قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل السادس والعشرون

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل السادس والعشرون

رواية الفريسة و الصياد الجزء الأول للكاتبة منال سالم الفصل السادس والعشرون

وبينما كان كلا من عمر ويارا في طريقهم للخروج صادفا خالد الذي...
-خالد: على فين
-يارا: ع النادي يا بشمهندس
-خالد: ايه بشمهندس دي، احنا في البيت يبقى تقوليلي خالد
-يارا: افندم؟
-عمر: يالا يا يارا عشان مانتأخرش
-يارا في نفسها: ده اكيد مش طبيعي!
ظلت يارا تتأمل خالد لبرهة من الوقت إلى أن قاطعها صوته و...
-خالد: مالك بتبصلي كده ليه
-يارا: هه، ولا حاجة
-عمر: السواق جهز العربية، تعالي
-يارا: اوك.

-يارا: أه قبل ما أنسى يا بشمهندس
-خالد: برضوه بشمهندس
-يارا وهي تعطيه المظروف: اتفضل
-خالد: تاني!
-يارا: اظن ان المسائل الشخصية مكانها هنا، وأنا مش محتاجة لحاجة، ولو بفرض عوزت أي حاجة هطلبها من حد تاني، عن اذنك بقى لأحسن اتأخرت.

وقف خالد مشدوها مما فعلته يارا، بينما توجهت هي مع عمر إلى النادي، أخذ خالد يفكر في شيئ ما، ثم أخذ سيارته وانطلق خارج الفيلا...

في النادي
كانت رزان تحاول الاتصال بأدهم الذي يرفض أن يرد على اتصالاتها
-أدهم: يوووه، مابتزهئيش، برضوه مش هرد عليكي، أنا أروح أكلمك امبارح تعمليلي فيها خضرا الشريفة، خلاص اشربي بقى
-باسل: يا أدهم عبرها دي برضوه رووزا
-أدهم: تؤ، انا زهقت
-هيثم: حد يزهق من الجمال برضوه
-أدهم: أنا رايح الجيم، ناويين تيجوا ولا مبلطين هنا
-باسل: لأ أنا أعد في مزز هناك أهوو يمكن أظبط حاجة كده ولا كده.

-أدهم: وماله، بس لو حاجة تستاهل اديني رنة وأنا أجيلك
-باسل: طبعاااا يا معلم.

توجه أدهم إلى الصالة الرياضية ليتمرن قليلا، لاحظ أدهم وجود لافتة جديدة تشير إلى افتتاح صالة لتدريب الأطفال على الآيروبيك، كان على وشك أن يقرأ الاسم الخاص بالمدربة ولكن قاطعه أحد ما و...
-أدهم: تعلن ادارة النادي عن بدء دورة آيروبيك للأطفال من سن 4سنوات إلى 12 سنة وذلك في أيام السبت والاثنين والأربعاء تحت اشراف المدربة الش، آآآآ
-أحد الأشخاص: أدهم باشا، منور
-أدهم: شكراااا
-أحد الأشخاص: طالع الجيم.

-ادهم: أها
-أحد الأشخاص: طب يالا، أنا كمان طالع
-ادهم: اوك...

جاءت يارا مع عمر إلى النادي وصادفا في طريقهما هيثم وباسل و...
-باسل وهو يشير إلى يارا: الله، مش دي البت بتاعة المرجيحة
-هيثم: مرجيحة ايه؟
-باسل: يا بني ركز قريبة ادهم
-هيثم: أها، اه هي
-باسل: طب تعالى كده
-هيثم: ناوي على ايه، ماترسيني ع الدور، احنا مش ناقصين نقع مع أدهم تاني
-باسل: يا عم متخافش، احنا هنتسلى شوية
-هيثم: باسل، أدهم لو عرف انك بتضايق قريبته مش هيسكتلك.

-باسل: الله مش أنا بظبطله المزز، فيها ايه لما أظبط أنا كمان من عنده
-هيثم: تقصد ايه؟
-باسل: أنا بفوتله بنات تحل من على حبل المشنقة، يبقى من حقي أنا كمان أخد شوية من اللي عنده
-هيثم: بس دي بت عادية مافيهاش حاجة مميزة، غير ان شكلها كده بلدي مش ستايل خالص
-باسل: وماله، ده حتى البلدي يوكل
-هيثم: والله العظيم انت ناوي تودينا في داهية!
-باسل: تعالى بس
اعترض باسل طريق يارا وعمر و...

-باسل: الله، ده الجميل منور النادي
-يارا بخضة: اعوذو بالله
-باسل: ايه يا قمر لحقتي تنسيني بسرعة
-يارا بقرف: هي الأشكال دي برضوه تتنسى
-باسل: أشكال! ماشي، مقبولة منك
-عمر: عاوز ايه يا باسل
-باسل: انا جاي أسلم
-عمر: ماشي يا عمنا، وأديك سلمت، هوينا بقى
-باسل: انت مش وراك درس يا عمورة، متروح تشوفه كده، وتسيب الأكبر منك يتكلم.

-عمر: مممم، درس وأكبر مني، طب وعلى ايه ما أنا أطلب بالمرة ولي أمري أخويا أدهم يجي يشوف النظام ماشي ازاي
-باسل بقلق: هه، أدهم! لأ مافيش داعي، أنا بس كنت جاي أمسي، اسيبكم بقى
-عمر: بالسلامة
-يارا: واد رخم
-عمر: جدااااا..
-يارا: أصحاب أخوك شبهه
-عمر: لأ أبدااااا، أدهم غير!
-يارا: صدقني كلهم واحد والعينة بينة
-عمر: يالا روحي انتي ع الجيم، وأما تخلصي قوليلي عشان نرجع سوا
-يارا: اوك.

صعدت يارا إلى الصالة الرياضية حيث القاعة التي تم تخصيصها لها، وبدأت في تدريب الأطفال، كانت الموسيقى حماسية ومشجعة على التدريب، قضى الأطفال وقتا طيبا و...
-أحد الأطفال: حلوة أوي يا مس يارا
-يارا: برافو عليك، انت شاطر
-طفل أخر: وأنا شاطر برضوه
-يارا: اه جداااا
-طفل ثالث: مس يارا عاوزين أغنية كمان
-يارا: اوك.

بدأت يارا مرة أخرى في تدريب الأطفال، وأرهقت نفسها كثيرا في تدريبات الآيروبيك للأطفال، مما جعلها تشعر بالدوخة والتعب
-طفل ما: مس يارا، انتي كويسة
-يارا: هه، أه يا حبيبي متقلقش
-طفل أخر: احنا كده خلاص يا مس
-يارا: أيوه يا حبايبي، بعد بكرة هنكمل ان شاء الله
-طفل ما: هتوحشينا يا مس يارا، هنستناكي
-يارا: طبعا يا حبايبي.

قامت يارا بالاطمئنان على تسليم الأطفال لأمهاتهم قبل أن تغلق الأضواء بالصالة، ولكن للأسف كانت تشعر بأنها ليست على مايرام.

-يارا في نفسها: مش قادرة خالص، آآآآه، أنا حاسة اني هاقع من طولي! ايوه، بس ده من ايه؟، اها الظاهر اني نسيت أكل من الصبحية، منه لله ابو الغضب ضيع عليا البريك ورجع بعد كده البيت زي الملاك البريء معملش حاجة، أنا يدوب ده أسند نفسي لحد ما يجي عمر وأخليه يشتريلي حاجة أكلها، أيوه أنا هطلبه يجيلي على هنا...

-يارا هاتفيا: ألوو، ايوه يا عمر انت فين
-عمر: أنا بغير هدومي وجاي ع طول
-يارا: طب تعلالي فوق في الجيم
-عمر: ليه؟
-يارا: معلش أصلي تعبانة شوية
-عمر: أنا جاي على طول
-يارا: اوك.

في أحد المولات التجارية الشهرية
دلف خالد إلى محل خاص ببيع الملابس النسائية الكلاسيك، وأخذ ينتقي بعضا منها و...
-المساعدة: أي خدمة يا فندم
-خالد: اه يا ريت بعد اذنك
-المساعدة: حضرتك بتدور على حاجة معينة
-خالد: أها، أنا عاوز بدل كلاسيك
-المساعدة: مقاس ايه يا فندم؟
-خالد: بصي أنا مش عارف المقاس بالظبط، بس هي أقل منك في الحجم كده، واقصر شوية
-المساعدة: تمام؟ واللون؟

-خالد: أسود وكحلي ورمادي، وعاوز الشيمزات بتاعتهم
-المساعدة: Full classical suit؟ مظبوط
-خالد: ايوه، بس القمصان تكون فاتحة
-المساعدة: حاضر يا فندم، البدل تحبها جيب بس ولا بنطلون؟
-خالد: من ده ومن ده
-المساعدة: تمام يا فندم، ايه رأي حضرتك في الجموعة دي؟
-خالد: أها..
-المساعدة: وفي New Collection هناك يا فندم تقدر حضرتك تبض عليهم
-خالد: اوك
-المساعدة: اتفضل يا فندم من هنا.

-خالد في نفسه: كده خلصنا من أول حاجة، فاضل لسه كذا حاجة، يا مسهل يااا رب، عندهم حق الستات يضيعوا وقت جامد في الشراء.

مر الوقت على خالد وهو قد اشترى عدة أطقم كلاسيكية ليارا بالاضافة إلى حقائب يد حريمي قيمة، وأحذية كلاسكية مفتوحة من الخلف ذات مقاس كبير لأنه كان محتارا في مقاس قدم يارا، ثم طلب في النهاية أن يتم تغليف كل شيء كهدايا، وبعدها قرر العودة إلى الفيلا...
في النادي
كانت رزان تحاول البحث عن أدهم، ولكنها لم تجده، فاتصلت برقم باسل لتعرف منه...

-رزان في نفسها: راح فين ده بس، هو بيعاقبني عشان طنشته امبارح؟ هو عارف كويس، لأ ده كمان واثق اني مقدرش أستغنى عنه! اوووف ليه بس بتعذبني معاك يت أدهم، لازم أحاول أوصله بأي طريقة!

-رزان هاتفيا: الوو، باسل
-باسل: روووزا، انتي فين يا جميلة الجميلات
-رزان: أدهم موجود عندك يا باسل؟
-باسل: لأ هو مش موجود معايا
-رزان: طب ما تعرفش هو فين؟
-باسل: هو كان قايل انه رايح الجيم
-رزان: يعني هو لسه هناك؟
-باسل: مش عارف، بس ممكن تلاقيه لسه
-رزان: أوك، باي
-باسل: باي.

توجهت رزان نحو الصالة الرياضية وهي على أمل أن تجد أدهم مازال يتمرن هناك...

في نفس الوقت تقريبا كان ادهم قد فرغ من تدريبات اللياقة البدنية ثم جلس مع أصدقائه في الصالة يتحدث قليلا، وما إن انتهى حتى جمع أشيائه ليغادر الصالة، وبينما هو في طريقه للنزول، لمح يارا وهي تسند رأسها على الحائط و...
-أدهم باستغراب: الله! يارا
-يارا: آآآآه يا دماغي، صداع هيفرتكها
-أدهم وقد اقترب منها: يارا، انتي بتعملي ايه هنا؟
-يارا: هه، عادي يعني
-ادهم: انتي دخلتي النادي ازاي؟ حد من العيلة دخلك؟

-يارا: ولو دخلت لوحدي يعني هيحصل حاجة؟
-أدهم: مقصدش، بس انتي جو النادي ده آآآ
-يارا مقاطعة: ميلقش عليا صح؟ ولا مش مستوايا
-ادهم: انتي ع فكرة فهماني غلط
-يارا: لأ فهماك صح، وألاعيبك دي مش هاتخيل عليا
-أدهم: ألاعيبي؟
-يارا: أيوه، ممكن بعد اذنك بقى تسيبني لوحدي
-ادهم: تصدقي أنا غلطان اني جاي اكلم واحدة زيك وأديها اكتر من حقها
-يارا وهي تحاول أن تبدو متوازنة: و، واحدة زيي!

-أدهم مكملا بعصبية: مليون بنت غيرك تتمنى رضايا ولا نظرة مني حتى، وانتي عمالة تتآمري عليا، على ايه مش فاهم! انتي واحدة عادية، بالعكس أقل من أقل واحدة أعرفها وآآآآ...

لم تستمع يارا إلى ما قاله أدهم بل مالت فجأة عليه وسقطت في أحضانه و..
-يارا وهي تميل عليه: آآآه
-أدهم بخضة: ياااااارا
-يارا وهي شبه واعية: الأرض ب، بتلف بيا ك، كده
-أدهم: يارا، مالك في ايه
-يارا: ...

غابت يارا عن الوعي وهي تستند عليه، فحاول أدهم أن يفيقها و...
-أدهم وهو يهز وجهها قليلا: يااارا، سمعاني، مالك بس؟ طب ردي عليا لو سمعاني
-يارا: آآ، آآ...

كانت رزان قد وصلت إلى الصالة الرياضية، دلفت إلى الداخل وما إن صعدت سلالم الدرج حتى تفاجئت بوجود يارا في أحضان أدهم فعلى وجهها الغضب والغل و...
-رزان بصوت عالي وغاضب: أدهم...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة