رواية المطلق و العذراء الجزء الثاني للكاتبة صابرينا الفصل التاسع عشر
في شقه جاسم مهران
دخل جاسم وهو يحمل وعد بين يديه كالعروس
ودخل بها غرفه الضيوف ووضعها على الفراش
فاحدثت الصغيره
نغم: بابا هي اسمهاا ااي
جاسم: معرفش
نغم: طب شوف كدا ااي حاجه في شنطتهااا
جاسر: لاء ي نغم ملناش الحق اننا نقتحم خصوصيتها انا مش عارف وافقتك ازاي وجبتها هنااا كان المفروض نوديها المستشفي وهناااك يتصرفوا
نغم: لاء هي تبقي كويسه وتبقي تمشي بعدين
جاسم: طب يالا خليها ترتاح شكلها مجهده.
ترك جاسم ونغم وعد نائمه بالفراااش
في ااااااليوم اااالتااااالي
استيقظت وعد وهي تشعر بالالم بجسدها وتاوهت بالم
وعد: ااي دااا انا فيين
دخلت الصغيره نغم إلى غرفه وعد وتحدثت
نغم: صبااح الخيير
وعد باابتسامه: صبااح النور
نغم: انا قلقت عليكي امباارح انتي كويسه
وعد: الحمد لله كويسه
نغم: اسمك اااي
وعد: اسمي وعد
نغم في سرهااا واو اسمك حلووو وطيبه وحاتبقي مامتي انا مش حااخليكي تمشي من هنااا ابدااا
وعد: وانتي اسمك اااي.
نغم: اسمي نغم جاسم مهران
نغم وهي تحمحم: احم احم
انتي متجوزه ي طنط
وعد والالم يعتصر قلبهااااا تحدثت
وعد: لاء
نغم: ومش عايزه تتجوزي ي طنط
وعد: انا لازم امشي. من هنااا عن اذنك
هبت وعد للوقوف وسرعااان ما تقدمت خطوتاان كي تخرج من الغرفه ولكن اختل توازنها
وسقطت بااحضااان جاااسم
جاسم وهو يمنعها من السقوط تحدث
جاسم: انتي كويسه
اماءت وعد براسها وهي تخفي قطرات دموعها
وعد: الحمد لله
ابتعدت عنه قليلااا وتحدثت.
وعد: شكرا على مساعدتكم ليااا
جاسم: فين اهلك نتصل بيهم ياخدوكي
وعد كانت صامته والدموع تسقط من اعيونهااا
تحدثت نغم
نغم: طنط انتي مش عندك اهل
وعد وهي تمسح دموعها تحدثت
وعد: لا معنديش
نغم: سااكنه فيين
كان جاسم يراقب رده فعل وعد الصامته البااكيه فتحدث جاااسم
جاسم: معندكيش بيت تقعدي فيه كمااان
وعد: انا حاامشي
تمسكت بهااا نغم وتحدثت
نغم: خليكي هنااااا معاناااا في مكاان تقعدي فيه معااايا.
جاسم وهو ينظر لابنته الصغيره ومدي تعلقهااا بوعد
تحدث ببحه رجوليه جذابه
جاسم: ممكن تقعدي ي انسه
اسم حضرتك ااي
اجابت نغم مسرعه
نغم: اسمها وعد ي بابي
جاسم وهو يبتسم لصغيرته وتحدث
جاسم: اذا حضرتك ماتمانعيش ممكن تقبلي تشتغلي هنااا مربيه لنغم وتعتني بيهااا واطلبي المرتب إلى تحتاجيه
ودا لاني معظم الوقت برااا والبنت مش بترتاح لاي حد فاااا
قاطعته نغم وهي تحتضن وعد وتحدث
نغم: عشاني ي طنط وعد عشااني وافقي.
لم يكن امامها سوي البقاء فهي ليس لها ااي مكان تقيم به وليس معها. المال الكااافي
وعد: موافقه
ابتسم جاااسم لوعد وتحدث
جاسم: تقدري تبداي من النهارده ونغم حاتعرفك على الشقه ومش حاتحسي بالملل معها
عن اذنكم لازم امشي دلوقتي لاني ورايا شغل
ابتسمت وعد له واحتضنت الصغيره
نغم: انا حبيتك قوووي ي وعد
وعد: وانا كماان ي نغم
نغم: طب اااي
وعد: اااي
نغم: يالا عشان نفطر سواااا
ذهبت وعد ونغم وقد اطعمتهااااا طعاام الافطااار.
ظلت الصغيره تتقرب إلى وعد وتتحدث معهاااا
وعد: وانتي مامتك فين ي نغم
نغم: مامي عند ربناااا
حزنت وعد على تلك الصغيره واخذتها بااحضانهااا وتحدثت
وعد: ربنا يرحمهاااا ويسكنها فسيح جناته
نغم: مامي بشوفهااا دايما في احلامي وجت امبارح ووصتني عليكي
وعد: عليااا انااا
نغم: اممم ايواااا مش تبعدي عني ي وعد انا حبيتك قووووووي
وعد: عمري ماحاابعد عنك ي نغم
في الاسكندريه...
في شركه عمار الحصري.
كان بغرفه مكتبه يعمل بنشاط الا ان وجد الباب يطرق
عمار: ادخل
دخلت صابرينا وهي ترتدي فستان ابيض قصير وقد طال خصلات شعرها عن السابق
واضعه مكياج خفيف اعطاها رونق وحيويه
عمار: صابرينااا
صابرينا: اتفضل
اعطته صابرينااا ورقه مطويه
فتحها عمار وتحدث
عمار: استقاله
صابرينااا: ااه اما بستقيل من منصيبي وعرضت اسهمي في الشركه للبيع في البورصه
عمار: لييه
صابرينا: منتش ابن خالتي عشان اديك خط سيري و نتساير مع بعض
عن اذنك.
هب عمار واقف ليمنعها من الرحيل ولكنه لم يستطع فقد خرجت من المكاان بااكمله
عمااار: طب كنتي اديني فرصه اودعك ي رينااا
ذهبت صابرينا من الشركه بااكملها وفضلت الابتعااد عن الجميع فقد اكتفت منهم جميعا
كانت صابريناااا ذاهبه إلى منزلهاااااا
في شقه مناااار...
اتت صابرينا إلى الشقه فوجدت فتاه جالسه في الصااالون
صابرينا بغضب: ااااانتي
انتي جايه بيتي بكل عين بجحه
ليلي: ممكن نتكلم ي مدام صابرينااا.
صابرينا بااستخفاف: ههه مدام مدام ااي بقي ماانتي عارفه انو كان بينيمني عشان يروحلك
ليلي: عمااار محتاجلك
صابرينا: انا وهو اطلقناااا
اطمني
روحب اشبعي بيه
ليلي بدهشه: اااي اطلقتوا طب ليييه
صابريناا: ياااه ومالك كداا متاثره ليييه
هو في بنت ليل عندهم دم
داانا اسمع عنهم البجاحه والعين القوويه
ليلي والدموع تتساقط من اعيونهااا تحدثت باابتسامه تزين ثغرهااا
ليلي: عندك حق
بنات الليل.
ومن حضن زبون للتاني والشااطره هي إلى تعرف تبسطه وتخليه يجيلها تاني وثالت
لحد ماتربي زبون
وتفضل تسقط حمل ورا حمل ورا حمل ورا حمل لحد مافي الاخر
اخرها لحمه رخيصه مرميه في عياده من العياادات المشبوهه والي زي دوول بالكتير يندفنوا في مدفن من مدافن الصدقه
لا تغسيل ولا تكفين
ماهي في الاخر رحمه رخيصه متوجعش حدد
صح ي مداام صاابرينا
وحطي تحت مدام دي الف خط وخط
عشان عمار محبش غيرك ولا حايحب غيرك.
صابرينا بااسف: انا مش قصدي اجرحك انا
قاطعتها ليلي قائله
ليلي: كل ليله كان يجيلي يترمي في حضن يبكي عشاانك موجوع مكسور مهزوم
صدقيني عمار غلطته الوحيده انو مصارحكيش بحاجه ي صابريناااا
صابرينا: يصارحني بااي انتي بتتكلمي عن اااي انا مش فاهمه حاجه
ليلي: مقدرش يصارحك انو رغم ان مينفعش يتجوزك
فهو اتحدي كل شيء
حتي اتحدي عجزه
صابرينا بدموع متحجره تحدثت
صابرينااا: اااااي عجزه
لا لا لا بطلي استخفاف بيااا وبعقلي.
ليلي: صعب على ااي راجل يقول لحبيبته انو عاجز
صعب عليه انو يشوف نظرات الشفقه والاستخفاف في عيونها
صابرينا: انتي كذااابه
كذااابه
عمااار مش كداااااا ولو كدااا ليه يخبي علياااا انا مراته ويقولك انتي
ليلي: لاني بنت ليل ضمن العلاج بتاعه
انا واحده معرفتها بالموضوع او جهلها مش حاياثر في نفسه حاجه لانو مش بيحبني
ومعرفتي بعجزه مش حاتوجعه زي ماحاتوجعك انتي
لانك حبيبته ومراته
اختارك انتي ي صااابرينا.
صابرينا ببكاء: وجايه تقوليلي الكلاام داا دلوقتي
ليلي: لان حررام تفضلوا بعاد عن بعض بالرغم انكم بتحبوا بعض
صابرينا: بس هو طلقني
ليلي: ومااالو ي ختي كانت طلقت غيابي ومابعتش الورقه
ويرجعك غيابي من غير ورقه
وبطلي الشويتين دووول عشان من جواكي عايزه ترجعيله وبطلي محن البناات داا ي بت
عمار محتاجك ي رينااااا
صابرينا وهي تكفكف دموعهااا واحتضنت ليلي بااحضانها
تحدثت ببكاء
ش شكرا شكرا ي ليلي.
ليلي: المهم هو محتاجك ي رينااا سااعديه ووقويه في واحده عايزه تاذيه
صابرينا: مين دي
ليلي: معرفش مقاليش اسمها المهم سااعديه
انا لازم امشي عن اذنك
بعد خروج ليلي من الشقه حسمت صابرينا امرها فستعود إلى زوجهااا حتى وان كانت طلقه واحده فهي حبيبته وزوجته
في قصر ااالشريف...
عاد عاصم برفقه وعد إلى القصر ووجد هند تبكي
هند وهي تقترب منه وتبكي
هند: لاقيتهاااا ي عااصم هااا رد علياااا.
رات وعد ريهااام تقترب منهم فااستاذنت وعد بالذهاااب
وعد: عن اذنكم
رحلت وعد وصعدت إلى جناحها للاعلي وتركتهم
اما شجن كانت تتابع مايحدث
اقتربت ريهااام إلى شجن تلك الواقفه في الحديقه وتحدثت
ريهام: ليييه
شجن بتهكم: ي نعم ي عمتو
مش عمتو بردو
ريهاام: شغل المؤامرات دااا والمكر والكيد إلى عملتيه
انتي دمرتي حياه بنت بريئه ملهاش ااي ذنب في كل إلى حصل
شجن بتهكم: ومين إلى جااي يدي درس في القيم والمبااديء
ريهاام الشريف.
تؤتؤتؤتؤ لالا عيب ميفعش
خلي الكلام دا يطلع من حد تااني غيرك
ريهاام: انتي بتقولي ااااي
شجن: انا اقول لا عيب لسمح الله انا بنفذ بسسس
شوفي كدااا ابنك المحروس
شوفيه كويس
حزين
مكسور مهموم
اروح اواسيه واحقق انتقاامي منه هو كمااان
ريهام وهو تقبض يدها على ذراع شجن وتحدثت
ريهااام: إلى يقرب من ولادي اكله بسناني
شجن وهي تهمس بااذن ريهااام تؤتؤتؤ بس كداا اهدي بدل مااقلب الترابيزه عليكي.
يعني يرضيكي واحده ولا واحد ميسواش يروح لعز ابنك ويقوله هروب وعد بسبب والدتك
ريهاام بغضب: ااي التخااريف إلى بتقوليهااا دي
شجن: خلينا نقول وعد هربن مع ابن قاااسم
تجمدت ريهاام بمكانها
ريهاام: ق قااسم
انتي عرفتي قاسم منين
شجن: بس ي حماتي انا مستخيل ااذيكي واروح اقوله انك كنتي بتحبي واحد غير ابوه زماان لا واااي ابنه دلوقتي انتقم منك وسرق فرحه ابنك
ولا تصدقي لاء
مش حايتوجع.
انا ممكن اوصله انه مش ابن نور الدين وانك خونتي ابوه او الراجل إلى رباااه
ريهاام: اخررررسي
رفعت يداها لتضرب شجن
لكن شجن سرعااان ما امسكتها وضعتها خلف ظهرهاااا
شجن: يكفيمي شر قلبتي ي حماتي
ريهام بغضب: انت بتقولي ااي
شجن: الخطه الجاايه انتي ومش حاالاقي احسن من ابنك اوجعك بيه
ريهاام: حااقول لعاااصم
حااخليه يندمك ي بت وعد.
شجن: ااه ومتنسيش تقوليله ان السبب في عذابك زمان هي انتي ودلوقتي رايحه تقوليلو بنتك السبب ااه ابقي قوليلو بالمره انها خاااطيه ودمرت شرفه في الارض او اقوله انا معنديش ماانع
سلاااام ي عمتووووو
تركتها شجن ذاهبه للاعلي في جناحها
اما ريهاااام كانت تشتعل من الغضب
ريهاام: لاء لاء
دي شيطااان
مش حااسمحلها تدمرهم
لازم اقول لوعد كل حاجه لازم اوقفها عند حدهااااا
اااااليوم اااالتااالي
في شركه عمااار الحصري.
دخل عمااار المكتب واخبر السكرتيره
عمار: دخليلي المتقدمين للوظيفه عشااان الانترفيووو
السكرتيره: تمام ي فندم
جلس عمار على المكتب ينظر امامه في الاوراق
دق دق دق دق
عمار وهو ينظر لاوراقه تحدث
عمار: ااادخل
دخلت صااابرينا وبحوزتها Cv الخاص بهاااا
صابرينا: اتفضل ي فندم دا ورقي
عمار وهو ينظر لهاااا
عمار: صابرينااااااا
جلست صابرينا على الكرسي وتحدثت
صابرينا: جيت عشان اقدم على الوظيفه.
عمار وهو يتطلع إلى Cv الخاص بهااا تحدث
عمار ببرود تحدث
عمار: السي في بتاعك ممتاز. بس انتي عارفه طبعا ان في دوله زى مصر السي في فيها مش كل حاجه
صابرينا بعمليه تحدثت
صابرينا: أه. عارفة. عارفة كل حاجة متتعبش نفسك يا سيادة المدير
عمار: بس عايزه ترجعي ليه الشغل طالما سبتيه
صابريناااا: بلااااش حجج واعذرا ي سياده المدير
يالا إرمي فايلك على الأرض يا فندم. ارمي
عمار: في ااي ي صابرينا.
صابرينااا: اتفضل نول رغباتك الدنيئة
صابرينا وهي تخلع بلوزتهاااا امامه حتى ظهرت
ملابسها العلويه تحدثت
صابريناااا: ياااالا اتفضل
اشبع غرائزك الحيوانيه التي تتملكك
عمار: بس ي مجنونه انتي بتعملي اااي
اهدي شويه الكاميرات شغاله
صابريناااا بغضب تحدثت
صابرينا: حطم عذريتي
فرتك سمعتي.
بعتر كراامتي
اااسمع صوت صرخاااتي
. لتعطني حريتي وتطلق يديااا
عمار: يدااااي اااي بخربيت ابوكي انتي شااربه حاااجه.
صابرينااااا: نل مني ما تريد فنحن في مجتمع عنصري ذكوري. لابد من تقديم التنازلات حتى نصل لهدفنا
عمار: استهدي بالله ي صابرينااا انتي بتقولي اااي
صابريناااا: يا أيها الأخرق
عماااار: أخرق؟
صابرينااا: هات أخرق معايا.!
عمار وهو يضع يده على وجههه
عمااار: ي صابرينا اهدي انت بتقولي ااااي بس انا مش كدااا والمكان مختلف عن الاماكن التانيه وانتي اشتغلتي معانا قبل كدااا انتي مجنونه.
هنا بنقدر الستات ومش بنعمل الحجاات دي ابدااا
صابريناااا: يعني مش هجيبلك الايميلات
وتقعدني على رجلك
وانت بتمضي وتولع اللمبة الحمرا والحاجات دي؟
عمار: بطلي الافلام الرخيصه دي ااي الكلام داااا
يعني تلاقيه بيقول في الفيلم
أنا سرقت من خزنتك كل المستندات اللي توديك في داهيه. طب لما هتوديه في داهيه محرقش أمها ليه وسايبها في الخزنه
صابرينااا: تصدق صح
عمااار: بس بقي
فانسي الأوهام دي.
الواقع مختلف تماما ومحدش بيسلط عليه الضوء
صابرينا: يعني حاارجع الشغل تااني
عمااار: ي صاابرينااا احنا هنا مش حانقدر نعوض كفاتك تقدري ترجعي للشغل تاني
صابرينا: افتكرتك حاتعمل زي الافلام
ترجعي يبقي تعملي حجات سفاله عشان ارجعك وشغلي اللمبه الحمراا وهاتي الفايلات
عمار: يالااا ي صابرينا ع شغلك جبتيلي الضغط
صابرينااا: والعقد مش حاامضيه على رجلك
عمااار: برررا ي صاابريناااا
اطلعي برااااا.
صابريناااا وهي تغلق بلوزتهااااا وتحدثت
صابرينا وهي تقترب من عمااار
صابرينا: طب اقفل دي الاول
عمار وهو ينظر لهاااا
عمار: طب بسرعه يالا اامشي
وقولي لانسه رغده تجيبلي الايملات بسرعه
وتولع اللمبه الحمرا وهي داخله لو سمحتي
صابرينااا: نعم ي ادلعدي
عمااار بضحكاات عاليه: مفيش حد هناا اسمه رغده اصلااا
مختلفين بقولك. يالا.!
خرجت صااابرينا من المكتب وذهبت إلى شقتهم هي وعماااار
فكما عادت إلى عملها ستعود لمنزلهااا.
في شقه عمااار وصااابرينااااا
ذهبت الشقه واخرجت ثيابها واضعه اياها بمكانها
ثم اخرجت القميص الاحمر الناري
صابرينا: دااا انت وش امك اسود
اخذته صابرينا وشقته الكثير من القطع
صابرينا: ايوااا بقي يبدا الشغل
اخرجت صابرينااا بدله رقص حمرااء والصاجات الخاصه بها والخلاخيل
كانت بدله رقص قطعتين فقط
حمراء مفتوحه من الجانبين وارتدت الخلاخيل
حتي بعد ساااعه
اتي عماااار إلى ااالشقه
صابرينااااا: العب اهو جه.
اطفات صابرينااا الاضوااااء
دخل عماار إلى غرفه النوم وجلس على الفراش
ثم اناارت الغرفه بالاضواء
واشعلت اصوات الموسيقي
فظهرت امامه بتلك البدله المغريه تتراقص بين يديه بخصرهااا ذات اليمين واليسااااار
تحرك به غرائزه المشتاقه لهاااا
فقد عمااار كل قدرات التحمل الخاااصه به ومن ثم اخذها باااحضانه يستنشق عبير جسدهااااا بحميمه.
الا ان سكنت بااحضانه راغبه بالمزيد من قربه لهااااا.
ثم اخذ يوزع قبلااته على وجهها وعنقهااا وكل انش بجسدها الا ان دفعهاااا على الفراااااش
ورمي بثقل جسده على جسدهااااا
كان يقبلهاااا بشغف وحب ثم نظر إلى عيونهاااا
فتذكر تلك البريئه وعد
اندفع للخلف مبتعداااا عن صااابريناااا صااارخاااا
عماار: لاء
لاء لاااااا
صابرينا بغضب تحدثت
صابرينا: لاء
لاااااا لييه
ي عماااار
لاء لييييه
عمااار بغضب ودموع: لااااااء يعني لااااء
انا مستهلكيش ي رينااااا.
صابرينا وهب تتقرب لها وتاخذه بااحضانها تحدثت
صابرينا: متقولش كدااا ي عمااار
انا بحبك ي عماااار
عمااار: وانا مستهلش الحب داااا
انا خونتك ي رينااااا
خونتك...
بعد مرور اسبوعاااان...
في شقه جاااسم مهراان
كانت نغم مع وعد يلهوان معا طوال اليوم
نغم: انا حبيتك قوووي ي وعد
ينفع اقولك ماما
وعد باابتسامه واسعه
وعد: طبعااا ي روح ماما
كان جرس الباب يدق
نغم: اكيد بابا جه حااروح افتح الباب
دخلت من الباب سميره.
نغم وهي تقبل سميره
نغم: عمتوووووو
دخلت سميره ونغم إلى وعد فاابتسمت وعد لهااا
تحدثت نغم
نغم: عمتو اقدملك ماما وعد
سميره وهي تبتسم لوعد تحدثت
سميره: ازيك ي وعد
وعد: الحمد لله
سميره: ممكن كوبايه ميه
وعد: اكيد طبعا خضرتك تحبي تشربي ااي
سميره: ممكن قهوه مظبوط
وعد: حاااضر
دخلت سميره ونغم إلى غرفه الصااالون ليتحدثواا
نغم: عمتو انا لقيت ماما
سميره: بس منعرفش ااي حاجه. عنها ي نغم.
نغم: مليش دعوه انا حبيتها ي عمتوووو وبابا وعد ماما انو حاينفذ الوصيه بتاعتها
سميره: بس احنا منعرفش عنها حااجه ي نغم
نغم: وصيه ماما بتقول ان إلى ارتحلها واحبها
بابا يتجوزهاااا
وانا عايزه بابا يتجوز وعد مليش دعوه ي عمتوووو دي وصيه ماما ولازم ينفذهاااا
سميره: الصراحه البنت قمرررايه وطيبه وحاتطلع جاسم من حزنه على مراااته
سيبي الموضوع دااا علياااا حااتكلم مع وعد واقنعهاااا بالجوازه وكل شيء.
وانتي عليكي ابوكي بقي
نغم: اعتبريه حصل
في قصر الشررريف...
بالتحديد في جناح شجن
خرجت شجن من الحمام وهي تضع ولها جسدهااا منشفه
كانت شجن تتحدث بسرهااااا وهي المرطب على جسدهاااا
شجن: قااالوا زماان ان الراجل بيعشق من. الشكل
وانو معندوش عقل
ولو كان عنده عقل مكنش حايريل على واخده رحليها عرياانه او فارده شعرها
وبشخصيتي الجاامده دي لا حااقدر اوقع عز ولا حااعرف اكسر بيه امه.
فردت شجن شعرها الذي وصل إلى اسفل فقرات عمودها الفقري
وارتدت فستان اسود باكمام دانتيل يصل إلى الكاحل وبه فتحه صدر صغيره
ووضعت العطر على ثوبهاااا
واصبحت فاتنه فهي طالما كانت جميله ولكن الثياب الانثويه اظهرت مدي جمالها وانوثتهاااا
شجن: كدااا اقدر اروح لعز بكل ثقه
في شركه عز الالفي...
كان يصرخ فيهم
اغبياء
ازاي ياشويه اغبياء تعملوا كدا
السكرتير: يافندم الانسه هي السبب
انسه
انت مبتفهمش.
قولتلك الستات الضعفاء دووول تخليهم ف بيوتهم يربوا العيااال
هنا مفيش مكان للستات ف شركه عز نور الدين الالفي
هنا شغل وبس سااامعيين
شغل وبسسس.