قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية القناص والفهد الجزء الأول للكاتبة شيماء أشرف الفصل الثاني عشر

رواية القناص والفهد الجزء الأول للكاتبة شيماء أشرف الفصل الثاني عشر

رواية القناص والفهد الجزء الأول للكاتبة شيماء أشرف الفصل الثاني عشر

وصلنا لحاد ما الكل راح لأسيل عند مكان التدريب
و وصل ريان و اسر البيت ولقوا اسيل و نوران واقفين مستانينهم...
اسر بسخرية: اتفرج بقى على المسخره اللي هتحصل في التدريب.
ريان: اوعى يا اسر تستهان بيهم بردو احنا لسه منعرفهمش.
اسر: طب خليك شاهد على اللي هيحصل اراهنك ان انا اول ما أبدأ تدريب معاهم مش هيستحملوا حتى عشرة ضغط.
ريان: انا شكلي هوافقك الرأي.

اسر: طب يلا ننزل عشان هما بيبصوا علينا، و نزل الأتنين من العربية و راحوا ناحية البنات فقال ريان...
ريان: ازيك يا اسيل عامله ايه.
اسيل: الحمد لله و انت.
اسر: و انتي يا نوران عامله ايه.
نوران: كويسه بخير.
اسيل: رؤوف و نهى جوا يلا عشان ندخل ليهم.
ريان: يلا بينا، و دخلوا لنهى و رؤوف جوا...
اسر بنبهار: المكان حلو اوي.
ريان: فعلا المكان مش ناقص اي حاجه.
نوران: اسيل اللي مصممه المكان.
رؤوف: بجد المكان حلو اوي.

نهى: بس واضح ان التدريبات هتكون صعبة.
رؤوف: دا بالنسبة ليكم انتم يا حبيبتي لكن احنا لا.
نهى بغموض: هنشوف يا روحي دلوقتي.
اسيل: طب يا شباب نبدأ بقى التدريبات.
الكل: يلا بينا.
اسيل: دلوقتي نوران هتلعب ملاكمه مين هيكون خصمها.
اسر بغرور: انا هكون خصمها دي لعبتي.
نوران: طب يلا اتفضل ألبس ديه و يلا نبدأ.
و كانت بتديله قفازات الملاكمه، و بعد ما لبسها...
اسيل: دلوقتي نبدأ اللي يوقع الاول هو الخسران.

اسر: انا هكون سهل معاكي عشان متحسيش بأي وج، و لم يكمل كلامه و فجأة لقى لكمه مؤلمه جايه في وشه و كانت من نوران...
نوران: و انا مش عاوزاك تتساهل معايا.

اسر: طب يلا نبدأ بس احب اقولك انا اللي هكسب، و بدأت معركه شرسه مبنهم و اسر بقى متفاجئ بنوران و مهارتها للملاكمه و مره واحدة مسكت نوران اسر من عضمه حساسه عند الرقبه وهو مش مستحمل الألم وفاجئه قامت بضىبه ضربه في مكان معين في في ركبته فوق السمانه بظبط و ده وجعه اوي و وقعهزعلى الأرض، و بعدها سابته و اتحركت خارج الحلبه و سابته نوران كده و كان ريان و رؤوف مستغرابين ازاي هي كسبته.

ريان: بقى بنت تكسبك يا نمر.
اسر: طب جرب بس اللي هي عملته و انت هتستسلم على طول.
رؤوف: بس انتي ازاي وجعتيه كده ومن حركه واحدة.
اسيل: نوران متعلمه جميع فنون القتال و واخده جوايز عالميه على الملاكمه وكمان لأنها دارسه كل اعضاء الأنسان و عارفه كل عضمه في الجسم شغلها ايه.
اسر بصدمه: ازاي هي كده.
نوران: انا مأخدتش لقب الذئب عشان والدي رئيس مخابرات لا انا اخدتها عشان مجهودي يا استاذ مش واسطى.

اسر لنفسه: هو انا ليه فرحان اني خسرت قدامك بس بجد تستاهل تكون ذئب فعلا.
اسيل: دلوقتي دور نهى.
رؤوف: بس نهى مش بتعرف تلعب ملاكمه.
نهى بثقه: ومين اللي قالك كده.
رؤوف بستغراب: يعني ايه.
نهى: يعني يلا عشان نبدأ.
رؤوف: نهى لو مش هتقدري بلاش انا مش هسامح نفسي لو وجعتك.
نهى: و مين قالك انك اصل هتوجعني.
رؤوف بجهل: يعني ايه.
نهى: يعني هعمل كده يا حبيبي، وراحت موقعاه بحركه مفاجئه.

رؤوف بصدمه: انتي اتعلمتي ده كله منين.
نهى: فاكر يا حبيبي لما كنت بحكيلك عن صحبتي اللي كانت بتاخد جوايز في فنون القتال.
رؤوف بتذكر: ايوه فاكرها اوعي تكون انتي.
نهى و هي بتبوس جبينه: احبك و انت فاهمني كده، ايوه انا.
رؤوف بغضب: و كنتي ناويه تقوليلي امتى انشاء الله.
نهى بحزن: يوم ما كنت هقولك على حملي.
رؤوف: خلاص انا مسامحك طلما انتي معايا.
نهى: بس ده ميمنعش اننا نكمل اللعبه ولا انتى غيرت رأيك.

رؤوف: و انا موافق، و بدأ اللعب و الكل كان مستغرب مهارات نهى و لصدمه الأكبر من نصيب رؤوف و الأتنين مش متسهلين مع بعض خالص لحاد ما رؤوف وقع نهى على الأرض وقال رؤوف: استسلمي يا نهى انتي خلاص اتهذمتي.
نهى ببتسامه: ومين قالك كده، و راحت نهى بحركه ماهرة قالبه الوضعيه بقت هي فوق رؤوف هو تحتها و مسكت دراعه وعوجته.
نهى بغمزه: ايه رأيك في قوتي دي بقى.
رؤوف بجرأه: طب ما تخليها في اوضتنا و مبينا احسن.

نهى بخجل: رؤوف عيب كده مش قدام الناس.
رؤوف: طول ما انا معاكي مبحسش بالناس. و راح قرب منها و باسها بوسه سطحيه على شفتيها...
اسر بمزاح: مخلاص يا عم الروميو احنا موجدين معاكوا بردو يعني...
رؤوف بغيظ: دايما كده مبوظ اي رومانسيه.
اسر متجاهل كلامه: المهم مين اللي كسب يعني.
رؤوف بحب: حبيبتي طبعا انا مستسلم.
ريان: عرتنا عجبك كده مراتك تكسب عليك.

نوران: و كمان اصلا انتم نسيتم ان المفروض اللي يوقع التاني هو اكسبان يعني انت يا رؤوف اللي كسبت بس شكلكم نسيتم ده يا عصافير الحب...
رؤوف: مش مهم انا و هي واحد مفارقتش.
ريان: طب خليك يا عم الحبيب، ثم وجه كلامه لأسيل و اكمل. : اكيد طلما انا و انتي اللي فاضلين يبقى هنلعب ضد بعض.
اسر: اوبااااااا، منافسه و فيها القناص يبقى هو الكسبان.
نوران: و مين قالك انه هو اللي هيكسب انت لسه متعرفش اسيل.

اسر بتحدي: طب تراهنيني على عزومة عشاء لو القناص كسب و لو الفهد كسب انا اللي هعزمك موافقه.
نوران بنفس التحدي: موافقه.
ريان: انا خايف عليكي انا لما بخش تحدي مش بخسر فيه أبدا.
اسيل ببرود: هنشوف دلوقتي، و بدأ القتال مبنهم...

في المستشفى العسكرية و كان وصل ادم بمحمد المستشفى و دخلوه جوا اوضة العمليات و كان ادم قاعد على الكرسي و هو بيقرأ القرآن و مع كل كلمه بينطقها من كتاب ربنا كان بيدعي ربنا ينجي صاحبه من اللي هو فيه، و في الوقت ده خرجت ممرضة من اوضة العمليات فقفل ادم المصحف ة قام بسرعة ناحيتها...
ادم: ارجوكي طمنيني حالة ايه...
الممرضة: انت قريبه...
ادم: انا ابقى اخوه، طميني.

الممرضة: اهدى يا فندم لو سمحت، الاول احنا محتاجين ليه نقل دم لأنه نزف و فصيلته مش متاحه في المستشفى دلوقتي و بنحاول نجيب من مستشفيات تانيه.
ادم: انا نفس فصيلة دمه انا اقدر اتبرعله...
الممرضة: طب اتفضل معايا عند دكتورة عشان نسحب الدم من حياتي حضرتك، و انطلق ادم معاها...

عند نورين بنت عم ريان و كانت بتتكلم مع اختها سيلا و بتقول...
نورين بجدية: نعم يا سيلا هانم تؤمريني بحاجة...
سيلا: يا نورين انتي مكبرة الموضوع ليه انا بقالي كتير بحاول اعتذر منك و انتي عارفه اني مش بحب اعمل كده لكن عشان بحبك مش عاوزامي تزعلي مني...

نورين بعتاب: و هو لما انتي تكلمي تؤامك بطريقة وحشه زي دي و تتهميني اني عاوزة اتحوز ريان و ابعدك عنه ده حاجه حلوة، انتي اتغيرتي يا سيلا، مبقتيش انتي سيلا اللي اعرفها...
سيلا: يا نورين انا...

نورين: لو سمحتي يا سيلا انا مش عاوزو اسمع اي حاجه، اعرفي اني مستحيل اسامحك غير لما تتغيري، لما ترجعي سيلا اللي اعرفها، مش سيلا اللي عايشه بين سهرها مع صحاب السوء و النادي و تمشي ورا كلام ماما اللي كل اللي بتعمليه مش هيوجع حد غيرك افهمي ان ريان مش هيحبك، هتفهمي امتى انه بيعاملك زي اخته، يا ريت تفوقي يا سيلا قبل ما يفوت الأوان و ترجعي تندمي انتي يا حبيبتي، و دلوقتي يا ريت تمشي عشان انا في شغلي دلوقتي و متنسيش اني لسه متعينه و تحت التدريب...

سيلا: انا مش عارفة ايه لازمة الشغل اللي مشتغلاه ده. يا بنتي ما بابا عنده مستشفى طبير و بتاعتنا ليه متشتغليش فيها...

نورين: ده اختلافي بيني و بينك، اني بحب ابقى بسيطة و اشوف بسمة الناس اللي بجد. مش شوية ناس مغرورة، و كمان اني مستشفى دي اللي بتتكلمي عنها، المستشفى اللي مش مفتوحه غير لرجال الأعمال، المستشفى اللي مش بتساعد اي حد مريض، المستشفى االلي لو حد. اتأخر في دفع المصاريف بيطالبوه بيها و مش بعيد يمشوه من المستشفى في نفس اللحظه، اسفه يا سيلا بس انا معرفش عن اي مستشفى بتتكلمي عنها، يا ريت تمشي يا سيلا المكان ده زي ما قولتي مش من مكانك انتي مش انا...

سيلا: يا نورين انا مقصدش كل اللي اقصده ان، ادم...
نورين بستغراب: ادم مين، و قبل ما تكمل نورين كلامها لقت الممرضة بتنده ليها و بتقول...
الممرضة: يا انسة نورين، محتاجين حضرتك تسحبي دم من الأستاذ عشان المريض اللي في العمليات لو سمحتي، بصت نورين لأدم و مبقتش عارفة ليه حست برعشة في جسمها و بتقل على لسانها و هي بتقول...
نورين: ممين اللي. هتتبرعله بدددم يا ادم...

ادم بحزن: محمد يا نورين، محمد اتصاب بعيار ناري بدالي...
نورين بصدمة: محمد، انت اكيد بتهزر...
ادم بدموع مكبوتة: مش بهزر، محمد بين الحياة و الموت...
سيلا بحزن: انتم لسه هتتكلموا بسرعة طيب يا نورين اسحبي الدم عشان اللي مستني في العمليات ده...

نورين بسرعة: ايوة معاكي حق، اتغضل معايا يا ادم عشان اسحب منك، و مشي ادم معاها و راحت سيلا خرجت من المستشفى، و بعد مدة انتهت نورين بسرعة من سحب الدم و لما خلصت لقت ادم بيقوم فقال و هي بتمنعه...
نورين: انت رايح فين...
ادم بدوخه بسيطة: رايح عند محمد. لازم اكزن معاه...

نورين: م هينفع يا ادم لازم ترتاح انت اتسحب منك دم كتير ارجوك خيليك عشانه مش عشاني، عشان لما يصحي يلاقيك موجود و بقوتك، و انا اوعدك اني هدخل العملية بتاعته و هبقى جنبه، اومئ لها ادم اما هي فخدت الدم و خرجت بسرعة لأوضة العمليات و بعد مرور خمس دقايق سمع ادم خبط على الباب فسمح بدخول الشخص...
: ينفع ادخل، فتح ادم عينيه و نظر لصاحب الصوت و قال...
ادم: سيلا، اتفضلي...

سيلا بخجل: انا اسفة لتدخلي بس انا جبت ليك العصير ده لأني عارفة انك هتكون محتاج حاجه تعوض بيها الدم اللي اتبرعت بيه لصاحبك.
ادم ببتسامة باهتة: متشكر ليكي...
سيلا: العفو اتفضل اشرب، و فتحت سيلا العصير لأدم و ادتهوله يشربه و كانت بتبص ليه بشرود فقالت بدون وعي...
سيلا: لدرجة دي في صحوبيه بالشكل ده، انتبه لها ادم و قال لها بهدوء...
ادم: انتي ايه مفهومك عن الصحوبية...

سيلا: انهم مجرد تجمع حواليك تضحك و تهزر و تخرج معاهم و تتكلموا بس...

ادم: دول يبقوا مش صحاب يا سيلا دول يبقوا مجرد ناس بيجيوا في حياتنا و يروحوا مع الوقت، الصحاب بجد هما اللي يكونوا جنبك و يسندوكي وقت الشدة، الصحاب هما اللي يكونوا ينصحوكي لو هتعملي حاجه غلط، في صحاب بيبقوا ضهر لبعض. في صفات كتيرة لصاحب البجد يا سيلا لو مهما قلت مش هنخلص، و محمد ده مش بس صاحبي لا ده اخويا اللي اتربيت انا و هو و اسيل و نوران سوا من و احنا لسه في اللفه، فهمتي...

سيلا ببتسامه مكسورة: فهمت، معاك حق، احيانا بيكون الواحد مخدوع في اللي قدامه من غير ما يحس و بيكون فاكر انه هو الصح، شكرا ليك لأنك وضحت ليا حاجات كتير كانت عندي حاجه تانيه.
ادم: العفو، و حه ادم يقوم لكن سيلا منعته و هي بتقول...
سيلا: انت رايح فين لازم ترتاح...

ادم: لازم اروح لمحمد هقعد قدام اوضة العمليات عشان اطمن اكتر متخاوليش تمنعيني لأني هروح بردو، اومئت ليه سيلا و سندته من ايديه و راحت بيه قدام باب العمليات و قعدته على الكرسي و اللي خلاها تندهش منه اكتر هو انه اول ما قعد خرج من جيبه المصحف و بدأ يقرأ فيه، فقالت له سيلا...
سيلا: انت بتقرأ القرآن، فرد عليها محمد بعد ان صدق و قال...
ادم: ايوة. و بقرأ سورة يوسف...
سيلا: و ليه السورة دي بذات.

ادم: لأن السورة دي فيها معجزات و بتعمل الواحد حاجات كتير، بتعلم ان مهما كان المريض سوفه يشفى. و مهما كان الغايب طال غيايه هيرجع. و انه مهما طال الحزن هيجي الفرح. و ان مهما اتى الكرب هيرفع، و ان مهما اتظلم المظلوم ربنا هيظهر الحق و ينهزم الظالم، و انتي قرأتي القرآن قبل كده...
سيلا بخجل من نفسها: مش اوي يعني...

ادم: نصيحه مني ليكي يا ريت ترجعي تقرأين القرآن و تصلي، صدقيني هيفيدوكي اوي يا سيلا، و عشان كده تعالي اقرأي معايا تحبي، اومئت له سيلا بسرعة و قالت.
سيلا: احب اوي...
ادم: تمام بس لازم حاجه تغطي بيها شعرك، فكرت سيلا هتغطي شعرها بأيه و بعدها لقت الحل...

سيلا: لحظه واحدة. و راحت سيلا فكت السكيرف اللي على رقبتها و فرضته و كان طويل و مناسب يتلف على شعرها و لفته زي الطرحه و قالت. : كده كويس، اومئ لها ادم و بعدها بدأت تقرأ القرآن هي كمان و هي مش عارفه ليه هي حاسه بسكينه من اول ما بدأت كده و الهدوء...

اما عند نورين فهي من بعد ما اخدت كيس الدم من عند ادم و طلعت تحري لأوضة العمليات و اديتهم كيس الدم و لبست لبس العمليات و دخلت ليهم فقالت للمساعدة في التمريض...
نورين: اميرة اطلعي انتي و انا هاخد مكانك لو سمحتي. اومئت لها المدعوة اميرة و خدت نورين مكانها، كانت نورين صحيح كانت مركزة في العملية فهي خدت مكان مساعدة للدكتور...
الدكتور: نورين بسرعة قومي بتوصيل كيس الدم التاني للمريض.

نورين: حاضر يا دكتور، و بعد ما وصلته قالت، قام الدكتور ببدأ بأخراج الرصاصة من محمد...
دكتور: الرصاصة قريبة من القلب لازم نطلعها بحذر شديد، و بعد مدة من الوقت اخرج الدكتور الرصاصة من محمد و معها ايضا خرج منها صوت صفارة معلنة نهاية صاحبه هذه الحياة التي عليها...

نورين بصدمه: مستحيل، لا، كانت نورين واقفه مصدومه و متجمدة مكانها، هل هو فعلا مات، مستحيل ده يحصل، و لكن افاقت على صوت الدكتور الصارخ و هو بيقول...
دكتور بصراخ: دكتورة نورين بسرعة جهاز الصدمات، لازم ننقذ حياته فوقي، اومئت له نورين و جريت تجيب جهاز الصدمات و بدأت هي تعمله الصدمات مش الدكتور و مع اول صدمه مفاقش محمد...

دكتور للممرضة: زودي على 200، اومئت له الممرضة و زودت ال ولت للجهاز و حاولت نورين تاني لكن مفاقش، و تالت، و رابع...
دكتور بحزن: خلاص يا نورين كفاية، البقاء لله، ان لله و ان إليه راجعون، لازم حد يبلغ اخو حضرة الظابط...
نورين ببكاء...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة