قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل الحادي والعشرون

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل الحادي والعشرون

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل الحادي والعشرون

في النادي
كانت فريدة تجلس مع شقيقتها وأصدقائها يتحدثون سويا، ثم مدت فريدة يدها لترتشف العصير الموضوع أمامها وفجأة شرقت ل...
-فريدة: كح، كح، مش ممكن، انتي!
-يارا بابتسامة: طبعااااااااااااا وهو أنا أقدر ابعد عنك لحظة يا طنط أم خالد!
-فريدة: اييييييييه؟
-يارا: ايه رأيك في ده، بيتهيألي ألطف وأظرف، صح ولا لأ؟
-فريدة: انتي، انتي آآآ
-جاسر: طيب أنا هاروح أشوف شاهي فين وراجعلكم
-ناهد: ماشي يا بني متتأخرش.

-جاسر: ع طووول.

ذهب جاسر ليبحث عن اخته شاهي، بينما جلست يارا و...
-يارا: تعرفي يا خالتي أنا بحبك حب مش هحبه لحد قابلك ولا بعدك، سامحني يااااا رب ع كلامي ده
-عمر: اقعدي يا يارا
-يارا وهي تجلس: طبعا هاقعد، ده أنا صاحبة مكان
-عمر: أكييييد طبعا، ها تحبي أجيبلك ايه تروقي بيه دمك؟
-يارا: أنا دمي رايق ع فكرة، بس ده مايمنعش اني عطشانة
-عمر: اطلبي وأنا أنفذ
-يارا: ممممم، مياه ساقعة
-عمر: بس؟

-يارا: أه كفاية كده، ما احنا هنتغدى سوا، وبعدين أنا عاوزة أقعد مع طنط أم خالد شوية
-عمر هامسا ليارا: أستودعك الله بقى
-يارا بدلع: متتأخرش يا عموري
-نادية: مين البنت دي يا فريدة؟
-ناهد: استر يا رب
-صافي: مش دي البنت اللي شوفناها عندك يا فيرووو
-فريدة: آآآآ...
-يارا: أه أنا اللي شوفتوني بشحمي ولحمي...
-شريفة: تقربلك ايه يا فريدة؟
-صافي: ايوه عاوزين نعرف!
-يارا: ما تقوليلهم يا طنط أم خالد أنا مين؟

-فريدة بعصبية: أنا ماسميش أم خالد
-يارا: بالراحة طيب عشان ضغطك وسكرك
-نادية: ما تردي علينا يا فريدة وتقوليلنا مين دي؟
-يارا: ماتتعبوش نفسكم، طنط أم خالد مكسوفة تقول ان انا يارا رفعت الصياد بنت عم ولادها
-صافي: اييييه؟
-شريفة: ميييين؟
-نادية: مش معقول؟ انتي بنت عمهم، لأ مش ممكن!
-شريفة: الكلام ده بجد يا فريدة؟
-يارا: اه والله، مش كده يا طنط.

-فريدة بنرفزة: اسكتي خاااااالص، ماتتكلميش، انتي لما بتفتحي بؤك أنا بتعصب
-يارا: وليه تتعصبي يا طنط أم خالد؟ ده حتى وحش ع صحتك
-فريدة: نفسي أعرف مين اللي حدفك عليا، وبعدين انتي، انتي مش كنتي آآآ..
-يارا: تقصدي كنت مع مدير أمن النادي
-فريدة: ايوه، ازاي سابك تمشي
-يارا وهي تشير لهاتف فريدة: ده سوء تفاهم حصل، وبعدين يا طنط ام خالد مش ده الموبايل بتاعك على ما اعتقد
-فريدة: هه، آآآآ، أه هو.

-يارا: اومال ليه قولتي ان أنا خدته؟ مش عيب يا طنط تكدبي وانتي في السن ده؟ زمان علمونا ان اللي بيكدب بيروح النار، وانتي كده يا طنط أم خالد هتأطأي في النار
-فريدة وقد قامت من مكانها: لو سمعت حسك تاني مش هيحصلك طيب
-يارا: أنا عارفة انتي متعصبة عشان أنا بقول الحقيقة.

-رأفت من بعيد: الله الحبايب كلهم هنا
-فريدة وقد جلست: اوووف
-رأفت: ازيكم يا جماعة، الأكل جاي كمان شوية
-ناهد: ان شاء الله
-رأفت: انا شايف يا يارا انك اندمجتي بسرعة
-يارا: طبعا يا عمو
-رأفت: دي يارا بنت أخويا رفعت الله يرحمه، كانت أعدة في الغردقة بس الوقتي عايشة معانا
-نادية: أها
-صافي: مممم...
-رأفت: انتي معرفتيش صحابك على يارا ولا ايه يا فريدة؟
-فريدة: أوووف.

-أحد الأشخاص من بعيد ويدعى سامي: رأفت باشا
-رأفت: سامي بيه، منور
-سامي: معلش ممكن كلمة يا رأفت باشا
-رأفت: أه طبعاااا، عن اذنكو لحظة يا جماعة
-يارا بابتسامة: اتفضل يا عمو خد راحتك.

وقف رأفت بعيدا ليتحدث مع صديقه، بينما ظلت يارا تبتسم بطريقة مستفزة للجميع و..
-يارا: منورين كلكم
عند كافيتريا النادي
ذهب أدهم إلى كافيتريا النادي ليتحدث مع العاملين فيه ويوبخهم لما فعلوه ما يارا و...
-أدهم: ازاي تتجرأوا وتعملوا كده مع واحدة من عيلة الصياد
-أحد العاملين: أدهم باشا احنا مكوناش نعرف انها تبعك والله
-النادل محمد: يا باشا احنا لو نعرف انها قريبتك والله ما نتكلم معاها نص كلمة.

-أدهم: وأديكوا عرفتوا هتعملوا ايه الوقتي؟ اهانة حد من عيلة الصياد كأنها اهانة ليا أنا شخصيا!
-أحد العاملين: احنا أسفين يا باشا
-الكاشير متدخلا في الحوار: يا باشا اللي كان طلب الحاجات دي الآنسة ندى اللي بتيجي مع حضرتك دايما
-أدهم باستغراب: ندى!

-الكاشير مكملا: ايوه يا أدهم باشا وأنا فكرت انها هتحاسب لكن لاقيتها بتقولي ان الآنسة اللي أعدة معاها هي اللي هتحاسب وشاورتلي عشان تأكد كلامها وكان موجود معاهم الآنسة شاهي والآنسة رزان!
-أدهم في نفسه: يعني مش بس شاهي لأ رزان كمان!

-الكاشير مضيفا: يا باشا! ولو حضرتك مش مصدق كلامي، في كاميرات في الكافيتريا تقدر تشوفها
-أدهم وقد اخذ يفكر: هه
-النادل محمد: أنا والله متصرفتش إلا لما لاقيت الكل مشى وهي فضلت تقول معهاش فلوس ومطلبتش حاجة، فعشان كده مكنش في قدامي بديل إلا كده
-أدهم بعصبية: حسابك كام يعني؟
-النادل محمد بخوف: 400 جنية.

-أدهم: خد فلوسك اهي، وأي حاجة تطلبها الآنسة يارا من هنا ورايح تحاسبني أنا عليها ولو شميت بس خبر ولا عرفت انك خدت منها مليم واحد مش هيحصل طيب، انت فاااااااااهم!
-النادل محمد: حاضر يا باشا
-أدهم: واتفضل خد دول كمان ويتعملها الوقتي حالا تورتة اعتذار من الكافيتريا
-النادل محمد: ماشي يا باشا.

انصرف أدهم من الكافيتريا وهو يفكر في السبب الذي دفع شاهي ورزان وندى لعمل هذا مع يارا و...
-أدهم: طب ليه عملوا كده؟ هيستفادوا ايه لما يحرجوها قصاد الكل لأ وكمان كانوا ناويين يودها في داهية، بس أنا هربيهم التلاتة بطريقتي...

-رزان من بعيد: اوووه، مش معقول أدهومة بنفسه هنا
-أدهم في نفسه: أهلا، كويس انك جيتي برجليكي
-رزان: miss you كتيرررر والله
-أدهم: ما أنا لسه كنت معاكو من يومين
-رزان: بس كده تمشي من البورتو من غير ما تقولي
-أدهم: عادي يعني
-رزان: بجد المكان بقى وحش وانت مش فيه.

لمح أدهم لافتة تشير إلى وجود معرض مجوهرات بالنادي، فدارت برأسه فكرة ما و..
-أدهم: بقولي ايه يا روووزا، ماتيجي معايا المعرض ده
-رزان: معرض ايه
-أدهم: معرض المجوهرات اللي في النادي ده
-رزان بخبث: ها ليييه؟
-أدهم بابتسامة ومكر: هتعرفي يا روووزا هناك، تعالي يالا
-رزان بفرحة: اوك
بحث جاسر عن شاهي اخته في النادي، وظل يطلبها على هاتفها إلى أن ردت و...
-شاهي هاتفيا: الوووو
-جاسر هاتفيا: انتي فين؟

-شاهي: في النادي طبعا، هاكون فين يعني
-جاسر بضيق: فين في النادي؟
-شاهي: عند حمامات السباحة، ليه
-جاسر: طب خليكي عندك أنا جايلك حالا.

أسرع جاسر إلى حيث توجد اخته، وما إن وجدها جالسة مع أصدقائها حتى قام بسحبها من يدها بطريقة مستفزة أمام الجميع و...
-شاهي: الله في ايه جاسر، حد يعمل كده
-جاسر وهو يسحبها خلفه: تعالي عاوزك
-شاهي: طيب بشويش بس، أنا جاية معاك
-جاسر: يالا.

وقف جاسر مع اخته بعيدا عن أصدقائها وبدأ في عتابها و..
-جاسر: ايه الهباب اللي انتي نيلتيه ده
-شاهي وهي تعقد يدها أمام صدرها: عملت ايه تاني
-جاسر: انتي عارفة عملتي ايه كويس
-شاهي: وضح كلامك من فضلك
-جاسر: عملتي مع يارا كده ليه
-شاهي: هه، أنا مش فاهمة تقصد ايه
-جاسر: لا والله، وموضوع الكافيتريا ده كان ايه؟
-شاهي بلا مبالاة: هوانت تقصد ده، ع فكرة ده كان هزار، مقلب عادي يعني
-جاسر: لو والله مقلب.

-شاهي: أه، فيها ايه يعني؟
-جاسر: طيب!أنا بقى عاوز اعرف ليه عملتي مع يارا المقلب السخيف ده؟
-شاهي: آآآآ، عادي، وبعدين هي كانت عارفة وموافقة ع ده كمان
-جاسر بحدة: انتي كدابة
-شاهي باستهزاء: لأ أنا مش كدابة، ايييه هي بنت الشغالين وقعتك انت كمان في مصيدتها ولا ايه يا حضرت الظابط؟

وفجأة وجدت شاهي صفعة على وجهها و..
طااااااااااخ
-جاسر بصوت مرتفع: اخرسي!
-شاهي: انتي بتضربني عشان خاطر الجربوعة دي
-جاسر: وأكسر عضمك كله طالما هتتعوجي علينا ولا تتبلي ع حد بالظلم
-شاهي: والله لأوريها بنت الشغالين دول، أنا تضربني عشان خاطرها دي
-جاسر وقد أمسكها من ذراعها: اه وأعرفك شغلك كويس، اياكي بس تفكري تتعرضيلها تاني، أنا اللي هاقفلك، فااااهمة!
-شاهي متآلمة: آآآآه، طيب يا جاسر ماشي.

-جاسر: ولعلمك أدهم عرف باللي حصل، ومعجبهوش ده خالص
-شاهي بخوف: آآآآ، أدهم عرف
-جاسر: أيوه
-شاهي: طيب عرف كمان بقى انه مامته هي اللي مخططة لده
-جاسر: نعم؟
-شاهي: أنطي فريدة هي اللي قالتلي أعمل كده، واعتقد لما أنطي هتطلب مني حاجة مش هتأخر عنها
-جاسر: فريدة هانم!
-شاهي: أها، ماتروح تمد ايدك عليها بالمرة هي كمان
-جاسر: هي حسابها مع جوزها، لكن انتي مسئوليتي
-شاهي: يوووه مش هنخلص من الكلام ده.

-جاسر: ايوه مش هتخلصي ابدااااا، واتفضلي يالا قدامي عشان تعتذري ليارا ع اللي عملتيه فيها
-شاهي: كمان؟
-جاسر: ده أقل حاجة تعمليها، ده انتي كنتي بهزارك البارد ده هتوديها في داهية
-شاهي: ياريتها كانت راحت
-جاسر بغضب: لو ماعتذرتيش يا شاهي ليها والله لهتشوفي مني الوش التاني اللي عمرك ما تتخيلي ايه هو!
-شاهي برعب: طيب، طيب
في معرض المجوهرات الملحق بالنادي
-رزان: واو، المعرض تحفة يا أدهم.

-أدهم: عاوزك بقى يا روووزا تنقي حاجة شيك على ذوقك انتي
-رزان: اوووه، انت بتكلم جد
-أدهم: طبعاااا.

ظلت رزان تنتقي بين العديد والعديد من المجوهرات المعروضة في المعرض ما وجدته في نظرها مناسبا وراقيا وملائما لها...
-رزان: بص يا أدهومي، ايه رأيك في الخاتم ده؟
-أدهم: عاجبك
-رزان: ممم، طب استنى أما أشوف العقد ده
-أدهم: اوك
-رزان: بصراحة كل حاجة هنا شكلها روووعة، أنا محتارة أختار ايه بالظبط
-أدهم: اختاري اكتر حاجة عجبتك فيهم
-رزان: بصراحة عاجبني الخاتم ده والعقد ده كمان
-ادهم: خلاص هاخد الاتنين.

-رزان: بجد؟
-أدهم: طبعااااا
-رزان: أنا مcش مصدقة
-أدهم لمسئول البيع بالمعرض: لو سمحت احنا عاوزين العقد والخاتم
-المسئول: حاضر يا فندم
-أدهم: اتفضل، أنا هدفع بال visa card
-المسئول: تمام يا فندم
-أدهم: ولو سمحت حطهم في علبة شيك
-المسئول: أكيييييد طبعا يا فندم، وأحب أحيي الهانم ع ذوقها الكلاسيكي الراقي
-رزان بفرحة: ميرسي
-أدهم: عاوزك بقى يا روووزا تيجي معايا عند فيرووو والعيلة
-رزان: ليه؟

-أدهم بابتسامة خبيثة: هتعرفي هناك يا بيبي
-رزان: اوووه، أدهم، انت عاملي مفاجأة صح
-أدهم: طبعااااااااا.

وضع مسئول البيع بالمعرض المجوهرات في علبة قيمة وأعطاها لأدهم و
-المسئول: اتفضل يا فندم
-ادهم: شكرا
-المسئول: شرفتونا.

انصرف ادهم بصحبة رزان وتوجها سويا حيث تجلس عائلة أدهم و..
-رزان في نفسها: أنا مش مصدقة أدهم اشترى المجوهرات دي عشاني، لأ وكمان هيقدمهالي قصاد أهله، أكييييد ناوي يخطبني تاني، اوووه، أنا مش مصدقة نفسي، بجد هبقى حديث الموسم
في حديقة النادي.

أحضر عاملو توصيل الطلبات المأكولات التي طلبها رأفت الصياد، وبدأ تجهيز المكان لغذاء عائلي كبير، حضر خالد إلى النادي بعد أن انتهى من عمله بالشركة، ثم التقى بعمر الذي كان ينتظره لكي يخبره على انفراد بما حدث مع يارا و...
-خالد بضيق: كل ده حصل
-عمر: أيوه، وكانت هتروح القسم لو مكوناش لحقناها
-خالد: وانتو كنتو فين لما ده حصل؟
-عمر: أنا اتعمل عليا ملعوب وماما كملت عليها في الباقي
-خالد: برضوه ماما!

-عمر: ايوه، ومحدش هيقدر يكلمها كالعادة
-خالد مقاطعا: طيب يارا كويسة الوقتي؟
-عمر: اه الحمدلله
-خالد: يعني كان ممكن الموضوع يتحل لو يارا كان معاها فلوس في جيبها
-عمر: بالظبط، بس هي كانت قيلالي ان مش معاها أي حاجة، حتى كانت رافضة تشرب أي حاجة من غير ما تدفع فلوسها
-خالد وقد أخذ يفكر في شيئا ما: أها..
-عمر: هي موافقتش تشرب معايا عصير إلا لما وعدتها انها تعزمني ع واحد تاني أما يبقى معاها فلوس.

-خالد: مممم، ماشي
-عمر: طب ناوي تعمل ايه؟
-خالد: بص أنا جاتلي فكرة وعاوزك تجاريني فيها
-عمر: ايه هي
-خالد: عاوزك تعمل آآ...!

استمع عمر إلى فكرة خالد ووافق على مساعدته في تنفيذها و..
-عمر: تمام أنا معاك
-خالد: هنشوف
-عمر: اطمن!

-رأفت من بعيد: يالا يا ولاد، انتو هتفضلوا واقفين كده بعيد، تعالوا يالا
-عمر: ايووه يا بابا جايين أهوو
-خالد: ماشي يا بابا.

-خالد لعمر وهو يعطيه شيئا ما بيده: متنساش اللي اتفقنا عليه
-عمر: اوك.

بالفعل توجه عمر وخالد إلى طاولة الطعام المعدة، جلس عمر إلى جوار يارا وبجانبه خالد، وظلت فريدة متجهمة وجلست بجوارها ناهد ورأفت وعلى مقربة منهم جلست صديقات فريدة، ثم ألقى عمر شيئا ما أسفل مقعد يارا و...
-عمر: ايه ده يا يارا اللي واقع تحتك؟
-يارا: فين ده
-عمر: ده اللي هناك ده
-يارا وقد انحنت للأسفل: ايه ده؟ فلوس!
-عمر: ايوه بتوعك
-يارا: لأ
-عمر: ازاي دول واقعين منك
-يارا: لأ مش بتوعي.

-خالد مضيفا: بس أنا شوفتهم بيقعوا منك
-يارا: محصلش والله
-عمر: يا بنتي انتي اللي تلاقيكي مش واخدة بالك ولا حاجة
-يارا: ابدا، أنا لو بتوعي هاقول، بس دول لأ مش ممكن، وبعدين يا عمر ما انت عارف اللي فيها
-عمر: ربك بيرزق
-يارا: يا سلام
-عمر: اه طبعاااااااااا
-خالد: حطيهم في جيبك بدل ما يضيعوا
-يارا: ازاي أخد حاجة مش بتاعتي
-عمر هامسا: يارا أبوس ايدك الناس هتاخد بالها، حطيهم في جيبك وبعدين هفهمك
-يارا: بس، آآآ.

-عمر: يالا بقى بدل ما خالتك تاخد بالها
-يارا مستسلمة: طيب.

جاء جاسر من بعيد ومعه شاهي اخته، نظرت شاهي ليارا بنظرات حقد وغل، بينما نظرت يارا لها بنظرات غضب وكره، ثم أشار جاسر لها بالحديث و...
-جاسر: يارا، شاهي كانت عاوزة تقولك حاجة
-يارا: خير
-شاهي: ...
-جاسر بحدة: شاهي، اتكلمي
-شاهي: آآآ، سوري
-يارا: اوك
-رأفت: هو انتي بتعتذري ليارا ليه؟
-جاسر وهو ينظر: اصلها هزرت هزار بايخ مع يارا، ولا حضرتك رأيك ايه يا خالتي؟
-فريدة: هه
-رأفت: هزار ايه؟

-يارا: متخدش في بالك يا عمي، خالتي أم خالد بتح...
-رأفت ضاحكا: هههههههههههههههههه قولتي ايه
-يارا: خالتي
-رأفت: لأ اللي بعدها هههههههههههههههه
-يارا: أم خالد
-رأفت: ايوه هي دي، ههههههههههههههههه، رهيبة، ماسمعتش اللقب ده أبدا
-الجميع: ههههههههههههههههههههههه
-فريدة: اوووف بقى، أنا مش حابة الكلام البلدي ده
-رأفت: والله لايق عليكي، ست كلاس وشيك واسمها ام خالد
-فريدة بضيق: رأفت لو سمحت
-رأفت: طيب طيب.

-ناهد: اقعد يا جاسي، يالا يا شاهي
-جاسر: اوك
-شاهي: اومال فين أدهم؟
-فريدة: اكيد جاي.

-نادية: أخبار الشغل ايه يا خالد؟
-خالد: الحمدلله تمام
-نادية: طبعا رأفت بيه معتمد عليك في كل حاجة
-رأفت: أيوه طبعااا، مش ابني حبيبي
-صافي: مش ناوية يا فريدة هانم تدوريله على عروسة حلوة وبنت ناس ومن عيلة كده
-فريدة: والله جبتله كتير بس هو رافض
-خالد: أعتقد ان الموضوع ده يخصني، ويوم ما أفكر أرتبط أكيد هاقول على طول مش هنتظر
-شريفة: أنا عندي عروسة من عيلة وآآآآ...

-خالد: انا رأيي يا طنط شريفة تدوقي الشوربة قبل ما تبرد أحسن
-شريفة باحراج: أها...

ثم حضر أدهم وبصحبته رزان التي كانت تتبختر في مشيتها و...
-رزان بفرحة وغرور: هاي عليكو
-رأفت: أهلا يا بنتي
-فريدة: هاي يا رووزا
-نادية: رزان ازيك sweetie
-صافي: تعالي رووزا اقعدي معانا
-شاهي: أدهم، انت كنت مع رزان
-أدهم: أه طبعااااا
-رزان: أصل أدهومة خدني من ايدي وحب آآآ...
-أدهم: لالالالا يا روووزا بلاش تكلمي انتي، خليني أنا اللي أحكي
-رزان: أوك أدهوم.

-أدهم: بصوا يا جماعة، أنا شوفت بالصدفة الاعلان عن معرض المجوهرات اللي في النادي، وخدت معايا رزان طبعا كلكم عرفينها
-فريدة: أكيييد
-صافي: رزان غنية عن التعريف
-شاهي: اووف
-ناهد: أها
-رأفت: مممم..
-أدهم: المهم أخدت رزان معايا عشان تختار على ذوقها حاجة شيك ومناسبة عشان أقدمها هدية متواضعة ل...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة