قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع عشر

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع عشر

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع عشر

- مر أسبوع ولم تذهب ملاك لقمر ولا حتى تكلمها في التليفون
- كما قام عمرو بعدم التحدث معها طول هذا الاسبوع فهو يذهب للشركة ويرجع يلعب مع الأطفال وبعد ذلك ينام
- اما ورده فكانت تنعم بالدلال والحب من يوسف ولكنما يعكر صفو ايامها حديثه عن قمر و ملاك وبالاخص ملاك.

- اما جاسر بعلقاته ومعارفة حاصر عائلة البحراوي في السوق ولكن فؤجي بوقوف لمار بجوارهم وأخذت اجازة من الخارجية ووقفت في السوق ومنعت ذلك الحصار كما اسعده
- اما سارة فكان وقتها مقسم بين الشركة ومحادثتها
مع البنات ومساعده لمار في السوق
- تخلى الجميع عن جاسر لأنهم غير قادرين على الوقوف امام سارة العجيمي فها معلم من معالم الاقتصاد في البلد
- استمر وكيل النيابة في البحث عن تلك الفتاة ولم يوصل لها.

- استطاع شخص بخطف عدد من البنات وارسلهم الى سيدته
في ايطاليا
في قصر المجهول
جاء ياسين الى القصر ودخل الى مكتب المجهول
ياسين: عرفت اذاي ملاك اشتغلت عند جاسر
المجهول بلهفة: اذاي قول بسرعة
ياسين: قبل متخرج من السجن عرفت انها جالها زيارة من شخص في جهه أمنية وقص عليه كل شي
المجهول برعب: ديه علية اذاي توافق على كده جاسر القناص مش هيرحمها جهز نفسك هتنزل مصر وشدد الحراسة عليها لغاية منوصل.

ياسين بتنهيدة: امرك يا سيدي
غادر ياسين لتنفيذ تعاليم المجهول وبعد ساعة كانو على متني الطائرة القادمة لمصر
مازلنا في ايطاليا
في قصر المهدي
كان زين ينام بسلام وهدوء غير ابي لتلك المجموعة التي تسحبت ودخلت الى جناحة وقام بالقذف على السرير ونامت فوقه فضحك بشدة وضمها لحضنه وفضلو يهزرو ويضحكو بصوت عالى
سيلا: زيزو
زين بصدمة: زيزو بنت انا ابوكي
سيلا بمشاكسة: عادي خليني اتكلم في المهم
زين: اتفضلي يا ملاكي.

سيلا: هو انت مش ناوي تتجوز وتجبلي اخوات العب بيهم
زين: انتي ليه محسساني انك امي وخايفة عليا لبور
سيلا بتفكير: انا عندي عروسة حلوة وجميلة وهتحبها من اول نظرة
زين: مين ديه ياخر صبري
سيلا: فاكر البنوتة الحلوة بتاعت المطعم الى دفعت عنى والراجل الوحش ضربها
زين: مالها
سيلا بفخر: هي ديه اجوزها والله ديه عسولة وحنينة وتتحب بسهولة.

زين: يعني عوزاني اروح لوحدة منعرفش عنها حاجة وقولها تعالى اجوزيني انتى هبلة يا عمري
سيلا باصرار: اعرف انت كل حاجه عنها وانا هتصرف وهخليك تتجوزها
زين: يا مجنونة احنا منعرفش غير اسمها هنوصل اذاي ولا أجيب مكريفون وفضل الف مصر كلها.

سيلا بضحكة سخرية: لحظة أضحك هههه يا زين يا حبيبي في حاجة اسمها فيس بوك او انستا ومنه هنعرف كل حاجة كمان ممكن نسأل الفنادق القريبة من المطعم على اسمها بالكامل وواحد من رجالتك ينزل مصر ويعرف المعلومات عنها وبالفرض لو كان اسمها مش معروف ممكن ندور وار الأشخاص الى كانو معها وفي واحد منهم انا اعرفة اسمه يوليوس وده رجل اعمال وهو هيوصلنا ليهم بكل سهولة.

زين: قومي يا بت عندي شغل يخربيت دماغك دانتي لو مسكتي الشركات هتفلسي باقي الشركات في العالم كله
سيلا: ماشي وانا كمان هجهز علشان هاجي معاك
تركت سيلا الجناح وغادرت وتركت والدها يتنهد لتلك المجنونة
في مصر
وصلت ملاك للشركة وكانت ترتدي بنطلون بيج وبدي سكري و شال بيج.

وصلت ملاك للشركة ودخلت الى مكتبها وباشرت أعمالها وما هي الا لحظات وقد اتي جاسر وباشرو العمل المرهق وكانت ملاك تجلس وفوجئت بوقوف قمر أمامها وتنظر لها بحزن ودموع فاسرعت لها ملاك واخذتها بين أحضانها وفضلت تهديها فخرج جاسر على صوت بكاء شديد ووجد قمر تبكي بين احضان ملاك
ملاك: خلاص قمري اهدي يا قلبي
قمر بدموع: اسفة اسفة ملاكي الحلو.

ملاك بحب: خلاص حبيبتي انا بس كنت زعلانه وبصراحة كده كنت جاية ليكي علشان وحشني القطط الصغيرة وكنت هتحجج بيهم
قمر بفرحة: تعالى يا قلبي عملين يقولو عنوزين ملاك
ملاك بضحكة عالية: بقي بيقولو عوزين ملاك ماشي يا ستي جهزي اكل علشان بقالي أسبوع جعانة وومكن اكلهم
قمر بفرحة: ماشي يا عمري يالا بقي سلام علشان الحق اجهز الاكل وكمان عوزانى تصلحيني على عمرو
ملاك بغمزة: قوليله بس عموري وهو هيبوس ايدك علشان تصلحية.

قمر بضحكة: طيب ينفع اسيب القطط مع خالتهم النهاردة
ملاك بخضة: الله يحرقك هتسيبي عيال عمرهم أسبوعين معايا طب اذاي
قمر: عادي المهم مش هتروحي البنك علشان الخزنة
ملاك بتذكر: تصدقي نسيت خالص ماشي هنرتب يوم ونروح
قمر: سيبك انتى يالا سلام وعملي حسابك هتباتي عندنا النهاردة
ملاك: ادام في اكل انا موجودة
قمر: يالا سلام.

غادرت قمر وعادت ملاك الى العمل وكان جاسر يجلس مستغرب من تلك المعاملة وكيف لتلك القمر ان تاتي لملاك وتجعلها تجلس معها في المنزل عادي
جاسر لنفسه: هو انتى نظامك ايه ملاك أوعى اكون ظالمك ولا ايه بس انا شفتها مره مع مدير اعماله ومرة تانية مع ماك بنفسه انا تعب ولازم اسألها وشوف رد فعلها
- مر باقي اليوم وهذهبت ملاك لقمر ولعبت مع الأطفال واقنعت عمرو بمصالحة قمر ووافق على ذلك.

- وصول المجهول الى مصر وشاهد ملاك وسعد بشده لروئتها
مر يومين ولا جديد ولكن حصل شي في شقة ملاك
في شقة ملاك
كانت تجلس ملاك وبين أحضانها ماكس تلعب معه وتشاهد التلفزيون وفوجئت بطرق على باب الشقة كما ارعبها بشدة وذهبت لتسال من بالخارج ووجدته شخص تبع ياسر يطلب منها ان تاتي له في الغد فوافقت وغادر الشخص وكملت مشاهدة الفيلم
مر الليل عليها وذهبت في الصباح الى مبني جهه أمنية.

وصلت ملاك وصعدت الى مكتب ياسر ودخلت ووجدت معه شخصين وفضلو يتكلم فترة ولكن شعرت ملاك بايد تسير على قدمها ويتحسسها فنتفضت ملاك بسرعة ونظرت للجالس بجوارها بحده فستغرب الجميع من تصرفها
ياسر: في ايه ملاك
ملاك بحده: في ايه في ان البيه ده سافل ومنحط
الشخص: انتى اتجننتي يا بت
ملاك: ايوه اتجننت لما سمحت لواحد سافل ذيك يحط ايده على جسمي.

ياسر بحده: مصطفي اخرس انا اسف ملاك ومن فضلك اقعدي خلينا نخلص علشان تروحي الشركة
جلست ملاك مرة أخري وبعد فترة وجدت المدعو مصطفي يضع ايده على أسفل البدي ويتحسس ظهرها فقامت وقفت ونزلت على وشة بالاقلم تحت صدمة الجميع
مصطفي بصدمة: انتى بترفعي ايدك عليا
ميرال بحدة و غضب: وقطعها كمان لو تفكر عندها عليا تاني
مصطفي بغضب: بقي حته بت رد سجون اعمل فيا كده والله مهسيبك.

ملاك بحدة: اعلى ما فخلك اركبه ودلدل رجليك وايوة انا رد سجون ومش مهم لو رجعته تاني بس اعيش بشرفي ياسر بيه انا تكون عاوز حاجة تانية ياريت نتجمع انا وانت وبس مش عوزة أشكال زبالة ذي ديه
غادرت ملاك المبني وتوجهت الى الشركة على وشها غضب وعصبية
مر أسبوع واستطاعت ملاك ان تأخذ يوم اجازة وتفقت مع قمر بالذهاب الى البنك.

وصلو البنات الى البنك وطلبت ملاك فتح الخزنة الخاصة بيها فطلب منها الموظف المفتاح وفؤجي عندما رائها تخلع السلسلة وتخرج منها المفتاح وهنا وقف الموظف بسرعة
الموظف: حضرتك صاحبة الخزنة الذهبية
ملاك: مش فاهمة
الموظف: حضرتك الخزنة بتاعتك مميزة جدا وكل البنك عاوز يعرف مين صاحبة الخزنة
قمر: تمام عاوزين نشفها ممكن
الموظف: تمام اتفضلو معايا.

توجو الثلاثة الى الخزن ودخلو وتوجه الموظف الى إحدى الخزن الغريبة وكانت باللون الذهبي واحضرها ووضعها أمامها وترك المكان وخرج
فتحت ملاك الخزنة ووجدت فيها 3 علب من القطيفة كبار وعلبتين صغيرين وجواب فامسكت الجواب.

( لؤلؤتي الغالية يا قلب ابوكى وعقله وروحه انا عارف دلوقتي انك وانتى بتقري الجواب ده يبقي انا موت وسبتك لوحدك في الدنيا بالرغم من وجود امك لكن انا عارف انها ست ظالمة وقاسية وخاينة وأكيد انتى عرفتي كل حاجة دلوقتي حقك عليا يا بنتي انى اخترت ليكي ام ذي ديه بس غصب عني أمنيتي الوحيدة انك تفضلي الملاك الطيب والحنين واوعي تياسي من رحمه ربنا أوعى تفتكري مش معني ان موت يبقي هبعد عنك لا انا بس جسمي اختفي من الدنيا ولكن روحي معاكي طلبي الوحيد ليكي انك تحافظي على شرفك وشرفي لغاية متتجوزى الراجل المحترم ويحافظ عليكي لاخر العمر المهم يا عمري العلب الى موجودة ديه دول بشقي عمري انا بعت الارض و العمارة والعربية و مكافئة نهاية الخدمة بتاعتي اشترتلك بيهم الحاجات ديه وبقي غيريهم لو مش مناسبين ماشي يا لؤلؤتي دعواتي و أماني معاكي ليوم القيامة مع السلامة يا بنت قلبي وبنت عمري ).

مع كل كلمة كانت دموع ملاك وقمر تنزل بغزارة وأخيرا أخرجت ملاك العلب وفتحتهم وشهقت ملاك وقمر من منظر محتوياتهم وكانو عبارة عن 3 أطقم من الماس الحر وخاتم من الزمرد وسلسلة أيضا من الزمرد بلون عيونها الخضراء
بعد فترة تمالكت البنات اعصابها واتصلت قمر على عمرو بأن يأتي إليهم بسرعة وبالفعل بعد مرور نصف ساعة كان عمرو يدخل البنك مع رجالة وأسرع وأسرع قمر و ملاك وضمهم الى حضنه
عمرو برعب: انتم كويسين.

قمر: الحمد لله كويسين بس احنا اتصلنا بيك علشان معانا حاجات مينفعش نمشي بيها لوحدنا
عمرو بغمزة: ياولاد الآيه معاكم مخدرات صح
ملاك بغيظ: اخرس ياض انت
قمر بغيظ: تصدق احنا غلطنين
شاورت قمر للحرس الذي أسرع إليها و مسكت ملاك وغادرو وتركو عمرو يقف بمفرده في البنك وبعد دقائق خرج يجري خلفهم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة