبرت وبقت عروسة وانتى عمرك مهتفرحي ولا هتلبسي الفستان الأبيض غير يوم موتك هيبقي الكفن
ملاك بثقة: ادام ربنا عاوز كده هرحب بيه وهبقي سعيده بعد اذنك
خرجت ملاك ووقفت بجوار قمر و عمرو وسارة ومر الوقت ونتهت الخطوبة وعاد الجميع الى منازلهم
بعد مرور اسبوع كانت تجلس ملاك في الشركة الى ان قطع شغلها رنين هاتفها وكان عمرو يبلغها بالقدوم الى المستشفي لان قمر في وضع الولادة.

خرجت ملاك تجري فقابلها جاسر وحاول إيقافها ولكن كانت أسرع منه فأخذت سيارتها وغادرت وهو خلفها الى ان وصلت الى المستشفي وسألت عن قسم الولادة وصعدت الى فوق
وجدت ملاك عمرو يجلس بجوار قمر التعبانة وسارة تهدي فيها فاسرعت بالجلوس بجوارها ووصل جاسر ووقف امام الباب حتى يسمع
قمر بتعب: ملاكي الحلو وحشتيني يا عمري
ملاك برعب ودموع: قمري الحلو مالك
قمر بالم: هششش مش عاوزة اشوف دموعك مفهوم.

ملاك بدموع: فين الدكتور لازم تولد بسرعة ديه تعبانة اوى
قمر بالم و دموع: عوزاكي توعديني وتحلفي برحمه ابوكي
ملاك بصراخ: وعد ايه انتى لازم تولدي حالا
قمر بالم: اسمعيني كويس و موعتدنيش دلوقتي تحرمي عليا ومن اللحظة ديه مش عاوزة أعرفك
ملاك بهسترية: انتي بتقولي ايه عاوزة تسبيني حرام عليكي انا ملاكك
قمر بتعب: اوعديني ملاكي
ملاك بدموع: اوعدك قمر ورحمه ابويا لهنفذ طلبك مهما كان.

قمر: لو موت عمرو هيعرفك ايه هو وعوزاكي تهتمي بعيالي
ملاك بهسترية: حرام عليكي موت ايه وعيال ايه انتى هتخرجي كويسة وهتربي عيالك وتحميني انا كمان
دخل الدكتور واخذ قمر الى غرفة العمليات تخلفها الكل وكانت ملاك منهارة بشدة بين احضان سارة وكان عمرو يبكي بشده ووقف بجواره يوسف وبعد فترة ذهب عمرو الى ملاك وجلس أمامها على الارض.

عمرو بدموع: ملاكي الحلو ادعي ربنا يقومها بالسلامه انتى نقية و طاهرة وربنا بيحبك ادعيلو ملاك ربنا بيحبب فيكي خلقة وأكيد مش هيرفضلك طلب ادعيله ملاك يقومها بالسلامة لعيالها ولينا علشان خاطري
نزلت ملاك وجلست امام عمرو وفي لحظة كانت بين احضانه يبكون بشده وكانت سارة تبكي على قمر وحاله الجميع
وفي مكان آخر كان جاسر يقف في حالة ذهول مما يحدث هل عمرو المنياوي اسطورة السوق يطلب من تلك الملاك.

وعلى مسافة كان إتباع المجهول يصورون كل شي ويرسلوها الى المجهول في بث مباشر وهما هاج المجهول وهو يري لؤلؤته بين احضان عمرو واقسم على معاقبتها
اما امام غرفة العمليات خرجت الممرضة وهي تحمل طفلة وخلفها ممرضه أخري تحمل طفل
يوسف: عمرو ملاك قمر ولدتت
اسرع الاتنين الى الممرضات وكل شخص يحمل طفل وسالوها عن حالة قمر ولكن تبدل وجه الممرضة الممرضة الحزن
الممرضة: هتسموهم ايه عاوزين نحطهم في الحضانة.

عمرو بصراخ: قمر مالها
سارة: حرام عليك عمرو البيبي صرخ
يوسف بدموع: الولد مالك و البنت ملاك
حملتهم الممرضات ودخلو الى الداخل مرة أخري ومر ساعة وأخيرا خرج الدكتور على وشه الأسف و الحزن والألم
عمرو برعب ودموع: مراتي مالها
الدكتور باسف: انا اسف ربنا عالم احنا عملنا ايه بس ديه مشيئة ربنا
ملاك بهسترية: يعني ايه لا ربنا عادل وعمره مهيخدها مننا صح انطق قول في ايه
الدكتور بحزن: البقاء لله.

وهنا سقطت ملاك بين احضان جاسر الذي أسرع منهم وسمع كلامهم وسقط عمرو بين احضان يوسف وجلست سارة تبكي بشدة على حال ابنتها الثانية التي عوضها بيها الله بعد وفاة ابنتها
( ودااااع وداااااع يا قمر ودااااع ودااااااع يا حلوة وداااااع ودااااع يا عمري ودااااع ودااااع يا حنينة )
( كلمات نحزن بيها على قمر علشان عمرو زعلني قبل سفر ملاك ? ).

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة