قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل العشرون

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل العشرون

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل العشرون

دخلت فريدة الرفاعي مكتب مدير آمن النادي وهي تصرخ بحدة في يارا و...
-فريدة: انتي هنا يا حرامية يا نصابة
-يارا: اييييه
-عماد: في ايه يا فريدة هانم؟ البت دي عملتلك حاجة؟
-فريدة: أيوه، البت دي سرقتني!
-يارا: بتقولي ايه؟
-عماد: ازاي ده حصل يا هانم؟
-فريدة: كانت واقفة جمبي وبعد كده مشت وشوية وبفتح شنطتي ملاقتش الفلوس ولا الموبايل اللي كانوا فيها، وجيت عشان ابلغكوا باللي حصل.

-يارا: محصلش يا خالتي، انا كنت مع...
-فريدة بصوت مرتفع: اتصرف يا عماد بيه، أنا مش هاسكت عن اللي حصل ده
-يارا لفريدة: والله ما حصل، اسمعيني بس
-عماد مقاطعا: انتي تخرسي خااااااااااالص، مسمعش نفسك
-يارا: لأ مش هاسكت لأني بقول الحقيقة
-فريدة: أنا معرفش النادي ازاي يسمح للأشكال دي تدخل جواه
-عماد: خلاص يا فريدة هانم، أنا هتصرف وهاجيب لحضرتك الحاجة بتاعتك بطريقتي.

-فريدة: يا ريت يا عماد بيه وإلا لو رأفت باشا عرف مش هيحصل طيب
-عماد: اطمني يا هانم ومتقلقيش
-يارا: والله العظيم الست دي بتتبلى عليا
-عماد: روح انت يا محمد ع شغلك الوقتي، وأنا هطلب القسم ونعمل محضر باللي حصل
-يارا: لألألأ
-النادل محمد: حاضر يا باشا
-عماد: اتلأحي هنا يا بنت ال...
في نفس الوقت عند مدرب التنس.

-الكابتن: يا عمر مين قالك الكلام ده، احنا ميعادنا ثابت زي ماهو، وبعدين لو عاوز أبلغك بحاجة هتصل بيك بنفسي مش هبعتلك حد
-عمر: يعني محصلش
-الكابتن: لأ
-عمر: الله اومال تامر قالي كده ليه!

أسرع عمر إلى الكافيتريا ولكنه لم يجد يارا هناك و...
-عمر: الله اومال يارا راحت فين! تكونش دخلت الحمام ولا حاجة، بس هي قالت هتستناني، يوووه، طب أنا هسأل حد من الكافيتريا.

-عمر: لو سمحت
-النادل: ايوه يا فندم
-عمر: كان في آنسة أعدة هنا من شوية، متعرفش هي فين؟
-النادل: مخدتش بالي بصراحة
-عمر: طب شكرااااا.

خرج عمر وهو يتسائل عن مكان يارا و..
-عمر لنفسه: طب هتكون راحت فين بس؟ يمكن قامت تتمشى شوية، طب أنا هدور عليها فين بالظبط.

ثم لمح عمر والدته بصحبة أصدقائها وهن يجلس في حديقة النادي ويضحكن و..
-عمر: أروح أسأل ماما عنها يمكن تكون شافتها.

-عمر لوالدته: ماما، ممكن سؤال
-فريدة: تعالى يا حبيبي اقعد معانا شوية
-ناهد: عمورة انت هنا؟
-عمر: أيوه
-فريدة: كلنا هنا يا ناهوودة من شوية
-ناهد: طب كويس والله
-فريدة مضيفة: ده حتى رأفت هيخلص مع أصحابه الجيم، وهيحصلنا
-ناهد: ماهو جاسر في الجيم برضوه، أكيد هيقابلوا بعض هناك
-فريدة: يبقى ننتظر انهما يرجعوا سوا
-نادية: الأعدة دي ناقصها بقية الشلة
-فريدة: أنا كلمت صافي وشريفة وهما جايين
-نادية: طب وايمان.

-فريدة: مش هتقدر تيجي لأنها مسافرة
-نادية: تيجي بالسلامة
-عمر: يا ماما من فضلك عاوزك في كلمة
-فريدة: ايه في ايه؟
-عمر: تعالي بس لحظة هنا
-فريدة: ما تقول اللي انت عاوزه قصاد الكل
-عمر: ماشوفتيش يارا؟
-فريدة: اوووف، ليه السيرة الزفت دي
-عمر: أنا بسأل بس سؤال شوفتيها ولا لأ
-فريدة بقرف: لأ
-نادية: مين يارا دي؟ واحدة صاحبتك
-عمر: لأ دي بنت آآآ...
-فريدة مقاطعة: روح يا عمر هاتلنا حاجة ساقعة بسرعة.

-عمر: طيب لما أدور الأول على آآآآ..
-فريدة مكملة: الله، هاتلنا الحاجة الساقعة الأول وبعد كده شوف انت عاوز ايه! اسمع الكلام!
-عمر بضيق: طيب!
في داخل صالة الألعاب
-رأفت: ماشاء الله يا جاسر، جسمك رياضي
-جاسر: وحضرتك برضوه يا عمي
-رأفت: بس مش زيك برضوه
-جاسر: متقولش كده يا عمي
-رأفت: مش يالا بينا عشان نشوف الجماعة
-جاسر: اوك، هتتغدوا هنا ولا هتمشوا
-رأفت: لأ احنا أعدين هنا طول اليوم، وخالد لما هيخلص هيحصلنا.

-جاسر: عظييييم اوي.

انصرف جاسر ورأفت من صالة الألعاب الرياضية وتوجها إلى حديقة النادي، وفي طريقهما للحديقة رأى جاسر زميله مصطفى بسيارة الشرطة داخل النادي، فإستأذن رأفت في الذهاب لتحيته
-جاسر لنفسه: الله، مش ده مصطفى، اه هو فعلااااا، بس بيعمل ايه هنا!

-جاسر لرأفت: معلش يا عمي هستأذنك بس هاروح أسلم على صاحبي وهحصلك
-رأفت: وماله يا بني، أما تخلص حصلنا
-جاسر: شكرااا يا عمي.

-جاسر بصوت مرتفع: مصطفى، مصطفى
-مصطفى: الله، جاسر باشا
-جاسر: مصطفى بيه، منور والله النادي
-مصطفى: الله يخليك يا رب
-جاسر: اييه فينك؟ مش باين بقالك فترة
-مصطفى: أنا موجود أهوو
-جاسر: انت لسه شغال في قسم ((، ))
-مصطفى: لا خلاص اتنقلت قسم ((، ))
-جاسر: أريح بكتير طبعااااا
-مصطفى: فرق الناس والتعامل وكل حاجة
-جاسر: أكيييييد، المكان بيفرق، المهم ايه اللي جابك عندنا النهاردة.

-مصطفى: مافيش، الظاهر ان في بت كده سرقة حد في النادي فجاي أشوفها من المقاطيع اللي نعرفهم ولا وجه جديد
-جاسر: أها، يالا ربنا يعين
-مصطفى: تسلم يا جاسر بيه
-جاسر: طيب ابقى هاتلي رقم تليفونك عشان لو احتاجناك في حاجة
-مصطفى وهو يعطيه الهاتف: انت تؤمر يا باشا
-جاسر: تمام، هاسيبك أنا بقى تكمل شغلك، وأروح أشوف الجماعة
-مصطفى: اوك يا جاسر بيه
-جاسر: وخلينا نشوفك دايما
-مصطفى: اكيييييد
في كافيتريا النادي.

ذهب عمر مرة أخرى إلى الكافيتريا ليستعلم عن يارا المختفية، وحينما وصل إلى هناك كان النادل محمد يتحدث عن فتاة ما مع نادل أخر، فاستمع عمر لحوارهما و...
-النادل محمد: بس وعماد باشا قال هيظبطها
-نادل أخر: يعني طلعت حرامية كمان
-النادل محمد: الظاهر كده
-نادل أخر: طيب دخلوها النادي ازاي
-النادل محمد: معرفش، وده اللي عماد بيه مستغربه، بس الأكيد انها هتتنفخ
-نادل أخر: تستاهل، اشكال زبالة.

-عمر بدهشة: انتو بتكلموا عن مين؟
-النادل محمد: أهلا عمر بيه
-عمر مكررا سؤاله: مين دي اللي بتحكوا عنها
-النادل محمد: عن واحدة حرامية نصبت علينا في الكافيتريا وسرقت هانم من هوانم النادي
-عمر: شكلها ايه دي؟
-النادل محمد: شكلها عادي كده، و آه لابسة أسود في اسود
-عمر: ايييييييه؟ طب هي فين دلوقتي؟
-النادل محمد: في مكتب عماد باشا وطلبلها البوليس
-عمر: نعم!

لم ينتظر عمر وإنما جرى مسرعا ناحية مكتب مدير أمن النادي وارتطم دون قصد بأخيه أدهم و...
-أدهم: مش تفتح وانت ماشي
-عمر وهو يدفع أخيه: حاسب دلوقتي يا أدهم مش وقتك
-أدهم: ليه يعني هيفوتك الديوان لا سمح الله
-عمر: اوعى بس خليني ألحق يارا قبل ما تبات في التخشيبة
-أدهم: اييييييه؟ بتقول ايه؟
-عمر: بعدين بعدين
-أدهم ممسكا ذراع أخيه: استنى هنا وفهمني اللي بيحصل.

-عمر: يارا الأمن ماسكها في النادي وهيسلمها للبوليس، وأنا لازم ألحقها
-أدهم: أنا جاي معاك.

بالفعل انطلق أدهم وعمر تجاه مكتب مدير أمن النادي، بينما كانت يارا تعاني ويلات الاهانة و...
-عماد: اسمك ايه يا بت انتي
-يارا: أولا أنا مش بت، واسمي يارا رفعت
-عماد: انتي هتعدلي عليا يا بنت ال ***
-يارا: لو سمحت ماتشتمش، أنا معملتش حاجة لكل ده
-عماد بزعيق: فين بطاقتك؟
-يارا: ثواني هشوفها.

بحثت يارا عن بطاقة الهوية الخاصة بها ولكن للأسف تذكرت أنها لا تأخذها عادة معها وتركتها في فيلا عمها و...
-يارا: آآآآ، الظاهر انها مش، مش معايا
-عماد: كمان! وقعتك سودة ومهببة، يومك مش هيعدي ع خير.

دلف الضابط مصطفى إلى داخل المكتب الخاص بمدير أمن النادي و...
-مصطفى: صباح الفل يا عماد بيه، خير يا باشا في ايه
-عماد: مصطفى بيه، منور المكتب والله
-مصطفى: الله يخليك
-عماد: البت اللي هناك دي سرقت واحدة من النادي ونصبت على اللي شغالين في الكافيتريا
-مصطفى: اسمك ايه يا بت انتي
-يارا ببكاء: أنا مسرقتش حد
-مصطفى: ما تردي ع السؤال يا بنت ال*****، اسمك ايه
-يارا بضيق وحنق: يارا رفعت الص...

-عماد مقاطعا: ومعهاش بطاقة ولا أي حاجة، يعني ممكن تكون بتكدب وليها ملف في الداخلية
-مصطفى: جايز برضوه، متستبعدش حاجة يا عماد بيه
-عماد: بالظبط
-مصطفى: انتي ممسوكة قبل كده يا بت؟
-يارا ببكاء: ممسوكة في ايه بالظبط؟ أنا مش فاهمة الكلام اللي بتقوله ده
-عماد بعصبية: أم الغباء بتاعك
-مصطفى: خلاص يا عماد بيه، أنا هاخدها عندي القسم وهظبطها، ربع ساعة بس وهاتكون معترفة باللي عملته.

-عماد: ياريت يا مصطفى بيه، لحظة أبعت أجيبلك عامل الكافيتريا يشهد عليها
-مصطفى: ايوه، خلينا نعمل المحضر
-عماد: مسافة ماتشرب قهوتك هيكون جه
-مصطفى: عظيم اوي.

كان أدهم وعمر في طريقهما إلى مكتب مدير أمن النادي حينما قابلا جاسر في طريقهما و...
-جاسر: سبحان الله، ده أنا لسه كنت جاي عندكم
-أدهم: ازيك يا جاسر معلش احنا مستعجلين
-جاسر: في ايه؟
-عمر: عاوزين نلحق يارا بس قبل ما يتقبض عليها
-جاسر باستغراب وقلق: يارا؟ طب ليييييه؟
-أدهم: بعدين
-جاسر: طب انتو رايحين فين كده؟
-أدهم: على مكتب عماد بيه
-جاسر: عماد، يبقى عشان كده مصطفى جه، طب استنوا أنا جاي معاكو.

انطلق الثلاثة إلى مكتب عماد مدير أمن النادي، كان مصطفى على وشك البدء في المحضر حينما دخلوا إليه و...
-أدهم وهو يتجه لها: يااااارا
-عماد: خير يا أدهم باشا
-يارا ببكاء: أنا معملتش حاجة
-جاسر وهو يقترب منها: يااااارا، مصطفى في ايه؟
-عماد: حضراتكو تعرفوا البت دي
-عمر بنرفزة: ماتقولش عليها بت، دي بنت عمي
-عماد: نعم؟
-مصطفى: خير يا جاسر بيه
-جاسر: في ايه اللي بيحصل مع يارا.

-عماد: الب، قصدي الاستاذة متهمة في النصب على عمال الكافيتريا، وفي سرقة آآآآ...
-أدهم: سرقة مين؟
-عماد: والدة حضرتك يا أدهم بيه
-أدهم: اييييه
-جاسر: نعم؟
-عمر: مييييين؟
-عماد: ده اللي حصل، وبعدين احنا مكوناش نعرف انها بنت عم حضرتك، مافيش أي بطاقة معاها ولا حتى هيئتها و...
-أدهم: يارا حد قالك حاجة، حد اتعرضلك بكلمة
-يارا وهي تنظر لعماد: آآآآ...
-جاسر: يارا اتكلمي
-يارا: أنا عاوزة أمشي من هنا، أنا معملتش حاجة.

-جاسر: مصطفى بيه، يارا دي تبعي، واعتقد ان الموضوع مافيش داعي انه يكبر، ممكن يتحل ودي
-أدهم: الحاجة اللي بتقولوا انها اتسرقت، أنا اللي أخدتها أيا كانت ايه هي
-عماد: يا أدهم باشا في بيتها
-عمر: انا هدفع حساب الكافيتريا، أظن كده ان كل حاجة اتحلت
-عماد: طبعا، رأيك ايه يا مصطفى بيه
-مصطفى: أعتقد ان كده المحضر مالوش لازمة الوقتي، لأن مافيش قضية أو مشكلة من أساسه
-عماد: تمام
-مصطفى: أستأذن أنا بقى.

-يارا: أقدر أمشي
-عماد: اتفضلي يا آنسة، بس ياريت تخلي بطاقتك معاكي ويبقى في كارنيه عضوية معاكي للنادي أو تذكرة عشان محدش يتعرضلك تاني
-يارا: بس ياربت حضرتك برضوه قبل ما تهيني وتشتمني تسمعني للأخر
-أدهم: نعم هو شتمك؟
-عماد: أنا كنت مفكر انها نصابة
-يارا: خلاص حصل خير، بس أرجو ان يكون في معاملة أكثر آدمية
-أدهم: ازاي ده حصل؟

-جاسر: عماد بيه، أظن حضرتك المفروض تعتذر عن الاساءة اللي سببتها للآنسة يارا لأن لو عمها رأفت باشا بلغه الأمر بيتهيألي مش هيحصل كويس
-عماد على مضض: أسف يا آنسة
-يارا: حصل خير
-عمر: تعالي يا يارا.

بالفعل خرج الجميع من المكتب وحاولوا التخفيف عن يارا و..
-جاسر: بصي هو عنده حق لازم يبقى معاكي بطاقتك وإلا ممكن تتعرضلي لمواقف بايخة كتير
-يارا: أها
-أدهم: أقسم بالله، لو مكنش اعتذرلك لكنت عرفته شغله
-يارا: شكرا مافيش داعي
-عمر: بس الغريب ان ماما تعمل كده
-يارا: ده العادي بتاعها
-عمر: متزعليش من ماما يا يارا
-يارا: فريدة هانم! وهي دي برضوه حد يزعل منها.

-عمر: بس نفسي أعرف انتي لما سبتك في الكافيتريا طلبتي ايه طالما يعني مكنش معاكي احم، فلوس وكده
-يارا: مش أنا اللي طلبت
-عمر: اومال مين
-يارا وهي تنظر لجاسر: شاهي
-جاسر: ايييه؟ أختي!
-أدهم: نعم، شاهي؟
-يارا: ايوه
-جاسر: طب ليه عملت كده؟
-يارا: معرفش اسألها
-أدهم في نفسه: شاهي اللي عملت كده! ماشي، انا ليا لي كلام معاها
-جاسر: طب يالا يا جماعة نروح نتغدى وننسى اللي حصل ده
-يارا: معلش انا ماليش نفس.

-عمر: عشان خاطري أنا
-يارا: والله معاد ليا نفس لأي حاجة
-عمر: معلش، ارمي ورا ضهرك اللي حصل ده
-أدهم: أنا رايح شوية وهحصلكم
-جاسر: رايح فين؟
-أدهم: الكافيتريا وراجع
-جاسر: طيب
في حديقة النادي
كانت فريدة تجلس والابتسامة تعلو وجهها خاصة حينما علمت بانجاز شاهي للجزء الخاص بها من الخطة، بالاضافة إلى اتهامها ليارا بسرقتها...

-فريدة في نفسها: أخيراااااااااااااا ارتحت من البلوى السودة دي، يااااه، الواحد كان حاسس انه في كابوس وانزاح من عليه
-نادية: مالك يا فيرووو، شكلك مبسوط اوي
-فريدة: ولا حاجة يا نادية، بس الجو جميل وحلو أوي
-صافي: فعلاااااا
-شريفة: النهاردة فعلا الجو حلو، لأ وكمان مزاجك رايق عن الأول
-فريدة: اه أوي
-صافي: يارب دايما، مش عارفة الأكل اتأخر ليه كل ده
-فريدة: رأفت راح من بدري يطلب الأوردر
-شريفة: أها.

-صافي: مافيش حد بيلتزم بمواعيد أبدا في مصر
-فريدة: عندك حق يا صافي...
مدت فريدة يدها لترتشف العصير الموضوع أمامها وفجأة شرقت ل...
فريدة: كح، كح، مش ممكن...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة